Pátek 6. února 1920

Schůze zahájena v 11 hod. 35 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Tomášek,

místopředsedové: Dula, dr. Hajn, Konečný, Udržal;

zapisovatelé: B. Bradáč, dr. Jur. Slávik;

větší počet členů Národního shromáždění.

Zástupcové vlády: Předseda vlády: Tusar a členové vlády: Habrman, Hampl, dr. Heidler, Houdek, Prášek, Sonntág, Švehla, dr. Šrobár, dr. Winter.

Za ministerstvo vnitra přítomen min. rada dr. Joachim.

Z kanceláře sněmovní: JUDr. Haasz, tajemník sněmovní, zástupce jeho JUDr. Bartoušek.

Denní pořad.

1. Zpravodaj Dubický, Hübner. Zpráva sociálně-politického výboru o vládní osnově zákona (tisk č. 2099), kterým se povoluje další podpora stavebního ruchu (tisk č. 2282) a zpráva rozpočtového výboru v téže věci (k čís. tisku 2282).

2. Zpravodaj dr. Fáček. Zpráva rozpočtového výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 2268) o premiové státní půjčce československé republiky (tisk č. 2343).

3. Zpravodaj dr. Brabec. Zpráva výboru pro Velkou Prahu a výboru ústavního o vládním návrhu zákona (tisk č. 719) o konání voleb ve Velké Praze, o návrhu člena Národního shromáždění dra J. Markoviče a soudr. (tisk č. 1136), aby byly vypracovány předlohy zákonů o utvoření Velké Prahy, jakož i o dvou vládních návrzích (tisk č. 1216) a sice zákona o organisaci a působnosti zastupitelstva obce pražské a místních výborů v Praze a zákona, kterým se sousední obce slučují s Prahou (tisk č. 2327).

4. Zpravodaj dr. Fáček, dr. Vrat. Černý. Zpráva rozpočtového výboru a výboru pro Velkou Prahu o návrhu členů Národního shromáždění Špatného, dra J. Brabce, V. Johanise, Ing. Záruby-Pfeffermanna, dra Kubíčka, Meth. Zavorala a soudr. (tisk č. 2182) na částečnou úpravu finanční základny obce pražské (tisk č. 2345).

5. Zpravodaj dr. Srdínko. Zpráva kulturního výboru o návrhu členů Národního shromáždění Fr. Zeminové, Zatloukalové-Coufalové, Ecksteinové, dra Srdínka, dra F. Krejčího, Fr. Housera, Prof. Maxy a soudr. (tisk č. 1377) aby byly sestátněny, reorganisovány a rozmnoženy odborné ženské školy průmyslové a hospodyňské, aby byla svolána anketa odborníků, kteří by řešili nalehavé tyto problémy, a aby byly rychle upraveny právní i hmotné poměry učitelstva těchto škol podle analogie, platné na odborných školách mužských v republice československé (tisk č. 2343).

6. Zpravodaj Skorkovský. Zpráva imunitního výboru o žádosti zemského co trestního soudu za vydání členů Národního shromáždění Stříbrného a Vraného pro přestupek § 522 trest. zákona (tisk č. 2334).

7. Zpravodaj Jonáš. Zpráva imunitního výboru o žádosti okresního soudu trestního v Brně za vydání člena Národního shromáždění dra Vojt. Kyjovského, žalovaného továrníkem Ant. Sychrou z Boskovic, pro urážku na cti (tisk č. 2334).

Předseda (zvoní): Národní shromáždění je schopno se usnášeti. Zahajuji schůzi.

Omluvili se:

churavostí: Bechyně (na neurčito), Nekvasil (pro tento týden), Buříval, dr. Černý Josef;

zaměstnáním: Bradáč (na neurčito), Budínský, Cingr, Měchura (pro tento týden), Štěpánek (na neurčito), Marcha, Prokůpek;

úmrtím v rodině: Čipera (na neurčito).

Přistoupíme

k dennímu pořádku

a to k prvnímu jeho odstavci

1. zprávě sociálně-politického výboru o vládní osnově zákona (tisk č. 2099), kterým se povoluje další podpora stavebního ruchu (tisk č. 2282) a zprávě rozpočtového výboru v téže věci (k čís. tisku 2282).

Zpravodajem je pan kolega Dubický, uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. J. Dubický: Slavné Národní shromáždění!

Zákonem ze dne 23. května 1919 byla povolena na podporu stavebního ruchu částka 5 mil. K jako příspěvek k anuitám ze zápůjček na domy, stavěné obcemi, okresy, nebo obecně prospěšnými stavebnímí sdruženími. Obnos tento stačil by ku podpoře staveb v úhrnném nákladě 113 mil. Kor., předpokládajíc, že zdražení stavebního nákladu činí oproti dobám mírovým průměrně 600 %, že anuita obnáší nejvýše 5 1/2 % a že nájemné z domu vybírané stačí k úhradě asi 120 % mírového nákladu. Podpora 5 mil. K vyčerpána byla však již počátkem července 1919.

Akcí touto problém bytový arciť rozřešen nebyl. Pokud ze statistiky vysvítá, byly nejvíce stavěny domy nájemní i rodinné a to hlavně pro státní zaměstnance a horníky. Do konce listopadu 1919 bylo ministerstvu sociální péče předloženo projektů s rozpočteným nákladem okrouhle 450 mil. Kor.; na jejich podporu bylo by potřebí úhrnné částky 20 mil. Kor.

Původně v novele zákona o státní podpoře stavebního ruchu žádala vláda částku 10 milionů K, ale když sociálně-politický výbor seznal, že obnos tento je vlastně již vyčerpán, neboť ministerstvo slíbilo již dříve podpory na stavby vesměs nutné v úhrnném nákladu 340 mil. K, - usneseno bylo, aby úvěr vládou žádaný zvýšen byl na 25 milionů Kor. Tím bude možno podporovati stavby v úhrnném nákladu přes 670 milionů K.

Ke zvýšení úvěru vládou žádaného byl sociálně-politický výbor veden tou myšlenkou, aby se mohly ucházeti o podporu na nové projekty také venkovské obce nebo venkovská družstva malorolníků a vůbec osoby věnující se povolání zemědělskému. Až dosud poskytována byla podpora na stavby průmyslovým dělníkům a státním zaměstnancům. - Kdo však zná poměry na venkově, ví, že kruhy zemědělské trpí nouzí bytovou v míře při nejmenším takové jako města a je tedy nutno, aby na venkov byl vzat příslušný zřetel a podpora na zvýšení stavebního ruchu mu poskytnuta. Družstva zemědělská mohou dostati podporu netoliko na stavbu obytných domků, ale i na postavení nutného hospodářského příslušenství, jako na stodolu a chlév. Lze si jen přáti, aby zemědělské kruhy hojně dobrodiní zákona tohoto použily a zmírnily tak krisi bytovou, pokud vůbec v dnešních poměrech zmírniti se dá.

Když před nedávnem projednával se v Nár. shromáždění zákon o zabírání bytů obcemi, bylo všeobecně konstatováno, že jen pronikavým rozvinutím stavebního ruchu dá se kalamita bytová účelně řešiti. Bohužel, soukromé podnikání má úplně svázané ruce a stavební ruch stojí. Příčiny jsou hlavně trojí: předražování a nedostatek stavebního materiálu, ať již cihel, cementu, dříví nebo železa, vysoké mzdy jako důsledek všeobecně přepjatých životních potřeb a značně zvýšené tarify dovozní. Poměry jsou takové, že nelze kalkulovati ani na měsíc napřed a tak každý podnikatel je ve stavebním podnikání znemožňován. Situace je čím dál horší. Na jedné straně úžasná nouze o byty, jedinečná snad v Evropě a na druhé straně úplný klid ve stavebním ruchu. To vede k značným poruchám v životě sociálním a národohospodářském. Stavební projekty rozbíjejí se v celé řadě případů o otázku úvěru. Jak poměry jsou, nenajde se ústav, který by do novostavby půjčil kapitál za podmínek, obvyklých před válkou.

Tehdy počítal takto: Vzal výnos domu po srážce daní, dávek a jiných vydání a kapitalisoval ho 4 %. Činžovní hodnota, takto vypočtená, sčítala se pak s hodnotou stavební a průměr dal faktickou hodnotu domu. Na tu se pak do první hypoteky 4 1/2 % půjčovalo 50 až 60 %, do druhé 5 % nejvýše 60 % zbytku. Podnikatel mohl počítati, že ke stavbě domu za 100.000 K potřeboval asi čtvrtinu, na zbytek mohl obdržeti úvěr.

Dnes jsou poměry jiné. Každý finanční ústav počítá hodnotu o 100 % vyšší, dál však nejde. Při tom dlužno uvážiti, že stavební náklad vrostl 7krát, čili o 700 %. - To znamená: na dům, jehož pozemek a stavba by dnes stály 800 tisíc K půjčily by finanční ústavy ne tři čtvrtiny, nýbrž nejvýše jednu třetinu, zbytek musel by podnikatel hraditi sám. Při tom by mu hrozilo, že snad dnes bude se dům při činžích arci osmeronásobných rentovati, - ale že za několik let bude se stavěti levněji, konkurence stlačí činže a dům místo 4 % neponese nic, naopak bude pasivní a jeho kupní cena přiměřeně klesne, čili inventovaný kapitál zmizí. Takové investice arciť nebude podnikati nikdo.

Lze tedy říci tolik: Pokud se nepodaří snížiti náklady stavební na nejmenší možnou míru, pokud poměry ve stavebním oboru ve směru soc. i výrobním nebudou stabilisovány, nelze se nadíti obratu k lepšímu.

Před válkou 1 tisíc cihel i s dovozem stálo 30 až 35 K. Dnes ku příkl. Pražská úvěrní banka počítá ze své cihelny v Selci za 1 tisíc cihel 240 K i více a dovoz stojí 210 K. V subkomitétu soc. politického výboru bylo však odborníky prokázáno, že podle výrobního nákladu by 1 tisíc cihel i s občanským ziskem mohl i dnes býti za 180 až 200 K. Zde je tedy nutno, aby výrobní kalkulace stavebních podniků byly pod přísnou kontrolou, aby jakékoliv vyhánění cen cihel, cementu, dříví a železa atd. nahoru bylo znemožněno.

Návrh zákona, který dnes projednáváme, vyhovuje tomuto předpokladu v § 2. V původní novele zákona bylo poskytnuto zemské politické zprávě právo, aby - je-li toho ve veřejném zájmu třeba - převzala ve správu státní onen stavební neb dopravní podnik, který by prokázaně vyháněl ceny stavebních potřeb do výše za účelem tučnějších zisků. Subkomité soc. pol. výboru byl však toho názoru, že vzetí správy podniku z rukou jeho majitele má býti teprve posledním prostředkem v tom směru, aby se podnik provozoval způsobem, hovícím veřejnému zájmu.

Navrhuje se tedy, aby majiteli podniku dána byla nejprve výstraha a teprve nevyhoví-li danému příkazu v ustanovené lhůtě, možno učiniti opatření další, totiž dáti podnik pod dozor, převzíti ho do správy státní aneb odevzdati do správy jiných veřejných korporací na čas nezbytné potřeby. V případě, že dojde k ustanovení dozoru v takovém podniku, má osoba dozorem pověřená právo, stanoviti ceny na základě kalkulace skutečných výdajů výrobních, přihlížejíc k amortisaci a zúrokování investovaného kapitálu a přiměřenému zisku majitele podniku. Jde-li o šetření v takovém závodě ze strany zemské pol. zprávy, je přizvána k součinnosti obec kde se podnik nalézá, ovšem s podmínkou, že zástupcové obce nemají práva nějakého veta.

V otázce náhrady byl soc. pol. výbor toho názoru, že majitel podniku smí činiti nárok na náhradu jen tehdy, když mu bylo provozování podniku odňato, v jiném případě nikoliv. Podnik musí býti vrácen ve stavu, odpovídajícím odbornému provozu podniku, za škodu způsobenou ručí korporace, v jejíž prospěch opatření bylo učiněno.

Nelze popříti, že jsou to ustanovení přísná, ale nezbytně nutná, máme-li se ve stavebním ruchu aspoň částečně dostati z kalamity ven. Jde tu o problém, který hluboce dotýká se našeho hospodářského života, veškerého podnikání, a musí se tedy v této přechodné době učiniti vše, aby rozvoj normálního, stavebního podnikatelství byl umožněn.

Slavné Národní shromáždění! Ministerstvo veřejných prací, jak se právě dovídám, předloží Národnímu shromáždění nový návrh na podporování stavebního ruchu pro soukromé podnikatele. Navrhuje se, aby Národní shromáždění odhlasovalo k tomu účelu obnos 25 milionů K, za podmínek, že těmto podnikatelům, kteří stavětí budou roku letošního i příštího, poskytnuty budou velké úlevy po stránce daňové a značné subvence. V onom návrhu jest ovšem podmínka, že stavby tyto budou subvencovány jen ve městech, které mají více než 15.000 obyvatel. Mám za to, že právě o této věci musí jednati sociálně politický výbor velmi opatrně a spravedlivě, neboť na př. se strany venkova není možno návrh takový akceptovati. Mám za to, že o té věci musí býti jednáno meritorně, velice rozvážně a že příslušné výbory Národního shromáždění původní návrh ministerstva veřejných prací zrevidují. Končím a navrhuji, aby Národní shromáždění udělilo předložené osnově zákona o podpoře stavebního ruchu ve městech i na venkově ústavní sankci. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Uděluji slovo panu referentovi rozpočtového výboru, kol. Hübnerovi.

Zpravodaj posl. Hübner: Slavné Národní shromáždění!

Bytová nouze jest jedním, opravdu bolestným příznakem doby válečné a poválečné. Není to nemoc jen naší mladé republiky, ale jest to nemoc světová. Není to nemoc jen velkých hlavních měst, shledáváme se s ní i v našich městečkách a obcích venkovských. A jediný universální lék proti této nouzi bytové jest: stavětí. Stavěti pokud možno nejdříve a nejvíce.

Než dnes, kdy ceny cihel, dříví, vápna a veškerého stavebního materiálu stoupají do závratné výše, nemůže se stavby odvážiti jednotlivec nebo družstvo finančně slabší, bez vydatné morální a hlavně hmotné podpory státu. Proto také rozpočtový výbor jednohlasně, bez debaty schválil položku 25,000.000 korun v § 1. předlohy tohoto zákona požadovanou, ač v původním vládním návrhu bylo žádáno jen 10,000.000 korun.

§ 2. doznal v úpravě výboru sociálně-politického značného zlepšení a já jako živnostník s povděkem kvituji, že zabírání podniků a závodů má se dle této opravené předlohy státi teprve až po dání výstrahy, tedy po vyčerpání všech prostředků po dobrém, a teprve až v krajní nouzi bude posledním prostředkem, aby přinucen byl majitel závodu k správnému konání svých občanských povinností. Bude-li tento paragraf objektivně a spravedlivě prováděn, nehrozí řádným živnostníkům z něho žádné nebezpečí.

Aby materiál stavební, zejména cihly a vápno, mohly býti dodávány v dostatečném množství a v přiměřené ceně, může dle mého soudu působiti na to velmi vydatně ministerstvo veřejných prací a sice tím, když závodům, které mohou a chtějí dodávati stavební hmoty za ceny nepřemrštěné, zejména cihelnám, vápenkám a parním pilám, přidělí včas a v dostatečném množství uhlí za maximální ceny, neboť musí-li takový závod kupovati uhlí pod rukou za 20 až 30 korun 100 kg, nemůže přirozeně dodávati levné výrobky.

S díkem také jako agrárník kvituji, že ve zprávě důvodové jest vzpomenuto venkovských obcí a družstev, zejména družstev domkářských (Posl. Dubický: Však nás to stálo hodně boje!), neboť s venkovem v tomto směru nebylo vždy jednáno spravedlivě.

Rozpočtový výbor schválil tuto předlohu zákona jednohlasně a bez debaty a já jménem rozpočtového výboru doporučuji sl. Národnímu shromáždění tuto předlohu zákona k schválení. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen. Debata odpadá. Přistoupíme k hlasování.

Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Hlasovati dám, ježto předloha sama jest krátká, má pouze čtyři paragrafy a žádný pozměňovací návrh učiněn nebyl, o celé předloze v celku. (Námitky nebyly.) Námitek proti tomu není.

Kdo souhlasí tedy s § 1., 2., 3. a 4., jakož i s nadpisem zákona, jak obsaženy jsou ve zprávě výboru sociálně-politického a rozpočtového, prosím, aby povstal se svého místa. (Děje se.)

To jest většina. Zákon jest schválen v prvém čtení.

Ke druhému čtení přeje si pan zpravodaj slova?

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP