Pátek 30. ledna 1920

Výjimečně může se odložiti předání statku až do pozdější doby v tom případě, jsou-li spoludědici sourozenci a chtějí-li ještě společně na statku zůstati. V tom případě, mají-li dobrou vůli zůstati pohromadě, nemá je zákon nutiti, aby jednomu byl předán statek, nýbrž může býti rozdělení toto oddáleno až na dobu pozdější, když by dotyčný sourozenec chtěl se na příklad oženiti, sestra vyvdati, a pod.

Osnova zákona obsahuje ustanovení na ochranu proti špatnému hospodaření na rolnickém nedílu. Poukazuji k § 51., dle něhož pozemkový úřad může z velmi závažných důvodů, které v osnově jsou výslovně uvedeny, nedíl vykoupiti zpět od toho, kterému byl přidělen. Jsou to důvody, kde běží o trvalé špatné hospodaření, anebo kde běží o to, že osoba, která hospodaří na nedílu, stala se mravně zvrhlou, marnotratnou a pod. Leč vykoupení rolnického nedílu nemůže pozemkový úřad provésti bez náležitého zkoumání věcí. Poněvadž odnětí nedílu jest věc dalekého dosahu a znamenalo by, kdyby lehkomyslně bylo provedeno, po případě zničení celé existence, proto učinil zákon výjimku ze zásady, podle které zpravidla pozemkový úřad sám rozhoduje. Zákon odnímá pozemkovému úřadu v tomto případě rozhodnutí a přikazuje je zvláštnímu rozhodčímu soudu, jehož předsedu jmenuje president republiky, který skládá se z části ze soudců zkoušených pro úřad soudcovský, z části ze znalců, a který posoudí pak návrh pozemkového úřadu, zdali smí rolnický nedíl ze závažných důchodů býti někomu odňat čili nic.

Osnova zákona obsahuje dále význačné ustanovení o osvobození od poplatků pro podání ve věcech přídělů. Těchto podání bude velmi zajisté značné množství, přihlášky o půdu budou velmi četné a bylo by nedůvodno, aby od každého, který činí si snad nějaké nároky na půdu nebo věc urguje, bylo žádáno složení kolků a aby tím způsobem drobní uchazeči o půdu stali se pramenem výtěžku pro pokladnu státní.

Osnova obsahuje dále úlevy co do poplatků převodních. Směny pozemků podle § 24., o kterých jsem mluvil, které mají za účel získání půdy nezabrané za půdu zabranou, mají býti vůbec osvobozeny od převodních poplatků. Pro převody přidělené půdy mají býti sníženy poplatky převodní tak, že při přídělech půdy v ceně do 10.000 Kč přidělovací ceny vyměřuje se poplatek ve výši jedné čtvrtiny, při přídělech půdy nad 10.000 K ve výši jedné poloviny poplatku normálního.

Zákon obsahuje dále zvláštní ustanovení přechodné v § 63. V případech naléhavé potřeby může pozemkový úřad uložiti tomu, kdo hospodaří na zabrané půdě, a to buď vlastníku neb nájemci, aby dal do pachtu tuto půdu drobným uchazečům. Účelem tohoto ustanovení jest rychlé zatímné zabezpečení půdy drobným uchazečům, kteří mají naléhavou potřebu drobné půdy pro svou obživu. Opatření toto přispěje zajisté také k zajištění klidu na našem venkově, kde již rozmáhá se tu a tam také nespokojenost a neklid mezi čekateli na půdu. Bylo by však nesprávno a se škodou pro pozemkovou reformu, kdyby v takových případech naléhavé potřeby mělo býti prováděno definitivní přidělování půdy bezplánovitě a ukvapeným způsobem. Aby nebyl pozemkový úřad nucen k těmto ukvapenostem a k chybám, které by nesoustavným prováděním pozemkové reformy na kvap mohly býti provedeny, zavádí se toto prozatímní opatření dle § 63. Avšak toto opatření má své jisté kautely. Předně nesmí býti ohroženo hospodaření na hospodářském celku, nesmějí býti ohroženy zájmy zásobovací a nesmí tím býti také ohrožena existence osob na hospodářství trvale zaměstnaných. Možnost, domáhati se touto cestou prozatímního pachtu, jest omezena do konce r. 1920 a může býti nařízením ještě prodloužena pro r. 1921. Příslušným přikázati půdu do prozatímního pachtu jest pozemkový úřad. Pozemkový úřad může přenésti tuto svou působnost také na okresní politické úřady. Proč byly k tomu zvoleny politické úřady okresní, to plyne z následující úvahy. Jednak soudy jsou příliš přetíženy vyřizováním záležitostí tak zvaných dlouhodobých pachtů, takže by nemohly tuto práci provésti tak rychle, jak je žádoucno, jednak otázka tato souvisí velmi značně s otázkou zabezpečení klidu a pořádku na našem venkově. Chceme-li tento klid zabezpečiti, musíme tam, kde jest naléhavě nutno, aby příděl půdy byl realisován, k řešení této otázky přikročiti. Jestliže politický úřad má ručiti za klid a pořádek ve svém okrese, nemůže jiný orgán samostatně zasahovati do otázek, které tak úzce souvisejí s udržením klidu v okrese. Nelze proto přikázati věci tyto nějakému orgánu jinému, který by řešil je bez zřetele k místním poměrům a k zájmu na zabezpečení spořádaných a klidných poměrů v tom kterém obvodě. Proto jest velice důležito, aby tato akce děla se buď v úzkém styku s politickým úřadem, který zná místní poměry a potřeby, nebo aby za účelem urychlení věc tam, kde úřady mají náležité orgány a porozumění pro tuto věc, přenecháno bylo její řešení v první instanci úřadům politickým. Pozemkový úřad, jak bylo prohlášeno ve výboru, bude pečovati o to, aby zástupcové politických úřadů byli svoláni a náležitě instruováni tak, aby byla zabezpečena jednotna praxe v tomto oboru.

Pokud běží o náhradu při vnuceném pachtu dle § 63., poukazuje osnova k analogii zákona o ochraně drobných pachtýřů ze dne 30. října 1919.

Zmíněný § 63. vyvolal značný odpor jisté části interesentů a značnou agitaci proti reformě. Oproti tomu poukazuji poznovu k tomu, že tento paragraf jest velmi nutkavým a nezbytným opatřením k zabezpečení klidu a sociálního míru, a že pamatováno bylo při formulaci jeho, aby paragrafu toho nebylo nikterak zneužíváno k nijakým vedlejším účelům. Vůči neloyálnímu způsobu, jakým zneužito bylo tendence tohoto paragrafu k agitacím proti reformě a osnově přídělového zákona, poukazuji ještě k tomu, že tak zvaný "vnucený pacht" není novinkou a specialitou našeho zákona a že již anglický zákon z roku 1897 vyslovil zásadu vnuceného pachtu a že německá reforma z r. 1918 a 1919 zná také zásadu vnuceného pachtu.

K informaci dovoluji si přečísti § 11. brunšvického zákona ze dne 4. července 1919, který je téměř souhlasný s celou řadou zákonů pro jiné státy německé. V tomto paragrafu se praví:

"Jest-li v obci naléhavá potřeba opatření půdy pro potřebu domácnosti takových obyvatelů, kteří nejsou trvale neb vůbec nejsou v zemědělských podnicích činni, může krajské ředitelství uložiti obci, aby dala těmto obyvatelům na jejich žádost příležitost k pachtu neb k jinému užívání půdy pro potřebu domácnosti".

Zde mluví se ovšem o osobách, které nejsou v zemědělských podnicích činny, nebo nejsou trvale činny. Praví se to proto, poněvadž osoby trvale činné musí býti opatřeny podle § 10. téhož zákona jiným způsobem. Obec má podle ustanovení § 10. brunšvického zákona povinnost, opatřiti půdu dělníkům zemědělským zřízením domoviny. Připomínám, že tento paragraf je podoben jako vejce vejci paragrafům ostatních zákonů o zemědělské reformě zákonodárství německého.

K vysvětlení o otázce právního nároku na půdu dovoluji si připomenouti, že naše osnova zákona přídělového nezavádí nikde takového právního nároku, nezná tedy práva na přidělení půdy.

Nebyla by také tato věc v této formě uskutečnitelná, neboť bylo by nesnadno konstatovati způsob, jak by ve vzájemné soutěži uchazečů tento právní nárok na půdu mohl býti souměrně a plně uplatněn. Zákon formulován jest jinak: stanoví totiž, že pozemkový úřad může přiděliti půdu, za jakých podmínek a do také míry. Tím právě umožňuje se vybrati z osob v § 1. jmenovaných ty nejspolehlivější a nejvhodnější a také stanoviti si náležitý postup, v jakém bude prováděna reforma, tedy i postup časový.

Připomínám dále ku charakteristice osnovy zákona, že příznačnou jeho stránkou jest jistá jeho pružnost. Zákon nemá zaváděti také předpisy, kterými by pozemkový úřad byl již na papíru přesně vázán. Nemá tu býti strohé hranice, nepřekročitelné co do rozsahu přídělu půdy, výše zadlužení tak, jak shledáváme se s tím v různých zákonech o rentovních statcích pruských, neb v zákoně o rentových statcích, platném pro Halič a pod. Má býti naopak dána možnost rozsáhlé individualisace; nemá tedy býti vytvořena zákonem šablona, reforma nemá se státi předmětem nějaké kancelářské manipulace, kde by pouhý oficiál na základě některého paragrafu zákona mohl řezati z půdy pěti- neb desetihektarové statky a rozdávati je podle paragrafu toho a toho těm, kteří by přišli a kteří by se odvolali, že jsou uvedeni i pod č. 1, 2, 3 atd. Pozemkový úřad nemá býti nějakým manipulačním orgánem, kde by se pomocí formulářů vyřizovalo, nýbrž má to býti myslící a odborně pracující hlava reformy. V tom leží v podstatě rozdíl našeho přídělového zákona - ostatní zákony budou následovati - oproti pruskému systému, který stanovil velmi přesně meze, ve kterých úřad musí se pohybovati, a který opravdu mohl býti provozován pomocí nějaké sbírky formulářů. My volili spíše systém v anglickém zákonodárství obvyklý, který dává větší volnost v postupu a otvírá možnost individualisace, který nečiní z veřejných orgánů automaty, nýbrž řídí se zralou úvahou dle účelu věci.

Prováděním přídělu půdy nebude také skončena agenda pozemkového úřadu v tomto směru. Pozemkový úřad naopak bude musiti věnovati další a trvalou péči svou kolonistům, zabezpečení jejich úvěrů, vývoji a zdravému působení družstevnictví, musí dozírati na hospodaření na půdě přidělené a vykonávati poradní činnost vůči kolonistům. Pozemkový úřad bude míti morální zodpovědnost za zdar celého díla a nemůže tedy zastaviti se nad tím, že půda byla přidělena, nýbrž musí se dále starati, aby také na půdě přidělené dařilo se kolonistům v jejich práci.

Byla nadhozena otázka ve veřejnosti, zdali doba nynější jest nejvhodnější dobou pro pozemkovou reformu. Tu dlužno uvážiti s jedné strany v neprospěch nynějšího termínu jeden moment, to jest nesnáz stavební. Na druhé straně dlužno uvésti jednak, že nyní vrací se z velké části lidé, toužící po zaměstnání na půdě, z vojny; běží tu o zajištění existence zejména se zřetelem na krisi průmyslu, který nemůže pojímati nové a nové existence do svých řad. Tu myslím, že jest nejlepší okamžik pozemkovou reformou připoutati podobné, kořene zbavené neb ještě nezakořeněné existence k práci. To bez soustavné péče, bez soustavné práce není možno. Kdyby nebylo pozemkové reformy, již dnes musili bychom počítati s jedním zjevem, kterému bychom se nebyli ubránili, to jest s ohromnou poptávkou po půdě, neobyčejně naléhavou a s neobyčejným pohybem v cenách půdy, který by vrcholil v lichvě půdní, která by byla pravým analogem lichvy objevující se také ve všech jiných směrech. A představte si, že by k lichvě s potravinami, oděvními látkami a průmyslovými výrobky přišel ještě nový problém lichvy půdní! A tu se táži, zdali by něco podobného republika ve své tísni mohla snésti? (Výborně!)

Stát musil tu převzíti péči regulovati náležitým způsobem ceny a to děje se tím, že stát zabral ono kvantum půdy, od něhož očekává dnes veřejnost, že z něho bude možno nutkavou potřebu uspokojiti; následkem toho nejeví se onen tlak na ostatní půdu nezabranou a její cenový vývoj.

Pokud běží o otázku staveb, o které jsem se prve zmínil, činěny byly některé vážné námitky, zejména se strany velkostatkářů a sice hlavně svazu německých velkostatkářů, který poukazoval k tomu, že na této otázce musí se shroutiti každá pozemková reforma v době, kdy stavby jsou tak drahé. Vůči tomu dovoluji si připomenouti, že pozemkový úřad bude museti přihlížeti k tomu, aby pro prvou dobu prováděny byly příděly půdy majitelům domků a adjacentům. Pro jednotlivé kolonisty musí býti poskytovány přiměřené úlevy v půdě na stavby a případně pro ně reservována půda na dobu vhodnější ke stavbě. K tomu dlužno uvážiti, že právě tak, jako se zdraží stavba sídel na venkově, zdraží se též stavba veškerých obytných budov a že tedy s vyšším nákladem stavebním nutno počítati tu i onde. Jestliže poukazují němečtí velkostatkáři ve svém pamětním spise k tomu, že kolonisace 100.000 ha po 5ha stála by 2 miliardy korun následkem těchto staveb, pak i tehdy, kdyby to byla pravda, platilo by to jen pro případ, že by na každých 5ha bylo nutno stavět budovy, čemuž v praxi tak nebude. Pokud však bude třeba stavět budovy, třeba míti za to, že běží tu současně o řešení problému bydlení a že by řešení toto stálo neméně, kdyby tito lidé nemající přístřeší měli býti umístěni ve městech, nebo vůbec jinak nežli v zemědělství. Ostatně nejde ani při této investici, kdyby snad byla i ještě větší - a budeme vidět, jak velké peníze budou investovány na stavby budov pro bydlení ve městech - nejde o peníze vyplýtvané, nýbrž o investice v budovách, v jichž zřízení investuje se vedle peněz také mnoho hodnoty ve způsobu vlastní práce kolonistů. Počítáme-li tedy s těmito 2 miliardami, které se v pamětním spise odhadují, musíme počítati, že v tom je také obsaženo velmi mnoho vlastní práce kolonistů samých a že tedy v hotovosti nebude tolik placeno. Jestliže však neposkytneme těmto kolonistům příležitosti k této práci, pak ovšem tato hodnota nebude investována v našem majetku národním, nýbrž tato hodnota prostě zmizí v nezaměstnanosti těch osob.

Je často nadhazována otázka, s jakou plochou lze vlastně při kolonisaci počítati. Při zodpovídání této otázky dlužno přesně rozeznávati plochu zabranou ve smyslu zákona záborového a plochu, která bude k disposici pro příděly skutečné. Německá reforma z r. 1918 a 1919 vyvlastňuje mechanicky, jisté procento půdy velkostatků. Připomínám, že z různých stran byl nám kladen za vzor tento způsob reformy a že bylo doporučováno, aby jisté procento půdy bylo vzato velkostatkům. Konstatuji to proto, poněvadž byl nám z některých stran tento postup doporučován jako vzor, kdežto na druhé straně sami velkostatkáři němečtí z Čech ve svém pamětním spíše toto mechanické provodění reformy označili za velmi špatné a bezhlavé. To nutno konstatovati, když tu i tam z českých kruhů velkostatku se i nám vytýká, že jsme se neřídili oním říšskoněmeckým vzorem.

Prof. Sering v jednom z posledních čísel Schmollerových "Jahrbücher" odhaduje plochu půdy, která tamní reformou bude v Německu dána k disposici pro kolonisaci, totiž jednu třetinu zemědělské půdy velkostatků, na 2,150.000 ha zemědělské půdy; leč to už je čistá půda, která bude tímto způsobem v Německu pro kolonisaci věnována. Tato plocha činí téměř 7% veškeré zemědělské plochy Německa, která činí as 32 milionů ha. U nás podle prof. dra Brdlíka poskytuje zábor zemědělské půdy po vyloučení minima plochy, která dle § 11. jest vlastníkům propuštěna ze záboru, asi následující celkovou plochu: v Čechách, na Moravě a ve Slezsku as 746.000 ha, na Slovensku asi 563.000 ha, to jest dohromady asi 1,319.000 ha. To je skoro 15 procent zemědělské plochy, která činí v naší republice 8.67 milionů ha. Vlastníků této zabrané plochy je v Čechách, na Moravě a ve Slezsku 713 a na Slovensku 1444, dohromady 2157, z čehož je patrno, na jak úzký poměrně kruh interesentů tento důsledek záboru se vztahuje.

Kolik však z tohoto zabraného majetku pro příděl bude k disposici, to není pouze otázkou statistiky, není jen otázkou mechanického výpočtu a to nelze proto již dnes přesně číselně zjistiti. To vyplyne jednak z ekonomických úvah, jimiž říditi se musí naše kolonisační plány, jednak také z potřeby půdy, která objeví se se strany způsobilých zadatelů. Poukazuji k tomu, že § 16. osídlovacího zákona německého dle znění, upraveného dodatečným zákonem z 11. srpna 1919, s důkladností Němcům vlastní vypočítává, která půda má po řadě býti zabírána. V první řadě mají býti vyvlastněny statky, které během války zakoupeny byly osobami, které zemědělství neprovozují jako hlavní zaměstnání, statky, které v posledních 20 letech vícekráte změnily vlastníka, statky, na kterých se velmi špatně hospodaří, statky, na nichž se vlastník osobně nezdržuje a na nichž osobně nehospodaří, statky, které náležejí k rozsáhlým majetkům pozemkovým (latifundiím), posléze statky, které byly dříve selskými statky a byly pohlceny (vykoupeny) velkostatkem. Tento výpočet je sice velmi pozoruhodný a má mnoho pro sebe, ale přece jenom značí přílišnou kasuistiku. Jako bezvýjimečná zásada je toto ustanovení příliš strohé, příliš nepružné, ale může býti i nám v některých směrech vodítkem, zejména pro časový postup v provádění reformy. Ovšem dlužno tu přihlížeti i k naléhavosti místní potřeby půdy, která v těchto zásadách naprosto není respektována. Pokud se týče účelnosti a dosavadních účinků zákona záborového a zákonů s ním souvisících, čítajíc v to také zákon o dlouhodobých pachtech, na naše poměry půdní, musíme konstatovat, že ač zákon záborový v podstatě ještě nebyl proveden všemi zákony, jichž vydání k plnému zahájení pozemkové reformy jest nutno, přece již měl a má své nepopíratelné a cenné důsledky.

To budiž zde konstatováno. To také přiznal při nedávné příležitosti jeden z německých velkostatkářů, který mluvil o zákonu záborovém a naší pozemkové reformě a kritisoval ji velice ostře, ale nemohl popříti jisté velice příznivé důsledky zákona záborového. Bylo totiž zabráněno mnohým nezdravým zjevům na trhu pozemkovém, a to již naším zákonem listopadovým z roku 1918. Bylo zabráněno vykupování půdy zbohatlíky a nepovolanými osobami, vůbec prodeji na spekulaci. Bylo zabráněno neodůvodněnému, lehkomyslnému zadlužování a zatěžování půdy za účelem opatření peněz nebo za účelem odnětí kapitálu ze zemědělství a jeho zatížení dluhy pro osobní účely nebo účely vůbec zemědělstvu cizí. Zákony tyto měly však také důležitý vliv na trh ostatní půdy, jak jsem se již o tom zmínil.

Půda, jak zkušenosti ukazují, nejméně podlehla spekulační horečce ve vyhánění cen. Račte sledovati efektní bursu, která v poslední době za jeden měsíc vyhnala cenu četných papírů průmyslových o 100% a více, která během války vyhnala cenu různých papírů o 1000 až 1500%, kdežto oproti tomu cena půdy zůstala dosti konstantní a naopak horečka, která nastala před jistou dobou, zejména před naším převratem, v cenách půdních a prodejích, byla z velké části zastavena jednak naším zákonem listopadovým z r. 1918, jednak zákonem záborovým.

Také příděly, jakmile počnou se prováděti, budou regulovati ceny půdní nejen půdy velkých statků, nýbrž také cenu půdy drobné, nezabrané. Jestliže bude možno získati velikému okruhu osob půdu ze záboru za ceny státem stanovené, zabrání se tomu, aby ceny byly vyháněny do výše i na trhu půdy nezabrané. Tak získali jsme důležitý element cenotvorný v pozemkové reformě nejen pokud se týče oboru zabrané půdy, nýbrž i pokud se týče půdy ostatní. Vedle toho, třeba ještě jsme nepočali a nebudeme moci všude najednou započíti s prováděním reformy půdní, důvěra lidu byla zabezpečena těmito zákony, které možnost přídělu pro brzkou budoucnost zajišťují, a tím dosáhli jsme také uklidnění v našich kruzích venkovských. Dlouhodobé pachty přispěly tím více ještě pak k vytvoření a sesílení této příznivé atmosféry. Proto můžeme konstatovati, že zákony pozemkové vykonaly již důležité své poslání.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP