Je to po mém soudu především požadavek
demokratické spravedlnosti, aby každý občan,
poněvadž má rovné právo v republice,
také - ovšem dle sil svých - na státní
potřeby přispívat. Bohužel, vyskytují
se zjevy, které nejsou v úplné srovnalosti
s tímto požadavkem. Jestliže na př. dělnictvo
samo přijde s návrhem, aby daň z jeho mzdových
požitků srážel ze mzdy zaměstnavatel
a odváděl ji státu, a jestliže, jakmile
se tento způsob stal zákonem, totéž
dělnictvo protestuje proti tomu, aby zaměstnavatel
směl saň srážeti, pak ovšem jest
to nedostatečné porozumění pro solidaritu
všeho občanstva, a jest to zjev, který by všechny
strany jednosvorně měly potírati.
Spravedlnost daňová vyžaduje v dnešní
době také jestě jiných věcí.
My bychom měli všichni odložiti ten způsob,
abychom každý daňový projekt posuzovali
jenom se stanoviska své třídy, abychom si
položili otázku: nepostihne to moji třídu?,
a jakmile tuto otázku máme rozřešenou,
abychom se nestarali o ostatní. Jest jistě naší
povinností, abychon dbali při daňových
reformách zájmů tříd všech,
i těch, které nemají dnes tolik moci, aby
mohly své zájmy samy dostatečně uhájiti.
A ještě jiný požadavek bych odvodil ze
spravedlnosti daňové, totiž požadavek
stejnoměrného vyměřování.
Již dnes ozývají se četné stesky,
zejména z oboru daně živnostenské, že
v různých okresech vyměřovací
orgány nepostupují stejně, a že z toho
vzniká velká nerovnoměrnost zatížení.
Jistě jest povinností státní správy,
aby tento nešvar odstranila.
Ale i v jiných směrech jeví se takové
nebezpečí různého zdanění.
V jednom svém referátu dotkl jsem se již poměrů
na Slovensku. Je známo, že mnohé naše
daně na Slovensku nejsou ještě zavedeny, neb
obdobné tamní daně jsou značně
nižší než naše a za daných poměrů
se tam i ty daně, které byly zavedeny, nevybírají.
To jest rozhodně stav, který je trvale neudržitelný.
A jestě na jedno nebezpečí bych upozornil.
Nemůžeme u našich spoluobčanů německé
národnosti předpokládati, že budou úplně
loyální k našemu státu v ohledu daňovém,
a nemůžeme také předpokládat,
že úřednictvo jejich národnosti bude
dosti horlivě vstěpovat těmto občanům
morálku daňovou. Proto je nezbytně potřebí
pevné organisace revisní, která by se starala
o to, aby i v tomto směru byla zavedena jednota, aby snad
na konec naši Němci, tak jako v jiných oborech,
i v ohledu daňovém neměli výhody před
těmi, kteří svou krví si vybudovali
tento stát.
Velectění pánové! Byl by omyl, kdybychom
se domnívali, že zvyšováním daní
se domůžeme úplně uspokojivého
stavu svých financí. Každá daň
se nakonec neb aspoň z velké části
přesune do cen výrobků, nehledě ani
k povážlivému účinku, že
umenšuje naši výrobnost, a tak na konec dojde
k novému stupňování drahoty, která
zase ukládá státu nové břemeno
v připlatcích k platům úřednictva
a ve vyšších nákupních cenách
všech státních potřeb, takže se
octneme zase v tom bludném kruhu, ze kterého se
nemůžeme vyprostiti. Zde skutečně jedinou
spásu můžeme očekávati od zvýšení
naší výroby a od úpravy valuty, která
i pro finance státní jest pořád ještě
otázkou nejakutnější.
Pokud se jednotlivých položek v rozpočtu ministerstva
financí týká, nemám mnoho co připomenouti.
Upozorňuji jen, že je tam obnos 150,000.000 korun,
"reserva na ztráty kursové", to znamená
hlavně na doplatky našim úředníkům
v cizině, jejichž platy jsou uvedeny v rozpočtu
v korunách, ale ve skutečnosti se musejí
vypláceti v měně cizí. I pro tento
účel zdá se, že obnos jest naprosto
nedostatečný. Kdybychom počítali platy
ministerstva zahraničního, konané v zahraničí,
jen v poměru 1 frank - 4 koruny, již by to pohltilo
celý ten obnos a dnes přece jsme již na dvojnásobně
nebo trojnásobně vyšší relaci.
Dále bych uvedl, že některé položky
v příjmech nejsou docela ve srovnalosti s faktickým
a zákoným stavem, na př. se tam počítá
227 milionů korun na dani válečné
pro rok 1920, ačkoliv ministerstvo financí ve své
nedávné předloze navrhuje rozšíření
této daně jen na rok 1919. Dále je zde výnos
daně z obratu uveden částkou 800 milionů,
což jest také nemožno, poněvadž největší
část výnosu této daně, totiž
z obyčejného obratu, bude splatna až roku 1921.
Jsou ještě jiné takové položky,
ale konečně to vše jsou věci, které
při rozpočtu 10ti miliardovém nepadají
mnoho na váhu.
Tedy celkem, vážení pánové, vidím
v předloženém rozpočtu, a zejména
i rozpočtu ministerstva financí pokrok k lepšímu
uspořádání našich poměrů,
pokrok, který by mnohého asi získal pro onen
optimismns, jejž zde včera znovu hlásal pan
ministerský předseda. Bohužel jsou však
obavy, které tlumí u nás tento optimismus,
obavy, které nedopouštějí dosud, abychom
byli optimisty nejen z vlastenecké povinnosti, nýbrž
i ze skutečně pevného přesvědčení.
Naše strana bude hlasovati pro rozpočet ministerstva
financí. (Výborně! Potlesk.)
Předseda (zvoní): Slovo má
dále pan kol. Zíka.
Posl. Zíka: Velevážené Národní
shromáždění!
První rok našeho státního hospodářství
má ráz mimořádný, možno
říci: ráz revoluční. DůsIedky
toho se jeví také v rozpočtu na tento rok,
zvláště v rozpočtu ministerstva financí.
Ůkolem příštího Národního
shromáždění bude však, aby ponenáhlu
uvedlo státní hospodářství
do normálních kolejí a zjednalo rovnováhu.
Jinak jest možno říci, že by to mělo
v případě, kdyby se tato snaha nezdařila,
jistě vážné následky v zápětí,
neboť již nyní pozorujeme značnou nespokojenost,
klesání sebe důvěry u našeho
lidu a do jisté míry také ne důvěru
v cizině, zvláště však klesání
valuty a s tím spojené stálé zdražení.
Rovnováhu možno zjednati jak při každém
soukromém hospodářství, tak i v hospodářství
státním, přirozeně jen dvěma
věcmi: jednak úsporami, jednak zvýšením
příjmů. Pokud se týče úspor,
pochybuji, že bude možno v tomto roce velkého
výsledku docíliti, neboť mám za to,
že rozpočtený schodek 2-7 miliard bude jistě
asi překročen, neboť v rozpočtu není
ohlášen dodatečný požadavek vojska
a jsou zde i značné obnosy, jimiž bude nutno
ukrýti spotřebu potravin a potřebu zemím
na učely školské. Nechci o číslicích
mluviti, to ukáže budoucnost. Jest tedy možno
jenom mimořádnými příjmy zjednati
rovnováhu. Úspora byla by ještě možná
a jistě by se doporučovala, zvláště
u vojska, úspornějším hospodařením,
podmíněným přirozeně větší
disciplínou, a u podpory nezaměstnaných zvláště
náležitou kontrolou, která se bohužel
teprve až v poslední době poněkud přísněji
vykonává a která, že se nevykonávala,
stála nás mnoho milionů, a konečně
při nákupu potravin. Na nákup potravin, počítáme-li,
že budeme potřebovati asi 30.000 vagonů mouky,
budeme potřebovati asi 21/2 miliardy
a, počítáme-li, že nakupujeme jeden
kilogram za 9 K a prodáme za 1 K 50 h, pak zjistíme,
o jak značný doplatek jde.
Máme-li zde uspořiti, starati se o zvýšení
produkce vlastní, zvýšením hlavně
dovozu a výroby umělých hnojiv, lepší
distribucí hlavně na slovenských velkostatcích,
levným nákupem snad mimo Ameriku a zavedením
vyšší prodejní ceny za cizí mouku,
než jest za mouku domácí, aby konsumenti byli
také zainteressováni na naší produkci
domácí, že bylo by nutno spořiti i zaváděním
menší dávky spotřební, což
jest samozřejmo a pokládám krok, který
vedl svého času k náhlému zvýšení
spotřební dávky mouky, za ukvapený
a velice škodlivý pro celek a zvláště
pro státní finance.
Náš schodek v rozpočtu ministerstva financí
hlavně jest podmíněn mimořádnými
vydáními. A za tím účelem každý
stát musí se snažiti, opatřiti si mimořádné
příjmy. Takové mimořádné
příjmy si opatřiti, jest snahou našeho
finančního ministra, což s povděkem
uznávám a konstatuji a doufám, že jeho
snaha v tomto směru bude provázena větším
výsledkem, než tomu bylo dříve.
Především schvalujeme jeho názor, že
bude nutno zavésti valutové přirážky,
neboť jest nesporno, že dosavadní stav při
vývozu různých našich výrobků,
plodin a předmětů, ať se jedná
o dříví, chmel, sklo, keramiku, cement, nábytek
atd., jest neudržitelný. Jestliže dnes kupuje
se dříví draho, řekněme za
400 K pevný metr a prodává se za 1000 K,
shrábnou tento celý veliký rozdíl
podnikatelští spekulanti. Jest přirozeno, že
nemůže k tomu stát náš a ministerstvo
financí klidně přihlížeti. Jest
naprosto nutno, aby zde byly co nejdříve valutní
přirážky zavedeny, ale bude také nutno,
abychom využitkovali svého vývozu zboží
státně obhospodařovaného, a to jest
především cukr, líh, slad. Konstatuji,
že v tom o směru jsme nehospodařili doposud
a nehleděli zciziti tyto naše drahocenné výrobky
za ceny nejvyšší, neboť víme, že
se prodala poměrne velká část cukru
a lihu velmi levně, což se příště
opakovati nesmí. Zde se často jednalo ukvapeně.
Já bych byl šel však dále a řekl
bych, že jest nutno, abychom při tomto zboží
státně obhospodařovaném omezili konsum,
pokud možná, což v mnohém případě
jest snadno uskutečnitelné, abychom mohli exportovati
více. Platí to nejen o cukru, ale zvláště
o lihu. K tomu se ještě později několika
slovy vrátím. Myslím, že při
zboží dosud volně obchodovaném dal by
se docíliti větší mimořádný
příjem aspoň 2 miliard.
Využitkováním všech okolností,
omezením konsumu u zboží státně
obhospodařovaného, dal by se docíliti větší
příjem 11/2 - 2 mil.
Upozornuji jen na líh. Letošní produkce lihu
bude dělat asi 550.000 hl. Zásoby z minulé
kampaně, dosud nevyprodané, jsou asi 120.000 hl.,
konsum a denaturace bude vyžadovati asi 200.000 hl, takže
nám zbude pro export 470.000 hl, což, když počítáme,
že se bude moci docíliti při nynějších
cenách při vývozu asi 20 K za 1 litr, representuje
mimořádný příjem pro finanční
ministerstvo asi 1 miliardu korun, kdežto v rozpočtu
jest položka jen 150,000.000 K.
Ovšem to předpokládá, že budeme
míti dosti uhlí, neboť dnes následkem
nedostatku uhlí máme i nedostatek lihu, jakého
jsme dávno neměli, poněvadž nemůže
býti surový líh rafinován a dnešní
zásoba lihu činí jenom asi 15.000 hl, takže
toho času nemáme skoro žádného
rafinovaného lihu. Bude nutno ovšem ve spojení
s tímto opatřením napřed vyřešiti
různé problémy. Především
jest to důležitý problém zemědělské
výroby, neboť jest nezbytně zapotřebí,
abychom si ujasnili, že při stávkování
zemědělského dělnictva, jaké
jest nyní na denním pořádku i v zimě,
což nikdy nebývalo, při jeho naprosté
nechuti k práci, budeme sotva stěží
moci dociliti zemědělské produkce takové,
jakou máme se snažiti docíliti a jaká
byla aspoň loňského roku. Jest tomu zvláště
při pěstování řepy, která
vyžaduje tolik mechanické práce. V tom jsme
jistě všichni za jedno bez rozdílu politických
stran, že zemědělská produkce a zemědělství
vůbec v těchto dobách republiku naši
drží (Tak jest!), že, kdybychom neměli
mimořádných příjmů za
bílé zlato, za líh atd., že bychom velice
těžko tak veliké schodky uhražovali.
Souvisí ovšem s problémem zemědělské
výroby také problém práce. Problém
práce, bohužel, jest stále čím
dále, tím složitější a obtížnější.
Já upozorňuji zvláště na poslední
zjevy při těžbě uhlí. Upozorňuji,
kdyby takové zjevy měly se snad ve větším
rozsahu opakovati, ze je nemožno, abychom v produkci zemědělské
a průmyslové šli normálním, žádoucím
krokem ku předu. Nejsem pro prostředky drakonické
a donucovací, ale, žádá-li toho státní
zájem, jest povinností tohoto státu, má-li
svoji existenci zachrániti, aby sáhl ke všem
prostředkům, které v dané době
uzná za nutné a potřebné. Zdůrazňuji,
že mělo by býti zásadou nás všech
a zvláště Národního shromáždění
jako sboru zákonodárného, že, kdo nepracuje,
nemá také právo na existenci, bez ohledu,
je-li to dělník, nebo úředník,
nebo kdokoli jiný. Já bych šel ještě
dále, a tvrdím, že kdo dobrovolně v
těchto těžkých dobách nepracuje,
ač fysicky je práce schopen, a kdo se zdráhá
pracovati, páše zločin na státě,
že je, jinými slovy, zločincem a že se
s ním v důsledku toho má také tak
jednati. (Výborně!)
Je zajímavo, že my dosavadním systémem
prémiujeme vlastně nechuť k práci, ba
někdy i stávky. Dáváme-li příspěvky
nezaměstnaným i v těch případech,
kde by si mohli práci najíti, nebo poskytujem-li
potraviny, na něž doplácíme sedmi desetinami
i více, lidem, kteří nepracují, pak
to není nic jiného, než povolování
příspěvků na zahálku. (Tak
jest! Odpor v levo.)
Dalším problémem jest ovšem průmyslová
výroba. Zmiňuji se o tom proto, že to těsně
souvisí s úpravou našich financí. Je
přirozeno, jestliže dnes nějaký průmysl
nepracuje, poněvadž nemá surovin, a ponevadž
nelze suroviny tyto opatřiti z ciziny. Ale máme-li
dnes průmysl, který má surovin dosti - vždyť
mame surovin dost, ať se jedná o cihelny, vápenky,
lihovary, sladovny nebo cukrovary - a tento průmysl musí
státi, poněvadž nemá uhlí, poněvadž
jistá řada lidi při těžbě
uhlí zaměstnaných nemá chuti k práci,
kam pak to povede, jestli pak kdy můžeme přijíti
k tomu, abychom naši valutu zlepšili a abychom dalšímu
zdražování učinili přítrž?
Upozorňuji jenom, že, počítáme-li
jenom 2 miliony obyvatel, kteří následkem
menší výkonnosti vyrobí denně
méně hodnot v ceně asi 5 K , že to do
roka dělá 3 miliardy korun. To jsou čísla,
která nutí k přemýšlení
a vážnému uvažování. V důsledku
toho přirozeně, máme-li menší
míru pracovní výkonnosti, máme také
menší možnost exportu, a musíme míti
stále zhoršovanou valutu a stále větší
zdražování, v důsledku čehož
zase to odnese konsmnent a na prvém místě
dělník, který tím způsobem
přeřezává větev, na které
sedí. (Posl. Jirásek: Vždyť to ve Švýcarech
dělá pár gaunerův a mezi nimi i naši
lidé! Podívejte se na pražskou peněžní
bursu, co se tam děje!) Poněvadž máme
pár lidí, kteří nemohou platiti, tento
vývoz přirozeně nemá zvláštního
vlivu na upravení naší valuty.
Já nechci mluviti o velikých problémech obchodu
zahraničního a obchodu tuzemského, který
s ním rovněž souvisí, neboť mi
na to nezbývá více času. Ale mám
za to, že musíme si jednou uvědomiti, že
zemědělství je zárukou a jest hlavním
pilířem našeho státu a tím také
zůstane. Jest tedy nutno, abychom učinili ve prospěch
zvýšení produkce zemědělské
vše, co za daných okolností se učiniti
může. Žádám to nejen v zájmu
stavu zemědělského - neboť ten zájem
zemědělce jest v druhé řadě,
on si vypěstuje, co sám pro sebe potřebuje
- žádáme v zájmu širokých
mas konsumentů, žádáme v zájmu
státním, aby produkce zemědělská
byla podporována všemi prostředky, jak pokud
se týče zvýšenou snahou meliorační,
tak také zvelebováním jednotlivých
zemědělských odvětví, ale především
- co je zvláště nutno - zvýšením
práce a snahou o vzbuzení zájmu pro zvýšenou
práci u všech těch, kteří v zemědělství
jsou zaměstnáni. Já varuji před tím,
aby byly uveřejňovány projevy ať na
schůzích, nebo v časopisech, kterými
se zemědělství vyhrožuje.
Zemědělství, které nejvíce
dosud pracovalo, toho nijak nezasluhuje, zemědělství,
které dosud přineslo klidně oběti,
které se na něm žádaly, nové
zvýšení daně pozemkové a jiné
a které dalo, co jeho jest, jest na prvním místě
oprávněno požadovati od státu, co mu
patří. My nemůžeme dále klidně
přihlížeti k tomu, aby to zemědělství
bylo považováno jen za otrocký živel,
který jest k tomu, aby ve prospěch ostatních
jedině pracoval a nečinil žádných
nároků. Kdyby se tyto zjevy, tyto dosavadní
smutné poměry měly stále opakovati
a mělo se docela i vyhrožovati teroren a různým
jiným způsobem, jak nyní se často
děje, bylo by nutno, aby zemědělství
učinilo protiopatření, aby zemědělství
učinilo vše to, co ku své ochraně a
také k ochraně státu učiniti musí.
(Výborně!)
My můžeme býti s rozpočtem pro tento
rok spokojeni potud, pokud se v něm jeví snaha po
zlepšení dosavadních poměrů.
My jsme přesvědčeni o tom, že ministerstvo
financí v čele s nynějším ministrem,
který celé své schopnosti, veškerou
prozíravost věnuje ve prospěch sanování
státních financí přispeje k tomu,
že poměry se budou stále lepšiti a že
konečně žádoucí rovnováha
ve státním hospodářství bude
zjednána. My chceme - a to prohlašuji zde, i nadále
přinášeti ty největší oběti
za tím účelem, abychom stát udrželi
silným a mocným a aby naše republika, která,
jak jsem řekl, na zemědělství spočívá,
i nadáte vyvíjela se tak, aby byla vzorem všem
středoevropským státům. Ale k tomu,
abychom mohli tohoto našeho cíle dosíci, tento
náš veliký úkol provésti, potřebujeme
podpory všech. Jako chceme ve prospěch všech
pracovati, žádáme podporu všech. Nepřejeme
si, aby se zemědělství dávaly nějaké
dary, ty odmítáme, žádáme jen,
co nám po právu patří, ale zároveň
také žádáme více sympatií
pro těžkou práci zemědělskou,
více lásky k ní také u ostatních
vrstev, neboť jen za těchto okolností své
úkoly budeme moci splniti. (Výborně! Potlesk.)
Předseda (zvoní): Přerušuji
projednávání tohoto předmětu
denního pořádku a podle dohody, učiněné
v poradě pánů předsedů klubovních,
činím návrh, aby dnešní pořádek
byl rozmnožen o
zprávu ústavního výboru o
návrhu člena Národního shromáždění
dra Ivana Dérera na změnu a doplnění
některých ustanovení zákona ze dne
19. prosince l919 o stálých voličských
seznamech (tisk 2230).
Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)
Kdo souhlasí s tím, aby uvedená zpráva
byla uvedena ještě dnes na denní pořádek,
prosím, aby povstal. (Děje se.)
To jest potřebná dvoutřetinová většina
a tím je to přijato. Žádám
pana zpravodaje dra Deréra, aby se ujal slova.
Zpravodaj posl. dr. Derér: Vážené
Národné shromaždenie!
Ustavný výbor predkladá zákon, ktorým
sa mení niektoré ustanovenia zákona zo dňa
19. prosinca 1919 č. 663 o stálých voličských
soznamoch. Podľa zákona o stálych voličských
soznamoch maly byť stále voličské soznamy
15. ledňa vyložené k verejnému nahľiadnutím
po dobu 8 dňov, ktorá doba skončila 22. ledňom.