Jest to jistě jmenovitě v prvních počátcích,
kdy nemáme pro to vlastně žádného
školeného personálu, kdy nemáme vlastně
žádné tradice a žádného
vzoru, neobyčejně těžké. Ale
právě proto myslím, že tím více
musíme si toho přáti a že tím
více bude nutno těchto věcí a jich
okolností dbáti.
Pokud se týče jednotlivých položek rozpočtu,
nevím, nebylo-li by při dnešním stavu
valuty a dnešních valutových relacích
lépe, kdyby rozpočet zahraniční jaksi
vybočil z té šablony našich tříd,
jak je to při úřednících doma
žijících, poněvadž vyjádřiti
plat v našich korunách, stanoviti plat v našich
korunách, bez rozdílu celkem podle těch tříd,
neodpovídá poměrům, jaké skutečně
jsou. Jinak se hodnotí naše peníze tam - skoro
v každém státě jinak - a jiné
jsou také poměry. Myslím, že při
zahraniční službě jest nejdůležitější
to, aby ten, kdo zastupuje stát, měl takové
prostředky, aby mohl vystupovati sebevědomě,
aby jeho sebevědomí nijak netrpělo. A materielní
sklíčení, málo platno, k sesílení
sebevědomí nepůsobí. Myslím,
že tedy my, jako republika demokratická, musíme
na to pamatovati tím více, poněvadž
nebudeme, a nemůžeme ani chtíti vybírati
své diplomaty z kruhů, které po případě
mohly dosazovati ze svých velkostatků k platům,
které dostávaly. Na to myslím, že se
musí příště poněkud jinak
hleděti nežli se hledí dnes. Mně se
zdá, že i po této stránce ještě
příliš počítáme s tím
a měříme podle toho, co dělali naši
zástupcové a přední bojovníci
zahraniční v době války s prostředky
nejnepatrnějšími. Trvale takto měřiti
nemůžeme.
Co dělali tenkrát, to se dá dělat
jen jednou v životě, to se dá dělat
jen v takovém neobyčejném vzepjetí,
ale trvale se ty věci dělat nedají, jmenovitě
když úkoly naší zahraniční
politiky jsou - a to je, zdá se mně, čeho
si mnohý i z veřejně činných
lidí neuvědomuje - dnes podstatně již
jiné a situace naše zahraniční je také
jiná, nežli jak bylo v době války nebo
v době dobývání republiky. Je těžko
tak počítati. Jednak se asi hledí, nebo hledělo
příliš náladově již i za
války a hledí se náladově i teď,
jedni hleděli na cizinu optimisticky a čekali od
ní všechno, veškerou spásu, čekali
od dohody, bůh ví co, také nám to
bylo tak růžově matováno, druzí
zase čekají snad z jiné strany, bůh
ví, co pěkného a nyní najednou se
nám povídá, že prý dohoda nám
nepomáhá a nemůže nám svěřiti
ani krejcar proto, že naše republika jest socialistická,
že má socialistickou vládu a pod.
Tyto výklady, které byly vyrobeny u nás doma
z vnitřně politických důvodů
- a můžeme si klidně říci, z
agitačních důvodů - přirozeně
rozjitřily zase strany socialistické. Kdyby se věcně
usuzovalo, musí se říci naprosto klidně:
Hospodářský poměr ke státu
je něco docela jiného, nežli byl ten poměr
spojenecký, ten poměr ve společném
boji za určité ideály. To je docela něco
jiného. Vždyť my sami mezi sebou ve vlastním
národě, lidé sobě nejbližší,
jakmile přijde na věci hospodářské,
konkurujeme si navzájem a žádáme na
každém hospodářskou zdatnost.
Ale, jestliže na jedné straně stále
se tvrdí, že dohoda, resp. některé dohodové
státy nepřejí republice, protože má
vládu socialistickou, na druhé straně zase
snad se zbytečně vzmáhá příliš
velká animosita, která se pak vybíjí
silnými výrazy. Myslím, že nemáme
k něčemu takovému ani věcného
odůvodnění, nehledě ani k tomu, zdali
bychom měli k tomu právo či nikoliv. Jsem
pevně přesvědčen, že svazek,
který byl mezi dohodou a námi za války, trvá
dosud a potrvá velmi dlouho, poněvadž politicky
a státně má tak hluboké základy,
že je nevykoření nikdo, a jistě že
dohodové státy, jako státy a státní
celky, mají pořád tytéž zájmy
politické, jaké měly a že záleží
jen na tom, aby nezvítězily znovu tendence, proti
kterým vedly světovou válku. Po této
stránce je mne naprosto jasno, že není možná,
aby mohl býti otřesen nebo zviklán poměr
mezi námi a státy dohodovými. Posuzovati
však věci hospodářské zase se
stejného stanoviska, považoval bych za falešné,
jako jsem považoval za falešné, když se
nám líčilo, co všechno pro nás
dohoda hospodářsky udělá a může
udělati. Promiňte, já kdybych byl tomu věřil,
co nám říkali, že pro nás dohoda
hospodářsky udělá, byl bych považoval
za nutné, abychom nejen na to nepočítali,
ale abychom slušně takové presenty odmítli,
poněvadž bych nechtěl být státem
vydržovaným. Mohlo by se nám pak stát,
že bychom se potáceti bez vlastní vůle
jako leckterý z těch menších států
v době předválečné, které
byly odsouzeny na cizí milost a nemilost. Taková
situace není.
Ale promiňte, jeví-li se u nás určité
věci, které pro nás jsou jaksi tísnivé,
které se jeví, které bolí hospodářsky,
musíme uvážiti, že jsou dosti pochopitelné
a, skoro bych řekl, v hospodářském
vývoji lidstva naprosto samozřejmé. Když
my se dovídáme, že na př. Amerika dělá
pokusy, aby ovládla tabákový monopol rakouské
i uherské republiky, že to dělají určité
kapitalistické skupiny její, že se tam snaží
ovládnout banky, že se snaží ovládnout
doly atd., to jsou věci, které při tendenci
jmenovitě kapitalistického hospodaření
jsou naprosto, řekl bych, samozřejmé, a záleží
na tom, jak my u nás se dovedeme bránit, jak my
dovedeme u nás hospodářský život
organisovat. A to bude jistě důležitým
úkolem nejen ostatních ministerstev, ale také
i ministerstva zahraničí, jak dovedeme chytit do
rukou své vnitřní hospodářství,
ale také svůj vývoz i dovoz k nám,
jak dovedeme toto hospodářství zachytit,
na tom záleží všecko, nejen na tom, co
dělají ti druzí.
A pak nesmíme zkreslovat poměry, nesmíme
říkat, že nám nechtějí
dát proto, že jsme takového a takového
směru. Dokud máme pořádek, jistě
že nezáleží na tom, která strana
ten pořádek udržuje, dokud se ten pořádek
drží. Že nedostáváme dostatek surovin
atd., to nemá příčiny politické,
to má příčiny jiné.
Fakt je, a to nepopře a nemůže popřít
nikdo, že my i nejdráže koupené suroviny
můžeme u nás zpracovat a vyvážet
výrobky z nich ještě s výdělkem.
Ten fakt ve velkém celku platí i teď. Já
chápu naprosto dobře, že ti druzí nemají
chutí dávati nám suroviny tak honem, když
vidí, že bychom byli pojednou schopnější
soutěžit, než oni sami. To jsou věci,
které budou se musit do určité míry
regulovat státními obchodními smlouvami,
ale za které není možno činiti zodpovědný
národ, ententu a pod., nýbrž je potřeba
postupovat cestami v takových věcech obvyklými.
Že se brániti musíme, je jisto. Ale jako bych
varoval a nikdy nevěřil tomu, že by to hospodářství
bylo naprosto stejné s politickým a státním,
- poněvadž ani stát - ani jediný - nemůže
ovládnouti na příklad hospodářské
skupiny a síly tak, jak by si přál a jak
by bylo v jeho interesu, - tak také bych varoval, abychom
zase s druhé strany nezabíhali do krajností
a abychom si neslibovali příliš mnoho po případě
s druhé strany.
Tedy já myslím docela tak, jak jsme byli, nebo jak
bývali u nás lidé náladoví
v politice, když stála dohoda skvěle, vyhrávala,
že to bylo i u nich, že oni měli dojem, že
přejí nám ve všem a všudy. Bylo
to samé nadšení do krajnosti, co všechno
od nich dostaneme. Byly to fantasie skoro až nepříčetné.
Teď jsou zase lidé, kteří začínají
skoro tak kolísati a začínají házeti
všecko na váhu anebo začínají
počítati příliš s druhou stranou.
Zkreslují, jako se zkreslovalo toto, zkresluje se, co se
děje dnes v Rusku.
Já pro zahraniční politiku, řeknu
otevřeně, považuji za základ politiku
přátelství a snahu udržeti přátelské
styky. Tak je možno na všechny strany s vládami,
které musí býti národu dány.
Myslím, že mi sotva kdo bude upírati, že
bych socialisticky necítil, ale považoval bych za
chybu, očekáváme-li zázrak v zahraniční
politice pro náš stát, že bude eventuelně
některý sousední stát v takové
neb oné formě socialistický; neboť nevěřím,
že i ten by nám mohl dávati něco zadarmo.
Ukázalo se to,- měli jsme malou zkoušku v době
předválečné a za války v začátcích
- když chtělo na př. Rakousko zrušiti
clo na železo a železné výrobky mezi Německem
a Rakouskem, dělnictvo se postavilo proti tomu. Proč?
Poněvadž by byl ohrožen jeho zájem a jeho
výdělek. Já jsem také jist, že
socialistické Rusko jako každý socialistický
stát, který vznikne, bude chrániti zájem
svých vrstev, svého obyvatelstva oproti jiným
státům, snad jinak, ale stejně účinně
jako každý druhý, a bude chtíti míti
od těch druhých států výhody.
To jest nesporné a nerad bych, aby v naší zahraniční
politice rozhodovala náladovost nějaká, ty
jakési příliš vnitřní
a stranické zájmy a nálady.
Ale právě proto již upozorňoval jsem
na počátku, že je důležito, aby
u nás nebyla jako trumf vytahována tak často
cizina a zahraniční poměry v zahraniční
politice. Děje se to v těch zápasech a ukázal
jsem na některé případy a tendence.
Jakmile se někdo vymlouvá na zahraničí
a říká, že by to působilo tak,
anebo tak, pak zpravidla hájí věc, - ostatně
jsou výjimky - kterou nemůže dosti dobře
udržeti vnitřními důvody. Já
se obávám, že poněkud příliš
se hrálo s těmi zahraničními vlivy
a poměry i v tom, co nám nastává nyní.
Myslím, že je nutno zmíniti se o tom. Jest
teď určitý kvap v práci, jest určitá
jakási kolise, která se jeví. My máme
míti hotovu v Národním shromáždění
spoustu práce, my máme míti hotov zákon
ústavní, vedle toho budou tam věci jazykové,
ale my bychom potřebovali také pořádný
zákon školský, vždyť pořád
máme u nás menšinové školství
podle starých zákonů rakouských. To
všechno ještě je nedostatečně upraveno,
není v tom nic systematického. My bychom potřebovali
rozhodnouti o řádném hospodářském
systému. Nepřejdeme-li k němu brzo a nebudeme-li
ho míti zaručen brzo, řeknu otevřeně,
pak jedná se o to, můžeme-li přejíti
k volnému nebo vázanému hospodářství;
ale pak k vázanému řádně a
do důsledků. Ne chytat jednotlivé forky uhlí
po Praze nebo báby s nůší uhlí,
nýbrž chytati uhlí v dolech, ne chytati jednotlivce,
kteří mají tam a tam pár metrů
nějakých látek, nýbrž chytati
látky u pramene. Zkrátka musíme, máme-li
přejíti k pořádku, o této věci
míti rozhodnuto. - Též musíme míti
hotové věci, kterých třeba k pozemkové
reformě. Ukazují to všecka znamení,
jež se jeví, a ta úžasná smělost,
- nechci užíti jiného výrazu, ale je
velmi eufemistické, když říkám:
Jest to troufalost velkostatkářů obou národností,
se kterou obracejí se proti pozemkové reformě
a prostředky, jichž používají.
To jsou věci, které podle mého zdání
musí míti republika hotovy v tomto Národním
shromáždění, poněvadž volbami
a jinými věcmi přesunulo by se to a zdrželo
příliš dlouho. Já se neklamu, řeknu-li,
že nebudeme-li míti tyto věci hotovy v tomto
Národním shromáždění,
že ta republika bude hodně dlouho laborovati právě
na nedostatek těchto věcí.
Pro nás jest nejdůležitější,
abychom měli zabezpečený vývoj tohoto
státu, abychom měli zabezpečeny jeho základy.
Ty si musíme dát sami, ty nám nemůže
dát nikdo jiný. Podle toho, jak si je dovedeme zabezpečovat,
nás budou posuzovat za hranicemi.
To jest asi, řekl bych, co míním o tom, aby
zahraniční politika nebyla splétána
tak příliš s vnitřní, neb aby
nebyla jedna vytahována jako trumf proti druhé,
nýbrž aby prostě posuzována byla věcně
po všech stránkách. Když se budeme říditi
těmito klidnými a věcnými stanovisky,
pak myslím, že budeme dělat nejen lepší
politiku zahraniční, ale také lepší
politiku vnitřní ve svém státě
vlastním, a toho, tuším, jest nám asi
především potřebí.
Je-li nemožno tedy, abychom postupovali neb dosahovali všeho
hned dosti rychle, myslím, že přec jen určitá
přání jest třeba vysloviti ještě
po stránce obchodní. Myslím, že úkolem
naší zahraniční politiky bude, a řekl
bych jen tuto věc, abychom co nejdříve mohli
přestat dirigovat veškerý obchod přes
Švýcary a na Švýcary. To jsou nouzová
opatření, to není nepřátelství
k Švýcarsku, které ze mne mluví, nýbrž
obchodní účelnost. Švýcarsko
přece nebylo a nemohlo býti nikdy obchodním
střediskem světovým, nýbrž stalo
se jím jedině proto, že bylo neutrální
zemí mezi tolika válčícími.
Tam tedy se to sbíhalo, ale přirozené středisko
to není.
Pro nás jest nevýhodným dvojnásob,
protože Švýcarský trh jest i peněžně
příliš malý a dáváme Curychu
příliš velkou možnost působiti
na naši valutu. Myslím, že jest nevyhnutelno,
abychom co nejdříve hleděli upravovat za
hranicemi obchodní styky tak, aby šly pokud možná
jinými směry, a sice směry obchodně
přirozenými a pravidelnými, kterými
chodívaly před válkou.
To jsou tak věci, které jsem považoval za nejdůležitější
poznamenat a od jejich splnění očekával
bych značné zlepšení celé naší
situace. (Výborně! Potlesk.)
Místopředseda Dula: Udeľujem slovo p.
koľ. Kadlčákovi.
Posl. Kadlčák: Slavné Národní
shromáždění!
V tom velkém rozruchu, v jakém dosud žijeme,
ztrácíme často přesnou míru,
jíž třeba k posuzování našeho
veřejného života domácího a vlivu,
jaký má to, co se děje okolo nás.
Je u nás jevem neobyčejně všeobecným,
abych tak řekl, zvykem naším, že jako
národ, řekl bych, kritiků neumíme
nikdy najíti míru, kde ta kritika je zdravá,
potřebná, účelná a kde ta kritika
stává se nezdravou. Na důkaz, jak ten kriticismus
u nás se chápe, dovoltež, abych přečetl
citát z "Venkova", vládního orgánu
ze dne 22. t. m., neboť "Venkov" zajisté
není oposičním orgánem. Praví
se tam "Praha - a co se myslí pod tím slovem
"Praha", víme všichni - nápodobí
Vídeň nejen tím, že počíná
vydávati se za neomylného tlumočníka
a rozhodujícího činitele celého národa
a že pokládá takřka sama sebe za stát,
nýbrž i tím, že opičí se
po vídeňských mravech a nezpůsobech,
jež strašně se mohou vymstít na celé
republice. Tak, prosím, píše vládní
orgán o Praze. Já jen k tomu dodávám,
že tento hlas svědčí, jak nezdravo je,
když chceme v Praze všecko ve všem zcentralisovat.
(Poslanec Juriga: To jest chyba veliká!) S tím
centralisováním máme zkušenosti velmi
neblahé. Právě ty zkušenosti naše
vedou k tomu, abychom, pokud je to možno v rámci zdravého
celku, jednotlivým součástkám nechali
možnost svého vlastního vývoje a nehledali
v každém projevu, v každé žádosti,
aby nám, řekněme, historická staletá
osvědčená samospráva tam, kde neškodí
celku, byla ponechána, vidět hned odboj proti státu,
boj nevlastenecký a, jak se to všechno jmenuje. Nikoliv
pánové, boj za samosprávu jest bojem za přirozené
právo (Posl. Juriga: Za demokracii!) a každý
jednotlivec, každá jednotlivá rodina, každý
celek správní hledí co nejvíce se
uplatniti podle svého vnitřního citu a podle
svého rozumu, svérázu. Tedy nesmíme
na to pohlížeti, když sem tam jeví se
snaha, poněkud míti jinak upravenou domácnost
politickou, než je to v Praze oblíbeno, zavedeno,
nesmí se v tom viděti hned hnutí státu
nepřátelské. (Posl.Juriga: Staré
rakušáctví!) V tomto směru by mohla
velmi dobře působiti ministerská rada jako
souhrn vládní moci, aby tam, kde tyto snahy jsou
oprávněné, pomáhala, ba co pravím,
je uplatňovala a sama uskutečňovala a byla
jen jakýmsi regulativem tam, kde by se jevily snad výstřelky
nějakého povážlivého rázu.
Rozpočet ministerské rady má mezi celkovým
vydáním 10,562.348 K položku, která
je neobyčejně zajímavá, je to "tiskový
odbor" obnosem 1,501.106 K. Proč se o to zajímám
a zmiňuji? Že z tohoto obnosu, a já myslím,
že se nemýlím, jest vydržováno
naše zpravodajství a tisková naše kancelář
zpravodajská, která nekoná svého úkolu
tak, jak si to všichni přejeme. My žádáme
od každého státního úřadu
a od každého úředníka, od každého
zřízence a ode všech těch, kteří
jsou ve službách státu, aby se nepovažovali
za zřízence jednotlivé strany, jednotlivé
třídy, jednotlivého směru, nýbrž
aby se považovali za exponenty státní moci
ku všem stejně ochotné, spravedlivé.
Když uvažujeme, co tato tisková kancelář
dosud vykonala, neubráníme se takovému -
řekl bych, cítění, - že není
na výši doby, že nekoná, co konati má.
A zase nebudu svůj osobní názor pronášeti,
nýbrž citují z "28. října",
včerejšího úsudek, v němž
se praví: "Zdá se nám totiž, že
nepochopil, že orgán (míní vládní
list a kancelář) nesmí býti orgánem
vládních stran, nesmí jim ani straniti, ani
nadržovati, naopak že musí v zájmu věcí,
jíž slouží, anebo aspoň má
sloužiti, zachovávati nutnou objektivnost a nestrannost
ku všem politickým stranám, i když se
jedná o oposiční strany".
A jako zástupce Lidové strany československé
mám za povinnost prohlásiti, že k nám
se chová nanejvýš stranicky. Nemohu doklady
uváděti, poněvadž čas kvapí
a jest jich příliš mnoho.
Druhá kapitola, o které jest se mi zmíniti,
jest ministerstvo zahraničí. A to jest tak lákavé,
nyní pustiti se do tohoto zahraničního světa
a ukázati a poučiti ty pány, jak se to mělo
dělati a jak se to nemá dělati - je to náramně
lákavé. Nejsem ani diplomatem, ani zahraničním
ministrem (Veselost na levici) a nepustím se proto
do rozboru podrobného věcí zahraničních.
Jen odpovídám s tohoto místa na některé
vývody a výtky, které byly činěny,
a to v prvé řadě jako katolík na výtku,
která již včera s tohoto místa byla
v jednom směru vyvrácena; že totiž naše
hlava církevní sv. Otec jest také naší
hlavou politickou v Římě, v cizině,
a jest Čechům nepřejnou hlavou.
Není tomu tak, pánové! Nynější
papež dokázal, že není nepřítelem
českého národa, nýbrž že
vším právem můžeme pronášeti
úsudek, že jest jeho přítelem a neméně
Slovanům přál Lev XIII. A jako svědka
uvádím pana ministra zahraničních
záležitostí, který zajisté jest
kompetentní, pronášet mínění
o politice sv. Stolice. Pan ministr prohlásil - snad to
není doslovně, ale přibližně
správné: "Jednal jsem s Vatikánem již
v roce 1916, 1917 a 1918 o samostatnosti Československé
republiky a doznávám, že ve Vatikáně
chovali se k naší věci velice konciliantně
a loyálně." Tolik ministr dr. Beneš.
Zpráva o tom uveřejněna byla v "Národní
Politice". To jest naše odpověď na výtku,
kterou jsem velice nerad s tohoto místa slyšel. S
takovými výtkami by se ve vážném
shromáždění, jakým má
a musí býti Národní shromáždění,
mělo opravdu přestati, měli bychom všeobecně
zvážněti.