Sobota 28. února 1920

Předseda (zvoní): Prosím o klid. (Hluk trvá.)

Posl. Stivín (pokračuje): Lituji jen, že tento pokus byl učiněn právě se strany, jejíž mluvčí včera zde... (Vřava trvá dále.)

Předseda (stále zvoní): Prosím o klid. (Vřava trvá dále. Hluk.)

Předseda (opětně zvoní): Prosím o klid. Prosím pana kolegu Sádu, aby se snad odebral k lavicím své strany. Žádám pana řečníka, aby ve svých vývodech pokračoval.

Poslanec Stivín (pokračuje): Já lituji jen toho, že tento pokus byl učiněn se strany, jejíž mluvčí včera zde ve velmi plamenné řeči mluvil proti tomu, aby byl zaveden do ústavy systém, kterým prý poslanci činí se závislými od určité politické strany. Právě tato strana chce učiniti pokus, aby všichni poslanci stali se závislými od nátlaku jediné politické strany a sice strany pátého řádu. (Hluk a nepokoj.)

A nyní dovolte mi, pánové, abych přikročil k vlastnímu účelu dnešní debaty. Každý z nás jest si vědom toho (Hlasy: Odvolat!)

Předseda: Konstatuji, že jsem si vyžádal přepis ze stenografického protokolu příslušného místa, abych mohl zjistiti, co vlastně bylo řečeno. Žádám pana řečníka, aby pokračoval.

Poslanec Stivín: Jsme si všichni vědomi velkého pocitu, velké zodpovědnosti, kterou přejímáme dnešním dnem kdy máme přikročiti k odhlasování ústavy. A tu jest třeba si vyjasniti, za co ve skutečnosti zodpovědnost přejímáme. Dosud v debatě byla ústava naše posuzována jednak se stanoviska národního, jednak se stanoviska juristického, ale jest třeba, abychom, mluvíme-li o ústavě, mluvili také o tom, což jest dle mého názoru při věci nejdůležitější, zdali tato ústava jest skutečným výrazem mocenských poměrů jednotlivých složek společnosti v dnešním jejím stadiu, poněvadž, neodpovídá-li to, co dnes do ústavy vkládáme, mocenským poměrům společenským, pak myslím, že dílo toto bude museti podrobeno býti v nejbližší době nové revisi, aby se nedopatření, jež by v konstrukci byla, napravila. Myslím, že vadou tohoto ústavního díla je, že je sděláváno za neúčasti velkých mocenských sil vnitrostátních. Jednak nesmíme si zapírati, že v tomto Národním shromáždění zastoupení a vliv vrstev buržoasních je daleko větší, než to odpovídá jejich skutečné politické síle, a jednak nesmíme, pánové, ať se již na věc díváme jakkoliv, přezírati ten moment, že děláme tuto ústavu bez 1/3 obyvatelstva národností jiných, které v našem státě jsou a které zde stavíme před hotovou věc.

Další námitkou jest, že přikročujeme k dílu ústavnímu poněkud pozdě. Je třeba si uvědomiti, že bylo již označeno jaksi za názor všeobecný, že toto Národní shromáždění nemělo svoji existenci prodlužovati o tak dlouhou dobu, nýbrž že právě v zájmu státu mělo usilovati o to, aby jeho existence byla co nejkratší. Já, pánové, sleduji život dělnictva a jeho politické smýšlení, a mohu vám říci, že pokud dnes jsou v dělnictvu československém sesilovány tendence proti parlamentarismu, je to ve velké míře také následek toho, že toto Národní shromáždění, nevolené a tedy nespočívající na základech demokratických zákonů, tak dlouho zde existuje jako provisorium. My vidíme všichni a my to víme, že čím déle jsme zde pohromadě, tím více vážnost tohoto sboru ve veřejnosti klesá. Myslím, že neúčast národů jiných bude míti zhoubné následky v tom směru, že bude prohlubována čím dále tím více propast, že stupňováno bude napětí národnostní mezi námi, čím déle Národní shromáždění bude zasedati.

A nyní, vážené shromáždění, k otázce, která při posuzování této ústavy pro nás jako zástupce pracujícího lidu je základní. Od této ústavy závisí, jak se vytváří poměr jednotlivých složek obyvatelstva vůči státu. Pro nás - socialisty - není otázka poměru ke státu věcí tak jednoduchou a my musíme také nejen po stránce theorie, ale i po stránce vývoje skutečných poměrů posuzovati, jaké by mělo účinky, kdybychom zde udělali nějakou ústavu, jež by neodpovídala přáním a představám širokých vrstev lidových, pokud se týká názorů o tom, jak má býti naše republika uzpůsobena.

Kdybychom měli v republice naší do budoucnosti... (Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid!

Poslanec Stivín (pokračuje): ...dále míti co činiti s těmi vypjatými snahami zástupců vrstev majetných pro brzdění úsilí pracujících vrstev za osvobození cestou socialismu, tedy bychom způsobili jisté odcizení těchto lidových vrstev od našeho státu. Pak jedním z těch důsledků, které by se dostavily, mohl by býti zjev, k němuž náběhy pozorujeme pod dnešními poměry vyživovacími, sociálními i politickými mezi naším dělnictvem. Pánové, nesmíte zapomínati, že pro dělnictvo dnes má Rusko velkou přitažlivost. (Tak jest!) Prostý dělník dívá se dnes na ruský stát jako na stát, který jde vstříc uskutečnění všech představ, které dělník má o státu, jenž by odpovídal jeho přáním. Já pozoruji zejména mezi dělnictvem průmyslovým, že jsou zde již velmi četné projevy dělníků, aby se do tohoto ruského státu, v němž dělníci vidí, ať právem či neprávem, jakousi zaslíbenou zem, vystěhovali. Pánové, kdyby tento zjev měl nabýti většího rozsahu, pak by to dle mého soudu bylo katastrofální pro náš průmysl, poněvadž kvalifikované dělnictvo by mohlo potom z veliké části od nás odejíti a s těmi buržoi, podnikateli anebo bankéři, kteří by tu zbyli, bychom hospodářský život našeho státu neudrželi. (Výborně!) Je proto třeba, aby se dělnictvo cítilo v této republice doma.

Jak my si to představujeme, o tom chci citovati několik klasických slov, která před 25 léty ve francouzské sněmovně pronesl náš nesmrtelný učitel socialismu soudruh Jaurés. Ten mluvil tehdy o poměru proletariátu k republice a řekl: "V politice vládne národ náš sám sobě, zničil všecko bývalé panství šlechty. Ale v hospodářství postavili jste národ pod panství nové šlechty. Všeobecným právem hlasovacím, nastolením samovlády národa, která je definitivně a logicky vyjádřena v republice, učinili jste z občanů - tedy i z proletářských občanů - shromáždění králů.

Z občanů, z jejich samovládné vůle vycházejí zákony a tvoří se vlády, oni mohou odvolati poslance, zákonodárce a ministry a povolati nové na jejich místo, ale v témž okamžiku, kdy proletářský občan projevuje svou svrchovanou vůli na poli politickém a vyráží ministrům moc z rukou, v témž okamžiku může být on sám vyhnán z práce, zbaven chleba a bez prostředků vyhozen na dlažbu. Jeho vůle politická je tak svrchovaná, jako bývalá někdy vůle Ludvíka XIV., ale jeho hospodářská existence neliší se mnoho od existence otroka. Suverénem v parlamentě, otrokem v továrně!

Neplatí sice žádnou civilní listu několika milionů kterémusi monarchovi, ale platí civilní listu v miliardách na kapitalistické vládce, kteří mají svrchovanou vládu nad prací národa.

Tento základní rozpor dnešní společnosti může býti rozřešen jedině socialismem. Politická republika musí býti doplněna republikou sociální, čili politická demokracie demokracií průmyslovou. Národ, který je svrchovaný k rozhodování o svém politickém životě, musí také míti možnost, ovládati svrchovaně svůj život hospodářský. Tak socialism logicky plyne z republiky. Ano, republika bude ohrožována a její existence bude v nebezpečí, dokud potrvá kapitalism. Rozpor, který v ní tady tkví, nedopřeje jí klidu. Teprve uskutečněním socialismu bude republika dobudována a nerozborná. Teprve pak nám dá společenskou harmonii a vnitřní klid."

Tato slova Jaurésova jistě v mnohém přiléhají k poměrům u nás!

Pánové, slyšeli jsme v řečech, jež byly proneseny v této debatě, několikráte vzpomínku na 28. říjen. Já jsem byl jedním z těch kacířů před rokem, který jsem prohlásil, že jsme tenkráte tu revoluci špatně dělali, že jsme ji udělali jen na 50 procent. (Tak jest!) Za to se mi dostalo názvu bolševik, byly mi rozbíjeny schůze a dnes přijíždějí legionáři ze Sibiře, ti, kteří mají nejjasnější a nejvyhraněnější názor o tom, co je to československá, revoluce a co je to československá republika a ti tento můj názor potvrzují. (Hlas: Zcela správně!)

Pánové, čím dále se vzdalujeme od 28. října, tím více jsou nedostatky tohoto převratu zjevný. Rakušáctví vylézá! Kdo má co činiti s úřady, kdo má co činiti ve veřejném životě, ten vidí, jak instituce, které my jsme pokládali po 28. říjnu za odbytou věc, dnes opětně tvrdě, bezohledně vystupují a jak ty methody správní, methody justiční, čím dále tím více zabředají do toho, co jsme nazývali duchem Rakousko- uherské monarchie. Proto jest nejvyšší čas, abychom položili demokratické základy k naší ústavě nejen pokud jde o byrokracii, nýbrž také již jest k tomu čas, pokud jde o vrstvy měšťanské. Já to řeknu krátce: pánové, kdybychom byli dělali tuto ústavu před rokem, šly by věci daleko hladčeji; všecky ty námitky, které zde byly přednášeny a všecky ty pokusy o zhoršení demokratického rázu ústavy, nebyly by tak intensivní, nebyly by se v tehdejší době vyskytly. Průtahy působí, že jestli dělnictvo zachovává u nás takový klid a takovou disciplinu, pro jakou nemáme v dnešní době přikladu v žádném státě světa, vyvolává to u měšťanstva dojem opačný. Ono v tom nevidí lásku k státu, nýbrž vidí v tom zbabělost, slabost a neschopnost dělnického hnutí. (Výborně!) Ústava jest přirozeně dílem kompromisu mezi stranami tohoto Národního shromáždění, dílem kompromisů, které přirozeně musí míti své nedostatky; nemůže býti ulito z jednoho kovu. Pan kolega Šrámek právě litoval, že nebylo možno dělati tuto ústavu za situace takové, že by všecky strany byly zastoupeny ve vládě, v koalici. Litoval, že koalice první republikánské vlády byla rozbita. Nechci široce o této věci mluviti, ale myslím, že není třeba dnes se svářiti o tom, kdo zavinil, že vláda pana dra Kramáře se neudržela do dnešní doby. Chci říci jen tolik, že dle mého soudu a dle mých zkušeností, pokud jsem seznal, bychom za takové vlády, ve které by všecky strany byly zastoupeny, ani dnes ještě s ústavou nebyli hotovi. (Souhlas.) Při nejlepší vůli musíme si říci, že tato první vláda právě proto, že v ní byly zastoupeny strany bez ohledu, byla neschopna jakékoliv činnosti pronikavé a vím, jak jsme si právě za činnosti této vlády stěžovali, že nám vláda do Národního shromáždění nepřichází se žádnými předlohami, poněvadž se v ministerské radě na žádné význačné předloze shodnouti nemohla. Myslím, že pan kol. Šrámek se mýlí, domnívá- li se, že bychom v tomto směru lépe, jak se říká, jeli, kdybychom ústavu dělali za vlády, v níž by byly zastoupeny všecky strany.

Bylo zde v různých variacích mluveno, že tato ústava jest demokratická, že můžeme býti na ni po této stránce hrdi. I já se kloním k tomu názoru, přes námitky, které my konec konců ještě máme, a které budu tlumočiti.

Prosím jen, abyste, pokud jde o nás socialisty, měli na zřeteli, že nám politická demokracie není žádným Konečným cílem, ani žádným opatřením, od něhož my bychom očekávali svrchované rozřešení všech těch věcí, které nám socialistům pro budoucnost tanou na mysli. (Výborně!) My si musíme uvědomiti a to jistě bude pánům, kteří se otázkami ústavními zabývali, snad dokonaleji nežli mně, známo, že parlamentarismus, systém zastupitelský jest dnes v krisi, že jest v úpadku (Tak jest!), že prodělával tuto krisi již před válkou a že právě po válce byly v tomto směru poměry ještě zhoršeny. (Souhlas.) Jest jisto, dle mého soudu, že čím více budou ve společnosti vyrůstati problémy socialisační a čím více budou naléhati na své uskutečnění, tím zřejmější bude nemožnost řešení této věci cestou parlamentární, tím více také bude mizeti úkol parlamentu, a budou se poměry v tomto směru měniti. My sociální demokraté stojíme na půdě demokracie. My pokládáme demokracii z několika důvodů za velice prospěšnou pro emancipační zápas proletariátu. Víme, že jednak v demokracii může se proletariát uplatniti svou početností, svou mocenskou silou. Víme vedle toho, - co pro nás zvláště důležito - že demokracii, jak to vidíme nyní na příklad v našich obcích, proletariátu může býti dána možnost, aby se učil a vychovával ve správě, což my pro socialistické hospodářství pokládáme za věc kardinální. Nepokládáme parlamentarism za nějaký všelék, za nějakou samospasitelnou věc, nechceme podléhati tomu, co kdysi Marx správně nazval parlamentárním kretenismem, nechceme vyvolávati v lidu žádné přehnané naděje od toho, co mu parlament může dáti. V tom právě, myslím, spočívá síla naší demokracie, že tím lépe dělnictvo rozumí parlamentu, čím méně má přehnaných představ o tom, co by mu tento parlament mohl dáti.

A nyní, pánové, abych neprodlužoval již generální debaty, chci promluviti jen k několika otázkám, které se dotýkají jednotlivých ustanovení ústavy. Bylo zde mluveno několika řečníky již o otázce senátu. Ve zprávě důvodové pan zpravodaj uvádí.... (Hluk.)

Předseda: Prosím o klid!

Poslanec Stivín (pokračuje): ...že to byla sociální demokracie, která se stavěla za požadavek jediné sněmovny. My jsme, pánové vděčni panu zpravodaji, že tuto věc v důvodové zprávě vytkl, a my také budeme vždy na to hrdi, že jsme jednokomorový systém v této době důsledně hájili, a že jsme v tomto směru jasně a určitě své stanovisko vyjádřili. Myslím, že když my v ústavě stanovíme jako § 1, že lid jest jediným zdrojem veškeré státní moci, pak již při sdělávání této ústavy měli jsme se také na smýšlení lidu ohlížeti. Kdybychom dnes provedli v republice referendum o tom, má-li býti jedna sněmovna, nebo dvě, zvítězil by systém jednokomorový, poněvadž myslí našeho lidu je to tak vyřešeno. Jest pravda, jak uvádí pan zpravodaj, že zde hraje velikou roli ještě ta recidiva z Rakouska, kde jsme si zvykli dívati se na senát, jako na sněmovnu panskou. Pánové! Tato námitka jest správná, a já myslím, že není tak zcela jasno, že by tady nebylo bývalo od počátku urči- tým stranám šlo o to, aby zde sněmovna panská skutečně byla zřízena. Pan mluvčí národní demokracie to včera velmi jasně vyjádřil, a víme také z návrhů, které byly podávány, že skutečně o zřízení panské sněmovny šlo. Šlo o zřízení panské sněmovny, která z velké části, ať již vládou nebo presidentem, měla býti jmenována a měla tu býti zřízena korporace, jejímž úkolem bylo, jak jest to v jiných státech západních, brzditi, po případě mařiti činnost lidové sněmovny, vyšlé z vůle lidu, který dle prvního paragrafu ústavní listiny jest jediným zdrojem veškeré státní moci. (Souhlas.)

Pokud pak z toho jednám v ústavním výboru vyšel tento kompromis ohledně senátu, myslím, že není třeba, abych příliš mnoho o tomto senátu, který v ústavě máme, mluvil. Mohu říci v celku, že podepíši úplně v tomto směru tu kritiku zdrcující, kterou o tomto senátu zde včera pronesl pan dr. Kramář. Ovšem rozdíl mezi námi jest ten, že já bych vyvodil z toho důsledky: Pryč se senátem, a pan dr. Kramář by volal: Sem s panskou sněmovnou! Jest pravda, že tento senát bude pouhým odvarem lidové sněmovny, jest správné, že nebude žádnou zákonodárnou individualitou, že bude podléhati témuž téměř složení, jako dolní sněmovna, zejména když jsme prosadili, že jenom pětiletá hranice voličstva jest zde stanovena jako rozdíl. Ale jak to vlastně jest s tou otázkou senátu? Řekněme si to upřímně. My jsme v otázce jedné neb druhé sněmovny prohráli všichni, my jsme to prohráli jako sociální demokrati, poněvadž druhá sněmovna zde bude a strany, které chtěly senát po způsobu americkém nebo západních států, také to prohrály. Budou míti tento senát, jehož zdrcující kritika byla zde pronesena z úst největšího zastánce systému dvoukomorového.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP