Úterý 20. ledna 1920

Schůze zahájena ve 2 hod. 25 min. odpol.

Přítomni:

Předseda: Tomášek,

místopředsedové: Dula, dr. Hajn, Konečný, Udržal;

zapisovatelé: Bradáč, dr. Slávik;

větší počet členů Národního shromáždění.

Zástupcové vlády: Předseda vlády: Tusar a člen. vlády: dr. Beneš, Habrman, dr. Hejdler, dr. Hodža, Prášek, Staněk, Švehla, dr. Veselý.

Z kanceláře sněmovní: JUDr. Haasz, tajemník sněmovní, zástupce jeho JUDr. Trmal.


Denní pořad

108. schůze Národního shromáždění československého v úterý dne

20. ledna 1920 o 2. hodině odpolední.

Zpravodaj G. Navrátil. Zpráva výboru státně-zřízeneckého o vládním návrhu zákona (tisk č. 2136), jímž se stanoví úchylka od ustanovení § 69. zákona ze dne 25. ledna 1914, č. 15 ř. z., o služebním poměru státních úředníků a státního služebnictva (služební pragmatiky). (Tisk 2181.)


Předseda (zvoní): Národní shromáždění je schopno se usnášeti. Zahajuji schůzi.

Nepřítomnost svou omluvili:

churavostí: Bechyně (na neurčito), Okleštěk (na neurčito), Karel Svoboda (na neurčito), dr Srdínko, dr Vaněk a Rouček;

zaměstnáním: Bradáč (na neurčito), Malík, Brožík, Burián;

dále Štěpánek (na neurčito);

onemocněním v rodině: Buříval.

Tiskem rozdány tyto tiskopisy. Žádám pana sekretáře, aby je přečetl.

Sněmovní tajemník dr Haasz (čte):

Tisk 2168. Odpověď min. školství a národní osvěty na dotaz členů Národního shromáždění Freimana, J. Kopečka a soudr. o řádném vybudování škol obecných a občanských, zřízených podle zákona ze dne dubna 1919.

Tisk 2169. Odpověď min. školství a národní osvěty na dotaz člena Národního shromáždění K. Brožíka a soudr. o poměrech a vybudování českého školství v jazykově smíšených okresích.

Tisk 2170. Odpověď min. pro zásobování lidu na dotaz členů Národního shromáždění Jos. Šamalíka, Fr. Mlčocha, Fr. Navrátila a soudr. pro rekvisice polních plodin, provedené u rolníků a domkářů v Břestě na Moravě.

Tisk 2171. Odpověď min. financí na dotaz člena Národního shromáždění dra Matouška a soudr. o neoprávněném zadržování peněz při akci kolkovací.

Zástupce sněmovního tajemníka dr. Trmal (čte):

Výborům přikázáno z předsednictva:

Výboru živnostenskému:

Tisk 2155. Návrh členů N. S. Vl. Hatláka, Vil. Votruby, V. Rebše, Fr. Petrovického, A. Sládka a druhů na změnu § 115. odst. 6. novely živnost. řádu z roku 1907.

Tisk 2156. Návrh členů N. S. Vl. Hatláka, dra Jar. Budínského, Vil. Votruby a druhů o zřizování soukromých škol obchodních a odborných. (Současně přikázán též výboru kulturnímu.)

Výboru kulturnímu:

Tisk 2157. Návrh člena N. S. Jos. Ulricha a soudr. na zřízení Obchodní akademie v Berouně.

Výboru pro pozemkovou reformu:

Tisk 2158. Návrh členů N. S. Vl. Drobného, Josefa Svozila, Jana Srnce, Al. Konečného a spol. na doplnění zákona o statku obecním ze dne 17. července 1919 č. 421.

Výboru rozpočtovému:

Tisk 2159. Návrh členů N. S. Jaroše, Konečného, Bradáče a soudr., aby město Vysočany bylo zařazeno do pražské třídy místních přídavků k platům státních zaměstnanců. (Současně přikázán též výboru státně-zřízeneckému.)

Výboru soc.-politickému:

Tisk 2160. Návrh členů N. S. dra Budínského, Al. Konečného, M. Piláta, Jar. Roučka, Jana Šrámka a soudr. na umístění čs. ústavu pro výrobu sér (lékařské části), t. č. v Hranicích, do Ivanovic na Hané.

Předseda: Výborům z předsednictva přikázáno:

Výboru právnímu:

Tisk 2172. Vládní návrh zákona o prozatímní úpravě činnosti advokátních a notářských komor na Slovensku.

Vláda navrhuje, aby o návrhu byla podána zpráva ve lhůtě 5 dnů. Jest snad proti tomu námitka? (Nebyla.) Není tomu tak. Lhůta jest povolena.

Výboru rozpočtovému:

Tisk 2173. Vládní návrh zákona, kterým se pozměňuje ustanovení zákona ze dne 7. července 1871, čís. 112 ř. z., o zkouškách a periodických přehlídkách parních kotlů. (Současně přikázán též výboru technickému a živnostenskému.)

Vláda žádá, by o návrhu podána byla zpráva do čtrnácti dnů. Je snad námitka proti této lhůtě? (Nebyla.) Není. Lhůta tato jest povolena.

Dále výboru rozpočtovému příkázán:

Tisk 2174. Vládní návrh zákona, kterým se povoluje úvěr a zřizuje stavební fond pro novostavby parlamentu, státních úředních budov, vysokých škol a jiných monumentálních státních budov ve Velké Praze. (Současně přikázán též výboru technickému.)

Vláda navrhuje, aby o návrhu byla podána zpráva do 5 dnů. Jest snad proti této lhůtě nějaká námitka? (Nebyla.) Není. Také proti této lhůtě námitky nejsou. Lhůta jest povolena.

Dále výboru brannému přikázán byl:

Tisk 2180. Vládní návrh zákona o stanovení mírového početného stavu československého vojska.

Vláda žádá, by o návrhu byla po dána zpráva ve lhůtě 10 dnů. Jsou snad proti této lhůtě nějaké námitky? (Nebyly.) Také proti ní nejsou. Lhůta jest povolena.

Konečně výboru zemědělskému přikázán byl:

Tisk 2196. Návrh čl. N. S. Fr. Mašaty, Jos. Sechtra, Jar. Marka a spol. na výpomoc drobným zemědělcům při opatřování a nákupu červeného jetelového semene z peněz státních.

Navržena jest lhůta 8 denní. Jest snad námitka proti ní? (Nebyla.) Také proti ní není žádné námitky. Jest povolena.

Z předsednictva přikázal jsem výboru imunitnímu:

Žádost okresního soudu pro přestupky v Praze, odd. II., čís. U II. 2/20-I., ze dne 8. ledna 1920, za svolení k trestnímu stíhání člena N. S. Frant. Humelhanse pro přestupek podle § 17 zák. o tisku.

Jednací zápisy o 106. a 107. schůzi N. S. Č. byly vyloženy po 48 hodin ve sněmovní kanceláři.

Protože písemné námitky proti nim podány nebyly, jsou podle § 77. jednacího řádu schváleny a budou podle § 79. téhož řádu vytištěny.

(Zvoní): Přistupuji

k dennímu pořadu

dnešní schůze. Nejprve ke

1. zprávě výboru státně-zřízeneckého o vládním návrhu zákona (tisk č. 2136), jímž se stanoví úchylka od ustanovení § 69. zákona ze dne 25. ledna 1914, č. 15 ř. z., o služebním poměru státních úředníků a státního služebnictva (služební pragmatiky). (Tisk č. 2181.)

Zpravodajem jest p. kolega Gustav Navrátil. Uděluji mu slovo.

Posl. Gustav Navrátil: Velevážené shromáždění! (Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Posl. Gustav Navrátil (pokračuje): Záležitost, o které jedná vládní návrh, t. j. na dočasné suspendování § 69. pragmatiky, který se týče předepsaného pětiletí praktické služby před tím, než dotyčný konceptní úředník jest povolán do centrální služby, zdá se na první pohled býti bezvýznamnou. Státně-zřízenecký výbor také těžce rozhodl se, aby vládní návrh byl přijat a sice proto, že důvody, proč i rakouská vláda tuto podmínku povolávání mladších úředníků konceptních do centrální služby kladla, byly jistě vážné. A ty důvody také i dnes trvají a - bohužel - dle našeho přesvědčení a dle citů úřednictva státního snad ještě ve větší míře, než dříve. Důvodem hlavním byl ten, aby z protekčních momentů nebyly povoláváni jednotliví mladí úředníci, aby jim nebyla dávána přednost před staršími zasloužilými pracovníky, aby jednoduše, zkrátka strýčkování, které dříve se v úřadech objevovalo, nebylo uplatňováno.

Státně-zřízenecký výbor uznal však důvody, které vláda uvádí, a to ohromný nedostatek konceptního dorostu, hlavně právnického úřednictva v různých resortech státní služby, použil však této příležitosti a shrnul veškeré tyto i jiné momenty a důvody, kterých vláda neuvádí, do pěti resolucí, které mají vlastně úplně vyčerpati veškerou tu velikou a důležitou materii, jakou jest používání konceptního úřednictva ve státní službě vůbec.

Já proto hlavní důraz dávám na obsah resolucí, které byly přijaty.

