Úterý 17. února 1920

Schůze zahájena ve 2 hod. 35 min. odpol.

Přítomni:

Předseda: Tomášek,

místopředsedové: Dula, Kadlčák, dr. Hajn, Konečný, Udržal;

zapisovatel: Bradáč, dr. Slávik;

větší počet členů Národního shromáždění.

Zástupcové vlády: Předseda vlády: Tusar a členové vlády: dr. Beneš, Habrman, Houdek, Sonntág, Staněk, Švehla, dr. Veselý, dr. Winter.

Z kanceláře sněmovní: JUDr. Haasz, tajemník sněmovní, zástupce jeho JUDr. Trmal.

Denní pořad

120. schůze Národního shromáždění československého v úterý dne 17. února 1920 o 2. hodině odpolední.

1. Zpravodaj Stivín Zpráva rozpočtového výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 2009) o zajišťování dávky z majetku (tisk č. 2387).

2. Zpravodaj Koloušek. Zpráva rozpočtového výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 2232), jímž se stanoví pro Slovensko a Podkarpatskou Rus válečné přirážky za léta 1919 a 1920 a zrušují se některá ustanovení o daních přímých (tisk č. 2396).

3. Zpravodaj G. Navrátil, Kadlčák. Zpráva státně-zřízeneckého výboru a výboru rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk č. 2231), jímž se zařaďují do úřednických tříd hodnostních a platových státní lesní a státní lesní příručí, příručí při správě statků státních a statků a lesů, které jsou v státní správě (tisk č. 2397).

4. Zpravodaj Hatlák. Zpráva živnostenského výboru o přikázaných peticích (tisk č. 2391).

Místopředseda dr. Hajn: Zahajuji 120. schůzi Národního shromáždění. Je schopno se usnášeti.

Omluvili se:

Churavostí: Dr. Franta (na neurčito), Kaderka (na neurčito), Prokůpek (na neurčito), Hrdlička (na neurčito), Zavoral (na neurčito), inž. Bečka (na neurčito);

zaměstnáním: Jaromír Špaček (na neurčito), dr. Vlček (na neurčito), Malík;

úmrtím v rodině:

Čipera (na neurčito), Kypr.

Tiskem rozdáno v 120. schůzi Národního shromáždění Československého:

Sněmovní tajemník dr. Haasz (čte):

Tisk 2412. Odpověď ministerstva národní obrany na dotaz člena Národního shromáždění Vil. Votruby, Hatláka, a soudr. o zadání dodávky masa pro vojsko v Čechách.

Tisk 2395. Odpověď ministerstva veř. zdravotnictví a tělesné výchovy na dotaz členů Národního shromáždění dra. Zikm. Witta, Jana Prokeše, M. O. Štěpánka, Petra Cingra a soudr. stran potírání epidemie neštovic na Těšínsku.

Tisk 2413. Odpověď ministerstva železnic na dotaz člena Národního shromáždění F. Síse a soudr. stran zastavení provozu o vánočních svátcích 1919.

Tisk 2415. Odpověď ministerstva zemědělství a ministerstva pro zásobování lidu na dotaz členů Národního shromáždění J. Veselého a soudr. stran cen obilí k setí.

Tisk 2397. Zpráva výboru státně-zřízeneckého a výboru rozpočtového návrhu zákona, jímž se zařaďují do úřednických tříd hodnostních a platových státní lesní a státní lesní příručí, příručí při správě statků státních a statkův a lesův, které jsou ve státní správě.

Tisk 2394. Odpověď min. veř. prací na dotaz členů Národního shromáždění B. Bradáče, J. Malypetra a soudr. o samovolném rozhodování uhelného inspektorátu v Karl. Varech, jímž jest znemožňována zemské žňové komisi státního obilního ústavu řádná a pravidelná distribuce uhlí výmlatního a orebního.

Náměstek sněmovního tajemníka dr. Trmal (čte):

Výborům přikázáno z předsednictva:

Výboru pro pozemkovou reformu:

Tisk 2381. Návrh členů Národního shromáždění Jos. Šolle, Šabaty a spol., aby byla provedena novelisace zákona ze dne 27. května 1919 č. 318 sb. zák. a nař. o zajištění půdy drobným pachtýřům.

Výboru zemědělskému:

Tisk 2382. Návrh členů Národního shromáždění Karla Svobody, Fr. Zíky, a soudr., na zřízení okresních hospodářských záložen na Moravě a ve Slezsku.

Výboru dopravnímu:

Tisk 2399. Návrh členů Národního shromáždění G. Navrátila, dra L. Vaňka a soudr., na zřízení autobusových spojení Čáslav-Zbraslavice, Čáslav-Ledeč, Čáslav-Záboř, Čáslav-Přelouč, Čáslav-Pardubice. (Současně přikázán též výboru rozpočtovému).

Tisk 2400. Návrh členů Národního shromáždění Hrdličky, Brodeckého a soudr. na provedení stavby dráhy, spojující projektované dvě tratě Litomyšl-Polička a Moravany-Luže, kteráž by vedla přes Proseč, v délce asi 16 km.

Výboru kulturnímu:

Tisk 2399. Návrh členů Národního shromáždění dra. Fr. Krejčího, J. Slavíčka, Landové-Štychové, a spol. na sestátnění a sestřednění českého zemského pomologického ústavu v Troji. (Současně přikázán též výboru zemědělskému a rozpočtovému).

Tisk 2405. Návrh členů Národního shromáždění Tučného, Sladkého a soudr., aby byla dvoutřídní obchodní škola ve Frenštátě p./R. postátněna. (Současně přikázán též výboru rozpočtovému).

Tisk. 2406. Návrh členů Národního shromáždění V. Freimana, Em. Špatného a soudr., aby učitelům obecných a měšťanských škol, hlásícím se k návštěvě kursů, určených pro vzdělání učitelstva pokračovacích škol živnostenských, poskytnuty byly úlevy a podpory, jakož i aby kursy účelněji byly vypraveny. (Současně přikázán též výboru rozpočtovému).

Místopředseda dr. Hajn:

Výborům přikázáno z předsednictva:

Výboru kulturnímu:

Tisk 2407. Návrh čl. N. S. Emila Špatného, Jos. Svozila, V. Sladkého, dra Fr. Rambouska, Kopečka a soudr. na sloučení, po případě zrušení zbytečných německých středních a odborných škol a na rozšíření českého středního a odborného školství. (Současně přikázán též výboru rozpočtovému.)

Navrhuje se, aby byla podána zpráva do tří dnů.

Jsou proti tomu námitky? (Nebyly.) Nejsou. Lhůta ta je přijata.

K žádosti pana předsedy výboru zahraničního přikázán byl návrh čl. N. S. dra Bartoška, Machara, Špatného, Pika, Duška a soudr., aby byla zajištěna náhrada škod obětem politické persekuce v l. 1914-1918 při likvidaci starého Rakouska a při jednání mírovém, tisk 278, také výboru vyšetřovacímu.

Jsou proti tomu námitky? (Nebyly.) Námitky nejsou. Přijímá se.

Z předsednictva přikázáno bylo podle § 3. zákona ze dne 24. července 1917 č. 307 ř. z. výboru zemědělskému: nařízení vlády z 13. února 1920, jímž stanoví se přejímací ceny strojených hnojiv, obhospodařovaných komisí pro strojená hnojiva.

Výboru imunitnímu přikázána byla z předsednictva:

1. Žádost okresního soudu v Olomouci odděl. VI. ze dne 29. ledna 1920, U VI 43/20 za svolení k trestnímu stíhání člena N. S. Rudolfa Mlčocha pro přestupek podle §§ 19., 21. tisk. zákona pro neuveřejnění opravného článku, k žádosti státního zastupitelství v Olomouci.

2. Žádost zem. trest. soudu v Praze, odděl. XIV., ze dne 7. února 1920, , za svolení k trestnímu stíhání člena N. S. Josefa Stivína pro přečin urážky na cti spáchaný tiskem, k žalobě Antonína Pika, tajemníka ve Vršovicích.

Jednací zápisy o 118. a 119. schůzi N. S. Č. byly vyloženy po 48 hodin ve sněmovní kanceláři.

Protože písemné námitky proti nim podány nebyly, jsou podle § 77. jednacího řádu schváleny a budou podle § 79. téhož řádu vytištěny.

(Zvoní.) Na

denním pořadu

jest

1. zpráva rozpočtového výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 2009) o zajišťování dávky z majetku (tisk č. 2387).

Zpravodajem jest člen N. S. p. Josef Stivín, uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Jos. Stivín: Slavné Národní shromáždění! Bude tomu v těchto dnech právě rok, co jsme za velikého vzrušení veřejnosti projednali a schválili zmocňovací zákon pro ministra financí, kterým byla zahájena veliká akce okolkování našich bankovek a současně soupis veškerého majetku. Majetkový soupis byl proveden za tím účelem, jak tehdy bylo konstatováno, aby mohla býti po něm provedena všeobecná dávka z majetku jako důsledek hospodářských poměrů, způsobených válkou a jako prostředek k nápravě našich financí.

Dnes vám předkládám jako zpravodaj rozpočtového výboru ke schválení vládní osnovu zákona o zajištění dávky z majetku, která jest jakousi předehrou vládní osnovy o dávce z majetku a z přírůstku na majetku, jež jest právě projednávána v subkomitétu rozpočtového výboru. O dávce z majetku, jako samozřejmé nutnosti pro ozdravění našich poměrů hospodářských, jednalo se - a zejména mluvilo se - již od prvních dnů naší samostatnosti. Již v letech válečných bylo samozřejmo, že následky války budou takové, že bude třeba, aby státy sáhly k mimořádným prostředkům sanačním. Když dnes o této věci jednáme, bude snad dovoleno, abych několika slovy promluvil o důsledcích zákona, jenž dnes projednávanou předlohou má býti jaksi předem prováděn. Zajištění dávky z majetku jest předehrou, jest jakousi zálohou toho, co stát od výtěžku dávky z majetku očekává.

Máme v rukou obsáhlou vládní předlohu o dávce z majetku a přírůstku, která v nás chce budit ty nejlepší naděje, myslím však, že nebude mezi námi sporu o to, že by bylo žádoucí, abychom se v této věci neoddávali přílišnému optimismu, abychom se nedali sváděti jednotlivými hesly a nepodléhali velkým nadějím, pokud se týká ozdravení našich financí, jak jsme to očekávali a jak nám bylo slibováno loňského roku od okolkování bankovek.

Pro dávku z majetku jako prostředek k zlepšení státních financí nemáme v dějinách ve skutečnosti žádného význačnějšího případu a také, pokud zpráva vládní o té dávce z majetku mluví, poukazuje k tomu, že nikdy naděje, které kdy s touto dávkou byly spojovány, neprojevily toho účinku a nikdy nebyly splněny. Bylo to zejména za velké revoluce francouzské, kdy byla dávka z majetku usnesena tehdy konventem a měla být vybrána celou čtvrtinou. To byl jaksi největší pokus v dějinách, ale ani tento postup tehdy jednak pro překážky, jednak pro nemožnost ovládnutí této věci nesetkal se s plným zdarem. Pokud jde o dávku z majetku, mluví se ve všech projevech vládních, jednak v programu vlády p. dra Kramáře z ledna 1919, jednak v programu vlády ministerského předsedy Tusara, kde se ohlašuje tato dávka z majetku, o této dávce jako o prostředku, který má ozdraviti naši menu.

A v právě vyšlé publikaci bývalého ministra financí dra Rašína jest citována a uvedena celá řada důvodů a projevů, kde se naznačuje, že úkolem dávky ze jmění jest pouze a jedině náprava měny a že tedy v tomto směru má dávka z majetku za úkol, aby předně byly staženy státovky obíhající a aby byly vyssáty, pokud možno, úplně a v druhé řadě že je třeba, by tato dávka z majetku - což je pro projednávaný dnes vládní návrh velmi důležito - nebyla vybírána v dlouhém období, poněvadž pak bylo by nebezpečí, že by mohla býti převalována na důchody, na konsumenty, nýbrž že je třeba, aby tato daň z majetku byla vybrána pokud možno na jednou, neb aspoň v tak krátké lhůtě, jakou vládní osnova předpokládá.

Nyní, pánové, jest otázka, do jaké míry se opravdu veškeré tyto předpoklady splní, a my, pokud sledujeme dosavadní projevy pánů ministrů i jednotlivých odborníků, vidíme, že ještě před krátkou dobou, snad před půlrokem, se vliv dávky z majetku na zlepšení našich financí posuzoval daleko jinak, nežli dnes, kdy před námi leží hotová vládní osnova. Dnes již se ozývají velmi skeptické hlasy, - a sice hlasy z kruhů praktikův i kruhů vědeckých - zda bude možno očekávati od této dávky z majetku, i kdyby byla vyměřena v míře vyšší než vláda předpokládá, nápravu měny.

Dovoluji si upozorniti, že věc, kterou dnes projednáváme a která souvisí, jak jsem již řekl, s vládní osnovou o dávce z majetku a přírůstku, souvisí současně ještě se dvěma dalšími vládními předlohami, které - jak vláda si přeje - mají býti spolu s dávkou z majetku ještě v tomto zasedání Národního shromáždění projednány. Je to především vládní předloha o cedulové bance, o zřízení akciové cedulové banky, která byla již projednávána ve výboru rozpočtovém; rozpočtový výbor však se tehdy rozhodl, že vládní osnově, která byla pouze o 4 paragrafech a měla vytýčiti nejhlavnější zásady, nedá svůj souhlas, a vyslovil přání, aby vláda podala úplný elaborát podobného zákona, kterýžto elaborát je dnes předmětem porad v anketách odborníků a teprve potom bude nám, jak Národnímu shromáždění, tak i rozpočtovému výboru, k projednání předložen. Kromě toho bude třeba, má-li býti dávka z majetku vybrána a nemá-li naraziti na některé překážky, na něž se zde dnes poukazuje, podati osnovu zákona, která by aspoň částečně řešila otázku válečných půjček.

Kolik, vážené shromáždění, vynese dávka z majetku, o tom jsou ovšem dnes velice rozdílné názory, poněvadž nemáme žádného jasného a přesného obrazu, jak veliké jest dnes národní jmění, nemáme přesného obrazu o tom, do jaké výše bude finován příjem z této dávky z majetku, poněvadž není známo, zda-li na těch zásadách, na kterých předloha vládní jest zpracována, skutečně vynese obnos, který se předpokládá, či zda-li obnos ten bude větší. Ale jsou již dnes mezi pány členy Národního shromáždění různé názory o tom, kolik má tato dávka vynésti. Přihlížíme-li k věci, shledáme, že není zde možnosti vypracovat zákon, který by nám dával záruku, že dávka z majetku tolik a tolik vynese. Dávka z majetku má za úkol, jak ve vládní osnově se uvádí, v prvé řadě stáhnout resp. uhraditi bankovky, za druhé uhraditi některé nejnaléhavější státní dluhy a vedle toho uvádí vláda ve svém návrhu řadu důsledků po stránce sociální a po stránce národohospodářské, které dle mého soudu jsou příliš optimisticky vytýčeny, protože zejména po stránce sociální nemůžeme očekávat těchto pronikavých důsledků od dávky z majetku, o kterých se v odůvodnění vládní předlohy mluví.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP