Dále praví se v § 2., že osoby, které
měly domovské právo v této lhůtě
1. ledna 1910 nebo které dodatečně státní
příslušnosti rakouské nabyly a jsou
bývalými gážisty rakousko-uherské
nebo uherské branné moci potud, pokud v této
armádě rakousko-uherské sloužily ne
více, než 5 roků, poskytne československá
republika odbytné co do jejich sociálního
zaopatření pro budoucnost, odbytné rovnající
se jednoročnímu služebnímu příjmu,
dne 28. října 1918 jimi požívanému.
Pokud slouží více, než 5 let, ne však
více, než 10 let, mají nárok na odbytné
ve výši dvojnásobného ročního
příjmu, dne 28. října 1918 jim přísluševšího.
K tomuto odstavci tohoto paragrafu navrhuje se druhá resoluce
zvláštní, která není zde vytištěna,
- resoluce třetí bych řekl správně
- která stanoví, že odbytné podle ustanovení
tohoto zákona oprávněným příslušející
nebude jim vyplaceno částkou ročního
nebo dvouročního služebního příjmu
najednou, nýbrž v 12, případně
24 měsíčních kvótách.
Současně budiž jim uloženo podmínkou
nároku za povinnost, věnovati se po dobu tohoto
roku přípravě vykonávání
civilního zaměstnání podle instrukcí
naúčtovacího odboru M. N. O. Výjimky
z tohoto ustanovení o způsobu vyplácení
odbytného může ovšem M. N. O. připustiti
podle zvláštních okolností jednotlivých
případů.
Na této resoluci usnesl se slavný výbor dnes
ráno.
Tato resoluce má za účel, vyplnit jisté
opatření sociálně-politické,
které navrhuje samo ministerstvo N. O. Je totiž samozřejmo,
že, když by bylo toto odbytné ve výši
jednoročního nebo dvouletého služného
vyplaceno dotyčným bývalým gážistům
najednou, že by bylo velmi snadno utratit je najednou, a
že by po nedlouhé době tito bývalí
gážisté, kteří snad až do
dneška požívají zaopatření
řádného, měsíčního,
octli se v těžkých rozpacích, resp.
v těžkých poměrech sociálních,
a tomu má býti zabráněno tím
způsobem, že jim to odbytné nebude vyplaceno
najednou, nýbrž že i nadále bude nebo
má býti jim placeno podle tohoto resolučního
návrhu v měsíčních kvótách,
avšak za současného podřízení
se evidenci umísťovacího odboru ministerstva
N. O., kterýžto odbor bude pečovat o to, aby
tito bývalí rakousko-uherští gážisté
během doby, kdy jim bude toto odbytné ve lhůtách
měsíčních vypláceno, byli přidržováni
k naučení se určitému zaměstnání
civilnímu, které by se mohlo státi potom
trvalým zdrojem jejich existence hmotné, když
bude toto odbytné po roce, po dvou letech vyčerpáno.
Na nutnost tohoto opatření byl branný výbor
upozorněn dodatečně, a proto se tato resoluce
na základě dnešního usnesení
dodatečně předkládá. Mně
se zdá, že jest její účelnost
pro všechny zřejmou.
Další odstavec §u 2. stanoví, že
těm bývalým rakousko-uherským vojenským
lékařům, kteří měli
by podle tohoto § 2. nárok na toto odbytné,
bude toto odbytné vyplaceno jenom potud, pokud si skutečně
odsloužili za rakouských dob normální
sedmiletou službu aktivní v bývalé rakouské
armádě, ke které byli vázáni
následkem toho, že měli a pokud měli
určitá stipendia studijní, nežli se
vojenskými lékaři stali. Toto odbytné
bude tvořiti dvojnásobnou roční gáži,
poněvadž právě tím, že sloužili
7 roků, sloužili více než 5 let, a tudíž
podle přechodného ustanovení, že každý,
kdo sloužil více než 5 let, má nárok
ve výši dvojnásobné roční
gáže, přísluší dvojnásobné
odbytné těmto lékařům, kteří
více než 7 let v rakouské armádě
sloužili.
Odstavec 3. §u 2. stanoví, že osobám vojenským
bývalé rakousko-uherské branné moci,
které v ní sloužily více než 10
let, přísluší i od naší
republiky nárok na trvalé zabezpečení
pensijní potud, pokud ovšem měly domovské
právo nejpozději 1. ledna 1910 v naší
republice, neb pokud jim byla státní příslušnost
v naší republice dodatečně propůjčena,
avšak že jim bude poskytnuta jenom pense v nejnižší
výměře VI. hodnostní třídy.
Cíli prakticky: kterýkoliv generál bývalé
rakousko-uherské branné moci, který u nás
bude jako náš příslušník
bydleti a na základě tohoto zákona bude míti
nárok, požadovati zaopatření pensijní,
nedostane ho na základě své poslední
šarže generálské, nýbrž jenom
v nejvyšší výměře šarže
plukovnické.
Zde se nárok na sociální zabezpečení
podle rakouských zákonů zmenšuje. Myslím,
že nemusím široce o tom mluviti, že všichni
uznáváte spravedlnost tohoto nároku, řeknu
přímo: i z důvodů sociálních
i národních. Činí se tak ovšem
více z důvodů národních. Zaopatření
dle VI. hodnostní třídy v šarži
plukovníka stačí k důstojnému
lidskému životu. Není povinností československé
republiky, aby ty pány, kteří ke generálským
šaržím za dob rakouských dospívali
ne vždycky cestou normální, nýbrž
velmi často právě následkem ostrého
akcentování protičeskosti, jmenovitě
v našich zemích, za jejich protičeské
smýšlení a za jejich kariéru v rakouské
armádě odměňovala vysokými
pensemi. Ovšem tyto pense budou vyměřeny na
základě bývalých rakouských
gáží, nebo podle zákona platného
v době 28. října 1918 a ne podle platových
příjmů, které budou zavedeny v době
platnosti tohoto zákona v naší armádě
nyní. To jest podstatný rozdíl. Jak víte,
dostali jste na stoly předlohu o úpravě platů
důstojnických a gážistů vojenské
naší moci. Tyto platy budou přirozeně
vyšší a není naší povinností,
abychom je beze všeho apercipovali na bývalé
rakousko-uherské gážisty, kteří
od 28. října 1918 z velké části
také službu v naší armádě
nevykonávali.
Podle příslušného ustanovení
bývalých zaopatřovacích zákonů
rakouských, platných v době do 28. října
1918, budou poskytovány pensijní požitky pak
nejenom těm gážistům, kteří
dosud žijí, nýbrž i pozůstalým
po nich vdovám a sirotkům.
Nároků na jakékoliv odbytné podle
tohoto zákona nemá nikdo, kdo již odbytné
v jakékoliv formě od naší republiky
nebo od státu rakousko-uherského, od Rakouska neb
Uherska obdržel. § 3. navrhovaného zákona
stanoví, že nároky, které byly právě
normovány, budou příslušeti také
těm bývalým rakousko-uherským vojenským
gážistům, kteří budou do roka
ode dne po úplném návratu ruských
legií dodatečně ze služby v naší
branné moci propuštěni, t. j. bývalí
rakousko-uherští gážisté, kteří
sloužili jen v bývalé rakousko-uherské
armádě do dne 28. října 1918. Jestliže
právě následkem toho, že většina
našich zahraničních legií není
ještě doma, nebylo možno v dosavadní a
nynější branné moci všechna místa
opatřiti tím způsobem, že by byli na
ně ustanoveni důstojníci z řad legionářů,
jestliže však po úplném návratu
ruských legií ze Sibíře bude dostatečně
petentů z řad legionářských
na tato místa důstojnická v naší
příští branné moci, bude přirozeně
naší mravní povinností, abychom jim
možnost existence v naší branné moci opatřili
třeba na zdánlivý nebo i skutečný
úkor těch, kteří byli do 28. října
1918 příslušníky branné moci
rakouské. Proto se stanoví, že ministerstvo
Národní obrany má právo, do roka ode
dne úplného návratu ruských legií
ze Sibíře některé z dosavadních
důstojníků naší brané
moci propustiti, ale ovšem potom tito propuštění
gážisté nynější branné
moci - jak víte, všichni jsou přijati jen provisorně,
není definitivního obsazení míst v
armádě právě vzhledem k tomu, že
se počítalo s nutností zaopatřiti
legionáře - budou míti ovšem nárok
na to zaopatření, jaké je normováno
předchozími odstavci tohoto zákona. Den návratu
bude stanoven zvláštním nařízením
ministerstva Národní obrany poněvadž
dnes ho stanoviti nelze, neboť se dosud neví, kdy
poslední transport do vlasti přibude. Za základ
pro ustanovení pensijních nároků nebo
odbytného těchto lidí do roka od návratu
legionářů ze Sibíře propuštěných
bude ovšem vzata ne gáže rakouská, nýbrž
gáže, které budou požívati nyní
na základě platových schemat, které
se v novén zákoně v požitcích
vojenských gážistů právě
předkládají.
Nyní je významný § 4., který
opatřuje, řekl bych, tu národní spravedlnost
v nároku na zaopatření od republiky československé.
Stanoví, že žádného nároku
na zaopatření, odbytné, nebo pensi od československé
republiky nemají osoby vojenské z bývalé
branné moci rakouskouherské, uherské a rakouské,
které ve svém jednání dopustily se
činů, které se příčí
hrubě ustanovením příslušných
odstavců mírové smlouvy a které budou
dodatečně podrobeny trestnímu řízení
ve smyslu mírových smluv, mírovou konferencí
versailleskou a Saint-Germain en Layeskou stanovených,
- nemají osoby, které podle těchto ustanovení
a podle tohoto řízení budou uznány
vinnými, že se dopustily činů, které
hrubě porušily mezinárodní pravidla
o vedení války, že se dopustily surovostí,
směřujících proti tomu modernímu
vedení války, jaké bylo normováno
mezinárodními konvencemi, že tyto osoby, pokud
jsou dnes v naší branné moci nebo pokud jsou
pensisty bývalé rakousko-uherské branné
moci, ale našimi státními příslušníky,
od československé republiky žádných
platů, příjmů nebo zaopatřovacích
požitků nedostanou a nebudou míti nároků
na žádné odbytné.
Stejně se stanoví, že budou odňaty jakékoli
požitky zaopatřovací, i odbytné i pense,
těm z dosavadních osob, příslušníků
naší branné moci, kterým bude prokázáno
zvláštním šetřením, jehož
normy budou stanoveny nařízením ministra
Nár. obrany, že jako gážisté rakousko-uherské
nebo uherské branné moci, mimo svoji povinnost,
i nad ni na zájmech československého národa,
na něm a jeho příslušnících
těžce se provinily tím, že hleděly
persekucí československých lidí získati
si nárok na mimořádný postup nebo
zlepšení své kariéry, a které
tímto způsobem neplnily svojí povinnost,
ke které byly snad vázány svou přísahou,
nýbrž při tom dělaly více jen
proto, aby si tímto způsobem persekucí československého
národa získaly obliby nahoře, lepší
kariéry osobní nebo zištného úspěchu.
Těmto lidem přirozeně naše republika,
pokud jim bude ničemné nebo svévolné
jednání proti našemu národu prokázáno,
žádného odbytného, ani žádného
pensijního zaopatření dáti nemůže
a nedá. Jest samozřejmo, že tato fakta budou
konstatována, jak jsem řekl, spravedlivým
řízením, při kterém bude dána
obviněným možnost námitek, vysvětlivek,
obhajoby a ve kterém bude přirozeně na konec
rozsudek ještě vysloven ne jen osobou jednou, nýbrž
komisí. Podle našeho mínění touto
komisí mohla by býti komise, jíž má
býti svěřeno provádění
tohoto zákona resp. podávání návrhů
na přijímání nebo propouštění
bývalých gážistů rakousko-uherských.
Bývalým pensistům rakousko-uherské
branné moci, kteří byli pensisty této
branné moci již 28. října 1918, poskytne
naše republika zaopatření dle zákonů
a nařízení v té době platných,
ale poskytne jim je zase jen potud, pokud se ani podle ustanovení
mírových smluv, ani podle ustanovení tohoto
zákona ve svém úředním jednání
na spravedlivých nárocích československého
národa persekucí českých lidí
nad svoji povinnost jenom z důvodů kariéry
podvodně neprohřešili, pokud tudíž
tohoto nároku na zaopatření, jenom mravního,
nikoli právního, svým jednáním
za doby Rakouska nepozbyli. Tyto pense neb zaopatřovací
požitky budou však poskytovány jenom do výše
VI. hodnostní třídy, tedy, jak jsem řekl,
pensistům bývalým rakouským generálům
zase ne v šarži generálské, nýbrž
v šarži nejvýše plukovnické.
Osoby, ať aktivní, ať pensionované, které
nabudou státní příslušnosti československé
teprve opcí podle ustanovení mírových
smluv tím, že budou optovat pro náš stát,
jakýkoli nárok na zaopatření ať
odbytné, ať pensi nepřísluší.
§ 7. stanoví, že veškeré gáže
pro určení odbytného nebo nároků
na zaopatření směrodatné budou dodatečně
ministerstvem Národní obrany přezkoušen,
a ministerstvo Národní obrany má povinnost
určiti, zdali v každém jednotlivém případě
byla poslední požívaná gáže,
sloužící za základ určení
odbytného nebo pense, podle tohoto zákona získána
skutečně způsobem čestným,
normálním postupem nebo postupem, který odměňoval
dotyčného jenom za jeho odbornou znalost, čili
zda v daném případě domohl se tento
člověk určité vysoké gáže
jenom persekucí českého lidu, hamižností,
protekcí atd. Tímto § 7. dává
se našemu ministerstvu moc a právo, aby event. tuto
kariéru, za Rakouska z důvodů hamižných,
špatných vysoce vyhnanou, snížilo dodatečně,
event. tím, že bude stanovena gáže, podle
které se mají požitky vyměřiti.
Tím, slavné shromáždění,
jsem vyčerpal obsah navrhovaného zákona a
dovoluji si vám ještě jenom předložiti
žádost, formulovanou v resoluci druhé k tomuto
zákonu, to jest, ve které branný a rozpočtový
výbor a z vašeho usnesení i Národní
shromáždění vyzývá vládu,
aby analogický zákon předložila také,
pokud běží o bývalé nebo dosavadní
gážisty četnictva. O četnictvu se v
tomto zákoně ničeho nemluví proto,
poněvadž četnictvo nyní podle organisace
státní správy nespadá do kompetence
Národní obrany, nýbrž do kompetence
ministerstva vnitra.
My všichni víme, že úplně analogické
poměry, ještě daleko horší panovaly
ve sboru gážistů četnictva rakousko-uherského,
a ještě velmi mnozí z nás a já
sám osobně bych mohl vykládati o tom, jak
četničtí lidé hleděli na úkor
českého lidu získati si lepší
kariéru. (Posl. dr. Hnídek: Státní
úředníci také!) Tak jest. Myslím,
že by tyto předpisy měly býti rozšířeny
i na civilní zaměstnance dodatečně.
To je povinností vlády. My, branný a rozpočtový
výbor, žádáme, aby vláda podobný
zákon navrhla Národnímu shromáždění,
také co do nároků bývalých
nebo skutečných dosavadních důstojnických
gážistů četnictva, co do možnosti
jejich propuštění s nároky nebo bez
nároků na zaopatření.
Slavné Národní shromáždění!
Jsem přesvědčen, že nikdo z vás
nebude v tomto zákoně spatřovati nějakou
šikanu projev šovinismu, naopak že všichni
jste přesvědčeni, že tento zákon
opatřuje jen vyšší lidskou a národní
spravedlnost, že má učiniti zadost sociálnímu
zabezpečení těch, kteří ho
zaslouží, resp. kteří si nezískali
takových zásluh o Rakousko, které byly získány
na náš účet, ale na druhé straně,
že je vyšší spravedlnost, aby osoby, které
z neštěstí druhých chtěly zlepšiti
svou kariéru, byly potrestány, a to se děje
tímto zákonem. Proto vás prosím jménem
výboru rozpočtového i branného, abyste
přijali zákon ten tak, jak se vám předkládá,
a pro něj hlasovali. Fiat institia. (Výborně!
Potlesk)
Předseda: Třetí resoluce, kterou přečetl
pan zpravodaj a také schvátil výbor, jest
opatřena dostatečným počtem podpisů
a jest předmětem jednání. Ke slovu
není nikdo přihlášen, debata je skončena,
přistoupíme k hlasování.
Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)
Poněvadž zákon sám materií svou
jest jednotný a má pouze 8 paragrafů a žádný
pozměňovací návrh nebyl učiněn,
dám hlasovati o něm v celku.
Námitek proti tomu není? (Nebyly)
Kdo souhlasí tedy s § 1.-8. inclus. zákona
tak, jak jest obsažen ve zprávě výborové,
jakož i s nadpisem jeho a úvodní formulí,
prosím, aby povstal. (Děje se.)
To jest většina, zákon jest schválen
v prvém čtení.
Přeje si pan zpravodaj slova ke druhému čtení?
Zpravodaj posl. Špaček: Ne!
Předseda: Kdo souhlasí se zákonem,
přijatým právě ve čtení
prvním, také ve čtení druhém,
prosím, aby povstal. (Děje se.)
To jest většina. Zákon je schválen
i ve čtení druhém, a přistoupíme
ještě k resolucím, z nichž dvě
jsou obsaženy ve zprávě výborové
a třetí je resoluce, kterou přečetl
pan zpravodaj. Myslím, že ji čísti nemusím.
Kdo s těmito třemi resolucemi souhlasí, prosím,
aby povstal. (Děje se.)
To jest většina. Také tyto tři resoluce
jsou přijaty a tím tento odstavec denního
pořádku jest vyřízen a přistoupíme
k odstavci odloženému 10.,
11. ke zprávě ústavního výboru
o vlád. návrhu zákona (tisk číslo
2271) o inkorporaci kraje Hlučínského.
Zpravodajem jest pan dr. Hnídek. Uděluji
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Hnídek: Slavné Národní
shromáždění!
Článkem 83. mírové smlouvy mezi mocnostmi
spojenými a Německem, která byla podepsána
ve Versaillesu 28. června 1919, dostává se
nám malého území z bývalého
Horního Slezska, které obnáší
asi 340 čtverečních kilometrů asi
s 38.500 obyvatel. Běží zde asi o 40 obcí
kraje Ratibořského. Tato krajina skoro po 200 letech
vrací se znovu ke své mateřské zemi,
a tu budiž mi dovoleno, abych při této příležitosti
znovu a znovu opakoval svou žalobu, že mírová
konference pařížská nevrátila
nám celý ten kraj, který historickým
právem i přirozeným právem patří
nám. Běží totiž o celou řadu
farností z okresu ratibořského, jejichž
obyvatelstvo je původem české. Běží
zde o celou řadu far: Borutín, Kobeřice.
Křenovice, Velké Petrovice, Oldřišov,
Pyšť, Štěpánkovice, Třebom,
Sudice. Je to asi 24 nebo 25 tisíc obyvatel. Vědomí
tohoto obyvatelstva jest úplně české.
Oni sami říkají si, že jsou Moravci;
tedy o původu nějakém polském nebo
německém nemůže býti řeči.
A toto obyvatelstvo bude rozhodovati plebiscitem o své
příslušnosti. Dle mého přesvědčení
a dle přesvědčení také znalců
poměrů tohoto kraje ratibořského toto
obyvatelstvo, které žije v dosti napjatém poměru
s Polskem, bude nejspíše hlasovati pro Německo,
ačkoli patří tyto krajiny nám. Hranice
tohoto území určí zvláštní
sedmičlenná komise, ve kteréžto pět
členů bude míti dohoda, potom jednoho člena
my a jednoho člena Polsko. Ovšem pravděpodobně
v této komisi bude míti dohoda jen čtyři
členy, poněvadž asi Spojené státy
severoamerické se této komise nesúčastní.
Ovšem není vyloučeno, že při stanovení
hranic při této komisi může nastati
určitá rektifikace vzhledem na poměry hospodářské,
národnostní, komunikační atd., jest
možno, že některé obce pak budou přiděleny
ještě k nám. Ale na nějakou velkou rektifikaci
hranic ve smyslu, o němž jsem mluvil, není
bohužel ani pomyšlení.
Nelze ovšem činiti výtky naší delegaci
mírové v Paříži, kde náš
ministr zahraničí i míroví delegáti
užili všech možných prostředků,
aby zjednali spravedlnosti průchod ohledně těchto
krajin. Ale veškerá tato námaha byla marná
nevysvětlením, snad i neporozuměním
rozhodujících členů mírové
konference.