První a nejhlavnější resoluce spočívá na prosté nedůvěře úřednictva státního ve spravedlnost vyšších instancí, pokud se jedná o jmenování úřednictva a pověřování různými významnými a čelnými funkcemi, neboť pozorováno bylo, že to, co se stalo hlavně po převratu, skutečně převyšuje veškeré dosavadní zvyklosti, výtky a námitky, které byly činěny dřívějším správám v Rakousku. Je známo, že byl podán zvláštní návrh v Národním shromáždění, aby byla prozkoumána veškerá jmenování a jejich motivy a důvody, proč někteří úředníci překotně byli jmenováni a dosazeni na významná místa.

Státně-zřízenecký výbor zabýval se touto otázkou důkladně; uznal však, že bez materiálu, bez statistiky, jednoduše zkrátka bez statutu úřednického nemůže vůbec zkoumati oprávněnost jednotlivých překotných jmenování. Proto usnesl se na tom, že zřídí se zvláštní komise, která má materiál sama zpracovati. Komise tato žádala od vlády, aby jí statistická data - statusy totiž - byla předána. To se dosud nestalo. Právě proto první resoluce vyznívá v urgenci, ve výzvu, aby vláda konečně tomuto požadavku státně-zřízeneckého výboru vyhověla.

Velevážené shromáždění! Dnes není překážek žádných, jak víme, ve všech resortech jsou již důkladné seznamy s potřebnými daty veškerého úřednictva pořízeny. A není důvodu, proč by státně-zřízeneckému výboru nebyly seznamy dány k disposici. Ba právě zdá se, že jsou to důvody, které vlastně jsou vlastní příčinou zla, to jest, že vláda sama jest si plně vědoma mnohých přehmatů, které v tomto směru byly učiněny. Považujeme i toto upokojení úřednictva za veliké dobro a za moment důležitý, aby úřednictvo s důvěrou větší vzhlíželo i k centrálním úřadům svým.

Druhá resoluce jest ale ještě daleko významnější. Týká se vlastního zla, řekl bych, v kořenu a sice onoho zla, kterého se nemůžeme zbaviti, které již za Rakouska škodilo a podlamovalo veškeru činnost centrálních úřadů, t. j. toho zla, že používá se často na místech, kde toho není naprosto zapotřebí, úředníků s vysokoškolským vzděláním, kde by naprosto stačil a úplně spolehlivě a dostatečně službu konal úředník s nižším vzděláním, s náležitou praxí a kvalifikací. Při této otázce mám na mysli hlavně železnice. Kdo zná železniční administrativu, ví, jak se tam přímo plýtvá cenným materiálem vysokoškolského vzdělání, nemůže schvalovati, že naše česká republika úplně kráčí v šlépějích bývalého Rakouska, ba dokonce i v tomto směru je předhonila. Chci přednést malá statistická data, aby bylo zřejmo, jak hluboko ještě trváme na zbytečném byrokratismu, na zbytečném byrokratickém zvětšování agendy, na zbytečném zveličování věcí, které jsou na první pohled jednoduché, a to vše na úkor praktického vyřizování a praktické služby.

Chci poukázati na to, jak za dřívější doby, dokud ještě státní dráhy rakouské nebyly zorganisovány na základě zákona z roku 1896, soukromé dráhy svůj podnik vedly řádně, rozumně, aktivně a obchodním duchem. Tehdy před 20 - 25 lety zajisté při stejném významu podniku samého byl právník ve službě železniční velmi ojedinělým zjevem. Byl skutečně jen tam uplatňován, kde toho bylo nutně zapotřebí, zastával dráhu v právních sporech, tak že právník jako úředník měl vážnost a vliv. Později počala se obsazovati i místa, která dříve jen písaři, tudíž ani ne snad středoškolským úředníkem, ale i písaři byla plně zastávána, právnickým dorostem a tak se vyvinuly poměry, že právnický živel počal v centrální službě převyšovati veškerý druhý živel, který prakticky pojímal své služební povinnosti.

Ten zdravý praktický poměr zůstal dosud jen u soukromých drah. Máme zajisté podniky, které mají stejné povinnosti, jako státní dráhy. Poukazujeme na buštěhradskou dráhu, ústecko-teplickou, jižní dráhu a ku podivu shledáváme, že různé agendy, které u státních železnic jsou výhradní doménou právních sil, zastávají síly středoškolské s naprostým úspěchem, ba dokonce, že vyvinuli se tam geniální jednotlivci, kteří vynikají i v literatuře a jsou na konferencích, které se občas pořádají, vynikajícími členy a odborníky. U státních drah bohužel zanedbáván byl středoškolský dorost a jeho výchova a tak stalo se, že se počínají u státních drah naprosto zbytečně a nehospodárně zaměstnávati právnické síly na místech, kde toho není skutečně zapotřebí.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP