Sobota 28. února 1920

Již včera také byl pan dr. Bouček upozorněn od pana dra Kramáře na to, co učinil druhým odstavcem v důvodové zprávě straně národně-demokratické. On totiž odůvodňoval, bere-li se to za odůvodnění, že církev katolická stojí na stanovisku svrchovanosti církve nad státem. Zásada rozluková narazila prý z toho důvodu u strany "katolicko" lidové a národně-demokratické na odpor.

Pan dr. Kramář již si svoji stranu sám s dostatek obhájil. Dovolte však, abych i já zde konstatoval s naší strany, že jsme se sice sešli s národní demokracií v hlasování, ale jenom v závěru. Důvody, pro které Národní demokracie takto hlasovala, byly velmi rozdílné od důvodů našich. To jest povinností mojí, abych to loyálně zde ještě jednou osvědčil.

Velectění pánové! Já však také panu dru Boučkovi oznamuji, že se velice mýlí, myslí-li, že by církev katolická stála na stanovisku svrchovanosti církve nad státem. Nemohu se pouštěti do celé theorie, připomínám jen panu dru Boučkovi, - škoda, že právě byl odvolán, (Hlas: Jest zde! Jiný hlas: Je ale jako na trní!) připomínám panu dru Boučkovi jeho krásný citát, - již včera mu byl jeden citát s díky kvitován panem drem Kramářem- jeho vzácný citát z Palackého: "Zákon Boží, jehož nikdo přestoupiti nesmí, musí přirozeně také ovládati naše státy", praví Palacký. Nuže, pane doktore, v tom smyslu, jenom v tom smyslu, jest svrchovanost zákona Božího také nad zákonem lidským naší republiky a tím považujeme věc za vyřízenu. (Dr. Bouček: Církev není náboženství!) Církev katolická také svrchovanosti nežádá nad státem, leč v onom smyslu zákona Božího, a tu, jak vidno, mám ve vás, pane kolego, mimo veškeré nadání tak vzácného spojence (Veselost!), vždyť jste pravil, že čerpáte tuto pravdu z Havlíčka a Palackého. Prosím jen, abyste poněkud poopravil svoje názory o církvi katolické a pak už s námi se staral o to, aby zákon Boží byl svrchovaným nad těmi lidskými zákony naší republiky. (Výborně! Potlesk.) (Dr. Bouček: To není papež, který sesazoval krále, to právo si osoboval!) Buďte ujištěn, že vás papež nesesadí. (Veselost. Potlesk. Dr. Bouček: Já jsem mimo církev!) Můžete býti ujištěni... (Výkřiky. Nepokoj.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Poslanec profesor Šrámek (pokračuje):... myslím, že můžete býti ujištěni, že opravdu papež nebude vám v ničem překážeti v naší republice. Pánové anebo dámy, vy sice pravíte dnes to neb ono, ale včera váš řečník jasně zde vykládal, že jest potřeba se báti suverenity papežské v naší republice. (Výkřik dra Boučka.) To jste nebyl vy, to byl pan dr. Bartošek. Ten má ještě strašlivý strach z despocie papežské v naší republice. Proto se cítím povinen trochu vás utišiti, že opravdu není třeba obav žádných. (posl. Němec: Papež už té moci nemá!) Tož o ní, pánové, laskavě nemluvte, když jí nemá. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Prosím, aby pan řečník nebyl přerušován.

Poslanec profesor Šrámek (pokračuje): Pan dr. Bouček jako zpravodaj ústavního výboru dal také výklad § 119. a vykládal jej takovým způsobem, že jest zase potřeba si toho všimnouti. Ovšem byla to interpretace jeho vlastní a ne výborová. Praví: "§ 119. vylučuje ze světského vyučování všeliký vliv církevní, neboť vyučovati ve škole tak, aby vyučování nebylo v rozporu s výsledky vědeckého bádání, lze jen, když škola vlivu církevního naprosto byla zbavena".

O této věci bylo zde již několik debat, netřeba se tedy o tom šířiti. Proto jen konstatuji, že trváme na tom, že mezi dobře chápanou pravdou náboženskou a opravdovým výsledkem, konečným výsledkem, ne již jen relativní pravdou vědecky získanou, sporu naprosto býti nemůže. (Výborně! tak jest! Potlesk.) Buďto neběží o žádnou pravdu, nýbrž pouhou hypothésu vědeckou, když se konstruuje t. zv. rozpor mezi náboženskou pravdou, anebo se té náboženské pravdě nerozumí. Pro nás, jak již tolikráte zde za velkých debat bylo zdůrazňováno, není za takové situace žádného rozdílu mezi náboženstvím a opravdovou vědou a proto klidně můžeme připustiti, aby se dle vědeckého bádání učilo na našich školách. Jiné je ovšem, jak se to bude prováděti, kdo a kdy bude rozhodovati, co jest právě vědeckým výsledkem, toho ústava naše ovšem nestanoví, a ponecháme to vývoji. Uvidíme, bude-li z toho vůbec něco.

Dále upozorňuji na § 120., ve kterém zase pan dr. Bouček užívá své vlastní interpretace. Praví: "První odstavec původního návrhu zněl: Každý občan Československé republiky má v mezích všeobecných zákonných předpisů právo, zřizovati ústavy vyučovací a vychovávací a poskytovati na nich vyučování."

Tím by arci zřizování soukromých škol, zejména konfesijních, bývalo ústavně zaručeno. Podle nynějšího znění tomu tak není. "Stát má naprostou volnost zařizovati školství, jak za účelné uzná." Všimněme si nynějšího znění, které pánové v rukách mají. Jest toto: "Zřizovati soukromé vyučovací a vychovávací ústavy, jest dovoleno jen v mezích zákona." Jaký pak je tu zásadní rozdíl? V tom prvém znění stálo, že každý může zřizovati školy, teď tam to slovo "každý" není, nýbrž se stanoví: jest dovoleno zřizovati školy. V čem jest ten zásadní rozdíl? My pravíme, že na základě nového znění, když jinak proti zákonům republiky se nevystoupí, má stejně každý občan na dále právo, v mezích zákona zřizovati a vydržovati školy soukromé.

Pak ten ominésní § 123. Doufám, že i zde podaří se nalézti takovou shodu stran, aby tento § z naší ústavy zmizel. Velevážené shromáždění! Upozorňuji, že jest povinností naší, chceme-li míti zdravý vývoj parlamentarismu u nás, státi pevně při veškerých dohodách a vykládati je v duchu dohody co nejloyálněji. Když se jednou shodly všechny strany, aby byl vymýtěn z ústavy § 121, aby tudíž rozluka církve od státu touto ústavou řešena ještě nebyla, pak je to důsledek loyálního postupu každé strany, aby také § 123 škrtla. Zvláště bych to přirozeně žádal od pana zpravodaje, který s takovou emfasí vytýkal, že v tomto §u tato zásada rozluky nebo odluky církve od státu jest plně obsažena. Tento paragraf je smíšenina josefinismu zároveň s myšlénkami odluky francouzské. Tuto francouzskou odluku perhoreskují téměř všichni pánové, pokud zde přišli k slovu. Nikdo že nechce znásilňovati. Že by pak někdo chtěl míti takové zasahování státu do vnitřních záležitostí církve, jako kdysi prováděl císař Josef II. neblahé paměti, který předpisoval, kolik svíček smí hořeti na tom či onom oltáři atd. atd., myslím, že plným právem mohu tvrditi, že takového směru zde v tomto ctěném shromáždění vůbec není. A právě proto prosím, aby ve smyslu a v duchu dohody, která nás vedla k tomu, aby na základě našeho návrhu byl vymýtěn § 121, stejně se dálo také i při §u 123. Doufám, že loyalita naše opravdu dostačí až na konec, aby i po této stránce kompromisní dílo bylo dokonáno.

Dovolte, slavné Národní shromáždění, abych jen ještě krátce se obíral našimi spory v jazykové otázce. Pan kolega Johanis před chvílí zavolal, že ta čtrnáctá konferenční noc politická vyzněla úplně na plano. Jest pravda, že se nezdálo, že by byla bývala v otázce jazykové nějak dohodu fedrovala. Jest pravda, že tehdy se stran koaličních nebyl učiněn a nebyl mi navrhován ústupek naprosto žádný. Ani v nejmenším se tehdy ustoupiti nechtělo. Ale dnes - a ta noc teprve včera minula - dnes a včera večer, viděli jsme již výsledek také toho nočního jednání. Velectění pánové, nejsem stoupencem nějakého radikálního nacionalismu, patřím ke straně, která křesťansky musí dáti všechna nutná lidská práva, také na poli národnostním, každému, kdo není Čech a není Slovák. Každému a v každém státě je musí přiznati, také v naší republice. Odsuzuji tlačiti Němce neb Maďary tak, jak jsme my byli utlačováni. Ale, pánové, račte vzíti laskavě na vědomost a trochu se odrakouštit i po té stránce ve svém obyčejném klasifikování. My jsme strana národní, a tu my z té duše želíme, že není dostatečné hrdosti a sebevědomí národního na všech stranách v tomto Národním shromáždění. (Výborně Potlesk.) My toho trpce želíme, že bylo potřebí značných nátlaků a velmi úporné práce také v ústavním výboru, aby byla vláda konečně donucena s koalicí přijíti s návrhem, který včera večer koloval. Bez té velké práce v ústavním výboru, kdyby nebylo bývalo jednání politického o věci také oné noci, bez toho živelného- abych tak řekl, probuzení se té národní duše české ve všech stranách, i v těch, které o sobě praví, že nechtějí býti nacionálními, byli bychom udělali snad zde něco, co by neodpovídalo československému národnímu státu. (Výborně!)

Velectění pánové! Živly, které v některých stranách koaličních jsou tak plně saturovány národnostně, v Praze na příklad, snad nemají ani o tom potuchy, jak jejich soudruzi z vlastní strany a to celé massy dělnické tam, kde boj národnostní - bohužel ještě dnes v naší republice - zuří, by se na ně dívali, kdyby nebyli bývali obrátili. Velectění pánové, opravdu mám z toho upřímnou, srdečnou radost, že konečně také na stranách většiny se uznalo, že si zavedeme státní jazyk československý. (Výborně! Potlesk.) A prohlašuji zde zase, jestli jsme my vedli v otázce autonomie, tož vedla zde zase Národní demokracie a my jsme poctivě, jak jsme mohli, podle svých zásad sekundovali. (Výborně!) Velectění pánové! Vy dnes z většiny podáváte ruce ke smíru, a já doufám, že po té stránce bude zadostiučinění dáno sebevědomí a hrdosti osvobozené české národní duše. (Výborně!)

Myslím, že i ta druhá otázka povinnosti úředníků, znáti státní jazyk, bude dohodou vyřešena a lze snad očekávati, jestliže poslední hodiny těch dvou historických dnů a nocí, jak to časem bývá, přes všechnu nervosu budou ještě dosti úrodné na dohodové podněty, že se nám podaří, velkou dohodu, sice úporně pracovanou, ale přece jen dokonanou, odhlasovati ještě tohoto dne. Byli bychom si bývali přáli, aby to byl opravdový velký národní československý svátek, byli bychom tak rádi viděli, aby bez velkých debat podrobných bylo bývalo možno jednotně, chórem hlasovati pro všechny jednotlivé paragrafy naší ústavy, všech těch šesti zákonů, byli bychom si z té duše přáli, aby tento náš velký národní svátek řadil se hned za ten velký den 28. října 1918 a aby jako tehdá, na podnět ne z lidové strany, vyzváněli v Praze všemi zvony na oslavu naší státní samostatnosti, aby bylo bývalo možno vejíti na stejný podnět, jistě velmi dobře míněný a z pravé české duše čerpaný - a zase to nebyla lidová strana, odkud ten podnět vyšel - aby zítra mohli vyzváněti všemi zvony stověžaté Prahy, že konečně zase jednou velký, celonárodní čin byl dokonán, a dokonán svátečně, jednotným postupem všech českých národních stran. (Výborně! Potlesk.)

Byli bychom v tom viděli veliký čin ne pouze pro nás, pro mohutné sebevědomí jednolitého národního celku, nýbrž zároveň i veliký poukaz tam v ty krajiny, které právě teď teprve k nám přicházejí, byli bychom si přáli, aby tato jednomyslnost, živelná jednomyslnost národa zaburácela přímo do celého světa, na všechny strany. Aby zvěděli tam, ale i všechny ostatní národnosti v našem státě, že co do jednotného státu, jeho základů a jeho vývoje do budoucna jako státu národního, stojíme veždy a všichni pospolu na jeho obranu, že nikdo nebude moci v nás vhoditi pochodeň sváru v této společné velké věci. Aby zvěděli i sousedé naši na jihovýchodě a severovýchodě, že marně a osudně spekulují, kdož spekulují v tom či onom národě na naše roztříštění, kdyby nám chtěli sáhnouti i na jedinou píď československé půdy. (Výborně! Potlesk.)

Při tom bychom tak rádi zvláště zdůraznili, aby právě na jihovýchodě pamětliví byli toho, že s celým Národním shromážděním, s celým Slovenským klubem bude jako jeden muž hlasovati také strana ľudová a že tato strana tím před celým světem slavně osvědčuje, že je stranou jednotného československého státu přes všecek svůj autonomní program, který i my máme, a že odmítá s gestem, kterému nemůže býti nerozuměno, všechno to tažení proti našemu Slovensku, které by jakkoli i jen část této naší drahé země chtělo nám urvati. (Výborně!) Z té duše bych si byl přál, aby bylo bývalo možné, a přeji si snažně i teď, aby se to ještě i nyní v poslední chvíli umožnilo, abychom mohli celému světu evropskému a také tam do Ameriky prokázati, že jsme my Češi a Slováci spojeným národem státotvorným, který dovede, co mu bylo - jak zde bylo panem ministrem zahraničí dobře řečeno - téměř zázračně dáno, dobře založiti, ale také i udržeti. V tom je největší náš úkol. Kéž bychom jej všichni pospolu jako celonárodní falanx také opravdu provedli! (Výborně! Potlesk.)

Místopředseda dr. Hajn (zvoní): Slovo má člen Národ. shromáždění pan Stivín.

Posl. Stivín: Slavné Národní shromáždění!

Dovolte mně, abych předem, nežli přikročím k vývodům svým, vznesl s tohoto místa protest proti pokusu, o němž jsem se dozvěděl z ranních vydání našich listů, proti pokusu, aby toto Národní shromáždění při projednávání ústavy bylo terorisováno ulicí. (Výborně! Potlesk.)

Několik členů strany národně-demokratické ohlašuje na 3. hod. odpolední v sousedství Národ. shromáždění pod širým nebem tábor lidu. (Hlasy: Slyšte! Slyšte! Posl. Bečka: Už je odvolán!) Pánové, my jsme po celý ten čas, co Národní shromáždění zasedá, všichni svorně usilovali o to,... (Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid!

Posl. Stivín (pokračuje) ...aby přípravy a práce na vybudování naší republiky konaly se cestou dohody, konaly se cestou klidnou a myslíme, že v tomto směru nelze dopustiti a nelze klidně snášeti, abychom za všechno toto úsilí vzájemné spolupráce ku konci stáli před tím, že by se měla dělat ústava na ulici. Pánové, chcete-li ústavu na ulici dělati, my jsme Vám k disposici, ale pak ta ústava bude vypadati jinak, než vypadá dnes. (Výborně! Potlesk. Vlevo hluk a vřava.)

Předseda (zvoní): Prosím, aby pan řečník nebyl přerušován.

Posl. Stivín (pokračuje): Připomínám, vážení pánové, slova pana presidenta republiky v době, kdy po nastoupení nynější vlády rovněž byl učiněn pokus o teror ulice, když tak zvané husitské ženy přišly na hrad. Tehda řekl pan president k deputaci: "Já se ulicí komandovati nedám!" A pánové, to je také naším sloven. Prohlašujeme, že my se při projednávání této ústavy žádnou ulici komandovati nedáme. (Výborně! Vřava.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP