Zvláště vidíme vzorný příklad
u cizích drah. Mám na mysli dráhy německé,
kde zajisté nikdo nemůže vytýkati, že
by správa byla horší, než bývalá
rakouská, že by tam nebyl pořádek, ba
naopak konstatuji, že v Německu železniční
věda sama vyniká literaturou a svou naprostou vyspělostí.
A tu zajisté každého, i nepředpojatého
musí překvapiti, když uvedu několik
číslic, které jsou pro to směrodatné.
Tak na př. u finských státních drah,
které mají v celku přes 40.000 km, jichž
provoz se nedá vůbec srovnati ani s bývalým
rakouským, ani s naším, který je nepoměrně
dokonalejší, hustší a vyvinutější,
bylo úředníků v celku 218.000 a dělníků
340.000. Již z toho, že znají tam jen úředníky
a dělníky, je viděti, že rozumně
bylo tam počítáno s tím, že jedině
práce kancelářská může
býti nazvána prací úřednickou
a musí býti rozlišována od práce
fysické, manuelní. A tu u pruských státních
drah je v celku úředníků vysokoškolských
1430, středoškolských 67.000, nižších
150.000. Vidíme, že v celku proti středoškolskému
úřednictvu živel vysokoškolský
činí pouze 2 %. Uvážíme-li dále,
že z těch vysokoškolských úředníků
jsou z největší části technici,
poněvadž v čistě technické službě
musí býti inženýr a technicky vyškolený
vysokoškolský úředník, shledáme,
že právnické úřednické
síly téměř úplně mizí,
že se nedá snad ani o 1 % mluvit. Podobný příklad
máme též u bavorských státních
drah, které měří v celku 9000 km a
kde vysokoškolských úředníků
je 400 proti 4000 úředníkům středoškolským,
tedy ani ne 10 %, a z toho přes 3/4
jsou technikové, takže jen nepatrný zlomek
připadá na juristy. Nejlepší však
příklad jsou státní dráhy saské,
které specielně vynikají svou přesností.
Kdo jezdil po Sasku, ví, jak nádherně jsou
vystrojeny stanice, jak nádražní služba
je na minutu dodržována, víme, že v komisích
transportních, reklamačních saské
dráhy svými odborníky vynikaly a měly
vedoucí místa, a tu shledáváme k svému
podivu, že saské státní dráhy
při 35.000 úřednících v celku
i s nižším úřednictvem zaměstnávají
při své správě 37 vysokoškolských
úředníků, z toho většinu
techniků, takže de facto jurista má pouze vedoucí
místo, které je ryze právnické, totiž
hájení saských státních drah
proti různým soudním a jiným příhodám.
Chci se stručně zmíniti i o drahách
ruských. Ruské dráhy v době míru
vynikaly svou pohodlností i svou ekonomickou a obchodnickou
výnosností. Byly zkrátka a jednoduše
dobře vedeny, zajisté lépe, nežli rakouské
státní dráhy, které zůstávaly
pozadu i proti nejposlednějším zemím,
proti Turecku a j. A tu shledáváme, že u ruských
státních drah juristi vůbec nebyli zaměstnáni,
že všechna agenda komerční, administrativní
atd., byla vesměs praktikována vyškolenými
úředníky se středoškolským
vzděláním, kteří úplně
na tyto povinnosti a úkoly stačili. Jde právě
o výběr talentovaných jedinců, kteří,
když jsou dobře vyškoleni a když se jim
dá příležitost nabýti zkušeností,
dovedou naprosto ve všech záležitostech dráhy
vykonávati, co se od nich žádá.
Jak to vypadá u nás? Za Rakouska bylo celkem 10.000
úředníků a z toho vysokoškolských
2900 čili 18 %. Bylo známo, že na celém
světě nebylo drah, které by tak trpěly
nadbytkem vysokoškolského úřednictva,
jako státní dráhy rakouské. Výsledek
to mělo ten, že vážnost a, řekl
bych, přímo úcta k vysokoškolskému
úřednictvu klesala naprosto, neboť byly případy,
že v téže kanceláři totéž
konali a ještě dnes vykonávají písaři,
úředníci středoškolští
a vysokoškolští, a nikdo nemůže pochopiti
příčinu, proč by tu agendu nemohl
dělati ten, kdo úplně stačí
určitým vzděláním nižším.
U nás je stav stejný: Máme úředníků
v celku 6500, z toho vysokoškolských 1 - 100, tedy
plných 17 %. Kdo uváží, co to znamená,
když téměř 1/5
vyššího úřednictva je vysokoškolská,
ten pochopí, že není možno, aby podnik
jako dráhy měl tak hlubokou agendu, aby 1/5
veškerého úřednictva musila mít
vysokoškolské vzdělání, aby nestačil
jiný úředník na řádné
a dobré vyřízení určité
agendy. Z toho je juristů v ministerstvu 45, u státních
drah a v ostatních centrálách 101, techniků
jest u ministerstva 62, u státních drah 883, čili
dohromady 1100. To považuje státně-zřízenecký
výbor také za jeden z důvodů, které
rozhodně neprospívají ani juristům
ani ostatním úředníkům, neboť
podle našeho mínění má být
již vzhledem k významu vysokoškolského
vzdělání používáno tohoto
cenného materiálu jen tam, kde ho skutečně
je třeba a kde se dovede také skutečně
uplatnit. Já nemohu se šířiti o škodlivém
vlivu, který se přirozeně uplatňuje
také na potřebný dorost úřednický,
když není tak zaměstnán, jak jeho předběžné
vzdělání žádá, že
se zanedbá přirozeně, a námitky, které
činí vláda, že by snad nebylo dorostu
pro další vysoké úřady, to myslím,
že odpadá, a že to není vážná
námitka, neboť mezi 1100 vysokoškolskými
úředníky najde se dosti sil zdatných,
které by mohly zastávat hlavně vysoká
místa, pro ně předurčená.
Já konstatuji, že to je naprosto nehospodárné,
neekonomické jednání, když se takto
plýtvá cenným materiálem, jak musíme
považovat každého, kdo s dobrým prospěchem
absolvoval vysokou školu.
Další resoluce, která se rovněž
dotýká tohoto tématu, nedostatku konceptních
sil ve státní službě, je, že vojenská
služba zadržuje nám studující práv,
kteří zbytečně tam maří
čas, kteří lehko by byli postrádáni,
kteří lehko by byli nahrazeni; máme studenty,
kteří již pokročili ve svých
studiích, a vojenská správa nepouští
je domů, aby dokončili svá studia.
Je zajímavo, když v ministerských radách
všeobecně se žehrá na nedostatek právních
sil ve správě státní a když přísedící
této rady, ministr Národní obrany, nechce
vyhověti stálým nátlakům a
urgencím všech ostatních resortů, aby
konečně dal dovolenou, nebo vůbec propustil
veškeré studentstvo, které s dobrým
prospěchem studuje práva. A tu myslím, že
by se mnoho dalo napraviti, a žádám důrazně,
aby se tak stalo, neboť škoda, která tím
vzniká, že ti lidé jsou drženi ve službě
vojenské, je mnohem větší, než
prospěch, který branná moc naší
republiky získá.
Ale daleko vážnější problém
jest problém soudcovský. Co jsme slyšeli od
zástupce ministerstva spravedlnosti, pokud se jedná
o nedostatek soudců a hlavně dorostu soudcovského,
to přímo označili všichni členové
výboru za katastrofální a zvláště
s našeho hlediska za naprosto neomluvitelné a neudržitelné.
My nemáme vůbec dorostu. Skutečnost je, že
německých kandidátů soudcovských
je nadbytek, českých kandidátů vůbec
není. Čeští právníci,
bohužel, všichni hledají pohodlnější
místa ve státních službách, zvláště
u železnic, nechtějí se podvoliti těžkým
zkouškám soudcovským a také těžším
službám a výsledek toho jest, že trpíme
zde nadbytkem německého dorostu, ale že nám
schází dorost československý.
Další moment je ten, že se poznalo, že vojenská
správa zadržuje stále ještě soudce,
kteří by mohli ihned platné civilní
služby vykonati. Zadržuje je jednak z toho důvodu,
že prý je potřebuje pro své soudnictví
vojenské, ale byly pozorovány případy,
že v řadovém vojsku jsou soudcové jako
důstojníci zadržováni, ačkoliv
vojenská správa ví, že trpíme
takovým nedostatkem, že každý jednotlivec
je v soudcovské službě naprosto nepostradatelný.
Hlavně veliký nedostatek jeví se na Slovensku
a v Přikarpatské Rusi, kde nemůžeme
při nejlepší vůli žádné
soudcovství zavésti. Ba bylo poukázáno
na případ, že byli již v červnu
a červenci někteří soudcové
z řadového vojska, z důstojnického
sboru propuštěni, ale že sami neměli dobrou
vůli nastoupiti do civilních služeb a že
dodnes nedostavili se do svého služebního místa
a že veškeré urgence byly marny, že generálové
nadržovali těm důstojníkům a,
když nechtěli dobrovolně jíti, že
je zkrátka nepustili. To jest ovšem veliký
nedostatek discipliny a myslím, že také to
nesvědčí ani těm soudcům, kteří
dávají přednost pohodlné službě
vojenské před svými povinnostmi občanskými.
V tom směru navrhujeme také resoluci, která
má vyhověti tomuto velikému nedostatku soudců.
Veškeré důvody, které vojenská
správa uvedla, jsou nepatrnými proti ohromným
škodám, které trpí národ, veřejnost
a občanstvo právě nedostatkem českých
soudců. Při té příležitosti
bylo také vzpomenuto toho, že soudcovský stav
u nás již dávno měl býti vyzbrojen
výhodami, které odpovídají jeho postavení,
jeho zodpovědnosti a nezávislosti. Bohužel,
že stále se ještě žehravě
hledí na to, když některý stav úřednický
má dostati poměrně nepatrné výhody.
Bude povinností vlády, aby hleděla, aby jednak
hmotně učinila soudce nezávislými,
aby jednoduše a zkrátka učinila soudcovský
stav takovým, aby každý byl povýšen
a spokojen, když se k němu může dostati.
To je zajisté nutno, aby konceptní úředníci,
aby naši právníci nedávali přednost
stavu, kde jest pohodlná služba, kde jsou privileje,
kde však práce neodpovídá hodnotě
právnického studia a vědění.
Další resoluce, která byla přijata,
týká se ještě posledního momentu,
o kterém výbor státně-zřízenecký
jednal, a sice toho, že bylo pozorováno, že se
do státní služby hlásí jen v
krajním případě čekatel, protože
fakticky jeho hospodářské poměry ve
státní službě jsou tak ubohé,
že dává, pokud může a má
konnexe - přednost soukromé službě lépe
honorované. Výbor státně-zřízenecký
lituje, že vláda tak dlouho odporuje dávnému
spravedlivému požadavku, aby válečná
léta vojenská u těch čekatelů,
kteří přímo z vojny nebo dnes z vojenské
služby vstoupí do státní služby,
aby tato léta byla stejně honorována, jako
civilním úředníkům a zaměstnancům,
kteří již v době válečné
sloužili, aby oni čekatelé, kteří
přirozeně vyššího věku dosáhli
válkou, - nejedná se již o ty mladíky
18 - 20 - 22leté, kteří jdou do služby,
jak dříve, dnes jedná se o lidi starší
- aby se jim náhrady dostalo za onu dobu, kterou strávili
vlastně také ve státní službě,
v zájmu národa i v zájmu státu, t.
j. za službu válečnou.
Proto není možno, aby se odkládalo s touto
otázkou. Dokud není vyřízena, nebude
rozhodně dosti dorostu a petentů na místa
úřednická. Stejně musí býti
také vyřízeny i jiné otázky
hospodářské čekatelů našich,
to jest souhrn veškerých otázek, které
již organisace čekatelů a aspirantů
a různých těch mladých úředníků,
přímo z řad vojenských vyšlých,
podala a které výbor státně-zřízenecký
nemůže meritorně vyříditi, jelikož
znamenají také změnu pragmatiky a zákona,
a že je nutno řešiti je cestou zákonnou.
Proto žádá výbor státně-zřízenecký,
aby vláda sama v nejbližší době,
rozhodně ještě v tomto shromáždění,
podala osnovu zákona, kterou se řeší
hospodářské otázky a služební
poměr úřednických čekatelů.
To by byly momenty, které všechny uvážil
státně-zřízenecký výbor,
když jednal o této otázce, a jest vidno, že
neobmezoval se jenom na vlastní návrh vládní,
nýbrž že uvažoval o příčinách,
z jakých nedostatek konceptních sil se jeví.
Doporučujeme nejen Národnímu shromáždění
ku přijetí zákon a resoluce, ale hlavně
vládě, aby resoluce, které zajisté
budou přijaty, byly vážně pojímány,
aby vláda vážně studovala tuto otázku,
jednak, jak by dostatečný počet konceptních
sil získala jednak ale, jak by zabránila znehodnocení
juristických studií, znehodnocení úřednictva
vysokoškolského a jak by na druhé straně
ekonomicky hleděla sorganisovat službu státní
tak, aby zbytečně se nevyhazovalo tam, kde toho
není třeba, aby se služba zdemokratisovala
a aby vůbec byla moderně vedena a ne ve starém
duchu rakouském, jak se dosud, bohužel, i v této
otázce používání jednotlivých
sil děje. (Výborně! Potlesk.)
Předseda (zvoní): Ke slovu není
nikdo přihlášen. Debata odpadá. Přistoupíme
k hlasování. Prosím o zaujetí
míst. (Děje se.)
Poněvadž zákon, navržený ve zprávě
státně-zřízeneckého výboru,
má pouze 2 paragrafy a žádný pozměňovací
návrh učiněn nebyl, budeme hlasovati o něm
v celku. (Námitky nebyly.) Námitek proti
tomu není.
Kdo souhlasí s §§ 1. a 2. zákona, jakož
i s nadpisem jeho, jak jest obsažen ve zprávě
státně-zřízeneckého výboru,
prosím, aby povstal. (Děje se.)
To je většina. § 1. a 2. s nadpisem zákona
jsou schváleny.
Přeje si pan zpravodaj slova ke druhému čtení?
Žádná korektura?
Zpravodaj posl. Navrátil: Nikoli.
Předseda: Kdo souhlasí se zákonem,
přijatým právě ve čtení
prvém, také ve čtení druhém,
prosím, aby povstal. (Děje se.)
To je většina. Zákon je schválen
také ve druhém čtení.
Přeje si pan zpravodaj slova k resolucím?
Zpravodaj posl. Navrátil: Nikoli.
Předseda: Není tomu tak. Budeme tedy hlasovati
o pěti resolucích, obsažených ve zprávě
státně-zřízeneckého výboru.
Kdo souhlasí s těmito resolucemi, prosím,
aby povstal. (Děje se.)
To je většina. Také pět resolucí,
navržených státně zřízeneckým
výborem, je schváleno, a tím tento
odstavec denního pořadu je vyřízen.
Tím bychom měli vlastně vyřízen
také celý dnešní pořad pracovní.
Porada pánů předsedů klubovních
doporučuje, aby denní pořad dnešní
rozmnožen byl o další dva odstavce, a to o
zprávu zemědělského výboru
o návrhu Josefa Špačka a druhů
tisk č. 1953, aby byl neprodleně vydán zákaz
vývozu obchodních krmiv. Tisk 2177,
a dále
zprávu zemědělského výboru
o návrhu členů Národního shromáždění
Františka Mašaty, Rud. Malíka,
Frant. Zíky a společníků, aby
bylo zásobeno zemědělství republiky
československé strojenými hnojivy Tisk 2201.
Kdo souhlasí s tím, aby tyto dva odstavce byly dány
na denní pořad dnešní schůze,
prosím, aby povstal. (Děje se.)
To jest potřebná dvoutřetinová
většina, přistoupíme ku projednávání
těchto dvou odstavců.
Nejprve k zprávě zemědělského
výboru o návrhu Josefa Špačka
a druhů, tisk č. 1953, aby byl neprodleně
vydán zákaz vývozu obchodních krmiv.
Tisk 2177.
Zpravodajem jest pan kol. dr. Rambousek, uděluji
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Rambousek: Vážené
Národní shromáždění!
Desolátní stav, v jakém nachází
se dnes naše hospodářství, není
možno odstraniti nějakým dovozem snad, poněvadž
k tomu by bylo zapotřebí daleko více a, i
kdybychom dovezli veškerý dobytek z celého
Švýcarska, nedoplnili bychom stavu našeho dobytkářství
na míru předválečnou. Jest nutno,
abychom hledali jiné cesty, kterými bychom zvýšili
stav našeho dobytka a kterými bychom také zvýšili
naše mlékařství, poněvadž
i v tomto ohledu jest naše republika velmi zanedbána.
Jest nutno, abychom hledali všechny prostředky, jimiž
bychom mohli zlepšit stav dobytka.
Z nejdůležitějších těchto
prostředků jest zvýšení krmení
dobytka, který za války také velice strádal,
poněvadž musel býti vyživován nejrůznějšími
náhražkami, ne valně cennými, a tyto
byly hlavní příčinou celkového
poklesu stavu dobytka. Dnes, kdy zůstává
velká většina nezpracovaných výrobků,
které dříve vyvážely se za hranice,
u nás k disposici, máme možnost, abychom tyto
výrobky zachytili a nedovolili jejich vývoz za hranice.
Jest to tím důležitější,
ježto se zjistilo, že nejen soukromníci, ale
také úřady vyvážely pokoutně.
(Místopředseda Konečný přejímá
předsednictví.) Je tudíž nutno,
aby bylo co nejdříve přikročeno k
vydání zákazu, a proto zemědělský
výbor doporučuje, aby Národní shromáždění
odhlasovalo následující resoluci:
"Vláda se vyzývá, aby bezodkladně
vydala zákaz vývozu veškerých krmiv.
Vývoz náhražkových a méně
hodnotných krmiv budiž po patřičně
přísné kontrole případ od případu
povolován, pokud jich naše zemědělství
nebo průmysl může postrádati."
Místopředseda Konečný (zvoní).
K slovu není nikdo přihlášen, debata
odpadá, přikročíme k hlasování.
Kdo souhlasí s resolucí pana zpravodaje, právě
přečtenou, dle zprávy zemědělského
výboru, prosím, aby povstal. (Děje se.)
To jest většina, resoluce se schvaluje a tím
jest tento bod denního pořádku vyčerpán
a přikročíme k dalšímu bodu a
tím jest
zpráva výboru zemědělského
o návrhu členů N. S. Fr. Mašaty,
Rudolfa Malíka, Fr. Zíky a spol.,
aby bylo zásobeno zemědělství republiky
československé strojenými hnojivy tisk
2201. Zpravodajem jest občan dr. Rambousek, uděluji
mu slovo.