Pátek 30. ledna 1920

Kdo souhlasí s článkem I., II. a III. zákona, jak jest obsažen ve zprávě výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina. První tři články jsou schváleny.

Teď budeme hlasovati o článku IV. - nový článek, který se vsunuje - v tomto znění: V § 8. odstavec 2. zákona uvedeného vkládá se místo "K 10.000-" suma "K 20.000-", v § 9., l. čís. 1 vkládá se místo "K 20.000-" suma "K 40 000-", v § 15. odst. 7. vkládá se místo "K 5.000-" suma "K 10.000-".

Kdo s takto znějícím článkem IV. souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina, článek IV. se schvaluje ve znění právě přečteném.

Dále přistupujeme k článku V., který má toto nové znění: "Válečná daň jest splatná ve dvou lhůtách, prvá polovina do 30 dnů po doručení platebního rozkazu, druhá do dalších tří měsíců." Kdo s takto znějícím V. článkem souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina, také článek V., jest schválen.

Teď přistoupíme k článku VI., kterým jest nynější článek V. obsažený ve zprávě výborové, jakož i o nadpisu zákona. Kdo s článkem Vl. - totiž s článkem V. ve zprávě výborové obsaženým a s nadpisem zákona, jak jest obsažen ve zprávě, souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina, zákon jest schválen v prvém čtení.

K druhému čtení, jak jsem sdělil, přistoupíme, až budu míti před sebou čistopis zákona resp. předlohy, abychom mohli s naprostou spolehlivostí potom přistoupiti k vyřízení věci.

Přistoupíme k dalšímu odstavci, jímž jest

6. zpráva výboru státně-zřízeneckého a výboru rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk č. 2210) o úpravě služebních požitků celních výběrčích (tisk číslo 2286).

Zpravodajem je pan kolega Gustav Navrátil. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. G. Navrátil: Vážené Národní shromáždění!

Státně zřízenecký výbor, jakož i výbor rozpočtový schválil vládní návrh o úpravě poměrů celních výběrčích. Důvody není třeba zvláště uváděti, poněvadž vláda sama obšírně je ve své zprávě uvedla. Chci jen několik slov podotknouti, a sice to, že tato úprava poměrů celních výběrčích je článkem velkého problému, totiž otázky reorganisace-finanční správy.

Jak známo, Národní shromáždění přijalo nedávno zákon, kterým byla finanční stráž rozdělena na dvě velké skupiny, a sice důchodkovou kontrolu a pohraniční stráž. V témž zákoně bylo řečeno, že organisace pohraniční stráže má přechodně býti provedena cestou nařízení, a trváme ovšem na tom, aby později byla provedena také cestou zákona. A tu právě jako jeden takový oddíl organisace pohraniční stráže máme tento návrh, který má upraviti požitky celních výběrčích a tím postaviti jejich poměry na pevnou basi.

Doporučuji, jak jsem již řekl, jménem výboru státně zřízeneckého a rozpočtového slavnému Národnímu shromáždění návrh zákona tohoto ku přijetí. (Výborně!)

Místopředseda Konečný (ujímaje se předsednictví): Ke slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá. Přistoupíme k hlasování a prosím, aby páni zaujali místa. (Děje se.)

Poněvadž osnova má pouze 6 paragrafů, dovoluji si navrhovati, abychom hlasovali o celé předloze najednou. Není proti tomu snad námitek? (Nebyly.)

Kdo souhlasí s osnovou zákona, jak ji předkládá výbor státně-zřízenecký a rozpočtový, t. j. kdo souhlasí s §§. 1., 2., 3., 4., 5 a 6., jakož i s nadpisem zákona, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, §§ 1.-6., jakož i nadpis zákona se přijímají v prvém čtení.

Přeje si pan zpravodaj slova ke druhému čtení?

Zpravodaj posl. G. Navrátil: Nikoliv.

Místopředseda Konečný: Není tomu tak. Přikročíme ihned ke hlasování ve druhém čtení. Kdo souhlasí s osnovou zákona podle zprávy výboru státně-zřízeneckého a rozpočtového, jak jsme ji právě přijali v prvém čtení, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Zákon se přijímá i ve druhém čtení.

Tím jest tento odstavec denního pořádku vyřízen. Přikročíme k dalšímu odstavci, jímž jest

7. zpráva ústavního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 1921), jímž se doplňují a mění dosavadní ustanovení o nabývání a pozbývání státního občanství a práva domovského v republice československé (tisk č. 2284).

Zpravodajem jest občan dr. Weyr. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Weyr: Slavné Národní shromáždění!

Osnova zákona, kterou předkládám k přijetí plenu Nár. shromáždění, je z nejkomplikovanějších osnov, které zde byly předkládány a plenem přijaty.

Příčinou této komplikovanosti není však ani vláda, ani ústavní výbor, nýbrž spletitost mezinárodních norem, především norem mírových smluv, které byly recipovány do této osnovy. Jinak nebylo ani možno, poněvadž mírová smlouva víže nás v určitých směrech, abychom normy tam obsažené skutečně také vtělili do našeho právního řádu. Tím objevuje se nový princip, který dříve neplatil, totiž zvláštní vztah mezinárodního práva k právu vnitrostátnímu. Utvořením Svazu národů začíná vítěziti zásada nadřízenosti mezinárodního právního řádu nad právním řádem vnitrostátním.

Ovšem, že tato zásada, bohužel, není ve všech důsledcích provedena, následkem čehož dochází někdy k rozporům mezi těmito právními řády. Ve smlouvě, kterou uzavřela dohoda s naší republikou, v čl. 1. je na př. stanoven princip, že veškerá ustanovení našeho právního řádu, na kterých by se zákonodárný sbor náš usnesl a která by odporovala obsahově některým ustanovením mírové smlouvy, jsou neplatná. To je zásada, kterou v zájmu vývoje mezistátního života národů lze co nejvřeleji vítati, ale která dosud odporuje principům až dosud nesporně platným, pokud jde o suverenitu vnitrostátních právních řádů. S hlediska tohoto vnitrostátního právního řádu není tudíž pochyby, že každý zákon, o kterém se usneseme a který přichází k místu podle předpisův ústavy, uvnitř státu je platný, nehledě k tomu, jestli odporuje nebo neodporuje mezinárodním smlouvám. Důvody těchto rozporů dlužno hledati v tom, že nadstátní organisace, jak je založena v nynějších mezinárodních smlouvách, není ještě do všech konců provedena.

Pokud jde o obsah tohoto komplikovaného zákona, nechci se jím podrobněji zabývati, poněvadž by to nemělo smyslu. Zákon je příliš komplikovaný, aby mu mohlo býti porozuměno bez studia příslušného materiálu. Chci jen uvésti toto:

Dostali jsme 28. října 1918 svůj samostatný stát, ale neměli jsme dle dosud platného právního řádu vlastně ani jednoho státního občana a bylo nutno pomáhati si fikcí v tom smyslu, že byla za platnou pokládána zásada, že každý, kdo má v území československé republiky v některé obci domovské právo, je také státním občanem této republiky. To jest arciť zásada, která odporuje platným pravidlům právního řádu, a bylo tudíž nutno, aby tato novinka přijata byla do našeho právního řádu. To také činí tato osnova, když stanoví, že osoby, které měly 28. října 1918 v některé obci na území naší republiky ležící domovské právo, pokládají se za státní občany československé republiky.

Osnova, o které referuji, má také podrobné ustanovení o tak zv. právu opce, což znamená, že jednotlivci, kteří dle předpisu mezinárodní smlouvy jsou přiděleni k tomu neb onomu státu, v určitých případech mají nejen právo žádat, aby byli přijati do svazku jiného určitého státu, nýbrž že tento stát má povinnost je uznat za své státní občany.

Prosím jménem ústavního výboru, aby osnova tato slavným Národním shromážděním byla přijata. (Výborně!)

Místopředseda Konečný: K slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá. Přistoupíme k hlasování. Prosím, aby páni zaujali svá místa. (Děje se.)

Projednávání zákona o nabývání a pozbývání státního občanství a nabývání práva domovského čítá 22 paragrafů. Myslím, že najdu souhlas, budeme-li o této předloze hlasovati najednou.

Kdo souhlasí s §§ 1.-22. osnovy zákona ústavního výboru, jímž se doplňují a mění dosavadní ustanovení o nabývání a pozbývání státního občanství a práva domovského v republice Československé, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina, zákon tento schvaluje se v prvém čtení.

Přeje si p. zpravodaj ke druhému čtení slova?

Zpravodaj poslanec p. Dr. Weyr: V § 4. v I. odstavci na konci má býti místo tečky dvoutečka a v § 16. patří nadpis "Ustanovení všeobecná" před § 16.

Místopředseda Konečný: Pánové slyšeli p. zpravodajem navrhované změny. Jsou to jenom interpunkční změny, nemají tedy valného meritorního dosahu. - Přistoupíme k hlasování ve II. čtení.

Kdo souhlasí s osnovou zákona, právě nyní v l. čtení přijatou, i ve čtení II. se změnami, navrhovanými p. zpravodajem, prosím, aby povstal. (Děje se.) - Zákon tento schvaluje se i ve II. čtení a tím tento bod denního pořadu vyřízen a přikročíme k dalšímu, jímž jest:

8. Zpráva živnostenského výboru o nařízení vlády republiky československé ze dne 5. listopadu 1919, č. 589 Sb. zák. a nař. o obchodu se surovou gumou (tisk č. 2289).

Zpravodajem jest občan Vilém Votruba; uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Votruba: Slavné Národní shromáždění!

Vláda Československé republiky vydala na základě zákona ze dne 24. července 1917 č. 307 ř. z. nařízení, jehož podstatný obsah jest ten, že obchod se surovou gumou prohlašuje se za volný. Nařízení to bylo sděleno předsednictví Národního shromáždění, které odevzdalo nařízení to živnostenskému výboru k řízení a tento, prozkoumav, je konstatoval, že neobsahuje nic jiného, než že uvádí faktický stav v soulad se stavem zákonným, neboť obchod gumou jest de facto již dávno volným. Vládní nařízení i po stránce formální nemá žádné závady, poněvadž bylo šetřeno předpisů § 3. zákona ze dne 24. července 1917 č. 307 ř. z. Poněvadž jak věcně, tak i formálně jsou zde důvody ku schválení onoho vládního nařízení, navrhuje živnostenský výbor:

"Slavné Národní shromáždění, račiž se usnésti:

Nařízení vlády republiky československé ze dne 5. listopadu 1919, č. 589 sb. zák. a nař., o obchodu se surovou gumou se schvaluje."

Místopředseda Konečný: Ke slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá. Přikročíme ihned k hlasování. Prosím ony pány a dámy, kteří souhlasí s navrženou resolucí živnostenského výboru, aby povstali. (Děje se.)

Resoluce živnostenského výboru se schvaluje a tím jest i tento bod denního pořadu vyčerpán, a přikročíme k dalšímu a tím jest:

9. zpráva výboru pro pozemkovou reformu o osnově zákona, kterým se vydávají po rozumu § 10. zákona ze dne 16. dubna 1919, č. 215 Sb. zák. a nař., ustanovení o přídělu zabrané půdy a upravuje se právní poměr ku přidělené půdě (zákona přídělového) (tisk č. 2238).

Dovoluji si sděliti, že za Pozemkový úřad jest přítomen ministerský tajemník pan dr. Vondruška.

Zpravodajem jest v této věci občan dr. Viškovský, uděluji mu slovo.

Zpravodaj dr. Viškovský: Slavné Národní shromáždění! Výbor pro pozemkovou reformu předkládá Národnímu shromáždění osnovu zákona o přídělu zabrané půdy, který jest výsledkem delších přípravných prací a porad tohoto výboru.

Budiž mi dovoleno, abych podal nejprve stručný přehled prací, které v oboru pozemkové reformy byly již vykonány. Je to předně záborový zákon jakožto zákon deklarační ze dne 16. dubna 1919, dále zákon o zajištění půdy drobným pachtýřům ze dne 27. května 1919, pak zákon o pozemkovém úřadě ze dne 11. června 1919, a k tomu připojující se zákon, jenž věcně souvisí s těmito zákony, zákon o ochraně drobných pachtýřů ze dne 30. října 1919. Připomínám dále, že vydáno jest také nařízení o soupisu zabrané půdy, které v nejbližší době bude prováděno.

Další zákony, které mají dovršiti tuto zákonodárnou akci, jsou v přípravě a z části již projednávají se v pozemkovém výboru. Je to jednak osnova zákona o náhradě za převzatou zabranou půdu, dále osnova zákona o zajištění řádného hospodaření na zabrané půdě a osnova zákona o úvěrové pomoci uchazečům o půdu.

Tím byly by legislativní základy pro pozemkovou reformu zhruba skončeny a mohlo by se započíti veliké dílo, které republika si vytkla, nebo, lépe řečeno, které vnukla veliká doba naší republice.

Budiž mi dovoleno, abych při této příležitosti rekapituloval stručně vůdčí hlediska, která jsme dali rámcovým zákonem záborovým naší půdní reformě. Je to v prvé řadě zvláštní charakter naší půdní reformy v porovnání s půdními reformami nebo se zákony kolonisačními jiných států. Účelem naší reformy půdní není pouze vnitřní kolonisace. Zákony cizí, ovšem z veliké části starší, ale také většina zákonů z poslední doby, jako jsou Homestead-Law, americký zákon domovinový, anglické zákony Alotments-Acts a Smalholdings-Acts, dále Stolypinova půdní reforma ruská z r. 1910, německé zákony kolonisační, známé starší zákony o kolonisaci západních Prus, Poznaňska, naposledy však také nové zákony kolonisační německé z r. 1918 a 1919, tyto všechny jsou ve své podstatě hlavně vnitřní kolonisační akcí.

Náš zákon záborový jest povahy širší. On totiž vyslovuje nejprve státní suverenitu nad půdou velkostatků a zásadu práva dozoru státního nad touto půdou. Za druhé pak má zábor půdy ve smyslu našeho zákona za účel nejen vnitřní kolonisaci, nýbrž i řešení otázky bytové, otázky přídělu půdy k různým účelům pro obce a veřejné svazky, pro účely humanní, vědecké a pod. Náš zákon záborový postavil se tedy na stanovisko mnohem širší, nežli zákony cizí. Jeho vůdčí myšlenka jest, řešiti různé otázky půdní s jediného velkého hlediska, dle jednotného programu. Důsledkem tohoto hlediska jest, že nemohou hospodařiti na půdě a s půdou a dělati půdní politiku různé veřejné orgány, které by křižovaly pak své akce, nýbrž že dlužno tuto politiku dělati z ústředí jediného. Tímto ústředím pak jest pozemkový úřad, který také dle toho jest vybudován a jemuž dán jest k ruce jako orgán poradní a kontrolní správní výbor zvolený z Národního shromáždění.

Přiznávám také, a v tomto směru souhlasím s názory, které vyslovil nedávno inž. dr. Radouš ve své brožuře, že půdní politiku nelze dělati podle jedné šablony, nýbrž že bude jí nutno dělati a řešiti jinak pro okolí Prahy než v obvodech mimopražských, že jinak dlužno před se jíti na př. na Ostravsku, prostoupeném značně živlem dělnickým, zvláště hornickým, nežli snad na Táborsku a v jiných krajích vysloveně zemědělských. Proto myslím, že také právem u nás nebyla agenda půdní reformy roztržena podle místních obvodů a přenechána na př. župám analogicky, jako se stalo dříve v Německu, kde osidlovací akce provádí se podle obvodů, nýbrž že tu bylo uplatněno jednotné ústředí, které by také hájilo jednotné hledisko v přejímání a rozdělování půdy. Již dlouholeté pachty tím, že vyloučeny byly z komplexu ostatních půdních otázek, působily jisté potíže; dlužno ovšem přiznati, že zvláštní řešení této otázky stalo se nezbytným vzhledem k její naléhavosti. S druhé strany musím konstatovati, že nelze zase připustiti přehnané centralisace této akce; jestliže tedy plán ve velkém celku musí býti jednotně myšlen i prováděn, nesmí býti další provádění akce pro celou republiku soustředěno v jednom místě, nýbrž naopak musí býti úřad pozemkový náležitým způsobem decentralisován. V tom směru jsou již připraveny plány na zřízení obvodových úřadoven, z čehož nikterak není vyloučeno Slovensko a Morava. (Souhlas.) Naše reforma pozemková neutkvěla rovněž na řešení otázek; velkostatek či malostatek, vlastnictví či pacht, soukromé vlastnictví či kooperativní provozování zemědělství atd. Naše reforma neznačí negace anebo odstranění některé podnikatelské formy anebo právní formy držení půdy. Naše reforma připouští tyto formy všechny, ale koriguje nesrovnalosti hospodářské a sociální, směřuje k docílení zdravého poměru mezi majetkem velikým a mezi majetkem drobným, zdravého poměru mezi vlastnictvím i mezi pachtem a pod. Reforma odmítá také zásadně každou šablonu; není tu úmyslu, zřizovati schematicky nové usedlosti podle jisté, předem vyměřené velikosti, na př. výhradně statky pěti aneb desetihektarové a pod.; reforma nesměřuje tedy k tomu, aby vytvořeny byly nějaké geometrické výrobky, nýbrž aby zřizovány byly usedlosti, které přizpůsobují se potřebám skutečného života, aby vytvořeny byly zdravé hospodářské organismy, života schopné a aby zabezpečen byl zdravý poměr jednotlivých kategorií velikosti a směru hospodaření. (Výborně!)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP