Pátek 20. února 1920

Pokud se týče biografů, snad v tomto směru můj názor je chybný, snad se mýlím, ale mám po zkušenostech z doby poslední o biografech svůj ustálený názor. Promiňte mi, že při této příležitosti považuji za nutno to prohlásiti. Válkou nastala značná demoralisace. Na této demoralisaci dle mého názoru i biografy mají svůj podíl. (Souhlas.) To, čemu jsme se v dobách dřívějších bránili, té otravné literatuře, těm krvákům, nahrazují dnes biografy, neboť převážná většina dnešních biografů, prosím, to jest krvák v živých barvách. (Hlas: To jest správné!) A přirozeně po této stránce, když vidím mnoho a mnoho těch plakátů na ulici, zdá se mi, že ta otrava se šíří a že by bylo velmi nutno, se strany povolaných činitelů této - ne snad moderní, ale v té dnešní době tak to zní - otravě náležitě čeliti. Pokud jde o stránku vyhražování licencí biografických invalidům, mám určité obavy, že v celé řadě případů nedosáhlo by se toho pravého účelu, když koncesse biografická invalidům se propůjčí. Mám určité obavy, ale nerozpakoval bych se ani okamžik žádati, aby zdaněny byly biografy na míru nejvyšší, na krajně myslitelnou výši a aby čistý zisk z této daně plynul výhradně a jedině ve prospěch sociální péče; vedle toho nechť cestou nařizovací anebo jiným způsobem se zařídí, aby v biografech nalezli zaměstnání slušně placeného invalidé a váleční poškozenci. Tímto způsobem, domnívám se, že otázka tato byla by nejlépe ve prospěch invalidů vyřešena.

Ale jest nutno, žalovati na úkaz doby. Prosím, trafiky. Trafiky vyhradily se a mají býti vyhraženy invalidům. Doposud neděje se tak přesně, vyžaduje to také určité doby, pravda, ale mám další bolest, se kterou jsme se v poslední době setkali. Invalida dostane trafiku, (Posl. Sechtr: Ale nedostane přídělu!) - to jest také vedlejší - trafiky dostanou váleční poškozenci nejtěžší, ale současně, jak obdrží trafiku, dostane výpověď z toho krámku, kde byla 20 - 30 let provozována, a nedostane možnost, aby jinou prodejní místnost získal. Přirozeně tím nastává roztrpčení značné v řadách invalidů. Prohlásil jsem to již 8. dubna s tohoto místa: Invalidé, váleční poškozenci, velmi dobře jsou si vědomi toho, že v době, kdy válka pro ně byla neštěstím, v době, kdy oni obětovali své zdraví za cizí zájmy, doma celá řada byla těch, (Slyšte!) kterým válka byla zlatým zdrojem, doma celá řada byla těch, kteří v té době získali velikého jmění. A právě v těchto případech mnohdy naráží se na největší nepochopení. Jest samozřejmo, že ta láska, která objevila se v počátcích války, - kde kdo tehdy tlačil se ke zraněným, prokazoval jim pozornosti atd. - byla platonická a do značné míry nejenom platonická, ale vypočítaná, určitě vypočítaná, z určitých důvodů se tak dělalo.

Tyto věci jsou celkem tak známy, že není třeba, abych o těchto otázkách poněkud obšírněji dovolil si mluviti. (Posl. Kouša: Na černou Máry se lepila celá pražská smetánka!) Ano.

Já dnes - a statistikou to dokáži ihned - stěžuji sobě také v tom směru, že naše úřady a jest to v první řadě zemský úřad pro péči o válečné poškozence v Čechách, který má dobrou snahu pracovati v zájmu válečných poškozenců, ale naráží na nepochopení i tam, kde toho nepochopení by nemusilo býti. Tam, kde jedná se o sprostředkování práce, tam, kde invalida hlásí se o práci, tam, kde přeje si, aby pracovati mohl - pravda, dovedeme chápati, za dnešních stísněných poměrů v celkovém rámci jest těžko zaměstnati zdravé lidi, tím obtížněji jest možno zaměstnati invalidy, na tak málo porozumění, na jaké v tomto směru jsme přišli, přece jen přijíti jsme nemusili. Náš zemský úřad pro péči o válečné poškozence jest v činnosti od května loňského roku. Data, která mám tu po ruce, nemohou přirozeně úplně vystihnouti tuto otázku, ale jsou zajímavá.

Do konce prosince bylo oznámených 940 míst pro válečné poškozence a mezi těmito 940 byly dvě třetiny, kde stát - různá ministerstva atd. - žádal do svých služeb válečné poškozence. (Hlas: Slyšte!) Válečných poškozenců hlásilo se o práci v této době u tohoto úřadu tři tisíce. Tři tisíce jich chtělo pracovati, obsazeno bylo však pouze míst 613 v převážné většině výhradně ve službách státních. Soukromí zaměstnavatelé neměli dostatečného pochopení. Soukromí zaměstnavatelé namnoze, jakmile přijde invalida, který by mohl určitou práci konati, prostě již práce pro něho nemají. (Posl. Srnec: Totéž se děje též u úřadů okresních!) I u úřadů. V tomto směru, i zde u úřadů jest třeba více pochopení, ale i se strany široké veřejnosti jest třeba více pochopení, kde nežádá invalida nic více, nic méně, než prostě práci. (Souhlas.) V tom směru má nárok na to, aby více pochopení bylo a ne, aby takovým způsobem bylo mu dnes briskně dáváno na jevo, že jest méně cenným, že jest prostě obětí světové války. To bolí, to bolí v první řadě invalidu.

Já bych si dovolil poukázati stručně ještě několika málo slovy na to, co bylo za tuto krátkou dobu vykonáno. 72 družstva ustavená, o kterých jsem se letmo zmínil, celkem prosperují. Přirozeně úřad pro péči o válečné poškozence byl veden snahou, aby také umožnil jednotlivcům, státi se samostatnými. Stalo se tak v celé řadě případů. Byla zřízena řada živností - 35 krejčovských, 28 obuvnických, 18 povoznických, 3 kamenické, 14 kantínských, 2 brusířské, 32 hokynářských - zdá se mi, že to hokynářství nebude případně takové, jak se na ně někdo dívá - jedno tkalcovské, dvě zámečnické, jedno knihařské, 16 truhlářských, 3 bednářské, 6 klempířských, 8 natěračských, 12 tesařských, 3 sklářské, 4 kamnářské, 4 soustružnické a 16 holičských, celkem 211 živností a tím umožněno, aby se invalidé osamostatnili a zajistili sobě existenci. Já znova opakuji: jest to nepatrný zlomek, naprosto nepatrný zlomek toho, co nutno vykonat, ale ukázkou uvádím, že po této stránce už přece něco vykonáno bylo.

Zvláštním problémem v otázce invalidní je otázka těch, kteří jakožto váleční poškozenci nejvíce byli poškozeni. Jsou to naši slepci. Každý invalida, těžký invalida - jak jsem si dovolil oznámiti, máme těžké invalidy - svojí snahou pracuje, může pracovat, má radost ze života, třebas přirozeně není to ta radost čistá, nezkažená, jaké může používati ten, který nijaké ztráty neutrpěl. Ale, velectění, úděl slepce, který ve svém nejkrásnějším věku ztratil zrak, který zde tu věčnou temnotu má před sebou, úděl tohoto válečného poškozence je trudný, je jistě daleko bolestnější. Já jsem prohlásil nedávno na manifestační schůzi slepců, - a já si dovolím z tohoto místa to opakovat - že snad je štěstím, že v celé republice počet těchto nešťastníků není tak veliký, jakého jsme se obávali, přes to, že číslo je hrozné. Máme 700 slepců v republice, 700 válečných slepců. Já jsem řekl a jsem pevně přesvědčen, že v naší republice nestane se, aby těžký válečný poškozenec, aby slepec byl postaven do takové situace, kde by nejnutnější existence jemu zajištěna nebyla. (Výborně!)

Ba naopak jsem přesvědčen, že o tyto nešťastníky, o oběti světové války v pravém slova smyslu nejvíce poškozené bude do té míry postaráno, aby nemusili na ulici natahovat ruky a po haléřích žebrati. Vím, že to má své potíže, - já dovolím si v zákoně samotném poukázati, že zrovna na slepce bylo pamatováno a tato otázka byla zdůrazněna - ale nemám obavy, naopak pevně doufám, že naši slepci nebudou míti příčiny ku stížnostem, že bude o ně postaráno do té míry, jako o nešťastné oběti světové války, aby jako lidé mohli žíti. (Výborně!)

Nyní několik slov k předloze samé. Jak jsem již v úvodu řekl, zákon navrhovaný neodškodňuje válečného poškozence za ztráty, které ve světové válce utrpěl. Snad by to bylo dobré a správné. Já pamatuji na slova pana referenta kol. dra. Schieszla, který s tohoto místa tehdy hájil názor, aby po této stránce zákon byl vybudován. Ale teď, když jsme vázáni celkovou situací republiky, finanční naší silou, zdá se mi, že v zájmu celkového hospodářského života, v zájmu válečných poškozenců bude, aby zákon, třeba snad úplně neuspokojil, třeba snad někde zdál se býti nedokonalým, alespoň zajistil to nejnutnější a to, co v zákoně je dáno, aby také bylo dodrženo. Obávám se však při tom jedné věci, jednoho se bojím: aby tam, kde je zákon dobrým, výklad toho zákona nebyl takovým. Bojím se jednotlivců, ne celku, té naší byrokracie, kde každou chvílí - v Berouně, prosím, před 14 dny - škrtnutím pera všem válečným poškozencům zastaví se výplaty vyživovacích podpor, mezi nimiž jsou lidé 70 - 80 % invalidní. (Posl. Sladký: Proč?) Zbytečně! Páni prostě neuvažují a škrtnutím pera zastaví všechny podpory, protože vyšlo nařízení, aby byly provedeny případné revise podpor a kde jich není třeba, aby byly zastaveny. Pánové si usnadní práci a prostě zastaví podpory všem. Toho se obávám; ovšem domnívám se, že i takovým přehmatům bude nutno brániti.

Zákon byl dnes rozdán tiskem. Dovolím si poukázati na zvláště důležitá ustanovení zákona, kterým i jak subkomitét, tak i sociálně-politický výbor podrobně a zevrubně se zabýval. V první řadě tanula nám na mysli otázka těžkých válečných poškozenců, a to jest jasné. Jistě všichni máme na zřeteli těžké válečné poškozence, vdovy a sirotky. Byli to opětně naši slepci, naši těžce zranění invalidé, kteří projevovali obavy a snad oprávněné obavy o §§ 2., 3. a 4. zákona. Sociálně-politický výbor odlišně od předlohy navržené ministerstvem sociální péče vsunul nový § a to 5., který zní:

"Ve prospěch válečných poškozenců úplně osleplých nebo úplně neschopných výdělku a odkázaných na pomoc třetích osob, může ministerstvo sociální péče v dohodě s ministerstvem financí povoliti v jednotlivých případech výjimky z ustanovení §§ 2. a 4."

To znamená, že v každém případě zvláště pozoruhodném a odůvodněném ministerstvo sociální péče má vždy možnost, bez ohledu na §§ 2. a 4. učiniti výjimky. Jsme pevně přesvědčeni, že v tomto směru jistě jest také o to postaráno a obavy, oprávněné obavy jsou jaksi seslabeny, - neřekl bych odstraněny - ale seslabeny.

Jednou z důležitých otázek, která vlastně jest trestí zákona, jest výše invalidní renty, která při plné neschopnosti ku práci počíná 85 %, které jsou čítány jako 100 % a znamená 1800.- K ročně. Jest to málo, o tom není jistě sporu, jest to nedostačitelné.

§em 9. nastává určité nadlepšení, kde "Invalidům, kteří jsou tak bezmocni, že potřebují stále péče cizí, může ministerstvo sociální péče v dohodě s ministerstvem financí zvýšiti základní invalidní důchod až o 50 %, v případech zvláštního ohledu nutných, zejména při invalidech úplně osleplých, až o 100 %."

Zde tento paragraf nadlepšuje právě těžkým invalidům, a to právě v těch případech, kde jistě jest oprávněný požadavek zlepšení této stanovené renty. Pro dobu přechodnou, pro dobu drahoty jest všeobecné zvýšení drahotní o 50 %, které platí do konce tohoto roku, ministerstvo sociální péče však po dohodě s ostatními ministerstvy má na vůli i pro příští rok, potrvají-li drahotní poměry, tento drahotní příspěvek ponechati. (Nepokoj.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Zpravodaj posl. Ant. Novák (pokračuje): Dosti dlouho a zvláště podrobně ve výboru sociálně-politickém projednávána byla výše renty vdovské a současně i výše renty sirotčí. Renta vdovská při plné neschopnosti ku práci dle osnovy zákonné, předložené ministerstvem sociální péče, čila K 500.-. Každý a my všichni měli jsme snahu a každý to uzná, že obnos 500.- K jest malý, aby byla zvýšena, a také byl jednotný názor v sociálně-politickém výboru, aby tato renta vdovská byla zvýšena na K 600--, a také skutečně zvýšena byla. Zvláště důležitým odstavcem jest odstavec, který pojednává o důchodu sirotčím. Důchod sirotčí v původní vládní osnově byl 200 K, 150 K. Zde jistě nastalo takové, řekl bych, rozladění, jelikož nikdo nedovede chápati, že vdova, která má více dětí, pro to prvé děcko má dostati o něco větší obnos a, protože jich má více, že pro to druhé děcko má dostati již méně. (Posl. Zeminová: To je těžká křivda!) Jistě je to nepochopitelné a nikdo to nemůže odůvodniti. Právě takové vdově, která má více dětí, která má 2, 3, 4 děti, naopak, poněvadž musí se věnovati těmto dětem, je přímo znemožněno, aby se mohla věnovati snad nějaké výdělečné práci. Ale stávající předpisy zákona, které jsou platné pro státní zaměstnance, také na tomto podkladě zbudované, byly zde do jisté míry překážkou, že při nejlepší vůli výboru se nepodařilo, aby nastala zde správná změna, která nerozděluje děcka, ale stanoví pro každé děcko stejný požitek.

Zákon byl zlepšen do té míry, že důchod sirotčí pro první dítě zvýšen byl na 300 K, pro každé další o 250 K. Sirotkům, ztrativším oba rodiče, nebo matkou zcela zanedbaným, zvyšuje se důchod o 50 procent. Při tomto § 23. dovoluji si za souhlasu ministerstva sociální péče a za souhlasu výboru sociálně-politického navrhnouti změnu, která v tisku není obsažena, t. j., aby obnos 250 K byl pozměněn na 252 K, tedy o 2 K. Jistě na první pohled je patrno, že děje se tak z důvodů matematických, jelikož číslo 250 není dobře bez zlomku dělitelno dvanácti a ten obnos tak nepatrný usnadňuje do jisté míry tu velkou práci, která potom nastane, tak že nebude jistě námitek proti tomu, aby ta práce byla usnadněna.

Jest zde ještě celá řada dalších jistě důležitých ustanovení a já jsem byl upozorněn před referátem, že pokud se týče § 29., kde se stanoví, že každý, také kdo jest v cizině, může svůj nárok na důchod uplatniti v době 10 let, jest určitá obava, že by se mohlo tohoto odstavce zneužíti. Já ovšem nemám důvodu, abych nějakou změnu - a také jest to nepřípustno - navrhoval. Prosím, aby byla ještě také nepatrná změna provedena v § 30., odstavci třetím, který zní dle zprávy výborové: Důchod jest splatný v měsíčních lhůtách ku předu. Poštovní spořitelna z důvodů jasných prohlašuje, že nemůže zaručiti obzvláště pro první dobu, aby ten veliký počet čísel byl vyexpedován, aby každý také přesně dle zákona důchod ku předu obdržel. Jest zde pochopitelné, že určité zdržení bude, ale nějakou lhůtu jest těžko stanoviti, 14denní nebo 3nedělní, do které každý důchodce svůj požitek má obdržeti. Aby bylo vyvarováno nepříjemnosti, jelikož jest v zákoně jasné, - a co jest v zákoně, platí - že důchod jest splatný v měsíčních lhůtách ku předu a aby prospěno bylo celkové manipulaci, prosím opětně za souhlasu sociálně-politického výboru, aby toto slůvko "ku předu" bylo zde škrtnuto.

Jest zde nutno poukázati na některá ustanovení která v zákoně nejsou a která mají býti řešena resolucí, otisknutou v závěru. Zákon náš po stránce té, o které chci mluviti, jest nedostatečný, nepamatuje v žádném případě na to, když invalida zemře. Když invalida zemře, pochopitelně rodina jeho jest v tísnivé situaci. Těch několik málo měsíců během té krátké doby od května náš úřad pro péči o válečné poškozence měl po této stránce těžké postavení. Invalida zemře, vdova obrátí se o pomoc, ale úřad nemá dostatečných prostředků, aby dostatečnou pomoc jí mohl poskytnouti. I zde mám také po ruce cifry, jakým způsobem po této stránce bylo postupováno, kde vdovám, sirotkům této mimořádné výpomoci v nepatrném množství mohlo se dostati a je přece jen nutno, aby v takové situaci rodina se neoctla tam, kde nemá prostě žádných prostředků. Zákon republiky německo-rakouské tuto otázku řeší. Zákon náš jí neřeší. V resoluci, která k závěru je připojena, vyhovuje se přání organisace invalidů v tom směru, aby zvláštním pojištěním pro případ úmrtí váleční poškozenci byli zajištěni. Pojistné prémie mají býti hraženy z důchodů. Samozřejmě, že bude dalším úkolem úřadů, aby tato otázka ku přání válečných poškozenců byla pokud možno nejlépe vyřešena.

Když jsem měl příležitost s našimi válečnými poškozenci mluviti, když jsme projednávali tento zákon, naši váleční poškozenci plným právem ukazovali, že přijetím tohoto zákona požitky dosavadní válečných poškozenců se podstatně změní v jejich neprospěch. Dnes tam, kde dostávají vyživovací příspěvek, mnohdy požitek těchto válečných poškozenců jest vyšší, než který zákonem tímto jim bude zaručen. Spravedlivě ale nutno počítati s tím, že to jest zákonný stav, t. j. trvalý zákon do budoucna, ale vyplácení vyživovacích podpor jest přechodné, jest dočasné a snad dříve, snad později musí přijíti k tomu, aby bylo zastaveno, aby bylo zrušeno.

Ještě některé důležité momenty nutno vzíti v úvahu, o kterých sociálně-politický výbor jednal. Zákon předložený neřeší zájmů vojenských invalidů z doby předválečné, kterých máme také slušný počet. Současně neřeší zájmů, neřeší otázky případných poškozenců válečných v době budoucí. Zde jedná se prostě o oběti světové války a bude nutno, zvláštní předlohou zákona i tyto otázky upraviti.

Považuji za svou povinnost, zmíniti se o oprávněném požadavku, který byl tlumočen naší organisací legionářů. Zákon nečiní rozdílu mezi invalidou, měří stejnoměrně invalidům, nechť stáli v legiích, nechť stáli mimo legie. Zástupci legionářů při schůzích, kde tato otázka byla projednávána, poukázali na celkem známý, ale na výsost důležitý zjev. V té době, kdy za hranicemi tvořily se nové formace, v té době, kdy naše legie, které spolupracovaly na tvoření našeho státu za hranicemi, se formovaly, přeběhla řada bývalých rakouských důstojníků z fronty na stranu druhou a vstoupila do legií pochopitelně jako prostí vojíni, jako střelci, poněvadž při vstupu do legie nenesl tam nikdo svou hodnost. Stal se značný počet případů, že tito, kteří na straně jedné riskovali znovu život, obětovali zájem svých drahých doma, padli, nebo stali se invalidy, aniž by dosáhli dřívější hodnosti, kterou měli v armádě rakouské. Jest pochopitelné a samozřejmé, že pozůstalí po těchto hrdinech, že, ti, kteří se stali invalidy, nemohou býti trestáni tím způsobem, aby jejich pozůstalí brali menší požitky oproti svým dřívějším kamarádům, kteří setrvali v armádě rakouské. To by byla nespravedlnost. Po dohodě s ministrem Národní obrany tato otázka již se upravuje. Týká se v první řadě našich legií ruských. Legií italských a na frontě francouzské se to netýká, poněvadž tam již se to upravilo. Otázka ta se upravuje a bude upravena do té míry, aby všichni ti, kteří měli dříve určitou hodnost důstojnickou v armádě rakouské, dosáhli své hodnosti, případně dodatečně budou povýšeni a jejich pozůstalí dostanou nároky, jaké jim patří.

Jest jen správné, aby legionářům vedle tohoto zákona zvláštním fondem, který svého času byl povolen, byla situace usnadněna, aby jaksi byli odměněni. Pravda, řeknu nepokrytě, přál bych si, aby každému invalidovi mohlo býti připočítáno, pokud možno, nejvyšší odškodné, ale poměry jsou těžké a do té míry stísněné. Toto přání, jako bylo přáním celého sociálně-politického výboru, jest prostě přáním, ale bylo nutno přihlížeti ke skutečnému stavu a poměrům, v jakých žijeme.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP