Pátek 27. února 1920

Ale nepřihlásil jsem se ke slovu, abych polemisoval se zprávou pana kol. dra Boučka. Chci mluviti všeobecně.

Přiznám rád, že naše ústava jest demokratická, a v této příčině myslím, že také my se připojujeme ke chvále, kterou vyslovil kol. dr. Bouček duševnímu tvůrci této ústavy panu prof. dru Hötzlovi, a to tím spíše, že jsem pevně přesvědčen, - já jsem nesledoval arciť jednání ústavního výboru od samého počátku, jsem členem jeho jen v posledních dnech - že za to, co nazývám zdeformováním tohoto demokratismu, jistě těžko je činiti jej zodpovědným. Opravdový demokratismus ústavy byl zkreslen, a sice velmi důkladně, poněvadž naše ústava není to, co musí chtíti demokratismus, totiž zajistiti vládu veškerému lidu, svobodnou vůli veškerého lidu, nýbrž naše ústava má tendenci, zajistiti vládu jedné třídy a ani této ne, nýbrž několika jednotlivců, totiž vedení strany. Já bych nazval naši ústavu ne ústavou demokratickou, nýbrž ústavou strannické autokracie. (Hlas: Tak jest!) To se jeví nejjasněji v instituci vázaných listin. Opravdový demokratismus - o tom snad nebude mezi námi sporu - žádá svobodu každého občana, každého jednotlivce, nežádá svobody stran. Mně se tak zdá, že jsme my na místě staré byrokracie a autokracie panovníkovy zavedli něco docela nového, totiž byrokracii a autokracii stran a jejich vedení. Pro všecko to se ovšem uvádějí veliké theorie, hlavně zbrusu nové, které se zrodily jenom u nás. Říká se, že každý má být zorganisován v nějaké straně. Odkud se tato nová theorie státovědecká vzala, já prozatím nevím. Možná, že pro to bude vědět p. kol. Bouček nějaký citát. (Posl. Kouša: Havlíček to napsal už dávno!) Měli jsme o tom v ústavním výboru spor, když se tvrdilo, že toto povinné organisování ve stranách je vlastně organisační myšlenka budoucnosti. Já nevidím v tom, přiznám se, originalitu, se kterou bychom se před světem mohli neobyčejně chlubit.

Institucí, kterou my zavádíme, přestává být poslanec důvěrníkem voličstva. On se stává prostě důvěrníkem strany. Zákony, o kterých se usnášíme, nevycházejí bezprostředně z vůle lidu, jeho zástupců, nýbrž z vůle stran. (Výborně!)

Poslanci jsou výkonnými orgány stran, bez vlastní vůle. Jsou slepý nástroj vedení stran, neboť - a to je to nejdůležitější - ne oni si vydobyli mandát tím, že vnukli důvěru svým voličům, nýbrž strany jim vydobyly mandáty. Ten, který je prvním na listině, všem ostatním vydobyl mandát. Následkem toho jsou přirozeně členové klubů naprosto odvislí od těch, kteří jim mandát vydobyli, proto, poněvadž jim jejich mandát vydobyli. Je tedy docela přirozeno, že musí se zde vyvinouti z toho naprostá oligarchie několika lidí ve vedení stran a tomu se u nás říká demokratická svoboda.

Ale to vidíte ve všem. Tato tendence se táhne jako červená nit ještě jinými ustanoveními. V jednacím řádě, jak je navržen, je instituce klubů vytvořena tak, jak jsem to ještě nikdy nikde neviděl. A ohromné okresy volební - ty jsou přímo konsekvencí zásady, že se má odtrhnouti poslanec od voliče a že se má státi jenom nástrojem strany.

Není nejmenší pochybnosti, že jsme trpěli tím, že pomalu a pomalu poslanec klesl na - řekl bych - takového agenta svého volebního okresu. To byla jistě věc přímo úžasná a já nemohu nikdy zapomenouti - ještě jsem poslancem nebyl, když jsem byl mlád, hodně mlád, poněvadž jsem začal dost brzy - jak jsem viděl v Journal Amusant celou stránku velmi komickou, co má nyní poslanec dělat. To šlo od škol a budov až do kupování klobouků pro ženy voličů.

To byla jistě situace, která byla nedůstojná poslance. O tom není žádné pochyby. Ale proč z jednoho extrému padáme do druhého, proč úplně chceme odervat poslance od voliče, tomu nerozumím. To je věc, která, nevím, je-li snad již příliš moderní na mou starou hlavu, to odpírá všemu tomu, v čem jsem vyrostl, v tom, co bylo mým pojmem o poslanci. Tedy my jsme nenašli toho - řekl bych - kompromisu mezi těmi dvěma stanovisky, nýbrž musíme říci, že fundamentem naší nové konstituce jsou strany a ne svobodní občané. Taková konstituce je naprosto nemyslitelná a neudrží se a sice proto, poněvadž jest proti hlavnímu fundamentu demokratické svobody, totiž proti svobodě individua. - To jest socialisační princip, který jest snad a bude ještě tíže proveditelný, než v průmyslu a v hospodářském podnikání.

A tu musím docela upřímně říci, že nevím, zda-li autokracie bývalé byrokracie byla horší, než bude autokracie vedení stran a jejich sekretariátů. - V autokracii byrokracie měli jsme jednu záruku, totiž záruku povinné schopnosti, vykonávati svůj úřad. - Je-li to vždy ve vedení strany, - neděláme rozdílu mezi žádnou stranou - o tom bychom mohli vésti spor. - Tedy theoreticky jest to věc, která sama jest těžko udržitelná, poněvadž úplně odporuje základu ústavního myšlení. A nyní se ptám prakticky: Jsou u nás v Čechách tak neobyčejně krásné a ideální strany, abychom si mohli zákonem dovoliti zavázati všechny lidi, aby do nějaké vstoupili? To se mně přec jen zdá, že jest trochu odvážné konání. My nutíme vstoupiti lidi do stran, i když jim nevyhovují. My nedáváme již možnosti voliči, aby volil člověka své důvěry, nýbrž my ho nutíme, když nechce vystoupiti ze strany, aby volil ty, které mu vedení předpisuje. Mně ovšem se na to namítalo, že se napřed ve straně dělá jakési zkušební hlasování, nebo něco podobného. To jest možné, ale to zkušební hlasování ve straně jest něco docela jiného, než volení. Ale i to platí jenom pro strany, které mají možnost neobyčejného vyvinutí organisace, a to by byly jen strany, které se organisují na takových fundamentech, kde vlastně příslušnost ke straně jest důsledkem zaměstnání. U ostatních stran svobodnějších velkých organisací něco podobného by bylo dosti těžko provésti.

Tedy my ve vázaných listinách nevidíme nového organisačního principu, nýbrž my v nich vidíme jen pojištění vedení různých stran, v nichž to praská a všecko se boří (Výborně!), my v tom vidíme násilí nad svobodou volby, nad svobodou občanskou, voliti lidi své důvěry. A pak je v tom ještě něco: je to, po mém soudu, znásilnění všech lidí myslících, je to degradování svobodných občanů na voting cattle - hlasovací stádo. Jestli si pak někdo myslí, že naše budoucí většina v republice může býti zachráněna a vytvořena jedině stranickým bičem, pak se velmi mýlí. Jenom svobodnou, volnou vůlí všech poslanců, svobodně vybraných lidem, svobodnou vůlí, sloužiti republice, můžeme zde, v budoucím národním shromáždění vytvořiti organickou, cílevědomou a práce schopnou většinu (Výborně!), ale ne tím, že donutíte voliče k volbě lidí, o kterých nemá lid ani právo mysliti, uvažovati a kriticky o nich souditi. Vy můžete při volbách donutiti straníky, že budou voliti stranicky, že budou vám voliti vaši listinu, ale vy jste jim nedali tím důvěry k poslancům, nýbrž jen důvěru ke straně. A druhou logickou konsekvencí toho jest, že se nebudou kritisovati lidé, kteří patří ke straně, nýbrž že se bude kritisovati jen strana, kdežto dosud, když jednotlivec vystupoval jako jednotlivec, musil si tu kritiku dáti líbiti především on a strana zůstávala poněkud stranou, kdežto potom, až strana za každého jednotlivce bude nésti odpovědnost, pak všecko, co udělá jednotlivec, padne na jeho stranu. Bude-li to stranám prospěšné, toť věcí vás, kteří pro to hlasujete. (Výborně!)

A já musím upřímně říci, že vám nezávidím, kteří pro vázané listiny musíte hlasovat, já vám nezávidím, že musíte svým hlasováním říci svým voličům, že nevěříte jejich svobodné volbě, že se jich bojíte a že z nich máte strach (Výborně!) a že je proto musíte svázati vázanými listinami (Výborně!), že je proto musíte svázati vázanými listinami, aby se neodvážili hleděti kriticky na osoby, jež vázanými listinami utvoří vzájemně se pojišťující společnost vedení strany. (Výborně!) Nejvěrnější straník by si mohl vyvoliti osobu své důvěry, ale která by šla do strany, která by mohla býti věrna straně; tím by nebyla poškozena strana, kdyby přišel do strany člověk, který má důvěru celé řady nebo velkého počtu voličů. Tím, že dostanete do strany jen ty, kterým dalo vedení svůj cejch, tím sice z nich uděláte na tu dobu, pokud jest vedení strany silné, řekl bych, přímo šachové figurky toho vedení, se kterými ono bude disponovati, jak se mu zalíbí, ale v tom momentu, kdy situace vedení strany začne býti pochybnou, nevím, jestli zůstanou těmi nejvěrnějšími. Tedy po žádné stránce nevidím v tom nějaké výhody.

Připomenu vám jeden paragraf. Vy se pyšníte, že jste zničili autoritu víry. Vy jste si dali § 119. neobyčejně duchaplně stylisovati: "Veřejné vyučování budiž zařízeno tak, aby neodporovalo výsledkům vědeckého bádání." Jak to uděláte, jak to provedete, odpusťte, na to můj rozum nestačí. Já si ještě vzpomínám, když jsem byl jako mladý student v Berlíně a poslouchal jsem slavného Dubois-Reymond, jak končil své kollegium svým známým velikým slovem: "Ignorabimus". Jak to vy budete dělat zde, jestli bude naše ministerstvo vyučování každý měsíc vydávati výsledky vědeckého bádání, aby učitel nevyučoval proti nim (Veselost.), tomu opravdu nerozumím.

Ale něčeho jiného se bojím. Totiž, že tím nedokážete nic, pranic, ale že to budou zase jen prázdná slova v ústavě. Ale když vidím, jak se pyšníte tím, co jste udělali, - pan kolega Bouček si na tom neobyčejně libuje ve své zprávě úvodní - tak dovolte, abych vám řekl jedno: Místo absolutismu, autority církevní, zavádíte vy absolutismus autority vedení stran (Výborně!), místo dogmat církevních otců bude u nás dogma vedení a sekretářů stran (Výborně!). To jsou vaše vázané listiny a tomu říkáte demokratismus a myslíte dokonce, že se cizina s údivem skloní před originalitou tohoto neobyčejného vynálezu naší státnické moudrosti. (Veselost.)

Vy se vůbec bojíte myšlenky, zkušenosti a kritického nazírání na svou politiku. Vy jste těmi největšími autoritáři a vám jest strašným starší člověk, který jest bohatší životní zkušeností a který jest vyučen samostatnou zodpovědností v boji o život. Vy spoléháte jen na nezkušené mládí, na mládí nekritické, důvěřivé, nadšené, na mládí, které žije ještě nezklamanou vírou v krásná hesla, v parádní hesla stranická, která jsou dělána nejvíce pro volby a pro tábory lidu a která ještě věří v neomylnost vůdců. Já nemám nic proti mládeži. Nikoliv! Je to krásné, býti mladým, býti nadšeným a věřiti každému ohnivému, nadšenému slovu. Vždyť je to to nejkrásnější, co každý v životě měl. Ale jestli je zrovna tak již toto nadšení důkazem toho, že mohu rozhodovati o tom, kdo má rozhodovati o osudu republiky, o tom přece bude dovoleno pochybovati.

Vy se bojíte, jak jsem pravil, kritiky lidí starších, kritiky, která za pozlátkem frásí stranických vidí také trochu skutečnosti. Co vy děláte s vašimi 26 lety do senátu, to jest přímo paskvil na myšlenku senátu. Já se nebojím - totiž musím to snésti, když řeknete, že je to hyenismus, jak se mi to řeklo, když se zastávám věku přes 26 let, že jsem necitelný člověk, který nemá citu pro ty, kteří mrou dříve, než snad nějaký buržoa. Ne, bohudíky, tak nemrou a doufám, že v české republice bude sociální politika taková, aby tovární dílny nebyly lidomornami, kde skutečně lidé jsou přímo hnáni do smrti. Já doufám, že vší tou decentralisací, zejména fabrickou inspekcí, která bude moci býti župami utvořena, dostane se tak pevného a přísného dozoru nade všemi dílnami a továrnami, že již ty lidomorny nebudou více. Ostatně jimi přestaly většinou býti, co jsme zavedli instituci fabrických inspektorů.

Vy jste měli pravdu dříve, dokud byli dělníci nacpáni v nízkých, nevětraných místnostech, měli jste pravdu, tam umírali a nabírali souchotin. Já sám znám u nás vesnice, kde byli lidé, kteří svou prací v těch lidomornách zanesli do vesnice tuberkulosu, tak že jsou jí dnes celé vesnice nakaženy. Ale již ne ani mladí, i staří. To bohudík je dnes již trochu jiné, a já doufám, že naše sociální péče bude taková, aby toho nebylo vůbec.

Nevím však, jestli to umírání v mladých letech jest jen privilegiem vašich voličů a vaší třídy. My je vidíme i jinde, i v jiných třídách. Nelze přece tvrditi, že by za války nejvíce trpěli dělníci!

Ale jest ostatně ten senát institucí, která má zajistiti jen co možná největší počet poslanců některé straně nebo třídě, anebo jest senát institucí, které potřebujeme jako soli, abychom skutečně vyhověli tomu, co národ náš žádá, a abychom měli parlament, který by se nemusil každou chvíli styděti za to, co udělal? Když se podíváte na to, co udělala naše jedna sněmovna, na ty zákony, které zde byly přijaty, které musely býti za několik dní měněny, které vám musel vraceti president, když se podíváte na ty zákony, o kterých mluví lidé trochu zkušení s takovým despektem, že člověku je skutečně nad tím stydno, musíte říci, že to není možné, abychom měli jednu sněmovnu. Nejsme ještě dosti zralí pro jednu sněmovnu. Možná, až budeme docela jinak vychováni, novým duchem, novým pocitem povinnosti, snad to bude jiné, ale dnes, kdy všecek nás život je řízen jen vášní, stranickou vášní a ohledem na strany, a když se celé zákonodárství dělá proto, aby se líbilo massám, račte odpustiti, tam nemůžete s dobrým svědomím býti pro jednu sněmovnu. (Dr. Bouček: Dr. Marešův universitní zákon také byl dvakrát vrácen a pracoval jej sám dr. Mareš!)

To mělo jinou příčinu, totiž nedostatek jiný, pak je to nedostatek spolupráce vlády (Výborně!), výboru a také presidenta. Poslanci nejsou k tomu, aby se doptávali presidenta a nejsou k tomu ani oprávněni, - já bych si vyprosil - aby šli obtěžovat presidenta a ptát se, co má býti, ale když jde o věc, která má takovou důležitost, jest povinností vlády, aby se napřed ptala presidenta, co tomu říká. A vláda má povinnost říci to výboru a výbor se ukázal vždy ochotným vyhověti přáním, o kterých uznal, že jsou oprávněná. (Výborně!) Řeknu jen tolik: kdyby byla druhá sněmovna, ta snad by dala na tu věc pozor a snad by měla čas, aby se vlády zeptala, jak to bude s otázkou sankce a co bude. Tak se to nikdy nedělalo v parlamentě, ve kterém jsme dříve byli, v Rakousku.

Tam vláda při každém zákonu řekla, když něco bylo, "to je překážkou sankce" a tím byla věc vyřízena. Ale u nás se to dělalo takovým způsobem, jak vůbec u nás fabrikují se zákony.

To je věc naprosto nemyslitelná. Kdo chce blaho republiky, musí po mém soudě chtíti jedno: zjednání vážnosti našemu zákonodárnému sboru, a ta se zjedná jedině tím, - poněvadž sami bohužel té síly ještě nemáme - když uděláme druhou instanci, která bude protiváhou a něčím klidnějším, nad boj stran povýšenějším, než jest první sněmovna.

Z toho je docela nutným důsledkem, že všichni, kteří o senátu myslili, říkali, že ten senát musí býti složen jinak než dolní sněmovna; vždyť i ve vašich kruzích se mluvilo o tom, aby senát byl ze zástupců jistých korporací, a myslím, že by to byla myšlenka nejzdravější. Ovšem k tomu bychom byli musili jisté korporace, zejména řemeslnické a dělnické, vybaviti jistou zákonnou osobností, tím, že bychom je postavili na zákonný základ. K tomu, jak se zdá, nebylo času, ačkoli mohlo býti času dosti, poněvadž, pokud aspoň já vím, se o otázce ústavy mluví dosti dlouho. Víte velice dobře, že byla také otázka, aby jedna část poslanců byla jmenována presidentem z jednotlivých institucí, což by bylo zárukou, že by v tom nebylo žádné stranictví. Ale, bohužel, to všechno se nepodařilo. Jsem pevně přesvědčen, že socialistická strana ve své duši, když se dívá na to, co se děje v dnešním Národním shromáždění se zákonodárnou činností, musila sama přiznati, že bez senátu se neobejdeme. Ale ovšem zkreslila zase celou tuto věc tím, že nechtěla nic jiného, než aby senát byl prostě druhým vydáním lidové sněmovny. A dnes senátor nebude nic jiného než poslanec, který jest o několik let starší. Nechtěli jste ustoupiti od svého principu, který tak znamenitě je vyjádřen v jedné tiskové chybě. Totiž stal se malheur, že tam, kde je otištěno v odůvodnění vládního návrhu ústavy, - nyní se teprve dovídáme, post tot discrimina rerum, když jsme již musili měniti jednací řád, že byla vládní předloha nějaká, poněvadž se říkalo, že není tu v tomto odůvodnění - vláda nám říká, jaké jsou atributy pro volbu presidenta v různých republikách, mezi jinými v Chile. Tam se stala výtečná chyba v tisku. Totiž tam se říká, že požadavkem kvalifikace jest pro presidenta, že nesmí býti starší než 30 let. To jest jako děláno pro nás. (Veselost.) Ovšem, zde jste přijali 45. Já bych vám byl za těch 45 let velice vděčný, ale ono to má zase odpusťte, že to řeknu triviálně - čertovo kopýtko. Kdyby to byla individuelní volba, bylo by to velice pěkné. Ale jak to natáhnete na kopyto vázaných listin, tak to stáří 45 let ztratí každý význam. To přece není žádným uměním, abyste si ve svých řadách vynalezli tolik lidí, kolik je třeba, 45letých, kteří by vyhovovali docela dobře i vašim 21letým voličům, i snad mladším, kteří nejsou ještě voliči. Kdyby to bylo individuelní, kdyby ten kandidát poslanectví musil jíti před voliče ukázati, že má tolik rozumu jako 45letý člověk, pak by to bylo něco jiného. Ale když pro to není nic jiného než vysvědčení strany, že ten 45letý se straně líbí, pak si dovolím německé přísloví: "Alter schützt vor Torheit nicht" a nevidím v tom žádné garancie.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP