Já jsem, vážení pánové,
sám navrhl, abychom zachovali jednak poměrné
zastoupení s institucí druhého skrutinia,
na druhé straně však by bylo dosaženo
toho, že volič není nucen voliti, že odevzdávaje
kandidátní listinu, obsahující mnoho
jmen, není nucen voliti kandidáta, který
mu není vhod. Navrhl jsem systém, - něco
podobného, ale přece jen odchylného bylo
uzákoněno ve Francii - který znamenal rozložení
našeho způsobu volení na prvek, že by
volič volil jen jednoho kandidáta. Volební
kraj by se rozdělil na tolik obvodů volebních,
kolik má být ve volebním kraji voleno poslanců
a náhradníků. Každá strana by
přikázala do takového volebního obvodu
onoho kandidáta, jednak který tam má vliv,
a jednak podle výhodnosti tohoto volebního obvodu.
Tyto volební obvody by musely býti stejné,
musely by býti měněny před každou
volbou podle celkového počtu voličů,
neboť by musel býti přikázán
každému volebnímu obvodu stejný počet
voličů. Výhoda by byla ta, že by volič
volil toliko jednoho poslance a rozhodl by se pro toho, který
by mu vyhovoval buď strannicky nebo osobně, krátce
a dobře, nebyl by volič nucen odevzdati hlas pro
více osob a zejména pro tu, se kterou nesouhlasí.
Zde by svoboda a vůle voličova byla chráněna
do nejmenších důsledků.
Hlasy, které byly odevzdány pro určitou stranu,
by se pak sečtly, podle celkového počtu hlasů
by dostala strana mandáty a zvoleni by byli uvnitř
jedné kandidátní listiny ti, kteří
dostali nejvíc hlasů. To by byli ti, kterým
strana přikázala nejlepší obvody. Co
by to bylo? Místo pořadí by pak byly volební
obvody a zase, co strany dělaly před tím
a dělají teď, dělaly by i nadále.
Před tím strany ty osoby, které chtěly
mít určitě zvoleny, dávaly do volebních
okresů lepších a nadějnějších
a osoby, na jichž zvolení takového interesu
nebylo, dávaly do volebních okresů beznadějných.
Tentokrát však otázka náhradníků
je poněkud vážnější, otázka
pořadí je poněkud důležitější.
Nezapomínejte na senát, na volební období
8leté, nezapomínejte, že tam musí býti
voleni toliko starší, že tedy pořadí
pozdější neznamená, že by se tam
měly dáti osoby, které nepadají v
úvahu, nýbrž osoby tyto mohou velmi snadno
během 8letého období nastoupiti na místo
senátora odpadnuvšího a tu je třeba
i při výběru jich býti velmi opatrným.
Ve skutečnosti by i ten systém, který jsem
navrhoval, nic jiného neznamenal a zase bychom se octli
- a to byl také důvod, proč tento námět
byl stranami zamítnut - v oněch nešťastných
okresových kandidaturách, jenže ty okresy by
byly ještě menší.
Velectění pánové, prosím, analysujte
trochu volební právo, které zde dáváme.
Zavádíme druhé skrutinium, při němž
může strana navrhnouti kandidáta, který
sice byl kandidován, ale který třeba nedostal
ani jediného hlasu, pro něhož to je theoreticky
mluveno - ve volebním kraji, kde byl kandidován,
nevyslovil se ani jediný volič. Pánové,
nepodceňujte to! Představte si, že půjde
vzhledem k tomu, že máme - já nepravím:
čistě německé, my nemáme čistě
německých volebních krajů, poněvadž
i v Karlovarsku je početně dosti silná česká
menšina, představte si, že v takovémto
kraji z větší části německém
půjde o to, abychom českou populární
kandidaturou vzbudili velký volební ruch českých
voličů, abychom přivedli co nejvíce
českých voličů k volební urně.
Vy nechcete takového kandidáta, poněvadž
nemůže kandidovat ve více volebních
krajích, zbavit toho, aby vůbec se nedostal do zákonodárného
sboru. Druhým skrutiniem má býti umožněno,
že takový kandidát, který bude postaven
v karlovarském kraji a který tam svojí prací
vyvolá větší účastenství
českých voličů, bude moci být
zvolen, třebas by v karlovarském kraji nebyl sehnal
pro sebe více, než několik set voličů.
Nezapomeňte, v čem spočívá
druhé skrutinium. Druhé skrutinium spočívá
v tom, že se všechny hlasy sečtou, na základě
celkového počtu hlasů přikazují
se kandidáti.
To znamená, že volič, který při
první volbě ve volebním kraji odevzdává
hlasovací lístek, neodevzdává hlasovacího
lístku toliko pro kandidáty, kteří
jsou na kandidátní listině v jeho volebním
kraji uvedeni, nýbrž také pro všechny
kandidáty, kteří jsou kandidováni
touže stranou v celé republice. Vytýká
se, že volič je nucen při systému, který
tu hájím, voliti kandidáta, který
je na kandidátní listině, pro kterou se z
určitých důvodů rozhodl, ale který
mu není osobně vhod. Zapomíná se však,
že volič odevzdává tím hlasovací
lístek též pro kandidáty, jejichž
jmen vůbec nezná, kteří jsou kandidováni
v jiných volebních krajích, a je docela dobře
možno, že voličové způsobí
svým počtem hlasů, na př. tam, kde
strana je v menšině a kde při prvém
skrutiniu nedostane ani žádného mandátu,
že do druhého skrutinia stranou bude dána osoba
jiná z jiného volebního kraje, zvolili tedy
voličové jinou osobu, než pro kterou odevzdali
hlas.
Řeknu proto jedno, pánové! Když chceme
chrániti svobodnou vůli voličovu do všech
důsledků, musíme odstraniti druhé
skrutinium. Já bych uznal za naprosto důsledné
a logické, kdyby ti, kteří se vyslovují
proti systému přísně vázaných
listin, vyslovili se také proti druhém skrutiniu.
To by bylo logické, poněvadž, může-li
býti zvolen toliko ten, pro kterého se vyslovil
individuelně volič, pak dle mého názoru
nemůže býti zvolen ten, kdož je kandidován
až v druhém skrutiniu a kterého ten volič
vůbec neznal. Když však, pánové,
nic se nenamítá proti druhému skrutiniu,
poněvadž se uznává jeho veliká
výhoda pro všechny strany a i s hlediska národnostního,
a když se přizná, že může
volič odevzdávati hlas eventuelně pro jiného
kandidáta, - a vy máte v každém hlasu
voličově hlas positivní a hlas eventuelní
pro jiného kandidáta buď známého
nebo neznámého - když to připouštíte,
pak dle mého názoru je důslednější
a logičtější, když setrváme
při způsobu přísně vázaných
listin, třebas bych přiznal, že to není
nejideálnější volební systém.
Každý systém má své výhody
a nevýhody, všechno má svou relativní
cenu, což pánům odpůrcům tohoto
systému úplně přiznám. Přiznávám,
že mnohé důvody, které uvádějí
se proti systému přísně vázaných
listin, jsou takového rázu, že zasluhují
plného respektu.
Prosím, aby bylo ještě k tomu přihlédnuto,
že volební řád přiznává
již 100 voličům právo, aby si postavili
svou kandidátní listinu, že tedy volič
není omezen. Při těch velkých volebních
krajích, kde budou až statisíce voličů,
tam, prosím, těch 100 voličů není
těžko sehnati, když se jedná o vážnou
kandidaturu. Když přiznáváme 100 voličům,
aby si postavili kandidátní listinu a my jsme se
postavili proti všem snahám zvýšiti tento
počet na 200, 300, 400 až 500 členů
- mám za to, že proti tomu systému - třebas
nebyl nejideálnější nelze vytýkati
tak mnoho, jako... (Posl. Sís: Nic jiného než,
že není spráný a demokratický!)
... totiž jako vůbec ideálního na
světě není nic, co tvoří lidská
ruka a mozek.
Důležitá a též velmi sporná
otázka byla, jak upraviti právo voličovo
ve vztahu k právu jiných voličů, čili,
jakým způsobem vytvořiti volební kraje.
Tu střetly se dva různé názory. Jedni,
kteří měli pro to argumenty národnostní,
stáli na stanovisku, že volební kraje nemají
býti rozsáhlé, že mají býti
pokud možná malé a že volič má
míti možnost poznati svého poslance a poslanec
možnost projeti celý kraj - ti se staví proti
větším volebním krajům. Druhý
názor stál na opačném pólu,
ten hleděl spojiti kraje co největší,
ten hleděl spojiti třeba dvě župy dohromady,
aby tu byly volební kraje tak značné, jako
budou do senátu, abychom se pokud možno přiblížili
ideálu, že celá republika tvoří
jediný volební obvod.
Z těchto různých názorů vybral
si ústavní výbor pro poslaneckou sněmovnu
střed, pro senát přiklonil se ke druhému
názoru. Pro volby do poslanecké sněmovny
budou základem volebních krajů obvody žup.
Vycházeli jsme z názoru, že jest správnější,
když župy budou tvořiti určitý
správní celek, že také mají býti
podkladem pro volení občanstva. - Poněvadž
župy v zákoně o župním zřízení
byly utvořeny po dlouhých úvahách,
určitým způsobem - který, jak chápu,
nemůže plně uspokojiti všechny, ale který
konec konců může býti podroben revisi,
přidrželi jsme se ve volebním řádu
při tvoření volebních krajů
zřízení župního.
Rovněž sporná věc byla, jakým
způsobem přikázati mandáty jednotlivým
volebním krajům. Bylo to velmi lákavé
v době, kdy jednáme o ústavních předlohách
a volebním řádu bez účasti
jiných národů, kdybychom byli udělali
volební řád takový, který by
po případě mohl býti označen
za jednostranný. Ustavní výbor hleděl
býti spravedlivým v této věci až
do krajnosti, ač nescházelo hlasů, které
poukazovaly k tomu, že ústava, volební řád
a vše, co s tím souvisí, má býti
sděláváno s hlediska, aby byl československý
národ v této republice zabezpečen, aby nebyl
vydáván v nebezpečí nějakých
nahodilostí. A takové nahodilosti - otevřeně
přiznávám - mohou nastati jednak, kdyby nastala
roztříštěnost českých
hlasů, jednak při druhém skrutiniu.
Takové nahodilosti mohou nastati - a to je nebezpečí,
na které je zde třeba upozorniti, jako jsem to učinil
již při soukromých poradách, - když
by při volbách byla značná neúčast
českého voličstva. Nezapomínejme,
že německé, maďarské nebo jinonárodní
voličstvo na dlouhou dobu bude se cítit býti
v oposici, že oposice bude vzpruhou pro volby, že vyvolá
též přirozeně větší
účast při volbě, že nedá
se očekávati, že by Němci nebo Maďaři
přišli o větší počet voličův
a tím i mandátů tím, že by voličstvo
jejich zůstalo doma. Kdežto, nastanou-li jednou klidnější
doby a nebude-li již české voličstvo
míti té vzpruhy, kterou má každé
voličstvo v dobách vzrušených nebo voličstvo,
které nachází se v oposici, budou-li doby
klidnější a bude-li se české
voličstvo domnívati, že všecko je zabezpečeno,
snadno se může státi, že přes ustanovení
o volební povinnosti české voličstvo,
domnívajíc se, že jako vládnoucí
národ nepotřebuje se již voleb súčastniti,
svou neúčastí způsobí, že
počet jeho bude mnohem menší, než odpovídá
počtu obyvatelstva českého, a co to znamená
ve smíšených volebních krajích?
Tato účast rozhodne o národní državě.
My nějakou národní državu ve volebním
řádu vůbec zabezpečenou nemáme,
u nás je počet mandátů i podle složení
národnostního, - nejen tedy stranického,
nýbrž i národnostního - naprosto labilní
veličinou. Velice důležito proto bude, aby
tato neúčast českých voličů
nikde nenastala. Tyto obavy - nebyla by to nějaká
expansivnost, nebyla to žádná snaha po nějaké
nespravedlnosti, nebyla to snaha po volební geometrii -
vedly k tomu, že je třeba uvažovati nikoli o
tom, jak někoho zkrátiti, nýbrž jak
zabezpečiti postavení národa československého
před nahodilostmi.
Pánové, jistě bude muset veřejnost
přiznat, že jsme byli nejvýš spravedliví.
Velmi často jsem se ptal, když tu ústavu děláme
bez jiných národností a děláme
tak i volební řád, jak by asi ústava
a volební řád vypadly, kdyby tomu bylo opačně,
jest-li by také byl tak spravedlivý, s jakým
přicházíme my.
Pánové, činí se výtky tomu,
že toto Národní shromáždění
bez účasti jiných národností,
obývajících tuto republiku, sdělává
základní zákony republiky. Jsem toho názoru,
že proti meritu a zásadám, na kterých
jest zbudována ústava a volební řád,
nelze namítati nic a že před soudem celé
objektivní veřejnosti plně obstojí.
Tak spravedlivý volební řád a tak
spravedlivou ústavu, myslím, že by málokterá
národnost byla udělala proti menšinám.
(Výborně! Potlesk.) Pánové, nelze
mluviti o žádné volební geometrii přes
to, že by byly bývaly k ní vážné
důvody, nelze o ní mluviti a jsem toho názoru,
- já ani nemluvím o národnostech obývajících
tuto republiku, spíše mám zření
k veřejnosti zahraniční, - že bude uznáno,
že stát chceme vésti skutečně
spravedlivě.
Jedna výjimka byla nutná, výjimka, která
se týká volebního pražského kraje.
To byly momenty, které tkví v tom, že hlavní
město Praha prodělala velký převrat,
velkou, dalekosáhlou změnu. Praha byla odstrkována,
Praha nemohla růsti, Praha nyní stává
se hlavním městem, sídlem centrálních
úřadů. Jakmile se bude stavěti, Praha
vzroste způsobem, řekl bych, přímo
americkým, (Hlas: Oho!) budou se sem vraceti krajané
z Dolních Rakous, z Vídně a z Ameriky.
Poslední sčítání z r. 1910
nemůže tu býti směrodatným, nýbrž
my musíme počítati se vzrůstem, který
pravděpodobně během příštích
let nastane, a tu pravím, pánové, nedati
dnes volebnímu kraji pražskému poměrně
větší počet kandidátů,
to by neznamenalo spravedlnost, nýbrž nespravedlnost
vůči Praze, to by znamenalo takovou nespravedlnost,
jakou měl Berlín, kde v jednom okresu bylo 20.000
obyvatelů, v dělnickém 100.000 a ještě
více, to by znamenalo, že by Praha a pražský
volební kraj byly odstrčeny. To jsou důvody,
které vedly k tomu, že v pražském volebním
kraji koeficient jest menší než v jiných
krajích.
Já, pánové, jsem na konci svých vývodů
a dovolím si ještě dodati toto: Když prozkoumáte
volební řád, když se vmyslíte
v celý jeho systém a když přemyslíte
důsledky, vycházející z tohoto systému,
pak musíte nesporně přijíti k tomuto
názoru: Ty tam jsou doby, kdy pouhou volební agitací,
sdružením se volebních stran mohly býti
přivoděny takové přesuny, že
znamenaly naprostý převrat v složení
zákonodárného sboru. Musíme míti
na mysli složení naší republiky a složení
zákonodárného sboru, který vyjde z
těchto voleb. Musíme počítati s tím,
že volby nikdy nemohou přivoditi takové výsledky,
jako ve státě jednonárodním. Ve státě
jednonárodním mohou volby přivoditi - zejména
ve státě, ve kterém je málo stran,
jako v Anglii a Americe, anebo ve státě, kde
je poměrně málo stran a ne dosti organisovaných,
jako ve Francii - zejména volby doplňovací,
nebo volby způsobené rozpuštěním,
naprosto novou většinu, skok z konservativních
názorů přímo do revolučních,
krajně levých, nebo skok z levých do krajně
pravých. Vy vidíte, co se odehrává
na př. v Bulharsku, kde během půl roku volby
přivodily tak rozdílný výsledek. U
nás takové výsledky jsou absolutně
nemožné již vzhledem k složení národnostnímu.
Menšiny jinonárodní mohou obdržeti mandát,
neb několik mandátů, jak jsem řekl,
více, anebo méně, avšak vždy tu
bude určitý poměr zástupců
různých národností. Přesuny
politické mohou tedy nastat jen uvnitř skupin národních.
Ani sdružením stran jednotlivých národností
nemohou býti přivoděny takové převraty.
Neklamte se, všechny volební agitace, třeba
se zdálo, že zvedají vlny, budou se ve volebních
cifrách jeviti docela nepatrně.
Každá strana má svůj pevný kádr,
já řekl bych: kádr konservativních
lidí, a všechna agitace může zbičovati
snad vrchní vlny, ale spodní moře zůstane
klidné. Pánové, všechny veliké
agitace, i kdyby se dály pod velikými anebo malými
hesly, kdyby se dály pod osobními nájezdy,
anebo ve slušné formě, všechna ta volební
agitace může přivoditi volební přesun,
řekněme, v 50.000 až 100.000 hlasech a kdybych
řekl hodně velkou cifru, ve 200.000 hlasech. Co
to znamená? Několik málo mandátů.
Pánové, o tom, jak bude která strana silná
v parlamentě, nebude rozhodovati několik mandátů.
O vlivu určité strany nerozhoduje kvantita, nýbrž
často kvalita. A vidíme, že malá strana
dobře vedená, dobře organisovaná,
diplomaticky řízená může míti
větší vliv než strana velká, nedisciplinovaná.
Pánové, nerozhoduje pouhý počet. To
jest klam, kterému se oddáváme.
Musíme počítati s tím, že volby
v budoucnosti u nás nepřivodí takového
radikálního přesunu jako ve Francii, jako
v Anglii a jako v poslední době v Bulharsku, máme
své zvláštní poměry, které
jsou diktovány hlavně národnostním
složením naší republiky. A tu, pánové,
když děláme volební řád,
když tvoříme základ republiky, když
chceme republiku zabezpečiti, když jdeme do volebního
boje, musíme si přece uvědomiti trochu více,
než co jest zájmem té či oné
strany. (Místopředseda Konečný
ujímá se předsednictví.)
Tu musíme míti na mysli budoucnost, tu nesmíme
se dívati pouze do minulosti, jak se mezi sebou hádáme
a co nás mezi sebou rozděluje a proč se sváříme,
nýbrž musíme si utvořiti obraz toho,
jak budeme v budoucnosti vládnouti. Máme to na mysli,
kdo může říditi tuto republiku? Jistě
jest teoreticky myslitelno, že mohly by se rozděliti
strany v budoucím Národním shromáždění
podle hledisek hospodářských, třídních.
Není teoreticky vyloučeno, že by se mohla na
jedné straně sdružiti buržoasie všech
národností, na druhé straně dělnictvo
všech národností a podle toho, která
třída by měla většinu v celé
republice, ve všech národnostech, převzala
by vládu, nebo by zůstala v oposici. Není
vyloučeno, že by mohlo nastati sdružování
i podle hledisek náboženských v nazírání
na určité náboženské otázky.
Není vyloučeno, že může býti
takové sdružování podle hledisek, která
jsou, řekněme, i jinak společná stranám
všech národností. Ale, pánové,
jsem toho názoru, že jsme od toho sdružování
ještě příliš vzdáleni. Jsem
toho názoru, že ani Němci ani Maďaři
nebudou politicky v prvních dobách a na dlouhou
dobu schopni dělati takovou positivní politiku,
aby se mohli súčastniti vlády, a že
by se mohli súčastniti vlády jen s jedinou
českou stranou.