Jak posuzuje se tato činnost bank v žurnalistice,
eventuelně v jednotlivých politických stranách,
stůjte zde citáty některých časopisů.
Tak na příklad "Svoboda", denní
orgán strany agrární na Moravě z péra
bývalého člena Národního shromáždění
Stoupala uveřejnila článek o bankách,
v němž se praví: "Přemoc kapitálu
- ať jest kdekoliv - jest dnes nemyslitelná, poněvadž
utiskuje drobného člověka venkovského
daleko více, než městského, který
v našem státě si soustavně dobývá
lepšího postavení. Tedy náš chudý
venkovský lid také od bank nic dobrého neužil,
ba naopak, právě on pocítil "blahodárné"
jejich působení v cenách všeho toho,
co kupoval, ať to byla niť nebo kolomaz, ať mýdlo,
ať pluh, nebo secí stroj. Banky, jež před
válkou si nevšímaly domácího
obchodu a vyssávaly tu jen vklady, aby s nimi mohli "kšeftovati"
polští židé v Haliči, za války
vzplanuly najednou obrovskou láskou k českému
obchodu a chopily se všeho, čím se dalo "výnosně"
obchodovati. Jejich heslo bylo a jest jednoduché: vydělati,
mnoho vydělati za každou cenu, jakýmkoliv způsobem
a na čemkoliv. Teď na konec se vrhly na soustavné
drancování lesů, které jim různí
kobylkáři, když poznali, že udeřila
poslední hodina, dali k disposici. Thurn-Taxis i Herberstein
prodali nejkrásnější les nějakým
vídeňským bankám, které prostřednictvím
Moravské agrární a průmyslové
a Pozemkové banky se pustily do drancování
celého Jevíčska takovým způsobem,
že ministerstvo zemědělství na naše
zakročení ihned další drancování
zakázalo. Byl tu systém: kácet, kácet,
kácet, desítky, ba celé lesy, celé
hory. Nejde to ani odvážeti a neodveze se to, ale
aristokraté i banky chtějí si svoje zajistiti
a urvati, co se urvati dá, dokud je čas.
Že však dnešní způsob obchodování
bank jest neudržitelný, o tom není žádného
sporu. Připravujte zlidovění bank, zanechte
všeho špinavého obchodování, vykonejte
také svoji povinnost k republice tím, že připravíte
své zlidovění a učiníte ze
sebe užitečný článek v hospodářském
životě republiky."
"Právo Lidu" o obchodu bank se zbožím
napsalo: "Měli jsme během války častěji
příležitost upozorniti na to, jakých
nekalých obchodů se některé české
banky za války chytaly, aby ohromné miliony válečnými
lichváři u nich ukládané, uvedly do
dalšího spekulačního obchodu, zaručujícího
stapercentní zisky.
Mezi tyto banky náleží v první řadě
banka "Bohemia", která, jak z její nabídky
jest zřejmo, kramaří se vším
možným a zadržuje různé zboží
veřejnému obchodu. Jest jisto, že touto kramářskou
činností bank, jež byly a jsou ještě
dnes jedním z hlavních článků
řetězového obchodu, byla činnost válečných
lichvářů ve značné míře
zapodpořena, že činnost ta byla jimi kryta,
a že tyto banky, neštítící se obchodovati
ani se syrečky, přispěly v podstatné
míře k nesnesitelné dnešní drahotě
životních potřeb.
"Československý Denník", orgán
živnostenské strany, uveřejňuje delší
článek o nezdravé působností
bank a praví:
"Tato činnost bank znemožňuje zdravý
rozvoj obchodu, živností i průmyslu, neboť
vede k faktickým monopolům tržebním
i výrobním, k úplnému ovládání
trhu, diktování cen, vykořisťování
spotřebitelů a úplnému zničení
nebo aspoň zotročení samostatných
výrobců a obchodníků. Tímto
způsobem podporuje a zakořeňuje se kapitalistický
systém ve vývoji hospodářském
a proletarisuje se střední stav. Banky stávají
se touto činností nejnebezpečnějšími
kapitalistickými podniky, ničícími
existenci hospodářsky samostatných živnostníků,
obchodníků a průmyslníků a
uspišují tak strašnou převahou kapitálovou
hospodářský proces k úplnému
zkapitalisování výroby a obchodu a jeho soustředění
v několika kapitalistických společnostech."
-Proto také živnostnictvo, obchodnictvo i dělnictvo,
vedeno zdravým instinktem, vystihuje správně
toto veliké nebezpečí, jež mu hrozí
z tohoto působení bank a dožaduje se se vším
důrazem zasáhnutí cestou zákona proti
této ničivé činnosti bank a žádá,
aby bankám byl obchod zbožím i výroba
vůbec zakázána.
Vzhledem k tomu živnostenské korporace, odborové
i politické, a pokud je mně známo, také
organisace rolnické i dělnické na svých
sjezdech a schůzích i ve svých organisacích
učinily prohlášení, ve kterých
protestují proti této činnosti bank a žádají,
aby byla omezena, nebo dokonce zamezena.
Pokud se týče názorů obchodních
a živnostenských kruhů, representovaných
obchodní a živnostenskou komorou v Praze, uvádím
zde citát z dopisu, který mne došel na můj
dotaz, jaké má stanovisko k návrhu podanému
a zde projednávanému. Dopis zní:
"V poslední době byla pražská komora
vyzvána ministerstvem financí, aby se vyjádřila
o tom, jak pohlíží na stále rostoucí
rozšiřování se obchodů bank se
zbožím. Komora tu odpověděla, že
de lage lata, pokud obchod ten vykazuje určité znaky,
jež v každém konkrétním případě
musí býti zvláště vyšetřeny,
nelze činiti proti obchodům takovým námitek.
Ovšem i komora sdílí stanovisko, projevené
v novoročních "Nár. Listech" p.
ministrem obchodu, dle něhož přílišné
rozšiřování působnosti bank na
obchod se zbožím v nejširším toho
slova významu s hlediska celohospodářského
nelze schvalovati a že těžisko působnosti
bank má i nadále zůstati v činnosti
úvěrní."
Odborová organisace obchodnická, "Československá
obchodnická Jednota", k písemnému dotazu,
jejž jsem na ni učinil, odpověděla:
"Obchodnická Jednota ze zásadních důvodů
stavěla a staví se proti obchodování
bank se zbožím, poněvadž úkolem
bank jest, zabývati se obchody peněžními
a nikoliv obchody se zbožím."
To jsou hlasy jednak politických stran, jednak odborových
organisací, pokud se týče obchodu bank se
zbožím. Avšak i význační
národohospodáři o této otázce
vyslovují se v tomtéž smyslu, jako uvedené
korporace a jak také vyzněl referát živnostenského
výboru. Tak na př. bývalý ministr
financí prof. dr. C. Horáček v "Obzoru
národohospodářském" loňského
ročníku na str. 51. a 52. píše:
"Přímá účast bank v podnikání
obchodním a průmyslovém přispívá
značně k urychlení soustřeďovací
tendence". Tato tendence přirozeně vede k tvoření
kartelů a trustů mezi zúčastněnými
bankami samými. Soutěž outsiderů proti
tomu je bezmocnou a tito jsou nuceni vzdáti se samostatné
existence a odevzdati se mocným bankám na milost
a nemilost. To vede dále k faktickým monopolům
tržebním a výrobním a ke všem důsledkům
monopolovým: ovládání trhu, jednostrannému
diktování cen, vykořisťování
spotřebitelstva atd.
Ale i po stránce sociální toto zasahování
bank v obory soukromého podnikání tržebního
a průmyslového není bez významu. Jím
podporuje a utvrzuje se kapitalistický ráz ve vývoji
hospodářském.
Převaha kapitálu (bankovního) nejen jako
činitele výrobního, nýbrž zejména
i jakožto faktora distribučního, rozhodného
pro poměr účasti jednotlivých činitelů
výrobních na rozvržení celkového
národního důchodu, tedy vykonávajícího
vliv na výši mzdy a sociální postavení
dělnictva, vystupuje tím značně do
popředí. A v tom je jistá povážlivá
otázka sociální. Vlivem bank se takto
sociální protivy přiostřují.
Banky provádějí soustřeďování
kapitálu, a velkovýroby a obchodu, ony uspišují
onen akumulační postup, o němž psal
Marx, že vede soustavně k stále výlučnějšímu
podnikání, k expropriaci drobných podnikatelů
podnikateli velkými, kteří na konec sami
společností budou vyvlastněni. Tento postup
a toto nebezpečí zasahování bank v
soukromopodnikatelskou činnost výrobní a
tržební bylo v posledních letech a zejména
v dobách válečných posíleno
a urychleno a je zajímavo, že v novoročním
projevu min. obchodu dra Stránského ozývá
se jakýsi tlumený ozvuk tohoto nebezpečí,
které nám hrozí se strany bank."
České banky tedy musí se připraviti
v mnohém směru na zasahování do své
svobody i činnosti a musí je přijmouti jakožto
výslednici nových proudů i jako hospodářskou
nutnost.
Banky a zvláště jejich výstřelky
v obchodu musí býti přivedeny opětně
na normální koleje bank ostatních kulturních
států, tak zvláště bank v Anglii
a Francii, které zabývají se výhradně
obchodem finančním a musí býti přivedeny
k názoru, že zvláště obchod detailní,
když již by snad velkoobchod a komisionářský
obchod byl ponechán v jistém měřítku
bankám, tedy obchod detailní a živnostenská
výroba a řemeslnická práce musí
býti ponechána výhradně svobodnému
a legitimnímu obchodu, živnostem a družstvům.
Do této sféry činnosti nemají banky
co zasahovati. Jisto jest, že kdyby banky dále v tomto
směru bezohledně postupovaly jako dosud, že
by koncentrací kapitálu prováděly
koncentraci výrobní a obchodní, postavily
by proti sobě zvláště veškeré
vrstvy středostavovské i konsumenty, poněvadž
touto svojí působností ohrožovaly by
existenci středních stavů vůbec a
ohrožovaly by také, pokud se týče zvláště
zmonopolisování výroby a obchodu ve svých
rukou, také zdravý obchod a zdravou normální
politiku cenovou v obchodě i výrobě. Jest
tedy jistě odůvodněno, když živnostenský
výbor, uváživ všechny tyto okolnosti,
přišel k názoru, že jest zapotřebí,
aby obchod bank se zbožím do jisté míry
byl omezen a kontrolován a aby pokud obchodu se týče,
pouze obchod zahraniční, komisionářský
a velkoobchod snad byl do jisté míry bankám
ponechán, avšak obchod v malém naprosto aby
byl bankám zamezen.
Při té příležitosti je nutno
zmíniti se ještě o novém druhu bank.
V poslední době se zřizují tak zvané
banky svépomocné, anebo banky odborné. Banky
svépomocné mají za účel určité
druhy buď odborů výrobních nebo obchodních,
nebo družstevnictví financovati. Mají tedy
za účel podporovati svépomoc.
Tyto banky zřizují dnes nejen družstva dělnická,
nýbrž také určité odbory a družstva
živnostenská a obchodní. Na tyto banky jest
pohlížeti jako na novou formu svépomocného
hnutí. Těmto bankám jest ponechati pokud
možná více volnosti v opatřování
zboží i surovin, poněvadž jejich účelem
je podpora svépomoci živnostníků, obchodníků
a konsumentů.
Živnostenský výbor, pojednav o všech zde
uvedených důvodech, navrhuje Národnímu
shromáždění:
Národní shromáždění se
usnáší, aby vláda učinila příslušná
opatření, by obchod bank se zbožím a
surovinami byl úředními orgány kontrolován
a detailní obchod toho druhu u bank byl vůbec zamezen.
Mimo velkoobchod zahraniční budiž za bankovní
obchod v technickém slova smyslu považován
zvláště kommissionářský
obchod ve velkém.
Prosím, aby resoluční návrh živnostenského
výboru byl slavným Národním shromážděním
schválen. (Výborně! Potlesk.).
Předseda (zvoní): Druhý pan
zpravodaj kol. Kadlčák se vzdal slova. Ke
slovu není nikdo přihlášen. Debata odpadá.
Přistoupíme k hlasování. Prosím
o zaujetí míst. (Děje se.).
Je nám hlasovati o resolučním návrhu,
obsaženém ve zprávě výboru živnostenského
a rozpočtového, za nějž se právě
přimlouval p. zpravodaj.
Kdo souhlasí s návrhem resolučním,
obsaženém ve zprávě výboru živnostenského
a rozpočtového, prosím, aby povstal. (Děje
se.).
To je většina. Návrh je schválen,
a tím je tento odstavec denního pořádku
vyřízen.
Přistoupíme k odstavci druhému, jímž
jest zpráva kulturního výboru o petici
č. 1470 (tisk č. 2403).
Zpravodajem jest kol. dr. Krejčí, uděluji
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Krejčí: Vážené
Národní shromáždění!
Sjezd židovských učitelů obecných
a středních škol, konaný v červnu
minulého roku v Olomouci, zaslal předsednictvu Národního
shromáždění telegram, v němž
žádá, aby předseda podporoval snahy
židovského národa o uskutečnění
práva na vlastní školství.
Ráčíte se snad, pánové, pamatovati,
že po převratu utvořila se u nás židovská
národní rada, jakožto zástupkyně
oněch židů, kteří se cítí
zvláštním národem vedle Čechů
a Němců, a kteří se nazývají
Zionisty. Tato rada zaslala tehdejšímu Národnímu
výboru memorandum, v němž dožadují
se přiznání práv menšinových
ve smyslu národního sebeurčení, a
v témž duchu složen jest také telegram,
jenž se stal předmětem jednání
v kulturním výboru.
Vážené shromáždění!
Myslím, že není důvodu, aby tato práva
nebyla uznána se stanoviska zásad, na kterých
musí býti zbudována Československá
republika. A není pochyby, že práva ta budou
přiznána zlomku každého národa,
který je přičleněn k Československé
republice. Práva národnostních menšin
byla také uznána smlouvou Saint-Germainskou, hlavně
v čl. 7., 8., 9., a byla článkem 14. postavena
pod záruku a ochranu společnosti národů.
Náležejí tedy tato práva také
židům jakožto národnostní menšině
Československé republiky. Tím jest zároveň
zcela zřetelně - a myslím správně
- určen náš poměr k židům
také se stanoviska národnostního, a máme
v tom formuli k rozřešení naší
specielní českožidovské otázky.
Znáte tu otázku z diskussí novinářských,
které se nedávno vedly, a to s dosti velkým
rozčilením, ale nenapadá mi ji zde rozvinovati.
Připomínám jenom, že při židovské
otázce nejen u nás, ale i jinde běží
hlavně o to, jsou-li židé zvláštním
národem, anebo mají-li býti za zvláštní
národ pokládáni, či pokročila-li
assimilace již tak daleko, že by již splynuli s
národem, v jehož středu žijí, a
že by židovství bylo jen náboženskou
konfessí občanů různých národností,
jako jest na př. katolictví, takže bychom měli
Čechy a Němce židovského nebo mojžíšského
nebo israelitského vyznání, ale žádné
židy.
Jest zřejmo, že na rozhodnutí tohoto dilemmatu
závisí také oprávněnost nároků
židovských na práva menšin ve smyslu národního
sebeurčení. A to rozhodnouti, to jest ovšem
úlohou vědy: etnografické, sociologické,
anthropologické, zkrátka, je to úlohou vědy
a věda to jistě rozhodne. Ale nemožno na to
rozhodnutí čekati. I ve vědě jsou
sporná mínění v této příčině,
a má-li se uplatniti autorita vědy, musí
býti tyto spory ve vědě vyrovnány,
a to vyžaduje jisté doby. Ostatně, kdyby věda
věc rozřešila nad slunce jasněji a kategoricky
žádala podrobení pod svou autoritu, není
vyloučeno, že by se našel nebo našli, řeknu,
příliš citoví lidé, kteří
by se jejímu votu nechtěli podrobiti, kteří
by to votum brali v pochybnost, jako se ku všeobecnému
překvapení stalo právě v otázce
pravosti rukopisu královédvorského a zelenohorského.
V politice nutno se rozhodnouti ale hned. A tu jest počítati
s faktem, že u občanů, hlásících
se s touž láskou a s touž hrdostí k národu
židovskému, jako my se hlásíme k českému,
že tu takoví občané jsou a že mají
právo na uznání své národnosti,
že se jim tohoto uznání dostalo již od
vlád: anglické, francouzské, italské,
řecké, srbské, že jim toto uznání
plyne také z toho principu, kterým se vysvětluje
splynutí právě židovského národa
s jinými, a kterým si hájí možnost,
ba povinnost uvědomělého přimknutí
židů k národům jiným, totiž
z. principu, o němž nepravím, že bych
s ním souhlasil, že každý člověk
rozhoduje o příslušnosti k některému
národu sám, že si určuje sám
svou národnost. Nuže, oni se rozhodli pro židovskou
národnost, jako se jiní občané židovského
původu rozhodli pro českou nebo německou.
Tedy v politice musíme počítati se židy
jakožto s národem. Židé, kteří
se počeštili, nebo poněmčili, v ohledu
politickém nejsou židy, to jsou Češi neb
Němci a v tom smyslu se dělá také
statistika. Z toho tedy plyne, - a myslím, že mně
ráčíte to připustiti - že, nemůže
se žádati od nás, abychom považovali za
Němce nebo za Čecha někoho, kdo se Čechem
necítí, nebo kdo se Němcem necítí.
Nemůžeme také brániti nikomu, aby se
necítil a nehlásil k národnosti židovské.
Zároveň také nemáme práva,
žádati za žádných důvodů,
aby židé hlásili se k národu českému
nebo k jinému. Máme jenom jedno právo v té
příčině, totiž, aby byli loyálními
občany našeho státu a poctivými republikány.
(Hlasy: To nejsou!) To se uvidí.
Na toto stanovisko postavil se také kulturní výbor
a pokládá za jisté, že v důsledku
tohoto stanoviska bude také rozhodnuto o požadavku
v telegramu profesora Engla - totiž toho telegramu, o nějž
jde, jakožto předseda jej poslal - o požadavku
vlastního školství, až se bude totiž
jednati o úpravě menšinového školství
v naší republice vůbec. A se zřetelem
k tomu spokojil se výbor kulturní odkázáním
na St. Germainskou smlouvu mírovou a navrhuje, aby Národní
shromáždění tím pokládalo
tuto petici za vyřízenou. (Výborně!)
Předseda (zvoní): K slovu není
nikdo přihlášen, debata odpadá, přistoupíme
k hlasování. Prosím o zaujetí
míst. (Děje se.)
Kdo souhlasí s návrhem kulturního výboru
o petici číslo 1470, aby odkazem na St. Germainskou
smlouvu mírovou pokládala se petice ta za vyřízenou,
prosím, aby povstal se svého místa. (Děje
se.)