Posuzujeme-li s tohoto stanoviska jednotlivé položky
rozpočtu ministerstva obchodu, tu shledáváme,
že ani položky, které určeny jsou pro
obstarávání všeobecné správy
resortu, rozpočet personální, ani položky,
které mají sloužiti přímé
akci ministerstva obchodu ve prospěch nejvíce zasažených
vrstev, totiž středního a menšího
živnostnictva, naprosto nejsou dostatečné.
S těmito položkami v budoucnosti, zejména při
dokonalém obratu tradicí ministerstva obchodu od
principů soukromopodnikatelských a kapitalistických
k principům sociálně-hospodářským,
rozhodně nevystačíme. Vyslovuji pevné
očekávání, že v budoucnosti rozpočet
ministerstva obchodu nebude moci býti posledním,
pokud se týká celého obnosu rozpočtového.
Především platí pro dobu přechodnou,
co jsem řekl o nedostatečnosti rozpočtové
ohledně obchodního zpravodajství. Na obchodní
zpravodajství zařazen byl do rozpočtu nepatrný
obnos 1/2 milionu korun. Jeho nepatrnost
vynikne zejména tehdy, přepočteme-li tuto
valutu na mírovou. S tímto obnosem bohužel
- jsem nucen to říci - ministerstvo obchodu asi
mnoho nepořídí.
Nutno uvážiti, že žijeme v době,
kdy orientace našeho obchodu a průmyslu nesahá
dále, než k těsně vedené bariéře
nejrůznějších omezení z ohledu
na valutu a mezinárodní politiku. Musíme
si uvědomiti, že právě v této
kritické době jest obchodní zpravodajství
k tomu určeno, aby se stalo okem a vůdcem osleplého
a ochromeného podnikání hospodářského
a průkopnické činnosti obchodu soukromého.
Musíme trvati s velkou energií na tom, aby právě
v těchto přechodných dobách a v nejblíže
příštích letech obchodní zpravodajství
oficielní vybudováno bylo co nejdokonaleji, aby
fungovalo spolehlivě a rychle a vedle toho aby ministerstvo
obchodu a stát vůbec podporovali co nejúčinněji
také obchodní zpravodajství soukromé,
udělujíce mu přímou podporu hmotnou
a různé výhody, podporujíce je vydatně
diplomatickou činností mezinárodní
a podrobujíce ovšem toto zpravodajství pronikavé
kontrole. Z toho důvodu bych si vřele přál,
aby vliv ministerstva obchodu na konsulární naší
službu, zejména v době příští,
byl co možná největší. Jsem si
plně vědom toho, že v nynějších
přechodných dobách jest obsazování
jednotlivých konsulátů především
aktem, který má význam mezinárodně-politický,
konsuláty jsou visitkou, kterou oficielně stát
odevzdává v jednotlivých státech,
ohlašuje takto svojí novou existencí jako hospodářský
činitel, jako článek hospodářského
koloběhu mezinárodního. Jsem však přesvědčen,
že čím dále, tím více
musí v konsulátech uplatňovati se tato hospodářská
misse konsulátů úplným opakem ke staré
tradici rakouské, kde konsulární úředníci
rekrutování byli buďto z řad byrokratů
z povolání, nebo z řad t. zv. přírodních
plavců, kteří v náhradu za nedostatek
účelnějšího zaměstnání
na poli hospodářském hledali uplatnění
a namnoze i kariéru svou v různých dobrodružstvích
politických.
S položkou "Obchodní zpravodajství"
úzce souvisí položka na podporu vývozu.
Také tato položka, která obnáší
3 miliony korun, není v žádném poměru
k velikým úkolům, jež ministerstvo obchodu
očekávají. Račte jen uvážiti,
jaké úkoly nás očekávají
právě v oboru činnosti ministerstva obchodu.
Jest nutno mezinárodní obchod úplně
nově vybudovat, zjednat především technické
předpoklady nejen ve smyslu hmotném, nýbrž
i ve smyslu administrativně-technickém pro mezinárodní
výměnu statků. Je však také nutno
určit nové směry tohoto mezinárodního
obchodu a nové směry pro vývoz statků.
Obtíže, které se ministerstvu obchodu v tomto
směru staví v cestu, jsou velmi veliké. V
nynějších přechodních dobách
mezinárodní obchod děje se namnoze s hledisek
zcela jiných, než s hledisek čistě obchodních.
Jest diktován mezinárodními aliancemi politickými,
s ohledem na mezinárodní kurtoazie, s ohledem na
mezinárodně-politickou oportunitu, jest diktován
také pronikavými ohledy na valutu a zejména
zřetelem na potřebu domácího, těžce
strádajícího obyvatelstva.
Vyslovuji pevné očekávání,
že se nám podaří tyto velké obtíže
překonat co nejdříve, že vliv ministerstva
obchodu automaticky vzrůstati bude tou měrou, kterou
podaří se nám odklízeti stávající
nesnáze v našem obchodu zahraničním.
Velké úkoly čekají ministerstvo obchodu
na poli zvelebování průmyslu a živností.
Ovšem není zde prozatím dostatečné
orientace. Nebylo nám dosud možno orientovat se, jakými
směry ponese se příští maloživnostenská
politika a politika středostavovská vůbec.
Jsme v stadiu přerodu a nevíme dobře, na
jakém podkladě jest nutno tyto poměrně
slabé střední vrstvy organisovat. Ale jisto
jest, že středostavovská politika v činnosti
ministerstva obchodu nebude moci hráti úlohu tak
podřízenou, jako hrála v dřívějším
rakouském ministerstvu obchodu.
Položky, které jsou zařazeny na zvelebování
živností obnosem 1,100.000 K, na opatření
pracovních pomůcek a na poskytování
zápůjček a subvencí obnosem 300.000
K, na podporu úvěrních, hospodářských
a nákupních organisací živnostenských
a organisačních snah živnostenských
společenstev obnosem 420.000 K, na podporu kursů
a přednášek obnosem 60.000 K, na stipendia
a cestovní příspěvky pro živnostníky
obnosem 70,000 K, na podporu průmyslového a živnostenského
pokusnictví obnosem 100.000 K, na úvěr pro
živnostníky válkou poškozené obnos
500.000 K, a různá jiná opatření
ku podpoře živnostníků obnosem 70.000
K, to jsou, velevážení pánové,
podle mého přesvědčení pouhé
visitky, které ze zdvořilosti ministerstvo obchodu
pod tlakem poměrů odevzdává maloživnostnictvu
a středním podnikatelským vrstvám
vůbec. (Hlas: Zcela správně řečeno!)
Těmito položkami nemůže býti střednímu
stavu pomoženo. Není-li možno rozpočet
pro střední stavy zvýšiti, což
jsme všichni chtěli a očekávali, pak
doufám, že alespoň na poli organisačním
a zákonodárném ministerstvo obchodu nahradí
to, čeho prostředky rozpočtovými drobným
středním podnikatelům poskytnouti nemohlo.
Velmi důležitou a zejména pro přechodné
poměry velevýznamnou jest položka, která
věnována jest na podporu cizineckého ruchu.
Pokud jsem z předložených resolucí viděl,
mělo slavné Národní shromáždění,
lépe řečeno rozpočtový výbor
na zřeteli účelné rozdělení
těchto položek pro domácí účely
cizinecké služby, Já bych však kladl velikou
váhu na to, abychom této položky používali
zejména v prvních letech daleko vydatněji
také pro informační službu zahraniční.
Poukazuji z bohaté zkušenosti na to, že nebylo
na př. po skončení války v měsíci
květnu možno v Bruselu přesvědčiti
vyššího policejního úředníka,
že Praha neleží v Uhrách, nýbrž
v nově utvořené republice československé,
a že vzdor protestu dotyčného krajana v Bruselu
bylo do pasu pro Prahu připsáno do závorky:
Hongrie - Uhry. Zde není možno začíti
s informativní službou ve velikých rysech,
zde nejedná se ani tak o informování ciziny
o vrcholných kulturních a hospodářských
poměrech republiky československé, zde jest,
slavné Národní shromáždění,
nutno, abychom započali s elementárními předpoklady
znalosti naší republiky. Mně velmi zamlouvala
by se tato informativní služba ve formě plakátové,
kterou na nádražích tu a tam spatřujeme
a která vykonala velmi mnoho. Jest zapotřebí,
aby byla cizina nejusilovnějšími prostředky
informována o hranicích, poloze, hlavních
tratích a místech průmyslových republiky
československé. Tato propaganda cizineckého
ruchu nemá pouze význam luxusní a pro nás
valutní, ona nemá pouze umožniti, aby cizinci
konali cesty do republiky československé, ona nemá
pouze opatřovati cizí valuty z toho, co cizinci
zde utrácejí. Nikoliv, cizinecký ruch stává
se čím dále tím více průkopníkem
styků hospodářských. Proto máme
mnoho příčin, abychom tento cizinecký
ruch všemi prostředky podporovali.
Avšak největší pole působnosti
otevře se ministerstvu obchodu v oboru mezinárodní
politiky hospodářské. Očekávám,
že ministerstvo obchodu, v jehož nynějšího
správce chovám plnou důvěru, ujme
se energicky práce k vybudování řádných
mezinárodních styků hospodářských,
zejména řádné úpravy obchodně-politických
styků s cizinou, především vybudování
řádného autonomního celního
tarifu a přípravy řádných mezinárodních
smluv obchodních, které přirozeně
opírati se musí o naše závazky ze světové
války, při čemž však musí
dbáti též našich vlastních prospěchů
hospodářských.
V oboru celní politiky bude minist. obchodu musiti promluviti
rozhodující slovo. Jsem přesvědčen,
že celní politika ministerstva obchodu nebude se moci
nésti směry, kterými nesla se v minulosti,
že ochranná cla nebudou sloužiti zajištění
vysokých dividend kapitalistických velkopodniků,
že nebudou chrániti kapitál, nýbrž
že se stanou tím, čím měly býti
podle intencí velkého národohospodáře
Bedřicha Liszta: že budou chrániti domácí
práce a že budou rozhojňovati příležitost
k výnosnému zaměstnání našeho
dělnictva domácího a všech našich
lidí, kteří doma pracují na poli hospodářském.
Rovněž bych vznesl vřelé přání
na ministerstvo obchodu, aby s přípravami k vybudování
a vydání řádu živnostenského,
moderním, změněným poměrům
odpovídajícího, založeného na
principu ochrany středostavovské, na principu ochrany
drobných živnostníků a obchodníků,
bylo co nejdříve započato.
Jest pravda, že jest zde obtížná orientace,
ale musíme a můžeme od ministerstva obchodu,
jehož objektivnost při posuzování hospodářských
důsledků války sahá nejdále,
chtíti, aby orientace jeho předcházela vývoj
a aby byla dříve hotova, než vývoj přikročí
a mohutnou rukou bude klepati na brány jednotlivých
ministerstev.
Kromě toho předpokládám, že ministerstvo
obchodu zabývá se vůbec celým souborem
otázek práva hospodářského
a hospodářské administrativy tak dalece,
aby bylo možno v nejkratší době vytýčiti
zásadní směrnice celé naší
politiky průmyslové a obchodní.
Vůbec naskýtá se ministerstvu obchodu neméně
těžká úloha, než jiným ministerstvům,
aby právě v oboru podniků průmyslových
a obchodních provedlo úplné odrakouštění.
Toto odrakouštění znamená zejména
na poli průmyslové a obchodní politiky velmi
mnoho, poněvadž od tohoto odrakouštění,
které jest totožné s emancipací od dřívější
neblahé rakousko-uherské byrokracie, můžeme
si slibovati značně urychlené tempo našeho
vývoje po převratu a můžeme si slibovati,
že právě pomocí tohoto odrakouštění
ministerstvo obchodu provede tento přechod z hospodářství
válečného a poválečného
do hospodářství mírového co
nejrychleji.
Prohlašuji, že chováme plnou důvěru
v ministerstvo obchodu a že naše strana v ocenění
těchto poměrů ministerstva obchodu a jeho
zdrženlivosti rozpočtové hlasovati bude pro
jeho rozpočet. (Výborně, potlesk.)
Předseda: Slovo dále má pan kol. Slavíček.
Posl. Slavíček: Slavné Národní
shromáždění, nebyl bych se ujal slova
ke specielní debatě, kdyby nebylo zde již několikráte
nadhozeno, že vláda tendenčně zaujata
jest proti živnostnictvu, že během naší
svobody pro živnostnictvo se nic nevykonalo, s čímž
se chodí mezi živnostnictvo jako s věcí,
řekl bych, více méně agitační.
Tím více jsem povinen na to reagovati, poněvadž
mám čest býti předsedou živnostenského
výboru, a zdálo by se proto, že nesu tak spoluvinu
na tom, že se ve věcech živnostenských
nic neudělalo, že návrhy se nepodávají
a že tedy nedbá nikdo o politiku živnostenskou.
Upozorňuji, že v živnostenském výboru
zastoupeny jsou všecky politické strany, že návrhy
vyšly z té neb oné strany, byly předmětem
jednání jednomyslného a že návrhy
podané v Národním shromáždění,
které by značily důležité akce
v politice živnostenské, nejsou v živnostenském
výboru zadržovány, jsou projednány a
není tedy oprávněna výtka, že
by se pro živnostnictvo nic nedělalo.
Kdyby současně s výtkou vytýkající
přišel s některým návrhem, jak
se má živnostnictvu pomoci legální cestou,
v Národním shromáždění
jej podal, do příslušného výboru
přikázal a on se neprojednal, pak bychom mohli výtku
tuto vzíti za místnou. Tomu však není
tak. Upozorňuji zejména, že, co bylo podáno
důležitého v oboru politiky živnostenské,
jest projednáno.
Jest to na př. zákon o příspěvku
k náhradě škod výtržnostmi způsobených.
Upozorňuji na druhý návrh o úvěrní
péči poválečné: neleží
vina v Nár. shromáždění, neleží
vina u vlády, že poválečná péče
živnostenská projednána není. Jest to
vinou interesentů živnostenských samých,
že se nestarali o to, aby komise pro vyměřování
úvěru poválečného při
jednotlivých politických úřadech,
tedy hejtmanstvích, byly zřízeny. Dále
upozorňuji, že byly projednávány dva
návrhy: Živnostenská rada pro Čechy,
věc již vyřízená a nalézající
se v akutním stadiu. Další návrh na
zřízení živnostenské rady říšské,
věc projednaná, která má býti
téměř v nejbližších dnech
hotova. Upozorňuji dále, že byl projednán
návrh na příděl materiálu a
surovin pro živnostnictvo, jednomyslně schválen
v Nár. shromáždění, ale neproveden
prostě proto, poněvadž materiálu tady
nebylo, který byl ve státních vojenských
skladištích úplně spotřebován
pro vojsko a ještě ho byl nedostatek, takže naprosto
neleží tu vina na Národním shromáždění,
ani na politických stranách, ani na vládě,
jest-li v živnostenské politice se nestalo to či
ono.
Zejména ale upozorňuji na výtky zde pronesené,
že se živnostnictvu nedostává přídělu
surovin a materiálu. Není to věc tak lehká,
neboť, kdyby se mělo živnostnictvu dostati přídělu
materiálu a surovin koupených v cizině, pak
by musily býti bezpodmínečně státně
obhospodařovány, musili bychom zříditi
znovu centrály, jako tomu bylo za starého Rakouska
a všechno zboží prostřednictvím
centrál obhospodařované kupovati a přidělovati
jednotlivým interesentům, jako se to dálo
za starého Rakouska. Živnostnictvo však a zejména
obchodnictvo volá a tlačí na volný
obchod; tedy čím více se u nás obchod
uvolňuje, a ta tendence jest sledována, nemůže
zase nikdo dělati výtku, že se mu materiálu
a surovin nepřiděluje.
Dále upozorňuji zejména na řeč
kol. Sedláčka, že z malého lapsu novinářského
dělá důsledky programové a nepřečetl
si stenografický protokol mé řeči
o tom, když jsem pravil, že za nynějších
hospodářských stísněných
poměrů pro živnostnictvo neudrží
se všech 300.000-400.000 samostatných živnostníků,
zejména meziobchodníků, kteří
během války vznikli a ze všech možných
kast našeho národa se rekrutují, a neřekl
jsem, - dle stenografického protokolu se to dá zjistiti
- že by 400.000 samostatných živnostníků
vymizelo, již proto, poněvadž jich ani tolik
v Čechách nemáme.
Dále upozorňuji na výtku o dani z obratu.
Ta daň z obratu není živnostenskou daní,
nýbrž je to daň konsumní, poněvadž
každý obchodník a řemeslník -
promiňte, mluvím jako praktik - daň z obratu
si připočte ku zboží a zaplatí
jí konsument a nikoliv živnostník nebo obchodník.
Dále pak upozorňuji, že zejména vláda
vycházela dosti vstříc malému živnostnictvu,
pokud mohla, neboť jest známo všem pánům
živnostenského výboru, že vláda
dodávky státní v některých
oborech zadává malým živnostníkům
plnými 100 %, tedy zde není úmysl se strany
vlády nebo veřejných činitelů,
nějak škoditi malému, drobnému živnostnictvu.
Ještě bych chtěl upozorniti na toto. Nechť
každý vezme jen rozpočet ministerstva obchodu
a sleduje zde položku za položkou a uvidí, že
z 18ti položek ve 14ti jest pamatováno na potřeby
živnostenské, ať již vzdělávací,
nebo hospodářské. A stačí,
dodám-li: Nechť každý vezme rozpočet
ministerstva školství a uvidí, že na vzdělání
dorostu středostavovského jest pamatováno
položkou 19,000.000 a dodávám ještě,
že, když jsme se za starého Rakouska domáhali
nějaké subvence 200 K pro některou průmyslovou
pokračovací školu, že jsme sváděli
veliký boj s vládou vídeňskou, a prosím,
aby ten, kdo chce tuto věc kritisovati, aby kritizoval
věcně a nikoliv tak zabarveně, jako zde kritika
byla provedena. K rozpočtu ministerstva obchodu ještě
poznamenávám, že jest malý, a jako referent
v rozpočtovém výboru také jsem na
to poukázal, upozornil a prosím, nechť nikdo
nezapomíná, že na příklad položka
půl milionu na poválečný úvěr
živnostenský není žádným
kapitálem provozovacím, nýbrž jest jen
příspěvkem na správu k provádění
živnostenského úvěru a živnostenské
úvěrní péče poválečné.
Konečně ministerstvo obchodu nemůže
míti velkého rozpočtu, z těch jednoduchých
důvodů, poněvadž jsou mu mnohé
věci z jeho oboru vzaty, na příklad proti
loňsku vidíme, že není zde položka
na vodní dopravu po Dunaji, činící
40 milionů korun, že jest letos přesunuta do
rozpočtu ministerstva veřejných prací.
Upozorňuji dále, že, pokud se týče
obchodního zpravodajství, konsulární
služby, zejména po stránce obchodní,
tato jest více méně, poněvadž
nemáme vyšlapaných cestiček a cest,
přesunuta do ministerstva zahraničních záležitostí,
že ministerstvo zahraničních záležitostí
také samo více méně bude rozhodovat
o konsulární službě že vedle toho
při vyslanectvích jednotlivých jsou ještě
zpravodajové obchodní vedle politických,
takže celá řada věcí, které
by jinak pod ministerstvo obchodu spadaly a snad v budoucnosti
spadat budou, jest z něho vyřazena a zařazena
do jiných položek. Proto jest rozpočet ministerstva
obchodu tak malý.
Konečně poznamenávám, že největší
chybu vidím v tom, že se živnostnictvu sice říká:
nic se pro vás nedělá, málo se pro
vás udělá, ale nikdo z těch vytýkačů
nepřijde s konkrétními návrhy, jak
se má živnostnictvu pomoci. Jistě by nebyl
nikdo proti tomu, by se mu pomohlo, a dodávám: vím,
co by živnostnictvu pomohlo, žádné subvence
státní, žádné milodary, ono jich
nechce, stačilo by, kdyby dostalo suroviny, materiál
a pomohlo by si samo. (Posl. Sechter: Pořádat
výstavy!) To bude stejné. Co zde všechno
bylo mluveno, jsou samé theorie, ale ve skutečnosti
se tím střednímu stavu nepomůže.
(Výborně! Potlesk.)
Předseda (zvoní): Přečtu
ještě resoluční návrh,
který byl podán panem kolegou Tučným
k této skupině. (Čte): "Ministerstvu
pošt a telegrafů se ukládá, aby k cíli
dobudování rekonvalescentního domu pro poštovní
úřednictvo a podúřednictvo, poskytlo
potřebnou subvenci Ústředí československých
poštovních a telegrafních zřízenců,
které postavilo již vlastním nákladem
budovu v Sadské, v blízkosti lázní
poděbradských, a kterou je třeba účelně
rozšířiti a doplniti, aby vyhověla stále
zvyšované potřebě míst pro rekonvalescenty
z uvedených kategorií státních zaměstnanců."