Avšak, vážené Národné shromaždenie,
ani klub slovenských poslancov nemôže prijať
ústavnej listiny bez výhrady. Klub slovenských
poslancov má určité námietky proti
§u 123. návrhu ústavného výboru,
ktorý v istom smysle týka sa rozluky cirkve od štátu.
Klub slovenských poslancov stojí jednomyseľne
na stanovisku, že rozluka cirkve od štátu a čo
s tým súvisí, má sa ponechať
k rozhodnutiu na neskoršiu dobu, keď menovite na Slovensku
pokojne a objektívne bude možno poučiť
ľud o všetkých otázkach sem spadajúcich
a o správnom dosahu tejto reformy pre cirkev a štát.
Do dnes sa toto ešte nemohlo stať, nie len na Slovensku,
ale iste aj v mnohých krajoch ostatných častí
republiky, preto nechajme to budúcemu Národnému
shromaždeniu, ktoré iste nebude mať k tejto otázke
menej pokrokové stanovisko, ako má dnešné.
Preto klub slovenských poslancov si praje, aby z §
123. bolo odstránené všetko, čo by malo
nejaký vzťah na odluku cirkvi od štátu,
aby tento paragraf bol buďto preštylizovaný,
alebo aby bol úplne vypustený.
Končím. Vážené Národné
shromaždenie! Zákonmi, ktoré práve prejednávame,
utvrdzuje sa štátna jednota Čechov a Slovákov.
Zástupcovia Slovenska odhlasovaním týchto
zákonov dokumentující ústavným
spôsobom pred fórumom celého sveta, čo
slávnostné vyhlásili vo svojej deklarácii
dňa 5. februára 1920, o ktorej som už hovoril.
Záverečnými slovy tejto deklarácie
končím svoju reč ku komplexu ústavných
zákonov, ktoré menom Slovenského klubu prijímam:
Štátna jednota Čechov a Slovákov bola
vykúpená a posvätená spoločne
vyliatou krvou českých a slovenských legionárov
na všetkých poliach svetovej vojny, bola slávnostne
vyhlásená a prijatá celým československým
národom po páde Rakúsko-Uhorska a bola potvrdená
spoločným bojom československých vojsk
pri vpáde maďarských vojsk na Slovensko. Štátna
jednota Čechov a Slovákov je spoločným
pokladom československého národa, na ktorý
nikto nemá práva siahať a ktorý si Česi
a Slováci spoločne uhája proti každému
tak, ako si ho spoločne vydobyli. (Výborně!
Potlesk.)
Místopředseda Dula: Následující
řečník jest pan dr. Viškovský.
Prosím, by se ujal slova.
Posl. dr. Viškovský: Slavné Národní
shromáždění!
Prvý řečník "proti", pan
dr. Kramář, podrobil ústavní předlohy
temperamentní kritice. Budiž mi proto dovoleno, abych
nejprve zabýval se vývody tohoto řečníka.
Četl jsem nedávno v kterémsi listě
otázku: Kde jsou oni řečníci revoluce,
oni lidé, které by bylo lze přirovnati k
revolučnímu Mirabeau a k té celé řadě
revolučních řečníků
pro práva, rovnost, svobodu národů? A věru
musí si člověk položiti dnes tuto otázku,
slyší-li, jakou metodou vede si oposice v zápase
o nic menšího, než jest ústava nového
státu.
Pan dr. Kramář litoval, že nejsou zde Palacký,
Havlíček. A já bych řekl: i zesnulý
Kaizl, a lituji sám vřele, že ve chvílích,
kdy tvoříme základ našeho státu,
naši ústavu, nemáme zde v Národním
shromáždění také takových
duchů, jako byli ti, které jsem právě
jmenoval. Ale jestliže pan dr. Kramář dovolával
se těchto zesnulých velikánů pro své
mínění, soudil-li, že by tito mužové
byli mluvili o ústavě asi tak jako mluvil on, že
by dnes byli hřímali proti jednotlivým ustanovením
ústavy a že by s ním tuto ústavu nazvali
něčím zpátečnickým,
zkreslením svobody, zkreslením opravdové
demokracie, o tom dovolil bych si přece jen vážně
pochybovati. (Výborně!) Pan dr. Kramář
vyslovil politování nad tím, že den,
kdy Národní shromáždění
bude se usnášeti o ústavě, jak on sám
kdysi soudil a jak soudili jsme my všichni, nebude dnem tak
slavnostním, jak jsme si to mohli představovati
a přáti.
Já pro svou osobu tento akt a tento den pokládám
za veliký a slavnostní den našeho národa,
ať se nám ty věci kreslí jakkoliv černě,
a myslím, že ani to, co zde bylo řečeno,
ani ty některé výtky, které snad mají
trochu svého oprávnění, poněvadž
žádné dílo lidské není
dílem naprosto dokonalým, nemohou prokázati,
že děláme něco špatného.
Naopak. Předně jsem přesvědčen
o tom, že všichni ti, kteří spolupracovali
o tomto díle, měli vůli nejlepší
a nejpoctivější. (Výborně.)
Za druhé jsme přesvědčeni o tom, že
národ náš vyslal k této práci
vynikající lidi a že tato práce nedělala
se jenom lehkomyslným způsobem, třebas musila
se dělat rychleji. Ale dělaly se přípravy
pro ústavu naši již dlouhou dobu, a není
to tedy nějaká práce ledabylá, není
to něco, co by zasluhovalo oné kritiky, které
byla zde ústava podrobena.
Tím méně souhlasíme s tím,
jestliže z debaty a rozhovorů o této ústavě
stává se kolbiště agitací, neboť
díváme se na ústavu a na práce ústavní
jako na něco neobyčejně vznešeného,
jako na veliký úkol, při němž
běží o vážné dílo
a ne nějakou veřejnou licitaci s vlastenectvím,
svobodou a podobnými statky. (Výborně!)
Pan dr. Kramař soudí tedy, že ústava
tato jest, skreslením svobody, že opravdový
demokratism jest zde seslaben. Mám pocit, že toto
černé vidění p. dra Kramáře
jest jednak důsledkem jistých osobních sklamání,
jednak vychází z úřední povinnosti
vůdce oposice. Nevím, zdali právě
ústava má býti tím předmětem,
na kterém vylévá si oposice ty své
choutky a ty své nepříjemné pocity,
jichž výron snad dovolen jest a oprávněn
jest oposici při příležitostech jiných.
Tolik můžeme snad konstatovati, že nikde nebyla
ústava předmětem tak ostré kritiky
a že nikdo neviděl ji tak černě, ba
ani listy německé nepokládaly za vhodné,
kritisovati ústavu tak ostře, jak jsme to slyšeli
z úst pana dra Kramáře, jako mluvčího
strany národně demokratické a oposice.
Pan dr. Kramář praví, že důsledkem
ústavy bude autokracie stran a poukazuje při tom
k vázaným listinám. Svoboda občana
dle názoru jeho mizí a jest konfiskována
stranami. Nová autokracie a byrokracie místo staré
rakouské autokracie a byrokracie zde vyvstává,
autokracie a byrokracie stran. A tu se ptám: Kdo pak to
byl, kdo hlásal, - a my to četli a čteme
to ještě stále v orgánech právě
jeho strany - že lidé mají býti ve stranách,
a kdo vyslovoval na příklad heslo poněkud
daleko jdoucí, že každý inteligent má
býti příslušníkem Národní
demokracie? (Místopředseda dr. Hajn přejímá
předsednictví.)
Neříkám, že to byl p. dr. Kramář,
ale četl jsem to ne jednou, ale 10krát a 50krát
v Národních Listech a v orgánech národně
demokratické strany. A tu se ptám, což je politická
strana něco tak neobyčejně špatného,
že bychom musili lámat nad ústavou hůl
v té chvíli, jakmile stranám odevzdá
se moc, dělati ty kandidátky, ty nešťastné
vázané kandidátky, o kterých zde p.
dr. Kramář jako o osudu naší svobody
mluvil? Pak opravdu, kdyby tomu bylo tak, nezbývalo by
nic jiného, nežli navrhnout rozpuštění
stran a odstraniti je úplně, aby neškodily
našemu rozvoji a aby té svobody, kterou my také
všichni chceme bezpečně zaručiti, neohrožovaly.
Pan dr. Kramář praví, že poslanec přestane
býti od té chvíle, kdy přijmeme ty
zásady, důvěrníkem lidu a stává
se důvěrníkem stran. Ale on zcela správně
pochopil a věděl, jak dlouho bojovalo se v politickém
životě s hlediska politické morálky
a neodvislosti poslance proti principu, že poslanec je jenom
mluvčím určitého kraje neb určité
řady voličstva z nějakého poměrně
malého obvodu. Pan dr. Kramář velmi případně
citoval známé francouzské anekdoty o tom,
jak poslanec musí nejen se starati o místa pro všechny
příbuzné svého hlavního voliče,
ale dokonce kupovati klobouky pro voličské paničky.
A jestliže nyní konečně dostáváme
se k tomu, abychom poslance odtrhli od toho otroctví určité
voličské kliky, pak, pánové, jest
zle a pak mluví se o omezování osobní
svobody. A vzpomeňme si, pánové, jak tomu
bývalo při uplatnění každého
voliče, při té naprosté volnosti,
o které zde bylo mluveno jako o ideálu ústavy.
Co vlastně byly užší volby, které
byly nutností při dřívějším
systému volebním? Víte, že to byla ta
nejhroznější demoralisace, nehledíc
také k tomu, že zde byl vlastně vydán
v šanc celý výsledek náhodného
seskupení se jistých stran k volbě, neboť
již se zřetelem na budoucí užší
volby strany měly takhle svázány ruce, poněvadž
už musely počítat na eventuelní své
paktování se stranami jinými. Je známo,
že často nepatrné strany - nemusely to býti
právě strany nejlepší - bývaly
jazýčkem na váze a rozdělovaly světlo
a stín při volbách a při vytváření
většiny v parlamentě.
Pamatujete se, velevážení pánové,
jistě na podobnou svobodnou volbu, kterou jsme zažili
kdysi na českém východě v době
velkého vlasteneckého rozmachu, když jsme si
myslili, že český národ a český
volič není veden ničím jiným,
nežli ohledem na naše státní právo,
na naše veliké národnostní a politické
aspirace. Víte tenkráte, jakou jsme měli
kocovinu, když přišel výsledek královéhradecké
volby s panem Vojtěchem Sternbergem! Ano, to byla volba
úplně samostatného člověka,
kde se uplatnil silný politický jedinec beze strany
a proti organisovaným stranám volil skrz naskrz
také svobodný volič nevázaný
t. zv. vázanými listinami. A s takovými výsledky
bychom mohli také počítati dále.
Tedy, pánové, tam zpátky jistě po
těchto zkušenostech již nepůjdeme. Silný
jedinec se ostatně uplatní i tehdy, když nebude
zrovna tak otrockým přívržencem některé
strany, a v nejhorším případě
si silný jedinec, jestliže přinese velikou
ideu, svou stranu vytvoří sám. Tomu ovšem
nelze žádným volebním řádem
pomoci, kdo přijde s názorem, za kterým nikdo
nejde, nebo má-li kdo sebelepší názory,
které si nechá pro sebe. To jest pak ne snadnou
věcí a nelze žádati, aby se takový
jedinec dostal nějakým způsobem do zákonodárného
sboru. Tu jistou proceduru politické práce a agitace
- ne snad pro svou osobu, ale pro myšlenku - musí
každý vykonati, chce-li se dostati do parlamentu.
Leč nikde není psáno, že silný
jedinec v národě může se uplatňovati
a uplatní se vždycky nejlépe jenom v parlamentě.
Zkušenosti z prací, které konány byly
zde - práce ústavní na př. - poučily
nás, že nepotřebujeme vždy každého
člověka míti zde jako poslance a že
můžeme také čerpati z práce osob,
které nejsou právě poslanci, a že ti
mohou podporovati naše zákonodárné práce.
"Vázané listiny" jsou velmi dobrým
agitačním heslem a to proto, poněvadž
- řekněme si to zcela upřímně
- největší počet těch, kteří
o vázaných listinách mluví, - abych
nebyl zase kaceřován, jako se mi nedávno
stalo, prohlašuji, že to nemyslím na pana dra
Kramáře - nevědí o nich víc,
než že jsou "vázané". Proto
jest také pochopitelno, že u lidí, kteří
mají smysl pro svobodu a kteří si myslí,
že to jest opravdu nějaké nové politické
otroctví, mimoděk vzbuzuje se nechuť k těmto
vázaným listinám. Často se mi však
stalo, když jsem se tázal těchto osob, proč
proti vázaným listinám jsou, že jsem
seznal, že ničeho jiného nevěděly,
než že ty listiny nejsou volné.
Pan dr. Kramář již poukázal k
tomu a připouštěl, že strany mohou uvnitř
svým zvláštním zřízením
upraviti toto volební právo se zřetelem na
princip jisté volnosti ve straně, aby voličstvu
nebyli diktováni kandidáti, nýbrž aby
voličstvo mohlo také spolupůsobiti při
nominování kandidátů. Myslím,
že každá opatrná strana učiní
něco takového, a nesoudím, že by strany
vždy byly tak neopatrné, aby vnucovaly voličstvu
kandidáty, kterých on nechce. Je jistě jistá
skupina velmi disciplinovaných lidí, kteří
budou voliti i ty kandidáty, kterých neznají,
se zřetelem k tomu, že oni ve volebním listu
nevidí osob, nýbrž v prvé řadě
program, stranu. Ale to není 100 % voličstva a myslím,
že každá strana si rozmyslí, aby si odháněla
ony voliče, kteří chtějí svou
kandidátní listinou voliti osoby buď jim známé
neb takové, o nichž mají průkazy, že
dovedou řádně zastupovati jejich zájmy.
Také naše strana, vědouc, že vázané
listiny při svých dobrých stránkách
mají tu jistou svoji vlastnost, že obmezují
do jisté míry volbu voliče, spojování
jmen kandidátů z různých kandidátních
listin a pod., znajíc to nebezpečí, které
by mohlo vzniknouti ze zneužití této vázanosti,
z diktování kandidátů, stanovila si
vlastní svůj volební řád, kterým
v dohodě s lidem bude určovati své kandidáty,
a sice opětně s použitím principu poměrného
zastoupení. Tedy tímto způsobem lze opět
tyto jisté nedostatky při dobré vůli
napraviti. Ale padla-li zde slova "hlasovací stádo",
"antikulturní volební řád",
pak myslím, že je to příliš ostrý
soud, a zejména, že je to trochu příliš
ostré ve příčině našeho
lidu, o němž jsem přesvědčen,
že nikdy na hlasovací stádo tak snadno nedovede
klesnouti. Pan dr. Kramář vytýká
ústavě to, že při úpravě
voleb dělá z vázaných listin stranický
bič. Záleží na tom, jak se tato věc
vlastně pojímá. Pesimista dívá
se na věc jinak, nežli optimista a často mají
dva lidé, kteří ji dobře vidí,
pro touž věc různá označení.
Pan dr. Kramář tomu říká
stranický bič, já tomu říkám
politická kázeň, něco, čeho
musíme si v každé řádné
republice a v každém státě jen v zájmu
státu přáti.
Vše, co vyčítá pan dr. Kramář
volební úpravě, jsou vlastně důsledky
ne tak vázaných kandidátních listin,
jako spíše listinného skrutinia, tedy volební
soustavy, která je nutná k uplatnění
poměrného práva hlasovacího. A tu
já se ptám: co by byly dnes ty menší
strany, pro které dnes pan dr. Kramář lámal
zejména kopí, bez principu poměrného
práva hlasovacího? Nejspravedlivější
princip vůči těmto malým stranám
je zrovna tento princip. Bez tohoto principu máme zde zásadu,
že 51 % znamená všechno a 49 % neznamená
nic, čili že 51 % je pravda a 49 % je lež.
A mluví-li se tak s emfasí oproti vázaným
listinám jako proti něčemu hroznému,
jako hříchu na svobodě, pak pravím:
Nejsme to jenom my, kteří zavádíme
tyto vázané listiny. Zavedlo je Německo,
zavedlo je Německé Rakousko, zavedla je však
- odmítáme-li příklady z těchto
států německých - také Italie,
a zdá se, že je to silný proud, který
se uplatňuje všude tam, kde se poměrné
zastoupení nyní nově zavádí.
Tedy nevím, zda-li také v Italii nebo v Německu
je tak málo smyslu pro svobodu, zda je tam tak málo
patriotismu a málo zřetele na demokracii, že
také tam zavedli něco tak špatného,
co zaslouží takového odsouzení, jak
zde bylo řečeno.
Pan dr. Kramář mluvil zde o senátu. Pan dr.
Kramář mluvil pro senát podstatně
odlišný volbou a utvářením od
sněmovny poslanecké. Přiznávám,
že také naše strana náležela ku přívržencům
senátu, který by odlišoval se co do způsobu
volení podstatně od způsobu volby poslanecké
sněmovny, a že jsme dokonce neodmítali ani
principu jmenování určitého počtu
členů senátu presidentem republiky. Výhoda
senátu vedle poslanecké sněmovny objevila
by se zejména tehdá, kdyby senát nevycházel
z okamžité a po případě snad
z téže nálady volební, z téže
politické situace, ze které vyšla také
sněmovna.
Když senát doplňuje se ne najednou, nýbrž
po částech v jistých obdobích, pak
senát tento není obrazem, abych tak řekl,
momentkou určité politické situace, nýbrž
výrazem smýšlení většího
období. To by byla jistá přednost senátu,
a my jsme také hleděli tyto názory uplatňovat,
ale, přiznávám, měli jsme co bojovat
s principem, aby senátu nebylo vůbec. Uznávám,
že způsob, jakým v ústavě naší
jest senát vytvořen, není právě
ten, jak jsme si senát představovali, ale přece
jen jsme zachránili princip senátu. To nás
zatím uspokojuje a nevzdáváme se naděje,
že při dalším prohlubování
a propracovávání ústavy po zkušenostech,
které ukáží se v pozdější
době, dojde také k tomu, aby zásady, které
jsme hlásali ve příčině senátu,
byly aspoň dodatečně uplatněny. Ale
nesmí býti podceňováno, že našemu
senátu dána byla i vůči jiným
ústavám, na které se tak často poukazuje,
pokud se týče způsobu povolávání
do senátu, uspokojivá kompetence a zejména,
že přiznána byla v naší ústavě
senátu možnost zákonodárné iniciativy,
což jest jistě momentem velice důležitým.
To myslím, že nemá býti podceňováno,
i když máme snad jistá nesplněná
přání, pokud se týká volebního
práva do senátu.
Pan dr. Kramář - a při této příležitosti
též chci tu věc zdůrazniti -promluvil
také o otázce jmenování důstojníků,
které podle navržené ústavy má
býti prováděno presidentem republiky bez
zřetele na důstojnickou hodnost, kdežto návrh
minoritní žádá, aby jmenování
důstojníků presidentem nastávalo teprve
od šesté třídy hodnostní. Naše
strana bude hájiti zásadu, která je vtělena
v návrhu výboru, aby president jmenoval důstojníky
bez zřetele na výši hodnosti. Nemůžeme
pojímati tuto věc s oné jakési etiketní
otázky, kterou vidí v této věci úředníci,
namítajíce, že důstojníci se
tím povyšují proti úředníkům,
jestliže již poručík má býti
jmenován presidentem, kdežto teprve úředník
VI. dietní třídy presidentem dle ústavy
se jmenuje.