Schůze zahájena ve 2 hod. 35 min. odpol.
Přítomni:
Předseda: Tomášek,
místopředsedové: Dula, Kadlčák, dr.
Hajn, Konečný, Udržal;
zapisovatel: Bradáč, dr. Slávik;
větší počet členů Národního shromáždění.
Zástupcové vlády: Předseda vlády: Tusar a členové
vlády: dr. Beneš, Habrman, Houdek, Sonntág, Staněk, Švehla,
dr. Veselý, dr. Winter.
Z kanceláře sněmovní: JUDr. Haasz, tajemník sněmovní,
zástupce jeho JUDr. Trmal.
Denní pořad
120. schůze Národního shromáždění československého v úterý
dne 17. února 1920 o 2. hodině odpolední.
1. Zpravodaj Stivín Zpráva rozpočtového výboru o vládním
návrhu zákona (tisk č. 2009) o zajišťování dávky z majetku (tisk č. 2387).
2. Zpravodaj Koloušek. Zpráva rozpočtového výboru o vládním
návrhu zákona (tisk č. 2232), jímž se stanoví pro Slovensko a Podkarpatskou
Rus válečné přirážky za léta 1919 a 1920 a zrušují se některá ustanovení
o daních přímých (tisk č. 2396).
3. Zpravodaj G. Navrátil, Kadlčák. Zpráva státně-zřízeneckého
výboru a výboru rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk č. 2231),
jímž se zařaďují do úřednických tříd hodnostních a platových státní lesní
a státní lesní příručí, příručí při správě statků státních a statků a lesů,
které jsou v státní správě (tisk č. 2397).
4. Zpravodaj Hatlák. Zpráva živnostenského výboru o přikázaných
peticích (tisk č. 2391).
Místopředseda dr. Hajn: Zahajuji 120. schůzi Národního
shromáždění. Je schopno se usnášeti.
Omluvili se:
Churavostí: Dr. Franta (na neurčito), Kaderka (na neurčito),
Prokůpek (na neurčito), Hrdlička (na neurčito), Zavoral
(na neurčito), inž. Bečka (na neurčito);
zaměstnáním: Jaromír Špaček (na neurčito), dr. Vlček (na
neurčito), Malík;
úmrtím v rodině:
Čipera (na neurčito), Kypr.
Tiskem rozdáno v 120. schůzi Národního shromáždění Československého:
Sněmovní tajemník dr. Haasz (čte):
Tisk 2412. Odpověď ministerstva národní obrany na dotaz člena
Národního shromáždění Vil. Votruby, Hatláka, a soudr. o zadání
dodávky masa pro vojsko v Čechách.
Tisk 2395. Odpověď ministerstva veř. zdravotnictví a tělesné
výchovy na dotaz členů Národního shromáždění dra. Zikm. Witta, Jana
Prokeše, M. O. Štěpánka, Petra Cingra a soudr. stran
potírání epidemie neštovic na Těšínsku.
Tisk 2413. Odpověď ministerstva železnic na dotaz člena Národního
shromáždění F. Síse a soudr. stran zastavení provozu o vánočních
svátcích 1919.
Tisk 2415. Odpověď ministerstva zemědělství a ministerstva pro
zásobování lidu na dotaz členů Národního shromáždění J. Veselého
a soudr. stran cen obilí k setí.
Tisk 2397. Zpráva výboru státně-zřízeneckého a výboru rozpočtového
návrhu zákona, jímž se zařaďují do úřednických tříd hodnostních a platových
státní lesní a státní lesní příručí, příručí při správě statků státních
a statkův a lesův, které jsou ve státní správě.
Tisk 2394. Odpověď min. veř. prací na dotaz členů Národního shromáždění
B. Bradáče, J. Malypetra a soudr. o samovolném rozhodování
uhelného inspektorátu v Karl. Varech, jímž jest znemožňována zemské žňové
komisi státního obilního ústavu řádná a pravidelná distribuce uhlí výmlatního
a orebního.
Náměstek sněmovního tajemníka dr. Trmal (čte):
Výborům přikázáno z předsednictva:
Výboru pro pozemkovou reformu:
Tisk 2381. Návrh členů Národního shromáždění Jos. Šolle,
Šabaty a spol., aby byla provedena novelisace zákona ze dne 27.
května 1919 č. 318 sb. zák. a nař. o zajištění půdy drobným pachtýřům.
Výboru zemědělskému:
Tisk 2382. Návrh členů Národního shromáždění Karla Svobody,
Fr. Zíky, a soudr., na zřízení okresních hospodářských záložen na
Moravě a ve Slezsku.
Výboru dopravnímu:
Tisk 2399. Návrh členů Národního shromáždění G. Navrátila,
dra L. Vaňka a soudr., na zřízení autobusových spojení Čáslav-Zbraslavice,
Čáslav-Ledeč, Čáslav-Záboř, Čáslav-Přelouč, Čáslav-Pardubice. (Současně
přikázán též výboru rozpočtovému).
Tisk 2400. Návrh členů Národního shromáždění Hrdličky,
Brodeckého a soudr. na provedení stavby dráhy, spojující projektované
dvě tratě Litomyšl-Polička a Moravany-Luže, kteráž by vedla přes Proseč,
v délce asi 16 km.
Výboru kulturnímu:
Tisk 2399. Návrh členů Národního shromáždění dra. Fr. Krejčího,
J. Slavíčka, Landové-Štychové, a spol. na sestátnění a sestřednění
českého zemského pomologického ústavu v Troji. (Současně přikázán též výboru
zemědělskému a rozpočtovému).
Tisk 2405. Návrh členů Národního shromáždění Tučného,
Sladkého a soudr., aby byla dvoutřídní obchodní škola ve Frenštátě
p./R. postátněna. (Současně přikázán též výboru rozpočtovému).
Tisk. 2406. Návrh členů Národního shromáždění V. Freimana,
Em. Špatného a soudr., aby učitelům obecných a měšťanských škol,
hlásícím se k návštěvě kursů, určených pro vzdělání učitelstva pokračovacích
škol živnostenských, poskytnuty byly úlevy a podpory, jakož i aby kursy
účelněji byly vypraveny. (Současně přikázán též výboru rozpočtovému).
Místopředseda dr. Hajn:
Výborům přikázáno z předsednictva:
Výboru kulturnímu:
Tisk 2407. Návrh čl. N. S. Emila Špatného, Jos. Svozila,
V. Sladkého, dra Fr. Rambouska, Kopečka a soudr. na
sloučení, po případě zrušení zbytečných německých středních a odborných
škol a na rozšíření českého středního a odborného školství. (Současně přikázán
též výboru rozpočtovému.)
Navrhuje se, aby byla podána zpráva do tří dnů.
Jsou proti tomu námitky? (Nebyly.) Nejsou. Lhůta ta je přijata.
K žádosti pana předsedy výboru zahraničního přikázán byl návrh
čl. N. S. dra Bartoška, Machara, Špatného, Pika, Duška a soudr.,
aby byla zajištěna náhrada škod obětem politické persekuce v l. 1914-1918
při likvidaci starého Rakouska a při jednání mírovém, tisk 278, také výboru
vyšetřovacímu.
Jsou proti tomu námitky? (Nebyly.) Námitky nejsou. Přijímá
se.
Z předsednictva přikázáno bylo podle § 3. zákona ze dne 24. července
1917 č. 307 ř. z. výboru zemědělskému: nařízení vlády z 13. února
1920, jímž stanoví se přejímací ceny strojených hnojiv, obhospodařovaných
komisí pro strojená hnojiva.
Výboru imunitnímu přikázána byla z předsednictva:
1. Žádost okresního soudu v Olomouci odděl. VI. ze dne 29. ledna 1920,
U VI 43/20 za svolení k trestnímu stíhání člena N. S. Rudolfa Mlčocha
pro přestupek podle §§ 19., 21. tisk. zákona pro neuveřejnění opravného
článku, k žádosti státního zastupitelství v Olomouci.
2. Žádost zem. trest. soudu v Praze, odděl. XIV., ze dne 7. února 1920,
, za svolení k
trestnímu stíhání člena N. S. Josefa Stivína pro přečin urážky na
cti spáchaný tiskem, k žalobě Antonína Pika, tajemníka ve Vršovicích.
Jednací zápisy o 118. a 119. schůzi N. S. Č. byly vyloženy po
48 hodin ve sněmovní kanceláři.
Protože písemné námitky proti nim podány nebyly, jsou podle § 77. jednacího řádu schváleny a budou podle § 79. téhož řádu vytištěny.
(Zvoní.) Na
denním pořadu
jest
1. zpráva rozpočtového výboru o vládním návrhu zákona (tisk č.
2009) o zajišťování dávky z majetku (tisk č. 2387).
Zpravodajem jest člen N. S. p. Josef Stivín, uděluji mu slovo.
Zpravodaj posl. Jos. Stivín: Slavné Národní shromáždění! Bude
tomu v těchto dnech právě rok, co jsme za velikého vzrušení veřejnosti
projednali a schválili zmocňovací zákon pro ministra financí, kterým byla
zahájena veliká akce okolkování našich bankovek a současně soupis veškerého
majetku. Majetkový soupis byl proveden za tím účelem, jak tehdy bylo konstatováno,
aby mohla býti po něm provedena všeobecná dávka z majetku jako důsledek
hospodářských poměrů, způsobených válkou a jako prostředek k nápravě našich
financí.
Dnes vám předkládám jako zpravodaj rozpočtového výboru ke schválení
vládní osnovu zákona o zajištění dávky z majetku, která jest jakousi předehrou
vládní osnovy o dávce z majetku a z přírůstku na majetku, jež jest právě
projednávána v subkomitétu rozpočtového výboru. O dávce z majetku, jako
samozřejmé nutnosti pro ozdravění našich poměrů hospodářských, jednalo
se - a zejména mluvilo se - již od prvních dnů naší samostatnosti. Již
v letech válečných bylo samozřejmo, že následky války budou takové, že
bude třeba, aby státy sáhly k mimořádným prostředkům sanačním. Když dnes
o této věci jednáme, bude snad dovoleno, abych několika slovy promluvil
o důsledcích zákona, jenž dnes projednávanou předlohou má býti jaksi předem
prováděn. Zajištění dávky z majetku jest předehrou, jest jakousi zálohou
toho, co stát od výtěžku dávky z majetku očekává.
Máme v rukou obsáhlou vládní předlohu o dávce z majetku a přírůstku,
která v nás chce budit ty nejlepší naděje, myslím však, že nebude mezi
námi sporu o to, že by bylo žádoucí, abychom se v této věci neoddávali
přílišnému optimismu, abychom se nedali sváděti jednotlivými hesly a nepodléhali
velkým nadějím, pokud se týká ozdravení našich financí, jak jsme to očekávali
a jak nám bylo slibováno loňského roku od okolkování bankovek.
Pro dávku z majetku jako prostředek k zlepšení státních financí nemáme
v dějinách ve skutečnosti žádného význačnějšího případu a také, pokud zpráva
vládní o té dávce z majetku mluví, poukazuje k tomu, že nikdy naděje, které
kdy s touto dávkou byly spojovány, neprojevily toho účinku a nikdy nebyly
splněny. Bylo to zejména za velké revoluce francouzské, kdy byla dávka
z majetku usnesena tehdy konventem a měla být vybrána celou čtvrtinou.
To byl jaksi největší pokus v dějinách, ale ani tento postup tehdy jednak
pro překážky, jednak pro nemožnost ovládnutí této věci nesetkal se s plným
zdarem. Pokud jde o dávku z majetku, mluví se ve všech projevech vládních,
jednak v programu vlády p. dra Kramáře z ledna 1919, jednak v programu
vlády ministerského předsedy Tusara, kde se ohlašuje tato dávka z majetku,
o této dávce jako o prostředku, který má ozdraviti naši menu.
A v právě vyšlé publikaci bývalého ministra financí dra Rašína jest
citována a uvedena celá řada důvodů a projevů, kde se naznačuje, že úkolem
dávky ze jmění jest pouze a jedině náprava měny a že tedy v tomto směru
má dávka z majetku za úkol, aby předně byly staženy státovky obíhající
a aby byly vyssáty, pokud možno, úplně a v druhé řadě že je třeba, by tato
dávka z majetku - což je pro projednávaný dnes vládní návrh velmi důležito
- nebyla vybírána v dlouhém období, poněvadž pak bylo by nebezpečí, že
by mohla býti převalována na důchody, na konsumenty, nýbrž že je třeba,
aby tato daň z majetku byla vybrána pokud možno na jednou, neb aspoň v
tak krátké lhůtě, jakou vládní osnova předpokládá.
Nyní, pánové, jest otázka, do jaké míry se opravdu veškeré tyto předpoklady
splní, a my, pokud sledujeme dosavadní projevy pánů ministrů i jednotlivých
odborníků, vidíme, že ještě před krátkou dobou, snad před půlrokem, se
vliv dávky z majetku na zlepšení našich financí posuzoval daleko jinak,
nežli dnes, kdy před námi leží hotová vládní osnova. Dnes již se ozývají
velmi skeptické hlasy, - a sice hlasy z kruhů praktikův i kruhů vědeckých
- zda bude možno očekávati od této dávky z majetku, i kdyby byla vyměřena
v míře vyšší než vláda předpokládá, nápravu měny.
Dovoluji si upozorniti, že věc, kterou dnes projednáváme a která souvisí,
jak jsem již řekl, s vládní osnovou o dávce z majetku a přírůstku, souvisí
současně ještě se dvěma dalšími vládními předlohami, které - jak vláda
si přeje - mají býti spolu s dávkou z majetku ještě v tomto zasedání Národního
shromáždění projednány. Je to především vládní předloha o cedulové bance,
o zřízení akciové cedulové banky, která byla již projednávána ve výboru
rozpočtovém; rozpočtový výbor však se tehdy rozhodl, že vládní osnově,
která byla pouze o 4 paragrafech a měla vytýčiti nejhlavnější zásady, nedá
svůj souhlas, a vyslovil přání, aby vláda podala úplný elaborát podobného
zákona, kterýžto elaborát je dnes předmětem porad v anketách odborníků
a teprve potom bude nám, jak Národnímu shromáždění, tak i rozpočtovému
výboru, k projednání předložen. Kromě toho bude třeba, má-li býti dávka
z majetku vybrána a nemá-li naraziti na některé překážky, na něž se zde
dnes poukazuje, podati osnovu zákona, která by aspoň částečně řešila otázku
válečných půjček.
Kolik, vážené shromáždění, vynese dávka z majetku, o tom jsou ovšem
dnes velice rozdílné názory, poněvadž nemáme žádného jasného a přesného
obrazu, jak veliké jest dnes národní jmění, nemáme přesného obrazu o tom,
do jaké výše bude finován příjem z této dávky z majetku, poněvadž není
známo, zda-li na těch zásadách, na kterých předloha vládní jest zpracována,
skutečně vynese obnos, který se předpokládá, či zda-li obnos ten bude větší.
Ale jsou již dnes mezi pány členy Národního shromáždění různé názory o
tom, kolik má tato dávka vynésti. Přihlížíme-li k věci, shledáme, že není
zde možnosti vypracovat zákon, který by nám dával záruku, že dávka z majetku
tolik a tolik vynese. Dávka z majetku má za úkol, jak ve vládní osnově
se uvádí, v prvé řadě stáhnout resp. uhraditi bankovky, za druhé uhraditi
některé nejnaléhavější státní dluhy a vedle toho uvádí vláda ve svém návrhu
řadu důsledků po stránce sociální a po stránce národohospodářské, které
dle mého soudu jsou příliš optimisticky vytýčeny, protože zejména po stránce
sociální nemůžeme očekávat těchto pronikavých důsledků od dávky z majetku,
o kterých se v odůvodnění vládní předlohy mluví.