Pátek 23. ledna 1920

A nyní přece několik slov o té naší diplomacii, a to z toho důvodu, že diplomacie naše může nám nesmírné služby prokázati v každém ohledu, ale také nesmírné škody nám způsobiti. Každý chybný krok diplomacie naší má v zápětí škody, které potom národ cítí v podobě vydaných miliard a v podobě národohospodářských těžkostí, které těžko napravujeme. Velectění! Nám na příklad, kteří jsme poněkud mohli k věci přihlédnouti, nám se zdá, že naše diplomacie z jisté části následuje nepěkný vzor své předchůdkyně, že nevybírá zástupce podle potřeby těch míst, kam je má poslati, nýbrž že částečně bylo přihlíženo k zcela jiným okolnostem, než k osobní kvalifikací, že nemáme dosud na velice důležitých místech osoby, o kterých se může s dobrým svědomím říci: "Ty jsou tam na místě!" Není to výtka ani těm osobám, ani vedení zahraničnímu úřadu, poněvadž víme všichni, že nebylo možno za daných poměrů jednati jinak. Ale pro budoucnost bych přece velmi doporučoval, aby při výběru našich zástupců v diplomatickém zastoupení v cizině bylo co největší obezřetnosti a opatrnosti. Souhlasím s předřečníky, že, pokud se týká nákladu, - a ten obnáší celkem řekněme 49,082.521 K - nesmíme býti úzkostliví, poněvadž víme všichni, že tyto náklady jsou snad ze všech anebo patří z velké části k těm nejproduktivnějším. Já bych jako oposičník dobře dovedl své svědomí uspokojiti, kdybych navrhoval, aby položka na zahraniční zastoupení byla přiměřeně dotována, zvýšena.

Pánové, uvážíme-li, že v rozpočtu je na příklad na zastoupení naše u Vatikánu - jsou tam uvedeny celkem 3 osoby a ty mají dostati celkem 24.692 K fix - musíme uznat, že to nestačí. Je myslitelno, aby tam někdo v Římě mohl konati službu ne vyslance, ale podřízenou s tím obnosem? Kdo měl jenom trochu příležitosti poznati, jak se musí někde peníze takměř "vyhazovati" při takových zahraničních zastoupeních, řekne: "ten obnos byl dán asi do rozpočtu, aby se neřeklo".

Naše zahraniční zastoupení musí býti také neobyčejně obezřetné při obsazování míst konsulátních, neboť konsul jest vlastně, řekl bych, jakýsi druh našeho agenta, v otázkách hospodářských důležitosti dosud nedoceněné - Tu nestačí jen říci, X tam kdysi cestoval, proto X se hodí výborně za konsula, ačkoliv ten X nemá o věcech, které má uplatňovati, ani ponětí. Byl znamenitým cestovatelem, ale bude velmi chabým zástupcem našich zájmů hospodářských. (Posl. Prokeš: Tam ve Vatikáně nemůže nic hospodářsky poškoditi!) I ve Vatikáně, milý pane kolego; ostatně tam není konsul, nýbrž vyslanec, to se ráčíte mýliti.

Měl jsem příležitost, kdysi trochu se poohlédnouti po Albánii a na Balkáně a mohu říci, že jsem si odnesl odtamtud nepěkné dojmy, jaké hrozné škody zástupci tehdejší vlády tam státu působili a proč? Poněvadž neznali kraje, neznali lidu, neznali řeči, neznali nic. Uměli hráti tennis, byli výteční společníci, uměli tancovati, uměli jezditi na koni, ale těm věcem, pro které byli vysláni, nerozuměli a o ně se nestarali.

Těchto několik poznámek podávám na důkaz, že i v té zahraniční službě třeba hodně a hodně napravovati a opravovati, a to proto, že chyby služby zahraniční a chyby vojenské nejvíce nám mohou způsobiti pohrom. Skutečnosti dosavadní tomu nasvědčují. Tak jako nešika zástupce náš v Paříži, Londýně, Washingtonu může nám způsobiti škody v diplomatickém zastoupení, tak zase nešika voják, nešika vůdce nebo i méně exponovaný vojenský činitel může nám způsobiti škody a pohromy, které pak nedovedeme nahraditi ani miliardami.

Proto žádáme a přejeme si, aby naše ministerstvo N. O. mělo na zřeteli organisaci nejen správní, nýbrž také, aby se staralo o to, aby mravní povznešení, zušlechtění, aby duch našeho vojska byl přizpůsoben našim poměrům, našim potřebám, státu československému. Nemylte se, slovutní, ne počet vojáků bude rozhodovati, ne velikost armády, nýbrž duch, kterým bude proniknuta, zdatnost nejen tělesná, ale i duševní, mravní, bude záštitou naší v budoucnosti.

Páni v Berlíně měli všecko zmilitarisováno, vždyť byli prvním vzorem militarismu všemocného, vševládného, páni ve Vídni to napodobovali a měli vypočítáno, za kolik týdnů budou v Paříží, za kolik týdnů budou, pán Bůh ví kde, v Petrohradě, a za kolik měsíců provede se likvidace války. A trvalo to pět roků - a celý ten militarismus byl na hromadě, bohužel, i s těmi miliardami na jmění a miliony obětí, které i my obětovali.

Opakuji, ne počet, nýbrž duch armády jest rozhodující a buďte ubezpečeni, že jako vojsko naše, nemajíc početné přesily, ale majíc přesilu duševní, nadšením a houževnatou odvahou dovedlo vítěziti, že také naše armáda, - Bůh nedej, aby k tomu došlo v dozírné době - když by byla povolána k činné službě, svým duchem vykoná činy, které obdivujeme s celým světem u našich legionářů. Proto nemůže mě to nijak přesvědčiti, když ministerstvo N. O. vykládá a dokazuje, že musíme míti branný zákon, který váže od 20 - 50 let. Já to považuji za neštěstí, jestliže k tomu sáhneme - a že musíme od 17 - 60 let všecko míti po ruce, ženy i děti do služby válečné povolati.

Kdo bude, pánové, pak za vás doma hospodařiti? Kdo bude vás živiti a kdo se bude starati o výživu armády? A jaké pokolení pak zůstane?

Všechno vaše dokazování o přípravě tělesně dospívající mládeže, o rovnosti naprosté v povinnosti vojenské nic vám nepomůže, poněvadž tělesně a mravně schátralý lid nemá té síly, není schopen toho odporu, jakého je třeba, aby zdolal nepřítele.

Naše strategická situace je prý velmi nepříznivá.

Ano, pánové. Připouštím, že vojáci tomu rozumějí nejlépe. Ale já pravím: nejsme tak na tom zle, dokud národ jako celek bude se cítit národem jednotným a dokud v té vlasti, ve které po tisíciletí sídlí, bude ctíti domovinu, která v každém ohledu jest mu opravdu rájem. Tedy ne v počtu, ne v tom velkém rozpětí let povinnosti vojenské, nýbrž v mravní hodnotě všeho národa kotví naše síla. Nemluvím ani o celkové číslici, kterou již nyní musíme vydati - a jest velmi tíživou! - a kterou asi ministerstvo bude zvyšovati, ale na jedno upozorňují: kdybychom všichni do jednoho, jak jsme českého národa příslušníci, se přihlásili dobrovolně k vojenské službě, ne ani nuceně, ručím za to, že bychom pouhým vojákováním neodolali, kdyby se vrhli na nás všichni ti, kteří nás okolo tak "milují".

A proto jest věcí zahraniční politiky, aby těch, kteří po nás tak pasou, kdy ta chvilka slabosti přijde aby nás přepadli, bylo stále co nejméně. To jest úkolem zahraniční politiky, abychom získali si ve světě tolik přátel upřímných, kolik třeba k zajištění vlasti českoslovácké.

Musíme tudíž hledat prostředky jinde a jiné. Pro nás je bezpečnost v neutralisaci našeho státu. Jestli nedovedeme vymoci a vynutiti si, aby náš stát, naše republika byla prohlášena za stát neutrální, nedotknutelný, dokud práva nějaká trvají i smysl pro spravedlnost a cit pro zodpovědnost, nepomůže sebe větší armáda. Víte, jak skončil Vilém s celými svými hroznými armádami a ten druhý také tak dohospodařil. A my bychom neskončili lépe. Těchto několik slov nebudiž považováno za nepřátelství proti naší armádě, nýbrž za varovný hlas, poněvadž by nám to bylo nesmírně obtížným stále a stále všechno to, co vytěží pilná ruka, věnovat jen na vojenství a nemíti prostředků, abychom si vybudovali to ostatní. A nebudeme-li míti možnost, hospodářsky se uplatniti ve světě, celé vojenství nám nepomůže k uhájení nezávislosti státní. Mluvíme stále o antimilitarismu, tak ho také jednou provádějme, a sice na podkladě neutralisace našeho státu.

Na konec dovolím si ještě připomenouti otázku hodně ožehavou, a to jest opatření přechodné doby poválečné. Kdo se v rozpočtu dobře nepoohlédl, ten nepostihne, co znamená kapitola: "přechodná doba". Slyšel jsem od povolaného činitele, že tato doba může trvat 5, 10 a pánbůh ví, kolik let. Já to chápu, že tato přechodná doba neznamená vydání pro dnešek a zítřek, nýbrž že toto vydání bude.

Prvá príčina a prameň, z ktorého prýšti nespokojnosť slovenského ľudu, je to, že mnohí chudobní Slováci ešte do dnes nedostali - nevedia prečo, ale nedostali naspäť pri okolkovaní zadržané peniaze, ani tie nie, na ktoré podľa nariadenia majú nárok. (Hlas : U nás na Moravě také ne !)

Druhý prameň nespokojnosti je, že na Slovensku koluje veľké množstvo falošných kolkov na bankovkách, a pre tieto falošné kolky mnoho ľudí, chudých Slovákov, má mnohé straty peňažité. Majú mimo to s tým mnohé nepríjemnosti, a uznáte sami, že bez vlastnej viny. Lebo akože môže ten prostučký, jednoduchý človek z ľudu rozoznať pravý kolok od nepravého, keď to nevedia často ani úradníci, finanční odborníci? (Hlas: Tak jest!) Aspoň sa mi to stalo, pánovia, keď som istý obnos vyplácal v bernom úrade, že jeden kolok na bankovke traja úradníci uznali za pravý a traja povedali, že je falošný. A ešte žartom poznamenali, že predseda rozhodne pri rovnosti hlasov, je-li kolok pravý. (Veselost. Hlas: Dirimovati !)

To sú príčiny nespokojností, ktoré včera tuto verejne vyhlásil tiež rečník Slovenského klubu a poukázal na ne pán posl. Pilát. Ja som predsa sa nezdržal a musím zdôrazniť to ešte len preto, že bis repetita placent a svedectvo dvoch platí viac a neželám si len, aby na základe týchto dvoch svedectvo bolo toto zlo odstránené.

Ale mimo tieto vzpomenuté je ešte jeden prameň nespokojnosti u slovenského ľudu, na ktorý však ešte žiadny z rečníkov nepoukázal, a ja sa tomu ani nedivím, lebo je to otázka veľmi háklivá. Leč pánovia, ja sa predsa len osmeľujem poukázať na tieto pomery, a síce preto, poneváč nič si tak neželám, ako to, aby nespokojnosť zo slovenského ľudu vymizla. Slovenský ľud je prostučký, jednoduchý, on rôznym finančným transakciám nerozumie, on vo svojej jednoduchosti uschováva svoje grošíky usporené v truhle, najviac ale ich z kresťanskej lásky požičia chudobnému susedovi, ale po čas váľky čiastočne z nátlaku úradov, čiastočne preto, aby si rôzne úrady získali, mnohí chudobní Slováci uložili na vojnové pôžičky i tie skromňoučké svoje úspory. A teraz, pánovia, tento skromňoucký svoj majetok majú stratiť, majú oň prijsť. Spomenul som, že je to otázka chúlostivá, a predsa zaslúžilo by uváženia, či by sa nenašiel modus, aby tým najchudobnejším, a to podťahujem, bola daná nejaká náhrada za válečné požičky bývalého Rakúsko-Uhorska. Mimo tieto, len v hrubých rysoch načrtnuté pramene nespokojnosti, je tu celé množstvo iných. Tak na pr. veľkú nedôveru budilo, aspoň medzi vážnym ľudom slovenským to, že ten zákaz vyčepu liehovín, ktorý tak blahodárne účinkoval, dosiaľ na Slovensku, v poslednom čase je zrušený, a celé Slovensko je pravom slova smysla rumom zaplavované. (Hlasy: Slyšte!)

Snáď preto, aby sa dvihly dane z liehovín, alebo ako zlé jazyky povrávajú, snáď preto, že je to príprava k voľbám. Leč, pánovia, o tom slovenský klub jednomyslne a svorne podal svoj pilný dotaz, ktorý nechcem predbiehať. Ale je ešte jeden prameň nespokojnosti iného druhu. Já tu, pánovia, slávnostne a s radosťou uznávam, že v poslednom čase na Slovensku prehmaty vojakov, ktorí sú tam, početne sa trochu zmenšily, náprava sa pokiaľ- potiaľ stala, ale nie úplná náprava, lebo predsa sa niekde ešte vyskytujú nesprávnosti. A tu dovoľte mi poukázať na jeden konkrétny prípad. (Posl. Kaderka: Schůze v Trnavě!) To som chcel práve vspomenúť.

Na deň 15. ledňa svolala naša strana do Trnavy ľudové shromaždenie. Na prvé shromaždenie zišlo sa asi 1500 statného roľníckeho ľudu z celého okolia Trnavy. Poznamenávam, že hlavný cieľ schôdze nebol politický, jej účelom bolo založiť nevinnú roľnícku organizáciu odborovú. Shromaždenie, poriadané v tichosti, plynulo bezo všetkého vyrušovania až asi do druhej pôle shromaždenia. Asi v polovici shromaždenia prišlo asi 10-15 vojenských policajtov v čele s poručíkom Šulcom, ale prišlo spolu s nimi asi 25 organizovaných robotníkov, ozbrojených palicami, a tu, divný to osud alebo irónia, že shromaždenie do tej doby, pokiaľ tam nebolo žiadnej stráže, pokojne ticho plynulo, ale akonáhle prišla tam policajná stráž s tými turbulentnými elementy, ihneď chcela hlukom a lomozom shromaždenie rozbiť, a vojenská polícia úplne nečinne hľádala na toto počínanie turbulentných elementov, hoc pre ich malý počet by ich bola mohla odstrániť. Neurobila to ani na vyzvanie poslancov tam prítomných. Poručík Šulc tak ďaleko vyjadril svoje sympatie s týmito elementy, že nechcel ani zistiť mená týchto turbulentných nespokojencov. Vidíte, pánovia, slovenská ľudová strana slávne osvedčila, že ona záväzky plniť chce a plní, a očakáva, že i vláda splní svoje sľuby; a medzi týmito sľuby prvý bol, že ona zabezpečila slobodu shromažďovania slovenskej ľudovej strane. Nepochybujem o dobrej vôli vlády. Len poukazujem na to, že jej vôľu takto plní jej podriadená vojenská polícia na Slovensku. Viem i to, že vyšlo proti teroru triednych organizácií jedno nariadenie. Ale to sa zachováva, ako vidno z toho, čo som práve vylíčil.

Ja však, pánovia, pres to všetko silne dúfam, že tieto príčiny, pramene nespokojenosti, budú odstránené. Ukážte tomu dobrému, mäkkému slovenskému ľudu spravedlnosť a lásku, a ja vás ujisťujem, že odplatí lásku láskou, vernosťou a oddanosťou k našej československej republike. A až bude nespokojenosť odstránená, potom nás nepremôžu ani pekelné nástrahy Maďarov! (Výborně! Potlesk.) A poneváč som presvedčený, že všetky tieto príčiny nespokojenosti, dúfam, odstránené budú, a poneváč som presvedčený, že celý nastolený rozpočet, menovite rozpočet ministerstva obrany a zahraničia, je na záchranu našej československej republiky, rozpočet prijímam. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Řečnická listina k této skupině kapitol je vyčerpána a přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Jest nám hlasovati o skupině druhé a to o položkách kapitol: Předsednictvo ministerské rady, ministerstvo zahraničí, ministerstvo Národní obrany a dále opatřeni přechodná doby poválečné a ministerstvo pro sjednoceni zákonodárství a organisace správní.

Byl jsem však požádán, abych o dvou položkách předsednictva ministerské rady a to o položce 2., Tiskovém odboru a o položce 5., Úředních novinách, dal hlasovati odděleně.

Přání tomuto vyhovím.

Nejprve tedy budeme hlasovati o položkách: Předsednictvo ministerské rady, a to o položkách, o nichž nebylo žádáno oddělené hlasování, o položce první: "Výdaje všeobecné", třetí: "Státní úřad statistický", čtvrté: "Státní tiskárna" a šesté "Pozemkový úřad". Příslušné číslice obsaženy jsou na stránce 27., pokud se týče vydání, a na stránce 57., pokud se týče příjmů.

Kdo s těmito položkami... (Hlas: Hlavní zpravodaj tady není!) Pan kol. dr. Srdínko jako churavý se omluvil a odešel. (Hlas: Předseda!)

Pan kol. Němec jako předseda! (Hlasy: Je venku!)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP