Čtvrtek 5. února 1920

To je většina. Zákon je schválen v prvním čtení.

Přeje si pan zpravodaj slova ke druhému čtení?

Zpravodaj posl. R. Pilát: Nikoliv, není žádná korektura.

Předseda: Kdo souhlasí se zákonem, přijatým právě v prvním čtení, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Zákon je schválen také ve druhém čtení, a tím je druhý odstavec denního pořádku vyřízen.

Přistoupíme k odstavci třetímu, jímž jest:

3. zpráva výboru pro Velkou Prahu a výboru technického o návrhu člena Národního shromáždění dra Šámala a soudr. (tisk 1441) na některé doplňky a změny stavebních řádů pro Prahu a předměstí a pro Čechy. (Tisk 2306).

Zpravodajem je kol. inž. Záruba-Pfeffermann.

Zpravodaj posl. inž. Záruba-Pfeffermann: Slavné Národní shromáždění! (Hluk.)

Předseda (zvoní.): Prosím o klid.

Zpravodaj posl. inž. Záruba-Pfeffermann: (pokračuje): Mám čest předkládati slavnému Národnímu shromáždění první z předloh o vybudování Velké Prahy, starého to našeho národního postulátu. Tato předloha týká se zřízení státní regulační komise pro Velkou Prahu zároveň s příslušnými doplňky a změnami stavebního zákona, spolu se změnami příslušných ustanovení stavebních řádů.

Každému z nás bylo ihned po převratu patrno, že město Praha stojí před nejvážnějším obratem ve svých dějinách. Vítězstvím Habsburků byla přervána stará vývojová tradice města Prahy, nadále byla favorisována Vídeň, byla favorisována všemi prostředky, které měla po ruce rakouská centralisace. Z Vídně stávalo se znenáhla město dvoumilionové, skutečné velkoměsto, zatím co Praha klesala postupně významem na město provinciální. Umělost centralisace vídeňské se ukázala v plné nahotě při dnešním vídeňském debaklu. Naproti tomu rozvoji Prahy kladeny překážky co možná největší.

Politicky jevilo se pronásledování Prahy především a nejjasněji v překážkách, které rakouské vlády vždy kupily proti vytvoření Velké Prahy; nebylo ochoty ani nejmenší na rozdíl od státních podpor při vytváření Velké Vídně.

Dnes převrat rozbil tyto překážky, naší snaze staré, naším ideálům o Velké Praze nestojí nic v cestě. Politická předloha o sloučení obcí ve Velkou Prahu je projednána, hotova a připravena pro parlament. Je dnes akutní, okamžitě uvésti věc na správné koleje po stránce technické.

Technicky jevily se macešské šikany Rakouska proti Praze hlavně ve dvou směrech. Především okázalým škrdlením na stavbách veřejných, na okázalé a úmyslné méněcennosti staveb pražských proti monumentálním vídeňským. Na vlastním těle neustále jsme cítili u nás, co je to stavba komisní v pravém i přeneseném slova smyslu. Avšak daleko jedovatější byl pro rozvoj Prahy druhý prostředek, druhá brzda rakouská, totiž lstivá tendence, zameziti nám včas opravy předpotopních, zastaralých stavebních řádů našich.

Za vlády těchto stavebních řádů nemělo město Praha nižádné možnosti, provozovati stavební politiku ve velkém slohu. Nemělo žádných zbraní pro regulaci stavebního ruchu, zejména pokud se týče omezování vlastnických práv ve prospěch zájmů veřejných, z důvodů estetických, zdravotních atd.

Město Praha nemělo možností, brániti se vydatně proti nesprávnému vytváření se předměstí a periferií. Nemělo možnosti, působiti proti chamtivosti předměstských parcelářů, kteří na periferii vytvořili na základě pozemkové lichvy svojí politickou moc.

Jaký je dnešní stav města Prahy, z těchto poměrů vzešlý, po staleté šikaně rakouských vlád? Především nutno upozorniti na klasický rozdíl mezi monumentálností Staré Prahy a mezi rázem čtvrtí, které povstaly v recentní době. Z toho důvodu hnutí Staropražské má některé velmi oprávněné kořeny v tomto nepříznivém porovnání, i když se všemi extrémy tohoto směru po stránce pokrokové i sociální nemůžeme se stotožniti. Je pravda, že celý vývoj stavební u nás nesnese příznivé kritiky, celé části nových měst, Žižkova, ba i Vinohrad žádají už dnes assanaci. Porovnáme-li stav svůj se stavem našich nejbližších sousedů, s Bavorskem i Saskem, nesnesou naše stavební poměry porovnání, - ačkoliv nejsme kulturně ku př. proti Bavorům nijak pozadu. Přičítám to po svých zkušenostech také dokonalé organisaci technické stavební správy - a sice krajské - v Německu.

A nyní to nejdůležitější. Celý obvod Velké Prahy je už dnes pokryt čarami regulačními, nejmíň pro půldruhého milionu obyvatelstva, ale jakými? Cáry vznikly nahodile, dle přání klik maloměstskoradničních, v souhrnu svém dávají velké město, ale naprosto odporující našemu ideálu Velké Prahy, naprosto odporující moderním názorům technickým a skutečným potřebám evropského velkoměsta.

Dnes je zapotřebí, transformovati Prahu s předměstími na moderní město, odpovídající zásadám uvedeným, vybavené všemi technickými potřebami komunikačními, zdravotními atd. Je potřebí, stavěti spoustu nových budov veřejných, nádraží a drah, pro ministerstva a nové centrální úřady, pro vysoké školy, ústavy vědecké a vojenské, tisíce nových domů pro spousty lidí, které se do Prahy přihrnuly a hrnou.

Je to, prosím, možno provésti za úplné platnosti starých regulačních čar a stavebních řádů?

Vážnost okamžiku vystihly ihned naše kruhy technické a začaly se starati hned z počátku 1919 o věc, ze všech korporací příslušných docházely do parlamentu návrhy a memoranda, také úřady státní i ministerstva horlivě pracovaly na odpomoci. Hned z počátku jednalo se o orgán, který by opatřil co nejdříve, než se stavební ruch vyvine, nový moderní regulační plán Velké Prahy a nový stavební řád, bez něhož nejlepší regulační plán nebyl by nic platen.

Záhy došlo k boji dvou principů při sestavení tohoto orgánu, který tuto ohromnou úlohu má řešiti, a to principu koncentračního proti zastoupení zájmovému. Princip koncentrační staví méně co do počtu, ale silná individua do čela takovéhoto orgánu, vybavuje je velkou výkonnou mocí a činí je zodpovědné pouze vlastnímu svědomí a budoucnosti. Naproti tomu princip zastoupení zájmového dělá mnohohlavý sbor, který by se skládal ze zástupců všech možných sfér zájmových a různých korporací. Na první pohled jest patrno, který sbor jest pro dnešní těžké nesnáze akce schopným.

První předloha o zřízení Státní regulační komise, podaná dr. Šámalem a soudruhy v červenci roku 1919 v parlamentu, je již jakýmsi kompromisem mezi těmito stanovisky. Projednáním této předlohy v četných schůzích technických, v anketě ministerstva veřejných prací, jakož i v komisích meziministerských, předloha došla tak četných a velkých změn, že vlastně povstala předloha nová, Iépe přiléhající na obtíže situace, v níž princip koncentrační přišel ještě více k platnosti. Podle konečné úpravy má státní regulační komise býti složena jen z menšího počtu odborníků obecné důvěry požívajících, je vybavena velikou mocí výkonnou, může jednati rychle a kolegiálně, bez obtíží byrokratických.

Úkol komise vyměřen na tři léta, malým počtem odborníků má býti také zamezeno zbytečné immobilisaci našich předních sil technických a uměleckých. Ať raději konkurují - neboť členové komise jsou z konkurencí vyloučeni.

Namítá se tu důležitá otázka, co bude se stavebním ruchem do té doby, než bude nový regulační plán hotov? Stavíme dům v té době bez plánu.

Prohlašuji, že ohrožení stavebního ruchu je vyloučeno předně důmyslně uspořádaným paralelním chodem stavebních řízení podle starých platných předpisů stavebních a podle regulativu komise. Tím jest zabezpečena rychlá a bezpečná funkce, pokud se týče nových projektů. Podruhé: nesmíme zapomenouti, že v celé veliké Praze jest nejméně 2000 parcel nezastavěných, tvořících zuby v stávajících ulicích. Po stránce národohospodářské jest zastavení těchto parcel hospodářské optimum. Jsou zde hotové ulice, chodníky, kanalisační síť, elektrovodná síť, vystavění těchto objektů jest i pro stavebníky i pro obce spojeno s nejmenšími náklady a pravím, že zastavěním dvou tisíc parcel jest již dnes za stávajících valutních poměrů na nás vznesen úkol tak ohromný, že nevím, budeme-li s něho. A konečně, jedná-li se o rychlou výstavbu budov veřejných, monumentálních, je vždy možno vypsati částečné architektonické konkurence, které daný úkol v mezích vnitřní Prahy rychle vyřeší.

Dovolím si přejíti k finančním důsledkům předlohy. Především si musíme uvésti na paměť, že tento ohromný úkol, transformace Prahy na velkoměsto, nás čeká v době pauperisace střední Evropy, kdy hodnota peněz klesla pod 10 %. Dlužno připomenouti, že geniální baron Hausman, prefekt seinský v letech šedesátých minulého století, který stvořil moderní Paříž, potřeboval k assanaci a reguIaci Paříže na miliardu franků (ve zlatě).

Jestliže uvážíme, co nás budou státi regulace a assanace třeba menšího rozsahu než v Paříži, za to však nové veřejné budovy, nová nádraží a dráhy atd., vidíme, že u nás nejednalo by se o obnos daleko menší. Za té situace jest jisto, že přenecháme velikou část tohoto problému generacím následujícím; my na to stačiti nebudeme. Naše péče, naše heslo musí býti: "Pro dnešní dobu nic nezkaziti pro budoucnost." V předloze je postaráno o krytí nákladů, kterých vyžaduje zřízení této komise regulační. Odhaduji to asi na jeden milion franků ve zlatě. Avšak důsledky tohoto zákona, jako eventuelní zrušení některých čar regulačních, má za následek vážný přesun práv majetkových. Po této stránce má tato předloha ráz zákona záborového. Bude zapotřebí zříditi pro tyto finanční důsledky zvláštní finanční zákon, zříditi zvláštní stavební fond (asi jako to bylo u města Vídně, kde byl zřízen regulační fond města Vídně, bohatě dotovaný rakouskou vládou presenty, jako byly vnitřní valy a pod.) Dotace tohoto stavebního fondu dála by se nejpřiměřeněji z přídělů na dani z přírůstku hodnoty.

Vidím příznivé znamení v tom, že tato předloha, jejíž dosah kulturní a finanční jest tak ohromný, nestala se pramenem agitací stranicko-politických. Byla také velmi pečlivě připravena mnoha poradami. Kéž by se stala mezníkem k příznivému obratu celého stavebního rozvoje Velké Prahy! Odporučuji předlohu slavnému Národnímu shromáždění k přijetí. (Výborně!)

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen. Debata odpadá. Přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.) Hlasovati dám tím způsobem, že bychom nejprve hlasovali o dílu prvním, tj. ustanovení o státní regulační komisí pro hlavní město Prahu s okolím a přehledném plánu regulačním a zastavovacím. To jsou §§ 1.-19. Pak bychom hlasovali o dílu druhém, to jsou §§ 20.-27., jakož i o nadpisu zákona.

Jsou snad proti tomu nějaké námitky? (Nebyly.)

Není jich, budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl. Kdo souhlasí s dílem prvním, totiž §§ 1.-19., prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina. Díl první (§§ 1.-19. incl.) jest schválen.

Kdo souhlasí s dílem druhým, t. j. §§ 20.-27. incl., jakož i s nadpisem zákona, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina. Také díl druhý §§ 20.-27., jakož i nadpis zákona, jsou přijaty.

Ke druhému čtení přeje si pan zpravodaj slova.

Zpravodaj inž. Záruba-Pfeffermann: V textu jsou tři tiskové chyby, prosil bych o jejich opravení, a to

na stránce 2., aby v § 3. v odst. IV. místo slova "Tučná" -bylo vloženo slovo "Točná";

na stránce 3., aby v § 3. v odst. XII. slovo "Pahoměřice" nahraženo bylo slovem "Pakoměřice", slovo "Bruky "slovem "Brnky" a slovo "Čahovice" slovem "Čakovice",

a na stránce 4., aby v § 6. v řádce 6. místo "po př." vloženo bylo "nebo".

Předseda (zvoní): Pan zpravodaj navrhuje pro druhé čtení tyto korrektury tiskové: na str. 2. § 3. v odst. IV, týkajícím se soudního okresu Zbraslavského, místo slova "Tučná" má státi "Točná", dále v témž paragrafu na str. 3., v soudním okrese karlínském má státi "Pakoměřice", " Brnky" a "Čakovice", a konečně na str. 4. v § 6. v řádce 6. místo "po př." má státi "nebo".

Kdo zákon, přijatý v prvém čtení, s těmito korrekturami, doporučenými p. zpravodajem, schvaluje také ve druhém čtení, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina. Zákon je schválen s těmito korrekturami také ve druhém čtení a tím jest tento odstavec denního pořádku vyčerpán a přistoupíme k odstavci poslednímu, jímž jest

4. zpráva právního a rozpočtového výboru o vládním návrhu zákona tisk č. 2075), jímž se povoluje použíti dílčích dluhopisů obce pražské v úhrnné jmenovité částce 150,000.000 K k ukládání nadačních, sirotčích a pod. kapitálů (tisk č. 2325).

Zpravodajem jest p. kolega dr. Matoušek. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Matoušek: Vážené národní shromáždění!

Obec Pražská pravoplatným usnesením, které schváleno bylo zemským správním výborem, hodlá zadati k účelům investičním, k různým nouzovým stavbám a ke konversi starších komunálních investičních výpůjček u rakouského ústavu pro úvěr pozemkový ve Vídni, novou výpůjčku obecní 150 milionů korun v dílčích úpisech. Jest přirozeno, že Praha, tak veliké město, již před válkou svou lidnatostí rovnající se a jistě členící se čestně ke všem světovým městům, žádá dnes, aby tato půjčka měla sirotčí jistotu. Poněvadž sirotčí jistota může býti dána dluhopisům těmto pouze zákonem a to dle § 194. cís. pat. z 9. srpna 1854 č. 208 ř. z., požádala obec Pražská, aby tato výhoda dluhopisům pražským byla udělena. Ministerstvo financí souhlasí s tím, aby dluhopisům pražským dána byla sirotčí jistota. Právní výbor, přihlížeje k významu Prahy, jako hlavního města naší republiky a k její finanční síle, pokládá žádost za odůvodněnou a doporučuje slavnému Národnímu shromáždění, aby sirotčí jistotu, kterou žádá město Praha, těmto dluhopisům udělilo.

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen. Pan zpravodaj Kouša se vzdává slova. Debata odpadá. Přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

O zákonu dám hlasovat v celku poněvadž má pouze dva paragrafy. Pozměňovací návrh žádný učiněn nebyl. Námitek proti tomu není. (Námitky nebyly.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP