Pátek 30. ledna 1920

Přecházeje k přítomné osnově, dovoluji si připomenouti, že úkolem jejím jest provésti § 10. záběrného zákona.

§ 10. stanoví zásady přídělu půdy.

Běží o to, stanoviti nyní podrobnější ustanovení o tom, komu lze půdu přiděliti, k jakému účeli, v jakém rozsahu, jak postupovati při přídělech a jak upraviti právní poměr k přidělené půdě. Pokud běží o první otázku, komu lze přiděliti půdu, mluví o této otázce již § 10. záborového zákona. Jsou to jednak jednotlivci, které uvádí zákon záborový, a sice v podstatě bezzemci a malí zemědělci; jednak jsou to korporace, a to sdružení uvedených zemědělců, korporace zabývající se opatřováním bytů, sdružení spotřebitelů a sdružení zemědělská, obce a veřejnohospodářské svazy, dále korporace a různé účely vědecké a lidumilné. Zákon přídělový má za účel, - a vyhovuje tomuto účelu ve svém paragrafu prvním - přesněji vymeziti, kategorisovati a definovati tyto jednotlivé skupiny osob aneb korporace, kterým může býti půda přidělena. A tu zejména připomínám, že zákon přináší přesné definice družstev pro společné provozování hospodářství na půdě, družstev spotřebních, družstev bytových a dále definuje zcela přesně pojem legionáře a příslušníka branné moci československé, na které v první řadě a zajisté i právem má býti pamatováno při přidělování půdy. Při výpočtu osob, které mohou požadovati půdu, osnova zákona výslovně jmenuje také zaměstnance na půdě. I když toho nebylo snad výslovně třeba, poněvadž zněním §u 10. záborového zákona nejsou tyto osoby nikterak vylučovány, jsou-li bezzemky, bylo přece jen z opatrnosti a k uklidnění těchto vrstev žádoucno, aby byly zde výslovně označeny jako takové osoby, které se mohou ucházeti o půdu. Při této příležitosti připomínám, že záborový zákon uložil pozemkovému úřadu za povinnost, dbáti také jinak zájmů této skupiny, t. j. stálých zaměstnanců a úřednictva na zabraném majetku, a že tyto zájmy musejí býti také náležitě obhájeny, zejména při přejímání půdy, zabrané za účelem provádění půdní reformy. To budiž zde také výslovně k uklidnění těchto vrstev konstatováno. Pokud se týče legionářů, připomínám, že definice pojmu legionáře, která jest obsažena v §u 17. přídělového zákona, souhlasí plně s onou definicí, na které dohodli se zástupci legionářů v našem Národním shromáždění. Výslovně pak uvádějí se jakožto osoby, kterým lze půdu přiděliti, také pozůstalí po legionářích a pak váleční invalidé a pozůstalí po nich.

Družstevnictví otvírá se pozemkovou reformou velmi rozsáhlé pole. Jsou to dvě skupiny, které zde přicházejí v úvahu. Jedna skupina jsou družstva provozovací, druhá skupina jsou družstva, která mají za účel podporovati společné zájmy kolonistů, a to hlavně družstva úvěrní. Mezi družstvy provozovacími v první skupině dlužno uvésti družstva pro společné hospodaření na půdě a to budou družstva pro společný pacht; dále družstva spotřebitelská, družstva bytová jakožto nositel naléhavé a velmi palčivé otázky bytové, s jejímž řešením, myslím, pozemkový úřad v prvé době velmi bude se musit zabývat, a pak různá hospodářská a zemědělská sdružení, jako družstva pro zvelebení chovu dobytka atd.

Druhou skupinu pak budou tvořit družstva zejména úvěrová, o kterých jsem se zmínil, která budou v prvé řadě nositeli úvěrů provozovacích pro kolonisty.

Organisaci a podpoře družstev věnována bude v rámci pozemkové reformy pozemkovým úřadem zvláštní pozornost. Pokud běží o družstva pachtovní, budou tato družstva kooperační formou pro převzetí hospodářských celků v celistvostí jejich, tedy celých dvorů. Tato družstva musí poskytovat záruky, že nejsou nějakými výtvory fingovanými, nýbrž že spočívají na skutečných, zdravých základech družstevních a přístup k nim budou mít jen takové osoby, které by ve smyslu zákona jakožto jednotlivci měly nárok na přidělenou půdu. Není přípustno, aby pod záminkou členů podobných družstev vloudili se nepovolaní, n. př. kapitalisté do državy půdy. (Souhlas.)

Této formě dávají přednost zejména naši legionáři pro získání půdy. Naší legionáři, zvyklí sdružování, zvyklí vzájemné bratrské spolupráci, požadují, aby jim bylo umožněno získati půdu pro družstva pachtovní. Dlužno však dle mého mínění vyzkoušeti ještě náležitě tuto formu provozovací, u nás dosud neobvyklou, a nalézti všechny záruky, aby ti, kterým půda bude v této formě přidělena, nebyli vydáni v šanc nějakému ztroskotání a ztrátě kapitálu.

Pokud se týče účelu přídělu půdy, dlužno uvésti následující: Účelem přídělu půdy je v prvé řadě hospodaření na půdě, stavby obytných budov, humanitní a vědecké účele, dále rozšíření obecního hospodářství a zejména rozšíření državy lesů obecních, společné družstevní provozování hospodářsko-průmyslových podniků atd. Pokud běží o příděl půdy jednotlivcům nebo sdruženým jednotlivcům v družstvech pro společné provozování, tu rozeznávati jest jednak příděly drobné, které slouží k zabezpečení malých částí půdy pro stavby, pro záhrady, pro rozšíření dvorů nebo stavenišť pří stávajících budovách a dále pro zaokrouhlení majetku pozemkového a podobně. Tyto příděly budou dávány jakožto příděly volné do plného vlastnictví.

Pak rozeznávati dlužno příděly pro zřízení samostatných podniků zemědělských a sice takových, které stačí k obživě hospodáře a jeho rodiny, tedy hospodářství soběstačných. Tím míní se takové usedlosti, které známe v cizích zákonodárstvích pod pojmem tak zvané "domoviny", homestead, Heimstätte, čemu v našem zákoně říkati chceme po způsobu starého českého práva "rolnický nedíl". Tento rolnický nedíl dává se ve formě omezeného vlastnictví. Tím vzniká u nás nový právní institut "rolnického nedílu." Osnova pak upravuje podrobně právní poměry nedílu, stanoví jeho ochranu a omezení disposiční držitelů těchto nedílů.

Pokud se týče obcí, připomenul jsem, že osnova pamatuje na to, aby půda mohla býti přidělena obcím a sice jednak k účelům rozšíření a zdokonalení jejich hospodářství stávajícího, anebo ke zřízení hospodářství tam, kde toho obec potřebuje z důvodů zásobovacích, zejména pro své ústavy humanitní, léčebné a podobně, jednak pro rozšíření državy lesů na takový stupeň, aby lesní hospodářství mohlo býti řádným, racionelním způsobem provozováno, tedy aby mohla míti ku správě lesa svou lesnickou odbornou sílu a pod. Pokud se týče této otázky, připomínám, že otázka nabytí lesů obcemi byla již před válkou označována jako velmi naléhavou a stala se tím naléhavější po válce. Obyvatelstvu v krajinách, obklopených lesy, nedostávalo se často nejnutnějšího množství dříví stavebního a palivového, dík jednostranné politice, kterou některé lesní správy před válkou a za války často provozovaly. O roztrhání lesů na obce - jak vyslovena byla obava - nelze však ve smyslu osnovy nikterak mluviti. Otázka velkostatkářských lesů a převzetí jejich není ještě osnovou definitivně řešena. Pokládám ji za velký problém pro sebe, jehož ukvapené řešení by bylo nesprávné, a myslím, že v oboru tomto jest zatím problémem náležitý dozor nad těžbou lesní a dále náležitý dozor nad prodejem výtěžků lesní těžby, zejména také náležitá regulace exportu dříví, o kterýchžto otázkách nedávno jako velmi akutních zde vyslovil se velmi případně pan ministr financí Sonntág.

Otázka, zda půda přidělena bude do vlastnictví či pachtu, jest řešena §em 15. osnovy. § 15. praví, že pro volbu přídělu ve vlastnictví neb ve formě pachtu jest rozhodno jednak přání uchazečovo, jednak okolnost, zda ta či ona forma přídělu - vlastnictví či pacht - účelu přídělu nejlépe vyhoví. Ke zřízení soběstačných usedlostí rolnických nedílů označuje osnova zákona jako nejvhodnější formu vlastnictví. Do pachtu má býti přidělena půda, je-li to přáním uchazeče, dále má do pachtu býti přidělena půda zpravidla družstvům pro společné hospodaření a družstvům spotřebním, dále půda nacházející se v blízkosti měst a míst průmyslových, pokud půdy této bude pravděpodobně zapotřebí v dohledné době k účelům stavebním, tak, aby přídělem půdy do vlastnictví nebyly pak způsobeny komplikace při příští potřebě stavební půdy.

O otázce rozsahu přídělu jedná § 16. odst. 1. Na kolik běží o rozsah soběstačných živností, tedy t. zv. rolnických nedílů, stanoví jej osnova zpravidla na 6 až 10 ha zemědělské plochy, po případě však až do 15 ha a sice podle jakosti půdy a poměrů krajinných. Při tom včítá se do této plochy také rozsah vlastní půdy držitelovy, kterou má již ten, kdo o rolnický nedíl se uchází.

Důležitá partie osnovy je kapitola o výběru uchazečů o půdu. V té příčině § 3. poukazuje jednak na tělesnou schopnost, jednak na znalost, potřebnou pro povolání zemědělské. Výjimku činí osnova zákona, pokud běží o tělesnou schopnost u invalidů, a sice pro ten případ, že invalida nemá sice potřebné tělesné schopnosti sám, že však členové jeho rodiny jsou s to, hospodářské práce osobně prováděti. Sluší poznamenati, že osnova zákona přináší první náběh k řešení otázky velmi důležité, totiž otázky průkazu způsobilosti při zemědělské výrobě (Výborně!)

Osnova zákona však poukazuje také ke stránce morální. Tato stránka při výběru kolonistů nesmí se podceňovati (Souhlas.)

Kolonisací dostává se do obce nový živel obyvatelstva, přicházejí nové osoby, a není zajisté lhostejno ani obci, ani v zájmů veřejném, jestliže by touto cestou dostaly se do obce osoby morálně níže stojící, které by mohly býti nebezpečím sociálním a morálním pro své okolí. Proto osnova věnuje této věci zvláštní pozornost a vylučuje z přídělu nejen osoby, které následkem odsouzení jsou vyloučeny z volebního práva do obecního zastupitelstva, nýbrž také osoby, které jsou mravně zvrhlé.

Pořadí, v jakém přidělovati jest půdu různým uchazečům, je-ti tu konkurence mezi více uchazeči, zejména uchazeči jednotlivci, stanoví blíže § 17. Zásadou je tu, že nemá býti postupováno nějakým mechanickým způsobem a že nemá snad býti jistá kategorie vypravena výhradným přednostním právem proti kategorii jiné. Avšak § 17. zvláště nařizuje, aby přihlíženo bylo k jistým kategoriím jako zvláštního zřetele hodným. A tu v první řadě uvádí se v tomto paragrafu, že je nutno bráti zřetel na legionáře, na invalidy a na pozůstalé po těchto osobách, dále na drobné pachtýře, kteří na dotyčné půdě byli usazeni, pak na adjacenty, konečně žádají příděl sousední zabrané půdy pro rozšíření dvorků, stanovišť a pod. a na vracející se vystěhovalce.

Osnova zákona ukládá dále pozemkovému úřadu, by postupoval při přídělu podle přesného pracovního plánu, tedy aby postupoval soustavně a ne snad nahodile a bez plánu. Při tom má pozemkový úřad, sdělávaje plán, respektovati možnost pozdějších přídělů půdy, což souvisí zejména s otázkou staveb. Jelikož pro nejbližší dobu nebude snadno usídlovati takové osoby, které by teprve musily zřizovati sobě své bydliště, své stavby, je třeba, aby pro takový způsob kolonisace byla reservována ještě půda pro dobu vhodnější, kdy bude možno se stavbami započíti.

Dále ukládá osnova Pozemkovému úřadu povinnost v § 21., přihlížeti k tomu, aby půda byla dávána ve formě vhodné, pokud možno zcelené a aby také v souvislosti s přídělem půdy byla v obcích prováděna akce scelovací. Tím vzniká ovšem nový problém pro scelování zákonodárství a pro scelovací techniku a bude třeba sloučiti scelování s tendencemi reformy půdy.

Zákon umožňuje dále získání nezabrané půdy pro účely kolonisační a sice tím, že směnou může býti za zabranou půdu získána půda nezabraná. Tím má se vyrovnávati místní přebytek a nedostatek zabrané půdy tak, aby v místech, kde jest velká poptávka, ale relativně málo půdy zabrané, mohla býti zabezpečena pro kolonisaci i půda svobodná výměnou za zabranou půdu, ležící na oněch místech, kde jest více půdy zabrané, ale poptávka menší. Osnova zákona také obsahuje ustanovení o vytvořování a přídělu statků zbytkových, které zbudou, když od celku hospodářských dvorů a pod. oddělí se jistá část půdy, a sice taková, aby dvůr mohl ještě existovati jako hospodářský celek. Takových statků má v prvé řadě ve smyslu osnovy býti použito k směnám za půdu nezabranou. Pokud by tak se nestalo, má při přídělu jejich býti hleděno k tomu, aby přiděleny byly osobám obzvláště způsobilým k provozování hospodářství, tak, aby takové zbytkové statky staly se jakýmisi vzornými objekty, ohnisky řádného hospodaření a příkladem pro svoje okolí.

Osnova zákona přihlíží dále k problému zachování historických, kulturních a uměleckých památek a krajinných krás, při čemž poukazuji na bližší ustanovení § 20., v němž se ukládá pozemkovému úřadu, aby při sdělávání plánu rozvrhovacího dbal toho, aby přídělem nebyly rušeny krásy přírodní a ráz krajinný a aby nevzaly újmy památky přírodní, historické a umělecké.

K tomu poskytuje také osnova zákona pozemkovému úřadu jisté prostředky, jichž bude nutno použíti, aby bohatství uměleckých, kulturních památek a krajinné krásy naší vlasti nebylo poškozeno. (Výborně!)

Pokud jde o konkrétní postup při provádění přídělu, upozorňuji na § 29., který zavazuje pozemkový úřad, aby veřejně upozornil interesenty, když zahajuje se příděl na některém objektu, způsob tohoto upozorňování bude ještě zvláště předepsán. Dále mají k ochraně súčastněných zájmů jakožto poradní orgány pozemkového úřadu zřizovány býti místní výbory, ve kterých budou zastoupeny organisace uchazečů o půdu, organisace zemědělské, veřejné úřady, obce i zemědělští znalci.

Zvláštní partií osnovy zákona jsou ustanovení o rolnických nedílech, o těchto, jak jsem pravil, soběstačných a chráněných hospodářstvích. Jakým způsobem vznikají rolnické nedíly, o tom mluví § 30., který stanoví, že rolnické nedíly mohou vzniknouti jednak přídělem celého nedílu, jednak přídělem půdy, která ve spojení s dosavadní půdou může vytvořiti takový nedíl, jednak dobrovolným podrobením se majitele zemědělské půdy řádům nedílu. Význam tohoto dobrovolného podrobení se spočívá v jistých výhodách, zejména úvěrových, které se mají poskytnouti držitelům zemědělských nedílů. Tím, že usedlost stala se rolnickým nedílem, nastávají tyto důsledky: zavazení usedlosti jest přípustno jen se souhlasem pozemkového úřadu a jest tak, mimo případ výměnku, možno učiniti jen ve formě rentového dluhu, tedy dluhu dlouhodobého, věřitelem nevypověditelného a umořitelného, vázne-li. Věřitelem může býti zpravidla jen veřejný ústav úvěrní. Jistá výjimka má býti připuštěna, jak dovolím si ještě navrhnouti, pro úvěr, který by byl získán u osob, majiteli půdy blízkých; zejména na př. příbuzných, kteří by byli ochotni, za zcela mimořádných výhod poskytnouti úvěr ještě výhodnější, než veřejný úvěrní ústav. Exekuce na rolnický nedíl jest možna jedině vnucenou správou. Stáli jsme tu před otázkou, má-li býti připuštěna exekuce pro dluhy rentové.

Bylo to odporučováno s mnoha stran, ale na druhé straně bylo též namítáno, že obmeziti exekuci na dluhy rentové, tedy hypotekární, mělo by za důsledek, že úvěr osobní dotyčné osoby byl by takřka zcela zmařen. Nikdo by neměl zájmu půjčovati takové osobě, když by neměl možnost exekuce, aspoň pomocí vnucené správy zjednati si v případě neplacení vydobytí dotyčného dluhu nebo úroků. Proto připuštěna byla tato nucená exekuce také pro jiné, než rentovní dluhy.

Zcizení rolnického nedílu jest možno jen se svolením pozemkového úřadu. Takové svolení bude však dáno zpravidla vždy, běží-li o anticipovanou posloupnost dědickou, a sice celého nedílu, tedy posloupnost, jak bývá obvyklá při odchodu majitele na výměnek odevzdáním nedílu některému z potomků. Rozdělení nedílu jest přípustno pak jen tehdy, když nové celky s připočtením svobodného majetku osob, které se mají o nedíl poděliti, budou plně soběstačnými,

Posloupnost dědická na takové statky, které jsou rolnickými nedíly, jest upravena § 39. a násl. Upravení toto stalo se podle obdoby zákona, platného pro království České, ze dne 7. srpna 1908 č. 68 z. z. o dědické posloupnosti při statcích střední velikosti. Zásadou těchto předpisů, kterých tu bylo použito a které byly částečně přizpůsobeny na potřeby zemědělských nedílů, jest, že rolnický nedíl může pro případ smrti připadnouti jen osobě jediné a sice tak zvanému přejímateli. Kdo může býti tímto přejímatelem a v jakém pořadí jsou povoláni dědicové ku přejmutí nedílu po zůstaviteli, to stanoví se v § 40., kde ustanovuje se zejména, že mužský potomek má přednost před ženským, mezi dědici téhož pohlaví má přednost stáří, při čemž také se ustanovuje, které osoby jsou vyloučeny z této posloupnosti. Poslední pořízení jest sice přípustno, avšak při posledním pořízení musí zůstavitel zvoliti z dědiců stanovených v § 40. pro převzetí rolnického nedílu pouze osobu jedinou a sice takovou, která nemá vylučujících důvodů tohoto paragrafu.

Při odhadu hodnoty nedílu za účelem rozdělení pozůstalosti mezi více dědiců vezme se za základ slušná cena a sice tak, aby přejímatel mohl obstáti. Tak ustanovuje § 43. Při tom měli jsme na zřeteli různé systémy, které byly při takových příležitostech zákonodárstvy voleny, a sice jednak systém t. zv. praecipua, podle kterého ocení se statek v pozůstalosti sice plnou cenou odhadní, avšak srazí se jistá část této hodnoty, na př. 1/4 nebo 1/3 ve prospěch přejímatele usedlosti, nebo provede se odhad podle zákonem stanoveného násobku katastrálního výnosu tak vyměřeného, aby odhad byl velmi mírný. Toto ustanovení, které bylo přijato v některých zemích rakouských, nebylo přejato do našeho zákona českého, jehož jsem byl původcem a referentem ve sněmu, a sice z důvodů velmi závažných.

Tyto dva systémy znamenají oba něco zcela mechanického. V každém případě, zvolí-li se praecipuum nebo multiplum, odhadne se statek o jistý obnos levněji; sleví se na příklad třetina z odhadní ceny. To jest mechanické. Soudce má spíše uvážiti v každém případě dle mého náhledu, zdali a jakou měrou jsou tu závažné důvody pro to, aby byl statek ponechán někomu levněji. Jsou-li tu na př. někde poměry takové, že přejímatel nemá žádného jmění zvláštního, že statek nachází se dosti v nepořádných poměrech, pak jistě je důvod, aby odhad se stal co možná způsobem nejpříznivějším pro přejímatele, aby tento mohl obstáti, nejsa zatížen příliš velikými podíly pro spoludědice. Jestliže však obdrží statek syn, který zároveň dědí po svém otci slušné jmění v hotovosti, neb na př. dědí zároveň ještě nějaký dům v městě a pod., tu jistě není důvodu, a bylo by nespravedlivo vůči ostatním sourozencům, aby tomuto zákon poskytoval mechanicky stejné výhody, jako v případech zvláštního zřetele hodných, tak na př. srážky celé jedné třetiny hodnoty. Proto podle našeho systému nebude postupováno mechanicky, nýbrž jest dáno v úvahu soudci, aby posoudil, jakou měrou v konkrétním případě je dlužno podepříti přejímatele nedílu výhodnějším odhadem.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP