Ustanovení toto, jež nevyskytuje se ve vládní
osnově, vybočuje z rámce přijatého
zákona, jehož účelem jest, určití
poměr bývalých rakousko-uherských,
rakouských a uherských osob vojenských (gážistů)
z povolání vůči československé
branné moci, jakož i - a sice s eventuelním
zřetelem na chování se osob těchto
jako osob vojenských zvláště v době
válečné stanoviti, - zda, za jakých
podmínek a v jaké výši v případě
nepřevzetí, pozdějšího propuštění
aneb dřívějšího pensionování
jinými státy mají či nemají
osoby ty (případně se svými pozůstalými)
vůči československému státu
nárok na zaopatření neb odbytné vzhledem
ke svému bývalému neb přítomnému
postavení jako vojenských osob z povolání.
Uvedený předpis spadá do resortu celé
řady ministrů, kteří v § 8. zákona
k jeho provádění povoláni nejsou,
a zasahuje povážlivým způsobem do materielních
a formálních předpisů, platných
pro disciplinární trestání event.
propuštění zaměstnanců z civilních
služeb státních.
I kdyby snad v dotyčných případech
bylo propuštění učiněno odvislým
od konečného výroku příslušného
civilního úřadu státního, mohl
by výrok tento býti jen pouhou formalitou, ježto
dle znění zákona a povahy věci civilní
disciplinární úřad státní
byl by bez provádění nějakého
řízení výrokem vojenského orgánu
o vině vázán a - ač jednalo by se
o chování dotyčného civilního
zaměstnance jako bývalé vojenské osoby
z povolání - nemohl by civilní úřad
státní nalézti jinak, nežli na propuštění
téže osoby jako civilního státního
zaměstnance z civilní služby státní.
Tím způsobem by o propuštění
civilního státního zaměstnance z civilní
služby resp. o tom, jsou-li zde okolnosti, činící
civilního státního zaměstnance civilní
služby státní nehodným neb k ní
nezpůsobilým, bylo rozhodováno orgány
vojenskými v řízení od disciplinárního
řízení pro civilní státní
zaměstnance event. úplně odlišném
a více neb snad i jedině k zájmům
vojenským a k potřebám a zájmům
vojenské služby přihlížejícím.
Vojenské orgány by výrokem svým případně
přezkoumávaly a rušily přijímací
akt civilního úřadu státního,
pakliže by snad tento před přijetím
příslušná šetření
jíž konal a žádné závady
pro přijetí neshledal.
Zmíněné ustanovení přijatého
zákona mělo by také v zápětí
jisté nesrovnalostí potud, že by na příklad
v případě odst. II. § 4. se všemi
svými povážlivými důsledky postihlo
pouze ony civilní zaměstnance státní,
bývalé vojenské osoby z povolání,
kteří by do civilní služby státní
byli přijati před uplynutím lhůty
v odst. II. § 4. vytčené resp. před
průkazem jejich viny ve lhůtě této,
kdežto by bývalé osoby vojenské z povolání,
které by byly do civilní státní služby
přijaty teprve po té, když by důkaz
o jejich vině nebyl podán ve lhůtě
§. odst. II., za jinak stejných materielních
podmínek podléhaly jen disciplinární
moci státní a disciplinárnímu řízení
pro civilní státní zaměstnance, pakliže
by arci, což ze zákona nevyplývá jasně,
bylo stíhání pro činy § 4. odst.,
i po uplynutí lhůty v odst. tomto uvedené
přípustno.
Z této úvahy vysvítá nutně,
aby otázka přejímání, po případě
propuštění z důvodu provinění
na československém národě civilních
státních zaměstnanců byla řešena
souběžně s otázkou přejímání
vojenských gážistů, a aby řešení
obou těchto otázek bylo uvedeno v soulad.
Proto nemohu potvrditi přijatého zákona a
vracím jej Národnímu shromáždění.
T. G. Masaryk v. r."
Vrácenou osnovu zákona, jímž se doplňují
a mění dosavadní ustanovení o nabývání
a pozbývání státního občanství
a práva domovského v republice československé,
přikazuji výboru ústavnímu.
Vrácenou osnovu zákona, jímž se upravuje
přejímání vojenských gážistů
bývalé rak.-uher., rakouské a uherské
branné moci do branné moci republiky Československé
a jímž se upravují zaopatřovací
nároky bývalých vojenských gážistů,
kteří se provinili na československém
národě, přikazuji výboru brannému
a rozpočtovému.
Přistupuji
a to nejprve k odstavci prvému, jímž jest
1. zpráva výboru živnostenského
a výboru rozpočtového o návrhu
R. Mlčocha, Dědice, Slavíčka
a soudr., aby byla omezena činnost bank v obchodu se
zbožím. Tisk 2404.
Zpravodajem jest pan kol. Rudolf Mlčoch a Kadlčák.
Uděluji slovo p. kol. Rud. Mlčochovi.
Zpravodaj posl. Mlčoch: Slavné Národní
shromáždění!
Návrh posl. Rud. Mlčocha, Dědice, Slavíčka
a soudruhů jedná o obmezení činnosti
bank v obchodu se zbožím a žádá:
"Vláda československé republiky se vyzývá,
aby podala osnovu zákona, jímž by byla přesně
vymezena obchodní činnost bank na obchody čistě
peněžní. Obchody se zbožím buďtež
ponechány legitimním kruhům obchodním,
výrobním a podnikům svépomocným."
Návrh tento, který ve svém významu
jistě neobyčejně je důležitý,
odůvodňuje se asi následovně:
"Činnost bank, jež původně obíraly
se jen obchody peněžními, rozšířila
se v posledních letech a zvláště v době
válečné netušenou měrou v obchodu
se zbožím. Četné odbory průmyslové
i zemědělské výroby jsou téměř
centralisovány, ba dokonce monopolisovány v jednotlivých
bankách, resp. bankovních konsorciích. Také
zboží z některých ústředen
(pokud se týče rozdělovacích komisí)
jest přidělováno výhradně jen
určitým bankám, které tímto
způsobem na úkor obchodnictva, živnostnictva,
jakož i družstevnictví živnostenského
a dělnického zmocňují se téměř
monopolisticky velké části obchodních
a výrobních odvětví. Těmito
poměry jest těžce poškozován žádoucí
rozvoj, neodvislost a volnost obchodu i výroby, což
může míti v budoucnosti velmi neblahé
a dalekosáhlé následky národohospodářské
i politické, neboť může to způsobiti
zmonopolisování obchodu i výroby v několika
bankovních, velkokapitalistických podnicích."
Banky před válkou zabývaly se hlavně
sprostředkováním úvěru a obstaráváním
platů, eskontem a reeskontem směnek, přijímáním
peněz na běžný účet, na
vkladní knížky a pokladniční
poukázky, obchodem s cennými papíry, přijímáním
úschov a správou cenných papírů,
financováním podniků průmyslových,
obchodních, živnostenských, zemědělských,
veřejných i jiných, poskytováním
kaucí a vadií, poskytováním úvěru
všeho druhu, jakož i provozováním všech
obchodů bankovních, bursovních a směnárenských.
Tímto směrem béře se bankovní
obchod ve všech kulturních státech a zvláště
ve Francii a Anglii, kde zabývají se banky jedině
obchodem finančním, obchodem peněžním.
Jest tedy vlastním účelem bank, poskytovati
úvěr, který má usnadňovati
pochod od suroviny až ke konsumu, od investice k výrobě
a vedle toho má ulehčovati a sprostředkovati
tvorem národních úspor.
Před válkou také naše banky české
i tehdy banky v celém obvodu Rakousko-Uherského
mocnářství zabývaly se skutečně
skoro výhradně těmito obchody úvěrovými
a obchody peněžními. Hlavní činnost
bank tehdy, zejména před válkou, vyvíjela
se v zápasu o vklady. V tom směru banky podnikaly
namnoze i obchody a výpady čistě nekalé,
zvyšoval se úvěr, poskytovaly se výhody
vkladatelům, a na druhé straně musily zase
banky starati se o to, aby vklady výhodně zúročily,
aby zisk byl větší a větší,
než byly normální zisky při obchodu
finančním. Banky české i německé
záhy začaly se zabývati také zakladatelskou
činností průmyslovou. Poskytovaly úvěry
ve značné výši průmyslovým
podnikům, aby mohly rozvinouti svoji výrobu, a zajišťovaly
si tento úvěr tím způsobem, že
celé průmyslové podniky stávaly se
ve způsobě záruky majetkem bank. Vedle toho
vymiňovaly si banky obyčejně v těchto
průmyslových podnicích co největší
kontrolu, po případě dalším vývinem
svým působily až k tomu, že uchopily se
úplně sprostředkovatelského obchodu
z těch výrobních podniků, kterým
poskytovaly finanční úvěr.
To byly první začátky činností
bank v obchodu se zbožím, eventuelně jich angažování
se ve výrobě. Jaké byly prostředky
finanční u českých bank před
válkou, svědčí následující
statistika: v roce 1914 činil akciový kapitál
českých bank 215,800.000 K, kdežto roku 1918
stoupl na 409,000.000 K akciového kapitálu, v roce
1919 se kapitál tento podstatně zvýšil.
Reservní fondy stouply z 19 % v roce 1913 v českých
bankách na 28.3 %. Vklady pak ze 752,000.000 K na
3.938,000.000 K koncem roku 1918. Tyto v roku 1919 rovněž
podstatně se zvýšily. Hrubý zisk českých
bank roku 1913 činil 35,600.000 K, roku 1918 70,076.000
K. Z toho čistý zisk roku 1913 17,100.000 K, roku
1918 26,360.000 K. Svěřené prostředky
stouply od roku 1914, kdy činily 1:2.8, v roce 1918 na
1:7.5.
Z toho je viděti, že české banky abnormálně
zvyšují svůj akciový kapitál
i svěřené prostředky a rovněž
i zisk, a že bylo jejich snahou, jako všech jiných
podobných finančních konsorcií, aby
tento vložený i vlastní kapitál co nejlépe
i nejvíce zúročily.
Pokud by zabývaly se obchody čistě finančními
a úvěrovými, nebylo by proti tomu námitek,
naopak po té stránce banky mají jistě
velký význam a úkol národohospodářský
a lze vítati tuto činnost bank, pokud poskytují
možnost rozmachu výrobě, obchodu a živnosti.
Za války však tato úvěrová činnost
bank značně poklesla. Rozmnožením platidel
a zavedením hotového placení přestal
normální úvěr v tom rozsahu jako před
válkou a banky ohlížely se po obchodě
jiném. Vzhledem k tomu, že za války nastal
velký nedostatek zboží, potravin i surovin,
vrhly se namnoze banky - bohužel také i české
banky - na tento obchod surovinami, zbožím a potravinami
do té míry, že u mnohých bank tyto obchody
činily hlavní předmět jejich činnosti
a namnoze zabíhaly i tak daleko, že podporovaly, ba
i prováděly t. zv. obchody pod rukou, či,
jak lidově se říká, keťaství,
obchod řetězový. Banky staly se tímto
způsobem spolupůsobiteli abnormálního
zdražování životních potřeb
a bezohledného využitkování kritické
hospodářské situace k docílení
velkých zisků.
Banky, jak staré, tak i nově se tvořící
zahrnují do oboru působnosti, což podléhá
výslovnému schválení ministerstva
financí, též obchod se zbožím a
surovinami, zřizování veřejných
skladišť, vedení podniků závodů
zemědělských, obchodních, průmyslových,
živnostenských a dělnických, provádění
nákupu a prodej všech věcí ve stavu
surovém i zpracovaném, které jsou předmětem
obchodu a sprostředkování těchto obchodů,
zužitkování lesů pro průmysl
a obchod dřevařský a všechny obchody
dřevařské, zpracování dřeva
ve výrobky a pod.
Banky v tomto směru průmyslové výroby
a obchodu se po většině specializovaly a máme
banky, které zabývají se vedle úvěrových
obchodů zvláštním obchodem se stavebními
potřebami, jiné banky nebo tytéž obchodem
se dřevem, obchodem železem, obchodem kávou,
cukrem, lihem, petrolejem, vínem, cementem atd. atd.
Vedle tohoto vrhly se banky na obchod s cizinou a situace jest
taková, že z velké části opanovaly
téměř úplně, buď samy
nebo se společnostmi jimi financovanými, veškeren
dovoz a vývoz, takže mají téměř
monopolistické postavení po této stránce,
jak pokud se týče organisace dovozu, tak pokud se
týče obchodu samého a stanovení cen.
Jest jisto, že této své převahy kapitálové
využívají banky zcela bezohledně k zdražování
dovezeného domácího zboží a věci
jdou tak daleko, že dokonce určitá konsorcia
bank opanovala pro sebe určité obory obchodu i výroby
téměř monopolisticky a diktují trh
dotyčného zboží. Tak ku příkladu
obchod dřevem jest téměř úplně
v rukou konsorcia bank.
Banky skoupily veliké zásoby dřeva v lesích,
celé velkostatky, dřevo v lesích buď
již hotové nebo na stojato nechávají
zúmyslně mimo obchod, aby se tímto způsobem
docílilo nedostatku tohoto drahého materiálu.
Tento materiál následkem toho stoupl do nedozírné
výše, a domácí průmysl a výroba
dřevařská je úplně zotročena
tomuto bankovnímu konsorciu. Dřevo, které
stálo a bylo kupováno těmito bankami za mírové
ceny... (Hluk.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Posl. Mlčoch (pokračuje): ...v lese
za 30 až 40 korun, dnes stojí až 300 korun v
lese. Řezivo, které stálo 50 a 60 korun,
dostoupilo zásluhou tohoto monopolu bankovního a
znehodnocením naší valuty tak, že při
vývozu, který opět provádějí
z velké části konsorcia bank, platí
se už tisíc korun za jeden metr.
Podobně se to má i při obchodu jiném,
ku příkladu cihlami, cementem, železem a jinými
stavebními potřebami, takže dnes je nesporné
faktum, že dospěli jsme k tomu, že suroviny stavební
jsou dnes 8-10krát tak drahé jako před válkou.
Následek toho je ten, že stavby staví se dnes
8krát tak draho jako před válkou a jest nemožno
pak jakékoli soukromé podnikání staveb.
Na tom mají začnou zásluhu, ne snad výhradnou,
také banky. Banky však ve svých výstřelcích
a snaze, vydělati za každou cenu a na čemkoli
co možno nejvíce, dokonce pouštějí
se i do obchodů čistě detailních.
Tak ku příkladu jedna banka, která stala
se již pověstnou svým kramařením,
nabízí všemožné druhy zboží,
jako kávové náhražky, koloniální
zboží, sušené houby, rum, sušenou
zeleninu, deset beden vajec, ne tedy nějaká vagonová
kvanta, 10 hl slivovice, 50 láhví čajového
extraktu, 500 kg liptavského sýra, několik
beden olomouckých syrečků, 250 kg krakovského
hovězího salámu, sto krabic mletého
pepře, 50 kg rozemletých kakaových slupek,
500 kg sušených hub, 200 kg modře na prádlo,
1000 krabiček černého krému na obuv,
600 lahví laku na obuv, 300 lahví půllitrových
tokajského vína a podobné. Tedy celý
seznam zboží běžného, pro denní
potřebu potřebného, který dostane
se v tomtéž množství u kteréhokoliv
detailního obchodníka.
Věci došly tak daleko, že dokonce banky oferují
dnes i na čistě řemeslnické práce
ne v nějakých velkých obnosech, nýbrž
i na práce několikastové nebo tisícové,
jako ku příkladu stalo se při oferování
na kladení linolea v české reálce
v Olomouci, na kteroužto tedy čistě řemeslnickou
práci oferovala jistá banka.
Banky obchodují dále zcela detailně zejména
v obchodě se stroji, mazadly, vápnem, semeny, hnojivy
a podobnými předměty. Dále ucházejí
se a obchodují také s demobilisačním
materiálem, ačkoli výslovně bylo Národním
shromážděním usneseno již v roce
1918, že demobilisační materiál se má
dostati z 50 % přímo živnostnictvu a
z 50 % průmyslu, tedy přímým
spotřebitelům. Demobilisační materiál
je ze značné části prodáván
bankám, které s tím provádějí
docela obyčejný obchod výdělkový,
čili jak se lidově říká: keťasují.
Tato činnost bank je jistě neblahá a zasluhuje
krajního odsouzení a také rozhodné
a nutné nápravy, poněvadž podvazuje
volný obchod, po př. i výrobu a zabraňuje
a znemožňuje také svépomocné
snahy výrobních a obchodních kruhů.
Banky, vrhnuvše se na obchod se zbožím a surovinami,
provádějí zcela obyčejný obchod
výdělkový i po té stránce,
že uměle zadržují zboží a
suroviny, aby docílily vyšších cen. Tímto
obchodem se zbožím dává se bankám
také výhradné právo na distribuci
a banky využívají ho k tomu cíli, aby
zboží a suroviny, kterými disponují,
v prvé řadě předaly velkopodnikům
na úkor podniků středních a malých
a tím pracují soustavně na uplatnění
čili ničení středního a malého
stavu výrobního a obchodního. Tím
způsobem provádějí banky umělé
zdražování, umělou monopolisací
v určitém obchodu i výrobě zatlačují
výrobce, obchodníky a konsumenty, zcela monopolisticky,
bez kontroly, využívajíce svého postavení,
zdražují veškeré suroviny a zboží,
ovládají téměř výhradně
dovoz a vývoz, odstraňují volnou soutěž
a tím přispívají k zničení
zdravého obchodu a zdravé výroby.
Banky, jak mám zde důkazy, prováděly
také zcela detailní obchody s látkami a počínaly
si zcela po způsobu kavárenských keťasů,
že umělým způsobem zboží
nejen zdražily, nýbrž vedle toho daly si platiti
pro zřízence bank značné provise při
dodávkách zboží. Pokud se týče
tohoto obchodu, aby banky samy jaksi vyšly z obliga, zjednávaly
si a namnoze ještě si zjednávají dnes
agenty anebo své vlastní zřízence,
kteří ne sice pod firmou banky, ale pod svou vlastní
firmou, ať ředitele, ať disponenta nebo účetního
a provádějí pod rukou obchody řetězové,
které financuje a vydržuje banka a na jejichž
ziscích banka také participuje. Některé
banky zcela systematicky provádějí tyto obchody
ve velkém stylu, používajíce k tomu
všech prostředků. Tak dokonce přišlo
se na to, že používají k provedení
obchodu ve velkém i úplatků a nabízejí
tyto úplatky dokonce i zřízencům a
vysokým úředníkům a zodpovědným
činitelům ve státě, takže tím
způsobem zakořeňují a zvyšují
korupci v naší byrokracii. Aféra Jirákova
odkryla takový jeden cíl a ukázala, k čemu
vede obchodování bank se zbožím, když
řídí se tyto banky zásadou: "vydělat
ohromné sumy peněz za každou cenu a všemi
prostředky."Z těch důvodů, vážení,
jest přirozeno, že široké kruhy občanské,
ať již konsumenti, či výrobci, či
obchodníci, staví se příkře
proti tomuto počínání bank a žádají,
aby zákonodárný sbor resp. administrativa
státu na tuto činnost bank jednak dozírala,
a za druhé, aby ji pokud možno vůbec znemožnila.