Pátek 6. února 1920

Poněvadž ku projednání tohoto zákona dochází později, než se předpokládalo a sloučení obcí sousedních s Prahou nelze do 1. července 1920 provésti, resp. přípravné práce k tomu ve lhůtě té vykonati, navrhujeme, aby § 18. citovaného zákona měl toto znění - to jest § 18. prvé osnovy o sloučení, který zní podle navrhované a oběma výbory akceptované stylisace: "§ 13. tohoto zákona nabývá účinnosti dnem jeho vyhlášení, jinak zákon tento nabude účinností dnem 1. července 1920." Tedy v tomto pozměňovacím návrhu se navrhuje, aby zněla prvá věta tak, jak bylo uvedeno a jak jest uvedeno v osnově, že § 13. tohoto zákona nabývá účinnosti dnem vyhlášení, jinak že zákon tento nabude účinnosti za 6 měsíců po svém vyhlášení.

Já uznávám důvodnost tohoto návrhu právě na základě té okolnosti, že došlo k uskutečnění toho zákona později, než se očekávalo a jest zajisté jen vhodno, aby byl poskytnut dostatečný čas, nikoliv ovšem příliš dlouhý, na vykonání prací přípravných. Tím jsem skončil.

Místopředseda dr. Hajn (zvoní): Oznamuji, že k tomuto projednání bodu programu se dostavil za ministerstvo vnitra ministerský rada dr. Joachim.

Přišly dva návrhy tohoto znění: Návrh člena Národního shromáždění dra Th. Bartoška a spol. na změnu § l8. navrženého zákona, kterým se sousední obce a osady slučují s Prahou.

Poněvadž ku projednání tohoto zákona dochází později, nežli se při jeho stylisaci předpokládalo, a sloučení obcí sousedních s Prahou nelze do 1. července 1920 provésti, resp. přípravné práce k tomu ve lhůtě té vykonati, navrhujeme, aby § 18. cit. zákona měl toto znění:

§ 18.

"§ 13. tohoto zákona nabývá účinnosti dnem vyhlášení, jinak zákon tento nabude účinnosti za 6 měsíců po svém vyhlášení."

Návrh má dostatečný počet podpisů, jest tudíž předmětem jednání.

Dále došel druhý návrh, který podávají členové Národního shromáždění dr. Brabec, dr. Meissner, Špatný, Zavoral, dr. Krouský a spol. k zákonu o volbách do ústředního zastupitelstva hlavního města Prahy:

"V § 2. tohoto zákona budiž jako druhý odstavec vložena věta:

Na volby, které se provedou do dne 1. srpna 1920, se toto ustanovení nevztahuje."

Také tento návrh má dostatečný počet podpisů a bude předmětem jednání.

Řečníci se nepřihlásili žádní, debata je skončena. Prosím pana referenta, zda si přeje slova?

Zpravodaj posl. dr. Brabec: Děkuji!

Místopředseda dr. Hajn: Budeme tedy hlasovati a to takto: Poprvé o osnově zákona, kterým se sousední obce a osady slučují s Prahou, a jeho nadpisu.

Budeme hlasovati o tomto návrhu zákona najednou, o všech paragrafech, kromě § 18., k němuž došel právě pozměňovací návrh, kterýž pan referent béře také za svůj. O tom tedy budeme hlasovati zvláště.

Dále budeme hlasovati o osnově zákona o volbách do ústředního zastupitelstva hlavního města Prahy a jeho nadpisu také najednou. Také však k § 2. byl dán dodatek, který vzal za svůj pan referent a o tom budeme hlasovati dodatečně.

Dále budeme hlasovat o osnově zákona o organisaci a působnosti ústředního zastupitelstva hlavního města Prahy a místních výborů a jeho nadpisu. Posléze budeme hlasovati o resoluci, navržené na str. 3. zprávy výborové.

Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování? (Námitky nebyly.) Nejsou, budeme tudíž hlasovati. Prosím, aby členové zaujali svá místa.

Místopředseda dr. Hajn: Kdo jest pro první osnovu zákona, kterým se sousední obce a osady slučují s Prahou a pro jeho nadpis, - s výjimkou § 18. - prosím, aby povstal. (Děje se.) To je většina. Jest přijato.

Nyní, kdo jest pro § 18. ve znění navrženém zvláštním návrhem a přijatém p. referentem, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina. Také § 18. jest přijat.

Budeme hlasovati o osnově zákona o volbách do ústředního zastupitelstva hlav. města Prahy a jeho nadpisu v celku. Kdo jest pro tento druhý návrh, nechť povstane. (Děje se.)

Přijímá se většinou hlasů. K tomuto návrhu zákona k § 2. jest dodatek pp. dra Brabce, dra Meissnera, Špatného, Zavorala, dra Krouského atd. Tento dodatek vzal p. referent za svůj.

Kdo jest pro tento dodatek, ať povstane. (Děje se.) Přijímá se většinou hlasů.

Budeme hlasovati o třetí osnově zákona, o organisaci a působnosti ústředního zastupitelstva hlav. města Prahy a místních výborů a jeho nadpisu.

Kdo jest pro přijetí tohoto návrhu zákona, ať povstane. (Děje se.) Přijímá se většinou hlasů.

Posléze budeme hlasovati o resoluci, navržené na str. 3. zprávy výborové. Kdo jest pro přijetí této resoluce, nechť povstane. (Děje se.)

Přijímá se většinou hlasů.

Tím toto první čtení by bylo odbyto a prosím, zda-li ke druhému čtení přeje si pan referent nějaké opravy.

Zpravodaj dr. Brabec: Měl bych k opravení pouze 3 chyby tiskové. V osnově I. v § 4. na str. 12. řádek 3. shora za slovo "mimo obce" jest dáti: (osady).

V osnově III. o organisaci a působnosti v § 4. na str. 18. 3. ř. zdola místo "tak i v osobách" má býti "tak i o osobách".

Konečně na stránce 22. téže osnovy v § 15., 2. řádek zdola místo "usnáší se" má býti "usnášejí se".

Navrhuji, aby tyto tiskové chyby byly opraveny.

Místopředseda dr. Hajn (zvoní): Budeme hlasovati ve druhém čtení o všech třech osnovách najednou se všemi změnami. Jsou celkem tři změny, které pan dr. Brabec jako referent navrhuje.

Kdo jest ve druhém čtení pro všechny tři osnovy se změnami, ať povstane. (Děje se.)

Všecky tři návrhy jsou přijaty i ve druhém čtení a tím tento bod denního pořádku jest vyřízen.

Přikročujeme k dalšímu bodu, jímž jest

4) zpráva výboru rozpočtového a výboru pro Velkou Prahu o návrhu Špatného, dra Brabce, Johanise, Záruby-Pfeffermanna, dra Kubíčka, Zavorala a soudr. na částečnou úpravu základny finanční obce Pražské. (Tisk 2345.)

Referenti jsou p. dr. Fáček a pan dr. Vratislav Černý.

Udílím slovo p. dru Fáčkovi.

Zpravodaj dr. Fáček: Vážení pánové a dámy!

Usnesli jste se právě o zákoně, kterým má býti dán právní podklad pro příští - jak všichni jsme přesvědčení - skvělý rozvoj Prahy, která jest nám všem tak drahá. Je však ještě potřebí, opatřit finanční základ pro velké, ohromné úkoly, které naše velkoměsto čekají. Učiniti to aspoň částečně, jest úkolem návrhu zákona, o kterém podávám referát. Tím zákonem má totiž býti zavedena řada nových dávek obecních. Ne definitivně zavedena. Zákon má formu zákona zmocňovacího, na základě kterého potom mohou býti tyto dávky zavedeny pouhým kvalifikovaným usnesením obecního zastupitelstva se schválením dozorčích úřadů, zemského správního výboru a zemské politické správy.

Jednotlivé ty dávky jsou zejména: dávka ze psů, která dosud omezena byla na 20 korun a má býti zvýšena na 50 korun. - Má býti umožněno zavedení dávky z nezastavěných pozemků. Zde jest také znám úmysl, v jakém rozsahu se má vyměřovati. Pomýšlí se na to, ze zahrad vybírati 20-30 haléřů ze čtverečního metru a z ostatních pozemků 1 % jejich skutečné hodnoty. Tato dávka z nezastavených pozemků mívá obyčejně ten účel, aby popoháněla ke stavbě majitele pozemků vhodných k zastavení. Ovšem v dnešních poměrech, kdy se pro technické překážky stavěti nemůže, bylo by krutým, větší dávkou z tohoto účelu majitele postihnouti; proto bude nutno zvoliti sazbu nízkou, která majitele příliš nezatíží.

Dále má býti zavedeno dlažebné ze všech vozidel, které projíždějí městem, dávka z držení automobilů osobních i dopravních, pak má býti také zavedena 10 % dávka z hromadné dopravy autobusy, z dopravy elektrických podniků atd. Proti tomu byla námitka v obecenstvu, že se tím lístky na elektrických drahách znovu zdraží. Ale to byl mylný předpoklad. Obecní správa nepomýšlí na nové zvýšení jízdních lístků z této dávky. Těch 10 % jest již započteno v dnešních sazbách, - ovšem bez zákonného podkladu - ten má býti tímto zákonem dodatečně zjednán.

Dále má býti umožněno vybírání přirážky k poplatkům z převodu nemovitostí mezi živými i pro případ smrti. To bude břemeno dosti těžké, poněvadž státní poplatky po nedávné úpravě jsou dosti vysoké, mezi privilegovanými příbuznými až 3 %, mezi cizími až 7 %. K tomu by tedy přistoupila ještě dávka obecní. Rozpočtový výbor, aby toto hrozící zatížení aspoň omezil, vložil krajní mez, kam smí tato přirážka sahati, t. j. až do 10 % základního poplatku. Úplně odmítati tuto dávku nebylo lze, poněvadž bylo ukazováno na to, že ve všech jiných velkých městech našeho bývalého soustátí a zejména v Brně jest taková přirážka obecní k státnímu poplatku z převodu ve výměře 10 % již zavedena.

Konečně do původního návrhu nově pojat odstavec o přirážce k dávce ze zábav. To je v souvislosti s tím, že není jisto, zdali chystaný zákon o všeobecné úpravě daně ze zábav bude v tomto Národním shromáždění dojednán. Následkem toho by nastalo velké mezičasí, ve kterém by obec nemohla vytěžiti z této dávky tolik, kolik jí příští zákon chce přiznati. Proto má jí býti povoleno, aby k nynější zemské dávce směla vybírati v tomto mezičasí alespoň obecní přirážku do výše 50 %. Jak jsem řekl, detailní úprava všech těchto dávek jest vyhražena podrobným řádům, na kterých se má usnésti obecní zastupitelstvo se souhlasem dozorčích úřadů, respekt. podle nové úpravy Velké Prahy se souhlasem ministerstva financí. (Místopředseda Konečný ujímá se předsednictví.) Bude tedy mít finanční správa ještě vždy dostatečnou možnost, aby uplatnila při této úpravě všechny své požadavky a zřetele na státní potřebu i poplatnictvo. Novum proti původní předloze jest také v tom, že se vybírání těchto dávek umožňuje nejen pražské obci v užším smyslu, nýbrž také těm obcím, které s ní mají ve Velkou Prahu splynouti. Za tím účelem byl připojen článek II., který mění příslušná ustanovení obecního řádu, platného pro ostatní obce mimo Prahu.

Tím končím referát a prosím, aby se stejnou ochotou, jako zákon před tím projednávaný, byl také tento zákon, který má právě zabezpečiti finanční hospodářství obce pražské, schválen.

Místopředseda Konečný (zvoní): Uděluji slovo referentu z výboru pro Velkou Prahu, občanu dru Vratislavu Černému.

Zpravodaj posl. dr. Vratislav Černý: Vážené Národní shromáždění!

Výbor pro Velkou Prahu, který zároveň s výborem rozpočtovým projednával předloženou osnovu zákona, dohodl se s ním o jednotlivých ustanoveních navrhovaného zákona. Následkem toho připojuje se výbor pro Velkou Prahu k vývodům pana referenta výboru rozpočtového a žádá, aby osnova tato ústavně byla schválena a slavným Národním shromážděním přijata.

Místopřed. Konečný (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá. Přistoupíme k hlasování a prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Kdo souhlasí se zákonem podle zprávy výboru rozpočtového a výboru pro Velkou Prahu, jak jest obsažen ve zprávě těchto výborů, prosím, aby povstal se svého místa. (Děje se.) To jest většina, tím se zákon tento schvaluje v prvém čtení.

Přeje si pan zpravodaj k druhému čtení slova?

Zpravodaj dr. Vratislav Černý: Ano. Jsou nějaké věcné opravy. V článku II. pátý řádek z dola místo slova "byly" má správně státi "býti mají", poněvadž jde o to, že zákon nabude platnosti 1. července 1920 a dále citace zákona ze dne "6. dubna" má správně zníti "16. dubna".

Místopředseda Konečný (zvoní): Kdo souhlasí se zákonem, právě v prvém čtení přijatým, se změnami článku II. jak je právě pan zpravodaj navrhl, totiž aby slovo "byly" nahraženo bylo slovy "mají býti" a pak aby místo "6. dubna" stálo "16. dubna", i ve druhém čtení, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Zákon tento se schvaluje i v druhém čtení a tím jest tento odstavec denního pořadu vyčerpán,

Přistoupíme k dalšímu bodu dnešního denního pořadu a tím jest:

5. Zpráva kulturního výboru o návrhu členů Národního shromáždění Fr. Zeminové, Zatloukalové-Coufalové, Ecksteinové, dra Srdínka, dra F. Krejčího, Fr. Housera, prof. Maxy a soudr. (tisk č. 1377), aby byly sestátněny, reorganisovány a rozmnoženy odborné ženské školy průmyslové a hospodyňské, aby byla svolána anketa odborníků, kteří by řešili naléhavé tyto problémy, a aby byly rychle upraveny právní i hmotné poměry učitelstva těchto škol podle analogie, platné na odborných školách mužských v republice československé (tisk č. 2342).

Za zpravodaje občana dr. Srdínka převzal referát občan prof. dr. Krejčí. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Krejčí: Vážené Národní shromáždění!

Mám podati zprávu o návrzích, které se týkají sestátnění, reorganisování a rozmnožení ženských škol průmyslových a hospodyňských. Výchova a vzdělání žen za starého režimu byly přímo znemožněny, a náprava v té příčině je kulturní nezbytností v našem novém státě. Potřebujeme škol pro ženy v těch oborech, kde jest třeba specielní výchovy. Co v té příčině jest, je naprosto nedostatečné. V celku máme 506 odborných škol ženských v našem území, které jsou vydržovány s napjetím jednotlivci, spolky, samosprávou, a stav jejich je po všech stránkách - musím říci: bohužel - takový, že republice by nesloužil ke cti, kdyby dále trval. Křiklavé jednotlivosti jsou uvedeny ve zprávě, kterou ráčíte míti v rukou, a proto kulturní výbor, pojednav o ženském odborném školství na základě návrhu panem předsedou uvedeného, přijal směrnice v něm naznačené za své vlastní. Kulturní výbor jest si vědom, že otázka odborného ženského vzdělání jest životní otázkou ženského dorostu a nesmí býti nadále ponechána náhodě či nezaručené dobročinnosti a navrhuje proto kulturní výbor tyto resoluce:

Slavné Národní shromáždění, račiž schváliti tyto resoluce:

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP