Z povinnosti zpravodajské musím ještě
uvésti ostatní naše hlavní příjmy
tak, jak ministerstvo financí hodlá jich dosíci.
Ministerstvo financí totiž v tomto roce chce vyzískati
celkem na daních a poplatcích a různých
jiných státních dávkách 3.604,000.000
K. Tato položka se skládá hlavně z následujících
součástek: Veřejné dávky, to
jest předně přímé daně
mají vynésti 822,000.000 K, cla 171,000.000 K, spotřební
daně 664,000.000 korun, přeplatky 1.078,000.000
K, monopoly (tabák, sůl, sladidla a loterie) dohromady
849,000.000 K, mincovnictví 10 mil. K. To jsou tedy ty
hlavní položky z veřejných dávek.
Můžeme rozebrati některé do detailu.
Tak na př. z přímých daní reálních
je příjem 178 mil. K, a z toho nejvíce daň
pozemková dá a sice 130 mil K. Pak je daň
činžovní-domovní 39 mil. K, přímé
daně osobní mají vynésti 404 mil.
K, nejvíce zase mezi nimi má poskytnouti daň
z příjmu 198 mil. K, všeobecná daň
výdělková 87 mil. K, pak výdělková
daň z podniků povinných veřejným
účtováním 85 mil. K, a daň
důchodová 27 mil K; 217 mil. K má vynésti
mimořádná válečná daň.
Zajímavo je rozebrati spotřební daň,
aby vysvitlo, které artikle nejvíce státu
vynášejí. Dávka z kořalky vynese
150 mil. K, daň z piva 84 mil. K, daň z cukru 340
mil. K, daň ze zapalovadel 32 mil. K, a všeobecná
daň nápojová 34 mil. K, a pak jsou menší
položky: dávka z vína v láhvích
8,300.000 K, daň z masa na venkově 3,482.000 K,
a daň potravní na čáře 2,700.000
K.
Zajímavy jsou výnosy ještě dalších
nepřímých poplatků, které občanstvo
musí do státní pokladny odváděti.
V prvé řadě je to daň z jízdních
lístků, která vynese 32,000.000 K podle rozpočtu,
daň z nákladů 56,000.000 K, nová daň
z obratu zboží má vynésti 800,000.000
K, dále v rozpočtu jsou uvedeny: poválečná
přirážka k poplatkům 50,000.000 K, a
nová daň ze zábav 12,000.000 K.
Velice poučným jest číslo výnosu
monopolu tabákového. Z tabáku má stát
v tomto roce 1920 obdržeti příjem 779,000.000
K. Rozpočetl jsem to na obyvatelstvo a shledal jsem, že
podle toho musí prokouřiti každý obyvatel
státu bez ohledu na pohlaví a na věk, tedy
od nemluvňat až ke starcům, 51 K ročně.
Monopol solní vynese 16,000.000 K, monopol sladidlový
12,000.000 K a státní loterie 42,000.000 K. Tedy
zde je zdaněna touha lehko zbohatnouti; ta vynese 42,000.000
K.
Slavné Národní shromáždění!
Jest toho právě tak dosti, co má občanstvo
republiky, ať přímo, nebo nepřímo
do státní pokladny snésti. Ale při
tom jest potěšitelno jedno: že již letos,
nyní vidíme kontury, již vidíme hranici,
která označuje potřebu státní
naši každoroční, a rozhled náš
po rozpočtu příjmů a vydání
se zachycuje již na určité mezi, která
se víc a více ujasňuje; jinými slovy:
my nehledíme již do rozpočtové mlhy,
do rozpočtového nejasna, nýbrž mlha
nad naším státním hospodářstvím
začíná se zvedati, a my pozvolna vidíme
kontury rozpočtové rovnováhy, která
do roka zcela určitě se dostaví.
Vláda stanovila program nových daní, a já
nepochybuji, že slavné Národní shromáždění
většinu těchto daní státu povolí.
Ale jedná se ještě o jednu věc. Nestačí
povoliti daně. Nutno jest, aby občanstvo vědělo,
že jest jeho svatou povinností tyto daně platiti
a jim se nevyhýbati; jinými slovy: běží
o to, čemu říkáme: berní, daňové
svědomí poplatnictva, čili daňová
morálka. V tom směru možno tvrditi, že
nejsme na stanovisku nejlepším, neboť tisíce
a snad statisíce občanů všemožným
způsobem hledí, jak by se placení daní
vyhnuli, ačkoliv podle zákona mají určité
daně a poplatky platiti.
Přírodní bohatství, které jest
zárukou jak zemědělství tak průmyslu
a obchodu, jest v naší republice sneseno měrou
velikou. Jen přiložiti ruku k dílu, aby nové
hodnoty byly vyráběny. Vždyť znalci poměrů
zahraničních, kteří k nám přicházejí,
nás ujišťují, že poměry u
nás nejsou nejhorší, ba naopak, že ta
drahota, která jest nepříjemným následkem
takové ohromné války, nejen že není
u nás větší, naopak že u nás
jest menší, než ve státech okolních,
i ve státech velkých vítězných.
Čím pak více prací budeme nahražovati
ten deficit práce, který vznikl pětiletou
válkou, kdy pět let se nepracovalo na užitečných
věcech, tím více ten deficit práce
a poměry budou se lepšiti, jak ostatně již
to každý nepředpojatý v těch
14 měsících musí zcela jasně
pozorovati. Republika jde vstříc šťastné
budoucnosti. Jak řekl ministr Sonntág, republika
bude bohatá, a na tom nemůže změniti
nic ani žádná špatná vláda.
Zakončuje svůj výklad jako hlavní
zpravodaj o rozpočtu, osměluji se přednésti
apel ke všem váženým pánům
kolegům bez rozdílu, k jaké politické
straně náležejí. S této řečnické
tribuny dá se v rozpočtové debatě
mnoho mluvit z okna. Zvláště jest to svůdné
nyní, kdy stojíme před volbami. Ale já
jsem přesvědčen, že všichni páni
členové, kteří ujmou se slova, budou
pamětlivi toho, že slovo zde pronesené není
slyšeno pouze na ulici a ve voličstvu, ale že
slova ta jest slyšeti také v cizině, a proto
myslím, že kdokoliv zde ujme se slova, bude přesvědčen
o tom, že jest třeba dávati přednost
prospěchu republiky před okamžitým chvilkovým
prospěchem kterékoliv politické strany.
(Výborně.) Tuto prosbu dovolil jsem si co hlavní
zpravodaj k zakončení své řeči
přednésti všem panům řečníkům
všech politických stran. Doporučuji rozpočet
a finanční zákon republiky československé
na rok 1920 k laskavému schválení slavného
Národního shromáždění.
(Výborně. Potlesk.)
Předseda: Sděluji, že k projednávání
státního rozpočtu ministerstva financí
dostavili se: odborový přednosta Groš,
ministerský rada dr. Janík, ministerský
rada Kallus, odborový rada Kafka.
Podobně jako jsme učinili loni, rozdělíme
debatu na všeobecnou, generální a na podrobnou,
speciální. Námitek proti tomu není?
(Nebylo).
Debatu podrobnou, jak jsme již publikovali, rozdělíme
tím způsobem, že bychom vytvořili devět
skupin, skládajících se z jednotlivých
příbuzných rozpočtových položek:
Skup. 1., kapit. | I. | president republiky |
" | II. | kancelář presidenta republiky |
" | III. | Nár. shromáždění |
" | IV. | Nejv. správní soud |
" | V. | Nejvyšší účetní kontrolní úřad |
" | VI. | Příděly zemím |
" | VII. | Státní dluh |
" | VIII. | Pensijní a zaopatřovací platy |
" 2., kapit | IX. | Předsednictvo ministerské rady |
" | X. | Minist. zahraniční |
" | XI. | Ministerstvo národ. obrany |
" | XXIV. | Poválečná opatření |
" | XXV. | Minist. pro sjednocení zákonodárství a organisace správy |
" 3., kapit | XII. | Ministerstvo vnitra |
" 4., | XIII. | Ministerstvo školství a národní osvěty |
" 5., | XIV. | Ministerstvo financí |
" 6., | XV. | Ministerstvo prům., obchodu a živností |
" | XVI. | Minist. pošt a telegr |
" | XVII. | Ministerstvo železn. |
" 7., | XVIII. | Minist. zemědělství |
" | XX. | Minist. veř. prací |
" | XXII. | Minist. pro zás. lidu |
" 8., | XIX. | Minist. spravedln |
" 9., | XXI. | Minist. soc. péče |
" | XXIII. | Minist. veř. zdravotnictví a těl. výchovy. |
Jsou snad proti tomu námitky? (Nebyly.) Není
jich. Tím jest rozdělení debaty specielní
schváleno. Navrhuji po dohodě s pány
předsedy klubovními, aby lhůta řečnická
v debatě všeobecné byla stanovena na 1 hodinu,
pro debatu specielní na 25 minut.
Jsou snad proti tomu námitky? (Nebyly.) Námitek
není. Lhůty řečnické pro generální
i specielní debatu jsou schváleny.
Ke generální rozpravě jako řečníci
jsou přihlášeni členové N. S.:
profesor
dr. Horáček, Rud. Pilát, dr.
Kramář, Slavíček, Valoušek
a Ant Němec.
Uděluji prvnímu řečníku zapsanému,
panu kol. dru Horáčkovi slovo.
Posl. dr. Horáček: Vážené
Národní shromáždění!
Jeden z nejčelnějších našich žijících
básníků, který byl také členem
tohoto Národního shromáždění,
nadepsal jednu sbírku svých básní
názvem: "Zde by měly kvésti růže".
Zajisté nejen mně, nýbrž i mnohému
jinému napadlo toto heslo, když utvořili jsme
svůj samostatný stát, a když po 300
letech ujali jsme se opět správy věcí
svých. Ano, vážené Národní
shromáždění, zde by měly kvésti
růže! Dnes po roce ovšem víme, že
nesplnily se všechny naše naděje a že to
nejsou samé růže, které zde kvetou,
nýbrž že mezi těmi růžemi
máme také mnoho trní, mnoho plevele a mnoho
bodláčí.
Ale přes to zdá se mi, že nejsou oprávněny
ony černé pessimistické názory, které
hlásají někdy některé odnože
našeho tisku, a které také slýcháme
někdy v řadách lidových, jako by všechno
u nás bylo špatné a jako by naše situace
byla přímo zoufalá. Já jsem poslední,
který bych chtěl popírati, že skutečně
u nás jsou poměry velmi svízelné.
Vidíme nedostatky našeho zásobování,
jak selhaly naše naděje, když jsme doufali, že
snad alespoň letošním rokem již z valné
části vydržíme vlastní svou těžbou
zemědělskou, víme, jak vysoké obnosy
musíme ještě letos platiti do ciziny za nutné
prostředky výživy, bez nichž se absolutně
nemůžeme obejíti, víme, s jakými
obtížemi zápasíme v oboru výroby
průmyslové, že se nám nedostává
surovin a že si je musíme opatřovati s velikými
obětmi, a ještě v množství nedostatečném,
vidíme, jaké nesnáze máme dnes s těžbou
uhelnou, jak nám váže přímo ruce
v každém našem podnikání a počínání
nedostatek tohoto nerostu, tak vzácného dnes pro
nás pro všechny, víme, s jakými překážkami
bojujeme také v oboru dopravním, ten nedostatek
vagonů, to jsou všecko věci, které zde
nebudu opakovat, které jsou všeobecně známy,
a jistě není nikoho z nás a není také
nikoho ve vládě, kdo zajisté s nejlepší
vůlí se nevynasnažuje, tyto obtíže
překonat.
A já nechci také zapírat, že mnoho viny
je v nás samých. Je to jistá nemoc, která
po světové válce nás všechny
zachvátila a jejíž symptomy jsou pro nás
všechny velmi povážlivé. Já bych
to nenazval ani nechutí k práci, nýbrž
spíše jakousi všeobecnou únavou. Ono se
to dá psychologicky vysvětlit po těch velkých
strádáních, která až na malé
výjimky všechny naše vrstvy musily prodělat.
Dá se to vysvětlit a do jisté míry
omluvit, že dnes chuť ku práci a radost z práce
tak ochably a že nastala taková všeobecná
apatie.
To je věc, kterou především musíme
překonat a musíme se o to všemi silami snažit.
Jsou tu ale ještě jiné symptomy: je tu, pánové,
jakási netrpělivost a nervosnost, je tu jistý
sklon k nevázanosti, k nepořádku. My víme,
jak to všecko působí kolem nás za hranicemi
a všude jinde a jak nebezpečným způsobem
i na vnitřní naše poměry to má
vliv.
I tuto věc musíme konečně jednou přemoci.
Musíme u nás, v naší republice, v naší
svobodné a demokratické republice, k platnosti přivésti
zásadu úcty před zákony, které
si sami dáváme. (Místopředseda
dr. Hajn ujímá se předsednictví.)
A konečně je tu ještě jedna naše
nectnost. Já bych to nazval nemírnou poživačností.
Vážené Národní shromáždění!
Onehdy bylo v novinách, že v Praze za minulý
rok se pořádalo celkem 36.000 tanečních
zábav, čili průměrně denně
100 tanečních zábav. To jest jistý
úkaz, který s hospodářského
stanoviska může míti pro nás zlé
následky. Slyšel jsem vypravovati anekdotu, že
jistý cizinec, který neznal našeho jazyka,
se zde ptal, co prý to je za zboží "slavnost"
a "ples", že prý na všech rozích
a na všech plakátech je samá slavnost a samý
ples. To prý musí býti nějaké
velice hledané zboží, které my vyrábíme,
když pro to se dělá taková reklama.
Snad je to anekdota, pánové, ale je to charakteristické
pro ten způsob života našeho lidu v dnešních
dobách, které jistě nejsou takové,
že bychom se měli jenom veseliti a jenom plesati.
Ale já jsem tak spravedlivý, že nechci dávati
vinu jenom nám samým.
Vždyť kým my jsme vlastně? My nejsme nic,
než jistou malou částí veškerého
obyvatelstva evropského a vidíme, že jest to
celá Evropa, která dnes stůně těžkou
nemocí války světové, která
jí vychudla, která zničila všechny hodnoty
a jejíž následky teprve dnes se ukazují.
A dnes teprve mohou ti, kdo byli původci světové
války, zpytovati svědomí, co strašného
tenkráte zavinili, a čehož osudné důsledky
ani sami netušili.
Vážené Národní shromáždění!
My víme však, že ty naše svízele
jsou ještě s něčím jiným
spojeny, že jsou to - řekl bych - dětské
nemoci, které proděláváme. Vždyť
my teprve svůj státní útvar tvoříme,
my ho budujeme, my jaksi tápeme, nemáme zkušeností,
tradic, a tu ovšem snadno se nám stane, že v
lecčems snad chybíme a musíme snad draze
zaplatiti své zkušenosti.
A, pánové, jsou to jistě cenné zkušenosti,
které jsme čerpali z průběhu války
a jejich následků. My se musíme učiti
docela novým věcem, docela novým poznatkům.
Já jenom ukáži k jednomu příkladu,
k otázce valutní. Dnes vlastně veškeré
dřívější theorie o poklesu valuty
a o prostředcích k jejímu zlepšení
jsou současnými zkušenostmi do značné
míry vyvráceny.
Co dříve na př. hlavně se doporučovalo
k povznesení valuty? Podporování vývozu
a omezování přívozu. Ale co dnes vidíme?
Dnes přicházíme k poznání,
že nesmíme ani vývoz do nekonečna zvyšovati,
ani přívoz zcela omezovati, že naopak z přílišného
vývozu hrozí nám zase nebezpečí
expropriace naší cizím kapitálem. Prosím,
to jsou poznatky, které naše bývalé
theorie o valutě podstatně modifikují, a
my musíme hledati docela jiné a nové prostředky
k nápravě, a nejen my, vždyť jest to otázka
nikoliv jen naše, nýbrž celé Evropy a
celého světa, musíme je hledati, abychom
z této kalamity valutní vyvázli. Ale já
jsem jen chtěl říci ještě toto:
že my v těchto nesnázích hospodářských
a finančních, se kterými zde bez odporu bojujeme,
musíme viděti také jisté světlé
momenty. A já chci k některým z nich právě
při projednávání našeho rozpočtu
poukázati.
Především se nedá upříti,
že, třeba pomalu a třeba ne plně dle
našeho přání, celá situace zahraniční
se pomalu vyjasňuje a pomalu konsoliduje. Konečně
mír jest podepsán, jest ratifikován. Jest
to mír nejen s Německem, nýbrž i s Rakouskem,
Bulharskem a nyní následuje mír s Maďarskem
a doufejme, že bude následovat mír i s Tureckem
a na konec snad i s Ruskem. V tom můžeme shledávati
pro nás velmi potěšitelné výhledy
do budoucnosti, neboť právě nejistota zahraniční
byla hlavní příčinou, proč
ještě stále musíme bojovati s tím
velikým deficitem v našem rozpočtu, proč
musíme stále ještě ty velké náklady
vojenské míti, ty vyživovací příspěvky
platiti, náhrady v nezaměstnanosti, a odtud plynou
vlastně všechny ty velké cifry, které
ten náš skutečný deficit zaviňují.
Jestliže my - díky obezřetnému a moudrému
vedení naší zahraniční politiky
- nebudeme se musit báti do budoucnosti žádných
konfliktů zahraničních, jsem přesvědčen,
že také své hospodářství
finanční velmi brzy uvedeme do pořádku,
a tuto naději pevnou mám. Druhým světlým
bodem v naší situaci jest, že náš
rozpočet - já ho arciť nechci přechváliti
- přece jenom podstatně se lepší. My
jsme, pánové, v minulém rozpočtu měli
schodek skoro 5 miliard, kdežto dnes zmenšil se schodek
ten jen téměř na polovici, tedy půl
třetí miliardy. To jest jistý pokrok. Ne
sice takový pokrok, abychom se z něho snad mohli
příliš radovati, - také nevíme,
třeba nechci vzbuzovati obavy, aby snad nám ještě
nezkalily tento rozpočet v budoucnosti zase nějaké
nové nevítané příhody, - ale
já vidím v tom přece jenom podstatné
zlepšení. Třeba ovšem býti si vědomu,
že toto zmenšení deficitu znamená také
velké oběti, které musíme nésti
a sice všichni nésti, i ti zámožní,
i ti nemajetní. Neboť je známo, že tento
rozpočet obsahuje podstatné zvýšení
nejenom daní přímých, nýbrž
i daní nepřímých, které - jak
známo - postihují veškeré vrstvy obyvatelstva.
A já bych ještě k jednomu světlému momentu poukázal a to jest k tomu, na který již také upozornil pan generální zpravodaj a se kterým nechci se proto chlubit, že bych příslušel snad ke straně českého venkova, ale který přece jest velice potěšitelný, pokud se týká některých oborů naší výroby a sice právě našeho hospodářského průmyslu. Náš cukr, náš líh, náš slad, to jsou zdroje, kterými dnes hradíme přes 2 miliardy výdajů našeho rozpočtu. To znamená ale, že v budoucnosti můžeme mít plnou naději, že skutečně naše hospodářství finanční nebude pracovat s deficitem, nýbrž že jdeme vstříc lepší hospodářské budoucnosti.
Vážené Národní shromáždění,
nechci se o podrobnostech rozpočtu rozšiřovat,
k tomu jistě bude příležitost při
debatě speciální, ale v závěrku
bych chtěl pronésti jisté přání.
Mně se tak zdá, že tato debata o rozpočtu
jest jakousi labutí písní toho Národního
shromáždění. My se máme záhy
rozejíti a učiniti místo našim nástupcům
a jest tak v pořádku. My jsme vykonali svou povinnost,
vlastně ještě jsme nevykonali, ale máme
vykonat v nejbližších dnech, máme dát
naší republice ústavu a pak svým povolaným
a sice vůlí voličstva povolaným nástupcům
odevzdati další vedení politických věcí.
Mohou býti snad různé úsudky o tom,
jak dalece jsme svým úkolům vyhověli.
Jest možno, že snad ne vždy a ve všem, že
snad i při nejlepší vůli lecjakou chybu
jsme učinili, že snad jsme pracovali trochu chvatně
a kvapem, ale dá se to vysvětliti tou horečnou
chutí a tím živým přáním,
aby co možno nejdříve všechny nedostatky
zákonodárné byly odstraněny, které
jsou neblahým dědictvím bývalého
Rakouska, a aby všechny mezery byly vyplněny. A já
bych si jen přál, aby příští
Národní shromáždění, které
přijde, mělo tak dobrou vůli, jako měli
my, a aby po nás přišli lidé co nejlepší
a nejschopnější. My nevíme, kdo bude
v tom příštím parlamentě zasedati,
jen tolik víme, že to nebudou jen příslušníci
naší národnosti, nýbrž že
to budou příslušníci ještě
jiných kmenů a národností, které
v tomto našem státě s námi žijí.
A tu bych si přál, aby v tom příštím
našem parlamentu nebylo vůdci zásadou to, co
nás snad v tomto Národním shromáždění
dělilo, ty různosti názorů světových,
hospodářských a sociálních,
nýbrž aby v tom příštím
parlamentu bylo vůdčí myšlenkou to,
co nás bude musiti pojiti; a to bude celkový prospěch
našeho národa. (Výborně!) Toto
moje přání jsem chtěl tedy vysloviti
a já jménem republikánské strany československého
venkova odporučuji rozpočet tento ku přijetí.
(Potlesk.)