Pátek 27. února 1920

Ta jednotnost našeho státu ležela nám na srdci. A pokládám za nutno, - ne snad s ostnem polemickým, nýbrž na vysvětlení stanoviska našeho oproti sněmům a oproti §u 63. a následujícím župního zřízení - abych několika slovy dotkl se toho, co nás při projednávání ústavy vedlo.

§ 7. ústavní listiny zrušuje sněmy. Úmyslem naším bylo, provésti jednotu státní až do nejkrajnějších důsledků a my spatřujeme v § 63. župního zřízení možný počátek nebezpečí a ohrožení jednotnosti našeho státu. Pánové, dovolte malou jenom reminiscencí historickou. V r. 1453 byl to Vaněk z Boskovic, který proti Alešovi Holickému ze Šternberka dovozoval, že Moravané nejsou a nebyli many Čechů. Palacký říká, že Šternberk nic podobného netvrdil. Určitá disparátnost mezi Čechy a částí Moravanů jistě zůstala a byla uměle podporována a přímo vyvolávána vládami vídeňskými, kterým přirozeně záleželo na tom, aby mezi Čechy a Moravou nastala nepřeklenutelná propast, abychom se necítiti jednotnými. Tak jako v Maďarsku bránili vám Slovákům, abyste se necítili za jedno s námi, tak takováto tendence byla podporována vládami vídeňskými na Moravě. (Hlas: Divide et impera!) Ano, to byla ta zásada.

Když jsme si utvořili svůj vlastní stát, přirozeně záleželo nám na tom, aby zmizelo všechno, co by mohlo dále ještě dělit naši jednotnost národní. Pánové, pro federalismus není u nás nejmenšího podkladu v historii poslední doby. Dicey praví, že pro federalismus jest dán tenkráte předpoklad, když jsou zde národové, kteří chtějí spojení, ale nechtějí jednotě. A takového něco u nás nebylo. Moravský Slovák Masaryk pracoval pro jednotu naši, legionáři z Čech, Moravy a Slovenska krváceli pro jednotu a ohromná většina národa československého chce jednotě. Proto není pražádného podnětu, sebemenšího podkladu pro to, aby nějaký federalistický útvar třeba v začátcích a v zárodcích byt tvořen.

Jsme státem příliš malým, abychom mohli se zřetelem na položení, které máme, býti státem federativním. Jestliže jsme stáli o zrušení zemských sněmů, jestliže jsme se tak bránili §u 63. župního zřízení, byli jsme vedeni jen snahou, odstraniti všechno, co by této jednotnosti mohlo býti na překážku.

Tolik o všeobecně-právní povaze našeho státu.

Nyní něco o vnitřní konstrukci. Anglický filosof Hobbes pravil, že v každém státě jest nezbytna nějaká svrchovaná moc. Ovšem tím Hobbes ze svého royalistického stanoviska plaidoval pro silnou svrchovanou moc královskou, ale Mill hned dodává k tomu, uznávaje správným toto učení Hobbesovo, že v každém státě jest potřebí střediska odporu proti predominantní moci v ústavě. A jest toho zapotřebí zejména ve státech demokratických.

I nejpřísnější zastanci demokracie, jako Tocqueville, Calhoun, Mill nebo Laveley, stojí na témž stanovisku, poukazujíce na nebezpečí, které demokracii právě z demokracie vzejíti může. Anglický historik Acton mluví o tyranii většiny v demokracii, která nemusí býti ani většinou, nýbrž dovede prostě provésti volby tak, aby měla většinu tam, kde se o osudu státu rozhoduje. Burke, který tak ohromný význam má pro nás demokraty, hledě k tomu, co viděl za velké francouzské revoluce, dokonce dal se strhnouti k výroku: "Perfect democracy the most shameless thing in the world - nejkrásnější demokracie, nejnestoudnější věc na světě"! A to byl Burke, který tolik pro demokracii vykonal! Tedy musí právě i v demokratickém státě býti znemožněno, aby kterákoliv moc ve státě nemohla se státi tak nadvládnou, že by ohrožovala stát. Anglický státovědec Bagehot skonstruoval k tomu teorii brzd a protiváh. A má-li náš stát bezpečně fungovati, je potřebí, aby také u nás tyto brzdy a protiváhy v ústavní listině se uplatnily, jak se to právě v Anglii děje. (Posl. Juriga: Federace!) Nikoliv, to je pro Severní Ameriku, pane kolego. (Posl. Juriga: Federace je nejdemokratičtější soustava!)

V Anglii má se věc takto: Stojí zde tři u moci: vláda, respektive král, který dnes ovšem je jen nominelním vládcem, poslanecká sněmovna a sněmovna lordů. Ti dohromady vykonávají suverénní moc ve státě, ale jedna druhé je brzdou. Bagehot sám říká, že proti sněmovně lordů má anglická ústava "ochranný ventil" v právu koruny, jmenovati tolik lordů, aby rekalcitrantní většina prostě se stala menšinou. Proti poslanecké sněmovně a její zlovůli má "regulátor" v právu koruny rozpustiti sněmovnu a odvolati se k voličstvu, aby ono řeklo, čeho si přeje. A proti vládě, resp. příliš suverennímu králi má posl. sněmovna ohromnou a drtivou moc, odepříti daně a zastaviti tím celý státní stroj.

Vidíme, že v Anglii není žádné moci, která by mohla ohroziti svobodu anglického národa. A jak je to u nás? My máme dvoukomorové Národní shromáždění, máme presidenta a máme ústavní soud. V Nár. shromáždění převahu má posl. sněmovna, převahu nepochybnou. Poslanecká sněmovna vypravena je ohromnou přímo mocí, ale přes to není všemocná. To se jeví hned v kontrolní činnosti senátu. Zamítne-li senát osnovu, přijatou posl. sněmovnou, musí se sněmovna poslanecká podruhé usnésti aspoň nadpoloviční většinou všech členů, aby proti odporu senátu osnova zákona zákonem se státi mohla.
Odmítne-li senát tříčtvrtinovou většinou nějakou osnovu, musí poslanecká sněmovna třípětinovou většinou se usnésti, že na svém původním usnesení trvá. Jde-li o změnu ústavy, také není suverénní poslanecká sněmovna, nemůže tedy provésti nějaký coup d etat, státní převrat, nýbrž ke změně ústavy je třeba podle ústavní listiny třípětinové většiny obou sněmoven. Je tu veto presidentovo, které arci může býti zlomeno zákonodárným sborem a dokonce i poslanecké sněmovny samotné. Když vrátí president republiky budoucímu Národnímu shromáždění osnovu, musí pak nadpoloviční většina všech členů obou sněmoven se usnésti na tom, že zákon přes to má býti vyhlášen. Kdyby v senátě nebylo docíleno této většiny, má to ve své moci poslanecká sněmovna, která třípětinovou většinou svých členů může se usnésti na tom, že zákon přes odpor presidentův a senátu zákonem státi se musí.

A je zde konečně i ústavní soud. Pánové a dámy! Ústavní soud je zřízen podle ústavní listiny tak, aby kontroloval zákonodárnou činnost Národního shromáždění. Článek I. uvozovacího zákona praví, že každý zákon, odporující ústavní listině, jejím součástkám a zákonům ji měnícím a doplňujícím, je neplatný. Ústavní soud rozhoduje o tom, vyhovuje-li zákon republiky Československé a zákon sněmu Podkarpatské Rusi zásadám článku I. Tedy Nár. shromáždění vzdává se, jakmile přijme tuto ústavní listinu a uvozovací zákon, své suverenity, měnit jen ledabyle, jen mimochodem - řekl bych - ústavní listinu samotnou. Jen když dány jsou předpoklady v přiměřené většině zákonem stanovené a teprve, když obě sněmovny na změně se usnesou, může tato ústavní listina býti změněna.

Pokud jde o funkci ústavního soudu, přirozeně, že referent podrobně o něm bude vykládati. Já bych zde jen naznačil to, že jsme měli vlastně jen jediný vzor pro tuto instituci, a to bylo právo amerického federálního soudu, prohlašovat za platné zákony, usnesené kongresem. (Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid!

Zpravodaj posl. dr. Bouček (pokračuje): Takto je věc zařízena v Americe. Když kongres usnesl se na zákoně a president jej podepsal, zákon platí. Ale může se stát, že v některém sporu mezi mnou a zde panem kolegou, který snad za 10 let se mnou povede, jest-li on mně nebo já jsem jemu dlužen, on namítne jako žalovaný: Ty se opíráš o zákon, vydaný kongresem toho a toho dne, já ale popírám ústavní platnost tohoto zákona, a tu mezi námi by pak musil rozhodnout nejvyšší soud federální, je-li zákon protiústavní čili nic.

Toto přikázání otázek ústavních soudu nepolitickému, t. j. nejvyššímu soudu federálnímu, má ovšem své výhody, ale také své nevýhody.

Výhoda je v tom, že tu rozhoduje nepolitický soud na nepolitické půdě. Soud má otázku před sebou, vznesenou americkým státním občanem: tvrdím, že tento zákon není platný, poněvadž odporuje ústavě. Nevychází tedy tento podnět z kruhů politických, nýbrž ze svobodného práva a ze svobodného rozhodnutí svobodného amerického občana. Má tudíž takovéto rozhodnutí federálního soudu význam naprosto nepolitický, třeba že jeho důsledky mohou hluboce do politického života zasáhnouti. To jest výhoda. Soud zůstává přece jenom mimo stranické boje politické. Nevýhoda je zase v tom, že může zákon platiti třeba 10 až 20 let a teprve pak vznese americký občan ve sporu námitku neplatnosti a tudíž teprve po 10 až 20 letech rozhoduje se o platnosti zákona. My tento vzor jsme měli a rozhodli jsme se... (Nepokoj.)

Předseda (zvoní): Byl bych si přál, aby schůze, věnovaná projednávání ústavy, měla pokud možno sváteční ráz, ale pozoruji ustavičný neklid a nepokoj. Mají-li někteří pánové potřebu se vymluviti, snad by k tomu bylo vhodnější místo než zasedací síň. Snad by mohli do kuloárů. (Výborně!)

Zpravodaj posl. dr. Bouček (pokračuje): Je v tom také trochu nešetrnosti! Výklad bude přirozeně delší, jak mám vydržet, mám-li překřičovat? Nemohli jsme se přikloniti k systému americkému. Rozhodli jsme se proto zříditi zvláštní ústavní soud, který, když k tomu podnět byl dán nejvyšším soudem, nejvyšším správním soudem, volebním soudem, některou komorou, Národním shromážděním nebo sněmem Podkarpatské Rusi nejdéle ve lhůtě 3leté, musí rozhodnouti o ústavnosti toho či onoho zákona.

Máme tedy poslaneckou sněmovnu s ohromnou politickou mocí, ohromnou zákonodárnou mocí, ale korektiv její a ochrana proti přenáhlenostem, zejména proti jednostranným a ukvapeným změnám ústavy, dán jest senátem a ústavním soudem. Druhým vynikajícím zákonodárným ústavním činitelem jest president. Má právo veta. O tom jsem se zmínil. Má však nesmírně velké právo, rozpustiti obě komory Národního shromáždění. Tak velkého práva ani Wilson nemá, třebas se u nás volalo po silném presidentovi. Pánové, dovolte, abych byl i kritickým k návrhu, o kterém vám jako zpravodaj referuji, a jejž vám důsledkem toho přirozeně ke schválení doporučuji. Chci býti kritickým proto, aby jednou nemohla se nám učiniti výtka, že jsme nebyli snad při sdělávání ústavy sobě vědomi všech důsledků toho, co uzákoňujeme.

Pánové, vidím v tom dosti nepříjemnou vadu, že i senát jest rozpustitelný, tedy že může nastati chvíle, kdy zůstáváme bez obou komor zákonodárných - ovšem důmyslem tvůrce naší ústavy pana prof. Hoetzla jsou tyto důsledky hodně paralysovány. Mně by se bývalo zamlouvalo mnohem lépe, aby jedna komora byla nerozpustitelná, na př. podle vzoru francouzského. Vidím druhou podstatnou vadu v tom, že president kromě souhlasu vlády nepotřebuje nikoho k tomu, aby mohl i poslaneckou sněmovnu rozpustiti. Byla v tom právu francouzského senátu, že musí býti napřed presidentem dotázán, může-li poslaneckou sněmovnu rozpustiti, spatřována prerogativa, jakási nadvláda, vyvýšenost senátu nad poslaneckou sněmovnou. Ne, ve Francii tuto instituci, totiž že president potřebuje k rozpuštění poslanecké sněmovny souhlasu senátu, přijali do své ústavy proto, aby chránili se proti převratu státnímu, aby nemohl na př. president prostě rozpustiti poslaneckou sněmovnu, kdy se mu zlíbí, a provésti převrat státní. Tedy já bych byl býval v tom ne tak viděl nějakou prerogativu senátu udělenou, nýbrž ochranu proti svévolnému rozpouštění poslanecké sněmovny. Ovšem, dokud jest nynější president, nemusíme míti obav, my však děláme ústavu přece na staletí.

Zmínil jsem se již o § 54. Řekl jsem, že vidím v tom neobyčejnou prozíravost se strany vědeckého tvůrce naší ústavy p. prof. Hoetzla, jemuž nemůžeme ani dosti vděčni býti za všechnu tu práci, kterou vybudování ústavy věnoval. Nejen že jí věnoval celou svou vědeckou osobnost, on jí věnoval všechen čas, kterého vůbec bylo zapotřebí, aby ústavní listina mohla vám býti předložena.

Pánové, § 54. pan prof. Hoetzel snažil se vystihnouti formu, jak by vláda nezůstala nikdy bez kontroly, aby však také nikdy nezůstala bez pomoci: když Národní shromáždění bude zvoleno, musí poslanecká sněmovna ihned 16 a senát 8 členů zvoliti do výboru, který jsme nepojmenovali zvláště, ale který bude míti ohromnou důležitost. Tento 24členný výbor bude míti funkci kontrolní, takže v době, kdy sněmovna poslanecká a senát nebudou zasedati, stále bude míti právo dotazovati se vlády, interpelovati ji atd. Ale výbor 24členný bude míti i funkci zákonodárnou. My nechceme, aby u nás vláda směla učiniti něco sebe menšího mimo zákon nebo dokonce proti zákonu, jako vláda rakouská podle § 14. ústavního zákona rakouského. Tento 24členný výbor přejímá v určitém případě, když nastoupí předpoklady § 78., i funkci presidentovu, nestává se sice přirozeně presidentem, ale určitou funkci presidentovu přejímá.

Pravím: je to nesmírně šťastné rozřešení a my dáváme příklad i státům ostatním. Ale ovšem je možno i zneužívání. Aby nemohlo býti zneužíváno § 54., který zejména proti obstrukci je účinnou zbraní, dány jsou zase garancie do ústavní listiny samé. Je tu v první řadě ústavní soud, kterému hned, jakmile některé usnesení tohoto 24členného výboru bylo vyhlášeno ve Sbírce zákonů a nařízení, musí býti doručeno, a který z moci úřední musí vyšetřiti, zdali toto usnesení, k němuž jinak bylo by zapotřebí zákona, je v souhlasu s ústavou. Je zároveň garancií proti zneužívání provisornosti, prozatímnosti všech usnesení tohoto výboru. Když sešly se obě sněmovny a do dvou měsíců nerozhodnou, že schvalují takové usnesení, toto usnesení samo sebou přestává míti platnost zákonnou.

Nastoupili jsme právě opačnou cestu než jaká byla v Rakousku. Jak ráčíte věděti, musila vláda všecka nařízení podle § 14. předkládati oběma sněmovnám a pozbývala tato nařízení vládní své platnosti jen tenkrát, když některá sněmovna svůj souhlas odepřela. Aby však tato usnesení 24členného výboru zůstala v platnosti je zapotřebí, aby nejdéle do dvou měsíců obě sněmovny projevily s námi souhlas. A konečně je zde také na ochranu práv Národního shromáždění předpis § 28. ústavní listiny o svolávání sněmovny, a § 31., který obsahuje předpis, do které lhůty musí po rozpuštění nebo po uplynutí volebního období nové volby býti vypsány.

Pánové dovolí mně zase kritiku tohoto paragrafu 28. Zní: "President republiky je povinen svolati obě sněmovny ke dvěma řádným zasedáním v roce: jarnímu a podzimnímu. Jarní musí se začíti v březnu, podzimní v říjnu. Kromě toho svolává sněmovny podle potřeby k zasedáním mimořádným. Žádá-li o to alespoň nadpoloviční většina členů sněmovny poslanecké nebo senátu u předsedy vlády, udávajíc předmět jednání, president je povinen svolati sněmovny tak, aby se sešly do 14 dnů ode dne podané žádosti; kdyby toho neučinil, sejdou se sněmovny současně do dalších 14 dnů k vyzvání svých předsedů.

Uplynuly-li od posledního řádného zasedání aspoň 4 měsíce, president republiky je povinen, žádají-li o to aspoň dvě pětiny některé sněmovny (odst. II.), svolati sněmovny tak, aby se sešly do 14 dnů ode dne podané žádosti. Kdyby toho neučinil, sněmovny sejdou se zároveň do dalších 14 dnů k vyzvání svých předsedů."

Viděti tedy, že na ochranu práv zákonodárných Národního shromáždění je v § 28. kautel hodně. My arciť byli jsme si toho vědomi, že lze porušiti práva Nár. shromáždění, pokud se týče eliminovati je na dost dlouhou dobu i do jisté míry v rámci zákona. Navrhoval jsem proto, aby podle vzoru amerického byla astronomickou také naše ústava. Američané totiž zovou svou ústavu astronomickou. Tam musí se sejíti kongres v určitý den (na podzim) a končí jeho zasedání v určitý den, začíná druhé zasedání a končí v určitý den. President nemá práva rozpouštěcí, nýbrž může svolati jen mimořádné zasedání.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP