Ještě při tomto paragrafu musím se zmíniti
o datu 30. června 1919. Došla mne upozornění,
že by mohly povstati jisté nesrovnalosti vzhledem
k zákonům později vydaným, že
by při tom zájmy zaměstnanců byly
snad zkráceny. Já tedy považuji za samozřejmé,
a také to uvádím výslovně v
důvodové zprávě, že tímto
ustanovením o lhůtě 30. června nemají
a nemohou býti dotčeny úpravy, provedené
na základě pozdějších zákonů.
To tedy připomínám na upokojení interesovaných
kruhů. K § 4. dovoluji si upozorniti, že v odst.
2. za slovem "obce" na řádce třetí
jest zapotřebí vložiti v závorce slovo
"osady". To jest tedy změna vlastně jen
nepatrná.
K § 6. dovoluji si připomenouti, že v podstatě
tento paragraf setrvává na stanovisku, které
již zaujímaly při dřívějším
jednání o sloučení předměstí
s Prahou jak obec Pražská, tak i zemský výbor.
Základem pro rozvrh aktiv a pasiv mezi okresy, od nichž
se část ku Praze přivtěluje, stanoví
se poměr daňové základny. Myslím,
že jest to zcela odůvodněno, poněvadž
právě při okresích největší
část příjmů plyne z přirážek,
vypisovaných podle státních daní,
takže tímto způsobem zajisté bude správně
rozděleno jmění podle toho, jak velikou měrou
připadne dotyčná část okresu
do Veliké Prahy.
Mimo to je učiněno zvláštní opatření,
aby okres netrpěl po svém zmenšení abundancí
úředníků a zřízenců.
Tu bude zajisté samozřejmě dbáno jak
potřeb okresu, tak i potřeb a přání
dotčených zaměstnanců. Oba paragrafy,
i § 6. i § 7., ovšem ponechávají
v prvé řadě dohodě dotčeného
okresu a obce Pražské úpravu těchto
vzájemných poměrů a teprve v druhé
řadě povolávají k rozhodnutí
jiné nestranné orgány, a sice podle §
6., pokud se týče ceny jednotlivých předmětů,
které mají vzájemně město Praha
a samosprávné okresy si nahraditi, rozhodne zvláštní
smíšená komise, pro kterou bude vydán
jednací řád ministrem vnitra. Pro případ
neshody má rozhodnouti ministerstvo vnitra. Při
přípravě této smíšené
komise, která bude tvořiti jaksi rozhodčí
soud, jest pamatováno také na to, aby rozhodující
předseda nebyl vázán názorem jedné
nebo druhé ze stran, neboť budou to zástupci
těch súčastněných činitelů,
nýbrž že on může částečně
dáti za právo straně jedné, a částečně
za právo straně druhé, takže jistě
to rozhodnutí může býti zcela věcným
a ohleduplným na strany obě.
Také ovšem je učiněno opatření,
aby nemohla žádná ze stran mařiti jednání
abstinencí, poněvadž pro ten případ
budou vydána zvláštní podrobná
nařízení v jednacím řádu.
Tedy v těchto obou paragrafech jest zajisté záruka,
že při nové úpravě poměrů
bude dbáno toho, aby jedna strana ku škodě
druhé nedosahovala výhod, a nebyla nijakým
způsobem nespravedlivým zkrácena a mimo to,
aby okresy, které zůstanou po odloučení,
byly schopny dalšího života a vývoje,
aby nepovstaly v sousedství hlavního města
Prahy samosprávné jednotky, které by pro
finanční slabost, ať již by to byly okresy
nebo obce, nebyly zdravé a nebyly také důstojným
sousedstvem hlavního města Prahy.
Dále přecházím k § 9., který
vyplývá ze snahy, sjednotiti pokud možno správu
budoucí Velké Prahy a odstraniti všecky zvláštní
útvary v ní. Proto se ustanovuje, že zvláštní
společenství obcí Prahy, Karlína,
Smíchova, Král. Vinohrad a Žižkova o společném
zřízení a vydržování vodárny
se zrušuje a že závazky a práva přecházejí
na obec pražskou a správa na zastupitelstvo a radu.
