Pátek 27. února 1920

Tedy pro župy, jak jste je udělali, nemůžeme býti. To jest pro nás věc nemyslitelná, poněvadž nemůžeme býti pro věc, o které víme, že dlouho nevydrží. Vy musíte ji změniti. Když na vás přijde takový Tábor se svými oprávněnými požadavky, dojista přijdou Písek, Klatovy, Čáslav, přijde Chrudim, rozumí se samo sebou, přijde Znojmo. (Hlas: Již tu dnes byli!) Co s tím chcete dělat? Musíte sami uznati, že je to oprávněné, co chtějí, zrovna tak, jak jsem to pravil o Jičínu. A vy sotva necháte takovou Českolipskou župu takovou, jakou jest. Já bych velmi radil, abychom se v této věci nestavěli na stanovisko jakéhosi justamentu, nýbrž abychom hleděli skutečně vytvořiti věc, která by pomohla dobré správě a která by zabránila zejména jednomu, čeho se u nás bojím a k čemu máme již velmi krásný začátek, když se podíváte na ministerstvo Národní Obrany, totiž, aby se z našich ministerstev staly instanční orgány, které by potom vypadaly, jako vypadalo kdysi ministerstvo železnic ve Vídni: tisíce úředníků, ale nic se nevyřídí a nic se nedělá. Ministerstva musejí býti něčím jiným, ministerstva musejí býti směrodatnými orgány pro celou politiku celostátní, pro všecky díly našeho státu musejí udávati myšlenky a vykonávati dozor, ale nesmějí utonouti v aktech a vyřizování rekursů, musejí míti docela jinou možnost svobodné činnosti a pak budete míti ministerstva, která za něco budou státi a zajistíte dobrou správu republiky.

Měl bych mluviti ještě o jazykovém zákoně. Ale já o něm nebudu mluviti dnes, poněvadž zítra jsem povinen o něm mluviti jako zpravodaj menšiny. Ale jedno mně dovolte přece: říci několik slov o tom, o čem ve své zprávě a také tuším dnes ve své řeči mluvil pan zpravodaj. Nepotřebuji vám říci, jak hluboce se nás všech dotklo to, co dělo se v ústavním výboru s jazykovým zákonem. Že jednou ve svobodné Československé republice tak budeme museti o to bojovati, aby byl náš český jazyk jazykem státním této republiky, to jsme si opravdu nepomysleli. (Výborně!) Nemyslili si také na to zase ti, kteří za svobodu této republiky dali svůj život. (Výborně!) U nás se žije příliš mnoho předválečnou filosofií, že jde z toho hrůza. My nemůžeme se zmoci na filosofii svobody. U nás se žije ještě tak mnoho filosofií národa, který, - a na to nezapomeňte - když rovnoprávnost žádal, nemohl ji chtíti celou a byl nucen dělati ještě koncese silnějšímu, a který si ani neodvážil mysleti o filosofii samostatnosti. Tak byly těžké naše poměry! A když mně tu citují Havlíčka a Palackého, tak musím říci: já bych chtěl míti toho Havlíčka a Palackého zde na této tribuně (Výborně! Potlesk.), aby mluvil k vám a k celému národu, jak oni si představují filosofii samostatnosti české. (Výborně!)

Pevně jsem přesvědčen, že by mluvili tak, jak mluvíme my a sice proto, poněvadž my nemluvíme proti duchu spravedlnosti. Z nás nikdo nechce nikoho utiskovati. Nechceme nápodobiti Němce a Maďary. My jen chceme, aby tento stát byl náš, byl československý, a aby každý příslušník národa československého, zejména všichni ti, kteří musí žíti v prostředí německém, aby cítili, že oni jsou příslušníky státního národa. (Výborně! Potlesk.) To chceme a to přejeme si, aby bylo řečeno zákonem. V tom není žádné utlačování druhého, kterého nás bůh chraň. Jestli si přečtete jazykový zákon a ta minoritní vota, která jsme my podali, pak vidíte, že my také dovedeme vyjíti Němcům vstříc. A já dokonce řeknu, že já ve svém návrhu, který jsem kdysi vypracoval, jsem šel dále než jdu dnes v našem zákoně a než mohu jíti. A proč? Poněvadž to byl zákon do detailů vypracovaný a já viděl, kam až jdu. Ale já nemohu to dáti do moci nařízení vládních (Výborně!), i kdybych měl největší důvěru ve vládu. Musím míti všechno pevně ve státním základním zákoně, poněvadž vláda i když jest nejsilnější, může státi pod tlakem okolností, které jí vyrvou z rukou to, čeho by, kdyby byla svobodnou, nikdy nedala. Nechci nikoho podezřívati z nevlastenectví. Říkám toliko, že vlastenectví není garancií dobré politiky. Viděl jsem vlastence, kteří dělali politiku národu českému velice škodnou. Nechci jen, aby něco zůstalo nejasným a neurčitým, neboť nezapomínám, že těžko se pak o to bude bojovati, až budeme v budoucí poslanecké sněmovně, co má dělati vláda nařízením, a co dnes můžeme udělati volně a svobodně ze své vůle jako národ, který tento stát vybudoval a zaň trpěl, beze všeho udělati. (Výborně! potlesk.) To není žádná násilná filosofie.

Humanitou se neudrží stát; humanitou se nevybojovala naše svoboda; humanita by nám byla nic nepomohla, kdyby nebylo první a třetí Marny, kdyby naši za hranicemi bez humanity se byli nepostavili proti starému Rakousku a naši legionáři nešli prolévati za to krev. (Výborně! Potlesk.)

Ti, kteří venku budovali náš stát, ti, kteří venku bojovali, nemyslili na humanitu; ti myslili na něco docela jiného, na boj na život a na smrt a na obětování všeho, abychom silou, ne humanitou, dobyli toho, nač jsme měli právo. (Výborně!)

Stát drží se prací, pevnou organisací, schopnou administrací, poctivostí a železným pořádkem, a ne humanistickou filosofií. A tu řeknu něco upřímně od srdce. Já mám Masaryka z duše rád a jsem mu z duše vděčen, ale ne za jeho humanistickou filosofii, nýbrž za to, že 5. listopadu 1915, když bylo ententě nejhůře, když na všech stranách byla poražena, měl za sebe a za svůj národ tolik víry a důvěry, že se k této poražené ententě přihlásil a řekl, že my s ní stojíme a padáme a že nepřestaneme bojovati za svoji svobodu. (Výborně! Potlesk.) Za to jsme mu vděčni a to mu nesmí národ nikdy zapomenouti.

My jsme, bohudíky, tímto skutkem Masaryka a jeho soudruhů nebyli mezi těmi, kteří se připojili k ententě teprve tenkráte, když vyhrála, jako to udělali naši bratři Poláci. To jest naším čestným titulem pro budoucnost, za to jsme Masarykovi vděčni. Pro praktickou politiku státní však humanistické idee mohou a mají býti tím, co nás zdržuje od každého násilnictví, co nám nedává síly, využitkovati násilí, a za to jsme všichni vděčni Havlíčkovi, Palackému i Masarykovi. Ale pro humanistické idee nesmíme zapomenouti, že žijeme život státu, který potřebuje síly a energie, a někdy i bezohlednosti nás všech. (Tak jest! Výborně!) Kdybychom byli státem, který žije na ostrově někde, já první bych byl pro to, abychom nemyslili vůbec na různé ty atributy silného státu. Ale, poněvadž nás osud postavil mezi nepřátele, poněvadž se všech stran jsme obklopeni nepřáteli, proto myslím, že jest naší povinností abychom se na svůj stát dívali tak, jak jest, a ne, jak bychom my snad ve svém idealismu jej chtěli míti, aby mohl žíti v prostředí, které by mu nebylo nepřátelské a ve kterém by mohl žíti jenom našimi humanistickými tradicemi.

Nerozumím, proč jest u nás tolik strachu, anebo rozumím. Když tomu chci rozuměti, pak jest to ovšem velmi smutné. Když jsme začali svůj samostatný život o 28. říjnu, měli jsme sebedůvěru, věřili sme, že něco dovedeme. My celý svůj boj za svobodu československé republiky a za její celistvost přece vedli s vědomím, že budeme zde míti národní menšiny, že zde budeme míti i Němce i Maďary. Vždyť jsme je chtěli míti, poněvadž jsme nechtěli rozervat jednotu naší země, proto, poněvadž kdysi násilím nás kolonisovali a vyhnali z našich sídel v našich historických zemích. My jsme tedy věděli, ale my jsme se toho nebezpečí nebáli, my sme se ho nebáli proto, poněvadž jsme věřili, že najdeme v sobě tolik síly, kolik sobě našli za hranicemi naši zahraniční pracovníci, kolik v sobě našli naši legionáři, kolik v sobě našla naše mafie zde a všichni ti, kteří chodili s provazem na krku, aby sloužili naší svobodě a my sme myslili, že jí najdeme tolik, kolik i měl náš veškerý český lid přes to, že jeho vůdci mluvili jinak. Jestli jsme dnes tuto víru ztratili, pak neobvinujme někoho jiného a mějme tolik odvahy, obviňovati sebe.

My jsme tuto důvěru ztratili proto, poněvadž jsme se neukázali hodnými své svobody. (Výborně!) My jsme nedovedli zachovati tu hřivnu, kterou nám osud dal. Bolševickou agitací, nechutí k práci, honěním se za profity, nepoctivostí, vyžíráním republiky (Výborně!), rozhazováním jejího jmění, jsme ztratili důvěru v sebe, poněvadž jsme seslabili stát. A nyní, prosím, bylo by to nejstrašnější, kdybychom proto, že jsme se tak prohřešili na sobě a svém národu, měli se báti ještě také Němců. (Výborně!) Tu si nepomůžeme tím, že budeme ustupovati. Němci znají, co děláme, znají naše poměry lépe, nežli my sami je známe. Jsou k tomu dosti kritičtí a dosti vědí. Oni vědí, kde jsou naše slabiny. Když budeme ustupovati, budou si říkati, že neustupujeme ze spravedlivosti, nýbrž že ustupujeme ze slabosti, a o tom, jak budou Němci postupovati, když uvidí nás slabými, dovolte, abych nemluvil. Tedy ne v ustupování Němcům je naše spása. Tím se nezachráníme, ať ustupujeme jakkoli. Naše spása jest v nás samých, my musíme býti jiní a lepší, musíme býti hodni své svobody. My ji nesmíme tak hříšným zrovna způsobem utráceti, jak ji utrácíme. Dělejte nejkrásnější demokratickou ústavu a žijte tak jako nyní, týmž životem, pak vám to není pranic platno, všechno se vám rozsype a ztratíte samostatnost, které jsme dobyli. To jsou ty strašné myšlenky, které člověk má, když se dívá kolem, a proto nemůže mít ani radost z té ústavy, jakou by měl, kdybychom byli první rok svého života žili jinak.

Ale já neztrácím naděje. Když v těžkých chvílích jsme viděli, jak vůdcové zde u nás ochabovali, jak báli se rozvinutého praporu naší svobody, který rozvinuli Masaryk s našimi za hranicemi, pak viděli jsme, že doma věrným byl lid. (Výborně!) A v této pevnosti lidu, a v jeho národním cítění a v jeho lásce ke svobodě, v tom viděli jsme svou naději. (Tak jest!) A to jest také nyní naše naděje. Žádnými vázanými listinami nesvážete vůli lidu, o tom jsem pevně přesvědčen, aby ten lid jednou mohutným hlasem neřekl, že on je doma v této republice, že on je jejím tvůrcem, on že za ni trpěl, jeho že jest a že on chce sice dáti spravedlnost každému, ale že musí Československá republika býti československá a ne jiná. (Výborně! Potlesk.) To jest naše naděje a s touto nadějí jdeme před lid. Nebojíme se toho, co lid řekne. Ten, doufám, řekne každé české straně, že není v Čechách jiná politika možná, nežli politika sebevědomá, politika česká.

V této věci ve mně není stranictví a jsem přesvědčen, že to lid udělá, poněvadž dobře ví a cítí, že provádění této ústavy bude míti v ruce on a jeho zástupcové. Jestliže si zvolí zástupce slabé, zástupce, kteří budou míti před očima jen jedno, totiž strach z Němců, Maďarů a ostatních, pak i kdybychom zde prosadili nejlepší ustanovení v zákoně, nevím, jak to bude dopadat. Já se tedy toho nebojím, já mám víru v náš lid, poněvadž za 30 let politiky, co jsem ji vedl, jsem viděl, že lid snad může se klamati v té či oné otázce, ale jakmile jednou uhodíte na jeho strunu národní, na jeho lásku k opravdové svobodě a jeho demokracii, na všechno to, zač on trpěl, co bylo jedinou jeho touhou, můžete klidně spoléhati na odpověď lidu, a my na ni spoléháme! (Výborně! Hlučný potlesk. Řečníku se blahopřeje.)

Předseda: Uděluji slovo dalšímu řečníku kolegovi dru Markovičovi.

Posl. dr. Markovič: Vážené Národné shromaždenie!

Je pre mňa zvlášte čestným úkolom, keď menom klubu slovenských poslancov mám prehovoriť... (Nepokoj.)

Předseda: Prosím o klid!

Posl. dr. Markovič (pokračuje): ... k prejednávaným zákonom, ktorými sa kladú základy československej republike. Vážnosť a čestnosť tohoto úkolu je tým väčšia, že nehovorím v mene jednej strany, ale hovorím menom všetkých zástupcov Slovenska, ktorí sú sdružení v klube slovenských poslancov, tedy snáď môžem si dovoliť frázu, že hovorím menom celého slovenského ľudu, ktorý je týmito poslancami v Národnom shromaždení zastupovaný.

Pre slovenský národ je událosť mimoriadneho významu, že po tisícročnom otroctve môže sám sebe dávať ústavu. Občania československej republiky, ktorí bývajú mimo územie Slovenska, ich zástupcovia nie sú v takomto položení po prvý raz. Oni - totiž ich predkovia - už tešili sa slobodnému štátnemu životu, už mali svoju samostatnosť, už žili doby, keď vo väčšej alebo menšej miere sami určovali svoj osud. Slovenský národ do utvorenia československej republiky za viac než 1000 rokov tohoto účastným nebol.

Slovenský národ cestou svojich nie volených, ale tých zástupcov, ktoré mu v ťažkých chvíľach dal osud, síce prejavil svoju vôľu po určitej samostatnosti, prejavil snahu po uplatnení seba samého svojou vôľou v štátnom živote, ale krome týchto prejavov a snáh ďalej sa nedostal. Bolo to po prvý raz koncom roku 1847, keď slovenský národ dostal do maďarskej diety v Bratislave, v tehďajšom Prešporku, svojho zástupcu v osobe Ľudovíta Štúra, zvoleného 7. listopadu 1847 vo Zvolene. I vtedy z úst zástupcov slovenských ozvaly sa na prešpurskej diete najdemokratickejšie zásady, aké v tej dobe hlásané byť mohly.

Ale to bol len dočasný zjav a slovenský národ potom dlho a dlho nemohol pozdvihnúť svojho slova na mieste, kde sa rozhoduje nad osudom občanov štátu. Avšak v dobách, ktoré prišly skoro za tým a ktoré boly podobné dobe dnešnej, prehovoril slovenský národ ústami osudom mu daných veľkých synov. Bolo to v dobách ťažkých, v dobách, keď sa pripravovala a začínala i v Uhorsku revolúcia, v r. 1848, keď zástupcovia slovenského národa dňa 10. mája 1848 sešli sa v Liptovskom Sv. Mikuláši a usniesli sa na žiadostiach Slovákov. Žiadosti tieto boly vtedy skromné. Slováci nechceli viac len to, aby i oni mali slovo pri rozhodovaní svojho osudu a aby ich prirodzené práva ľudské uplatňovaly sa v živote štátu, ktorého boli občanmi. Ovšem hlas mikulášskeho shromaždenia ostal hlasom volajúceho na púšti. A vtedy vzchopily sa uvedomelejšie kraje slovenské ku smelému gestu, povstaly proti Maďarom. Ale i toto povstanie zostalo bez výsledkov a nedonieslo slovenskému národu ničoho.

A zase keď začínala sa budovať ústava nového štátneho útvaru, vzniklého po roku 1848, pozdvihli zástupcovia Slovenska svoje slovo na národnom shromaždení v Turčianskom Sv. Martine dňa 6. a 7. júna 1861, aby protestovali na jednej strane proti násiliu, ktoré sa páchalo na nich i po všetkých zvučných heslách: bratstva, slobody a rovnosti, ktoré hlásala revolúcia maďarského ľudu z roku 1848, práve so strany tých, ktorí tieto heslá hlásali, na druhej strane aby vyslovili svoje požiadavky, ako sa chcú uplatniť v novom, poťažne premenenom štátnom útvare, ktorý vznikol v týchto rokoch.

Memorandum martinské však zapadlo u vládcov tehdajšieho Maďarska a rakúsko-uhorského štátu a nedonieslo Slovensku ničoho iba to, že o málo neskôr, po krátkom desaťročí, ztratili Slováci i to posledné útočište svojej kultúry a svojej národnej svojbytnosti, ktoré v tej dobe mali.

Potom nastala tichosť a nemota. Nie mnoho zmenilo na tejto tichosti obdobie, keď Slováci ústami niekoľkých, akosi čisto náhodou zvolených svojich poslancov mohli pozdvihnúť v maďarskom parlamente svoje slovo, ale nemohli uplatniť svoju vôľu.

Až svetová válka doviedla i slovenský národ k tomu, že konečne dosiahli slobody, ktorej im za tisíc rokov nebolo žičené sa účastniť. A slovenský ľud, zástupcovia Slovenska práve tak, ako v ťažké dni revolúcie a svetových udalostí r. 1848 a neskorších, i v tejto dobe pozdvihli v pravý čas svoj hlas a povedali v pravý čas svoje slovo. Hrou osudu bolo to v tom istom Mikuláši, v ktorom pozdvihli svoje slovo v r. 1848, 1. mája r. 1918, keď slovenský ľud, a síce slovenské robotníctvo zakričalo po práve sebaurčenia, a to po práve sebaurčenia v rámci jednoty československej. (Výborně!) A keď zvalily sa hranice rakúsko-uhorskej monarchie, prehovorili zase zástupcovia slovenského národa v tom samom Martine, kde prehovorili v roku 1861, a zase len za sebaurčenia slovenského národa v rámci jednoty československej. Tento hlas už nezostal hlasom volajúceho na púšti. (Místopředseda Dula ujímá se předsednictví.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP