Jisto jest, že předloha o dávce z majetku a
přírůstku ke jmění byla podána
Národnímu shromáždění
poněkud pozdě, a právě proto, že
předloha nebyla hotova, měla vláda úmysl,
zabezpečiti se proti tomu, že by nám majetky
některé, které daní budou podléhati,
unikly. Proto přišla již v listopadu s touto
předlohou o zajištění dávky z
majetku, žádajíc, aby ve lhůtě
24 hodin byla předloha tato projednána. Proč
se tak nestalo, není mi známo, já jsem referát
převzal teprve v nedávných dnech a s největším
urychlením jsem se přičinil o to, aby v rozpočtovém
výboru věc byla projednána.
Nyní, vážené shromáždění,
dovolte, abych vyložil některá ustanovení
této osnovy, abych tak řekl, do jaké míry
jsme provedli ve vládní osnově původní
některé změny. Jest známo, že
o povinnosti k dávce z majetku a o výši této
dávky bude se rozhodovati dle vládní předlohy
na základě stavu majetku zjištěného
k 1. březnu 1919. Čím více se vzdalujeme
od tohoto okamžiku, kdy jmění naše bylo
zjištěno, tím více roste nebezpečí,
že jmění tenkráte sepsané ještě
se u některého majitele ztenčí, stane
se neviditelným anebo různými manipulacemi
dostane se přes hranice, takže v době, kdy
dávka z majetku bude předepsána, resp. vybírána,
nebude dosti vhodných objektů, z nichž by bylo
možno dávku vymoci.
Případy takové jsou ovšem myslitelny
jen jako výminky, ale proto právě vyžadují
výminečných opatření k obraně
státu, a to se má státi vládní
osnovou k zajištění dávky z majetku.
Dovoluji si upozorniti, že podobné opatření,
jaké zde se činí pro dávku z majetku,
bylo již za rakouského zákonodárství
učiněno ohledně daně z válečných
zisků a opatření, která jsou zde v
zákoně navrhována, a stejně tak, jak
jsme byli ujištěni, později prováděcí
nařízení budou se pohybovati úplně
v tom rámci, v jakém se pohybovala opatření
pro zajištění daně z válečných
zisků.
V příčině způsobu zajištění
odkazuje osnova přímo na vládní nařízení
a bylo nám sděleno ministerstvem financí
v rozpočtovém výboru, že to prováděcí
nařízení, jež bude po vydání
zákona publikováno, bude uvažovati o zajištění
několika způsoby, a sice zaručením
pohledávky peněžních ústavů,
složením cenných papírů, zajištěním
knihovním i exekučním vymáháním,
potom zajištěním, také zabavením
a uschováním movitostí, po případě
vnucenou správou nemovitostí, jichž výnos
by se složil do úschovy u exekučního
soudu. Byly vysloveny obavy, které také ve výboru
rozpočtovém byly projeveny, aby nebylo tohoto zákona
berními správami a finančními orgány
zneužíváno. Poněvadž přece
jen dává se orgánům těmto zákonem
určitá moc, mohlo by se státi, že kdyby
se striktně držely ustanovení zákona,
mohly by berní správy někdy postupovati proti
osobám sobě nepříjemným, anebo
z jiných důvodů způsobem nespravedlivým.
Tedy v tomto, směru, jak jsem se již prve zmínil,
bude prováděcí nařízení
vládní udržováno v rámci tom,
v jakém se drželo nejdříve ohledně
válečných daní, a sice nařízení
ze dne 8. srpna 1916, které se omezuje jen na určité
případy. Po tomto ujištění od
našeho ministerstva financí můžeme říci,
že zákon, který dnes projednáváme,
a jeho účel jest namířen vlastně
výhradně proti těm nepoctivým lidem,
kteří za války zbohatli a kteří
nepoctivým způsobem by chtěli dnes zajištění
dávky z majetku uniknouti. A sice jedná se zde o
takový případ, že by poplatník
se svým jměním chtěl se vystěhovati
anebo uprchnouti do ciziny, utrácel by nabyté jmění
ve válce příliš lehkomyslně,
anebo nápadně je rozdával, je-li podezření,
že by svým jměním naložil způsobem,
který by je učinil státním orgánům
nepřístupným anebo jde-li o osoby, které
sice obchodují s velkými obraty, ale jejichž
provozovací zařízení se omezuje na
nepatrný náklad, jako na psací stolek nebo
na žádný. V takovém případě
by vstoupil v platnost tento zákon. Částka
zajišťovací stanoví se v osnově
určitými procenty jmění poplatníkova,
jež samotné se zjistí buď na základě
úředních pomůcek nebo výslechem
aspoň 2 znaleckých důvěrníků,
nebo - není-li zvláštního nebezpečí
- s ohledem na vyžádané údaje strany.
Pokud jde o změny, jež rozpočtový výbor
ve vládní předloze provedl, jest v první
řadě třeba upozorniti na to, že jsme
vyškrtli z vládního návrhu v §
7. odst. 3. k návrhu p. dra Rašína. Jednalo
se zde o to, že vláda z důvodu, aby ulehčila
práci úřadům, beztak přetíženým
agendou, doporučovala, aby nebyla z rozhodnutí odvolacího
úřadu přípustna stížnost
k nejvyššímu správnímu soudu. Proti
tomu ustanovení byly vznášeny velmi těžké
námitky. Uvádělo se, že jednak není
možno v právním státě, aby někdo
v takovém případě byl zbaven možnosti,
odvolati se k nejvyššímu správnímu
soudu a za druhé bylo ukazováno na to, že by
bylo k takovému usnesení, kterým se stížnost
k nejvyššímu správnímu soudu, vylučuje,
potřebí kvalifikované většiny,
poněvadž v tomto směru by to znamenalo změnu
ústavy.
Pokud jde o další změny, provedli jsme vedle
zrušení 3. odstavce § 7. ještě to,
že vložili jsme do §u 8. ustanovení, že,
nabyl-li někdo podniku po vyhlášení
tohoto zákona, ručí za dávku z majetku
do 150 % nabývací ceny. Tato výše ručení
nebyla ve vládní osnově uvedena. Ostatní
změny byly více stylistické a nemají
tedy pro posouzení změn v předloze provedených
většího významu.
Dovoluji si požádati pány, aby vzali na vědomí,
že jsem byl upozorněn referentem z ministerstva financí,
že ve zprávě rozpočtového výboru
v §u 8. jest chyba na řádce 5., místo
slova "vyměřena" má býti
"zajištěna" a doporučuji slavnému
Národnímu shromáždění,
aby osnovu s touto opravou schválilo.
Pokud jde o resoluci, připojenou ke konci, a sice o resoluci
p. dra Fáčka, jest tato resoluce výplodem
obav, aby ministerstvo financí nemohlo dáti zákonu
tomu větší dosah, než na jaký se
původně pomýšlelo a jaký nám
byl v rozpočtovém výboru uváděn.
Proto byla doporučena rozpočtovým výborem
resoluce, kterou se vládě ukládá,
aby prováděcí nařízení
k tomuto zákonu (podle § 3. odst. 5.) před
vydáním předložila rozpočtovému
výboru k vyjádření.
Tím jsem se svou zprávou hotov a prosím vás,
abyste ve smyslu usnesení rozpočtového výboru
tento návrh zákona schválili. (Výborně!
Potlesk.)
Místopředseda dr. Hajn (zvoní):
Přihlásili se tito řečníci:
dr. Fáček, Jirásek Ferd. a
dr. Heidler.
Navrhuji ve smyslu jednacího řádu
lhůtu pro p. řečníky 20 minut.
Jsou nějaké námitky proti tomu? (Nebyly.)
Přijímá se.
Slovo má p. dr. Fáček.
Posl. dr. Fáček: Vážené
Národní shromáždění!
Vypadá to jako protimluv, vytýkám-li projednávanému
zákonu, že přichází příliš
brzy a že přichází příliš
pozdě. A přece obojí tato výtka je
oprávněna. Je to poněkud zvláštní,
že se usnášíme o zákonu k zajištění
dávky z majetku v době, kdy tato dávka z
majetku sama ještě není uzákoněna.
A povede to jistě ke značným nesrovnalostem.
Náš přítomný zákon na
příklad ustanovuje, až do jakého procenta
majetku má jíti zajištění. Ale
my ještě dnes naprosto nevíme, jaké
procento majetku bude činiti skutečná dávka.
Zákon zajišťovací vypočítává
zajišťovací kvotu z čistého jmění
poplatníkova, ale cena toho čistého jmění
závisí na tom, jaké principy budou zavedeny
pro jeho oceňování. To se stane teprve v
zákoně o dávce z majetku a ty principy jsou
již dnes velice sporny ve výboru. Je-li přítomný
zákon již tak neurčitý a tak bez souvislostí
se zákonem o dávce z majetku, pak nevidím
důvodu, proč nemohl býti předložen
již před rokem. Zdá se snad, že je zákon
v jisté souvislosti s akcí soupisovou, která
byla zahájena v únoru loňského roku
na základě známého zmocňovacího
zákona, a že bylo nutno vyčkati výsledků
soupisu, aby na základě jich mohlo býti přikročeno
k zajištění. Ale tato souvislost jest zase
jen zdánlivá. Soupisová akce dodnes nepokročila
tak, aby znám byl majetek jednotlivých majitelů.
Soupisové archy jsou dnes shromážděny
u revisního odboru, který je teprve třídí
a seskupuje podle jednotlivých osob, a bude to trvati ještě
půl nebo tři čtvrti roku, než se materiál
dostane do rukou berních správ. Tyto berní
správy podle zákona mají hned přikročiti
k zajištění dávky z majetku. Jest jasno,
že nebudou moci na základě soupisového
materiálu se rozhodovati o tom na kterého majitele
chtějí nakročiti o zajištění.
Pravidlem bude ten případ, který zákon
uvádí jako výjimku, způsob detektivní,
kde berní správa prostě na základě
slyšení důvěrníků si bude
vybírat osoby, které podle jejího soudu budou
vhodny k tomu, aby proti nim bylo použito zákona o
zajištění dávky z majetku. Tento způsob
je jistě velice primitivní, ale když se s ním
dnes smiřujeme, mohlo se ho použíti již
před rokem a byli bychom tím způsobem zachytili
mnohé majetky, které dnes nám již unikly
nenapravitelně.
Jak již pan referent uvedl ve svém referátu,
měli jsme ve výboru rozpočtovém vážné
námitky proti osnově zákona. Především
tu námitku, že se zákonem příliš
mnoho vkládá do libovůle provádějících
úřadů. Ovšem v motivech zákona
se říká, že ho má býti
použito jen proti podvodnému poplatníků,
ale podle textu zákona mohla by ho berní správa
použíti proti komukoliv. Z toho důvodu bylo
nám slíbeno na naše námitky, že
do prováděcího nařízení
budou pojaty také podrobnější předpisy,
které by vymezily použití zákona na
určité případy, kde skutečně
je poplatník podezřelým, že by se chtěl
vymknouti dávce z majetku. Také se nám nelíbilo,
že se v zákoně novém nic podrobnějšího
neříká o způsobu zajištění.
A přece jsou tu otázky pro poplatníka velice
závažné. Jen na některé chci
upozorniti.
Na příklad jest jistě spravedlivým
požadavek, aby poplatník měl také vliv
na to, které kusy z jeho majetku mají býti
učiněny předmětem zajištění.
Zejména jedna věc padá tu na váhu.
Jak známo, vlastně všeobecné zajištění
dávky z majetku jest již značnou měrou
provedeno v těch soupisových nařízeních,
které byly od loňského roku vydány
na základě tehdejšího zmocňovacího
zákona. Jisté kusy majetku již dnes jsou obstaveny
pro stát jako kauce za příští
dávku z majetku. To platí zejména o zadržených
bankovkách, o zadržených zbytcích vkladů
peněžních a také o pojistkách,
jichž výplata byla tenkráte podvázána.
Tedy jest jistě spravedlivým požadavek poplatníků,
aby tam, kde se bude od nich žádati jistota za dávku,
především tyto obnosy byly započteny
a teprve, když nestačí, aby bylo sáhnuto
na ostatní majetek.
Také jiná věc jest pro poplatníka
velmi vážná. Podle zpráv, kterých
se nám dostalo od pánů vládních
zástupců, nelze počítati, že
by v devíti měsících byla dávka
z majetku skutečně vyměřena a vybírána.
Z toho je viděti, že mezičasí, ve kterém
bude platiti zajištění, bude značné.
Vázanost majetku na dlouhou dobu se stane pro majitele
velmi obtížnou. Bylo by záhodno, připustiti
přinejmenším, aby majitel mohl v té
době vyměniti jistotu, když má naléhavou
potřebu disponovati částí svého
majetku, aby mohl nabídnouti zástavu jinou a zabavený
majetek uvolniti pro svou disposici. To jsou obavy, které
jsme vtělili do resoluce, přijaté v rozpočtovém
výboru, kterou žádali jsme, aby, když
již nebyly příslušné předpisy
přijaty do zákona, aby alespoň byly pojaty
do prováděcího nařízení,
a aby nám bylo prováděcí nařízení
předloženo, prve než bude vydáno.
Vážení pánové a dámy!
Prosím, aby moje kritika o zajištění
dávky z majetku nebyla pojímána jako oposice
proti dávce z majetku samé. Nemusím ujišťovati,
protokoly tohoto Národního shromáždění
podávají o tom důkaz, že naše strana
byla vždy ochotna ke všem obětem, které
se na poplatnictvu, jí zastupovaném, žádaly
ve prospěch státu. Se stejnou ochotou jistě
příjme i dávku z majetku a bude při
tom míti jen to jediné přání,
aby i tato oběť nebyla nadarmo. (Předseda
Tomášek ujímá se předsednictví.)
Ovšem jest dnes již podle předlohy o dávce
z majetku jasno, že tento projekt nebude asi odpovídati
tomu, po čem volal lid hned po našem státním
převratu. Tenkráte volání lidu vycházelo
z roztrpčení nad tím, že válka,
která zničila tolik existencí na jedné
straně, na druhé straně jednotlivce zahrnula
blahobytem a majetkem. Bohužel nutno konstatovati, že
technika berní jest tak nenapravitelně nedokonalá,
že nebude moci uskutečniti tento ideál, aby
se skutečně válečné zisky sebraly
těm, kdo válkou získali. Budeme míti
co dělat jen s dávkou z přírůstku
majetku, která nerozeznává mezi tím,
jak kdo majetku získal, ať spekulací, normálním
přírůstkem svého majetku neb normálním
vývojem hospodářským, větším
přičiněním, která také
naprosto pouští se zřetele, co kdo ve válce
vydělal a již spotřeboval, a která se
omezuje na to, konstatovati, a to zase způsobem naprosto
nedokonalým, rozdíl mezi majetkem předválečným
a dnešním, respekt. majetkem z prvního března
1919. To znamená, že uniká všechno, co
od té doby lidé získali, a jen velmi primitivním
způsobem postihují se zisky dřívější
dávkou z přírůstku. Podobně
jest to se všeobecnou dávkou z majetku, která
ovšem ještě méně vyhovuje přání
lidu, poněvadž ta postihuje každého, i
toho, kdo válkou ztratil. Ten nebude odškodněn
za svou ztrátu, nýbrž bude platiti dávku
z majetku stejně, jako ten, kdo válkou získal.
Přes všechny tyto vady z nezbytí naše
strana přijímá dávku z majetku, ale
naším požadavkem je, aby to těžké
břímě, které dávkou z majetku
bude uloženo, bylo spravedlivě rozděleno. Budeme
tedy proti všemu, co by bylo nespravedlivé proti jednotlivým
poplatníkům, a také proti všemu, co
by mohlo míti zdání třídní
nespravedlnosti vůči určitým skupinám
občanstva. V našich poměrech je zde takové
nebezpečí a jistě budeme jednati v zájmu
státu samého, budeme-li tomuto nebezpečí
čeliti všemi prostředky.
Druhý zřetel, který naše strana nemůže
spustiti s očí, jest zřetel na naši
hospodářskou produkci. Dávka z majetku minula
by se svým účelem, - třeba by nám
pomohla od části státních dluhů
a třeba i, ač je to pochybno, přispěla
ke zlepšení nebo aspoň ke stabilisování
naší valuty - kdyby na druhé straně
zničila úvěr našich výrobních
kruhů, podťala jejich výrobnost a kdyby způsobila
na konec, že by snad výrobní statky znovu se
soustřeďovaly v rukou válečných
zbohatlíků, kořistících z hospodářského
rozvratu, který by dávka z majetku mohla způsobiti,
kdyby způsob jejího vybírání
nebyl přiměřeně upraven, z rozvratu,
který by mohl vzniknouti z toho, kdyby majitelé
musili šmahem svůj majetek zpeněžovati,
aby mohli dávku z majetku státu zaplatiti. To by
byl ovšem výsledek nevítaný. To jest
asi stanovisko naší strany k dávce z majetku,
která není sice předmětem našeho
dnešního jednání, ale přímo
souvisí s předmětem, o kterém se máme
usnášeti. (Výborně! Potlesk.)
Předseda (zvoní): Slovo má
dále pan kolega Ferd. Jirásek:
Posl. Ferd. Jirásek: Velevážení
pánové a dámy! Pan kol. dr. Fáček
v úvodu své řeči prohlásil,
že tento zákon přichází příliš
brzy a také příliš pozdě. Tyto
zákony, pokud se týče dávky z majetku,
byly vůbec dělány již dříve,
a není to naší vinou, že přicházejí
ve dvanácté hodině, když jsme již
na rozchodu z tohoto Národního shromáždění.
My jsme to zajisté byli, kteří jsme poukazovali
na nutnost dávky z majetku a brzké její uzákonění.
Také široké vrstvy lidové žádaly,
aby dávka z majetku se stala skutkem, a nevím, čí
to bylo vinou, že tak pozdě dochází
k tomu, po čtrnáctiměsíčním
zasedání, když již se máme rozejíti,
kde jsou toho příčiny a kde je toho vina,
ale je jisto, bylo-li zde mluveno již o třídním
zájmu, že jsme ho viděli v tom, že pro
všechny daně nepřímé bylo dosti
času, a bylo naházeno na stůl plno těchto
daní, které zatěžují široké
vrstvy lidové, ale nebylo dosti času na dávku
z majetku, která má postihnouti vrstvy majetné.
To je faktum, které nikdo nepopře, poněvadž
to vidíme, a z toho také usuzujeme na celý
postup v této otázce. Velevážení
pánové, chci také připomenouti, že
i to, co všechno bylo podniknuto, aby dávka z majetku
se stala skutkem, že to všecko není ještě
skončeno, a že stojíme před okamžikem,
že velká ta akce, ten velký plán, který
měl zachytiti veškeren majetek, je téměř
ztroskotán a že byl docela již i úmysl,
aby celá akce soupisová, která stála
strašné miliony a strašnou námahu, byla
uložena ad acta, aby bylo oznámeno berním úřadům,
že z ní nic nebude, a aby byla ukládána
dávka z majetku na docela jiném podkladě.
Aspoň poměry, které jsou ve statistickém
oddělení ministerstva financí, by tomu nasvědčovaly,
a tu stojíme před okamžikem, kde je potřeba
se trochu zamysliti. Ať již to je neschopnost, či
jiné důvody, je faktem, že stáli jsme
před tímto okamžikem, a také jedna z
posledních schůzí rozpočtového
výboru to jasně dokazovala, že byly takovéto
úmysly a že skutečně došlo k takovémuto
okamžiku.
V tom směru chci jen připomenouti, že ani s
naší strany neklademe naděje do dávky
z majetku, ani nepřipouštíme to, co snad zde
bylo panem drem Fáčkem vysloveno, že musilo
by to býti namířeno proti průmyslu
a že musilo by to ohroziti průmysl. Pánové,
my zde musíme činiti určitý rozdíl,
a také široké vrstvy lidové nevolají
ani tak po dávce z majetku tam, kde vyplynul majetek z
určité práce, ať již podnikatele,
ať průmyslníka, ale tam, kde byl majetek získán
ať lichvou, ať keťasením atd. O to se jedná
a to chci říci, že proto přichází
dávka z majetku pozdě, poněvadž tento
majetek byl různým způsobem schováván
nebo rozmrhán. V tom směru, vážení
pánové, můžeme říci, že
skutečně přišli jsme s dávkou
z majetku pozdě. Jak nám bylo v rozpočtovém
výboru sděleno, v tom prvním, abych tak řekl,
nadšení ti pánové správně
přiznávali svůj majetek při soupisu
k 1. březnu 1919, dnes však jeví se snaha,
aby to, co tehdy bylo přiznáno a napsáno,
zmizelo, a proto se setkalo ministerstvo financí se zjevy,
že byly nabízeny i úředníkům
vysoké odměny za to, když původní
soupisy k 1. březnu 1919 zmizí.
Velevážení pánové! To je zjev,
nad kterým je potřeba se zamysliti, a v důsledku
toho je třeba, aby dávka z majetku co nejrychleji
se stala skutkem, aby byla projednána a v Národním
shromáždění také odhlasována,
poněvadž jinak, nedojde-li se v Národním
shromáždění k této dávce
z majetku a přírůstku, než se rozejde,
pak jsem přesvědčen, že k ní
nedojdeme ani za rok, ani za dvě léta. V tomto směru
samy široké vrstvy lidové na tom trvají,
aby dávka z majetku a z přírůstku
majetku se stala skutkem, zejména též proto,
poněvadž byla přijata celá řada
daní, kterými se zatěžují široké
vrstvy obyvatelstva je to zejména dávka z převodu
statků. Tato dávka zatěžuje široké
vrstvy lidové nejen pro svou výši, ale také
proto, poněvadž nepoctivým obchodem bylo použito
této dávky z převodu statků k značnému
zdražení životních potřeb. Bylo
konstatováno, že v jednotlivých místech
se přiráželo o 20-30 %
k cenám zboží na základě předpokladu,
že daň z převodu statků stane se skutkem.