V tomto okamžiku, velevážení pánové,
opětně a důrazně musíme žádati,
aby daň z majetku se stala skutkem a aby byla stejnoměrně
rozdělena a aby také při této dani
byl chráněn majetek malý, který vyplynul
jen z práce a z úspor, naproti tomu ale majetek,
který vyplynul z lichvy, keťasování,
který vyplynul bez práce, aby byl zdaněn
co nejvíce.
V důsledku toho je bezpodmínečně nutno,
poněvadž tento zákon měl se již
dříve státi skutkem, aby alespoň to,
co se z tohoto majetku bylo přiznalo ke dni 1. března
1919, bylo zachyceno, a dále je bezpodmínečně
nutno, aby vláda resp. ministerstvo financí měly
v rukou zákon, kterým by se to umožnilo. (Výborně!
Potlesk.)
Předseda (zvoní): Ke slovu je dále
přihlášen pan kol. dr. Heidler.
Posl. dr. Gustav Heidler: Slavné Nár. shromáždění!
Již všichni pánové, kteří
mluvili přede mnou, poukázali na to, že zákon
o zajištění dávky z majetku přichází
trochu pozdě. Přichází pozdě
proto, poněvadž jest vlastně součástkou
velikého opatření zdaňovacího,
které jsme loňského roku usnesli, a které
liknavým postupem dosud nedostává té
formy, které bychom si všichni přáli.
Je nutno, aby zákon se stal skutkem, poněvadž
lze konstatovat všude útěk kapitálu
a útěk majetku a je podle našeho názoru
tedy zákon ten nezbytností.
Jestliže ovšem zákon má některé
vady, jestliže dává do rukou nařizovací
moci moc příliš velikou, nesmíme zapomínati,
že tu jde o zákon povahy zcela výjimečné
a že v takovýchto případech musí
přirozeně také prováděcí
moc míti v rukou určitá zmocnění,
o nichž zase my musíme s druhé strany předpokládati,
že jich nebude zneužito. My si naprosto nepřejeme,
aby zákon, resp. jeho provádění nabylo
povahy vexativní, a vláda sama, sledujíc
toto stanovisko, to slíbila a můžeme tedy na
to spoléhati, že bude ještě Národnímu
shromáždění dána příležitost,
aby při prováděcích nařízeních
se vyslovilo, resp. k návrhům vládním
zaujalo stanovisko. Československá strana socialistická
bude hlasovati pro tento zákon a to nejen z toho důvodu,
že jej považuje za naprostou nutnost, nýbrž
hlavně z toho důvodu, že tím chce dokumentovati
naprostou naléhavost provedení zákona o dávce
z majetku vůbec.
O stanovisku strany k dávce z majetku není třeba
šířiti slov, jest to dnes - myslím -
společné mínění celého
Nár. shromáždění, že dávka
provedena býti má a že má býti
provedena co nejrychleji. Z tohoto důvodu jako druhého
důvodu budeme také hlasovati pro rychlé uskutečnění
navrhovaného zákona. (Výborně!)
Předseda: Ke slovu není nikdo dále
přihlášen, debata je skončena.
Přeje si p. zpravodaj slova?
Zpravodaj posl. Jos. Stivín: Ne.
Předseda: Není tomu tak. Přistoupíme
k hlasování.
Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)
O zákonu míním dáti hlasovati v celku;
materie jest jednotná, pozměňovací
návrhy učiněny nebyly. (Námitek
nebylo.)
Konstatuji, že v § 8. v 5. řádce má
státi podle návrhu p. zpravodaje místo slova
"vyměření" slovo "zajištění";
prosím, abyste v tom smyslu si předlohu korigovali.
Námitek proti tomuto způsobu hlasování
učiněno nebylo, budeme tedy hlasovati tak, jak jsem
právě uvedl.
Kdo souhlasí tedy s §§ 1., 2., 3., 4., 5., 6.,
7., 8., 9. a 10. zákona, jakož i s nadpisem jeho,
jak jest obsažen ve zprávě rozpočtového
výboru, prosím, aby povstal. (Děje se.)
To jest většina, zákon je schválen
v prvém čtení.
Přeje si pan zpravodaj ke druhému čtení
slova?
Zpravodaj posl. Jos. Stivín: Ne.
Předseda: Není tomu tak. Kdo souhlasí
se zákonem, přijatým právě
v prvém čtení, také ve čtení
druhém, prosím, aby povstal. (Děje
se.)
To je většina. Zákon je schválen
také ve čtení druhém a přistoupíme
k hlasování o resoluci.
Resoluce byla již přečtena a jest obsažena
ve zprávě. Prosím, kdo s ní souhlasí,
aby povstal. (Děje se.) To je většina.
Také resoluce je schválena a tím tento
odstavec denního pořádku je vyřízen.
Přistoupíme k odstavci dalšímu, jímž
je
2. zpráva výboru rozpočtového
o vládním návrhu zákona, jímž
se stanoví pro Slovensko a Podkarpatskou Rus válečné
přirážky za léta 1919 a 1920 a zrušují
některá ustanovení o daních přímých.
Tisk 2396.
Zpravodajem jest p. kolega prof. dr. Koloušek. Uděluji
mu slovo.
Zpravodaj prof. Koloušek:
Slavné Národní shromáždění!
Zpráva, kterou o vládním návrhu na
zavedení přirážek takových, jaké
jsou již v historických zemích našich,
také na Slovensku a v Přikarpatské Rusi,
podává rozpočtový výbor, jest
vlastně zároveň jakýmsi prováděním
té akce, která zde byla již začata,
k unifikaci zákonodárství našeho se
zákonodárstvím na Slovensku a v Přikarpatské
Rusi. Je to tedy také jinak nutná novota pro Slovensko,
poněvadž se tím srovnává - aspoň
do jisté míry - poplatnost lidu slovenského
s naší. Na Slovensku je totiž doposud jiný
systém daní nežli u nás; je tam totiž
systém daní uherských a ten byl méně
dokonale propracován, než systém daní
v Rakousku. Tím více ještě se to odlišilo
následkem zákonodárství, které
bylo přijato v našich historických zemích,
které se nevztahovalo na země slovenské a
Přikarpatskou Rus, poněvadž tam ještě
dosud jsou platny zákony z dob uherské vlády.
Tyto zákony nebyly výslovně měněny
a tím nebyly také zrušeny, tam tedy je v zákonodárství
přímých daní a ovšem i nepřímých
daní v platnosti to, co bylo za vlády uherské
a tu se musí říci, že poplatnost lidu
slovenského byla mnohem slabší, než poplatnost
našeho lidu.
V Uhrách totiž dosud jsou platné tyto přímé
daně: pozemková daň, která jest tam
ovšem velmi nerovnoměrně rozvržena, jež
nadržovala - bylo to ovšem i u nás v Rakousku
- velkostatkářům ve veliké míře,
a tím ovšem tato daň právě ty,
kteří mohli nejvíce platit, nejméně
postihovala. Ve Slovenském klubu byl názor, že
by se měla tato daň pozemková právě
pro nesprávné zatížení, jaké
bylo následkem špatného oceňování
katastrálního, býti provedena progresivně.
To se ovšem provésti nedalo, a sice z finančně-technických
důvodů. Aby mohla býti daň pozemková
progresivní, musily by býti založeny nové
katastry, musil by býti sdělán soupis veškerého
nemovitého majetku, jak jest rozdělen podle vlastnictví,
a to by vyžadovalo léta. Nebylo tedy možno přistoupiti
na ten požadavek slovenský, aby tato daň byla
provedena tak, aby byla progresivně vyměřována.
Tedy se aspoň potud vyhovělo, že přirážky
válečné, které jsou stanoveny určitým
procentem u nás, budou provedeny stejně také
na Slovensku. Tím slovenští zemědělci
budou celkem mnohem méně zatíženi nežli
naši, neboť i také, co se tkne jednak katastrálního
čistého výnosu na Slovensku, jest pravidelně
asi o jednu třetinu, snad, jak vláda tvrdí,
o polovinu a někdy i o dvě třetiny nižší
než u nás. To ovšem se vysvětluje také
tím, že jest tam zemědělství
velmi málo pokročilé. Přes to katastrální
výnos nepřihlíží vlastně
k výtěžkům individuelním, nýbrž
jest přirozeně projektován výtěžkem,
totiž kvalitou a bonitou půdy a jest jistě
také na Slovensku méně zatížena
a níže odhadnuta nežli u nás a kromě
toho sazba pro válečné přirážky
z katastrálního výnosu základem braná
jest 20 %, kdežto podle naší daně pozemkové
katastrální výnos jest brán 22.7
% pro vyměření přirážek.
Tedy zajisté se tím Slovensku nekřivdí,
když se zavádějí tam přirážky,
jaké jsou právě platné již v
našich zemích historických v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku. Zvláštností
proti daním platným v Čechách jest,
že rozpočtový výbor navrhuje, aby také
přirážka válečná na domovní
daň třídní byla podle osnovy vládní
podržena, jaká jest dosud. Domovní daň
třídní jest asi podobně založena
v Uhrách, jako u nás, ale tam do jisté míry
nahražovala také daň z příjmů,
poněvadž daň z příjmů
v Uhrách počíná teprv od minimální
sazby 10.000 K, totiž to se rozumí pro příjmy,
které neplynou z určitého majetku, tedy příjmy
nefundované. Proto tedy pro příjmy fundované
jest tato domovní daň třídní
vlastně základem zdanění pro venkovský
lid. Venkovský lid by vůbec neplatil žádné
daně z příjmů, kdyby nepodléhal
této válečné přirážce.
Dále jest daň výrobková třetí
třídy. Daň výrobková třetí
třídy jest asi tak založena, jak v Rakousku
bývalá všeobecná daň výdělková,
kterou jsme přejali, která se ovšem u nás
již dosti podstatně změnila a pro niž
jsou progresivně zavedeny válečné
přirážky. Podle dosavadního způsobu
vyměřování v Uhrách jest daň
tato mnohem mírnější nežli v našich
zemích, její technika byla dosti nedokonalá,
byla totiž doplněna teprve r. 1916, během války,
tedy zdaleka nevyhovovala těm požadavkům, jaké
se na pořádnou daň kladou, a proto tedy dosavadní
přirážka, která také byla stanovena
60 % na tuto daň, jeví se nedostatečnou a
zůstává jen stanovena pro nejnižší
sazby daňové, totiž pro sazby daně výdělkové
do 60 K. Ostatní progresy jsou tak voleny, jako v zemích
historických.
Pak je daň z podniků veřejně účtujících.
Ta byla sice založena v Uhrách na témže
základě, jako daň z podniků veřejně
účtujících rakouských, ale
s tou odchylkou, že jednak uherský zákon rozeznával
dvojí daň, daň z podniků průmyslových
a pak z podniků obchodních. Daň z podniků
průmyslových byla vyměřována
jako u nás, 10 % čistého výtěžku,
kdežto z podniků obchodních 12 % a kromě
toho daň ta stoupla podle velikosti výtěžků
progresivně a sice při průmyslových
podnicích až do 18 % výtěžku, kdežto
při obchodních podnicích až do 20 %.
Na základě toho nebylo lze vyměřiti
válečné přirážky tak,
jak to jest právě stanoveno zákonem o válečných
přirážkách u nás loňského
roku, nýbrž zavedena byla sazba jiná, ještě
zmíním. Daň z tantiém, poněvadž
celkem asi tak se shoduje s tantiémovou daní naší,
bude podle návrhu rozpočtového výboru
podrobena téže válečné přirážce
jako daň naše. Nezměněné zůstanou
válečné přirážky při
dani rentové a kapitálové, pak při
dani dolovací nebo bánské, která jest
daní nám neznámou, to jest zvláštní
daň v Uhrách vybíraná. Potom dlužno
se zmíniti o dani z majetku, která v Uhrách
byla vybírána velmi mírňoučkou
sazbou, totiž od 1/20/00
počínaje jměním 20.000 K až do
6/10 procenta při 4 milionech korun.
To jest daň velmi nepatrná a vlastně se jí
měla doplniti jen daň z příjmu. Daň
z příjmu nepodléhala v Uhrách válečným
přirážkám vůbec, byla výslovně
z nich vyňata
V předloze, kterou byly zavedeny válečné
přirážky, přímo se pravilo, že
nesmí býti válečná přirážka
ukládána k dani z příjmu.
Poněvadž však daň z příjmu
na Slovensku celkem počínala dříve
teprve od důchodu 20.000 K a nyní od důchodu
10.000 K a poněvadž sazba její byla poměrně
ve vyšších příjmech příliš
nízká, bylo nutno udělati ji přiměřenou
také sazbám daní našich. Proto se také
navrhují válečné přirážky,
které právě proto, že daň ta
v nižších sazbách byla trochu výše
odhadována, kdežto při nejvyšších
důchodech menšími sazbami, navrhuje rozpočtový
výbor válečné přirážky
pro menší důchody nižší sazbou,
totiž 10 % (kdežto v našem zákoně
dosavadním 35 %), končí však vyšší
sazbou 400 %, kdežto v našem zákoně končí
350 %.
Tedy celkem se hledělo, v souhlase s vládním
návrhem, zařaditi válečné přirážky
na Slovensku a Podkarpatské Rusi, aby sazby daní
shodovaly se co možná nejvíce se sazbami daní
zemí historických. To jest také, jak jest
viděti, účelem a prostředkem k unifikaci
zákonů finančních pro tuto část
naší republiky. Bylo však nutno udělati
od vládní předlohy některé
úchylky a sice jevilo se to při dani z podniků
veřejně účtujících.
Daň z podniků veřejně účtujících
i s válečnou přirážkou při
čistém zisku 20.000 K byla by dělala v Čechách
3600 K, kdežto na Slovensku, při téže
sazbě, jakou navrhovala vládní osnova, byla
by dělala při průmyslových podnicích
4000 K, kdežto při obchodních byla by dělala
4800 K. Tedy byla by bývala o čtvrtinu vyšší
při průmyslových podnicích a o třetinu
vyšší při podnicích obchodních.
Následkem toho rozpočtový výbor se
souhlasem vlády přijal, že má býti
pro první stupeň této daně, totiž
ty, které naznačuje zákonný článek
XXIV. z r. 1916, válečnou přirážkou
pouze 80 %, a teprve ve vyšších sazbách
se vzala sazba vládního návrhu 100 %. Tím
se ta sazba daně výdělkové podniků
veřejně účtujících přiblížila
téměř úplně sazbě daně
takové, jaká je u nás i s válečnými
přirážkami. Rozdíly jsou nepatrné
a při okrouhlosti procent nebylo možno se jim vyhnouti.
Také, pokud se týče daně z příjmů,
jsou některé úchylky, jak jsem již řekl,
počínaje válečnou přirážkou
k daní z příjmů při 10.000
K 10 %, kdežto u nás je tam sazba 35 %, a končí
tato sazba 400 %, kdežto naše sazba končí
350 %. Sazby daně z příjmů i s válečnými
přirážkami se téměř kryjí
se sazbami daní zavedených v historických
zemích. A rozdíly jsou tak, jak se na to poukazuje
ve zprávě rozpočtového výboru,
pouze asi nanejvýše do 4 % necelá 4 %. Ale
takový rozdíl jen v jediném případě,
kdežto jinde dělají ty úchylky mezi
jedním až dvěma procenty. Po většině
však úchylky jsou zcela nepatrné, téměř
mizivé.
Následkem toho jest shoda mezi sazbami daně z příjmů
i s válečnými přirážkami
takovými, jaké jsou zavedeny na Slovensku, skoro
úplná se sazbami těmi, jež jsou v historických
zemích, totiž v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku.
Na základě toho, že daň báňská
jest jen daní mírnou, ale že zároveň
také na Slovensku je tato daň vybírána
z podniků, které ještě nejsou tak vyvinuty
jako u nás, činí se návrh od vlády
i od rozpočtového výboru v souhlase s tím,
aby ta přirážka, která byla zavedena
za války v Uhrách, zůstala stejná.
Totéž platí o dani rentové a kapitálové.
Tedy tím se celkově sazby daňové přibližují,
vlastně stávají se shodnými se sazbami
v historických zemích. A myslím, že
je to dostatečně odůvodněno. Výbor
rozpočtový tedy jednomyslně přijal
vládní předlohu až na tu odchylku, kterou
jsem uvedl při podnicích veřejně účtujících,
a potom, pokud se týče daně ze jmění,
daně z majetku, která byla v některých
sazbách zrušena, byl totiž vsunut zde ve vládní
osnově ještě článek III., kde
všeobecná státní důchodková
přirážka, jak se jmenovala, která byla
zavedena již v roku 1875 a přeměněna
zákonem z roku 1883, se zrušuje při těch
daních, při kterých se zavádí
tímto zákonem větší přirážka
válečná, nežli 60 %.
Při ostatních daních jest tato daň
právě proto, že již to bylo vyrovnáno
právě těmito vyššími přirážkami,
zrušena. Zástupcové vlády projevili
souhlas s těmito změnami, s tímto zrušením
a proto rozpočtový výbor navrhuje slavnému
Národnímu shromáždění,
aby udělilo ústavní schválení
připojené osnově zákonné. (Výborně!
Potlesk.)
Předseda (zvoní): K slovu není
nikdo přihlášen, debata odpadá,
přistoupíme k hlasování. Prosím
o zaujetí míst. (Děje se.)
Také o tomto zákonu míním dáti
hlasovati v celku. Má pouze 4 články, pozměňovací
návrh nebyl k tomu žádný učiněn.
Námitek proti tomuto způsobu hlasování
není. (Nebylo.)
Kdo souhlasí s čl. I., II., III. a IV. zákona,
jakož i s jeho nadpisem, jak jest obsažen ve zprávě
rozpočtového výboru, prosím, aby povstal.
(Děje se.)
To jest většina, zákon jest schválen
v prvém čtení. Přeje si pan zpravodaj
ke druhému čtení slova?
Zpravodaj posl. prof. dr. Koloušek: K druhému
čtení mám jen korektury zcela nepatrné,
interpunkční. Totiž v §u 1., odstavec
5., tam, kde se uvádějí litery článku
zákonného z roku 1916, jest všude dělána
za literou "f)", za literou "a)", pak za literou
"b)", "e)" čárka, která
by mohla býti rušivou, a navrhuji, aby byla vynechána.
Předseda: K druhému čtení doporučuje
pan zpravodaj korektury interpunkční a to v §u
1. v odstavci 5. v pododstavci "a)" za uvedeným
"f)" jest čárka, ta aby odpadla. V odstavci
"b)" v druhé řádce při lit.
"a)" zase aby odpadla čárka a v pododstavci
"c)" při liteře "b)" - "e)"
aby rovněž odpadla čárka za tím
následující. Kdo s takto pozměněným
zákonem, přijatým v prvém čtení,
souhlasí také ve čtení druhém,
prosím, aby povstal. (Děje se.)
To jest většina, zákon jest schválen
také ve druhém čtení a tím
odstavec tento jest vyřízen.