Poněvadž ku projednání tohoto zákona
dochází později, než se předpokládalo
a sloučení obcí sousedních s Prahou
nelze do 1. července 1920 provésti, resp. přípravné
práce k tomu ve lhůtě té vykonati,
navrhujeme, aby § 18. citovaného zákona měl
toto znění - to jest § 18. prvé osnovy
o sloučení, který zní podle navrhované
a oběma výbory akceptované stylisace: "§
13. tohoto zákona nabývá účinnosti
dnem jeho vyhlášení, jinak zákon tento
nabude účinností dnem 1. července
1920." Tedy v tomto pozměňovacím návrhu
se navrhuje, aby zněla prvá věta tak, jak
bylo uvedeno a jak jest uvedeno v osnově, že §
13. tohoto zákona nabývá účinnosti
dnem vyhlášení, jinak že zákon
tento nabude účinnosti za 6 měsíců
po svém vyhlášení.
Já uznávám důvodnost tohoto návrhu
právě na základě té okolnosti,
že došlo k uskutečnění toho zákona
později, než se očekávalo a jest zajisté
jen vhodno, aby byl poskytnut dostatečný čas,
nikoliv ovšem příliš dlouhý, na
vykonání prací přípravných.
Tím jsem skončil.
Místopředseda dr. Hajn (zvoní):
Oznamuji, že k tomuto projednání bodu programu
se dostavil za ministerstvo vnitra ministerský rada dr.
Joachim.
Přišly dva návrhy tohoto znění:
Návrh člena Národního shromáždění
dra Th. Bartoška a spol. na změnu § l8.
navrženého zákona, kterým se sousední
obce a osady slučují s Prahou.
Poněvadž ku projednání tohoto zákona
dochází později, nežli se při
jeho stylisaci předpokládalo, a sloučení
obcí sousedních s Prahou nelze do 1. července
1920 provésti, resp. přípravné práce
k tomu ve lhůtě té vykonati, navrhujeme,
aby § 18. cit. zákona měl toto znění:
"§ 13. tohoto zákona nabývá účinnosti
dnem vyhlášení, jinak zákon tento nabude
účinnosti za 6 měsíců po
svém vyhlášení."
Návrh má dostatečný počet podpisů,
jest tudíž předmětem jednání.
Dále došel druhý návrh, který
podávají členové Národního
shromáždění dr. Brabec, dr. Meissner,
Špatný, Zavoral, dr. Krouský
a spol. k zákonu o volbách do ústředního
zastupitelstva hlavního města Prahy:
"V § 2. tohoto zákona budiž jako druhý
odstavec vložena věta:
Na volby, které se provedou do dne 1. srpna 1920, se toto
ustanovení nevztahuje."
Také tento návrh má dostatečný
počet podpisů a bude předmětem
jednání.
Řečníci se nepřihlásili žádní,
debata je skončena. Prosím pana referenta, zda si
přeje slova?
Zpravodaj posl. dr. Brabec: Děkuji!
Místopředseda dr. Hajn: Budeme tedy hlasovati
a to takto: Poprvé o osnově zákona, kterým
se sousední obce a osady slučují s Prahou,
a jeho nadpisu.
Budeme hlasovati o tomto návrhu zákona najednou,
o všech paragrafech, kromě § 18., k němuž
došel právě pozměňovací
návrh, kterýž pan referent béře
také za svůj. O tom tedy budeme hlasovati zvláště.
Dále budeme hlasovati o osnově zákona o volbách
do ústředního zastupitelstva hlavního
města Prahy a jeho nadpisu také najednou. Také
však k § 2. byl dán dodatek, který vzal
za svůj pan referent a o tom budeme hlasovati dodatečně.
Dále budeme hlasovat o osnově zákona o organisaci
a působnosti ústředního zastupitelstva
hlavního města Prahy a místních výborů
a jeho nadpisu. Posléze budeme hlasovati o resoluci, navržené
na str. 3. zprávy výborové.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Námitky nebyly.) Nejsou,
budeme tudíž hlasovati. Prosím, aby členové
zaujali svá místa.
Místopředseda dr. Hajn: Kdo jest pro první
osnovu zákona, kterým se sousední obce a
osady slučují s Prahou a pro jeho nadpis, - s výjimkou
§ 18. - prosím, aby povstal. (Děje se.)
To je většina. Jest přijato.
Nyní, kdo jest pro § 18. ve znění navrženém
zvláštním návrhem a přijatém
p. referentem, prosím, aby povstal. (Děje se.)
To jest většina. Také § 18. jest přijat.
Budeme hlasovati o osnově zákona o volbách
do ústředního zastupitelstva hlav. města
Prahy a jeho nadpisu v celku. Kdo jest pro tento druhý
návrh, nechť povstane. (Děje se.)
Přijímá se většinou hlasů.
K tomuto návrhu zákona k § 2. jest dodatek
pp. dra Brabce, dra Meissnera, Špatného,
Zavorala, dra Krouského atd. Tento dodatek
vzal p. referent za svůj.
Kdo jest pro tento dodatek, ať povstane. (Děje
se.) Přijímá se většinou
hlasů.
Budeme hlasovati o třetí osnově zákona,
o organisaci a působnosti ústředního
zastupitelstva hlav. města Prahy a místních
výborů a jeho nadpisu.
Kdo jest pro přijetí tohoto návrhu zákona,
ať povstane. (Děje se.) Přijímá
se většinou hlasů.
Posléze budeme hlasovati o resoluci, navržené
na str. 3. zprávy výborové. Kdo jest pro
přijetí této resoluce, nechť povstane.
(Děje se.)
Přijímá se většinou hlasů.
Tím toto první čtení by bylo odbyto
a prosím, zda-li ke druhému čtení
přeje si pan referent nějaké opravy.
Zpravodaj dr. Brabec: Měl bych k opravení
pouze 3 chyby tiskové. V osnově I. v § 4. na
str. 12. řádek 3. shora za slovo "mimo obce"
jest dáti: (osady).
V osnově III. o organisaci a působnosti v §
4. na str. 18. 3. ř. zdola místo "tak i v osobách"
má býti "tak i o osobách".
Konečně na stránce 22. téže osnovy
v § 15., 2. řádek zdola místo "usnáší
se" má býti "usnášejí
se".
Navrhuji, aby tyto tiskové chyby byly opraveny.
Místopředseda dr. Hajn (zvoní):
Budeme hlasovati ve druhém čtení o
všech třech osnovách najednou se všemi
změnami. Jsou celkem tři změny, které
pan dr. Brabec jako referent navrhuje.
Kdo jest ve druhém čtení pro všechny
tři osnovy se změnami, ať povstane. (Děje
se.)
Všecky tři návrhy jsou přijaty i
ve druhém čtení a tím tento bod
denního pořádku jest vyřízen.
Přikročujeme k dalšímu bodu, jímž
jest
4) zpráva výboru rozpočtového
a výboru pro Velkou Prahu o návrhu Špatného,
dra Brabce, Johanise, Záruby-Pfeffermanna,
dra Kubíčka, Zavorala a soudr. na částečnou
úpravu základny finanční obce Pražské.
(Tisk 2345.)
Referenti jsou p. dr. Fáček a pan dr. Vratislav
Černý.
Udílím slovo p. dru Fáčkovi.
Zpravodaj dr. Fáček: Vážení
pánové a dámy!
Usnesli jste se právě o zákoně, kterým
má býti dán právní podklad
pro příští - jak všichni jsme přesvědčení
- skvělý rozvoj Prahy, která jest nám
všem tak drahá. Je však ještě potřebí,
opatřit finanční základ pro velké,
ohromné úkoly, které naše velkoměsto
čekají. Učiniti to aspoň částečně,
jest úkolem návrhu zákona, o kterém
podávám referát. Tím zákonem
má totiž býti zavedena řada nových
dávek obecních. Ne definitivně zavedena.
Zákon má formu zákona zmocňovacího,
na základě kterého potom mohou býti
tyto dávky zavedeny pouhým kvalifikovaným
usnesením obecního zastupitelstva se schválením
dozorčích úřadů, zemského
správního výboru a zemské politické
správy.
Jednotlivé ty dávky jsou zejména: dávka
ze psů, která dosud omezena byla na 20 korun a má
býti zvýšena na 50 korun. - Má býti
umožněno zavedení dávky z nezastavěných
pozemků. Zde jest také znám úmysl,
v jakém rozsahu se má vyměřovati.
Pomýšlí se na to, ze zahrad vybírati
20-30 haléřů ze čtverečního
metru a z ostatních pozemků 1 % jejich skutečné
hodnoty. Tato dávka z nezastavených pozemků
mívá obyčejně ten účel,
aby popoháněla ke stavbě majitele pozemků
vhodných k zastavení. Ovšem v dnešních
poměrech, kdy se pro technické překážky
stavěti nemůže, bylo by krutým, větší
dávkou z tohoto účelu majitele postihnouti;
proto bude nutno zvoliti sazbu nízkou, která majitele
příliš nezatíží.
Dále má býti zavedeno dlažebné
ze všech vozidel, které projíždějí
městem, dávka z držení automobilů
osobních i dopravních, pak má býti
také zavedena 10 % dávka z hromadné dopravy
autobusy, z dopravy elektrických podniků atd. Proti
tomu byla námitka v obecenstvu, že se tím lístky
na elektrických drahách znovu zdraží.
Ale to byl mylný předpoklad. Obecní správa
nepomýšlí na nové zvýšení
jízdních lístků z této dávky.
Těch 10 % jest již započteno v dnešních
sazbách, - ovšem bez zákonného podkladu
- ten má býti tímto zákonem dodatečně
zjednán.
Dále má býti umožněno vybírání
přirážky k poplatkům z převodu
nemovitostí mezi živými i pro případ
smrti. To bude břemeno dosti těžké,
poněvadž státní poplatky po nedávné
úpravě jsou dosti vysoké, mezi privilegovanými
příbuznými až 3 %, mezi cizími
až 7 %. K tomu by tedy přistoupila ještě
dávka obecní. Rozpočtový výbor,
aby toto hrozící zatížení aspoň
omezil, vložil krajní mez, kam smí tato přirážka
sahati, t. j. až do 10 % základního poplatku.
Úplně odmítati tuto dávku nebylo lze,
poněvadž bylo ukazováno na to, že ve všech
jiných velkých městech našeho bývalého
soustátí a zejména v Brně jest taková
přirážka obecní k státnímu
poplatku z převodu ve výměře 10 %
již zavedena.
Konečně do původního návrhu
nově pojat odstavec o přirážce k dávce
ze zábav. To je v souvislosti s tím, že není
jisto, zdali chystaný zákon o všeobecné
úpravě daně ze zábav bude v tomto
Národním shromáždění dojednán.
Následkem toho by nastalo velké mezičasí,
ve kterém by obec nemohla vytěžiti z této
dávky tolik, kolik jí příští
zákon chce přiznati. Proto má jí býti
povoleno, aby k nynější zemské dávce
směla vybírati v tomto mezičasí alespoň
obecní přirážku do výše
50 %. Jak jsem řekl, detailní úprava všech
těchto dávek jest vyhražena podrobným
řádům, na kterých se má usnésti
obecní zastupitelstvo se souhlasem dozorčích
úřadů, respekt. podle nové úpravy
Velké Prahy se souhlasem ministerstva financí. (Místopředseda
Konečný ujímá se předsednictví.)
Bude tedy mít finanční správa ještě
vždy dostatečnou možnost, aby uplatnila při
této úpravě všechny své požadavky
a zřetele na státní potřebu i poplatnictvo.
Novum proti původní předloze jest také
v tom, že se vybírání těchto
dávek umožňuje nejen pražské obci
v užším smyslu, nýbrž také
těm obcím, které s ní mají
ve Velkou Prahu splynouti. Za tím účelem
byl připojen článek II., který mění
příslušná ustanovení obecního
řádu, platného pro ostatní obce mimo
Prahu.
Tím končím referát a prosím,
aby se stejnou ochotou, jako zákon před tím
projednávaný, byl také tento zákon,
který má právě zabezpečiti
finanční hospodářství obce
pražské, schválen.
Místopředseda Konečný (zvoní):
Uděluji slovo referentu z výboru pro Velkou Prahu,
občanu dru Vratislavu Černému.
Zpravodaj posl. dr. Vratislav Černý: Vážené
Národní shromáždění!
Výbor pro Velkou Prahu, který zároveň
s výborem rozpočtovým projednával
předloženou osnovu zákona, dohodl se s ním
o jednotlivých ustanoveních navrhovaného
zákona. Následkem toho připojuje se výbor
pro Velkou Prahu k vývodům pana referenta výboru
rozpočtového a žádá, aby osnova
tato ústavně byla schválena a slavným
Národním shromážděním
přijata.
Místopřed. Konečný (zvoní):
K slovu není nikdo přihlášen, debata
odpadá. Přistoupíme k hlasování
a prosím o zaujetí míst. (Děje
se.)
Kdo souhlasí se zákonem podle zprávy výboru
rozpočtového a výboru pro Velkou Prahu, jak
jest obsažen ve zprávě těchto výborů,
prosím, aby povstal se svého místa. (Děje
se.) To jest většina, tím se zákon
tento schvaluje v prvém čtení.
Přeje si pan zpravodaj k druhému čtení
slova?
Zpravodaj dr. Vratislav Černý: Ano. Jsou
nějaké věcné opravy. V článku
II. pátý řádek z dola místo
slova "byly" má správně státi
"býti mají", poněvadž jde
o to, že zákon nabude platnosti 1. července
1920 a dále citace zákona ze dne "6. dubna"
má správně zníti "16. dubna".
Místopředseda Konečný (zvoní):
Kdo souhlasí se zákonem, právě v prvém
čtení přijatým, se změnami
článku II. jak je právě pan zpravodaj
navrhl, totiž aby slovo "byly" nahraženo bylo
slovy "mají býti" a pak aby místo
"6. dubna" stálo "16. dubna", i ve
druhém čtení, prosím, aby povstal.
(Děje se.)
To jest většina. Zákon tento se schvaluje
i v druhém čtení a tím jest tento
odstavec denního pořadu vyčerpán,
Přistoupíme k dalšímu bodu dnešního
denního pořadu a tím jest:
5. Zpráva kulturního výboru o návrhu
členů Národního shromáždění
Fr. Zeminové, Zatloukalové-Coufalové, Ecksteinové,
dra Srdínka, dra F. Krejčího, Fr. Housera,
prof. Maxy a soudr. (tisk č. 1377), aby byly sestátněny,
reorganisovány a rozmnoženy odborné ženské
školy průmyslové a hospodyňské,
aby byla svolána anketa odborníků, kteří
by řešili naléhavé tyto problémy,
a aby byly rychle upraveny právní i hmotné
poměry učitelstva těchto škol podle
analogie, platné na odborných školách
mužských v republice československé
(tisk č. 2342).
Za zpravodaje občana dr. Srdínka převzal
referát občan prof. dr. Krejčí.
Uděluji mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Krejčí: Vážené
Národní shromáždění!
Mám podati zprávu o návrzích, které
se týkají sestátnění, reorganisování
a rozmnožení ženských škol průmyslových
a hospodyňských. Výchova a vzdělání
žen za starého režimu byly přímo
znemožněny, a náprava v té příčině
je kulturní nezbytností v našem novém
státě. Potřebujeme škol pro ženy
v těch oborech, kde jest třeba specielní
výchovy. Co v té příčině
jest, je naprosto nedostatečné. V celku máme
506 odborných škol ženských v našem
území, které jsou vydržovány
s napjetím jednotlivci, spolky, samosprávou, a stav
jejich je po všech stránkách - musím
říci: bohužel - takový, že republice
by nesloužil ke cti, kdyby dále trval. Křiklavé
jednotlivosti jsou uvedeny ve zprávě, kterou ráčíte
míti v rukou, a proto kulturní výbor, pojednav
o ženském odborném školství na
základě návrhu panem předsedou uvedeného,
přijal směrnice v něm naznačené
za své vlastní. Kulturní výbor jest
si vědom, že otázka odborného ženského
vzdělání jest životní otázkou
ženského dorostu a nesmí býti nadále
ponechána náhodě či nezaručené
dobročinnosti a navrhuje proto kulturní výbor
tyto resoluce: