Pátek 27. února 1920

Republika nemusí se ničeho obávati, dokud je Masaryk mezi námi. Ale je možno, že by některý budoucí president ze svévole, anebo, poněvadž by se mu činnost Národního shromáždění nelíbila, mohl svolati na příklad podle zákona zákonodárný sbor koncem října, snad poslední den, že by za krátko jej odročil, anebo ukončil jeho zasedání; pak ovšem může si většina vynutiti svolání nového zasedání, ale k tomu jest zapotřebí dvakráte přinejmenším 14 dnů a když by si to vynutila, odročí je na leden a pak je rozpustí. Pak musily by býti vypsány volby do 60 dnů, mezitím by ale uplynul březen a mohl by president čekati se svoláním až do října atd. O tom není pochybnosti, že by i v rámci zákonném práva zákonodárného sboru mohla býti zkracována. Leč je zde také národ. Hlava státu, která se postaví mimo zákon, jest sama také mimo zákon. A jest i právo národa na revoluci. Když by hlava státu a vláda zákon porušily, národ má právo, aby je donutil, třeba i mocí, k návratu k zákonu. Tedy máme za to, že není žádného nebezpečí zvláštního, že by práva Národního shromáždění mohla býti zkracována.

Nyní dovolte, abych se zmínil ještě o obdobích, která jsou ustanovena v ústavní listině pro trvání obou sněmoven. Původně v ústavní listině bylo, že období poslanecké sněmovny jest pět let, období senátu osm let, ale z poloviny měl senát se každá čtyři léta obnovovati.

Ke zjištění historické pravdy konstatoval bych toto: Ve zprávě, uveřejněné v "Národních Listech" dne 23. února ve večerníku, praví se toto: "Zástupcové Národní demokracie, kteří vymohli prodloužení platnosti mandátu sněmovny poslanecké z 5 na 6 let, navrhli, aby náš senát, jako činí Francie, obnovoval se každý čtvrtý rok polovinou svých členů. Tento podnět však nebyl přijat."

Pravý opak je pravdou. My vzpírali jsme se tomu, aby senát na 8 let byl petrifikován, a tato změna, že není voleb vždy po 4 letech, arciť na 8 let, přijata byla k návrhu zástupců strany národně-demokratické. Tedy není naší vinou, že toto ustanovení do zákona se dostalo.

Přihlédnu kriticky k těmto ustanovením. Mně zdá se lhůta šestiletá a zejména osmiletá lhůta pro trvání mandátu poslaneckého, v daném případu senátorského, příliš dlouhá a proto dovolte, abych zde ex katedra promluvil o souvislosti mezi poslancem a voličem. Mění se stanoviska k tomu, v jakém poměru poslanec je ku svému voliči. Courtenay Ilbert ve své studii o anglickém parlamentu vykládá o hullském poslanci Marwellovi, který denně referoval starostovi hullskému a vyžadoval si od něho instrukce. Poměry od té doby se změnily. V § 22. naší ústavní listiny výslovně se praví, že členové Národního shromáždění nesmějí od nikoho přijímati příkazů. Podobné ustanovení měli jsme v § 16. státního základního zákona z r. 1867 čís. 141 v bývalém Rakousku, který pravil, že nesmí poslanec přijímati od voličů žádných instrukcí. Švýcarská ústava v čl. 91 výslovně praví, že členové obou komor hlasují, nejsouce vázáni žádnými instrukcemi. Italská ústava v čl. 41. dokonce praví: "I deputati representano la nazione in generale e non le sole provincii in cui furono eletti. Nessun mandato imperativo puo loro darsi dagli eletori."

"Poslanci representují celý národ a ne jen obvody, ve kterých byli zvoleni, žádný imperativní mandát nesmí jim býti od voličů dáván." Podobně praví ústava německoříšská v čl. 29.: "Die Mitglieder des Reichstages sind Vertreter des gesamten Volkes und an Aufträge und Instruktionen nicht gebunden."

Pánové, tyto teorie, jak vyjadřují se v ústavách, o kterých jsem se zmínil, založeny jsou na nauce Blackstonově a znám jest slavný list Burkeův k jeho voličům bristolským. Burke stál na tomto stanovisku: "Jsem povinen věnovati Vám všecko, věnovati Vám musím i svůj rozum, ale ne jej obětovati, a proto, když uznal jsem něco za správné, budu podle svého rozumu jednati a ne podle toho, co Vy mi nařizujete."

R. 1915 Lord Cecil, který několikráte byl v Anglii ministrem, v listě uveřejněném v několika časopisech anglických prohlásil za neústavní teorii, že poslanec má vyjadřovati mínění svých voličů. Proti tomu již téhož roku 1915 vystoupil nejpřednější anglický časopis "Law Times" a tvrdil, že ta teorie není neústavní, že jest překonána. Lowell, jehož dílo "O veřejném mínění" bylo přeloženo do češtiny, praví toto: "V teorii můžeme na poslance hleděti jako na muže, pověřeného dbáti o blaho celku, ale ve skutečnosti je příliš spojen se zájmy svých voličů."

V Anglii Powell ve svém díle "Essentials of Self Government" dokonce již konstruoval způsob, jak by poslanec mohl býti odvolán, jaké řízení má býti zavedeno, když uplyne jeden rok poslancování a voliči vidí, že poslanec nevyhovuje. Advokát nemůže zastupovati 2 strany a nemůže tak zastupovati ani žádný poslanec. Jen když jeden advokát jednu stranu na soudě energicky hájí a druhou stranu druhý advokát, může býti soudu předložen dostatečně pevný podklad pro spravedlivý rozsudek. Národ složen jest z jednotlivých vrstev, jejichž zájmy si navzájem často odporují.

Jen energické hájení zájmů poslancům svěřených může vésti k uznání, až pokud mohou býti tyto zájmy hájeny, a za kterou hranicí pak nezbývá než dohoda.

Strana, která by předstírala, že zastupuje celý národ, ve skutečnosti by nezastupovala zájmů žádné vrstvy jeho. Tedy nejužší spojení poslance s voličstvem dle mého soudu jest nezbytným předpokladem dobrého fungování každého sboru zákonodárného.

My jsme také ve volebním zákoně v § 13. ustanovili, že volební soud může zbaviti poslance mandátu, přestal-li býti z důvodu něčeho nečestného příslušníkem strany, z jejíž kandidátní listiny byl zvolen.

Tedy my jsme tu vyslovili přímo tu úzkou souvislost poslance s jeho voliči. A tu se dostává dosti heterogenický předpis do naší ústavní listiny, totiž o trvání šestiletém mandátu, resp. osmiletém nekontrolovaném mandátu senátorském se strany voliče. Neboť efektivní kontrola je možná jen, když poslanec musí zase před své voliče předstoupiti a vyžádati si jejich důvěru novým volením. Zbavili jsme se také té možnosti, aby v kratších obdobích čtyřletých novými volbami do senátu voličové mohli zase dávati projev svému mínění. Čtyři léta trvá období senátu, jedno uplynulo pro polovici poslanců, noví musí býti zvoleni na dalších 8 let. Když budou provedeny volby, a ty dopadnou v jiném smyslu, než ve kterém pracuje dosavadní sněmovna poslanecká, ani ona by se nemohla ubrániti tomu, hleděti si vůle, jíž výrazu se dostalo volbami do senátu.

To jsou vady některé, ale přes to mohu s dobrým svědomím doporučiti vám ústavní listinu ke schválení.

Jestliže jsem kriticky na ústavní listinu pohlížel, učinil jsem tak jen z toho důvodu, aby nám nemohla býti učiněna výtka, že jsme si dosahu jednotlivých ustanovení neuvědomili. Konstrukce ústavní listiny i po změnách, které na ní byly provedeny, jest dobrá. Ovšem dokonalá býti nemůže. Ale řekl bych toto: Nezáleží jen na zákonu! Když si uvědomíte republiku na jedné straně a monarchii na druhé straně, ty rozdíly mohou býti jen zcela nepatrné; mohou se scvrknout jen na to, že v monarchii je dědičný panovník a v republice hlava státu volená, vše ostatní může u jedné a i druhé býti stejné. Může býti nesvobodná republika. Myslete jen na republiku benátskou, na proslulé Ponte dei sospiri, po kterém chodili do olověných komor ti, kteří měli odvahu říci volnější slovo proti nadvládě dožete. A myslete na království Velké Británie s korunovaným králem! Země, nad které svobodnějších, myslím, že na světě není. Stát je svobodný nebo nesvobodný podle toho, jaký je národ. Rodina a škola rozhodují. Národu sebevědomému, národu ochotnému obětovati všechno za svou svobodu, ani nedokonalá ústava svobody neubere, národu zotročilému sebe svobodomyslnější a demokratičtější ústava svobody nepřidá. Na nás záleží, jaký bude náš stát, a ne jen na ústavní listině. Přecházím nyní k některým podrobnějším ustanovením zákona vám předloženého. A tu bych se dotkl především svobody tiskové. Svoboda tato zaručena jest ústavní listinou měrou velice širokou. Ale jest nutno, abych se zmínil o instituci, která nám bývala hodně drahá a dnes také ještě jsme lásky k ní nepozbyli. To je instituce porot. V návrhu ústavním bylo o porotách a ochraně jejich více řečeno. A přiznávám se k tomu, že k mému podnětu působnost porot nebyla blíže v ústavě vytčena. Byly to theoretické úvahy: na př. podle návrhu ústavního, který nám byl předložen vládou, materiálu k němu, mělo již býti vyznačeno, že porotci v určitých případech rozhodují o vině, že zejména rozhodují o všech věcech politických, tiskových atd. Aby porotám bylo přiznáno právo jen o vině rozhodovati a ne o trestu, to jest otázka theoreticky hodně sporná. Již dnes ozývají se hlasy, aby porotcové měli také právo spolupůsobiti při výměře trestu.

Pokud jde o delikty politické, to jest pojem theoreticky velmi neujasněný. Prosím, uvažte, co to znamená, když na příklad v rakouské ústavě bylo řečeno: politické delikty patří před poroty, a jeden z nejpolitičtějších, urážka císaře a členů císařského domu, před porotu nepatří.

A konečně delikty tiskové. Dnes jest velmi silné hnutí proti tomu, aby veškeré urážky na cti byly přenechávány porotám, zejména urážky tiskem spáchané. Pánové, Palacký to byl, který již roku 1848 vypracoval pamětní spis jménem spisovatelů českých, ve kterém výslovně bylo řečeno, že spisovatelé čeští a němečtí, tenkráte spojení, žádají svobodu tiskovou a že při tom budou šetřiti těchto pravidel: "aby soukromý život a jednání kteréhokoliv obyvatele nebyly přetřásány veřejně ve smyslu pohoršlivém a na cti urážlivém." Pánové, naše poroty - oceňuji jejich smysl pro svobodu tisku - ale přece jenom zase s druhé strany nedovedly vždycky správně rozpoznati i nutnost ochrany cti jednotlivcovy. Pánové, vzpomínám si, když jsem svému nesmírně milému a váženému příteli Tomáškovi předváděl tu ubohou Theu Červenkovou, která prosila, jest-li by nemohla dostati podle pravdy nějaké prohlášení v Nár. shromáždění, že nebyla policejní konfidentkou. Je Vám teskno, když vidíte, že takový člověk, který byl tiskem nesprávně informovaným - nemusí to býti zlovůle - obviněn, že dopustil se nízkého činu, a nemá leč vyhlídku na nejistý spor porotní. To byl důvod, proč jsme dali instituci porot pod ochranu ústavních zákonů, ale nevytkli jsme jim pravomoci, chtějíce zákonodárství obyčejnému přenechati, aby činnost jejich vymezilo.

A nyní přicházíme ke kapitole, která vzbudila velký rozruch. Pánové, byl jsem dožádán, abych důvodovou zprávu v některých kusech korigoval. Tu bych předem řekl toto: prosím, aby již žádnému výboru a zejména ústavnímu nebylo ukládáno, pracovati za poměrů, za kterých jsme pracovali my. Já nevím, zdali se v příštím Národním shromáždění, anebo vůbec v některém parlamentním sboru celého světa najde ještě 16 takových trpělivých - jak se to řekne, abych neporušil parlamentní řád - lidí, kteří by pracovali od rána do večera a, když konečně po dlouhém a dlouhém jednání ústavní výbor skončí svá jednání, řekne se teď zpravodaji: prosím tě, do 48 hodin musíš ústavní zprávu míti hotovu. A když zpravodaj, protože má rád toho žadatele, moc ho má rád, mu vyhoví, zase se mu to rozplývá, zase se mění jednotlivá ustanovení. Přijde se v noci třeba ve 12 hodin a řekne: my strany politické usnesly jsme se na této změně, tedy, ústavní výbore, proveď změnu v zákoně. Vy, abyste korigovali zprávu, prohlíželi, jak jsou v souvislosti změny, které byly provedeny s ostatním zákonem, a potom se na vás přijde s výtkou: To slovíčko se může vykládati tak a tak, tam je slovíčko "totiž", tam je "tedy" atd.

Prosím vás, pánové - a to se týká zejména také slavné vlády: Nečiňte tak již pro příště. Prohlašuji, že bych se takového jednání nesúčastnil. Pokládal bych přímo za nesnesitelné, aby nám pořád bylo mluveno do toho, o čem my se usnášíme, abychom v žádné chvíli nevěděli, co bude zítra.

K § 121: V textu bylo něco jiného. Znělo to takto: "Mezi státem a církví budiž zaveden stav odluky." Já jsem ve své zprávě řekl toto: citovaná věta narazila u strany katolicko-lidové a národně demokratické na odpor.

Církev katolická stojí totiž na stanovisku svrchovanosti církve nad státem.

Bylo mi vytknuto, že strana se nejmenuje katolicko-lidová, nýbrž jen lidová. Budiž to tedy konstatováno. Byl jsem požádán, abych konstatoval, že u strany národně demokratické nenarazilo toto ustanovení na odpor a kol. dr. Hajn mně podával dnes vysvětlení, že v tom jednání politických stran on sám prý činil - a nemám příčiny mu nevěřiti - asi tři neb čtyři návrhy, které vyjadřovaly myšlenku rozluky církve od státu, ale nebyl prý žádný z nich přijat, a tudíž přišly by dva návrhy, s nimiž jsme pak v ústavním výboru měli činiti. Já jsem při těch jednáních nebyl, my jsme dostávali vždy jen zprávy: "Strany se ujednaly na tom... " a já nemohu, nežli konstatovati to, co se stalo v ústavním výboru, kde skutečně hlasováno bylo lidovci a národními demokraty proti tomu ustanovení zákona. Ovšem mně zase kol. dr. Hajn vysvětloval, že toto hlasování bylo výsledkem usnesení, které se stalo při jednání mezi politickými stranami. Když se jedná na dvou místech o jedné a téže věci, pak mně nezbývá, než referovati prostě o tom, čeho jsem byl svědkem v ústavním výboru. Kdo chce něco opraviti, prosím, ať to učiní třeba sám nebo řekne mně, abych zjistil genesi. Rád to učiním, ale činiti z toho politické aféry je naprosto nedůvodné a dojista malicherné.

Nyní k jednotlivým ustanovením dalším. Rozumí se samo sebou, že důvodová zpráva nese pečeť mé individuality. Já nikdy jsem se nezapřel a nezapřel jsem se ovšem ani v této důvodové zprávě. Co jsem objektivně historicky musel zjišťovat, zjišťoval jsem. Ovšem hledím na vše svýma očima. Rozumí se také samo sebou, že zpráva nemůže vyjadřovati mínění všech členů ústavního výboru, že tam byly debaty a různé názory. K tomu slouží protokoly. Komentář můj k jednotlivým ustanovením §§ 118 - 124 je přirozeně mým komentářem, výsledkem mého pojímání a nikoliv oficielním výkladem neb usnesením ústavního výboru. V tom smyslu buďtež také moje slova pojímána za dodatek k mé důvodové zprávě.

K jednotlivým ustanovením řekl bych ještě toto:

Samozřejmě § 81 lit. c), pokud mluví o ústředních úřadech, má na mysli toliko ústřední úřady správní, a nikoli nejvyšší soud a nejvyšší správní soud, ohledně nichž platí předpisy dosavadní.

§ 119 praví: "Veřejné vyučování budiž zařízeno tak, aby neodporovalo výsledkům vědeckého bádání". Ve své důvodové zprávě jsem řekl toto: "§. 119 vylučuje ze světského vyučování všeliký vliv církevní, neboť vyučovati ve škole tak, aby vyučování nebylo v rozporu s výsledky vědeckého bádání, lze jen, když škola vlivu církevního naprosto byla zbavena. Vyučování náboženství církvemi konati se ovšem bude podle nauk té které církve". Ke genesi toho bych vám něco pověděl. V mém ustavním návrhu bylo ustanovení: "Škola vychovává jen podle výsledků vědeckého bádání." Když jsme přijali znění, jak se objevuje nyní v § 119, - a byl to kol. dr. Meissner, který upozornil, že pak by se nemohlo náboženství vůbec vyučovati, pokud je v rozporu s výsledky jiných odvětví vědy - tu jsem pokládal za nutné, abych do zprávy dal tento dodatek:

"Vyučování náboženství církvemi konati se ovšem bude podle nauk té které církve." A co jsem měl já na mysli, když jsem svou ústavu pracoval a pojímal do ní to ustanovení: "Škola vychovává jen podle výsledků vědeckého bádání"? Pánové, že dnes o astronomických nebo fysických poučkách nebude již žádnou církví prováděn spor, obdobný sporu s Galileiem, je přece na snadě. Mně šlo o jiné věci, a já bych právě vám, pánové, - a byli to zástupci jen jedné církve, zástupci ostatních církví pranic se necítili dotčeni - tedy já bych vám uvedl jen toto na vysvětlenou:

My jsme měli v Čechách téměř před 2 desítiletími velký spor trestní, ve kterém vynikajícím způsobem súčastnil se nynější president naší republiky. Tam hrálo značnou úlohu tvrzení, že v církvi, která není církví křesťanskou, jsou určité zásady, které, kdyby měly býti splněny, vyžadovaly by přímo oběť neporušené dívky. Pánové, představte si nyní, že by na některé škole mělo být vyučováno tomu, že pro spásu duše někoho je zapotřebí, aby obětována byla neporušená dívka k tomu, aby určité přípravky pokrmů se měly stát. Souhlasili vy byste s tím, aby takovýto rozpor mezi vědou byl ve škole vyučován?

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP