Pátek 27. února 1920

Ale mně šlo ještě o něco jiného. Pánové, mně šlo o české dějiny, a nedivte se tomu při těžkém rozporu, který byl mezi naším národem a Římem. My chceme, aby českým dějinám mohlo býti a musilo býti vyučováno na našich školách jen podle výsledků vědeckého bádání. Nesmí v tomto směru býti žádného rozporu. My chceme, aby naše děcko poznalo hned v obecné škole bez každé výsady a bez každého znešvařování, co to byli Husité s Husem v čele, co to byli Čeští bratři s Komenským v čele.

Opakuji: Chtěl jsem chrániti naše vyučování, zejména pokud jde o dějiny. Fysika, astronomie atd. - to již nebude dnes sporné. Chtěl jsem míti chráněno, aby něco jiného bylo dětem předkládáno, než ryze vědecká pravda. Nic jiného jsem neměl na mysli.

Paragraf 120. praví toto: "Zřizovati soukromé vyučovací a vychovávací ústavy jest dovoleno jen v mezích zákona. Státní správě přísluší vrchní vedení a dozor na veškeré vyučování a vychovávání".

Řekl jsem k tomuto § 120. následující:

"První odstavec původního návrhu zněl: Každý občan Československé republiky má v mezích všeobecných zákonných předpisů právo, zřizovati ústavy vyučovací a vychovávací a poskytovati na nich vyučování.

Tím by arci zřizování soukromých škol, zejména konfesijních, bývalo ústavně zaručeno. Podle nynějšího znění tomu tak není. Stát má naprostou volnost zaříditi školství, jak za účelné uzná."

Ano, pánové, to vyjadřuje ten § 120.

Bylo mi namítáno, že prý podle mého výkladu odporoval by § 120. článku 8. smlouvy St. Germainské. Ne, pánové! Dovolte, abych přečetl ze smlouvy St. Germainské čl. 8.: "Zvláště budou míti příslušníci, kteří náležejí k menšinám národnostním, náboženským a jazykovým stejné právo, aby zakládali, řídili a spravovali vlastním nákladem ústavy lidumilné, náboženské, sociální atd."

Tedy: budou míti stejné právo, aby zakládali, řídili a spravovali ústavy.

Co to znamená? Pokud Čechoslováci, kteří jsou ve většině, podle našeho zákona budou míti právo, aby zřizovali soukromé školy své, potud to právo bude i patřiti příslušníkům národních menšin, Němcům, Maďarům a Polákům. Pokud katolíci, kteří jsou ve většině v tomto státě, budou míti právo, aby zakládali menšinové školy konfesijní, totéž právo budou míti protestanté i židé.

My tedy toto právo, zřizovati soukromé školy, nechtěli jsme zaručovati ústavní listinou, nýbrž chtěli jsme ponechati ministerstvu Národní osvěty právo, aby po případě zákonem upravilo, že veškeré školství přejímá stát do svých rukou a že vůbec nebude žádných soukromých škol.

Postaví-li se na toto stanovisko pan ministr, pak ani nebude škol matičních českých, nebude zároveň škol německých, zřízených německým "Schulvereinem", klášterních, židovských, protestantských atd. Rovnost pro všecky.

Pokud máme my, Čechoslováci, jako většina, a pokud máte vy, jako katolíci, jako většina právo zřizovati soukromé školy, patří toto právo každému národu, každé církvi, každé konfesi. Když toto právo bude vzato většině, ipso facto vzato bude i menšině, ale nesmí býti vzato menšině ať národní nebo konfesijní, dokud požívá tohoto práva většina. A nic jiného není v důvodové zprávě řečeno a nic jiného v § 120. není obsaženo.

§ 122. Pánové! Myslím, že ani nebyl předmětem nějakých úvah a mohu jej tedy pominouti. Přicházíme k § 123. Měli jsme, jak jsem již uvedl, v § 121. výslovně řečeno, že mezi státem a církvemi má býti zaveden stav rozluky. Tento § 121. má svou historii, i jeho eliminace, nač bych vás tím zbytečně zdržoval. Věnujte jen několik okamžiků přečtení mé důvodové zprávy.

§ 123 ustanovuje: "Právo, spravovati své vnitřní záležitosti a své jmění, odvozují náboženské společnosti toliko z propůjčení státního. Zákon upraví jim výkon tohoto práva obdobným způsobem, jako jinakým sdružením."

K tomu jsem řekl toto: § 123 vyslovuje suverenitu státu nad náboženskými společnostmi (církvemi). Jak ony budou povinny upravovat své vnitřní věci, to jest, jaká bude jejich organisace a jak spravováno bude jejich jmění, určí státní zákon, maje zření na svoji svrchovanost a zájmy všech svých obyvatel.

Pánové, to jest nezakryto, že zde je uskutečněn princip rozluky státu od církve. Dovolte mi tudíž, abych vám k tomu něco pověděl. Budu předem citovat, co řekl Masaryk dne 17. července 1910 v jedné z nejkrásnějších svých řečí, kterou měl na Kozím Hrádku: "Jakmile domůžeme se politické svobody, bude prvním naším krokem rozluka státu od církve."

Náboženství musí býti nám, jako Husovi, věcí svědomí a ne politiky. Věcí svědomí a ne politiky! Vrácení církví úkolům, které jim byli jejich zakladatelé vytkli - to je rozluka. Zákaz, daný státu, nezneužívati náboženství k účelům politickým - to je rozluka. Očista vroucího náboženského cítění od příměsků světských - to je rozluka. Isolovat božství ode všeho pozemského - to je rozluka. Pánové, komu není jasný pojem rozluky státu od církve, přečtěte si, prosím, ten velký vědecký duell, který vybojován byl mezi Gladstonem a slavným anglickým historikem Macaulayem, tam uvidíte, co znamená, když stát chce zasahovati do náboženských věcí, jak nezpůsobilým instrumentem je k tomu, aby dotýkal se věcí rázu náboženského. Tedy: Hands off! Ruce pryč! od náboženství, to je věcí každého jednotlivce, upravovat vlastní poměr k bohu, jen on je k tomu povolán a žádný stát mu nemá v tom co překážeti. (Výborně! Potlesk.) To je princip rozluky státu od církve, na tomto stanovisku stojíme také my. (Poslanec dr. Šrámek: Proto upravujeme vnitřní poměry státem! Organisace není náboženství!)

Z těchto interjekcí právě vidím, že je nutno, abychom se poněkud podrobněji zabývali poměrem rozluky státu od církve. Učiním tak, až příslušná předloha bude panem ministrem Habrmanem podána, obšírně.

Pánové, v poměru státu k církvi rozlišujeme dva principy: princip jednoty a princip rozluky. Princip jednoty má zase několik systémů. První systém podřízenosti státu církvi, stát je tedy církvi podřízen. Druhý systém je systém koordinace státu s církví, konkordát. Třetí systém je systém podřízenosti církve státu, a ten zase má dva odstíny: buď stát pokládá určité církevní zřízení za část svého zřízení, a pak mluvíme o státní církvi, anebo stát si vyhražuje dozor nad církvemi a pak mluvíme o jus circa sacra. To je princip jednoty.

Princip rozluky znamená: stát upravuje své poměry, nehledě na zásady některé církve, poněvadž všechna náboženská vyznání jsou v takovém státě před zákonem rovná, církve jsou útvary právními, pokud se organisují na základě práva státního, ale, jakmile organisovaly se na základě práva státního, jsou volné a neodvislé a jsou povinny jen šetřiti zákonů. Pánové, to je princip rozluky. Rovnost všech občanů a všech vyznání náboženských před zákonem vyžaduje stejnost zásad pro úpravu náboženských společností. Státu nemůže býti lhostejno, v jakém poměru závislosti jsou po případě někteří jeho občané k občanu jiného státu, který má postavení quasi suverenní. Upozornil bych vás na Anglii. Když šlo o zrovnoprávnění katolíků, o zrušení testaktu v roce 1824 a 1825, byl katolický episkopat parlamentem vyslýchán o tom, jaký je poměr oboedience katolíka k papeži. Přečtěte si ten spis Gladstonův "Rome and the newest Fashions of Religion". Tam máte celou genesi toho, jak anglický stát byl opatrným se zřetelem právě na poměr svých občanů k nejasnému tomu poměru oboedience k papeži, než katolíky zrovnoprávnil. Pánové, všimněte si toho, jaký rozruch vyvolalo prohlášení papežské neomylnosti v Anglii. To dalo právě Gladstonovi podnět, že vydal svůj spis, který jsem právě citoval. Státu nemůže býti lhostejno, co se v jeho hranicích děje, stát nemůže býti slepým k tomu.

Pánové, my stojíme na principu rozluky, vláda má direktivu přesně danou v listu, kterým pan ministr Haberman byl pověřen řízením, ministerstva národní osvěty, kde výslovně stojí: "Chystaná rozluka státu a církve provede se v oboru školské správy s potřebným taktem, odcírkevnění školy nepoškodí výchovu. Jsem jist, že problémům sem hledícím v ministerstvu vámi řízeném bude věnována náležitá pozornost." (Posl. Šrámek: Jste referentem ústavního výboru anebo koho?) To jest snad věcí pana předsedy, já se od předmětu neodchyluji.

V druhém svém poselství k našemu Národnímu shromáždění president Masaryk praví toto: "Naše republika demokratická, která se vzdala starých politických autorit, která se vzdala monarchie a monarchismu, pevně spočívá jen na všeobecné mravnosti podle vzoru demokratických republik, zejména Ameriky. Usilujeme také o rozluku státu od církve a uvolňujeme se takto od církevní autority, jak jí Rakousko vybudovalo." To jest, pánové, stanovisko mé, to jest stanovisko, pokud vím, vlády a, pokud vím, také stanovisko většiny Národního shromáždění. (Posl. Zeminová: Sláva presidentu Masarykovi! Potlesk. Posl. Zeminová k posl. Šrámkovi: Jste Říman aneb Čechoslovák?)

Přicházím nyní ke konečné kapitole ústavní listiny, která se týká ochrany menšin. Paragrafy 128. a 132. jsou prostě, řekl bych, otiskem úmluvy St. Germainské. Ale jsou východiskem pro vybudování našeho poměru k ostatním národům, zejména k Němcům. Slavné Národní shromáždění! Dovolte, abych Vám řekl, jak jsem si otázku tuto formuloval. Jaké mají býti tyto zásady pro vybudování naší republiky? Pro mne je cesta dána zásadami, které vyslovili Havlíček, Palacký a Masaryk. Tyto zásady vedly nás k vítězství nad Rakouskem, v jejich znamení jsme Rakousko-uherskou říši rozbili, v jejich znamení můžeme vybudovati zdravý kvetoucí stát. Jaké jsou tyto zásady? Havlíček v článku proti centralisaci toto pověděl: "Vláda nynější praví, že oučelem jejím je vzbuditi u rozličných národů svých vědomí rakouské". Lásku tedy a snad i pýchu na jméno rakouských občanů. Ale cesta, kterou vláda jde, vede zrovna k opačnému cíli. Jak může Čech, Slovan vůbec, Maďar, Talián, atd., cítiti nějakou lásku k Rakousku, když patrně vidí, že všechno v Rakousku směřuje jen na poznenáhlé seslabení jeho národů, když musí považovati Rakousko celé jen za nějaké vězení, ve kterém se chytře a násilně přeměňují všechny národy poznenáhlu v Němce? Vláda naše ustavičně mluví o jediném silném a mocném Rakousku, ale zapomíná, že sice silné a kvetoucí Rakousko jest pěkná věc, která se bude líbiti leckomu, jen ne tomu, kdo se má nechati spotřebovati za mrvu a materiál tohoto kvetoucího Rakouska. Rakousko nemá a nebude také nikdy kvésti na útraty národů jednotlivých, k němu náležejících, jenom kdyby tyto národy samy kvetly, může býti též i Rakousko kvetoucí.

Mluvím bez pochlebenství a bez obyčejných formulí o oddanosti k Rakousku; jakých má až posavad Slovan, Maďar, Vlach atd. přirozených příčin milovati Rakousko? Co užil až posud v Rakousích dobrého? Velmi málo, tak že každý mnohem pamětlivější jest nesnází, pronásledování a útisků zažitých, než dobrodiní. Buďto byli národové tito mocí zbraně proti své vůli ke služebnosti přivedeni aneb mocí absolutní též ve slepé poslušnosti udržováni. O nějaké přirozené a dědičné náklonnosti a lásce ke státnímu složení rakouskému nemůže tedy býti žádná řeč, což bez toho zkušenost ukázala v r. 1848 a 1849. Kteří národové v těchto dobách podporovali Rakousko, činili tak jen proto, že doufali na změny dobré a na lepší budoucnost. Z nějaké přirozené lásky k Rakousku nemohl to jistě žádný činiti.

Vůbec podle našeho mínění - podporovaného ostatně zkušeností dějepisnou - "láska nějaká občanů k jistému státu nikdy se nedá vyváděti z nějakých povinností naučených, nýbrž zakládá se vždy buď na přirozeném citu, jenž slove národnost, dle kterého člověk se svými rodáky milerád zlý i dobrý osud nese, aneb se zakládati může na chladném rozumovém přesvědčení, že právě v tomto státu nejlépe jest žíti našemu národu, že státní spojení, ve kterém žijeme, nejvíce užitku a výhod nám poskytuje."

To praví Havlíček. A čemu mne učí Palacký? "Příroda nezná žádných ani panujících, ani služebných národů. Má-li svazek, který spojuje více rozličných národů v jeden politický celek, býti pevný a trvanlivý, nesmí žádný národ míti příčinu obávati se, že tímto spojením přijde o některý z nejdražších statků svých, naopak, každý musí míti jistou naději, že v oustřední moci nalezne ochranu i záštitu před možnými přechvaty sousedův přes čáru rovnosti; potom se také každý přičiní, opatřiti oustřední tuto moc silou takovou, aby dotčenou ochranu mohla s prospěchem vykonávati.

Příroda, neznajíc ani ušlechtilých ani neušlechtilých národů sama v sobě, nepovolala lidi ni žádného z nich ku panování nad druhými, ani určila kterého k tomu, aby sloužiti měl druhému za prostředek k jeho zvláštním oučelům; stejné právo všech k nejušlechtilejší lidskosti je zákon boží, jehožto žádný z nich bez trestu přestoupiti nesmí."

V osvědčení v říšském sněmu vídeňském a kroměřížském Palacký praví:

"My považujeme federativní zřízení Rakouska za nevyhnutelný a nutný následek velké rozdílnosti národův jeho a zásady úplně stejného jejich práva. Či může-li tam stejné právo panovati skutečně, kde řeč a tudy národnost jednoho úda v celém ústrojí státu povýší se zákonem neb skutkem za panující?"

Ve svém článku o centralisaci a národní rovnoprávnosti praví:

"Pokudkoli národové budou míti příčinu báti se o národnost svou, potud nebude v Rakousku nikdy spokojenosti a míru."

A konečně ve své proslavené řeči ve Svatoboru, pronesené r. 1864, říká: "Ví to již, tuším, každé dítě, že v osudném zápasu tom, ačkoliv nerovní počtem a silou hmotnou, obstáli jsme nejednou nejen čestně, ale i slavně: to však ještě na mále vešlo v obecnou známost a musí teprv snažně připomínáno býti, že kdykoli jsme zvítězili, dálo se to pokaždé více převahou ducha, nežli fysickou mocí, a kdykoliv jsme podléhali, že tím vinen býval vždy nedostatek duchovní činnosti, mravní statečnosti a odvahy.

Jsouť velice na omylu ti, kdo se domnívají, že válečné ony zázraky, které spůsobili předkové naši v nepokojích husitských, záležely v jakémsi zběsilém zuření, bouchání a třískání rozsápaných divochův (jakož je líčiti bohužel od dávna vešlo v obyčej), a ne raději v jaré nadšenosti ducha pro idey, ve mravní zachovalosti a vyšší osvětě národu našeho. Naopak, když o 200 let později v podobném zápasu klesli jsme až téměř do hrobu, zavinili jsme to tím, že, nepředčivše vzdělaností ducha, ale rovnajíce se nepřátelům více mravní hnilobou nežli dostatkem moci, apelovali jsme byli sami k meči a k násilí."

Slavné shromáždění! To jest můj program. Těmi zásadami chci se říditi já ve svém politickém životě. Chápu to bezedno trpkosti, které pociťujeme my všichni bez rozdílu k národu německému. My jsme měli přespříliš příčin, abychom klnuli tomuto národu za to, co zejména za války proti nám spáchal. Pánové, neusnadňují nám ani teď ještě leckteré projevy politiků německých, abychom byli spravedliví ku národním menšinám našim. Ale říkám si: odveta a msta jsou nejšpatnějšími budovateli státu. Burke ve velmi kritické době, když šlo o odtržení kolonií severoamerických od mateřské země anglické, ve spise nadepsaném "Conciliation with America" řekl: "Neznám metody, podle které by bylo lze sepsati žalobu proti celému národu." Pánové, já ji také sepisovati nechci.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP