Pátek 6. února 1920

Zprav. posl. Dubický: Ne.

Předseda: Žádná korrektura?

Zprav. posl. Dubický: Ne.

Předseda: Kdo souhlasí se zákonem, přijatým právě ve čtení prvém, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina, zákon je schválen také ve druhém čtení, a tím první odstavec dnešního denního pořadu vyřízen, a přistoupíme ke druhému, totiž ke

2) zprávě rozpočtového výboru o vládním návrhu zákona o prémiové státní půjčce československé republiky. Tisk 2343.

Zpravodajem jest pan kol. dr. Fáček. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Fáček: Vážené Národní shromáždění!

Je známo, že státní rozpočet na běžný rok vykazuje miliardový schodek, který jest třeba uhraditi výpůjčkou. Naše finanční správa rozhodla se, opatřiti část těchto peněz vypsáním půjčky domácí, která bude vyložena k veřejnému upisování, a zvolila pro to Formu půjčky prémiové. Celé množství vydaných dílčích dlužních úpisů má býti slosováno v 70 pololetních lhůtách, počínajíc 1. únorem 1926. Při každé lhůtě bude vylosováno stejné množství a na každý vylosovaný úpis má připadnouti 25 %ní prémie. Finanční správa zvolila tuto formu prémiové půjčky proto, aby zde bylo větší, silnější lákadlo pro upisovatele. Pro upisovatele při této formě půjčky jest chance zisková z toho, když se úpis vylosuje hned v některém bližším slosování. Kurs těchto úpisů prémiových bude stoupati, čím více se bude blížiti termín konečného slosování. To bude míti za následek, že ty úpisy budou pevně zůstávati v rukou majitelů a půjčka nebude tak tlačiti na trh ukládacích papírů, jako půjčky jiné s pouhým běžným úrokem.

Že se žádá k této půjčce zvláštní zákon od Národního shromáždění, má důvod v zákonném stavu. Rakouským zákonem z r. 1889 jest totiž stanoveno, že takovéto půjčky mohou býti vydány jen pro stát, a jen na základě zvláštního zákona. To je důvod, proč byl navržený zákon předložen.

Návrh je zcela všeobecný; není v něm uveden ani úhrnná suma výpůjčky, poněvadž ten bude resultovati teprve z výsledku upisování. Je v něm stanoven jen úrok 4,5 % a pak postup umořovací.

V rozpočtovém výboru byly projevovány pochybnosti o tom, bylo-li třeba tak velkou výhodu poskytnout i upisovatelům: hned úrok 4,5 % vedle 25 % prémie. Ale ministerstvo financí učinilo tento návrh po zralých úvahách, po dohodě s bankovními kruhy, které zajisté mají citlivý smysl pro to, čeho jest potřeba, aby se peníze od upisovatelů získaly, aby se paralysoval ten sklon k thesauraci, který stále ještě převládá. Proto rozpočtový výbor uznal, že ponechá zodpovědnost za to rozhodnutí vládě a že sám nemůže v tom směru co do podmínek navrhovaného úvěru ničeho měniti. Jménem rozpočtového výboru navrhuji, aby osnova zákona o prémiové státní půjčce byla schválena.

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen. Debata odpadá. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Budeme hlasovati. Poněvadž tento zákon není obsáhlý - má 7 paragrafů, materie jest jednotná a žádný pozměňovací návrh učiněn nebyl - můžeme hlasovati o něm v celku. (Námitek nebylo.) Námitek proti tomu není.

Kdo souhlasí s § 1., 2., 3., 4., 5., 6. a 7. zákona, jakož i s nadpisem jeho, jak je obsažen ve zprávě výboru rozpočtového, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, zákon je schválen v prvém čtení. Přeje si pan zpravodaj ke druhému čtení slova?

Zpravodaj posl. dr. Fáček: Ne.

Předseda: Žádná korrektura?

Zpravodaj posl. dr. Fáček: Ne.

Předseda: Kdo souhlasí se zákonem, přijatým v prvém čtení, také ve druhém čtení, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, zákon jest schválen také ve druhém čtení a tím druhý odstavec dnešního pořádku jest vyčerpán, a přistoupíme ke třetímu, jímž jest

3. Zpráva výboru pro Velkou Prahu a výboru ústavního o vládním návrhu zákona (tisk č. 719) o konání voleb ve Velké Praze, o návrhu člena Národního shromáždění dra J. Markoviče a soudr. (tisk č. 1136), aby byly vypracovány předlohy zákonů o utvoření Velké Prahy, jakož i o dvou vládních návrzích (tisk č. 1216) a sice zákona o organisaci a působnosti zastupitelstva obce pražské a místních výborů v Praze a zákona, kterým se sousední obce slučují s Prahou (tisk č. 2327).

Zpravodajem je pan kol. dr. Brabec. Uděluji mu slovo.

Zprav. posl. dr. Brabec: Vážené Národní shromáždění!

Mám čest, podat zprávu v záležitosti, která jistě má značný význam v našem národním životě. Přichází konečně k projednání osnov zákonů, týkajících se Velké Prahy čili zákonů, které mají býti základem vybudování hlavního města naší republiky. Snahy po spojení měst pražských jsou starého data. Již před staletími tyto snahy se objevovaly, v minulém století několikráte byly obnovovány, ale z nejrůznějších příčin, ku podivu, nikdy nesetkávaly se s výsledkem. Ať jsme byli samostatnými, ať jsme byli v područí ciziny, nepodařilo se nám nikdy vytvořiti velikou obec pražskou, která nesporně byla povolána jedině býti hlavou národa českého.

Za doby režimu vídeňského hrály jednak politické momenty důležitou roli, neboť, jak se zdá podle celého postupu a jak jest také viděti z archivu v ministerstvu vnitra, Vídeň nepřála utvoření Velké Prahy. Vytvořila velkou Vídeň, spojovala předměstí terstská, štýrskohradecká, krakovská, ale pro Prahu měla vždycky takové podmínky, že nebylo možno spojení uskutečniti. Vedle této nepřízně vídeňské vlády souvisí arci také s věcí finanční podmínky. Právě ty finanční podmínky byly již takovým způsobem utvořeny, že ani nemohly dobře obce pražské souhlasiti, aby za těch podmínek byla Velká Praha utvořena, poněvadž se obávaly z toho velikých hospodářských škod. Jednou z takových závad finančních, jednou z nejdůležitějších, byla nestejná výše domovní daně činžovní v Praze. Jest známo, že státní daň činžovní v Praze bez slevy činí ze 100 K nájemného 22,60 K a v předměstích naproti tomu že činí 14 K, kterýžto rozdíl arci přirozeně se zvyšuje a přiostřuje různými přirážkami v jednotlivých obcích. Aby se tento rozdíl překonal, byla vydávána přechodná ustanovení pro přechodnou dobu; původně podle zákonů z roku 1891 a 1902 pro dobu kratší a sice 15 let, později pro dobu delší, 22 let, tuto delší dobu tím způsobem, že by po prvých 7 let zůstalo při dosavadní výši a teprve by postupně byla výše měněna v dalších 15 letech.

Tato přechodná zákonná ustanovení pozbyla platnosti dnem 6. srpna 1917 a my nemáme tudíž pro přechodnou dobu spojování obcí pražských žádného zákonného podkladu. Ten musí býti teprve vytvořen. (Místopředseda dr. Hajn ujímá se předsednictví.)

Druhou závažnou nesnází finanční byla potravní daň na čáře, která jednak se vybírala pouze v obvodu, obsahujícím až VI. čtvrt pražskou, tedy Vyšehrad, a postihovala mimo to celou řadu předmětů nutné potřeby, mimo jiné též uhlí a dříví, tedy zajisté forma vybírání daně velice nesympatická a nepokroková a jest tudíž nutno, aby tato daň v souvislosti s vyřízením osnov o Velké Praze byla celkově reformována.

Konečně závažnou překážkou finanční jest také ta okolnost, že Praha tvoří samostatný okres školní a že platí nejen veškeren věcný náklad na školy obecné a měšťanské, nýbrž také veškeren náklad osobní, nedostávajíc, jako okresy venkovské, od země obvyklý příplatek, převyšující 10 % okresní školní přirážky v obcích mimopražských. I tato nesrovnalost bude musit být řešena zvláštním zákonem. Já k té věci ještě se vrátím u příslušného paragrafu, zatím bude ovšem musit být dosavadní stav zachován.

To by byly v největší stručnosti poznámky celkové ke všem třem osnovám. Jde o osnovy zákonů jednak o sloučení obcí ve Velkou Prahu, osnova prvá, kterou se sousední obce a osady slučují s Prahou, pak o osnovu zákona o volbách do ústředního zastupitelstva hlavního města Prahy a 3. o osnovu zákona o organisaci a působnosti ústředního zastupitelstva hlavního města Prahy a místních výborů.

První osnova hned v § 1. obsahuje důležité ustanovení o rozsahu hlavního města Prahy, který stanoví tím způsobem, že má býti připojeno 38 obcí k dosavadním městům Pražským. Tyto obce tvoří obvod kružnice mezi sedmi až osmi kilometry, jejíž střed leží na dolejším Václavském náměstí proti Můstku. Těchto 38 obcí a osm čtvrtí Pražských budou dohromady tvořiti politickou obec hlavního města Prahy. (Posl. dr. Scheiner: A kolik bude obyvatelstva?)

Ohledně počtu obyvatelstva nemáme přesných dat statistických. Podle dnešního stavu by to mohlo býti asi 800.000 obyvatel. Přirozeně arci se počítá s tím, že obyvatelstvo Prahy nutně vzroste, jak tomu nasvědčuje také okolnost, že v poslední době podle odhadu přibylo zde 200 až 300.000 obyvatel - tedy jistě přírůstek neobyčejný.

Na snadě je zajisté otázka, zda-li z různorodosti obcí, které se zde spojují, - velmi četné z nich jsou docela venkovského vzhledu, celé části teritoria jsou rázu venkovského - nepovstane obci pražské situace hospodářsky nemožná, až totiž bude zapotřebí pro všechny tyto obce vybudovati vše to, čeho je potřebí pro velkoměsto jakožto hlavní město státu, zejména tedy v oboru komunikačním, v oboru osvětlování, v oboru kanalisace atd. To zajisté bude spojeno s velikými náklady, které byly jistě velmi střízlivě počítány na 900 milionů K. Dnes se poměry ovšem již takovým způsobem změnily, že daleko tato cifra nepostačí, a nemůžeme si tajiti, že kdybychom posuzovali tuto otázku čistě s hlediska dosavadní finanční base tohoto nově tvořeného hlavního města, že by musel ten rozsah vésti k hospodářskému úpadku. Musíme si tedy býti vědomi toho, že hlavní město Praha bez vydatné pomoci se strany státu nemůže hospodářsky se vybudovat jako hlavní město co do všech svých potřeb a že tudíž v té věci je na vládě, nebo na příštích vládách, aby upravily jednak finanční basi ve Velké Praze takovým způsobem, aby tyto veliké běžné potřeby byly běžnou úhradou kryty, jednak aby hlavnímu městu byly dány velké prostředky na hražení veškerých investičních nákladů, které nutně s vybudováním hlavního města státu jsou spojeny. V tomto směru také uvažoval velmi pečlivě výbor pro Velkou Prahu o věci, na kterou zejména často a důrazně poukazoval zesnulý náš kol. Matuš, jistě vším právem, a také to bylo uznáno, a proto se usnesl výbor Velké Prahy v tom směru na resoluci, která zní následovně:

"Vláda se vyzývá, aby předložila Národnímu shromáždění v době pokud možno brzké osnovu zákona, jímž upravuje se finanční hospodářství Velké Prahy a jímž k nutným a neodkladným velkým úkolům sociálním, komunikačním a regulačním Velké Prahy povoluje se z prostředků státních přiměřená suma."

Tedy tuto věc považuje výbor Velké Prahy za nutný předpoklad a já myslím, že je to správný názor, že bez tohoto předpokladu by nebylo možno Velkou Prahu uskutečniti.

Na konci odstavce prvého stanoví se jakožto společné jméno pro hlavní město "Hlavní město Praha". Toto pojmenování bylo předmětem některých diferencí. Račte se pamatovat, že se o té věci psalo ve veřejném tisku a zejména bylo brojeno proti názvu: "Sídelní hlavní město Praha" jakožto názvu ne dosti demokratickému.

Já přiznám upřímně, že jsem tento názor nesdílel a že se mi zdálo nedemokratické, to slovo vymýtit, poněvadž není mi dosti pochopitelné, proč může sídliti monarcha a proč by nesídlila vláda republiky. Mne to připadá jako jakási nevhodná skromnost, jako jakési podceňování významu republikánského zřízení. Vždyť nesídlí pouze osoba, nýbrž sídlí také korporace.

Ale poněvadž jsem celkem tu věc považoval za otázku významu menšího, podřadného, nečinil jsem odporu, aby výbor se usnesl v té domněnce, že tím lépe se hoví našim demokratickým zásadám.

§ 2. nezavdává příčiny k žádným poznámkám, a já přejdu hned k §u 3., který je velkého významu hospodářského jak se stanoviska spojovaných obcí, tak se stanoviska těch, o které se jedná, totiž úředníků a zřízenců oněch slučovaných obcí. Ten paragraf byl předmětem velmi pečlivých ůvah, zejména ve výboru Velké Prahy byla pořádána zvláštní anketa, ve které byly vyslyšeni zástupci různých, nejrůznějších - a myslím - všech interesovaných kruhů a doufám, že to znění, ve kterém mám čest vám jej předložiti, skutečně šetří jak zájmů obcí slučovaných, tak i nabytých práv i budoucích zájmů zaměstnaneckých. Podle tohoto ustanovení přejímá město Praha do svých služeb všechny právoplatně jmenované úředníky a zřízence těchto obcí, po případě osad a jejich ústavů i podniků se všemi jejich nabytými právy a nároky, pokud nepřevyšují míry práv a nároků úředníků a zřízenců stejné nebo rovnocenné kategorie, kteří v den sloučení ve službách hlavního města Prahy budou ustanoveni. To by ovšem nepostačilo zájmům zaměstnanců a proto byl vystylisován a přičleněn odstavec druhý, který stanoví, že:

"Pokud úředníkům a zřízencům obcí připojených byly do dne 30. června 1919 všeobecnou úpravou již právoplatně přiznány požitky vyšší, budou míti na ně i nadále nárok do té doby, až bude provedena nová, všeobecná celková úprava platův a požitkův úředníkův a zřízenců sjednocené obce pražské".

Myslím, že jest to spravedlivá konsekvence z dosavadního stavu různosti samostatných obcí, že stejně podle celého vývoje našich hospodářských a zejména drahotních poměrů bude nutno v té nové velké komuně přikročiti k celkové úpravě všech těchto služebních poměrů a platů zaměstnanců, a že není skutečně zapotřebí, abychom na tu přechodnou dobu dotýkali se toho, co samostatné obce pro své zaměstnance všeobecnými úpravami jistě optima fide učinily. Každé takové dotýkání se nabytých práv jistě vyvolalo by velké hospodářské obtíže v těch jednotlivých rodinách a jedná-li se pouze o dobu přechodnou, bylo by to zbytečné rozčilování, které beztoho v naší době jest tak časté a k němuž jest tolik příčin, že skutečně nelze opominouti příležitosti, že můžeme se takovémuto stavu rozčilení aspoň poněkud vyhnouti. Ale arciť tímto ustanovením nemají býti chráněny úpravy t. zv. protekční. Nelze tajiti, že v mnohých obcích, které mají tvořiti příští Velkou Prahu, staly se čistě se zřetele k jednotlivci, ne z potřeby toho celku, a beze všech ohledů na jisté předpoklady spravedlivé slušnosti úpravy takovým divokým způsobem, že to není v žádném poměru jak ke způsobilosti kandidata, tak ku jeho služební době. Tyto úpravy arciť nemohly býti dosti rozhodně ani odmítnuty, a proto jsem za souhlasu výboru stylisoval odst. 3. tím způsobem, že úpravy platův a požitků jednotlivých zaměstnanců, rázu mimořádného, které neodpovídají způsobilosti a skutečné služební době zaměstnancově, se neuznávají, že tedy nárok na takové požitky z podobných úprav plynoucí je vyloučen.

Přirozeně arciť, kde zaměstnanci slučovaných obcí mají požitky menší, nežli jsou požitky, upravené pro zaměstnance ve hlavním městě Praze dosavadního obvodu, ode dne platnosti tohoto zákona jim tyto požitky budou na míru požitků zaměstnanců pražských zvýšeny. To, myslím, nepotřebuje žádného odůvodnění, to je věc samozřejmá.

Všechny tyto zásady platí též pro osoby, které v den sloučení požívají od připojených obcí platův pensijních, vdovských neb jiných platů zaopatřovacích.

V posledním odstavci tohoto paragrafu bylo vyhověno přání odborných úředníků právnických a lékařských, kteří již delší dobu slouží v obcích, které mají býti připojeny k dosavadnímu hlavnímu městu Praze a které by podle předpisů pražských dosavadních byly nuceny, po dlouhé praktické službě skládati ještě zkoušky odborné. Týká se to zejména zkoušky politické a fysikátní, této poslední u lékařů. Když některý odborný úředník osvědčil 5letou službou svoje schopnosti, není zajisté příčiny, aby mu byla ještě ukládána nějaká odborná zkouška, obzvláště když dříve to v podmínkách jeho služebního ustanovení obsaženo nebylo. Tedy takoví úředníci budou osvobozeni od složení těchto zkoušek a myslím, že tím veřejná správa neutrpí; pokud já mohu se svého stanoviska jako právník tvrditi, tedy odborná zkouška politická pozbude značně zejména v nynějších změněných poměrech na svém významu. Bude musiti býti novým způsobem regulována, nežli bude míti také ten pravý význam, pro jaký vlastně byla zavedena.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP