Pátek 27. února 1920

Hájíme princip svobody náboženské. Tento princip nemá zřejmě co činiti s nějakým odnábožněním lidu. Každý ví, jak hluboce nábožensky založen jest náš venkovský člověk, který svoje náboženské přesvědčení nečerpá jen snad z písma, nýbrž také z té veliké školy přírody, která mu vnuká tento náboženský cit. Proto také žádáme ochranu proti rušení náboženství a byli jsme to my, kteří jsme protestovali s největší rozhodností proti svévoli, která odstraňovala kříže z našich škol a která tím způsobila důvodnou nevoli v našem lidu. Jsme ovšem také otevřeně pro odloučení církve od státu a, jestliže snad pasus, který byl v té příčině připravován pro ústavní listinu, bude změněn nebo hlasováním vyloučen z této listiny, pak nikterak nemá z tohoto hlasování s naší strany vyvozen býti důsledek, že se vzdáváme své zásady odloučení státu od církve. Jsme toho názoru, že církev nemá býti služkou státu a že na druhé straně nemá stát sloužiti té neb oné církvi. To jest idea, která jest vůdčí pro nás, jestliže odloučení církve od státu se domáháme. Církev může obstáti bez protekce státu, tím méně však smí církev státi nad státem. Porušení státní suverenity a míšení se církve do věcí státu nemůžeme strpěti.

Hájíme princip svobody majetku a budeme také žádati, aby formulace dotyčná byla poněkud přesněji, bezpečněji v ústavní listině vyjádřena. Princip osobního podnikání a rozmachu individuelní práce nesmí býti vyloučen v naší republice bez újmy jejího hospodářského pokroku. (Výborně!) Bez ochrany majetku není chuti ke spořivosti národa, která byla právě v národě našem vzorná a příslovečná. (Výborně!) Chceme, aby tato spořivost, která byla otřesena důsledky války a hlavně též našimi neutěšenými poměry valutními, nedůvěrou k penězům a jejich hodnotě, byla v našem národě jako krásná jeho ctnost obnovena. (Výborně!) Ale také víme, že i majetek má svoje povinnosti, zejména povinnosti sociální. Svobody lidu a sociální zájmy nemohou se tříštiti o neústupnost majetku, o naprostou jeho neobmezenost. Ukázali jsme svými podněty i zejména spoluprací při pozemkové reformě, že v této věci známe také kompromis mezi majetkem a mezi sociálními a hospodářskými potřebami drobného lidu.

Ústava obsahuje také předpisy o ochraně národností a jejich jazyka. V prvé řadě zajišťuje ústava ráz a povahu našeho státu jako státu národního. Obmezení tohoto charakteru našeho státu jako národního, obmezení sebe menšího, nesnesli bychom nikdy. Jsme a zůstaneme národním státem. (Výborně!)

Byly vneseny do veřejnosti velké rozpory v otázce "oficielního" a státního jazyka, boje, které zdály se otřásati naší veřejností. Proč se dostalo označení "oficielní jazyk" do návrhu naší ústavy bylo referenty vysvětleno; označením tím měla býti vyznačena souvislost se známou partií saintgermainské smlouvy a právě ti pánové, kteří tak vášnivě potírali toto slovo "oficielní jazyk", tuto smlouvu nejen znali, nýbrž jeden z nich byl také spolutvůrcem této smlouvy a musil tedy také vědět, že bude nutno, aby osnova tuto smlouvu měla na zřeteli.

Vyvolán hotový poplach o ohrožení národního charakteru naší republiky. Čtu dnes v novinách, že státní myšlenka jest přímo ohrožena těmito formulacemi, dále formulací o povinnosti úřednictva, ovládati československý jazyk. Jestliže vyvolán byl tento poplach, pak maně vzpomínám známé bajky o vlku a pastýři a myslím, že není radno tak často volat poplachem, že se republika má zřítit k vůli názvu "oficielní" nebo "státní", neboť by mohla nastati potom doba, kdy by bylo potřebí vyvolávat tento poplach, avšak bude se pak volati marně.

(Předseda Tomášek ujímá se předsednictví.)

Nebudeme licitovat v patriotismu, o tom, kdo to lépe v jazykové otázce smýšlí s národem a kdo lidu našemu a státu chce více v jazykové otázce dát, zdali ti, či oni, nebudeme se příti o tom, zdali dr. Kramář a dr. Rašín v tomto ohledu jsou většími patrioty, než-li Švehla, dr. Beneš atd.

Pokud týče se otázky jazykové znalosti úřednictva, myslím, že budeme všichni stejného názoru, který jsme hájili vždy: že úředník je pro obecenstvo a ne obecenstvo pro úředníka, že tedy nelze, jako bývalo německým názorem za Rakouska, žádati od obecenstva, aby se učilo jazyku k vůli tomu, že některý úředník tomuto jazyku nerozumí. V té věci myslím, že dovedeme se dohodnouti bez vášně a že to půjde lépe, než když z těchto věcí dělají se otázky podobného rozhořčeného boje, jako se to dosud dálo.

Minoritní ochranu upravuje již smlouva St. Germainská a jsme přesvědčeni, že i tehdy, kdyby této smlouvy nebylo, náš národ, který má plný smysl pro spravedlnost, by byl také tyto zásady minoritní vtělil do své ústavy. My chceme vnitřní mír, nechceme starého Rakouska a Uherska a vycházíme z přesvědčení, že naše republika by, zrovna tak jako Rakousko-Uhersko, nesnesla býti podobným labyrintem národnostních sporů, podobným bojištěm národnostních vášní, jaké jsme viděli a zažili za Rakouska a jaké Slováci zažili v Uhrách. Náš nový volební řád pro obce ukázal již, jaký náš národ má smysl pro spravedlnost národnostní, a jistě že musili Němci býti přímo překvapeni, jakým způsobem do poslední konsekvence provedl český národ ve svém volebnímu řádu obecním konsekvence této národnostní spravedlnosti, takže Němci jsou dnes zastoupeni tam, kde bychom to bývali pokládali dříve za něco nepřípustného, což však připustili jsme dnes jakožto národ samostatný. Teď jsou zastoupeni v obecních zastupitelstvech v Praze, v Plzni a jinde, kde neměli ani potuchy o svém zastoupení, ovšem že důsledky ty vedly také k tomu, že napravilo se nespravedlivé zastoupení českého živlu v jiných městech a že Brno a jiná města ve shodě se skutečnými poměry přes noc stala se z měst s německým zastupitelstvem města se zastupitelstvem převážně českým. Tytéž intence spravedlivého zastoupení sledujeme při řádu volebním pro Národní shromáždění, ale také v jiných ustanoveních ústavních, pokud týkají se zastoupení minoritního. Ale jestliže my jsme tímto způsobem loyálně vůči minoritám postupovali, musíme žádati stejně loyalní postup vůči minoritám našim ve státech jiných. (Výborně!) Především musíme žádati poctivost a pravdu, když mluví se o tom, jakým způsobem měří se zde německým národům a národům jiným. A tu vidíme, že tendenčně zbarvuje se zpravidla to, co o našich institucích v tomto směru se dává do veřejnosti ze stran německých a pod. Ale musíme také žádati, aby s našimi minoritami ve Vídni bylo zacházeno stejně spravedlivým způsobem, musíme žádati ochranu lužických Srbů vůči znásilňování, jemuž v poslední době byli dáni všanc. (Výborně!) Němci mají ovšem své námitky a zejména poukazují na to, že měli jsme si sednouti s Němci k nějaké vyrovnávací konferenci a tam teprve ujednati tuto otázku.

Máme své zkušenosti z dřívějších let o oněch vyrovnávačkách a můžeme říci, - vestigia terrent - tyto věci opakovati neměl by jistě nikdo z nás chuti. Takové vyrovnávací konference byly ostatně důsledkem rakouských method, kdy řeklo se v národnostních věcech: sedm a tři jest osm a pak se všichni hádali o to, jest-li se má přidati na devět, anebo jestli se má jíti ještě níže.

My jsme s touto metodou nevyšli na veřejnost, nýbrž jsme řekli poctivě 7 + 3 = 10, a dále nepotřebujeme již smlouvati, jednati a slevovati. Ale vědci vytýkají nám tuto věc jako nesprávnost. Bývalí rakouští Němci patrně vzpomínají tu v národnostních věcech známé praxe §u 19. ústavy rakouské, která dala národům ochranu jejich národnosti a jazyka jednou rukou a druhou rukou zase tuto ochranu vzala, prohlásivši tento paragraf za pouhý teoretický projev základního zákona, který však nebyl blíže proveden, takže ve skutečnosti dle názoru jejich neplatil. Ten, kdo operoval těmito prostředky po celá desetiletí proti našemu národu, ten, kdo si vzpomíná na volební geometrii Šmerlingovu, ten, kdo si vzpomíná na chabrusové volby, na znásilnění naší zemské samosprávy, na jazykové oktroje, kdo má všecky ty věci na svém svědomí, ten ovšem dnes může se pozastavovati nad tím a může pak obávati se, jak by se mu dařilo, kdyby náš národ a náš stát používal proti minoritám týchž metod, kterých používal po celá desetiletí národ německý proti nám. Můžeme zde ujistiti, že tyto metody, které jsme odmítli jako zavržitelné za Rakouska, pokládáme za zavržitelné i nadále a že těchto metod proto používati nebudeme. Bylo v poslední době z německých stran poukazováno k tomu, že celá naše ústava jest a bude illegitimním dítětem, kterého Němci nechtějí uznávati. Rakouské oktroje, Šmerlingova ústava, to všecko bylo legitimním dítětem a to všecko plně uznávali Němci. A přece to legitimní dítě bylo zmetkem, mrzákem, který musil zahynouti, kdežto naše ústava, kterou nazývají illegitimní, to jest zdravé dítě, které má svou životní sílu, které bohdá také svou životní sílu trvale uplatní a zachová. My nebudeme dokazovati a příti se o legitimitu, nám stačí to, jestliže nemůže nikdo nám prokázati nepoctivost a nespravedlnost těch věcí, které jsou v ústavě vtěleny. A něco podobného ani Němci nemohou nám dokázati.

Mluví se a bude se mluviti v této debatě ještě mnoho o občanské svobodě. A tu bych chtěl vysloviti přání, aby tato svoboda, která má býti zabezpečena nejen národům, nýbrž také všem třídám občanstva, nebyla něčím platonickým, nýbrž aby také uplatnila se v praxi do posledních důsledků. Také my pro náš venkov reklamujeme slunné místo a kus svobody ve své vlasti, kus té svobody, která právě venkovu a člověku venkovskému nejdéle byla zadržována. Rakouská tradice, bohužel, o jejíž vymýcení stále zde mluvíme, byla-li vymýcena jinde, žije ještě dále, pokud běží o poměr státu k našemu venkovanu, tu pociťuje venkovan nadále rakouské rekvisice, rakouský dvojí loket pro zásobování města a venkova různými potřebami, v politice cenové atd. A musí se každý náš venkovan ptáti: "Kde je to heslo odrakouštění?", neboť všecky ty předpisy, všecky ty zásady, všecky ty šikany, všecky ty nedostatky, které byly za Rakouska, ty se dnes praktikují dále, jestli ne ostřeji, běží-li o venkov.

Poukazuji na příklad ku nedávnému případu na Kladně, kde hospodářská rada, ve které zasedají dělníci, usnesla se na určité ceně mléka, a přec byli na udání s jiné strany rolníci, kteří řídili se touto cenou, šmahem trestáni tresty neobyčejně krutými, na které ani za Rakouska nikdo nepomyslil. Hospodářská rada usnese se na ceně mléka a soud odsuzuje tyto lidi pro lichvu. Nemůžeme rovněž pomlčeti o trapném případu pohořelickém, o kterém podali jsme sice interpelaci, na niž odpověď však nemůže nás uspokojiti. Vysvětlování, jak v novinách, tak i se strany úřadů o tomto případu, kdy tekla krev při rekvisicích obilí, nemůže uspokojiti náš venkov, ale nemůže uspokojiti žádného člověka, který má smysl pro právo a občanskou rovnost. Jestliže nyní dodatečně dějí se pokusy, převésti celou tuto aféru na jiné pole, totiž na pole národnostní, pak musíme tyto pokusy odmítnouti. A i tehdy, jestli v Pohořelicích byli postiženi zemědělci německé národnosti, musíme přec protestovati proti tomuto znásilnění, kterému tito jako lidé byli vydáni v šanc. Přehmat proti občanským právům budeme potírati všude, ať se týká toho či onoho.

Když Xerxes pochybil ve svém plánu, zbudovati most pro převod svého vojska přes úžinu mořskou, dal ze zlosti bičovati moře jako vinníka, který zmařil jeho plán. A když naši Talmi-Xerxové ztroskotali se svými falešnými plány vyživovacími, tedy dávají mrskati a dokonce stříleti venkovské lidi, místo aby upravili svůj plán a řekli: Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa! Zde tekla krev ne pro vinu těchto lidí, ale pro neschopnost vyživovací politiky, pro falešné její plány, které musily ztroskotati.

To jest falešná methoda, která vede k naprosto obráceným výsledkům a důsledkům. Nejprve se střílí do lidu a pak po utrpěném fiasku ohlašuje se změna v politice, zejména v cenové politice a začíná se přiznávati, že jest třeba upraviti také nějaké přídavky k cenám pro ty, kteří by byli ochotni dávat ještě více, nežli jest kontingent, aby tím získán byl větší příliv obilí domácího. Jest však politikou naprosto zvrácenou, když platí se čtyř až pětinásobné ceny za obilí dovážené z ciziny a škrtí se na obilí domácím, čímž způsobuje se nechuť pěstovati obilí doma a republika zatěžuje se ohromnými platy do ciziny.

Domáháme se osvobození venkova od tohoto područí falešných method vyživovací politiky. Dělnictvo domohlo se toho, aby ony staré methody, totiž vázání dělnictva válečnými úkony v továrnách atd., byly odstraněny a dělnictvo jistě by nesneslo dále nějakého podobného otročení. Zůstaly tyto methody jenom našemu venkovskému lidu. Ujišťuji, že od zemědělství osvobozeného od tohoto područí může očekávati republika daleko více, než od zemědělství, které jest takto svázáno a zotročeno. (Výborně!)

Svobodný národ nesnese helotů a nemůže jich připustiti ani mezi zemědělci! Není možno usnášeti se na jedné straně o rovnosti občanstva a na druhé straně provozovati methody úplného opaku.

Chceme sloužiti vlasti, ale nelze od nás žádati, abychom jí otročili, zejména abychom otročili jistým vrstvám ve státě a abychom vedle těch stáli jakožto něco nižšího, nesvobodného. (Předseda Tomášek ujímá se opět předsednictví.)

Francie v poslední době, jak se dovídám, vyslovila se také pro osvobození zemědělců od válených obmezení a sice nejen s hledisek politických, nýbrž též z čistě praktických důvodů, oceňujíc, že touto methodou nelze již dlouho pracovati a že nelze docíliti toho, čeho potřebujeme k zabezpečení našeho obyvatelstva od hladu. Nebudeme se cítiti z Rakouska venku na našem venkově, dokud tyto staré rakouské methody budou ještě mezi námi vládnouti.

Spěji ke konci. Pokud běží o ústavu, nevidím černě a dr. Kramář konec konců také nevidí nejčerněji, neboť on přes všechny výtky ústavě přiznává našemu lidu ten zdravý smysl, který na konec konců jej vyvede z těch těžkostí a nesnází. Za krátkou dobu, co jsme v tomto Národním shromáždění, vykonali jsme řadu velkých úkolů. Přiznávám, že nebyli jsme vždy na výši situace, že jsme tu a tam bloudili, že jsme nešli nejkratší cestou k cíli, ale nezalekli jsme se před počtem a velikostí problému a vykonali jsme přece jen díla dobrá a namnoze i díla trvalé ceny. Pokud jsou tu některé závady, bude lze opravovat a zlepšovat to, co bylo provedeno. Vykonali jsme velké práce finanční a sociální, projednali a schválili jsme mírovou smlouvu, upravujeme nyní naší ústavu.

Naše ústava bude tedy v brzku hotova, cesta k práci otevřena. Potřebujeme toho uvolnění k práci, hlavně k tomu, abychom mohli obrátiti se nyní k velkým úkolům hospodářským, které čekají naši republiku. Jestliže mnoho bylo činěno v otázkách sociálních, jestliže jsme někdy až překotně řešili tyto otázky, otázkám hospodářským zůstali jsme dosud mnoho dlužni, a to zejména v zemědělství, jehož zvelebení jest ohromným úkolem nejbližší doby, z jehož řešení může naší republice vzejíti potřebná posila a obroda. Byli jsme ochuzeni, jsme dosud chudí; kursy naší valuty ukazují nám, kterak cizina oceňuje naše hospodářské poměry a naše dočasné vyčerpání. Nejkrásnější ústava, nejkrásnější fráse v ústavě o svobodě nejsou dosti pro chudáky, pro ty, kteří nemají chleba. Ke svobodě musíme zabezpečiti svému lidu ještě také chléb, výživu, možnost zlepšení jejich existence. A tu nestačí jen parlamentní práce, nýbrž je potřebí práce všech. Jestliže se volalo ve starém Římě: "Panem et circenses", tedy já volám dnes, ve chvíli, kdy tvoříme naši ústavu: "Svobodu a chléb národu!" - Zítra bude usnesena naše ústava a pak má slovo náš lid, a sice nejen ve volbách, nýbrž i v té další hospodářské práci, o které jsem byl mluvil, a já jsem přesvědčen, myslím, že mohu právem končiti tak, jak končil také řečník oposice, že ten náš lid ani v tomto směru nás nezklame. (Výborně! Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP