Čtvrtek 5. února 1920

Sociálně-politický výbor jednal o vládní osnově, jejížto základní rysy jsou tuto naznačeny, jednak v subkomitétu, jednak v plenu a provedl celou řadu změn, avšak nikoliv změn zásadního rázu, nýbrž formálních, méně významných, které znamenají zlepšení ve prospěch pojištěnců. Změny tyto jsme individuelně a zcela přesně ve zprávě výborové uvedli. Chci poukázati na některé nejdůležitější. Bylo poukazováno na př. na to, že následkem války bude mnoho takových rentovníků, kteří pro své povolání dřívější jsou neschopnými, jsou proto rentovníky a nemohou býti pojištěnci, byť vstoupili do povolání, které objektivně pojištění podléhá. Tím se jim také béře možnost, aby ve svém nynějším povolání střádali na vyšší rentu, až skutečně invalidy budou.

Tomu čelí změna § 2., že osobám takovým má býti na výběr dáno, chtějí-li se renty vzdáti, aby opětně byly zařazeny do pensijního pojištění a měly všecky jeho výhody. Další změny jsou ty, že osoby, které jsou vyňaty z pensijního pojištění, mohly by býti konkurenčně nebezpečnými těm silám, za které podnikatel musí platiti prémie. A tu, aby byla jistá rovnost, ukládá se zaměstnavatelům za osoby takové týž příspěvek, který by zaměstnavatel platil, kdyby zaměstnaný pensijnímu pojištění podléhal a sice ve prospěch fondu pro nezaměstnané. Účelové toto určení jest pochopitelné, uvážíme-li, že právě konkurencí takových sil by mohla býti nezaměstnanost sesílena. V § 45. po návrhu posl. Slavíka byla usnesena změna, že president ústavu nemusí býti znalý práv. V § 65. byla učiněna úchylka ve prospěch Moravské zemské pojišťovny, která dlouho před zavedením pensijního zákona prováděla pojištění soukromých zřízenců, v ten smysl, že bude se muset změniti v náhradní ústav ve smyslu zákona a vyhověti přísnějším podmínkám o dva roky později než ostatní ústavy a to proto, poněvadž je to ústav veřejný, zemský, a změna jeho stanov vyžadovati bude nového zákona. Do té doby může se čekati, že buď bude pojišťovna postátněna a stát zařídí, čeho jest třeba, anebo proměněna v akciovou společnost, která bude donucena splniti podmínky zákona.

Dále stala se změna potud, že při přechodu ze soukromých do veřejných služeb přinese zřízenec docílenou svoji prémiovou reservu, kterou ve službách soukromých nashromáždil, státu, který mu započítá léta do pense a naopak zase státní úředník, který dosud nedostal žádného odbytného, když vstupoval do soukromých služeb, dostane nyní s sebou takovou prémiovou reservu, kterou by byl nastřádal, kdyby byl hned od prvého roku v soukromých službách pojištěn u soukromého ústavu.

Dále je zde změna, na kterou chci zde upozorniti, osvobození od daně výdělkové a důchodové, ale také i od daní důchodových, které se vybírají srážkami, poněvadž praxe v tom směru nebyla jednotnou, jestli osvobození platí i pro daně srážkami vybírané.

Proto dali jsme výslovně určení v ten smysl do § 87. kladné. Vláda dala návrh, aby jistá část dluhopisů a cenných papírů byla ukládána v papírech jednak státních, což bylo ponecháno a dále v papírech zemských. Poněvadž očekáváme změnu veřejné správy, změnili jsme toto ustanovení tak, že ministr sociální péče a ministr financí stanoví, ve kterých papírech je povinen pensijní ústav své hotovosti ukládati.

Důležité jest spolupůsobení nemocenských pokladen při uskutečnění tohoto zákona, které bylo v čl. VI. výslovně vysloveno. My budeme tohoto spolupůsobení potřebovati k různým účelům, zejména při provádění voleb do všeobecného pensijního ústavu. Namítáno bylo, že by rozšířením pojistné povinnosti na obchodní příručí mohly býti oslabeny nemocenské pokladny, poněvadž členové, kteří podléhají pensijnímu pojištění, mohou vystoupiti ze všeobecné nemocenské pokladny a dáti se pojistiti v pokladnách úřednických a že, jestliže bychom rozšířili okruh pensijně pojištěných, automaticky bychom oslabili nemocenské pokladny. Aby tento odpor byl odstraněn, pojali jsme do článku VIl. ustanovení, že ti noví, kteří teprve nyní vstupují, nemohou vystoupiti z úřednických nemocenských pokladen.

To jsou nejdůležitější změny, které provedl sociálně-politický výbor, vedle celé řady změn méně podstatných.

Vedle toho byla na nás žádána řada změn, jež nebylo možno uskutečniti. Bylo žádáno se strany organisací úřednických pojištění ipso iure. My jsme uznali oprávněnost toho požadavku, ale na druhé straně by to znamenalo újmu pro pensijní ústavy u jednotlivců, kteří by z rozmanitých důvodů neplatili prémie a nehlásili se, ale na konci života, stavše se invalidy, žádali by prémie. To by znamenalo oslabení pensijních ústavů vůči těm, kteří povinnosti své plnili. Ale pensijní ústav předpokládá, že soukromí zřízenci jsou na té výši intelektu, že může od nich žádati, aby se aspoň přihlásili, neboť jen přihláška se žádá a dále ani tou přihláškou se nevystavují nebezpečenství pronásledování se strany zaměstnavatele, poněvadž úřadovna, když ohlášku dostane, taktním způsobem vyšetří poměry u zaměstnavatele, aniž by individuelně ukázala na to, že pojištěnec se hlásil sám.

Bylo od nás žádáno, abychom se postarali o náhradu těm zřízencům, kteří následkem války přerušili své zaměstnání, nebyli pojištěni, a tudíž jím ta léta do pense nejsou vpočtena.

Bylo poukazováno na rozdíl mezi soukromými a státními zřízenci a na nerovnost, která vzniká z toho, že stát započítal svým zřízencům až dvojnásobně válečná léta. Na druhé straně nebylo zde zatím nositele, který by zaplatil náklady z toho vzešlé. Není možno dřívějším zaměstnavatelům uložiti toto břímě, poněvadž také na tom záleží, jak dlouho byl zaměstnanec u něho zaměstnán. Není možno ale také státu to břemeno přikázati a proto sociálně-politický výbor se usnesl na resoluci, aby zatím bylo vyšetřeno, jaký rozsah má tato sanace, aby bylo viděti, o kolik osob běží, jaká je ztráta let a jaká jest potřebná prémie, jakého nového nákladu by vyžadovalo sanování.

Bylo žádáno, aby byla inspekce sestátněna nebo zveřejněna. Jest pravda, že inspekce u státních ústavů byla nedokonalá, a že všeobecný pensijní ústav jí intensivně prováděl. Není možno sestátniti inspekci proto, poněvadž musí býti přičleněna k tomu orgánu, který potřebuje materiálu informačního.

Ale náprava ohledně náhradních ústavů stává se tím, že inspekce je nyní uložena svazu, který jaksi stojí nad ústavy a že jsme také učinili přiměřenou změnu v zákoně, aby orgány svazu, které provádějí inspekci, byly nadány stejnou pravomocí, jako orgán Všeobecného pensijního ústavu.

Bylo žádáno, aby nemocenské pokladny byly povinny nám ohlašovati případy nemoci našich pojištěnců, abychom mohli preventivně čeliti případné jejich invaliditě. Vůči tomu se poukazovalo na to, že nemocenské pokladny samy tak činí a že povinnost by mohla způsobiti neobyčejné hromadění materiálu nepotřebného.

Bylo žádáno, aby čekací lhůta při manželství byla zkrácena, avšak nebylo lze přistoupiti na to zkrácení, poněvadž by se ústav vystavoval velkému vzrůstu sňatků spekulačních.

Byla navrhována ještě řada jiných zlepšení, na která nemohl sociálně politický výbor přistoupiti proto, poněvadž pojistně-mathematický základ toho nedovoloval.

Velevážení pánové, novela, o které jednáme, jistě není konečným cílem pensijního pojištění. Můžeme jistě říci, že je to jen přechodná náprava, že činíme, co na ten čas je proveditelno. Ale bude jistě žádoucno, aby celá soustava pensijního pojištění a jeho orgánů byla úplně přetvořena a sjednocena. To bude ovšem úkolem příštího Národního shromáždění. Ale zatím můžeme konstatovati, že to, co Všeobecný pensijní ústav poskytuje dle těchto norem, jde jistě nad hranice možností a že on náleží mezi nejlevnější pojišťovací ústavy vůbec. Počítá, že správa jeho bude čítati asi 8 %.

Sociálně-politický výbor, jak již jsem podotkl, přijal resoluci, která se vztahuje na osudy těch soukromých zaměstnanců, kteří následkem války přetrhli své zaměstnání a následkem toho přetrhli i své pojištění a ztratili léta. Řekl jsem, že žádáme vládu, aby sebrala potřebný materiál statistický ohledně počtu jejích a potřebného nákladu na sanaci.

Resoluce tato zní:

"Vláda se vyzývá, aby opatřila informační materiál o počtu soukromých zřízenců, jichž pensijní pojištění bylo přerušeno válečnou službou bez jejich viny, a o potřebném nákladu k dodatečnému pojištění ztracených let.

Dále byla přijata druhá resoluce, aby se vyhovělo požadavku, aby stát hradil náklad Svazu náhradních ústavů, pokud jich bude používati ke svým účelům, ku provádění státní revise a státních opatření. Tomu vyhovujeme resolucí, která zní:

"Vláda se vyzývá, aby ve formě subvence hradila Svazu náhradních ústavů výlohy, spojené se službami ve prospěch státu, zejména za služby revisní a jiné."

Mimo to po schůzi sociálně politického výboru, ve které byl tento zákon projednán, se ukázalo, že doba počátku působnosti, která původně stanovena na 1. dubna, jest neuskutečnitelná, ježto nedojde zavčas materiál od Vídeňského pensijního ústavu. Proto sociálně-politický výbor navrhl a jménem jeho navrhuji, aby ve článku VIII. namísto: "Tento zákon vstoupí v platnost dne 1. dubna 1920", stálo: "1. července 1920". Jiné změny nemám. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): K slovu nikdo není přihlášen. Debata odpadá. Přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Hlasovati míním dáti tímto způsobem: Nejprve budeme hlasovati o čl. I., kterým se mění ustanovení platného práva.

Pak budeme hlasovati o čl. II. až VII. incl., pak budeme hlasovati o čl. VIII., v němž navrhuje pan zpravodaj změnu, a na konec o čl. IX., jakož i o nadpisu zákona.

Jsou snad proti tomu nějaké námitky? (Nebyly.) Není jich, budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl. (Hluk.) Prosím o klid.

Kdo souhlasí s článkem I. zákona, jak jest obsažen ve zprávě výboru sociálně politického, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, článek I. Jest schválen.

Kdo souhlasí s článkem II., IlI., IV., V., VI. a VII. zákona, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, článek II.-VII. incl. jsou schváleny.

Kdo souhlasí s článkem VIII. zákona a sice se změnou, doporučenou panem zpravodajem, aby místo data dne 1. dubna 1920 stálo "dne 1. července 1920", prosím, aby povstal. (Děje se.)

Článek VIII. takto pozměněný jest schválen.

Kdo konečně souhlasí s článkem IX. a nadpisem zákona, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, článek IX., jakož i nadpis zákona jsou schváleny.

Přeje si pan zpravodaj slova ke druhému čtení?

Zpravodaj posl. dr. Engliš: V § 87., článku I. schází očíslování odstavce. Před tím odstavcem má býti v závorce jednička a pod tím ihned v odstavci 6. šestka.

Totéž jest v § 92., tam má býti v závorce jednička.

Předseda: Ke druhému čtení doporučuje pan zpravodaj, aby v článku I. § 87., na straně 32. zprávy v prvním odstavci bylo uvedeno číslování v závorce (1), v odstavci dalším, šestém, aby byla v závorkách (6) a na straně 33. v § 92., aby bylo očíslování v závorce (1).

Kdo se zákonem, přijatým v prvém čtení, s těmito změnami, týkajícími se pouze číslování, doporučenými panem zpravodajem, souhlasí také ve druhém čtení, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, zákon jest schválen také ve druhém čtení a přistoupíme k resolucím, které jsou obsaženy ve zprávě na straně 11., jež doporučuje obě pan zpravodaj.

Kdo souhlasí s oběma těmito resolucemi, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, obě resoluce jsou schváleny a tím tento odstavec denního pořadu jest vyřízen.

Přistoupíme k druhému, jímž jest:

2. zpráva rozpočtového výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 1916), kterým se zkracují uvěřovací lhůty pro dávky z lihu, cukru, lisovaného droždí a pro spotřební daň z nerostných olejův a zrušuje se diskonto ze spotřební dávky lihové, zapravené předem (tisk č. 2316).

Zpravodajem jest pan kolega Rudolf Pilát. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Rud. Pilát: Velectěné Národní shromáždění! Až dosud požívaly rafinerie lihu, cukru, minerálních olejů a podobné podniky dlouhodobých úvěrů daňových, kterými stát chránil výrobce před možnou ztrátou úroků ze zapravené daně.

Poněvadž se dnes poměry změnily do té míry, že prodej lihu, cukru a minerálních olejů děje se za hotové při placení předem, a výrobce dostává příslušnou spotřební daň při odeslání zdaněného zboží, nastává proto potřeba zkrácení lhůty uvěřovací, stanovené v § 79. zákona o dani z lihu, jakož i v § 40. zákona o dani z cukru, a v § 24. zákona o spotřební dani z minerálních olejů.-Vláda navrhuje zkrácení této lhůty na dva měsíce z toho důvodu, že placení daní bude se díti rychleji, čímž dosáhne se hned v prvních měsících značnějších příjmů.-

Výrobcům likérů, kteří odebírají zdaněný líh k výrobě jemných likérů, vyžadujících alespoň tříměsíčního uskladnění, dává se možnost prodloužení uvěřovací lhůty na 4 měsíce. Podle § 2. navrženého zákona nelze nadále poskytovati diskonto z dávky lihové, jakož i z dávky z lisovaného droždí, jež byla hotově zaplacena při ohlášce zdanitelného vývozu lihu.-Mezi dobou zapravení daně a vyvezení zdaněného lihu není totiž značnějšího časového rozdílu a spotřební dávka jest splatna beze všech srážek, dříve než zdaněný líh přejde do volného oběhu.

Rozpočtový výbor rokoval o předloženém zákoně a navrhuje, aby připojený vládní návrh zákona i se změnou, týkající se nově zařazeného § 40 zkrácení lhůty o daní z cukru, předložen byl k ústavnímu schválení Národního shromáždění s platností od 1. března 1920. (Výborně!)

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá.

Přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Míním dáti hlasovati o celém zákonu, který má pouze pět paragrafů, najednou, tím spíše, poněvadž nebyl podán žádný pozměňující návrh. (Souhlas.)

Námitek proti tomu není.

Kdo souhlasí s §§ 1., 2., 3., 4. a 5., jakož i s nadpisem zákona, jak je obsažen ve zprávě rozpočtového výboru, prosím, aby povstal. (Děje se.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP