Působnost župních zastupitelstev jest dále
působností normotvornou. Župní zastupitelstva
mohou totiž v určitých případech,
usnese-li se na tom Národní shromáždění
v určitých zákonech a svolí-li potom
anebo provede-li to vláda, vydávati zvláštní
prováděcí předpisy k těmto
určitým zákonům pro obyvatelstvo svého
území. (Předseda Tomášek ujímá
se opět předsednictví.)
Působnost v tomto směru jistě bude v budoucnosti
v určitých otázkách zákonodárných
uplatňována, kromě dalšího oboru
působnosti v tomto směru, že župní
zastupitelstva mohou vydávati a budou také nucena
vydávati zvláštní předpisy, nebo
statuty, jimiž se mají říditi správy
těch podniků a zařízení, která
ve svých oblastech zřídí, a že
mohou kromě toho vydávati zvláštní
předpisy pro hospodářství obcí
a podřízených jim okresů. Kromě
toho jest působnost zastupitelstva jurisdikční,
která obstarávána bude orgány, zřízenými
na základě zvláštního zákona,
o němž bude rovněž v nejbližších
dnech jednáno. Zřízena budou totiž župní
zastupitelstva zvláštní, t. zv. jurisdikční
senáty, sestávající z úředníků
státních a ze zástupců občanstva,
volených župním zastupitelstvem. Jest třeba
při posuzování celého toho reformního
díla vždy vzíti k ruce zákon o těchto
jurisdikčních senátech, abychom došli
k přesvědčení, že na poli skutečné
samosprávy a na poli součinnosti a pronikavého
vlivu občanstva na celou veřejnou správu,
byl tím učiněn ohromný krok dosud
nikde jinde neuskutečněný, neboť občanstvu
bude poskytnuta příležitost a možnost,
súčastniti se na jurisdikci, na poli, které
dosud bylo... (Nepokoj.)
Místopředseda Kadlčák (zvoní):
Prosím o klid.
Zpravodaj posl. Malypetr (pokračuje): ...
vyhrazeno jen správním úřadům,
do jejichž rozhodování byly velmi mnohé
a velmi oprávněné stížnosti.
Ovšem podrobná úprava celého řízení
a podrobná úprava instančního postupu
může býti provedena teprve zvláštním
zákonem až po vykonání všech velmi
rozsáhlých přípravných prací,
kterých tato reforma celá bude vyžadovati.
Kromě toho jest působnost župního zastupitelstva
ještě působností poradní a v
tom směru mohou zastupitelstva podávat své
posudky úřadům jednak, budou-li o to dotazovány,
jednak mohou snažiti se o to právem, které
jest jim zabezpečeno tím, že mohou vznášeti
na předsedu svého, župana, dotazy, žádati
od něho vysvětlení o provádění
a chodu veřejné správy.
Při projednávání osnovy zákona
v ústavním výboru došlo k řešení
celé řady otázek, jimiž se zabývala
také naše veřejnost velmi účinně,
a sice otázky základní, je-li vůbec
třeba, aby takovéto nové útvary na
poli veřejné správy byly u nás zřízeny
a není-li zejména se stanoviska národních
našich zájmů povážlivo, zrušiti
krátkým způsobem vše, co dosud se tu
vytvořilo, porušiti kontinuitu úplně
se vším tím, co tu bylo a co - jak jsem si
dovolil již říci - vykonalo své doby
velmi zdárně svůj úkol, a neměla-li
by se v důsledku toho reforma veřejné správy
postaviti na docela jiné základy. Konkrétně
a krátce řečeno, šlo o to, má-li
býti touto reformou veřejné správy
zachována zemská samospráva, mají-li
býti jednotlivé země, Čechy, Morava
a Slezsko, udrženy jako zvláštní správní
celky, či má-li stát ke svému styku
s občanstvem použíti cesty, o níž
jsem se již podrobněji byl zmínil.
Vážené shromáždění!
Tato otázka rozvířila velmi dlouhé
a obsažné debaty i v klubech samých a my všichni
byli jsme svědky toho, že i v jednotlivých
klubech tohoto sl. Nár. shromáždění
rozdělovalo se mínění o nutnosti,
zachovati zemskou samosprávu nebo vzíti za základ
tento systém. Při referátu p. dra Boučka
bylo již o tom mluveno se stanoviska zájmů
celostátních a bylo by proto zbytečno, kdybych
opakoval důvody, které tu byly předneseny
a které mluví proto, že ve státě
našem, ve státě poměrně malém
a tak položeném, jakým je republika naše,
je správno, starati se o uskutečnění
jediného cíle, totiž vybudování
správy jednotné, z jednotného střediska
řízené, při zachování
rozumné decentralisace při výkonu správy
samé, ale odstranění všeho, co by mohlo
v budoucnosti jakýmkoli způsobem vésti k
rozeskupení jednotlivých středisk našeho
státu na zvláštní, více nebo
méně soběprávné celky.
Určitá ustanovení osnovy tohoto zákona
však upomínají na bývalou samosprávu
zemskou tím, že ze žup zřizují
se t. zv. zemské župní svazy a že tyto
sbory pověřují se působností
tou, na kterou by jednotlivá zastupitelstva sama o sobě
nestačila a jejichž důležitost a význam
jest takový, že přesahuje zájmy obyvatelstva
té které župy a jejichž důležitost
jest taková, že jest významná pro větší
část území jednotlivých zemí.
Vážené shromáždění,
mám za svou povinnost říci, že tento
oddíl navrhované reformy jest výsledkem kompromisu
mezi názory, o nichž jsem se stručně
zmínil, totiž názory o prospěšnosti
samosprávy zemské a názory o tom, že
samospráva zemská, kdyby byla v takovém rozsahu
zachovávána, nebyla by veřejné správě
naší republiky prospěšnou. A tímto
ustanovením to, co opravdu může býti
nazváno samosprávným, tím, co jinak
bylo a jest těmito zákony dáno do správy
obyvatelstva prostřednictvím jeho volených
zástupců, bylo i zde ponecháno také
pro celky, tedy pro jednotlivé země a musí
býti ponecháno dalšímu vývoji,
by prokázal, je-li či bude-li tohoto i pro budoucnost
potřebí, jakým způsobem se působnost
a činnost těchto svazků zemských osvědčí
a nebude-li snad později, v další budoucnosti
třeba vůbec je vybudovávat i dále
a opatřiti jim možnost působnosti a činnosti
rozsáhlejší nebo nebude-li třeba je
zrušiti a přenésti jejich působnost
jednak zpět na jednotlivé župy a jednak do
centrálních úřadů státních.
Okresní výbory a okresy, o nichž jsem se již
zmínil, jsou těmi obyvatelstvu nejbližšími
jednotkami správními, působnost jejich jest
obdobná působnosti župních zastupitelstev,
ovšem menšího rozsahu, přizpůsobená
potřebám obyvatelstva menších území
a bylo dokonce také uvažováno, neměly-li
by býti tyto okresy pouhými exponenty správy
župní, neměly-li by přestati existovati
jako osoby právnické, takže by byly jen takovým
dalším článkem, úplně
zapadajícím do rámce župní správy
a tvořícím jejich součást.
Jestliže však může se někde mluviti
o určité kontinuitě na poli veřejné
správy, jest jí tu třeba v tomto případě
a soudím, že by nebylo správné, kdyby
to, co obyvatelstvu je nejbližší, tedy jeho zastupitelský
okres, takovým způsobem byl skoro úplně
shlazen se světa, a kdyby na místo jeho nastoupil
jemu přece poněkud vzdálenější
úřad župní, který bude sice míti
velmi široké pole působnosti, ale bude přece
jen obyvatelstvu území, jež bude spravovati,
daleko cizejší, než-li vlastní jemu bližší
okres.
Tedy tyto zásadní otázky byly rozřešeny
tímto asi způsobem a kromě nich ovšem
byla tu ještě celá řada otázek
jiných, podrobnějších, které
veřejnost naši anebo alespoň některé
její části zajímají. Než
dotknu se toho, co vzrušilo veřejnost naši co
nejhlouběji, a sice samotného rozdělení
župního, upozorňuji na odstavec zákona,
který jedná o převzetí úředníků
samosprávných do služeb státních
a který byl předmětem opětovných
a opětovných jednání a úvah
subkomitétu a plena ústavního výboru
a jehož poslední znění vyšlo z
těchto jednání, jak jest v předložené
osnově. Ústavní výbor byl při
tom postaven před rozhodnutí o následujících
otázkách: Předně, že jest potřeba,
aby úřednictvo dosavadních samosprávných
sborů přešlo do služby státní
jako úřednictvo státní, a dále
že jest potřeba učiniti opatření,
aby úřednictvo to nebylo na svých nabytých
právech poškozováno. Kdyby to bylo bývalo
možno učiniti nejkratším nějakým
způsobem, prostě tím, že by toto úřednictvo
bylo přešlo do služby státní se
všemi nabytými těmito právy, jichž
plnění by byl vzal na sebe stát, bylo by
toto ustanovení velmi jednoduché a velmi snadné.
Avšak ohled správy státní na vlastní
úřednictvo a vědomí, že úpravy
služebních poměrů samosprávných
úředníků dály se docela jiným
způsobem, než jak tomu bylo u úřadů
státních, že podmínky služební
jeho jsou tu různé, vedlo k tomu, že musela
tu býti navrhována opatření, která
by, jak jsem řekl, umožnila státní správě
toto převzetí a na druhé straně zajistila
úřednictvo v jeho nárocích. To, doufáme,
podařilo se tím způsobem, že úřednictvu
tomu, jehož záslužnou práci na poli samosprávy
samé i na poli národním všichni, kdo
ve samosprávě byli činni, zajisté
vděčně uznávají, má
býti zabezpečeno zachování jeho nároků,
když nelze podle prohlášení vlády
učiniti to státem samotným, těmi korporacemi
a útvary, které budou nástupkyněmi
bývalých samosprávných úřadů
a sborů. Stručně řečeno: stát
převezme na sebe jen to, co odpovídá stejným
asi požitkům, právům a nárokům
vlastního úřednictva.
Všecko, co jest více, mají nésti a ponesou
oni nástupci těch bývalých sborů,
v nichž úředníci byli zaměstnáni.
Ovšem v zákoně jest výminka, která
snad by mohla vzbuditi obavy dotčených a sice v
tom, že nové tyto sbory a ústavy mohou se do
6 měsíců ode dne svého ustavení
usnésti o tom, do jaké míry ponesou tyto
zvýšené náklady, vyplývající
z těchto zvýšených požitků
jejich bývalého úřednictva. Ale usnesení
o tom, totiž možnost toto usnesení učiniti
a možnost nějakým způsobem snad změniti
něco na tom, co se stalo dříve, jest v zákoně
omezeno tím, že může se tak státi
jen tehdy, staly-li se úpravy rázem docela mimořádným
způsobem, který neodpovídá způsobilosti
a služební době oněch zaměstnanců
se zřetelem k rovnocenné službě státní.
Mám za svou povinnost opět zde zdůrazniti,
jako je již ve vytištěné důvodové
zprávě, že úmyslem zákonodárce
v tomto případě je, aby jen tam, kde staly
se nějaké úpravy z ohledů zvláštních,
způsobem křiklavým a tím velice nepoměrným
ke všem ostatním podobným úpravám
služebních požitků, aby mohla býti
učiněna náprava v tom smyslu, že by
toto plus požitků dotčených zaměstnanců
bylo přivedeno do souladu s požitky zaměstnanců
téže kategorie u ostatních samosprávných
sborů a korporací, a že není nikterak
úmyslem zákona, těmto nástupcům
těchto sborů dáti možnost, aby snad
způsobem lehkovážným, mohli se tu dotknouti
práv nabytých, práv, která musejí
býti dotčenými zachována. Zákon
sám jest zákonem zakládajícím
a tvořícím organisaci těchto nových
úřadů.
A z povahy věci samé vyplývá, že
v něm je řada ustanovení, která přímo
poukazují na to, že nemůže býti
tento zákon uskutečněn a proveden v nejbližší
době, že jest potřebí dlouhých
prací a dlouhých příprav, aby přechod
byl proveden tak, aby nebyla porušena správa, aby
nenastalo tu nějakých nesrovnalostí a nějakých
disharmonií. A proto zákon obsahuje v mnohých
svých ustanoveních, že to neb ono bude provedeno
cestou nařizovací.
Skutečné provedení takovéto dalekosáhlé
reformy a uvedení v život těchto nových
správních úřadů vyžaduje
dlouhého času a dlouhých příprav
a určitého postupu. Není možno domnívati
se, že by se daly uskutečniti všechny tyto úřady
v republice najednou, jedním rázem; naopak lze očekávati,
že úřady ty budou vznikati a tvořiti
se jen postupně. A proto musí býti ponechána
v zákoně možnost k tomu, aby v této
přechodné době byla nařizovací
cestou vykonána všechna ta opatření,
jichž v tomto směru jest potřeba.
Řekl jsem již, že nejživější
zájem v nejširších kruzích veřejnosti
vzbudila v zákoně vzpomenutá příloha
A), příloha, která ustanovuje počet,
území a sídla jednotlivých žup.
Tato příloha, vyplývající z
pečlivé a dlouhé práce, vykonané
v příslušných ministerstvech, byla předmětem
dlouhého jednání ústavního
výboru, a zejména otázka sídel jednotlivých
žup stala se předmětem opětovného
a opětovného jednání. Jako referent
jsem povinnen říci, že ústavní
výbor snažil se při této práci
zachovati nepředpojatost do krajnosti a luštiti otázku
s hlediska nejširších zájmů státních.
Pokládám za svou povinnost zdůrazniti, že
zejména, pokud se týče župy první
převládalo v ústavním výboru
mínění, že cestou zákona bude
potřeba dalšího vybudování této
župy a další její úpravy a že
není vyloučena možnost, že tato úprava
bude provedena zřízením snad i nových
žup z tohoto území podle zájmů
veřejné správy a podle zájmů
obyvatelstva. Bylo by si jen přáti, aby budoucímu
zákonodárnému sboru bylo poskytnuto dosti
možností, aby v klidu a nerušen nejrůznějšími
zjevy našeho veřejného života, mohl dále
pracovati a budovati na tomto vážném a dalekosáhlém
díle, které, bude-li dobudováno do svých
konců, přinese zajisté nejen republice samé,
ale i obyvatelstvu velmi cenné prospěchy.
Vedlo by příliš daleko, kdybych o všech
podrobnostech, jež snad by bylo třeba ještě
zdůrazniti, měl se zmiňovati. Upozorňuji
na přiloženou zprávu vlády, která
byla velmi cennou pomůckou při sdělávání
této osnovy zákona a kde snesena jest bohatá
látka a posouzení velmi obsáhlé a
podrobné celé správy naší a všech
systémů v bývalé monarchii, i všech
jeho vad, a všech jeho předností.
Já jménem ústavního výboru,
vážené shromáždění,
doporučuji tuto osnovu k schválení a prosím,
aby při posuzování jejím nejen se
strany vážených pánů členů
tohoto sboru, ale i z celé naší veřejnosti
bylo na toto dílo hleděno jako na nutný důsledek
toho ohromného převratu, který prožíváme
získáním naší samostatnosti,
důsledek, který vyžaduje vybudování
řádné, správné a spolehlivé
veřejné správy, který ale vyžaduje
také, aby v obyvatelstvu uplatnilo se přesvědčení,
že obyvatelstvo samo má nejen řadu požadavků
a přání vůči státu,
ale že obyvatelstvo samo má také řadu
velkých povinností vůči státu
samému a sice nejen jako celek, ale i každý
jednotlivec z nás.
Řekl jsem již, že bylo řečeno,
že správná administrativa a samospráva
jest nejbezpečnějším základem
státu. To jest třeba míti vždy na paměti
a pak jistě nebude obavy, že by naše republika
mohla se dostati do nesnází, že by mohla přijíti
do rozpaků. Vždycky bude bezpečně chráněna,
jestliže obyvatelstvo její bude si vědomo,
že získáním samostatnosti, zřízením
republiky, dosáhl národ československý
toho nejvyššího stupně samosprávy,
neboť vyplnění našich tužeb a snah
po státní samostatnosti jest uskutečněním
té nejdalekosáhlejší samosprávy
vůbec. (Výborně! Hlučný
potlesk.)
Předseda: Přerušuji schůzi
za tím účelem, aby jednak mohlo býti
tady vyvětráno a za druhé, aby bylo umožněno
také pánům stenografům, aby načerpali
nových sil a posílili se. Přerušuji
schůzi na 11/2 hodiny, tedy započne
schůze ve tři čtvrtě na pět.
Předseda (zvoní): Zahajuji
opět schůzi.
Sděluji, že jako zmocněnec vlády podle
§ 43. jedn. řádu, je přítomen
odborový přednosta ministerstva vnitra dr. Hötzel
a min. rada dr. Bobek.
Přistupujeme ke generální debatě.
Jako řečníci jsou zapsáni: Proti předloze
p. dr. Kramář, pro p. dr. Markovič,
dr. Viškovský, dr. Bartošek a Stivín.
Uděluji slovo prvnímu řečníku
proti, p. kol. dru Kramářovi.
Posl. dr. Kramář: Slavné Národní
shromáždění!
Když jsme snili o své samostatnosti, dojista se nám
všem zdálo, že usnášení se
o naší první, základní ústavě
naší republiky bude pro nás všechny dnem
slavnostním. Bohužel, necítíme toho
slavnostního naladění. Z nás všech
je tak dithyrambicky naladěn jen pan zpravodaj. On sice,
jak slyším - já jsem bohužel neměl
možnosti, abych ho slyšel - již opravil jednu věc,
kterou řekl ve své zprávě a já
to loyálně beru na vědomí, ale já
přece jen musím, aby to bylo pro všechnu budoucnost
konstatováno, velmi rozhodně protestovati proti
tomu, co mu snad v jeho dithyrambickém nadšení
vyklouzlo z péra - chci věřiti, že nevědomě
- totiž to, kde říká o našem hlasování
o § 121. o odluce církve od státu: "Citovaná
věta narazila u stran katolické-lidové a
nár.-demokratické na odpor. Církev katolická
stojí totiž na stanovisku svrchovanosti církve
nad státem." Z tohoto textu by bylo možno souditi,
že my jsme byli proti návrhu, tuším p.
kol. dr. Bartoška, protože bychom uznávali
supremacii církve katolické nad státem. Já
musím to co nejrozhodněji odmítnouti, a sice
proto, poněvadž jsme v debatě všichni,
a zejména já, stáli na stanovisku, že
my, jako ve všem, uznáváme naprosto nade vším,
co ve státě jest, nad každou institucí
supremacii státu, a nemůže tedy býti
ani řeči o tom, že bychom my byli přiznali
supremacii církvi. Ostatně já myslím,
že od Benedikta VIII. již uplynulo několik století
a že také v této příčině
církev, i kdyby si to v duši přála,
přece jen to nebude učiti. (Posl. dr Hruban:
To není názor církve!) Ale ostatně
já toto kol. dru Boučkovi odpouštím,
a sice za skvostný citát, který mu uklouzl
- já aspoň myslím - v jeho citovací
vášni, totiž tam, kde na str. 4. důvodové
zprávy mluví o Cromwellovi: "Cromwell r. 1652
vyslovil se o poslancích velmi příkře:
Nelze jich udržeti v hranicích spravedlnosti nebo
rozumu. Jsou svrchovanou mocí v národě, nikomu
nezodpovědní, a poněvadž není
moci jim koordinované nebo vyšší, není
nikoho, kdo by je kontroloval nebo řídil. Nevyskytne-li
se nějaká autorita, nebo moc tak silná a
vysoká, aby je zkrotila, uvedla věci do lepšího
pořádku a učinila konec dosavadním
nehoráznostem, nebude lidský rozum s to, uchrániti
nás zkázy." Kdybych já to byl citoval,
bylo by to se mnou velmi zle dopadlo. Takto to udělal dr.
Bouček a my mu můžeme za tento citát
jen poděkovati. (Posl. dr Bouček: Si duo faciunt
idem, non est idem!) Nemám nic proti tomu, skutečně
si duo faciunt idem, non est idem. Právě proto říkám,
že kdybychom to byli udělali my, velice by se nám
to vytýkalo, ale pro nás všechny jest jistě
tento citát neobyčejně zajímavý.