1. Z toho jednomyslného a již dávného
a ustáleného přesvědčení,
že veřejná správa potřebuje oprav
a reforem.
2. Z toho důvodu, že veřejnou správu
u nás je třeba postaviti na nové základy
a odstraniti nesrovnalosti, vznikající jednak z
vad a chyb správy staré, ale jednak - a nejvíce
- z toho, že naše vnitřní správa
spočívá na různém zákonodárství,
jednak rakouském a uherském a jednak zemském,
různícím se podstatně od sebe v Čechách,
na Moravě i ve Slezsku. Již v Rakousku i v Uhrách
za trvání monarchie byly pociťovány
jak státní správou, tak obyvatelstvem nedostatky
správy a jevily se před dosti dlouhými lety
snahy po tom, aby tyto nedostatky byly odstraněny. Již
v r. 1904 tehdejší ministerský předseda
dr. Körber snažil se o to a, když pokusy jeho neměly
výsledku, byly obnoveny na širších podkladech
tím, že byla svolána zvláštní
anketa, která zabývala se zjišťováním
skutečných nedostatků správy a měla
vypracovat plán na reformu vnitřní správy.
(Předseda Tomášek ujímá se opět
předsednictví.)
Ačkoli byly všeobecně pociťovány
nedostatky a vady veřejné správy, přece
jenom vždy veškeré pokusy v tomto směru
u nás ztroskotaly a sice z toho důvodu, že
nebyly řízeny a vedeny snahou po nápravě
opravdové a skutečně jen věcné,
nýbrž že byly vždycky řízeny
a vedeny snahou, zabezpečiti a rozmnožiti nepřiměřený
vliv na rozhodování a moc menšinám národův,
ovládajících tento stát, tedy v Rakousku
národa německého a v Uhrách národa
maďarského. A tento mnohdy více, mnohdy méně
zakrývaný úmysl byl nejvážnější
příčinou toho, že národ český
postavil se vždy do velmi ostré posice obranné
a že zmařil vždy všechny tyto pokusy, poněvadž
viděl v tom pro sebe nebezpečí národní
a ohrožení všech svých nadějí,
které přece jen vždy si uchoval, nadějí,
směřujících k získání
a obnovení samostatnosti státní. Samospráva
naše, která úkoly své vykonala poměrně
velmi skvěle a dokonale, byla kromě toho, co pro
obyvatelstvo znamenala jako samospráva ve svých
úkolech a ve své činnosti, útočištěm
a záštitou jeho snah národních, a byla
tam, kde národ si uchovával a střežil
okem žárlivým svoje práva, kde uchovával
si vědomí státní samostatnosti, a
byla jedním z velice účinných prostředků
na poli činnosti ku osvobození národa směřující.
Samosprávě české, která v této
staré formě bude tímto zákonem zrušena,
bude jistě v historii národa zachována čestná
a nehynoucí paměť a bude na ni vzpomínáno
jako na velice účinně a platně působící
prostředek v celé soustavě těžkých
našich národních bojů a zápasů.
(Výborně!) Jest povinností mou, s
tohoto místa jako referent vzpomenouti toho a všem
těm, kteří na poli této samosprávy
zasloužili si svých úspěchů,
ať již jako pracovníci vynikající,
ať již jako prostí bojovníci, vysloviti
a doufám, že mohu tak učiniti jménem
celého tohoto Národního shromáždění,
vřelý a hluboký dík. (Výborně!
Hlučný potlesk.)
Máme-li si učiniti správný a věcný,
ničím nezkreslený úsudek o předložené
reformě správy, jest potřeba, abychom alespoň
v hlavních rysech uvědomili si, co anebo jaké
jsou nedostatky dosavadní správy a jakým
směrem musí se v budoucnosti bráti vnitřní
správa našeho státu. Jedním z velmi
velikých nedostatků veřejné správy
v zemích, které kdysi náležely rakouské
polovině říše, jest ta známá
a často u nás zdůrazňovaná
dvojitost veřejné správy, všeobecně
nazývaná krátkým označením
dvojí kolej, která měla v zápětí
velmi často a velmi mnoho kompetenčních sporů,
kteréžto opětně měly za následek
zdržení a stížení celé agendy
a byly jednou z příčin pro vážné
stesky obyvatelstva do toho, že veřejná správa
jemu nevyhovuje.
U státní správy bylo to mnohdy až do
malicherností jdoucí zcentralisování
politické správy, které ji činilo
těžkopádnou a pomalou, instanční
postup téměř až k centrálním
úřadům zatěžoval všechny
tyto úřady a také i různost ve volnosti
obvodů politických, jednotlivých politických
správ, tak i v instancích našich okresních
i zemských, byly jednou z řady těchto zmíněných
nevýhod. A zejména u zemských politických
správ bylo to velmi jasně patrno. Tomu na př.
nasvědčuje skutečnost, že zemský
politický úřad v Čechách, místodržitelství,
pro přílišnou velikost své agendy, výsledující
z toho, že spravovalo ohromné území
s velmi velikým počtem obyvatelstva kulturně
a hospodářsky velmi značně vyspělého,
nemohlo zmoci tuto agendu, bylo přetíženo a
zaplaveno, kdežto na příklad již zemský
politický úřad moravský, právě
opětně v důsledku toho, že spravoval
poněkud menší území, byl v tomto
směru příznivěji na tom, a nebylo
tam pociťováno tolik závad jako zde. Docela
podobně mělo se tomu s ústředním
sborem autonomním v těchto zemích, kde opět
toto soustředění agendy v těchto velikých
správních celcích bylo věci samé
na závadu a způsobovalo mnohdy velmi citelné
ztráty času, takže se dosti často stávalo,
že předměty, o nichž se jednalo, věci
sporné, stávaly se následkem této
dlouhé doby časové i bezpředmětnými.
Politická správa, zejména správa státní
v bývalé části monarchie, měla
kromě toho ještě tu vadu, že byla příliš
odcizena obyvatelstvu samému a že nejen vlivem národnostních
zájmů, které tu hrály svoji úlohu
a které úředníka státního
stavěly oproti obyvatelstvu mnohdy do zvláštního
postavení, ale i vlivem celého systému v
této správě bylo, že obyvatelstvo a
státní správa stála tu oproti sobě
v poměru úplně cizím, naprosto jeden
na druhého úzce se nevížícím
a to ovšem nemohlo míti pro správu samu, zájmy
i život obyvatelstva, příznivých důsledků.
Úřady samosprávné měly vady,
které vyplývaly z jejich územní různosti,
naše úřady samosprávné, obyvatelstvu
nejbližší, zastupitelstva okresní mnohdy
spravovala okresy dosti velké rozlohy, dosti velké
populace, okresy hospodářsky dosti vyspělé
a zámožné, a mohla následkem toho svou
činnost a působnost ve prospěch obyvatelstva
vyvíjeti dosti účinně a dosti dobře,
kdežto celá řada okresů jiných
nemohla tuto činnost vyvíjeti, aniž by se zatížilo
poplatnictvo břemeny nepřiměřeně
velkými, anebo zadlužil okres takovými závazky,
na kterých bude celá dlouhá budoucnost museti
pracovati a je hraditi.
Kromě těchto stručně nastíněných
vad, byla by celá řada detailních závad
ve vnitřní správě, které by
rozhodně, i kdyby nebylo ani toho, o čem jsem se
zmínil, totiž toho různého zákonného
podkladu a z toho vyplývající různosti
ve správě, které by nutně vedly k
tomu, aby republika k reformě správy za všech
okolností přistoupila.
Bylo by ještě třeba zmíniti se stručně
o tom, jaké vady a nedostatky objevují se nebo objevovaly
se ve veřejné správě na Slovensku.
Organisace veřejné správy na Slovensku byla
podstatně odlišná od organisace naší
a nebylo tam dvojího organismu správního,
totiž státního a samosprávného,
zásadně a navzájem na sobě neodvislého.
V Uhrách obstarávaly všecku správu politickou
zásadně korporace samosprávné, tak
zvaná municipia, anebo některé zvláštními
právy nadané obce. Municipia jsou pak dvojího
druhu a sice komitáty, slovensky stolice nebo správněji
župy nazvané, a města s právem
municipiálním.
Správní území těchto komitátů
jest rozděleno na okresy. V municipiální
správě účastní se obyvatelstvo
volenými zástupci v tak zv. municipiálních
výborech. Tento municipiální výbor
volí ze sebe užší výbor, výbor
správní, který sestával z 10 volených
členů, ze 6 úředníků
státních a z 5 úředníků
municipiálních. Předsedou municipiálního
výboru jest župan, jmenovaný k návrhu
ministerstva, tehdy panovníkem, ostatní úředníci
jsou z největší části voleni
municipiálním výborem, z malé části
jmenováni županem.
Tato organisace veřejné správy v Uhrách
jest tam ovšem výsledkem dlouhého historického
vývoje. Setrvávajíc na zastaralých
formách, nestačila však v poslední době
ani potřebě státu, ani potřebě
obyvatelstva, a snahy po reformě uplatňovaly se
i tam již po řadu let.
Nová správa republiky musí býti takovou,
aby se vystříhala všech těchto vad,
jichž jsem tuto vzpomenul, ale ještě i celé
řady jiných vad, jichž vypočítávání
by vedlo příliš daleko, a musí spočívati
na těchto základních zásadách:
Správa musí býti jednotná pro celou
republiku, zřízena tedy podle jedné soustavy.
Správa musí zabezpečiti obyvatelstvu snadný
a nikoli nákladný styk s úřady a musí
zabezpečiti obyvatelstvu potřebný a přípustný
vliv na správu samu. A musí býti demokratická.
Správa tato musí míti úřednictvo,
jež vědomo je si svých povinností ku
správě, ku státu i k obyvatelstvu. A celá
vnitřní organisace této správy musí
býti upravena způsobem, aby správa byla prostředkem
k cíli a aby nebyla sama sobě účelem.
Návrh zákona hledí tyto základní
zásady uskutečniti tím způsobem, že
zavádí v republice jednotnost orgánů
vnitřní správy, jichž základní
jednotkou má býti okres v rozsahu a rozměru
asi středního zastupitelského nebo soudního
okresu v Čechách nebo na Moravě. A celým
svým systémem přibližuje se velice značně
základním rysům v organisaci správních
úřadů na Slovensku, ovšem s rozdíly,
které jednak povahou věci, jednak dobou a změněnými
poměry jsou přirozeně vyvolány. Touto
základní jednotkou správní organisace
naší, okresem, má občan dojíti
styku se státem, resp. jeho orgány ve všech
směrech své vlastní potřeby, a naproti
tomu má stát pomocí těchto svých
orgánů míti styk s obyvatelstvem ve všech
svých potřebách. Tedy v těchto okresech
mají býti zřízeny všechny tři
odbory státní správy, totiž správa
politická, správa finanční a soudnictví.
Zvláštní zájmy obyvatelstva, které
mají býti spravovány volenými členy
okresních výborů, jsou obdobné těm,
které byly při našich zastupitelských
okresech. V celku působnost okresním našim
výborům ustanovuje se asi taková, jaká
byla u našich zastupitelstev okresních, s výjimkou,
že část této působnosti může
do své činnosti pojmouti a navrhnouti zastupitelstvo
župní.
Dalším článkem veřejné
správy jsou župní úřady, jejichž
působnost rozprostírá se na území
již mnohem větším, zahrnujíc v
sobě značný počet okresů, jednak
proto, aby správa státní mohla býti
vykonávána snazším a jednodušším
způsobem ve směru jisté decentralisace, a
jednak aby působnost samosprávného elementu,
tedy občanského elementu u župních úřadů,
měla širší pole pro svou činnost
a nebyla tak odvislou, jak tomu bylo u okresních zastupitelstev,
od těch mnohdy finančních nedostatků,
vyplývajících z malosti toho okresu a nebyla
tak připoutána k přílišným
lokálním zájmům jednotlivých
oblastí svého vlastního teritoria.
Oba tyto úřady zřízeny jsou jako úřady
smíšené, sestávající z
úřednického elementu, tedy z úředníků
státních a ze zástupců občanstva,
volených podle zvláštního zákona,
který bude předmětem jednání
Národního shromáždění
v nejbližších dnech. Župní zastupitelstva,
jako součástka župních úřadů,
skládají se z 35 volených členů
a jen tam, kde počet obyvatelstva jednotlivých žup
činí více než 70.000 obyvatel, bude
na každých dalších 20.000 obyvatel voleno
o jednoho člena župního zastupitelstva více.
Toto župní zastupitelstvo jest vrchním orgánem
pro samostatnou činnost župních úřadů
i na poli, které zákon jim vymezuje velice široce
tím, že ustanovuje, že župní zastupitelstva
mají pečovati o hospodářský,
kulturní, sociální prospěch obyvatelstva
svého území a že mohou k tomu konci
zřizovati různé ústavy, podniky a
zařízení, která mají těmto
účelům sloužiti. Činnost těchto
župních zastupitelstev jest v prvé řadě
působností správní a hospodářskou.
Mají pečovati o správní a hospodářské
záležitosti svého obyvatelstva a mohou i z
vlastního uznání podávati úřadům,
anebo sborům zákonodárným podněty
a návrhy, směřující k prospěchu
obyvatelstva, jež v území jimi spravovaném
sídlí. Jakákoliv činnost politická
jest z jednání župního zastupitelstva
vyloučena. (Místopředseda Kadlčák
ujímá se předsednictví.)
Jest potřeba zmíniti se o tom, že toto ustanovení
bylo velmi podrobně a zevrubně projednáváno
v ústavním výboru a že dospělo
se jednosvorně k přesvědčení
o tom, že není pro náš veřejný
život při plné shromažďovací
a tiskové svobodě potřebí, aby kromě
sborů zákonodárných byly tu zřizovány
ještě jiné sbory zastupitelské obyvatelstvem
volené, které by svou činnost zatěžovaly
projednáváním otázek politických
a tak velmi často znemožňovaly a znesnadňovaly
si činnost na poli tom, které výhradně
a ke skutečnému prospěchu obyvatelstva jest
jim vykázáno.
A ze skutečného života v republice mnohdy již
bylo prokázáno, že příslušníci
různých národů zde obývající
dojdou na poli činnosti všeobecně prospěšné
a hospodářské snáze shody a snáze
naleznou cestu k práci společné, když
nemaří jim to zájem o věci politické,
tam, kde proň opravdu není pravé pole a kde
není důvodu, aby byly projednávány
a přetřásány.
Tedy v tomto ustanovení není možno vidět
snad tvrdost a tím méně nedemokratičnost,
poněvadž orgány vnitřní správy
zřizovány jsou pro prospěch obyvatelstva
a pro všestranné chránění jeho
zájmů, kdežto pro otázky politické
jsou tu fora jiná.
My beztak všichni z vlastní zkušenosti víme
a cítíme, že tohoto - smím-li to tak
nazvati - politikaření, máme v našem
životě již více než dost a že
bude velmi dobré a správné, když nalezneme
nějaká místa a ústředí,
kde v plodné a činorodé práci na poli
hospodářském, kulturním a sociálním
budeme moci pracovati společně se všemi těmi,
kteří jsou dobré vůle a kteří
k této práci nám ruku budou chtíti
podati.
Osnova zákona sama velmi jasně vyznačuje,
jakými cestami má župní zastupitelstvo
se bráti k výkonu této své činnosti
a jakých k tomu používá orgánů.
Ustanovuje, že výkonným orgánem župního
zastupitelstva je župní výbor, do jehož
působnosti náleží kromě toho,
co ze zákona samého vyplývá, i všechno
to, co župní zastupitelstvo na něj přenese,
a který u nás v Čechách velmi dobře
může býti porovnáván s bývalými
okresními výbory, ovšem s rozsáhlým
polem činnosti a s možností, tuto svoji činnost
vyvíjeti účelněji, usilovněji
a zdárněji.
Nové a u nás dosud nezvyklé jest, že
jak v župních zastupitelstvech samých, tak
i ve výboru župním budou míti zástupcové
státu, tedy státní úředníci,
velmi pronikavou spoluúčast. Bude to jednak tím,
že předsedou župního zastupitelstva bude
úředník státní, jednak tím,
že pět úředníků státních,
tedy zpravidla referentů, bude míti v župním
zastupitelstvu právo hlasovati.
A předseda župního zastupitelstva je zároveň
předsedou župního výboru, kdežto
úředníci župního zastupitelstva
mohou se, a na přání župního
výboru nebo župního zastupitelstva mají
povinnost súčastniti se jeho jednání,
ale hlasovati z nich je oprávněn - podle určení
županova - zpravidla jen jeden úředník,
výjimečně dva.
Toto opatření, naprosto proti stávajícímu
stavu v Čechách, na Moravě a ve Slezsku nové,
má přivoditi právě to, co obmýšleno
je touto reformou správy, totiž užší
součinnost státu resp. jeho plnomocníků,
úředníků, s tímto občanským
elementem jak ve správě, tak i v té samostatné
působnosti těchto volených sborů,
a je zajisté věcí budoucnosti, jak tato činnost
se bude vyvíjeti, a je zajisté také i věcí
správného pochopení pro nový způsob
ve veřejné správě nejen u obyvatelstva,
ale i u úředníků samých, a
porozumění pro věc, kterou by tento způsob
přivodil úspěšné vykonávání
veřejné správy. Státní správa
ovšem vyhražuje si tu určitý zvýšený
vliv při jednání těchto sborů,
a to tím, že předsedovi, jejímu úředníku,
jednak je uloženo zákonem, aby nepřipustil
k jednání věcí, jež se vymykají
z oboru působnosti těchto úřadů
a sborů, a jednak aby usnesení ta, která
přesahovala by tento obor působnosti, anebo která
by byla takového druhu, že by se jimi zájem
státu mohl poškoditi, zastavil. Ovšem, není
toto právo libovolné a zejména není
takové, aby se mohlo ho zneužívat tím,
že by zastavením tohoto usnesení a rozhodnutím
o něm, totiž co se má dále státi,
mohla se prostě anulovat usnesení mnohdy snad účelná
a prospěšná. Toto rozhodnutí o tom,
má-li nebo nemá-li býti zastavené
usnesení ponecháno v platnosti, přísluší
ministerstvu, jemuž je župan povinen věc předložiti.
Toto musí se do lhůty vyjádřiti. Neučiní-li
tak, zůstává usnesení to v platnosti.
Ale kromě toho ještě zabezpečuje zákon
členům zastupitelstva, nebo členům
výboru župního, nebo i komisi, jejichž
usnesení by se zastavilo, tímto způsobem
právo, aby si do tohoto rozhodnutí stěžovali
k nejvyššímu správnímu soudu. Tím
jest dostatečně chráněna činnost
těchto sborů na poli zákonném, aby
jim nebyla jakýmkoliv způsobem omezována
a znemožňována. A jistě nebude u nás
nikdo, kdo by v tomto ustanovení, v zákonu k obhájení
nejdůležitějších zájmů
státních vloženém, pociťoval nějaký
zvláštní snad odpor, anebo alespoň podezření.