§§ 10. a 11. mají býti rámcem,
uvnitř kterého zastupitelstvo nově zvolené
za souhlasu vlády upraví podrobným finančním
plánem na delší řadu let stanoveným,
přechod od nynějších disparátních
poměrů, zejména pro nestejnou poplatnost
jednotlivých obcí, k budoucí jednotnosti
v celé Velké Praze. Není ovšem možno,
aby rázem nastalo vyrovnání veškerých
přirážek. Nebylo by to možno ani z důvodů
národospodářských ani sociálně-politických.
Mělo by to za následek zejména zvyšování
nájemného neúměrně, případně
znehodnocení majetku nemovitého, zejména
v těch částech, kde by se přirážky
zvyšovaly, kdežto v druhých částech,
kde by se přirážky snižovaly, nastávaly
by zjevy rázu opačného. Také by nebylo
zaso důvodu, aby v obcích, které se připojují
rázem přestalo vybírání přirážek
okresních, neboť Praha, ta Velká Praha přejímá
buď z velké části nebo i celé
dosavadní úkoly i břemena okresů.
Zajisté jest spravedlivo, aby tyto okresní přirážky,
náklady s tím spojené hradily. Pro tento
finanční plán arciť hlavní zásady
teprve může ustanoviti zvláštní
zákon, jehož osnova bude později předložena.
Při tom arci, jak již jsem poznamenal při §
2., kde jsem si dovolil odůvodniti a přednésti
resoluci, jest samozřejmě nezbytné, dbáti
požadavků a přání částí
nově připojených ke Praze, a samozřejmě
bude nutno spoléhati na vydatnou podporu státní,
poněvadž tyto úkoly zdolati běžnými
příjmy, jest naprosto vyloučeno.
K § 13., týkajícímu se obvodu policejního
ředitelství pražského, který
ustanovuje, že obvod policejního ředitelství
pražského rozšíří se na
celý obvod, stanovený výpočtem obcí
v § 1., dovoluji si podotknouti, že již dříve
se vyskytovaly žádosti obcí, aby byly do policejního
obvodu pražského zařaděny. Tedy je to
jen účelno, když dnes ten policejní
obvod se srovnává s novým obvodem velké
politické obce. Ministr vnitra může policejní
obvod i rozšířiti přes tuto míru
na další obce sousední. A ani to by nebylo
nic neznámého. Naopak, je to zvykem i v jiných
zemích, že policejní obvody hlavních
měst přesahují hranice dotyčné
politické obce.
Tak mohu připomenou i, že také v Paříži
i v Londýně obvod policejní je širší
nežli obvod komunální.
§ 14. ustanovuje, že organisace a příslušnost
úřadů politických, školských,
finančních a berních zůstává
zatím beze změny.
Zde došlo memorandum organisací, jednot a klubů
učitelských, které se dožadovaly jak
se stanoviska paedagogického, tak i se stanoviska správního,
aby co možná byla do zákona pojata ustanovení,
kterými by se školství pražské
unifikovalo. Není zajisté žádného
sporu o tom, že k této unifikaci pražského
školství musí dojíti. Ale okamžitě
je to neproveditelno a připravuje se v tom směru
právě tak celková reforma, jako ohledně
úřadů politických, finančních
a berních. Z toho důvodu nemohlo býti žádosti
oné vyhověno, ačkoli se důvody této
žádosti plně uznávají, a věc
musí býti v nejkratší době řešena.
§ 16. má za účel, do budoucnosti usnadniti
připojování dalších obcí
ku Praze, po případě pouhou změnu
hranic provésti, ke kterýmž věcem dosud
bylo vždy zapotřebí zvláštních
zákonů.
Tím bych byl probral stručně osnovu o sloučení,
a přijdu k dalšímu zákonu: O volbách
do ústředního zastupitelstva hlavního
města Prahy.
Všechny ty tři osnovy souvisejí, a jest jistě
účelným, abychom je jakožto jeden celek
projednávali.
Tu v § 1. se stanoví, že společné
ústřední zastupitelstvo má čítati
100 členů. Je to počet úplně
i pro správu tak veliké komuny postačitelný.
Také v jiných zemích, v Paříži
na př., municipální rada čítá
pouze 80 členů, v Londýně hrabská
rada čítá 118 členů. Mimo to
dlužno uvážiti, že příliš
početný sbor jest na závadu projednávání
věcí, že sbory méně početné
snáze se řídí a rychleji a věcněji
mohou záležitosti vyřizovati. Tedy myslím,
že tato cifra 100 členů jest správně
a účelně volena.
K § 2. mně byl oznámen pozměňovací
návrh a sice tohoto znění: "V §
2. tohoto zákona budiž jako druhý odstavec
vložena věta: Na volby, které se provedou do
dne 1. srpna 1920, se toto ustanovení nevztahuje."
Já s tímto pozměňovacím návrhem
po projednání jeho - totiž po diskusi o něm
v ústavním výboru - projevuji souhlas, poněvadž
má za účel urychlení voleb do ústředního
zastupitelstva. Podle stávajících voličských
seznamů není možno vyhověti ustanovení
odstavce, když bude tento odstavec přijat, ovšem
musím říci, odstavce prvého, §
2., který zní, že pokud jako podmínka
práva volebního neb volitelnosti vyžaduje se
bydlení v obci po dobu tří měsíců,
pokud se týče jednoho roku, pokládá
se území všech obcí (osad) sloučených
za území jediné obce. Na tuto věc
není v seznamech voličských brán žádný
zřetel, a následkem toho by se volby do ústředního
zastupitelstva mohly konati teprve po druhých seznamech
voličských, až by také tento požadavek
zákona o volbách pražských byl splněn;
ale fluktuace obyvatelstva při nynějších
bytových poměrech není taková, že
by se bylo obávati velkého množství
těch osob, které tímto způsobem snad
nebudou míti práva volebního, že se
přestěhují, řekněme, v době
tří měsíců z Karlína
na Vinohrady, z Prahy na Smíchov a pod. Tedy já
se pozměňovacímu návrhu konformuji
a souhlasím, aby dodatek byl v § 2. řečeného
zákona schválen.
Jinak tato osnova jest osnovou, doplňující
pouze volební řád do obcí.
Zmínky ještě zasluhuje zejména §
4., ve kterém se žádá, aby kandidátní
listiny podle § 20. řádu volení do obcí,
byly podepsány vlastnoručně nejméně
500 voliči v seznamu zapsanými. Snad zcela pochopitelný
požadavek, plynoucí z obavy, že by příliš
malé skupiny vystupovaly ve volebním zápasu,
které by ani neměly možnost uplatniti se tím
způsobem, že by došly volebního čísla
a zbytečným způsobem by se zdražoval
jenom náklad na volby, který, jak známo,
roste v nynějších mimořádných
poměrech do závratné a mimořádné
výše.
Přecházím k další osnově,
totiž k osnově zákona o organisaci a působnosti
Ústředního zastupitelstva hlavního
města Prahy a místních výborů.
Tato osnova vlastně obsahuje v sobě v hlavních
rysech příští obecní řád
pražský, který ovšem bude musit být
ještě v podrobnostech vypracován a k zákonodárnému
schválení předložen. Není to
tedy nijaký definitivní návrh, není
to také návrh, který by vyčerpával
všecky podrobnosti, ale myslím, že by ani nebylo
dobré, kdybychom takový návrh příliš
podrobný předkládali. Přicházíme
při tvoření Velké Prahy do stadia
přechodného, do stadia různých změn
a tu zajisté je mnohem účelnější,
učiniti podkladem tohoto vývoje zákon, který
je pružnější a jehož ustanovení
je lépe možno rozmanitým těm případům,
které se zde vyskytnou, přizpůsobiti. Také
není ani možno podrobný zákon předložiti
z toho stanoviska, že nemáme dosud podrobnou úpravu
naší budoucí veřejné správy,
zejména pokud se týče spolupůsobení
živlu laického, zřízení župního,
také není podrobně upraveno hospodářství
obce Pražské, a není možno podrobně
je upraviti, poněvadž nemáme ani obrysy našeho
budoucího hospodářství státního
ještě upraveny. Tím méně arciť
je možno upravovati hospodářství celků
menších, které budou od státu odvisly.
Osnova tato vychází ze základní myšlenky,
že až do definitivního sloučení
obcí ve Velkou Prahu, bude Ústřední
zastupitelstvo vykonávati kompetenci dosavadních
obcí a okresů dohromady, vlastně bude zastupovati
okresní zastupitelstva a bude takto spojovati obce ty i
přede dnem sloučení ve vyšší
samosprávný svaz a připravovati jich úplné
splynutí. Tento svaz má míti samostatnou,
zásadně neobmezenou působnost. Bude zejména
moci podnikati všechno, co uzná za společný
a nutný prospěch všech obcí Velké
Prahy. To je tedy cosi podobného, jako již je stanoveno
v pražském statutu, v obecním zřízení
i v zákoně v okresních zastupitelstvech.
Vedle toho arci zastupitelstvo ústřední převezme
od dosavadních obcí a okresů některé
určitě vymezené agendy, které je dlužno
jednotně řešiti v zájmu celé
Velké Prahy.
To by bylo s celkového hlediska. Pokud se týče
podrobností, tedy v § 1. jsou obsažena ustanovení
o volbě primátora, že se sejdou k volbě
do 8 dnů potom, kdy volba zastupitelstva se stala právoplatnou.
Tento paragraf, jakož i několik následujících,
byl předmětem velmi živé diskuse a sporů.
Již název starosty hlavního města Prahy
narazil na různé pochyby a na odpor, zejména,
když se navrhovalo jednak, aby byl nazván presidentem
ústředního zastupitelstva, pak prostě
starostou - co by byl nejjednodušší název,
a konečně se došlo k historickému názvu
primátora. Bylo namítáno, že snad to
není dost demokratické, jak se u nás velmi
často s touto námitkou operuje beze vší
příčiny. Primátor neznamená
nic jiného, než primus cives, nevyvyšuje, nýbrž
prostě řadí. Prostě je to první
občan obce a také je ten název historicky
zdůvodněn. Avšak v tomto paragrafu došlo
k důležitému usnesení potud, že
bylo do jisté míry zasáhnuto do dosavadního
principu našeho volebního řádu do obcí,
a to zejména v § 62. Jak račte vědět,
volební řád do obcí konstruuje všechnu
organisaci obce na základě politických stran
a jde tak daleko, že starosta obce může být
volen pouze některými politickými stranami.
Bylo uznáno, že tato zásada se dobře
nehodí pro hlavu města, které má být
hlavním městem státu, že má to
být osoba, která požívá co možná
důvěry nejširších vrstev a ne pouze
některých politických stran. Mimo to, že
je to osoba, která zastupuje hlavní město
státu i vůči vládě, i také
vůči cizině, jak vidíme již z
dlouholetých styků města Prahy s cizinou,
i v době režimu starého.
Tedy jsou tu jistě zvláštní požadavky
na schopnost dotyčné osoby, a je tedy účelnější,
aby volba její byla upravena tak, by co možná
výsledek její byl projevem důvěry
co nejširší a ocenění kandidáta
způsobem co možná nejnestrannějším,
tedy co nejméně se zřetelem k jeho příslušenství
k některé politické straně. Zajisté
ovšem nemůže mu býti takové příslušenství
nijak na závadu. Proto byly celkem převzaty zásady,
aby volen byl primátor tak, jako dosud byl volen starosta
měst pražských, z plena za kvalifikované
přítomnosti, aby se volba opakovala, po případě
se konala užší volba, aby takovým způsobem
bylo docíleno volby, která by vyhovovala tomu, co
jsem si dovolil ohledně požadavku na osobu, stojící
v čele hlavního města státu, uvésti.
Mimo to - a to právě vyplývá také
z postavení primátora hlavního města
- je stanoveno v § 2., že k platnosti volby takové
je zapotřebí, aby byla k návrhu vlády
schválena presidentem. Ani toto zákonné ustanovení
není a nemá býti žádným
omezením demokratických zásad, nýbrž
má za účel, zdůrazniti důležité
postavení úřadu toho a učiniti ho
silnějším na venek i uvnitř. Proto také
mám za to, že nebude odporu, aby toto ustanovení
zákonné bylo schváleno.
§ 4. jest pouhým důsledkem té okolnosti,
že v § 3. se ustanovuje, že mají býti
zvoleni 3 náměstkové, jest zapotřebí
tedy, poněvadž volební řád do
obcí předpokládá pouze volbu 2 náměstků,
učiniti určitá zákonitá opatření,
která by uvedla v soulad dosavadní ustanovení
volebního řádu do obcí.
Tím přecházím k § 5., který
obsahuje 2 důležité instituce a sice instituci
stavebního sboru pro vyřizování stavebních
stížností a pak sboru pro vyřizování
stížností ostatních oborů.
Toto zákonné ustanovení bylo snad předmětem
nejúpornějších sporů v obou parlamentních
výborech, ačkoliv jest to dávné přání
i města Prahy i zemského výboru, aby taková
instituce byla v zájmu odborného a co možná
rychlého vyřizování věcí
stavebních uzákoněna. Proto se ustanovuje
se stanoviska odborného, aby za členy stavebního
sboru byli voleni pouze odborníci a mimo to se připouští
také pracovníci z oboru bytové reformy. To
byl dodatek, aby se vyhovělo potřebám širších
lidových vrstev, kde jsou mnozí lidé, kteří
jsou odborně vzděláni v určité
otázce na základě své spolkové
a praktické činnosti, ale kteří nemají
methodické průpravy školské. I těm
bude umožněno, aby byli členy stavebního
sboru. Při tom se ustanovuje, že stavební sbor
má býti 16 členný, 12 členů
voleno a 4 členy má jmenovati ministr vnitra po
návrhu zemského výboru, advokátní,
inženýrské a lékařské
komory a v dohodě se zúčastněnými
ministry odbornými. Tím má býti zabezpečen
vliv kruhům vládním zajisté ne v tom
směru, aby snad nějakým způsobem autonomní
činnost byla obmezována, nýbrž aby ve
vybudování hlavního města se co možná
pokračovalo s hlediska širšího a zejména
též se zřetele k zájmům státu.
Co se týče druhého sboru pro vyřizování
stížností i tam je požadavek, aby byl
odborný živel náležité zastoupen
a sice aby nejméně polovinou voleni byli právníci.
Po výkladu těchto ustanovení myslím,
že budu moci pánům vyhověti a rychlejším
tempem ve svém referátu pokračovati. Ale
to, co jsem dosud řekl, bylo naprosto nutné a nemohl
jsem z toho ničeho vypustiti.
§§ 7. a 8. jednají o volbě a ustavení
místních výborů. Zde je možno
krátce charakterisovati poměr mezi ústředním
zastupitelstvem a místními výbory. Před
sloučením budou místní výbory
representanty samostatných obecních správ,
budou ovšem ve své činnosti omezovány
zřetelem na přípravné práce
a vše, čeho je třeba k vytvoření
komuny společné. Po sloučení ústřední
zastupitelstvo dostává do rukou takřka veškerou
moc v řízení záležitostí
obecních a místním výborům
ponechává jenom to, co jaksi může se
stanovisko celkového zájmu ze své moci a
působnosti přepustiti, a čemu více
arciť vyhoví vyřizování prostřednictvím
lokálních úřadů.
Tím byl bych vyčerpal nejdůležitější
ustanovení této osnovy. Zvláštní
zmínky zasluhuje ještě § 21., dle něhož
ústřední zastupitelstvo může
po vyslechnutí místních výborů
a se schválením ministerstva vnitra sloučiti
několik částí pro volbu místních
výborů v jeden celek nebo rozděliti některou
část obce, která dříve tvořila
samostatnou obec, v několik částí,
nebo změniti hranice místních obvodů.
Dříve k takové změně bylo třeba,
jak jsem již toho byl se dotkl zákonů, dnes
arciť, když se tyto obce slučují v jeden
celek, tato podmínka by neměla žádného
zdůvodnění. Arciť nesmí se tak
státi hned se sloučením obcí ve velkou
komunu, protože by z toho mohly povstati různé
obtíže, které by zavdávaly příčiny
ke zmatkům a rušily celou akci.
Na konci zprávy své dovoluji si ještě
jen uvésti, že v referátě mne předcházel
člen Národního shromáždění
pan dr. Přemysl Šámal, který nastoupením
úřadu kancléře přirozeně
nemohl podržet dvě takové význačné
funkce v rukou a proto referátu se vzdal, podav ještě
zprávu o vládním návrhu, týkajícím
se konání obecních voleb v Praze, kterého
také z největší části
bylo použito pro vypracování mnou Vám
předložené osnovy druhé.
Vážené Národní shromáždění,
předkládaje vám všechny tyto osnovy,
dovoluji si jak z důvodů, které jsem si dovolil
zde ústně přednésti, tak i všech
těch, které ještě jsou obsaženy
v důvodové zprávě a které,
abych zbytečně vaši trpělivost nenapínal,
jsem neopakoval, a nebylo toho také ani zapotřebí,
jelikož máte dotyčný tisk v rukou, dovoluji
si doporučiti a učiniti návrh, aby veškeré
tyto tři osnovy byly schváleny a sice, pokud se
týče osnovy 2., v § 2. konformuji se onomu
návrhu na dodatek, jak jsem již prohlásil a
rovněž konformuji se s návrhem pozměňovacím
druhým.