Pátek 27. února 1920

Díváme se na armádu jiným způsobem, nežli se díváme na úřednictvo. Armáda má jiné účely a cíle, a v té chvíli, kdy ona je povolána, aby zasáhla v činnost, v této chvíli odevzdává se armádě a důstojnictvu neobyčejná moc a zodpovědnost. Musíme míti v armádě lidi naprosté důvěry, neodvislé od politického vlivu a proudění. A toto hledisko, hlavně to, že dáváme těmto lidem v nejvážnějších chvílích do rukou osud národa a státu, toto hledisko mluví pro to, aby presidentu dáno bylo také právo, jmenovati bez rozdílu šarže důstojníky.

Musím per parenthesin zmíniti se o jednom výroku, který zde padl. Bylo zde řečeno, že malé strany jsou dobrodiním, když velké nestojí za nic. Nemám nijaké námitky proti tomu tvrzení, kdyby k němu nebylo přidáno poněkud jedu dodatkem, že to se smí říci o našich českých stranách. Patrně platí to od té doby, kdy pan mluvčí pokládá svoji stranu za malou. Od té doby hází všecky velké strany s lehkým srdcem přes palubu. Mně by nebylo nic do této kritiky; strana naše, která hodlá se počítati mezi strany velké a doufá také, že toto místo v národě si udrží, zodpoví si sama za to, stojí-li v národě za něco, anebo za nic. To ukáže brzká doba. Nestojíme-li za nic, pak ovšem ta kampaň přinese pro nás zdrcující rozsudek. (Posl. Sechter: Budeme smeteni!) Jest však nikoli v zájmu naší strany a ostatních velikých stran, nýbrž v zájmu cti celého národa, který dnes je veden a representován před cizinou těmito velikými stranami, ohraditi se proti tomu, aby bylo zde říkáno, že tyto strany nestojí za nic. Pánové, musíme si odvyknouti, abychom ve chvílích, kdy neposlouchá nás jen několik osob zde, ale kdy se jedná také o velikou cizinu, kdy děláme veliké dílo ústavy, mluvili o svém parlamentu a jeho stranách paušálně takovým způsobem, abychom nediskvalifikovali se před světem za něco, co nestojí za nic. (Výborně!)

Pan dr. Kramář mluvil velmi vážně pro decentralisaci a autonomii zemí. Měl jsem příležitost mluviti s jedním slovenským kolegou, který mi četl své poznámky z doby několika dní před naším převratem. Tehdy vyjednáváno bylo se Slováky o budoucí úpravě naší republiky.

Vynikající člen a velmi blízká osoba panu dru Kramářovi - nechci jmenovati ani tu osobu slovenského poslance, ani tu osobu, blízkou panu dru Kramářovi - prohlásila se pro nejtužší centralisaci naší správy a pro odstranění všeho, co této centralisaci odporuje. (Slyšte!) A nyní něco jiného. Pan dr. Kramář praví, že naše ústava vlivem nynější mentality většiny přináší jakousi nenávist k historickým celkům, totiž k zemím a že to jest starorakouské smýšlení, které tito lidé zdědili. Tomu chci odporovati. Vím naopak tolik, že právě Rakousko to bylo, které se snažilo stavěti jednotlivé země jako zvláštní celky proti sobě a že zase Rakousko to bylo, které dovedlo vynalézti Moravany jako zvláštní národnost, že dokonce v čítankách bylo svého času mluveno o moravské řeči atd.

Kdyby nebylo bývalo působení všech upřímných vlasteneckých, poctivých lidí, byla by vláda znásilněním škol a veřejného mínění tímto působením opravdu dosáhla svého cíle, totiž vytvoření zvláštního národa moravského vedle národa českého. Ta starorakouská mentalita vypadala jinak, než jak se pan dr. Kramář domýšlí. Poukazuji oproti té starorakouské mentalitě, jakým způsobem Francie, když běželo o vytvoření a posílení jednotné státní moci, hodila přes palubu všecky historické tradice a vzpomínky, jak dovedla krájeti a řezati ty historické celky a vytvořiti svou departementární správu. (Výborně!) A tuto odvahu musíme míti také my, když si vytvořujeme nový stát.

Pan dr. Kramář praví: my milujeme každý nejdříve svou zemi a s ní celou republiku. Dr. Kramář v tomto smyslu chce učiti Slováky, jak mají milovati stát. Napřed mají milovati Slovensko - a já jsem o tom přesvědčen, že toto Slovensko již milují - a pak se naučí milovati tím celou republiku. Tedy něco podobného, co jsme měli za Rakouska, totiž užší a širší vlast, to, co jsme my tak hrozně perhoreskovali v těch čítankách našich, co nám tam vnucovali a pro co, když tam nebylo, běhen války konfiskovaly se všecky čítanky.

Zde jest užší láska k vlasti a širší láska k vlasti. Myslím, že ta naše vlast není tak ohromná, abychom ji museli milovati na dvakrát, že ji na jednou dovedeme také milovati a také obejmouti jediným objetím. (Výborně!)

Nechci ani zdaleka podezírati pana dr. Kramáře snad z nějakého nekalého úmyslu, to je mne neobyčejně vzdáleno. Ale to, co radil Slovákům o lásce k jejich zemi vedle lásky k celé republice, to jest něco podobného, co říkají jim také Maďaroni na Slovensku. Ti, prosím, nelákají pro sebe Slováků snad tím, že by jím chtěli zoškliviti Slovensko, ale oni je chtějí odtrhnouti právě tím, že říkají: "Vám ta láska ke Slovensku stačí, to Slovensko je krásné, zůstaňte si tam, budete tam míti svou vlastní správu." Jsem o tom také přesvědčen, že žádný uvědomělý Slovák by se nenechal zlákati něčím podobným, zejména když to budou mluviti Maďaroni; ale nebezpečnější jest, když něco podobného bude se mluviti z Prahy, z Národního shromáždění. Pravil jsem již, že jako vlast nám ta Československá republika naprosto dostačí, že pro nás není tak příliš veliká, aby nemohla býti jednotně jako celek spravována a abychom ji jako celek nemohli milovati.

Neopatrná byla jistě slova dr. Kramáře, mluvil-li o možném vtlačení Slovácka do centralistického chomoutu. Pan dr. Kramář ovšem varoval před něčím takovým, ale my máme své staré přísloví, že se nemá malovati čert na stěnu. Myslím, že tím méně smí se tento centralistický chomout malovat na stěnu Slovákům. S velikým uspokojením slyšel jsem slova pana dr. Markoviče, který beze vší výhrady prohlásil se pro zásadu naprosté jednoty celého Slovenska s naším národem. A to mě uspokojuje a jistě i všechny, kteří jsme po takovém ujištění vůči slovům pana dra Kramáře práhli.

Pokud se týče otázky rozhraničení žup, mohu také sám říci, že nepokládám řešení této otázky za nejšťastnější. Rád bych však viděl toho poslance zde, který by nám přinesl ono vzorné řešení této choulostivé otázky, aby se toto rozřešení líbilo všem a hovělo všem účelům, jednak účelům volebním, účelům správním atd. Takový poslanec ještě nebyl zvolen a ještě se ani nenarodil a myslím, že se ani do příštího Národního shromáždění, i třeba bez vázaných listin, nedostane. Tedy ta úloha není tak snadná. Nepopírám, že jistě mohly se najíti lepší modality a na příklad řešení, podle kterého sídla dvou žup nacházejí se téměř na skok od sebe, kdežto Praha s ohromným obvodem jihočeským má tvořiti nejen ohromnou volební župu, což by nebylo samo o sobě neštěstím - nýbrž také jediný ohromný správní župní obvod, který je téměř monstrem, nezdá se mi býti na trvale udržitelným. Soudím, že čas, zkušenosti a praxe budou zde tím zkušebným kamenem, který ukáže, jakým způsobem bude třeba ještě upravovati obvody a sídla našich žup pro účele správy. Tolik, pokud týče se župních obvodů.

Přicházím ještě k některým otázkám, o kterých bych s hlediska své strany chtěl promluviti. Jestliže dnes mluvíme o ústavě v generální debatě, v debatě, o které jsem pravil, že bude jistě památnou v naší republice, pak musím litovati jednoho: že ministr vnitra Švehla, tento spolutvůrce naší ústavy, jsa nemocen, nemešká dnes při této památné debatě mezi námi. Tato ústava jest jeho velikým životním dílem, kterému on věnoval nejen práci a čas, nýbrž své zdraví. My, kteří jsme jemu blízcí, víme, že od chvíle našeho převratu neznal chvíle oddechu, neznal takřka ani rodiny, neznal ničeho, když běželo o to, pracovati ve prospěch republiky a zejména k vybudování naší ústavy. (Výborně!) On představuje nám typ pravého republikána, toho člověka venkova, který jako Cincinnatus odešel ze svého statku, aby postavil se na místo republikou mu určené a tam své nejlepší síly v těžkých dobách zápasů o existenci republiky obětoval a téměř vyobětoval. (Výborně!) Jestliže není on zde, tedy duch jeho, ten duch demokratický a republikánský, ten zde cítíme a ten vane z celé jeho práce, o které dnes mluvíme.

Ústava nemůže nikdy býti nějakou spekulativní prací, prací, na které by mohlo býti v klidu pracováno u zeleného stolu výhradně na základě vědeckých poznatků a proto jest možno, že tu a tam kritika vědecká nalezne body, které snad nebudou srovnávati se vždy s jejími názory. Ústava v prvé řadě musí odpovídati duši národa, jejímu sociálnímu utváření, kulturnímu stupni národa a tu myslím, že těmto požadavkům ústava blíží se potud, pokud jenom bylo možno dáti všem těmto momentům kompromisní výraz.

V první řadě bylo předem zřejmo, že ústava národa, který dal světu Husa, Komenského, Havlíčka a jiné myslitele, nemohla býti jinou, nežli naskrze demokratickou. A tak myslím, že také v čele naší ústavy mohla státi slova, která obsahuje historické prohlášení o samostatnosti Ameriky: "Oprávněná moc vlády plyne ze souhlasu těch, jimž se vládne".

Ústava sama také a pouhé paragrafy její nejsou vždycky tím, co zajišťuje demokracii a svobodu. Ústava sama jest formou, do které ten skutečný obsah musí dát sám národ. Řekl jsem kdysi v tomto shromáždění, že náš národ s demokracií stojí a padá: demokracie, toť naše nejvlastnější vlast. Ústava hledá pravou demokracii a svobodu a hledá pro ně náležité opory a záruky. Své ústavě položili jsme již dříve solidní základ, a sice úpravou svobodné obce. Šli jsme tu nejsprávnějším postupem, to jest postupem od osvobozené a demokratické obce k demokratickému státu. "Není demokratické ústavy ani svobodného parlamentu bez svobodné obce," pravil kdysi Treitschke a myslím, že tato slova musí také platiti pro každou ústavu moderní.

A kde je ta svoboda, kterou hledáme? Je v prvé řadě v nás samých. Tu nutno si uvědomiti, že svoboda občanská plyne z omezení libovůle všech ostatních a že proto každý musí pro občanskou svobodu přinésti nejprve sám svoji oběť. Nestačí také, jsou-li v ústavě záruky pro svobodu, největší záruka svobody je v nás a v našem smyslu pro pořádek ve státě a smyslu pro stát vůbec. Tento smysl musíme pěstovati a musíme také hledati spojení všech živlů, které se hlásí k státní myšlence. Co platny by nám byly velké slavnostní fráse ústavní listiny, když by celé massy osobovaly si zvláštní práva, stavěly se mimo stát, kdyby prohlašovaly a uplatňovaly, jak to nyní tu i tam vidíme, právo stávek, stávek často neodůvodněných, které mohou svými důsledky otřásati přímo základy státními? Je-li možno ve státě zastaviti dopravu, je-li možno zastaviti zásobení průmyslu palivem, je-li možno ohroziti jiné životní zájmy státu, pak dlužno se zamysliti nad těmito zjevy. Mohu říci, že musí nám imponovati takový německý Noske, který s největší rozhodností se vyslovil v ten smysl, že stát nebude trpěti podobného zasahování na svůj životní nerv, a že, jestliže někdo si osobuje právo, zastaviti neb ohroziti činnost státu, jeho průmyslu atd., že on také má odvahu vystoupiti a zdrtiti kosti těch, kteří by na existenci státu hodlali sáhnouti. (Výborně!) Jestliže někdo řekne slovo "stát" a "svůj stát", pak myslím, že nezbývá nic jiného, nežli důsledně říci také tato slova a prováděti je důsledně dále. (Výborně!) Jestliže se uplatňuje právo stávkové z těch nebo oněch politických důvodů, pak důsledkem toho vznikají nová nebezpečí a jeden zlý příklad budí druhý. V Německu hlásí se v poslední době kruhy zemědělské, že v tom případě, jestliže průmyslové dělnictvo bude stávkovat, budou stávkovat také ony se zásobováním. Je těžko říci, zdali může býti druhému stavu odňato také toto právo, které si osobuje stav jiný.

Vedle práv a moci, kterou chceme zabezpečiti státu, tvoříce tak silnou moc státní, jsou tu také jisté ideální statky, kterých hájíme u jednotlivce a kterých stát nesmí se dotknout a které stát nesmí si podrobiti, ač-li nemá ohroziti kulturní vývoj lidství a ač-li nemá snížiti svobody člověka. Také naše ústava chrání tyto statky. V ústavě naší hájí se občanská rovnost a svoboda osobní a majetková, svoboda domovní, svoboda tisku, svoboda shromažďovací a spolková, svoboda učení a náboženského vyznání, ochrana školství a rodiny, ochrana národností. Rovnost občanská, o které se mluví, má ovšem své meze v uplatnění individuálních schopností občanstva ve státě. (Výborně!) Nemůžeme připustit, aby byla tvořena lidská schemata, aby lidé byli snižováni předpisy státními na nějaké průměrné tuctové lidi, aby stát se svým seskupením občanstva byl něčím podobným, o čem Merežkovský kdesi se vyjádřil, "takovou bednou jiker nebo bednou slanečků". Uniformování sociální musí mít také své meze. Šli jsme v různých věcech poněkud daleko. Připomínám na příklad důsledky 8hodinné doby pracovní.

Je jisto, že nikdo nezdražil nejen konsumu vůbec, nýbrž zejména také dělníkovi jeho živobytí tak, jako jeho 8hodinná práce, tato jedna z největších vymožeností, kterou počítá si dělnictvo za svůj veliký úspěch. Ta logika byla příliš krátkonohá, soudilo-li se, že je možno na jedné straně zmenšiti pracovní dobu a na druhé straně zachovávati stejné ceny výrobků. A jestliže někdo tímto se klamal, pak ovšem logika jeho byla příliš naivní, neboť, jak jsem pravil, ve skutečnosti jeden dělník a jeden chudák zdražil zboží a potřeby druhému.

V ústavě uplatňuje se ochrana rodiny a my připojujeme se plně k této myšlence; pokládáme také za nutno, aby ústava slavnostním způsobem prohlásila rodinný život za cosi, co stojí pod ochranou celého státu a zákona.

V rodině vidíme základ mravní výchovy a základní buňku národa i zajištění zdravého potomstva a proto také reklamujeme pro rodinu tuto plnou ochranu. Trváme na ústavní ochraně svobody, přesvědčení, vědeckého bádání a umění a domáháme se také toho, aby formulace ústavy byla ještě v tomto směru sesílena.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP