V rozpočtu ministerstva železnic vidíme vydání,
která jsou vydáními jenom u nás. V
jiných státech figurují tyto obnosy v příjmech,
ale nefigurují ve vydáních železnic.
Vezměme na příklad § 8. Rozpočtu:
Státní daně. Vidíte, že se tu
děje něco, co vlastně, řekl bych,
se vylučuje samo sebou. Státní podnik pro
všeobecné dobro, tedy podnět daňový,
stává se předmětem zdanění.
Něco naprosto nepřípustného a nelogického.
Vidíme, že státní dráhy jsou
podrobeny dani osobní i výdělkové.
To nevidíme u jiných podniků státních,
které jsou celkem také podnikem výnosným,
to nevidíme zvláště nikde v cizině.
Cizozemské dráhy, pokud jsou státní,
nepodléhají daním. § 3 č. l.
zák. o daních osobních osvobozuje jen podniky
státní, osvobozuje tabákový monopol,
osvobozuje salinky, osvobozuje naše horní podniky,
které státním daním nepodléhají.
Tedy zde jest viděti jasně dvojí loket, který
není možno snésti, zvláště
za poměrů, ve kterých se železnice dnes
nalézají. Kdyby snad bylo namítnuto, že
musí býti daň i ze státních
drah vyměřována k vůli docílení
základu pro přirážky obecní,
okresní atd., pak myslím, že by se dala věc
docela dobře obstarati prostým postavením
ideální daně. Tento ideální
podklad by tvořil pak základ ku přirážkám
a jiným daním obecním, okresním atd.
V Rakousku se neplatila daň státní efektivně
od roku 1882. A přes to, že jsme my hned po převratu
ze zkušeností, kterých jsme nabyli ve starém
Rakousku, přišli s otázkou, jak chce naše
nová vláda, naše nové zřízení
pohlížeti na železné dráhy, chce-li
na ně pohlížeti jako na podnik výdělečný,
anebo jako na podnik všeobecnému dobru sloužící,
dostali jsme vyhýbavou odpověď. A nyní
dostali jsme již druhý rozpočet, který
znovu ukazuje k tomu, že tam, kde nebude moci železniční
správa vyjíti vstříc své povinnosti
jako podnik všeobecně prospěšný,
tam jest bita, ale tam, kde se jedná o železnice jako
podnik výdělečný, tam musí
platiti pak jako každý jiný bez ohledu na to,
v jaké se nachází situaci k životním
potřebám státu a bez ohledu na to, že
žádný druhý státní podnik
není touto povinností zatížen. Státní
daň dle § 8. rozpočtu ministerstva železnic
obnáší 16,500.000 K, tak že můžeme
počítati pro státní dráhy samotné
jistě nejméně 6,500.000, čili tento
obnos jest opravdu neprávem a podle stávající
situace velice nespravedlivě ze železnic brán.
Jest tu druhá daň, daň z jízdních
lístků, zavazadel a nákladů, která
figuruje v rozpočtu obnosem 88,500.000 a na kterou platí
státní dráhy jako takové nejméně
70,000.000 K.
Pro zdvojnásobení tarifů, jistě tíživé,
jest bito ministerstvo železnic, jen se ohýbá.
Ale ministerstvu železnic zdvojnásobuje se tímto
počinem také daň z jízdních
lístků, zavazadel atd. ve prospěch státní
pokladny, o tom nemluví nikdo. Vidíte: 61/2
milionu, 70 milionů korun, jsou obnosy, které v
celém světě nejsou placeny státním
podnikem, které jsou placeny jenom u nás, a to v
době, kdy dráhy jsou opravdu v strašlivém
postavení. Já bych nic neměl proti tomu,
aby, když dráhy jsou aktivní, odváděly
celé své skutečné čisté
zisky státu. To přirozeně je jejich povinností.
Ale poněvadž první jejich povinností
jest sloužiti všeobecnému dobru, jest povinností
státu, na druhé straně tento podnik pro všeobecné
dobro nechat vybudovati aspoň sama ze sebe a ne mu znemožňovati
situaci takovým nesprávným a nespravedlivým
zatěžováním. Národohospodářsky,
myslím, není tu žádný zisk pro
stát, poněvadž, jestli stát dostane
těch 70-80 milionů korun ze železnic, právě
proto, že tyto peníze nemohly býti vloženy
produktivně do podniku, ztrácejí se pro stát
obnosy daleko větší.
Ale tím není vyčerpáno ještě
to, co zatěžuje naše dráhy, podle mého
soudu naprosto neprávem. Pánové, kritizuji
při každé příležitosti právem,
že snad nikde není takový šlendrián,
řekl bych, plýtvání produktem podniku,
jako u železnice. Kde kdo má volný lístek,
kde kdo jezdí zadarmo atd. Ale nejenom to. U nás
jezdí pošty zadarmo anebo téměř
zadarmo, u nás jezdí vojsko zadarmo anebo téměř
zadarmo, u nás se zatěžuje podnik, řekl
bych, neprávem i těmi poslaneckými legitimacemi,
žurnalistickými legitimacemi a já nevím,
čím vším. V první a druhé
třídě opravdu najdete málo lidí,
- až teprve teď - kteří platí.
Zavedení procent z vybraných doplatků teprve
způsobilo, že se také platí opravdu
v prvé a druhé třídě. Ale jen
nešťastnou náhodou se platí, ne úmyslně.
A vy, zatím co na jedné straně toto vytýkáte,
na druhé straně sami rozmnožujete toto zatěžování.
Mým názorem jest, že, poněvadž
se jedná o podnik státní, nemá se
dělat nikde nic hezčího a nikde nic ošklivějšího.
Když stojí vojenská moc - resp. její
přeprava po dráze - tolik a tolik, ať to zaplatí,
ať víme, co ta vojenská doprava opravdu stojí,
ať nám neutíkají velké miliony,
které na druhé straně nejsou vydány.
Vojenská doprava, ač jí byly a jsou u nás
železnice absorbovány, ať nezatěžuje
nám také rozpočet železnic, o kterých
pořád říkáme, že nemohou
z místa. Totéž platí o poštách
a ostatních legitimacích. Stojím na tom stanovisku,
že i ty poslanecké jízdní lístky
nepatří do rozpočtu ministerstvu železnic,
kde sice nejsou, ale kde také za ně chybí
příjem. Co pak ministerstvo železnic má
s tím co dělat? To jest celý zvláštní
aparát Národního shromáždění,
který má svůj rozpočet a ten také
má ministerstvu železnic tyto legitimace platiti.
Stejně tak u žurnalismu. Žurnalisté rovněž
dostávají legitimace, já jim je nezávidím,
o tom není sporu. Ale jak k tomu přijde ministerstvo
železnic, aby tolik a tolik lidí jezdilo na účet
ministerstva železnic?
Pánové! Když se podíváte na naše
tarify, vidíte, že stojí lístek - mírně
počítáno - 2000 K - pro řiditelství
a zde jsou legitimace na všechna řiditelství,
dojista ten lístek počítati možno na
10.000 K. A počítejte, že máme 1200
až 1300 takových lístků jenom u žurnalistů
a těch, kdož se za takové vydávají!
Buďto jest pravdou, že stát má na tom
zájem, aby tito žurnalisté konali jakousi službu
ve prospěch státu - a tu myslím, aby ten,
kdo této služby potřebuje, ve svém rozpočtu
také na to pamatoval. Nevím, která z těchto
institucí se přimlouvá za tyto legitimace,
ale kdo jich potřebuje, ať je zaplatí. To všechno
dělá dohromady obrovské miliony, které
nese ve svém s ministerstvo železnic, dle mého
soudu, naprosto neprávem.
Vezměte, pánové, místní dráhy.
Provoz, ve státní správě, neplacení
výloh staničních, manipulačních
na těch tak zvaných spojkách s místními
drahami, režijní dovoz stavebního materiálu
pro tyto místní dráhy atd. - to všechno
se děje pro místní dráhy. Vezměte
jenom milionové garancie pro místní dráhy!
A přes to, že toto vše nelze naprosto zařaditi
do výdělečného podnikání
státu, poněvadž jsou to vlastně soukromé
dráhy, zemské dráhy atd., počítá
se na konto rozpočtu ministerstva železnic. Jak přijde
železniční správa jenom k vůli
tomu, že jsou to také dráhy, k tomu, aby to
platila a nesla, nemohu pochopiti. Kdybyste, pánové,
v praktické službě viděli, co to má
za následek, když se správa železniční
instinktivně brání proti stálému
stoupání těchto výloh, že tam
dává místo traťmistrů přední
dělníky vrchní stavby, místo úředníků
staniční dozorce, nebo mistry, že ze tratí
béře strážníky, aby se uspořilo,
a celou dopravu dává v šanc velkému
nebezpečí, nepochopili byste, proč na to
ještě musí dopláceti. Jsou to poměry
jistě velmi nezdravé, jest to způsob, kterým
se dělají z podniků pro všeobecné
blaho a dobro podniky, které znamenají na konec
vlastně všeobecné nebezpečí pro
cestující obecenstvo.
Garancie státní, které jsou také započítány
ministerstvu železnic, činí v tomto rozpočtu
2,212.000 K. To jest také obnos, který přece
jistě nepatří sem, nýbrž jinam.
Máme různé tratě, stanice, skladiště
na pozemcích drah, věci sice spravované železničním
erárem, které ale vlastně patří
do položek politických, vojenských atd., a
ty jsou vedeny všechny, místo, jak by bylo zcela správno,
na rozpočtu státního dluhu, na rozpočtu
ministerstva železnic.
Teď se podívejme, pánové, na rozpočet
ministerstva železnic, pokud jsou tam položky, které
nás mají vyvést z té ukrutné
mizérie železniční, ve které
se dnes nalézáme - 350 milionů korun. 350
milionů korun při dnešní drahotě
vozebního materiálu má stačiti na
tento rok, abychom dali železnice do pořádku
aspoň tak, aby mohly jezdit, jak jest nejnutněji
potřeba. To jsou tak směšné cifry! Převeďte
to na obyčejné uhláky po 36 až 40.000
K, kterých potřebujeme dnes ihned při nejmenším
15.000, převeďte to na stroje, kterých nejméně
potřebujeme 1200 a z nichž jeden dnes representuje
sumu skoro půl milionu korun, a teď si vzpomeňte,
že jste dotovali ministerstvo železnic také úvěrem
na opatření vozebního materiálu. Bylo
to uděláno tak, že se neřeklo: těch
350 mil. kor., to jest úrok event. amortizace, nýbrž
jest to kapitál sám, který může
ministerstvo železnic při těch lukulských
hodech, při opatřování si vozebního
materiálu promlsati. 350 milionů korun, nehledě
ani k tomu, že vlastně po právu a spravedlnosti
tyto věci ani nepatří vůbec do rozpočtu
ministerstva železnic, poněvadž prostě
patří jako investice státní do položky
státního dluhu.
Když už, tak už! Když už máme
tu položku, tuším, 24tou, a říkáme
tomu "válečné vydání"
a zařazujeme tam drahotní přídavky,
které poskytujeme za mimořádných poměrů
válečných, myslím, že docela
klidně a plným právem bychom pod takový
článek 24. měli vlastně vsunout také
mimořádně drahé investice, o které
se tu vlastně jedná. Pánové, vzpomeneme-li,
že nám de fakto schází oproti poměrům
dopravním v Rakousku to, nač si děláme
dnes ideální nároku likvidační
komise, totiž 60 tisíc vagonů a 1200 strojů,
vzpomeneme-li, že již v dobách řepní
kampaně v Rakousku při tomto počtu vozů
a strojů byla přístavba vozů v hnědouhelném
revíru, v ostravském revíru a j. velmi nedostatečná
a že my tedy s tím to mínusem 60 tisíc
vagonů a dvanácti set strojů máme
vlastně vykonávat divy, tedy je to docela přirozené,
že musí člověk pochopiti, že za
takových okolností není možno mluvit
o vážné snaze k nápravě tam,
kde se jenom na tento oboz - nemluvím ani o stanicích,
vrchní a spodní stavbě atd. - zařaďuje
investice 350,000.000 Kč. Má-li býti zjednána
náprava, musí se jí také něco
obětovat a musí se chtíti pro ní také
něco udělat.
Chtěl bych při této otázce upozorniti
také na jednu velmi důležitou věc, kterou
by mělo býti konečně již hnuto:
abychom totiž zrušili ministerstvo železnic a utvořili
ministerstvo dopravní, abychom to všechno neměli
rozsekáno na všech stranách a abychom neměli
vlastně konkurenční podniky ministerstva
železnic, za které ono platí a které
na veřejnost pak ukazují svou aktivitu, jak se to
provádí, pokud se týče pošt atd.
Ale teď je ještě jedna důležitá
věc: Stejně tak, jako za každou cenu bude musiti
býti již dnes zahájena jednání
k příštímu rozpočtu s ohledem
na věci, které jsem uvedl, aby tyto věci
již nefigurovaly v rozpočtu příštím,
musíme již dnes počítati s velmi důležitou
věcí v železničnictví samém,
a sice s tou, kterou jsme se zabývali 7. října
1919 s tohoto místa. Tehdy byla přijata velká
úprava platů státních zaměstnanců
a mezi tím také ovšem železničních
zřízenců. Samo o sobě velké
dílo, ale bylo hned tehdy zde řečeno, že,
nedojde-li rychle ke snížení cen životních
potřeb, bude i tato úprava ranou do vody. Ke snížení
cen životních potřeb dosud nedošlo, naopak
dochází k novému velmi značnému
zdražování všech životních
potřeb. Pan ministr financí měl tu laskavost,
že docela otevřeně přede mnou zde mluvil
o těch věcech, a já nemohu nic jiného,
nežli upozorniti se stanoviska železničního
na důležitost jeho výkladů, respektive
důležitost toho, aby jeho výklady byly také
co nejdříve uvedeny v praxi. Nebude-li v nejbližší
době docíleno snížení cen životních
potřeb, pak nejen že vám schází
60.000 vagonů a 1200 strojů, nýbrž pak
vám schází také práce a pracovní
energie, které na drahách vyžadujete a k dopravě
nad jiné nutně potřebujete. Nezapomeňte
na jedno, že právě nejdůležitější
materiál, železniční zřízenci,
právě touto politikou byli ve svých sociálních
poměrech vždy drženi pod zaměstnanci soukromého
průmyslu. Proto, poněvadž soukromý kapitál,
co utratí, to si zaplatí, a co si zaplatí,
to utratí, kdežto u státního podniku,
jak vidíte u železnic, se to dělá jinak:
zde se platí věci, které podnik sám
neutratí a za které také nedostane nic zaplaceno.
To odnášel vždy personál v řadě
prvé. I když jsme dnes docílili značné
zvýšení příjmů, snad dostačitelných
pro normální poměry, je nutno, bohužel,
konstatovat, že, nedojde-li v nejbližších
dnech k snížení cen životních potřeb,
musíte počítati nejméně s půlmiliardovou
položkou na nové drahotní přídavky
pro železniční zaměstnance, máme-li
zachovati dopravu železniční alespoň
v tom stavu, jak je dnes, poněvadž je viděti,
že na lepším stavu mnoho nezáleží,
a podle toho, jak byl rozpočet sdělán. Já
bych si dovolil proto k této kapitole navrhnouti k schválení
resoluci. Vyhrazuji si totiž tyto body, o kterých
jsem mluvil, přednésti ve zvláštních
návrzích k sdělávání
rozpočtu, a věc, která nejvíce spěchá,
přináším v resoluci, která zní:
Ke kapitole XVII. státního rozpočtu republiky
československé pro rok 1920. - Ministerstvo železnic
- usnáší se N. S. C. takto:
Vláda se zmocňuje, aby opatřila sobě
- mimo rozpočet - sumu až do výše 50 milionů
korun, které bude potřeba k úpravě
drahotních přídavků všech železničních
zaměstnanců (i dělníků), již
bude nutno provésti, nepodaří-li se v nejbližší
době dosíci značnějšího
snížení cen potřeb životních,
zejména textilií a obuvi.
Brodecký Vilém v. r. |
Pánové, tato věc je velice důležitá,
a já prosím o její přijetí.
Chtěl jsem jenom ukázati tak stručně,
jak mi je možno v té krátké době,
že rozpočet ministerstva železnic - alespoň
ten třetí rozpočet - musí nám
býti předložen docela v jiné formě,
abychom jasně viděli, co vlastně je železnice
a co vlastně jsou věci, které s železnicí,
resp. s náklady železnice nemají nic společného.
(Výborně! Potlesk.)
Předseda (zvoní): Pan posl. Brodecký
přečetl již resoluci. Já konstatuji,
že je opatřena dostatečným počtem
podpisů a je tudíž předmětem
jednání.
Sděluji dodatečně, že za ministerstvo
pošt a telegrafů k této skupině rozpočtové
dostavil se pan generální ředitel dr. Fatka
a za poštovní chekový úřad tajemník
dr. Karel Trapl.
Uděluji slovo dalšímu zapsanému řečníkovi,
panu dru Rolíčkovi.
Posl. dr. Rolíček: Slavné Národní
shromáždění!
Rozpočet ministerstva obchodu je relativně nejnižší
rozpočet ze všech rozpočtů jednotlivých
ministerstev. Příčina toho není nahodilá.
Nutno především konstatovat úmyslnou
zdrželivost pana ministra obchodu, který bral zřetel
na veliké finanční požadavky, jež
kladeny jsou na státní správu. Tuto zdrželivost
kvituji s upřímným povděkem. Avšak
vedle této zdrželivosti je to i tradice a povaha ministerstva
obchodu, které omezovalo se až dosud více na
byrokratickou činnost ve prospěch zájmů
jeho péči svěřených a opomíjelo
přímé zasahování do sfér
zájmů, které byly předmětem
jeho péče.
Ministerstvo obchodu má tradici ne právě
příliš lákavou. Ve všech státech
a zejména v zaniklém Rakousku bylo ministerstvo
obchodu výrazem kapitalistického řádu
společnosti lidské. Ministerstvo obchodu bylo jen
zcela nepatrně vyhraněno ve směru sociálním.
Ty veliké bouře sociální a to velké
hnutí sociální pravidelně zastavilo
se přede dveřmi ministerstva obchodu, ba možno
říci, že v dřívějších
dobách ministerstvo obchodu mělo být - ač
ne oficielně, přece jenom fakticky - jednou z těch
bašt, o něž by se tříštil
proud nových směrů sociálních.
Ministerstvo obchodu, dík této tradici v minulosti,
provozovalo politiku spíše v negativním slova
smyslu. Ono se snažilo, pro hlavní representanty národohospodářského
života, pro velký kapitál, velkopodnikání
průmyslové a obchodní, pro vrcholné
organisace tohoto podnikání, kartely, trusty, pro
mezinárodní koloběh statků, získati
co možná největší volnost uplatnění.
Ministerstvo obchodu bylo nejvěrnějším
a nejposlednějším nositelem liberalistických
idejí moderního řádu hospodářského.
V posledních letech zahynulého Rakouska zjednaly
si sice proudy sociální přístup i
do ministerstva obchodu, ba z něho podporována dokonce
byla snaha, která směřovala k tomu, aby etablována
byla konečně středostavovská politika,
jež by mohla prospěti také středním
vrstvám hospodářským, totiž malopodnikatelům,
řemeslníkům, maloobchodníkům
atd. Avšak tyto snahy nezůstaly, než při
skromných nábězích.
A konečně třetím momentem, který
způsobil, že rozpočet ministerstva obchodu,
jež representuje přece velké zájmy národohospodářské,
vypadl poměrně chudě, jest poválečný
stav celé národohospodářské
činnosti. Jsou to trosky průmyslu, obchodního
podnikáni, které ministerstvo obchodu přejímá
do své péče, které má nejdříve
organisovat a vybudovat. Jsou to trosky podnikatelských
forem a podnikatelských cílů, které
namnoze za války selhaly a setkaly se s naprostým
odmítnutím.
Zahraniční obchod, toto vyvrcholení hospodářské
činnosti národa, podvázán jest téměř
úplně. Děje-li se, pak se děje pravidelně
pod hledisky jinými, než pod hledisky obchodního
podnikání.
Obchod domácí, který obtížen
jest velkými výtkami proti své výkonnosti
za doby války a v době nynější,
vázán jest mnohonásobnými, nejrůznějšími
opatřeními státní správy. On
jest vázán především státním
obhospodařením nejdůležitějších
potřeb životních, jest vázán
odměřováním těchto potřeb,
normováním ceny, zejména však vrcholnou
organisací, která umožniti měla hospodaření
na tomto podnětu, totiž ústřednami,
jejichž život, jakožto nutného zla, setrvačností
svou zasahuje a zasahovati bude ještě dále
do poměrů mírových.
Za tohoto neutěšeného stavu věcí
jest přirozeně situace středních podnikatelů,
maloživnostnictva a maloobchodnictva velmi neutěšená.
Oni to jsou, jejichž prosebné i zoufalé výkřiky
čím dále, tím mohutněji doléhají
na ministerstvo obchodu.