Návrh jest opatřen dostatečným počtem
podpisů a jest předmětem jednání.
Přistoupíme ke skupině další,
VI., která obsahuje položky ministerstva obchodu,
ministerstva pošt a železnic.
V řečnické listině zaznamenáni
pan posl. kolega Sedláček, Brodecký,
Rolíček a Buříval.
Uděluji prvému řečníku, panu
kolegovi Sedláčkovi, slovo.
Posl. Sedláček: Velevážené
Národní shromáždění! Ve
skupině této VI. vedle položek pro ministerstva
železnic, pošt a telegrafů jest také kapitola
pro ministerstvo průmyslu, obchodu a živností.
Zdržím se více u položek ministerstva
tohoto, poněvadž mi jde hlavně o jeden stav,
stav střední, řemeslnicko-živnostenský.
Stav tento jest vůbec pomíjen po celou dobu našeho
sněmování, a živnostnictvo plným
právem si stěžuje, že jest nadržováno
v našem státě, v naší republice
jedné třídě výrobní
oproti druhým stavům, zvláště
oproti našim stavům středním.
A pod záštitou tohoto ministerstva obchodu jest tento
stav náš, řemeslnicko-živnostenský.
Pod ochranou tohoto ministerstva nacházejí se různé
úřady, ústavy zvelebovací, živnostenské,
které mají zvelebiti živnosti, které
mají chrániti naši výrobu řemeslnicko-živnostenskou.
Živnostnictvo plným právem upírá
zraky k ministerstvu tomuto, a žádá od něho
skutečnou ochranu. Toto živnostnictvo, řeknu
to otevřeně, není spokojeno s dnešním
systémem, má obavu o svoji samostatnost a zdá
se, že obavy tyto jsou skutečně oprávněné.
Staly se mnohé věci, ve kterých živnostnictvo
vidělo jednostrannost, nadržování jedné
třídě společenské proti druhé.
Ministerstvo sociální péče vyvíjí
po této stránce horečnou činnost a
zavádí různé nové řády,
nařízení, ať už jde o otázky
mzdové či o stanovení nejvyšší
sazby za výrobky, o úpravě nemocenského
pojišťování dělníků
a učedníků a mnoho jiného. Živnostnictvo
nezazlívá, že se třída tato dožaduje
svých práv, své ochrany, ale musí
být jedenkrát rozlišováno mezi zaměstnavatelem
menším a velkopodnikatelem. Živnostnictvo má
- a snad oprávněně - obavy, že je v
tom systém, a že mnoho je zařizováno
s výpočtem na vyhubení středního
stavu výrobního. Živnostnictvo dobře
ví, že v této době, kdy válka
zvrátila různá zařízeni a různé
řády, kdy mnohá výroba byla postátněna,
zmonopolizována, kdy různé svépomocné
podniky pro zásobování lidu byly státem
i soukromníky zavedeny, je třeba nové orientace,
nového systému výrobního i organisačního,
a ono se také skutečně již přizpůsobilo
době. Nevidí však dobré vůle
a porozumění se strany vlády a nabývá
mezi živnostníky vrchu směr, který se
domnívá, že vedoucím a zodpovědným
činitelům ve státě nezáleží
na udržení a zachování nejspolehlivějšího
a nejklidnějšího živlu v tomto státě.
Živnostnictvu s malým provozovacím kapitálem
bylo slíbeno, že zadržené obnosy při
kolkovací akci budou vypláceny. Neděje se
tak. Živnostnictvu bylo slíbeno, že po nemilých
bouřích protidrahotních nevinně postiženým
za odcizené jim zboží bude vyplacena náhrada.
Dosud se tak nestalo. V liknavém postupu akce válečných
poškozenců, aby znovuzřídili válkou
poškozené a zruinované své živnosti,
vidí živnostnictvo též málo porozumění
pro své existenční snahy. V rozdělování
surovin, přivezených k nám z ciziny, ať
jde o bavlnu či jiné suroviny, které za sprostředkování
našeho státu jsou k nám dopravovány,
vidí živnostnictvo, že tyto suroviny, tyto polotovary
nedávají se přímo menším
výrobcům, nýbrž že i zde se nadržuje
velkokapitálu a velkopodnikatelům.
Živnostnictvu není dána možnost, aby přímo
nakoupilo z přídělů za maximální
ceny. Musí, chce-li vyráběti, různým
způsobem suroviny si opatřovati, ale na druhé
straně jsou mu nadiktovány ceny, na které
musí výrobky skutečně prodávati.
Prodává-li takový živnostník
dráže, je vydán na pospas různým
nařízením z poslední doby, že
lichvaří oním výrobkem atd. Menšímu
podnikateli se nedá možnost, aby mohl jako velkopodnikatel
prodávat za nejnižší cenu.
Žádá-li živnostnictvo nějaké
věci u některého ministerstva, vyřizují
se tyto věci takovým způsobem, že skutečně
jsou to až křiklavé případy a
dělá to již rozruch mezi živnostnictvem.
Zejména, pokud jde o povolení nových obchodních
a živnostenských podniků, je liknavost našich
úřadů smutně proslulá.
Žádosti se nechávají ležeti celé
dlouhé měsíce - bez vyřízení.
Uvádím doklad: Dne 8. února 1919 byla podána
Rud. Zadinou v Kutné Hoře žádost o povolení
cestovní a informační kanceláře
pod číslem 3 B 239/3 - 316612. Žádost
byla dodána 3. oddělení zdejší
zemské správy politické, v jehož čele
stojí dr. Novák, a tam dosud leží nevyřízena.
Zajímavo jest, že žádost ta ležela
pět měsíců u Obchodní a živnostenské
komory! A nyní již od 16. října 1919
leží bez dotknutí zase v 3. oddělení
zdejší zemské správy politické.
Ovšem nevyřízena. Za celý rok tedy úřad
nevyřídí žádost! To jsou poměry
více nežli turecké.
Ministerský předseda kladl veliký důraz
na to, aby se vyrábělo a vyváželo. Vývoz
jest jistě pro náš stát neobyčejně
důležitým a měl by býti se všech
stran podporován. Zejména vývoz těch
věcí, jichž můžeme více
vyrobiti, nežli sami spotřebujeme.
Vývozu ale kladou se místo toho ohromné překážky.
Trnitá cesta dosažení a vymožení
vývozního povolení není ještě
tím nejhorším. Když už výrobce
má konečně vývozní povolení
v kapse a chce zboží odeslati - nemůže.
Železniční dráha mu nedodá vagonů.
Všechna intervence jest marnou. Přídělovny
vozů oznámí, že cizích vozů
železničních nemohou přiděliti
bez ministerstva.
Když konečně výrobce žádá
u ministerstva železnic o přistavení cizích
železničních vozů k vývozu, dostane
se mu za odpověď, že cizí vozy možno
jenom přistaviti pro kompensační zboží.
A tak výrobci nezbývá, nežli obrátiti
se na ministerstvem železnic protežovanou cizáckou
firmu Schenker a Co., poslati v našich vagónech zboží
do Děčína, Chebu, tam firma Schenker a Comp.
přeloží zboží do cizího
vagónu a zboží jde. Výrobce musí
ale zaplatiti několik set za překládání
zboží, jeho režie stoupá a firma Schenker
a Co., firma cizí se obohacuje. Jest tu otázka,
jak jest možno, že pro firmu Schenker a Co. jsou vždy
cizí vagóny k disposici, ale pro našeho výrobce
nikdy?
Zde by i ministr obchodu i ministr železnic mohli postarati
se o nápravu.
Čeho se ale živnostnictvu v plné míře
uštědřuje, to jsou daně, a právem
živnostnictvo vidí v poslední nové dani
z tržby, že je tato namířena zase proti
tomuto střednímu stavu.
Pan kolega Slavíček prohlásil ve čtvrtek
na ony výtky z řad živnostenských, že
se málo pracovalo v tomto Národním shromáždění
pro stav tento řemeslnicko-živnostenský, že
prý v starém Rakousku léta volalo živnostnictvo
po říšské radě živnostenské,
u nás v našem státě však že
dostává živnostenskou radu tuto za jeden rok,
a v nejbližší době prý tato rada
živnostenská vstoupí v činnost.
Velectěné Národní shromáždění!
Máme již zemskou radu živnostenskou, máme
různá zřízení ochranná,
zvelebovací, pro stav náš řemeslnicko-živnostenský.
Pomůže řemeslníku v této době,
kdy on má jiné požadavky, jiné tužby,
úřad na zvelebování živností
nebo říšská živnostenská
rada?
Ústavy tyto mohly by pomoci, mohly by tento stav chrániti,
kdyby se postavily na docela jiné cesty a vytknuly si jiné
směry. Činnost korporací těchto do
dnešních dnů byla více méně
administrativní a po stránce zvelebovací
omezila se jen na pořádání kursů,
výstav a přednášek. Nepomohou nám
úřady, živnostnictvo musí se chránit
jiným způsobem, docela jiná činnost
musí býti zahájena, aby se chránil
důležitý tento stav řemeslnicko-živnostenský.
Říšská živnostenská rada,
která v brzké době snad má vstoupiti
v činnost, má-li zachrániti skutečně
stav řemeslnicko-živnostenský, musí
začíti pracovat více hospodářsky,
obchodně. Musí se starat, aby živnostnictvo
mohlo přímo účastniti se nákupů
zahraničních, musí živnostnictvu obstarávat
prameny nákupu zprostředkováním práce,
starati se o vývoz výrobků řemeslnických.
Jen touto činností hospodářskou bude
prospěšná tomuto stavu, bude chrániti
jeho samostatnost a živnostnictvo bude míti z ní
prospěch. Ne, aby sháněla jen statistiky
a omezila se na práce, které dělala do posledního
dne.
Tato rada živnostenská musí býti úplně
nestrannou, korporací čistě živnostenskou.
Máme bohužel smutné zkušenosti, že
v starém zřízení se vždy nepracovalo
tímto způsobem, že i mnohdy politika se uplatňovala
na úkor těch zájmů, po kterých
živnostnictvo volalo a které živnostníka
skutečně chrániti a zachrániti měly.
Žádáme, aby byly úřady tyto zvelebovací
skutečně pro zvelebení živností.
Jako korporace nestranná musí chrániti živnostníky
všechny. Nemile se dotkl řemeslníků
a živnostníků výrok, který zde
s tohoto místa řekl předseda výboru
živnostenského poslanecké sněmovny p.
kol. Slavíček při debatě, když
se jednalo o průkazech způsobilosti, že živnostnictvo
průkaz způsobilosti nezachrání a že
se počítá, že přes 400.000 malých
podnikatelů, malých výrobců bude vyřazeno.
Živnostnictvo vytýkalo nám, druhým členům
živnost. výboru, jak se může něco
takového říci v poslanecké sněmovně,
kde se má chrániti skutečně také
stav řemeslnicko-živnostenský a jak takového
něco může říci přímo
předseda živnost. výboru. Měli prý
jsme se ohraditi a více bájiti tento samostatný
stav a nenechati úplně volné pole činnosti
různým směrům, kterým nezáleží
na zachování samostatných malých podnikatelů,
řemeslníků a živnostníků.
Poměry jsou silnější. Víte, velectění
pánové a dámy, jakým způsobem
v této sněmovně se hlasuje, jakým
způsobem ve výborech se jedná, že mnozí,
když mají i nejlepší vůli, nemohou,
jsouce v menšině, chrániti to co jest skutečně
potřebí chrániti a hájiti. Není
možno, aby se touto cestou stále postupovalo, aby
stav živnostenský byl přehlížen,
aby stav tento velmi důležitý pro stát
nebyl chráněn, hájen, a aby mu snad byla
již vyměřována lhůta pro vyřazení,
zahynutí. Vždyť jest to, velectění
pánové a dámy, v zájmu republiky,
v zájmu státu, aby tento stav lidu samostatného
byl rozšiřován, ne, aby mu stále byla
podkopávána půda pod nohama. Čím
více lidu v našem státě bude samostatného,
tím ten lid bude spokojenější, tím
také bude spokojenější občanstvo
a docela jinak poměry se budou ve státě našem
mladém vyvíjeti.
Čím více bude vyděděnců,
odvislých prací, výdělkem nebo zaměstnáním,
v poslední době i politickým i přesvědčením
od silnějších činitelů, tím
více bude nespokojenců v tomto státě,
neboť víme, kam kráčíme právě
v posledních měsících.
A proto chraňme samostatnost těch lidí, kteří
ji ještě mají, a pomáhejme slabším
k úplné samostatnosti. Ministerstvo obchodu může
velmi mnoho při dobré vůli pro stav tento
válkou nejvíce poškozený učiniti.
Stav tento státotvorný nesmí býti
určen k vymření a zahynutí.
U kapitoly ministerstva železnic nebudu se dlouho zdržovati.
Jen bych si dovolil slušný dotaz na p. ministra železnic,
co jest na tom pravdy, jak nás informují naše
časopisy denní, že má dostati naše
ministerstvo železnic, naše správa železniční
zvláštního důstojníka z cizích
krajů, z cizího státu, který má
zreorganizovati naše železnice, naše železnictví.
Nebylo nám ještě vysvětleno, zda se
to zakládá na pravdě a zda již tak smutné
poměry jsou u nás, že si nevíme s tím
rady, že bychom potřebovali snad někoho jiného,
aby nám v železnictví udělal pořádek.
Pořádek se udělati musí, ještě
to nehraje, ještě to neklape, nebudu to však
zde kritisovati, neb bylo o tom s tohoto místa již
několikráte hovořeno. Ale že by někdo
z ciziny musil přijíti, aby dělal nám
pořádek ve státě, to přece
by se díti nemělo. Mám velké obavy,
že, pak-li je to pravdou, že je to k vůli něčemu
jinému. (Posl. Myslivec: Mluví se o železnicích,
a pan ministr železnic tu není!)
Na druhé straně mám ještě malé
upozornění pro pana ministra železnic. Mám
zde jeden smutný pozůstatek z doby ministrování
našeho prvního ministra železnic, dra Zahradníka.
Tehda nařídil, že bude vyjednávat se
železničními zřízenci jen prostřednictvím
silných organisací. (Posl. Šrámek:
Už přišel pan ministr železnic, teď
mu to povězte!) Unie železničních
zřízenců jest ohraničena čínskou
zdí, tak že jest znemožněno slabším
organisacím, účastnit se jednání
v té hlavní korporaci železničních
zřízenců. Všude se zavádí
poměrné volební právo, ale zde jsou
vylučovány slabší organisace toho kterého
politického směru z účasti na činnosti
Unie. Je určena jistá hranice a, nedostoupí-li
dotyčná organisace tolika a tolika členů,
nemá práva, aby vyslala delegáty do této
Unie. To je, velectění pánové a dámy,
nespravedlivé v demokratické republice, zde i slabším
organisacím má popřáno býti
právo, aby skutečně mohly se zúčastniti
činnosti, aby mohly také přímo vyjednávat
s ministrem, aby také mohly se dožadovati své
ochrany ve všech svých hospodářských
a sociálních zájmech. (Posl. Šrámek:
Právě malí mají míti nárok
na ochranu!) Jest ještě mnoho toho, co by se dalo
vytýkati. My v zájmu dobré věci, v
zájmu našich řemeslníků a živnostníků,
v zájmu naší republiky nebudeme vyvozovati
z toho důsledků, upozornili jsme jenom na různé
nepřístojnosti a žádáme, aby
se po této stránce stala náprava, a budeme
hlasovati pro. (Výborně! Potlesk.)
Předseda: Sděluji, že v zastoupení
ministerstva železnic dostavil se k projednávání
této skupiny p. odborový rada Kotěra
a dr. Kamenický.
Uděluji slovo dalšímu řečníku,
p. kol. Brodeckému.
Posl. Brodecký: Velectěné shromáždění,
myslím, že od sdělávání
posledního rozpočtu nebyla nám zodpověděna
otázka, kterou klademe již dlouhá desetiletí,
kterou jsme kladli v Rakousku a kterou jsme kladli ihned po převratu
i u nás. Jest to otázka podle mého soudu
nad míru důležitá, jestli totiž
jsou železnice podnikem pro všeobecné dobro,
anebo jestli jsou podnikem výdělečným
na jedné straně, a na druhé straně
otázka, jestli ministr železnic zodpovídá
za podnik pro všeobecné dobro spravovaný, anebo
jestli u nás zodpovídá ministr financí
za železnice jako za podnik výdělečný.
Tyhle dvě otázky vlastně jsou již frází,
poněvadž jsme je tolikrát slyšeli a tolikrát
byly zodpověděny. Ale pokaždé pravý
opak toho, jak zní odpověď odborníků
na tuto otázku, pravý opak toho se provádí
u nás v železniční praxi, a já
se pokusím, vážení pánové,
dokázat vám, že právě v tomto
chybném pojímání odpovědi na
tyto otázky spočívá velmi mnoho, na
co dnes v železnictví žalujeme. Rozpočet
ministerstva železnic sdělán jest právě
tak, že nám říká: Podnik železniční
jest podnikem výdělečným a zodpovídá
za tento podnik ministr financí. My slyšíme
ale celé měsíce útoky na ministerstvo
železnic se všech stran. To se nám nelibí,
to se nám nelíbí, to by mohlo býti
lepší, atd. Ale když přijde k praxi, aby
byla ministrovi železnic, aby byla správě železniční
poskytnuta možnost, v těch opravdu velikých
nedostatcích a pod. nastoupiti cestu k zlepšení
situace, tak vidíme, že pracuje se docela obráceně
a že se železnice připravují již
i tímto rozpočtem do takové situace, ze které
není východiska k lepším poměrům
v železnictví. Nám musí býti
jasno, co vlastně od železnic chceme a, když
si ujasníme, co od nich chceme, musíme si také
ujasniti , co musíme železnicím dáti.
A vezmete-li k ruce již ten systém, jak jest rozpočet
ministerstva železnic sdělán, vidíte,
že jest sděláván pod tlakem okolností,
které nepřipouštějí aby ministr
železnic zjednal v dopravě železniční
nápravu, která od něho jest den ze dne žádána.
Rozpočet ministerstva železnic končí
schodkem 270 milionů korun. Loňský končil
ovšem 600 miliony korun, ale tohleto snížení
nás nikterak nemůže nadchnouti, abychom se
troštovali, že jsme na cestě k lepšímu.
Již proto ne, poněvadž vidíme, že
i tento schodek jest vlastně zdánlivý a že
jest vlastně v pravém slova smyslu uměle
vytvořený. My vidíme na př. v rozpočtu
železničním zařaděn obnos 400
milionů korun na úpravu poměrů zaměstnanců
a drahotní přídavek dělnictvu železničnímu.
Obnos tento vzat v rozpočtu ministerstva železnic
do příjmů a vydání, zatím,
co u všech ostatních resortů státní
služby vidíme, že tento obnos na úpravu
poměrů zaměstnanců zařaděn
byl do rozpočtu ministerstva financí na straně
jedné a potom na straně druhé do kapitoly
čtrnácté "Válečná
vydání". Všechny ostatní resorty
jsou pro všeobecné dobro a blaho zřízeny
a proto náklad na úpravu poměrů zaměstnanců
jde pod zvláštní kapitolu. Ministerstvo železnic
jest ale ovšem podnikem výdělečným,
tak ať si to zaplatí! Jestli tím jest železnictví
naše přivedeno do situace ještě horší,
než ve které se dosud nalézalo, se nikdo neptá,
Ale já jsem řekl, že i těch 130 milionů
korun, které jsou plus, totiž které jsou skutečné
plus, odpočítáme-li těch 400 milionů,
nám ukazuje, že nejenom schodek jest zdánlivý,
ale i jinak můžeme prokázati, že rozpočet
jest - pod tlakem - přímo uměle na schodek
pracován a že není zpracován tak, jak
vlastně leží v povaze věci.