Pátek 30. ledna 1920

Z různých stran vysloveny byly pochybnosti o pozemkové reformě s hlediska konsumu. Byla vyslovena obava, že pozemková reforma jest pravou pohromou pro konsum a zásobování měst. Odpůrci pozemkové reformy stali se pravými fanatiky této myšlenky a nadšenými ochránci spotřebitelstva. Na všech stranách shledávány doklady a výpočty a angažována i věda pro opatření těchto dokladů, svědčících proti kolonisaci.

Také v Německu byla jedna doba, kdy otázka kolonisace byla ve vzduchu a kdy interesenti, kteří měli zájem na tom kolonisaci poraziti, pracovali veškerou parou pro to, aby kolonisaci zabili. Také tu prvním bojovným heslem byla otázka konsumu. Byl to tehdy n. př. dr. Huschke, který ve svém, r. 1902 v Jeně vydaném spise "Landwirtschaftliche Reinertragsberechnungen" pravil: "Soudí-li někteří národohospodáři, že roztříštění velkých statků bude míti v zápětí zvýšení produkce, nacházejí se v osudném omylu, neboť ne malovýroba, nýbrž velkovýroba jest nejproduktivnějším hospodařením na půdě, alespoň pokud běží o naše obvyklé druhy kultur, o pěstění obilí, okopanin a pícnin."

K těmto výsledkům došel tento muž, který založil svou vědeckou práci na prozkoumání poměrů 4 podniků různé velikosti! Takovým asi způsobem se také vědecky pracuje leckde u nás, tak se také shánějí různá data. Oproti tomu poukazuji na známé dílo dr. Keupa a Mührera, "Die volkswirtschaftliche Bedeutung von Groß - und Kleinbetrieb in der Landwirtschaft", vydané v Berlíně 1913.

Toto dílo obsahuje prozkoumání výsledků hospodaření na 111 podnicích, které vznikly na půdě skutečně kolonisované a které prokazují důsledky provedení kolonisace v Německu.

Keup a Mührer vyvrací tvrzení Huscheho jako naprosto falešná a dokazují ve svém resumé následující: Rozdělení velkostatků, provedené vnitřní kolonisací, jest nejen národohospodářsky a s hlediska politiky populační (zalidňovací), nýbrž i s hlediska produktivity půdy a s hlediska zásobování domácího trhu výrobky zemědělskými velikým pokrokem, neboť:

1. osevná plocha obilí zvýšila se ze 38 na 44% a chlebovin ze 20 na 26% veškeré plochy;

2. celková úroda obilí na kolonisačních hospodářstvích vzrostla za 10 let o 50 až 100%, hektarové výnosy o 25 až 90%;

3. hospodáři na kotonisačních statcích věnují mnohem více péče produkci hodnotnějších výrobků zvířecí produkce. Stav dobytka vzrůstá na dvoj až trojnásobné množství;

4. zvyšuje se hodnota veškeré tržní produkce: za desetiletí o polovinu až dva a půlnásobné množství dřívější hodnoty. Hodnota zvířecích výrobků jest až čtyřikrát větší, než na půdě velkostatkem obdělávané, aniž by se snížily podstatně dodávky obilí na trh, anebo aniž by podstatně zvýšil se příkup krmiv. V kolonisačních obvodech s převahou obilní výroby stoupl odbyt obilí na trhy tou měrou, jak za velkostatku nikdy nebylo.

5. Táž plocha půdy vyživuje po osídlení skoro dvojnásobný počet osob a při tom může ještě obesílati trh, jak bylo uvedeno.

6. Osídlené plochy potřebují jen asi polovinu cizích pracovních sil než dříve a činí tedy zemědělství méně závislým na cizích saisonních dělnících.

Dr. Ostermayer, který vydal svoje: "Untersuchungen über die Ertragsfähigkeit der mährischen Bauernbetriebe" v r. 1911, oceňuje přednost drobné i velké výroby a resumuje:

"Větší závod opírá se tedy převážně více o příjmy z prodeje rostlinných produktů než menší. Zpeněžení mléka má největší význam u největších a nejmenších podniků."

Dále praví: "Z číselných dokladů zde uvedených vyplývá, že stoupání intensity závodu, zejména intensity práce, které nastává spolu s klesáním rozsahu závodu, objevuje se s takovou pravidelnou zákonností, že netřeba tu dalšího vysvětlování."

Dr. Strakosch ve svém spise "Die Grundlagen der Agrarwirtschaft in Oesterreich", vydaném v roce 1916, zkoumá zájem velkých a malých podniků na prodeji obilí a schopnost ku prodeji a to na základě podrobně získaných dat Ostermayerových z Moravy a uvádí různé typy hospodářství interesovaných na prodeji obílí. Jeho první typ malého hospodářství jest typem pozvíce dobytkářským, jeho druhý typ hospodářství malé, které má rozsah 3.6 ha. Toto druhé hospodářství bylo s to, dle čísel zjištěných Ostermayerem v tehdejší době (předválečné) dodati 17.80 q obilí na trh; doklad tento vyvrací tedy tvrzení, které dnes jest uváděno, že malé podniky nemají vůbec zájmu na trhu, že na trh nedodávají a že jako kdysi uvedl ve svých úvahách profesor university ve Vídni Philippowicz, teprve hospodářství asi od 20 ha může dodávati obílí na trh. Naopak zde jest dokázáno, že již relativně velmi malé hospodářství sotva čtyřhektarové v jistých příznivých případech může býti schopno na trh dodávati obilí.

Totéž potvrzoval kdysi, aby osvětlil otázku zájmu zemědělství na clech obilních, ve svých pracech profesor dr. Brdlík, který uvedl, že již hospodářství relativně nepatrná jsou s to, dodávati obilí na trh, a že mají také zájem tedy na cenách obilí a eventuelně zájem na celní ochraně. Když běželo o cla, tu dokazovali s velikou vervou také velkostatkáři, že i nejmenší zemědělec má zájem na prodeji obilí a že tedy následkem toho celní ochrana není ochranou jen velikého producenta, nýbrž že je také ochranou malého, a sice začasté i zcela nepatrného, poněvadž ten také má zájem na cenách dodávaného obilí na trh. Nyní, když běží o pozemkovou reformu, jest již názor jiný a prohlašuje se právě z týchž kruhů, které poukazovaly na schopnost malého zemědělce dodávati na trh, že malý kolonista nebude s to dodávati a že tím bude konsum u nás ohrožen, neboť vytvořením malých statků stane se zemědělství neschopným vyživovati města.

Tím způsobem operuje se z jistých kruhů proti reformě. Bylo také poukazováno z různých vážných stran na to, že cukrovarství, které dnes nabylo pro nás tak značné důležitosti nejen svým významem pro výživu obyvatelstva, nýbrž i s hlediska valutárního, by bylo ohroženo pozemkovou reformou. Namítá se, že by bylo přímo sebevraždou, dělati pozemkovou reformu, která by ohrožovala náš nejcennější a při tom hlavní exportní průmysl. Připomínám, že záborový zákon v § 11. ukládá pozemkovému úřadu, míti zřetel na zemědělský průmysl a že pozemková reforma nemůže mechanicky jen děliti, nýbrž že má dbáti také toho, aby zemědělský průmysl, ať cukrovarský, nebo lihovarský a pod. - a v prvé řadě tu zase padá na váhu cukrovarský průmysl - nebyl poškozován ve svých zájmech. Avšak nelze se ztotožniti s tvrzením, že by cukrovarství bylo bezpodmínečně závislým na existenci velkostatku. Dlužno rozeznávati tu zřetel na hospodářský průmysl, jeho produktivitu a zřetel na zájem podnikatelský, zejména na zájem podnikatelský cukrovarnického průmyslu.

Zájem zemědělského průmyslu, v tomto případě cukrovarnického průmyslu, jest zájmem na nedostačném množství uspokojivé suroviny, tedy cukrovky. Ten nesmí být porušen a bude úkolem pozemkového úřadu, nad tím také bdíti. Jiná jest otázka, z čí rukou a dle jakého správního poměru cukrovarům se řepy dostane. Snaha velké části cukrovarů nesla se dříve k tomu, zabezpečili si co možno vlastní řepu. Pokud běželo o řepu kontrahovanou cukrovary, postupovaly cukrovary při nákupu za pomoci kartelů, zejména rayonových kartelů, které byly předmětem velikých zápasů mezi cukrovary a řepaři a vedly dokonce v jistém období k rozsáhlé stávce řepařů. Kartel rayonový, který omezoval volnost rolníka prodávati řepu, označován byl jako nová forma nevolnictví malého zemědělce. Tento kartel rayonový byl také odmítnut naším Národním shromážděním a byl příslušný zákon také přijat. K udržení anebo k návratu takových poměrů není povolán ani stát, ani pozemková reforma. V kruzích cukrovarnických jeví se v poslední době nejen proudy pro zajištění držby vlastní řepy, nýbrž pro rozšíření a získání nových velkopachtů. Tento směr neodpovídá duchu doby. Záborový zákon nesl v původní osnově své v čele svého textu stručnou motivaci, ve které bylo uvedeno, že reforma pozemková má za účel, zabrániti soukromo-hospodářským monopolům, které vyplývají ze soustředění velkého majetku pozemkového v jedněch rukou. Toto soustřeďování velkoprodukce řepy a cukru v jedněch rukou jest pravým školním příkladem podobného soukromého podnikatelského monopolu, proti kterému čeliti chce záborový zákon. Proti záboru, prováděnému soukromým monopolem, staví zákon zábor státní.

Stát má zájem na produkci cukru, ale ne na monopolistické formě provozu tohoto průmyslu, která pod heslem zvelebení cukrovarství chce se uplatniti s sebou. Ostatně nelze tvrditi, že velkostatkářská výroba, která v oboru produkce cukrovky přichází značně v úvahu, ukázala se nejvýhodnější produkční formou. Pěstění cukrovky kleslo u nás právě tak, jako pěstění obilí a to velmi citelně, nejen co do plochy, nýbrž i výnosu. To nebudiž uváděno jedině na neprospěch velkostatků, ale nutno to konstatovati. Stejně dlužno to konstatovati, že nejpozději ze země dobyta byla a případně přes zimu zůstala v zemi právě řepa na velkostatcích.

Nesprávno jest, uváděti, že velkostatky zaručují největší produkci řepy, aneb že cukrovary bez řepy velkostatků nemohou existovati. Faktum je, že vlastní řepa nejpohodlněji zajišťuje průmyslové cukrovary a že je činí méně závislé od malých a středních zemědělců, eventuelně, že činí tyto zemědělce závislejšími od cukrovaru, než by bylo jinak. Reforma nesmí poškoditi cukrovary, ale nesmí žádati, aby před nimi kapitulovaly reforma a zájmy širokých vrstev venkovského lidu.

Vhodným prostředkem bylo by tu ostatně převedení závodů cukrovarských do rukou družstev neb jiných korporačních forem, skládajících se z menších a středních zemědělců, čímž by zajištění řepy od menších producentů a zvýšené produkci řepy od menších producentů bylo napomáháno.

Bohužel, statistika zemědělská neposkytuje dosti dat statistických o dodávání řepy cukrovarům ze závodů malých a ze závodů velkých. Vracím se tedy opět k datům německým, zejména ke spisu Keup a Mührer, který podává vyšetření o poměrech dodávek řepy na základě statistiky ze 122 továren německých podle stavu z roku 1910. Z této statistiky vyplývá, že ve východním Německu - připomínám, že východní Německo jest zemí vysloveně velkostatkářskou, kde velkostatek dosahuje téměř polovinu veškeré zemědělské půdy - velkostatky nad 100 ha dodaly 50.9 mil. q, kdežto menší statky pod 100 ha dodaly 13.9 mil. q. Za to v západním Německu velké statky nad 100 ha, dodaly 20 mil. q a menší statky pod 100 dodaly 31 mil. q. Výnosy stoupají tam zpravidla se snižováním rozlohy statků.

Tak na jednom meklenburském cukrovaru průměrný výnos řepy, dodané z hospodářství, čítá se na 139 něm. centů na t. zv. německý "morgen".

Z toho 27 největších hospodářství mělo výnos průměrně 137 něm. centů na morgen, za to 16 nejmenších hospodářství pod 10 morgen výměry vykazuje průměrný výnos 163 něm. centů na morgen. Z toho jest patrno, že velikost statků neměla tam nejpříznivější vliv na výnosnost cukrovky.

Velké cukrovary v Německu, zejména v Provinz Sachsen, která je nejvýznačnější cukrovarnickou zemí v Německu, existují, aniž by měly vůbec nějakou velkostatkářskou řepu, nebo majíce jenom nepatrné množství této řepy. Tak na př. v Provinz Sachsen cukrovar v Salzwedelu nemá ani cent řepy z hospodářství nad 100 ha, a přes to existuje dál, a není cukrovar malý. Cukrovar ve Weferlingen má 1,200.000 něm. centů od malých hospodářství pod 100 ha a pouze 254.000 centů od velkých statků. Cukrovar v Hanoversku v Lehrte 1, 360.000 německých centů od malých a pouze 88.000 od velkých. A podobných případů lze nalézti v Německu velmi značně. Celkem provincie saská, nejvyspělejší cukrovarnické území, má právě polovinu řepy od hospodářských podniků pod 100 ha a jenom polovinu od hospodářských podniků nad 100 ha. Z toho je patrno, že to, co se uvádí proti reformě půdní a ve prospěch nedotknutelnosti velkostatků se zřetelem na produkci cukrovarskou, že by totiž cukrovarská produkce se musila shroutiti, kdyby velkostatky nezůstaly dále ve své plné celistvosti, není odůvodněno skutečnými zjevy, které lze statisticky prokázati. Přiznávám, že by změna tato byla snad cukrovarům nepohodlnou, a neméně připouštím, že by náhlý přechod bez dostatečného zřetele na zajištění cukrovky pro cukrovary mohl přinésti přechodné nesnáze. Tomu nutno ovšem vhodným uspořádáním věcí a postupu v provádění reformy čeliti.

Rád bych poukázal ještě k jednomu zjevu, totiž ke způsobu, jak staví se k reformě naši někteří jedinci neb jisté skupiny velkostatku, který má svůj nepopiratelný zájem na věci a jemuž přiznáváme také nárok, aby o ní mohl otevřeně pronésti svůj názor.

Nechceme přehlížeti velkostatku jako důležitého interesenta a součinitele při pozemkové reformě. Běží o půdu velkostatků, a neradi bychom dělali reformu proti velkostatku a bez něho, a pokládali bychom za nejúčelnější, dělati tuto reformu s velkostatkem.

Jsou však jisté živly nebo jistá skupina, která o této věci má názor zřejmě falešný, myslí-li totiž, že velkostatkáři budou dělati snad tuto reformu sami a že rozdělí půdu podle své vůle a těm, kteří jim se budou zamlouvati. Nemůžeme trpěti, aby byla činěna s pozemkovou reformou nějaká milost, naopak musíme hájiti veřejný zájem při provádění pozemkové reformy. Bohužel je tu také mezi velkostatkáři jistá skupina, která postavila se proti této reformě buď otevřeně nebo tajně. Činí se námitky, že prý velkostatek nebyl slyšen o těchto otázkách. Prohlašuji, že je to nepravda. Byla svolána expertisa před uzákoněním zákona záborového a byli slyšeni velkostatkáři. Byli slyšeni také o jiných otázkách, budou slyšeni také o otázkách řádného hospodaření na velkých statcích, dále o otázce náhradové a podobně.

Také dlužno konstatovati, že svaz velkostatkářů v Čechách velmi činně spolupůsobil jako poradce při četných otázkách, spadajících do tohoto oboru, zejména také při sdělání nařízení o soupisu pozemků atd. Tedy námitka tato jest dle mého mínění plně lichá.

Že velkostatkáři nejsou právě zde v Národním shromáždění, to má své jiné důvody, o kterých nechci zde se šířiti, a mohu konstatovati jenom, i když velkostatkáři nejsou zde přítomní z politických důvodů, že stojíme bez zášti k nim v této otázce, že nechceme dělati reformu snad jako nějakou akci odvetnou a že chceme postupovati ve věci této plně objektivně a spravedlivě, řídíce se v prvé řadě zájmem republiky a zájmem veřejným.

Jsme ochotni k součinnosti s velkostatkáři ve věcech pozemkové reformy, ale svobodný národ nepůjde prosit a žádati, běží-li o to, dělat věc podobného dosahu, jako pozemkovou reformu. (Souhlas.)

Také neodnímá se půda proto, aby se odnímala, nýbrž zabírá se za důležitým posláním. Pravil jsem, že reforma pozemková není žádným odvetným opatřením, nýbrž jest opatřením sociálním a hospodářským. Nezkoumáme také původ půdy, která se zabírá, nezkoumáme také původ pozemků, které jakožto bývalé pozemky obecní, lesy, pastviny byly často přivtěleny k velkostatkům. Kdyby se šlo takovým způsobem zpět, jak ohromná revoluce by vznikla v posuzování otázky majetkové, v posuzování toho, komu to či ono má náležeti! (Souhlas.)

Nechceme sami bezpráví, vždy jsme mu bránili, a nebudeme také činiti bezpráví jiným. Naopak v reformě pozemkové vidíme jenom splátku na vyrovnání veliké křivdy, která nejen po desetiletí, nýbrž po celá staletí byla páchána na venkovském lidu. Chceme však, aby touto splátkou bylo bezpráví ono smyto a zapomenuto. Chceme začíti nové soužití s čistými účty. To by měl také dle mého mínění plně chápati velkostatek. Bohužel nechápou toho všichni. Byl zahájen z některých stran boj různými prostředky a ne vždy nejlepšími. Byl zahájen boj intrikami, pomluvami a pod.; jest zneužíváno zahraničního tisku, zahraničního spojení, byli jsme vyhlašování za rebely, mluvilo se o konfiskacích, o krádežích, ačkoliv nikomu nebylo vzato ani haléře, nebylo konfiskováno ani jediné míry půdy. Mluví se o bolševismu, otřásá se důvěra světa, chce se otřásti kredit našeho státu, štve se dokonce u našich zahraničních přátel, to vše dělá se v rouše beránčím pod záminkou, jako by tato akce byla přímo v zájmu republiky.

Mimoděk při této metodě vzpomínám si známých slov o francouzských šlechtických emigrantech z doby velké revoluce, o kterých bylo kdysi praveno: "Nic se nenaučili a nic nezapomněli". Obávám se, že právě tak platí to o této skupině velkostatkářů, kteří podobných předválečných method zase znovu používají v naší republice, v našem národě. (Výborně!) Zde běží o čest mladého národa a varujeme co nejrozhodněji před každým frondérstvím, neboť náš národ nesnese frondy ani v této věci, ani ve věcech jiných, (Tak jest!). Loyální živly v našem velkostatku měly by se v této chvílí spojiti navzájem proti tomu frondérství. Mají nyní nejen příležitost, nýbrž i povinnost, vystoupiti ze svého clair obscure, z tohoto polosvětla, a já apeluji na ně přímo, aby řekli upřímně, že odsuzují tyto metody, toto frondérství, neboť jinak je nebezpečí, že budou stotožňováni ke své škodě s oněmi neloyálními akcemi. (Výborně!) Qui tacet, consentire videtur. Velevážení pánové, spěji ke konci. Bylo vytýkáno, že používáno je při pozemkové reformě tempa příliš rychlého.

To je námitka, s níž z této jisté části velkostatku se často setkáváme. Na druhé straně se nám namítá z kruhů čekatelů na půdu, že tempo je příliš pomalé. Nelze popříti, že věc pozemkové reformy je velmi naléhavá a nelze hřešiti dlouho na trpělivost našeho venkovského lidu, nelze opakovati metodu našich kuriátních sněmů, zejména českého, kde zavlékaly se všechny reformy a kde se pracovalo metodou Penelopinou, aby v noci bylo rozpáráno, co se za den udělalo. Zákon scelovací, zákon o nemocenském pojišťování čeledi, zákon o zájmových společenstvech zemědělských, zákon o chovu dobytka atd., jichž vydání ponecháno bylo sněmům, a které sněm jako svou kompetenci vždy hájily, zůstávaly neprovedeny a zůstaly neprovedeny u nás až do našeho převratu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP