Předseda (zvoní): Jako poslednímu
řečníku dnešní schůze,
poněvadž budu nucen schůzi přerušiti,
uděluji slovo panu dru Bartoškovi.
Posl. dr. Bartošek: Vážené Národní
shromáždění!
Dospěli jsme k nejdůležitějšímu
zákonodárnému činu této sněmovny,
k projednání ústavy a přál
bych si, abychom v této chvíli prodchnuti byli všichni
velikostí a velebností těchto okamžiků,
kdy klademe právní základy svého státu,
kdy končíme historickou a slavnou dobu své
národní revoluce.
Naše ústava má pro všechnu budoucnost
vysloviti, co naše revoluce stvořila, má býti
vrcholem velikého dějinného procesu národního
vzkříšení a obrození našeho.
Ve svoji ústavu chtěli bychom vtělit podstatu
a osobitost svojí svérázné kultury,
svých velkých a krásných tradic dějinných,
chceme vyjádřit v ní své politické,
kulturní, sociální a také mravní
cíle dnešní a vytknout směrnice svého
vývoje pro všecku budoucnost.
Pracovali jsme o tom, aby naše ústava byla taková,
ale je jisto, že bychom tomuto krásnému cíli
byli se lépe přiblížili, kdyby bylo
bývalo možno o ústavě této pracovat
již před rokem, v době, kdy ještě
svědomí celého národa bilo a žilo
velikým imperativem naší revoluce, když
mysli všech nesly se jediným cílem, kdy ústava
naše nemohla ani být něčím jiným,
než slavnostním, klasickým a plamenným
projevem jednotné vůle a živého svědomí
osvobozeného československého lidu.
Touto touhou veden byl také zejména náš
klub. Pravilo se nám, že na návrhu ústavy
pracovali nejlepší naší vědečtí
odborníci již za války, a my jsme netrpělivě
čekali předlohu; když nepřicházela,
podal náš klub, téměř před
rokem, 20. března 1919, vlastní iniciativní
návrh ústavního zákona.
Jsem přesvědčen, že mnohé obtíže
byly by uspořeny, kdybychom o ústavě byli
pracovali včas. Byla by dílem těch a jen
těch, kdo dobyli lidem svobodu. Činitelé,
kteří nepřáli naší svobodě,
kteří do poslední minuty stáli proti
nám, tehdy byli bezmocni a nikomu nebylo by ani napadlo
smlouvati se s nimi o kompromisy. Nebylo by možno teprve
diskutovati o tom, má-li nebo nemá-li naše
ústava vyjadřovati základní myšlenku,
že lid je jediný zdroj veškeré státní
moci v republice Československé. O této větě
jsme, prosím, v ústavním výboru sváděli
polemiky. Některým pánům byla jenom
zbytečnou a snad ani ne ornamentální floskulí.
Nebyli bychom jistě tenkrát debatovali ani o tom,
má-li v ústavě se vysloviti zásada
rovnosti občanské a rovnosti pohlaví. l tato
věc nebyla nyní už nesporná.
Nebylo by tenkráte také sporu o veliké principy
socialisační a o náš program kulturní,
jehož podstatnou částí jest svobodná
a neodvislá škola a odluka církve od státu.
Dnes, po roce, již o těchto věcech je třeba
diskusí a zápasů. Náš československý
svět rozestupuje se tady velmi zřetelně na
tábory dva: na jeden, který usiluje o to, aby vznešené
cíle našeho osvobozovacího boje, aby principy
naší revoluce byly do všech důsledků
dodržovány, abychom opravdu vytvořili novou
společnost, abychom svému státu dali zdravé
a pevné demokratické základy nejen politického,
ale také hospodářského a sociálního
zrovnoprávnění a jest zde tábor druhý,
který rád by podržel zrovna to, čím
žila, ale čím také padla ta soustava
stará, ze které vyšli jsme revolucí.
Jest naší hrdostí, že stojíme v
táboře prvém, a že dějinný
vývoj dává, myslím, našemu úsilí
plně za pravdu. Neboť dvě stěžejné
zásady to byly, které vedly naši revoluci:
Boj za svobodu národa, za dovršení jeho obrody
a jeho znovuvzkříšení, neboť jest
jisto, že nejsem svoboden, pokud jest otrokem můj
národ.
Proto proti Rakousku a proti papežské despocii stáli
jsme každý svým každým nervem již
dlouhá léta před válkou. Druhý
neméně veliký náš cíl
jest, usilovati o dovršení osvobození jednotlivcova
také po stránce hospodářské
a sociální, o nový, vyšší,
lepší, dokonalejší společenský
řád, o řád socialistický. Nám
pojem suverenity lidu není bezobsažnou frází,
nám také republika či monarchie není
otázkou pouhé suverenity. (Výborně!
Potlesk.) A usilujeme-li o to, aby náš stát
a naše ústava prodchnuty byly národními
našimi ideály, pak, prosím, jest podstatný
rozdíl mezi tím, co chceme my, a zač tady
plaidoval z této tribuny pan dr. Kramář.
My chceme, aby svým duchem a svým obsahem byla ústava
naše československou, abychom v ní vyjádřili
osobitý ráz svého národa a ty jeho
kulturní principy, jež plynou z jeho historie, z té
historie, ze které náš veliký Palacký
vážil poučení, že kdykoliv jsme
vítězili, dálo se tak ne hrubou silou, ale
silou ducha, silou mravní, humanitou.
Pan dr. Kramář není Masarykovi vděčen
za jeho filosofii humanity. To prohlásil s tohoto místa.
Jest prý mu však vděčen za to, že
5. listopadu 1915 osvědčil věrnost dohodě
v kritické tehdejší chvíli. Pánové,
to jest zásadní nepochopení věci.
Jak jest možno představiti si Masaryka bez jeho filosofie
humanity? Masaryk, čím jest a čím
byl, a čím bude, jest právě svými
filosofickými a ethickými principy, a právě
těmito principy byl veden, žádným oportunismem
by nedospěl k tomu že právě v té
chvíli, která byla tak těžká,
našel odvahu a sílu, že udělal to, co
se stalo a z čeho dalším vývojem zrodila
se naše svoboda. (Výborně!) Není
tedy pravda, že humanitou nedobývají se státy,
není pravda, že naši velcí, kteří
byli za hranicemi, nemyslili na humanitu. Humanita nevylučuje
užití síly tam, kde je třeba, abych
se bránil, a třeba i železem!
Mám za to, že právě v této humanitní
snaze, která je tak vlastní našemu národu,
je to, co nás takovou propastí dělí
od násilí těch mocností, proti nimž
jsme vedli svoji revoluci; v těchto zásadách
je také to, co spojuje nás s velkými demokratickými
kulturami vzdělaného světa, s nimiž
právě tato ideová a mravní solidarita
sdružila nás ve velké světové
válce. Proto také na politiku národní
nazíráme svým způsobem. Nedáme
si prostě vnucovati mentalitu cizí, nedáme
se vésti principy, proti nimž po staletí byli
jsme sami v úporném boji. Pan dr. Kramář
řekl: "My nechceme nápodobiti Němců
a Maďarů, kde toho nežádá zájem
státu." Vážené shromáždění,
já prostě nechci německé a maďarské
metody napodobovati nikdy a za žádných okolností.
Zájem našeho státu nemůže nikdy
vyžadovati, abychom užili nějakého takového
způsobu. Náš boj proti odpůrci musí
býti důsledný také v tom, že
nedáme se tím odpůrcem sami, byť i negativně,
určovati. Volíme to řešení, které
shledáváme spravedlivým, a to jest otázka
našeho a ne cizího svědomí.
Vycházejíce z tohoto hlediska, musili jsme se starati
o to, aby naše ústava byla do základu demokratickou.
Hrdým vědomím může nás
naplniti, že to bylo právě v Čechách,
v naší Betlémské kapli, v našem
husitském Táboře, kde stála první
kolébka demokracie, kde poprvé ve světě
demokracie zvedla se k vítězství a vítězství
to si uhájila. Dbali jsme proto toho, aby princip plné
rovnosti občanské nikde nebyl porušen. Ale
nebyla nespornou ani tato zásada. Uvažovalo se velmi
vážně o tom, zda do senátu, zda do župních
zastupitelstev nemá aspoň část členů
býti jmenována. Nepřipustili jsme toho, bránili
se tomu a ubránili, a jsme s výsledkem spokojeni.
Několik slov budiž mně dovoleno pověděti
o otázce druhé sněmovny. Náš
program socialistický žádá něco
jiného. Žádá oddělení
politické moci státní od moci hospodářské
a zřízení sněmovny hospodářské
jako nejvyššího hospodářského
orgánu, jemuž by podřízeny byly státní
hospodářské úřady a instituce.
Hospodářskou sněmovnu nebylo však lze
dnes uskutečniti, poněvadž předpokládá
demokratisaci všech hospodářských organisaci
ve státě a té dosud u nás nemáme.
Pro systém dvou komor mluví potřeba zralé
úvahy o projednávaných zákonech, aby
usnesení jedné sněmovny mohlo býti
ještě kriticky prozkoumáno sněmovnou
druhou. Tento argument má něco do sebe, ale jest
to také jediný důvod, který činí
zřízení sněmovny druhé s našeho
hlediska přípustným. Pro nás zde není
směrodatným, jak věc vypadá v jiných
státech, v Anglii, Americe, poněvadž tyto státy
nevycházejí z dnešní revoluce, jejich
ústavy jsou starší, vyrostly ze starého
sociálního řádu a tam právě
senáty, panské sněmovny, sněmovny
lordů a jak se to kde nazývá, mají
docela vyloženou společenskou funkci, aby brzdily
vývoj zákonodárství a aby byly zejména
brzdou v těch věcech, kde by snad ve směru
sociálního zákonodárství se
mělo jít nějak příliš
rychlým tempem nebo příliš daleko. Takovéto
brzdivé sněmovny my připustiti nemůžeme
a připustiti nechceme.
A právě proto trváme na tom, že náš
senát nemůže být jiný, bude-li
již zařízen, nežli pouze volený
a žádali jsme, aby volební právo bylo
stejné do senátu i do poslanecké sněmovny.
Dá se konečně tolerovat nějaký
věkový rozdíl, ale věková hranice
aktivního volebního práva, určená
na 26 let, je nám krajní, kam až jest možno
jíti. Není opravdu důvodu, jestliže
26letý občan u nás může býti
starostou třeba největší obce ve státě,
proč by nemohl odevzdat hlas i při volbě
do senátu. Jestliže naši legionáři
dobyli nám svobody, jestliže člověk
26letý jest zralý a více než zralý,
aby konal tuto velikou službu, aby dobyl si těch velikých
zásluh, kterých právě naše zahraniční
vojsko si získalo, já bych řekl, jakým
právem odpíráme mu hlas při volbě
do druhé sněmovny? A konečně nemůže
tady býti bezvýznamným také zřetel
na poměry slovenské, kde rovněž jest
žádoucím, aby tato věková hranice
nebyla vysoká. Já bych se zejména toho soudu
ciziny, kterým se zde zaměstnával p. dr.
Kramař, tolik nelekal. Já myslím, že
při tom našem zahraničnímu úvěru
v cizině otázka 26 až 30 let sotva bude rozhodovati.
Nechápu opravdu, že by nám někdo na
př. chtěl odepříti úvěr,
protože volíme se 26 léty do senátu
a že by nám ten úvěr okamžitě
poskytl, kdybychom přistoupili na stanovisko pana dra Kramáře.
Takové věci, myslím, že nedají
se vážně tvrditi.
Jiná věc, kterou my socialisté neseme dosti
těžce, jest prodlužování volebního
období sněmoven. Původně volební
období pro sněmovnu poslaneckou bylo stanoveno na
5 let, pro senát sice na 8 let, ale po 4 létech
měla se alespoň polovina senátu volbami obnovovati.
Nyní jest změna taková, že poslanci
na 6 let a senát celý na 8 let má býti
volen. Řekl jsem již, že nám to není
sympatické, poněvadž vidíme v tom snahu
omezovati vliv voličstva. A v demokratickém státě,
myslím, nemělo by tak býti. Otřesů
volebními zápasy bych se dokonce již neobával
a nelekal. Je pravda, byly snad volební boje trochu prudké
a ostré za starého režimu, avšak nezapomínejme,
že tehdy volby zároveň bývaly protestem
proti nespravedlivým volebním řádům,
ale již prvé volby v demokracii, volby do obcí,
které konali jsme s poměrným hlasovacím
právem, provedeny byly klidně jako prostý,
administrativní akt a nebylo při nich žádného
zvláštního rozruchu a nepokojů, ačkoliv
ani to ještě nebyl normální stav, když
uvážíme, o jak ohromné přesuny
moci tady šlo.
Povážlivým omezením rovnosti občanské
mohlo býti ustanovení § 20. úst. listiny,
jak původně bylo navrhováno. Vylučovali
by se jím fakticky z volby všichni veřejní
zaměstnanci, státní úředníci,
zřízenci veřejných podniků,
učitelé a profesoři atd. Bylo by se mohlo
státi, že takto členství v zákonodárném
sboru vyhrazeno by bylo, při ideálně rovném
hlasovacím právu s poměrným zastoupením,
jen příslušníkům určité
vrstvy společenské, jen lidem hospodářsky
zabezpečeným, což zase mohlo míti podstatně
brzdivý vliv na zákonodárné práce.
Přičinili jsme se tudíž o to velmi energicky,
aby se tak nestalo. Naproti tomu shledáváme ovšem
úplně správným ustanovení §
74. ústavní listiny, že žádný
člen vlády nesmí býti členem
představenstva nebo dozorčí rady nebo zástupcem
akciové společnosti nebo společností
s ručením obmezeným, pokud zabývají
se činností výdělečnou.
V otázce uplatnění suverénní
vůle lidu byli bychom šli dále, než jde
tato předloha. Ve svém vlastním návrhu
z března 1919 žádali jsme zavedení referenda,
přímého hlasování lidu o důležitých
zákonech nebo stěžejních zásadách
zákonodárství, žádali jsme dále
zavedení zákonodárné iniciativy lidu,
aby totiž také návrhy zákonů
mohly býti podávány přímo voličstvem,
přímo lidem. Vycházíme totiž
ze zásady opravdové suverenity lidu a ta znamená,
že poslanci, volení zástupcové lidoví,
jsou právě jen pouhými plnomocníky
suverénního lidu. Do této ústavy dostalo
se referendum jen ve velmi omezeném rozsahu, jak stanoví
§ 46. této listiny: jen když by nastal případ,
že Národní shromáždění
zamítne vládní návrh zákona,
může se vláda, stane-li se tak jednomyslně,
usnésti, že dá lidu hlasováním
rozhodnouti o tomto návrhu zákona.
V ústavní naší listině velmi
důležitá jest hlava V. o právech, svobodách
a povinnostech občanských. Zásady tu vyjádřené
měly by býti samozřejmými, ale nebyly.
V § 106 se praví, že neuznává tato
ústava výsady pohlaví, rodu a povolání.
l o toto byl spor a právě političtí
stoupenci pana dra Kramáře to byli, kteří
říkali, že ústavou nemůžeme
odstranit to, co je zákonem přírody a nerovnosti
mezi lidmi a zejména mezi obojím pohlavím,
že jest uzákoněna a petrifikována přírodou.
Pro stát, v němž jde o přechod k novým
hospodářským řádům,
není bezvýznamné, jak vyslovuje se ústava
o právu vlastnickém. Byla žádána
stylisace, že "vlastnictví je nedotknutelné".
Přijali jsme po dlouhých debatách text, že
jest to "omezitelné zákonem", že
zákon také stanoví, zdali má býti
vyvlastňováno za náhradu nebo bez náhrady.
Výtky nezůstal ušetřen, a byl to zase
pan dr. Kramář, který tuto věc uznal
za vhodnou, § 119 naší ústavní
listiny, který praví, že veřejné
vyučování má býti zařízeno
tak, aby neodporovalo vědeckému bádání.
Pan dr. Kramář této větě prý
nerozumí. Ale větě té rozumí
velmi dobře každý náš venkovský
učitel, právě ten učitel, který
za starého režimu byl denuncován, učil-li
cosi, co nebylo po chuti některému katechetovi.
Stanovíme-li tedy zásadu, že vyučování
nesmí býti v rozporu s výsledky vědeckého
bádání, myslím, že jest to zásada
nejen velice srozumitelná, ale také velice zásadní,
která v naší ústavě nemůže
býti vypuštěna. Velice rozhodně musím
však odmítnouti takový zlehčující
tón, jakým právě pan dr. Kramář
uznal za vhodno o věci zde promluviti (Hlas: Vůdce
svobodomyslné strany!), zda prý bude ministr
vyučování vydávati každý
měsíc výsledky vědeckého bádání.
Kdybych chtěl tento tón zaváděti do
parlamentní diskuse, mohl bych na příklad
panu dru Kramářovi - škoda, že není
zde přítomen - dáti otázku, jak to,
že brojí nyní tolik proti označení
československého jazyka jako "oficielního"
jazyka republiky, když právě on sám
to byl, který podepsal mírovou smlouvu, v níž
právě tato odiosní textace jest obsažena.
Ale já bych tímto způsobem polemisovati nechtěl.
Velice důležitou, a dnes předmětem velkých
debat a bojů jest otázka odluky církve od
státu. Zde jest nejlépe, paní a pánové,
viděti, co znamená ten rok od převratu, který
uplynul. Bezprostředně po převratu věc
byla naprostou samozřejmostí každému
(odpor) a jest, myslím, touto samozřejmostí
dnes neméně. Tak je samozřejmou, že
s faktem odluky, prosím, počítají
i její odpůrcové i dnes. Jediné, čeho
se dožadovali, jest, aby toto jim tak těžké
a nepříjemné slovo nebylo pojato do zákona.
Nebude jistě ozdobou naší ústavy, jestli
se stanovisku jejich, byť i jen formálně vyhoví,
ale víc než formální vyhovění
není opravdu možné, protože věcně
naše ústava stojí a musí státi
na této zásadě, a kdybyste chtěli
zásadu odluky vykořeniti z ústavy, velice
mnoho věcí by se musilo přepracovati. Odluku
vyslovuje na příklad již ten § 119., který
právě důsledný odpůrce odluky
církve od státu, pan dr. Kramář, tak
nerad tam vidí, že veřejné vyučování
nesmí se příčiti výsledkům
vědeckého bádání. Stanoví-li
§ 124. rovnost všech vyznání před
zákonem, není to rovněž nic jiného
než zásada odluková, poněvadž tím,
když pravím, že všechna vyznání
před zákonem jsou si rovna, znamená to, že
svojí ústavou opouštíme princip církví
státem uznaných a státem neuznaných,
a v tom zase je vyjádřen již princip odlukový.
Prosím proto, abychom tohoto stavu si byli jasně
vědomi, abychom si byli vědomi toho, že na
zásadě odluky setrváme a setrvati prostě
musíme, poněvadž to jest jednomyslný
požadavek celého kulturního světa, to
jest nutnost republikánského zřízení
státního, jest to podmínka suverenity státní,
neboť nejsme samostatní, dokud bychom podržovali
spoluvládu republiky s monarchií papežskou,
dokud by na území našem platilo cizí
právo církevní, jež nevyšlo ze
suverenity československého lidu. (Výborně!)