V dotazu tomto se praví:
Typickým dokladem jest případ rodiny Červenkovy
z Kladna. Z rodiny té nastoupili službu vojenskou
čtyři synové, z nichž jeden padl, dva
jsou nezvěstní a jeden se nachází
dosud u vojska. Rodina, bydlící v Hrádku
u Rokycan, požívala vyživovací podpory
do roku 1915, kdy byl jí odňat platební arch
z důvodu, že syn padl. Byla podána žádost
za přiznání podpory na druhého syna,
však vzdor četným písemným i
ústním urgencím nedala okresní vyživovací
komise v Rokycanech žádného vyřízení.
Konečně se ujala záležitosti redakce
"Svobody" a okresní správa politická
v Kladně a tak po dvou létech byla konečně
vyživovací podpora okresní vyživovací
komisí v Rokycanech přiznána s vyloučením
nároku za dobu uplynulou. Proti tomuto rozhodnutí
podáno odvolání k zemské vyživovací
komisi, jež, ač uplynulo již opět více
než rok, dosud vyřízeno nebylo.
Když vydán byl zákon o státním
vyživovacím příspěvku ze dne
23. září 1919 č. 530 sb. z. a n.,
předložen byl jmenovanou rodinou platební arch
k revisi a bylo jí okresní komisí vyžívovací
v Rokycanech sděleno, že žádný
příspěvek se nepřiznává,
neboť dle zákona za dobu před 28. říjnem
1918 nepřísluší.
Rodina Červenkova žije ve velké bídě
a strádání; matka, vidouc, že není
prostředků k obživě dítek, jež
neodvolatelně vydány umírání
hladem, pokoušela se o sebevraždu.
Případ tento jest strašnou obžalobou nepořádků
u okresní vyživovací komise v Rokycanech, jakož
i zemské vyživovací komise v Praze, jež,
nechávajíce po léta nevyřízeny
žádosti a urgence ve věci vyživovacích
příspěvků, zaviňují
touto praxí, že to rodiny žadatelů trpí
bídou a hladem. Není zúmyslnou provokací
chudého pracujícího lidu, jenž v dnešní
hospodářské tísní a při
bující potravinové lichvě, jest nejvyšší
měrou pobouřen nad tím, jak obětavost
jeho pro republiku jest nedoceňována a bída
jeho v posměch stavěna byrokratickým systémem
nespravedlivým?
Uvádím tento případ doslovně,
abych na něm zdůraznil, že opravdu jest nutno,
s tohoto místa některým úředníkům
- ač vím, že většina jich jest
svědomitá a koná službu mimořádně
pilně - přece jen říci, že musí
si býti toho vědomi, že některé
věci přece jen nemůžeme trpěti
a že je musíme s krajností odsuzovat.
Zvláštní kapitotu chci věnovat četnictvu.
Na škodu věci a k odporu mužstva jak ve vnitrozemí,
tak i polního četnictva protěžován
generál Řezáč s jeho štábem
a četničtí důstojníci. Zdá
se, že vojenská soustava udržována má
býti jedině k vůli těmto důstojníkům,
by jim zachována byla teplá místa, ač
jest známo, že tendencí nynější
vlády jest, aby četníctvo provanuto bylo
duchem demokratickým a nikoli militaristickým. Že
odborná kvalifikace jejich nikterak nepřispívá
ku zvýšení úrovně a výcviku
četnictva, nejlépe patrno z tohoto:
Generál Řezáč byl na výslovné
přání bývalého místodržitele
Coudenbove reaktivován, za války osvědčoval
smýšlení krajně protičeské,
přiděluje německé četníky
na české stanice, na př. Kolín a Klatovy,
odůvodňuje potřebu tím, že prý
je třeba dozoru na české velezrádce.
29. října 1918 oznámil výlučně
německou řecí shromážděnému
četnictvu, že podřídil se vedení
Národního výboru, následkem vyrozumění,
které dostal z Vídně, by četnictvo
dle své vlastní úvahy předal. Týž
jmenoval podplukovníka Stingla proti protestu mužstva
velitelem do Liberce, podplukovnik Stingl, který neuznal
ústavu republiky, přirozeně v Liberci zřídil
samostatné zemské četnické velitelství
pro Deutschböhmen. Generál Řezáč
provádí ve všem a důsledně protekční
systém. V tom je mu výborným pomocníkem
jeho adjutant major Ševcovič, který sám
důstojníky četnické charakterisuje
takto: Četnický důstojník nemusí
bezpečnostní službě rozuměti,
ten je k něčemu zcela jinému. K čemu
je, vidíme nejlépe z toho, jaké lidi udržuje
generál Řezáč u zdejšího
velitelství a jake posílá na Slovensko. Na
Slovensko na př. co velitel doplňovacího
oddělení bratislavského dosazen major Luksch,
který teprve čtrnáct dní po převratu
přiznal se k republice, přivěsiv háček
na š. To dělo se proti protestům mužstva.
Major Horký, který býval v Čáslavi
a jehož oblíbeným tvrzením bylo, že
se stydí za to, že je Čech, byl dán
do Báňské Bystřice. Velitelem v Komárně
ustanoven setník Lombardini, který udržoval
styky s Maďary, což patrno z toho, že nyní
slouží v maďarské armádě
co major. Jest jisto, že důstojníci četničtí
žijí na úkor mužstva. Na příklad:
Z četnického skladiště, které
určeno jest jen pro mužstvo, ošacují se
důstojníci i se svými rodinami, ovšem
na jména mužstva. Z četnického skladiště
potravinového, též pouze pro mužstvo určeného,
rozdíleno jest důstojníkům. Aby pak
důstojníci nebyli přetíženi pracemi,
dáváni jsou jim k ruce jednotlivci z mužstva,
kteří práci za ně vykonávají,
by obstarávali i soukromou korespondenci, čímž
činnost důstojníků omezuje se na blahovolný
podpis Četnictvo, pokud bylo v jádru svém
lidové, bylo svými představenými honěno
a vydáváno stíhání. Když
na př. jistý četník u Jilemnice vysvětloval
své mírné zakročení při
demonstracích tím, že pokládal za lepší
cestu, mírnou domluvou působiti na demonstrující,
bylo mu generálem Řezáčem to vytknuto
s poukazem, že mírná domluva není žádným
zakročením, a že měl zatýkati.
Pro celý obvod republiky systemisováno je 16 míst
štábních důstojníků, máme
jich však v republice 28. Co jest prací těchto
důstojníků, bylo již dosti charakterisováno.
Při převratu bylo to právě mužstvo,
vedené četnickým strážmistrem
Svojgrem, které samovolně a dobrovolně nabídlo
služby své Národnímu výboru.
Tedy ne důstojníci, ale mužstvo má zásluhu
o normální chod poměrů v začátcích.
V poslední době byla vydána četnickým
stanicím od jejich velitelstev (rozkaz pochazí
od generála Řezáče) nařízení,
by zavázali se čestným slovem, že ani
nyní nenáležejí k žádnému
tajnému spolku, ani v budoucnosti do žádného
takového nevstoupí. Lze udržeti v demokratické
republice, jakou republika naše má být, na
dále takový systém, aby znemožňováno
bylo spolčovací právo, aby ještě
dnes mluvilo se o tak zvaných tajných spolcích?
Jediným řešením pro ozdravení
četnictva jest, by staralo se o bezpečnostní
službu tak významnou a důležitou ve státě,
by vymýcen byl zbytek přežitků staré
státní policie, by odstraněn byl systém
důstojnický, který representován jest
generálem Řezáčem a důstojníky
dnešními, by četnictvo postaveno na samostatný
základ a věnováno účelům
výhradní služby bezpečnostní.
Tou by starého režimu po zachování byrokratického
a důstojnického rázu četnictva buďtež
zlomeny, neboť tyto jsou právě příčinou,
která nejen zatěžovala pravideln ý chod,
nýbrž i působila demoralisujícím
vlivem na mužstvo.
Jinak můžene konstatovati, že jiný směr
se vede u policie, že u pražské policie... (Posl.
Jaroš: Upozoňuji, že generál Řezáč
mužstvu, které chtělo vyslati do výboru
branného svoje delegáty s tím, že chce
býti podřízeno civilním úředníkům,
právníkům, toto jednání zakázal
a pak, když přišli k brannému výboru,
je vyhnal!)
Zejména musím konstatovati, že u pražské
policie opravdu vidíme moderního ducha, a zejména
musím konstatovati, že pražská policie
a její vedení opravdu počítá
s tím, že žijeme v jiných poměrech,
než za Rakouska. Při té příležitosti
ovšem musím apelovati znova, aby duch, který
u pražské policie zavládl, byl vzorem i pro
správu a vedení četnictva, zejména
ovšem bylo by dobře, jak poměry nejdříve
dovolí, aby naše policie byla stejnoměrně
uniformována, abychom neměli každého
strážníka v jiné ulici jinak uniformovaného,
zvláště barvou, poněvadž jistě
to není zájmem státu. Tolik o policii.
Zvláštní kapitolu chci věnovati otázce
slučování a rozlučování
obcí.
Národním shromážděním
bylo dáno vládě právo, aby v přechodné
době slučovala a rozlučovala obce, aniž
by při tom byla vázána jich souhlasem. Důvody,
které k tomu vedly, jsou celkem známy. Národnímu
shromáždění jednalo se o to, aby tam,
kde po převratu jednalo se o to, aby odčiněny
byly dlouholeté křivdy v ohledu národnostním
a i sociálním na našich menšinách
páchané, mohly býti v cestě krátké
odčiněny. Jednalo se také o jistá,
nutná opatřeni v obledu státně-administrativním.
Jenom důvody tyto vedly Národní shromáždění
k tomu, aby povolení ono dalo. Než tak, jak poměry
dnes jsou, otázka tato stala se otázkou politicko-stranickou.
Po volbách do obecních zastupitelstev ukázalo
se, že všude tam, kde sociální demokracie
nabyla většiny, podány byly ihned žádosti
o rozloučení, či sloučení obcí,
dle toho, jak se to odpůrcům našim hodí.
Provádění této agendy přísluší
ministerstvu vnitra a tu musím prohlásiti, že
to, jak rozlučování obcí se dnes provádí,
budí v nás krajní nedůvěru,
ježto ono není prováděno se zřetelem
na potřeby obce, ale se zřetelem na přání
jistých politických skupin a místních
klik.
Až dosud zemský výbor, jemuž příslušelo
rozhodovati o rozlučování obci, stál
na tom, jedině správném stanovisku, že
obce mají býti slučovány a ne rozlučovány.
On dokonce bránil se tomu, aby obce byly rozlučovány,
a když po dlouhých průtazích povolil
už rozloučení obcí, tu hleděl,
aby nově vzniklá obec byla života schopná,
aby měla svůj majetek, a zejména stál
na tom stanovisku, že oddělená obec musí
míti nejméně 1200 K daňového
předpisu. A to bylo v době, kdy obce neměly
ani polovinu toho vydání, jako dnes, ale dnes ministerstvo
vnitra povoluje rozlučování obcí už
i tam, kde obec má 600 K daňového předpisu.
A teď, prosím, račte uvážit, že
taková obec, má-li 600 K daňového
předpisu, potřebuje již 200 % přirážek,
aby mohla dáti strážníkovi zákonem
stanovené základní služné, ale,
slouží-li strážník již několik
roků a musí-li ho obec převzíti, potřebuje
na úhradu jeho 400 - 500 % přirážek.
A čím uhradí ostatní vydání?
O to patrně nestará se ona klika, která rozloučení
obce si přeje a která při tom sleduje své
stranické cíle. Ale o to mělo by se starati
ministerstvo vnitra a u něho plným právem
mohli bychom čekati, že postaví se nad malicherné
stranické boje a že v otázkách veřejné
správy bude orgánem nestranným, majíc
na zřeteli jen veřejný zájem.
Pánové, než přijdu ke konci toho, co
jsem adresoval ministerstvu vnitra, chci uvésti několik
slov politických k událostem, které se staly
předmětem rozhovoru ve schůzi včerejší.
Pan dr. Rašín zde nám vyčítal
včera ve své podrážděnosti monarchismus
jednotlivců. Tu musím, pánové, říci,
a opakuji to, co jsem řekl kolegu Sísovi
na známý útok, který při jedné
řeči zde provedl: pánové, musím
říci, že v našich řadách
sociálně demokratických neměli jsme
před válkou ani žádného císařského
rady, žádný z nás nebyl vyznamenán.
Pánové, já přiznám, že
velmi mnozí z funkcionářů museli tak
jednati vlivem některých úředníků
z řad národní demokracie, kde mladočeská
strana opravdu hrbila se před Rakouskem. To dělal
zejména magistrát pražský, to dělal
býv. policej. ředitel Křikava. (Posl.
Kousa: Dr. Groš!) Groše nemám na mysli, jen
úředníky veřejné správy.
To dělali úředníci, zejména
u místodržitelství býv. dv. rada Braun.
Tedy, pánové, vytýkáte-li něco,
zejména dr. Rašín, doporučuji
vám, abyste se jen podívali do zrcadla. Kol. Špatný
to již charakterisoval. Já bych chtěl jen k
známé libeňské řeči
p. dr. Kramáře poukázati. Podívejte
se, jak dr. Kramář v Libni roku 1911 charakterisoval
militarismus. Kol. Špatný s jiného stanoviska
dokazoval p. dru. Kramářovi, že on upřímným
odpůrcem Rakouska nebyl za Rakouska. Poměry jsou
známy, nechci jíti do minulosti. Chci jen konstatovati,
že na libeňské schůzi, která
byla parodií a na níž mluvil dr. Kramář
proti socialistům, tehdy jste se všichni posmívali
našim požadavkům antimilitaristickým.
My jsme vydali známý leták, jehož úkolem
bylo, voliti a zanésti volební hesla proti militarismu,
proti klášterům, pro půdu těm,
kteří ji vzdělávají, proti
králům; my jsme tvrdili, že nemá býti
králů a nemá býti císařů.
Jak byl uvítán ten požadavek? Posměchem.
Nejen na libeňské schůzi, pánové,
i v celých obvodech českých okresů
schůze se tehdy ve volbách nesly za heslem: potříti
sociální demokracii, poněvadž ona jest
nebezpečím, jak tvrdili namnoze řečníci,
rakouskému militarismu. Tehdy se dokazovalo, že každý
soc. demokratický poslanec, který jde do vídeňské
sněmovny, jest nebezpečný zájmům
rakouského militarismu.
Pánové, musím říci, že
vaše kritisování některých těch
otázek jest nespravedlivé, a chtěl bych na
ně odpověděti. Chtěl bych ku konci
svých vývodů říci ještě
toto:
Známe velmi dobře tendence, které sledují
pánové z národní demokracie. Jejich
pokřik proti nám jest bojovným heslem proti
socialismu. Pod pláštíkem boje proti bolševismu
má býti bojováno pro zájmy kapitalistů
a reakční zájmy v republice. Tato volební
kampaň jest však předem prohrána. Ona
jest překonána novou orientací v zahraniční
politice v poměru k Rusku. Anglie, tento sloup dohodové
politiky, po nezdaru v intervenčních akcích,
vysílá do Ruska své zástupce, aby
tam jednali o hospodářských otázkách.
Anglie vyráží vám agitační
zbraně z rukou, ale ona Vás též poučuje
o tom, že světové zájmy hospodářské
jsou silnější, než primitivní zášť
proti socialismu. Bylo by komické, ve chvíli, kdy
jedná Anglie s bolševickým Ruskem, u nás
argumentovati proti sociální demokracii strašidlem
bolševismu. Nutno se učiti a následovati příkladu
Anglie. Žádná násilná intervence
proti Rusku, žádné štvaní a hanobení,
nýbrž uznání daného stavu a rychlé
jednání. Naše orientace musí býti
na Východ. Tam musíme hledati trhy pro své
výrobky a zásobárny pro svou potřebu.
Bylo by ironií, abychom ve chvíli, kdy anglické,
francouzské a americké misse dojíždějí
do Ruska za obchodem, u nás zabředli do titěrných
bojů, zatím co ztratili bychom na Východě
základnu našeho hospodářského
života. Ku konci nutno říci, že útok
váš proti sociální demokracii, se strašákem
bolševismu, stává se nejen směšným,
ale jest direktním nebezpečím, že hašteřivost
naší buržoasie poškodí hospodářské
a obchodní zájmy republiky.
Ze včerejší řeči pana dra. Kramáře,
jehož si osobně vážím, musím
konstatovati, že on vnesl ve svých vývodech
heslo nacionalismu proti socialismu. Toto heslo snad platilo za
Rakouska, ale my žijeme ve státě, v němž
budeme míti všude majoritu a budeme si vládnouti,
a myslím tedy, že by bylo chybou, mysliti, že
naše menšiny budou utiskovány v našem vlastním
státě. Kdyby toto mělo býti pravda,
jsme naprosto nezpůsobilí, poněvadž
když, budeme míti většinu ve svém
vlastnim státě, jest nemyslitelno, aby menšiny
byly utiskovány, a mohlo by se to stát jen jako
zjev chvilkový a ne trvalý. Ale já opravdu
musím v závěru své řeči
říci, že mám dojem, že nacionalismus
vnáší se proti socialismu jen proto, aby pozornost
chudých v národě byla obrácena na
jinou frontu, aby nemyslili o problémech socialismu, které
nutno v budoucnosti řešiti. (Potlesk.)
Mistopředseda Konečný: Řečnická
listina o kapitole III. jest vyčerpána, přistoupíme
k hlasování. Prosím o zaujetí
mista. (Děje se.)
Myslím, že nebude námitek, dám-li hlasovati
o výdajích a příjmech skupiny III.
v celku. Kdo souhlasí s položkami výdajů
a přijmů skupiny III., jak jsou uvedeny ve zprávě
rozpočtového výboru, prosím, aby povstal.
(Děje se.)
To jest většina, položky jak výdajové,
tak příjmové kapitoly III., to jest "ministerstvo
vnitra" jsou schváleny a tím jest tato
skupina vyřízena.
Přistoupíme ke skupině další
a to jest "ministerstvo školství a národní
osvěty". K slovu jsou přihlášeni
proti: Členové Národního shromáždění
dr. Mareš, dr. Myslivec, pro: Houser,
dr. Kolísek a dr. František Krejčí.
Nežli udělím slovo prvnímu řečníku,
dovolím si přečísti resoluční
návrh k rozpočtu státního statistického
úřadu, který mně byl právě
podán členem Národního shromáždění,
drem Františkem Krejčím a který
má toto znění:
"Státnímu statistickému úřadu
se ukládá, aby:
1. vydal soupis veškerých nadací a fondů
v naší republice a v cizině, pokud na ně
mají příslušníci naší
republiky právo,
2. vydával každoročně přehled
nově zřizených nadací a fondů,
3. pokračoval ve vydávání každoročního
přehledu sociální péče o studentstvo
podle vzoru bývalé zemské statistické
kanceláře,
4. by založil pro všechny obory státní
správy jednotný katastr rodin příslušníků
naší republiky."
Tento resoluční návrh jest dostatečným
počtem podpisů opatřen a jest předmětem
jednání. Byl podán ještě
jiný návrh resoluční k rozpočtu
na rok 1920. Prosím pana sněmovního tajemníka
dra Haasze, aby jej přečetl.