Pátek 30. ledna 1920

Kdo souhlasí s §§ 1-4 incl., jakož i s nadpisem zákona, jak jest obsažen ve zprávě dopravního výboru, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Zákon je schválen v prvním čtení.

Přeje si pan zpravodaj slova ke druhému čtení?

Zpravodaj posl. Pelikán: V § 1. odst. 2. má místo "Drahňova" státi "Drahňova" a totéž má správně státi také v § 2. odst. 1.

Předseda: Pan zpravodaj doporučuje, by v § l. a 2. byla u slov "Drahnova" a "Drahnov" diakritická znaménka, aby tam tedy stálo "Drahňova" a "Drahňov".

Kdo souhlasí s takto opraveným zákonem, přijatým ve čtení prvém, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Zákon schválen jest také ve druhém čtení a tím jest také odst. 3. denního pořádku vyřízen.

Přistoupíme nyní k odstavci dalšímu, t. j.

4. zprávě dopravního výboru o návrzích členů Národního shromáždění Jana Jílka a soudr. (tisk č. 526), Ing. B. Pospíšila a soudr. (tisk č. 603), Jana Rýpara a soudr. (tisk č. 604), Jos. Babánka a soudr. (tisk č. 674), J. Malypetra a soudr. (tisk č. 758) a Ing. B. Pospíšila a soudr. (tisk č. 1001) na vybudování automobilových a autobusových tratí dopravních a poštovních v Čechách, na Moravě a ve Slezsku (tisk č. 2280).

Zpravodajem jest pan kol. Hübner. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Hübner: Slavné Národní shromáždění!

Zasedání naše blíží se k svému zakončení, všude se horečně pracuje, ve výborech se čistí, a tu jest přirozeno, že na sklonku díváme se rádi zpět po vykonané práci. Že Národní shromáždění i výbory pracovaly velmi pilně, nelze popírati, ale přece výsledky této práce tu a tam nezdají se nám býti dosti patrnými.

Jedním z oborů, kde bychom si byli přáli a snad také byli potřebovali více výsledků, jest obor dopravní. Bylo by nespravedlivo, kdybych snad chtěl dávati vinu vládě nebo dřívějším výborům, železničnímu a poštovnímu anebo nynějšímu dopravnímu. Výbory tyto oba, i dnešní, pracovaly také velmi pilně a svědomitě, výsledky však, bohužel, nejsou podle toho, a sice u drah byl to u nás ministr financí, který nás odkázal se stavbami drah až na léta 1921 a 1922. Nesmíme si však zapírati, že část viny na nedostatečných výsledcích nesla také nedostatečná organisace v našich ministerstvech železnic a pošt a časté spory o kompetenci v různých záležitostech.

Velevážené shromáždění, není také zde dobře možno, dávati někomu vinu a lze to vysvětliti tím, že neměli jsme vzorů, podle kterých bychom byli upravili hned z počátku tato ministerstva, neboť vzory, které jsme zde měli, nehodily se dobře na naše poměry. A tak učinili jsme, protože jsme musili stavěti vše z počátku, mnoho opomenutí a mnoho chyb. Tyto spory o kompetenci jevily se zejména v otázce příslušnosti linií autobusových a automobilových a vedly k velmi zajímavým výsledkům.

Právo na automobily přivlastňovalo si původně ministerstvo železnic a také ministerstvo pošt a částečně též ministerstvo obchodu a veřejných prací. Přirozeno, že toto osobování si práv obráželo se také v dotyčných výborech železničním a poštovním.

A tak se stalo, že návrhy, které podávali zde kolegové poslanci ve sněmovně, byly přikazovány presidiem sněmovny někdy výboru železničnímu, někdy poštovnímu a žádosti, které byly podávány přímo interesenty, byly podávány také někdy ministerstvu železnic a někdy ministerstvu pošt. Tak se, velevážení, stalo, že jsme měli návrhy a žádosti za zřízení automobilových a autobusových linií na čtyřech místech. Při nastalé změně vlády, kdy pomýšlelo se zcela rozumně na to, zrušiti ministerstvo pošt a železnic a zrušiti výbor železniční a poštovní a zavésti ministerstvo jedno, ministerstvo dopravní a jeden výbor, výbor dopravní, stalo se sice, že výbory železniční a poštovní byly zrušeny a byl zřízen výbor jen jeden, výbor dopravní, ministerstva ale železnic a pošt zůstala dále.

Velevážení, nastalo zde malé zlepšení. Místo na 3-4 místech touto unifikací výboru poštovního a železničního se nám podařilo, že jsme dostali tyto návrhy a žádosti na místa dvě a to do ministerstva pošt a do dopravního výboru.

Dopravní výbor dohodl se ve dvou společných schůzích s ministerstvem pošt republiky československé, že toto ministerstvo vypracuje v době nejkratší návrh moderního zákona o zřizování a udržování autobusových a automobilových linií k doprav osob, zavazadel i zboží v republice československé. Zákon tento je dnes teprve ve stadiu přípravném, a ministerstvo pošt podle zaslaného dopisu na dopravní výbor číslo 46.574/III. 19, který došel dopravní výbor dne 23. ledna 1920, sbírá potřebný materiál.

Než bude tento návrh zákona vypracován, a než zákon nabude moci, zřizuje ministerstvo pošt republiky československé nové linie automobilové a autobusové a obnovuje linie staré cestou administrativní. Ovšem má se tak díti vždy po dohodě s dopravním výborem, ministerstvem železnic, obchodu, veřejných prací atd.

Dopravnímu výboru byly přikázány presidiem Národního shromáždění v titulu uvedené návrhy pp. členů Národního shromáždění.

Protože by tyto návrhy, než žádaný zákon bude vypracován a než nabude moci, neměly na schválení a provedení na ten čas vůbec žádné naděje, činí dopravní výbor slavnému Národnímu shromáždění resoluční návrh, který by umožnil odevzdání těchto návrhů ministerstvu pošt ku přímému jednání a dohodnutí se tohoto ministerstva s dotyčnými interesenty, aniž upouští dopravní výbor od zásadního svého stanoviska, že o každém jednotlivém projektu pro příště jest třeba předem jeho rozhodnutí.

Slavné Národní shromáždění! Abychom dosáhli cíle, který jsme si vytkli, doporučuje dopravní výbor k přijetí následující resoluci:

Národní shromáždění, račiž se usnésti:

1. Návrh člena Národního shromáždění Jílka a soudruhů č. t. 526 na zřízení automobilového spojení v okr.:

1. Třebíč-Starč sev.-záp. nádraží,

2. Třebíč-Okříško,

3. Třebíč-Telč,

4. Třebíč-Hrotovice,

5. Okříško-Brtníce-Kněžice-Opatov-Předín.

6. Třebíč-Červená Lhota-Čechtín-Benetice-Třebíč,

2. návrh člena Národního shromáždění inž. Pospíšila a soudruhů č. t. 603 na zřízení autobusových linií v okr. Hořice:

1. Dvůr Králové-Bělohrad.

2. Miletín-Hořice-Ostroměř,

3. Hořice-Nechanice-Dobřenice-Syrovátka,

3. návrh člena Národního shromáždění J. Rýpara a soudruhů č, t. 604 na zřízení autobusových linií ve Slezsku:

1. Hradec-Březová-Větříkov-Vítkov-Melč-Opava,

2. Opava-Stěbořice-Hlavnice-Spáchov-Rázová-Bruntál-Velké Heroldice-Opava,

3. Opava-Kylešovice-Skřípov-Bílovce-Kyjovice-Pustá Polom-Opava,

4. návrh člena Národního shromáždění J. Babánka a soudruhů č. t. 674 na zřízení autobusových linií v okresích Rokycany a Zbiroh:

1. Zbiroh-Zvíkovce-Rakovník,

2. Rokycany-Radnice-Zvíkovce,

3. Rokycany-Šťáhlavy-Lázně Letiny-Přeštice,

4. Mirošovice-Rožmitál-Březnice,

5. návrh člena Národního shromáždění Malypetra a soudruhů č. t. 758 na zřízení následujícího autobusového spojení mezi městy:

Slané-Nové Strašecí-Rakovník-Kladno-Velvary-Mělník,

6. návrh člena Národního shromáždění inž. Pospíšila a soudr. č. t. 101 na zřízení autobusového spojení mezi místy:

1. Milevsko-Sedlčany,

2. Sedlčany-Příbram,

3. Sedlčany-Březnice

odevzdávají se ministerstvu pošt republiky československé ku přímému jednání s dotyčnými interesenty.

Jménem dopravního výboru doporučuji tuto resoluci ke schválení. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen. Debata odpadá.

Přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Jest nám hlasovati o resoluci, navržené dopravním výborem a doporučené právě panem zpravodajem. Kdo souhlasí s resolucí touto, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina, resoluční návrh jest schválen a tím čtvrtý odstavec denního pořádku jest vyřízen, a přistoupíme k dalšímu, kterým jest

5. zpráva rozpočtového výboru o vládním návrhu zákona, jímž se rozšiřuje válečná daň na vyšší zisky společností a vyšší příjmy jednotlivců z r. 1919 a mění se některá ustanovení zákona ze dne 16. února 1918 č. 66. ř. z. o dani válečné (tisk. č. 2283).

Zpravodajem jest pan kol. Jaroš, uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Jaroš: Vážené shromáždění!

Císařským nařízením ze dne 16. dubna 1916 a zákonem ze dne 16. února 1918 byla zavedena válečná daň z mimořádných zisků. Vázána byla ovšem původně na léta 1916-1917. Poněvadž však v r. 1918 trvala ještě válka a poměry se nezměnily, byl rozšířen na rok 1918. Dnes sice žijeme již v míru, ale přece jest mnoho těch jednotlivců a společností a korporací, které hledí využívati drahotních poměrů a nedostatku zboží, aby se obohatily a pomohly si k neoprávněným ziskům. Tedy vláda podala osnovu, která jaksi rozšiřuje působnost těchto nařízení a zákona ještě na rok loňský 1919. Dle čl. I. tedy rozšiřuje se působnost zákona na rok 1919, dle čl. II. ztráty v r. 1919 utrpěné nesmějí se odečísti od vyšších zisků, nebo vyšších příjmů let předchozích. Rovněž nelze odečísti podobné ztráty, utrpěné v r. 1918, od vyšších zisků r. 1919. Článek III. stanoví, že posledním válečným obchodním rokem podle zákona uvedeného rozumí se rok 1919 a že má platiti tedy zvláště ustanovení § 8. odst. 4., druhá věta, o kalendářním roce 1917 neb o bilančním roce 1917-1918 pro kalendářní rok 1919 nebo bilanční rok 1919-1920.

V § 14. platí místo roku 1922 rok 1924, a lhůty, stanovené v § 19., odst. 3. a v § 24. odst. 2., koncem roku 1919 a 31. lednem 1920 posunují se na konec roku 1921 a na 31. ledna 1922.

Článek IV. stanoví, že má býti válečná daň splatná ve lhůtě 30 dnů po dodání rozkazu.

Během jednání však byly učiněny určité návrhy na změny, a já po jednání se členy výboru je přijímám za svoje a navrhuji, aby, až na jeden, jím bylo dáno místa, a sice navrhuje se:

Aby čl. IV. měl nové znění, a sice, že válečná daň jest splatná ve dvou lhůtách, prvá polovina do 30ti dnů po doručení platebního rozkazu, druhá do dalších tří měsíců.

Dále bylo navrhováno, aby v § 5., odst. první, se vypustila druhá věta. § 2., odst. prvý, totiž praví: "za zakládací kapitál pokládá se vplacený základní kapitál (§ 30.) včetně bilančně vykázaných prvých reserv".

A nyní je věta, která se měla vypustiti: "nebuďte však reservy, ze zisků válečných správních let utvořené, pak rozmnožení základního kapitálu z hotových zisků nebo reserv vpočteny do zakládacího kapitálu".

Vzhledem k tomu, že mnohé společnosti právě nabytých zisků využívaly k tomu, že zvyšovaly jednou i víckráte svůj kapitál, nedoporučovalo by se, aby byly právě z toho vyňaty.

Ale naproti tomu souhlasím s tím, aby v § 8., odst. 2., místo obnosu 10.000 K vložilo se 20.000 K, tak že by § 8. zněl: "Činí-li příjem roku 1913, vztažmo průměrný příjem méně než 20.000 K, buď za příčinou zjištění zvýšeného příjmu za příjem pokládán obnos 20.000 K."

Dále aby v § 9., I. č. 1 vloženo bylo místo 20.000 K obnos 40.000 K, tak že by § 9., I. č. 1 dřívějšího zákona zněl takto:

"Vyšší příjmy z jiných platů služebních a mzdových kromě tantiém, jakož i ze zaopatřovacích požitků (§ 16. zákona o os. d.), nepřevyšuje-li za rok úhrnný požitek 40.000 K.

"Dále aby v § 15., v odstavci sedmém původního zákona, vložil se místo 5000 K obnos 10.000 K, takže by § 15., odstavec sedmý, zněl: "Berní povinnosti tu není, nepřevyšuje-li vyšší výtěžek nebo zvýšený příjem 10.000 K." Dále aby článek V. měl toto znění: "Válečná daň je splatná ve dvou lhůtách, prvá polovina do 30 dnů po doručení platebního rozkazu, druhá polovina do dalších 3 měsíců."

Jest tedy třeba, aby výše uvedené změny v § 8., v odstavci druhém a v § 9., l. č. 1 a v § 15., odstavci sedmém, sloučeny byly a stanoveny jako článek IV., dále, aby článek V. měl znění, jak už jsem uvedl, a článek VI., aby mět znění článku V., výborem navrženého.

Předseda (zvoní): Prosím pana zpravodaje, aby sledoval moji enunciaci při hlasování, poněvadž teprve v poslední chvílí pan zpravodaj se přizpůsobil některým pozměňovacím návrhům. Tím vlastně předsednictvo nemá možnosti, aby v přesném znění tuto věc mohlo předložiti Národnímu shromáždění. Já udělám ještě další opatření, že totiž druhé čtení odsunu, až bude provedena naprosto korektní redakce této věci, až budu míti naprostý čistopis věci před sebou.

Dám hlasovati o věci tímto způsobem: Článek I., II. a III., k nimž není učiněno žádných pozměňovacích návrhů, dám odhlasovati ve znění, obsaženém ve zprávě výborové. Na to dám hlasovati o článku IV., který jest článkem novým ve smyslu původního návrhu p. kolegy dra Fáčka, k němuž se pan zpravodaj přizpůsobil. Tento článek IV. by měl toto znění: V § 8. odstav. 2. zákona uvedeného místo obnosu K 10.000- vkládá se K 20.000.-, v § 9. článek I. číslo 1 vkládá se místo obnosu K 20.000- suma 40.000-. V § 15. odstavci 7. vkládá se místo K 5.000- K 10.000 -. To bude článek IV. Na to bude odhlasován článek V. ve změněném znění: "Válečná daň je splatná ve dvou lhůtách, první polovina do 30 dnů po doručení platebního rozkazu, druhá polovina do dalších tří měsíců." Na to o článku V., nynějším, který dostane číslování jako VI., a o nadpisu zákona budeme hlasovati ve znění předlohy.

Jest snad proti tomuto mému návrhu nějaká námitka? (Nebyla.) Není. Budeme hlasovati, jak jsem právě uvedl.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP