Úterý 13. ledna 1920

Pokud jde o dráhu Velké Popovice-Stránčice, jest to soukromá vlečná dráha tovární, kde nemáme žádného podkladu, ani koncesních listin, abychom přinutili majitele, aby zveřejnil tuto dráhu. Majitel sám ochotně vyšel vstříc státním železnicím a sice tím, že umožňuje dopravu nákladů, která však jest omezena na jednotlivé zájemníky, a proto žádáme, aby vzhledem k tomu, že zařízení, která tam jsou, úplně stačí, byla pravidelná nákladová doprava neodkladně zavedena. Pokud jde o dopravu osob, aby dle možností také se hledělo k tomu, aby v brzké době byla umožněna. Zde nejedná se jenom o to, vypraviti tuto místní vlečnou dráhu, abych tak řekl, na normální provoz osobní. Zde jedná se při trochu dobré vůli státních železnic, aby se tamějšímu obyvatelstvu tím, že by jednotlivým nákladním vlakům, které obsluhují průmyslový podnik, se přidal osobní vůz, umožnilo, aby obyvatelstvo, pokud si toho přeje, této dopravy používalo. Výtky eventuelní nebo námitky železnic státních, že by snad připojení nebylo skvělé, že by nebylo úplné, nejsou podstatné, neboť jest to věcí tamního obyvatelstva, když nebude chtíti používati této dopravní možnosti. Ale nevyzkoušeti této věci a předem již říci, že by se nepoužívala, to myslím, že není na místě, proto bych doporučoval, aby právě na zkoušku ke všem těm obsluhujícím vlakům, které jezdí do Velkých Popovic, se přidal osobní vůz, aby se umožnilo tím obyvatelstvu aby ho mohlo používati pro dopravu mezi Stránčicemi a Velkými Popovicemi.

Myslím, tím že by se úplně tamním potřebám vyhovělo, a jsem přesvědčen, že statistika, která nám byla dána ministerstvem železnic, není správná, nýbrž naopak že daleko větší frekvence se docílí. To bude ostatně dostatečným důkazem a dokladem toho, že jest nutno, aby na této trati osobní doprava co nejdříve byla zavedena. Proto ji co nejvřeleji doporučuji. Já prosím, aby resoluce, kterou dopravní výbor v tom směru přijal, byla slavným Národním shromážděním přijata. (Potlesk.)

Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen. Debata odpadá. Přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Jest nám hlasovati o resoluci, obsažené ve zprávě dopravního výboru. Mám ji snad přečísti? (Hlasy: Ne.) Budeme hlasovati o ní, jak jest vytištěna ve zprávě.

Kdo souhlasí s třídílnou resolucí, obsaženou ve zprávě dopravního výboru, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Resoluční návrh, obsažený ve zprávě dopravního výboru, jest přijat.

Tím jest tento odstavec denního pořádku vyřízen a přistoupíme k 6. odstavci, jímž jest

6. zpráva živnostenského výboru o návrhu členů Národního shromáždění dra Kubíčka, J. Vraného a soudr. (tisk č. 832), aby byl zřízen státní ústav pro zájmy domácího průmyslu československého při ministerstvu obchodu (tisk č. 2110).

Zpravodajem jest pan kol. Hatlák, uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Hatlák: Slavné Národní shromáždění!

Návrh dra Kubíčka sleduje účel, aby pro podomácký průmysl v Československé republice, v němž napočteno bylo v Čechách, na Moravě a ve Slezsku na 300.000 příslušníků, zřízen byl státní ústav pro zájmy podomáckého průmyslu československého při ministerstvu obchodu. Do oboru působností tohoto ústavu měla by patřiti:

a) statistika všech druhů podomáckého průmyslu;

b) financování výroby jednotlivců a družstev;

c) zřizování družstev výrobních, odbytových, tržnic a výstav na výrobky;

d) odborná školská výchova, kursy a kočovní učitelé pro domácký průmysl;

e) podpora levného nákupu surovin a získávání odbytu výrobků pro státní ústavy a jiné;

f) řádná zákonná úprava a ochrana domáckého průmyslu;

g) zřízení mzdových úřadův a dozorčích orgánů pro minimální mzdy osob pracujících v domáckém průmyslu;

h) péče o řádné úrazové, nemocenské, starobní a invalidní pojištění příslušníků domáckého průmyslu;

ch) ochranné známkování domácké práce československé;

i) podpora svépomocné organisace a tisku podomáckého průmyslu;

j) péče o příděl půdy těm, kteří nenalézají dostatek výživy v domáckém průmyslu.

Připojíme-li k tomu výpočet podomáckých výrobců, jak jej uvádí návrh, t. j. průmysl tkalcovský, cvočkářský, dřevařský, vařečkářský, sklářský, košíkářský, obuvnický, pletařský, síťařský, hračkářský, vyšívačský, krajkářský a j., vidíme, že navrhovatelé šlí daleko za ustanovení zákona o úpravě pracovních a mzdových poměrů domácké práce, kterýž pokládá

a) za domácké dělníky osoby, které se zaměstnávají výrobou neb zpracováním zboží mimo provozovnu svých zaměstnavatelů, zpravidla ve svých obydlích a neprovozují živnosti podle živnostenského řádu;

b) za skladovní mistry (skladní mezi podnikatele, štukmistry), živnostníky výrobních odvětví, v nichž se zboží vyrábí domáckou prací, zabývají-li se výrobou nebo zpracováním tohoto zboží z příkazu podnikatelů na sklad; při tom nerozhoduje, dodávají-li sami látky potřebné ke zpracování, ať úplně, ať částečně, a pracují-li vedle toho též pro své zákaznictvo;

c) za dílenské pomocníky, živnostenské dělníky (§ 73. živnostenského řádu), kteří jsou zaměstnání v podniku skladovních mistrů nebo podnikatelů;

d) za podnikatele (výrobce, obchodníky: skladaře) osoby, které dávají vyráběti zboží skladovními mistry nebo domáckými dělníky ať přímo, ať sprostředkovateli;

e) za sprostředkovatele (faktory) osoby, kterých podnikatelé užívají ke styku s domáckými dělníky nebo se skladovními mistry.

Ve smyslu sociálně-statistického kongresu v r. 1876 dotýká se tedy návrh kromě podomáckého dělnictva průmyslového také t. zv. domácího průmyslu starého: národního nebo tradicionelního, který vykonává se jako vedlejší zaměstnání zemědělstvím se zabývajících osob, a domácího průmyslu, provozovaného v lůně rodiny ku vlastní potřebě, nebo jako předmětů památkových.

A nejen s toho hlediska je nutno o návrhu uvažovati a jednati. Ale nutno si uvědomiti, že při celkovém luštění otázky péče o podomácký průmysl setkáváme se opětně se všemi kompetencemi ministerskými, které nejsou věci na prospěch. Legislativní a sociální věci ponechává si ministerstvo sociální péče, o hospodářsko-didaktické věci vedle ministerstva obchodu dělí se ministerstvo národní osvěty, které zejména silně zasahuje do otázky zřizování státních pracovních dílen, kursův a ústavů pro povznesení lidového průmyslu, kteroužto činností silně zasahuje do kompetence ministerstva obchodu, jež své technické a obchodní podpoře t. zv. místních odvětví průmyslu domáckého hověti může jen tehdy, když bude mu umožněno, tento domácký průmysl pro hospodářské a technické zvelebování vzdělati.

Otázku tuto nutno proto stejně naléhavě luštiti s otázkami jinými, aby došlo se k cíli a k eventuelnímu uskutečnění plánu navrhovatelův, a budou musiti i zde příslušná ministerstva dohodnouti se, jakým způsobem o zvelebení lidového průmyslu starati se mají. Usnesením Nár. shromáždění o úpravě pracovních a mzdových poměrů domácké práce s pojetím sociální péče o výrobce textilní, oděvu, prádla a obuvi, dále o výrobce sklářské a perleťového zboží podomácku provozovaného, konečně pak usnesením, že podle zvláštních poměrů toho kterého výrobního odvětví možno i další obory pojmouti do ustanovení tohoto zákona, odpadá na pohled velmi mnoho starostí a požadavků navrhovaného ústavu, neboť o věci tyto starati bude se třeba, pokud se týče odst. a, f, g, h, politické správě, živnostenským inspektorům, zdravotním inspektorům a dokonce i příslušným nemocenským pokladnám. Ve skutečnosti však působnost zákona v oboru péče o podomáckou práci je poměrně nepatrná vůči tomu, co právě v tomto směru vykonati by se mělo a vykonáno býti musí.

Pováží-li se, že v Československé republice zabývá se skoro 5 % všeho obyvatelstva prací podomáckou různých oborů, tu je zřejmo, že vedle zákonné ochrany musí nastoupiti i další orgánové, kteří o podomácký průmysl po stránce didaktické, hospodářské a technické starati se musí. A tu přicházíme k otázce, jakým způsobem tomu hověti.

Luštění otázky podomáckého průmyslu jest vůbec těžkým problémem, neboť postupují v něm proti sobě ostrou měrou dobro i zlo. Kde na jedné straně lidskost a starost o zachování podomáckého lidového umění ponouká ujímati se domáckého průmyslu, na straně druhé důležité požadavky zájmové vystupují proti výrobě podomácké. Jest známo, že jak živnostníci, tak i dělnictvo vidí v podomácké práci poškozování svých zájmů, neboť na mnohých místech pod rouškou domácí práce, domácího neb hospodářského vedlejšího zaměstnání domácí práce hraničí s nedovoleným provozováním živnosti řemeslné, jejíž majitelé vyhýbají se povinnostem živnostenskoprávním i společenstevním, a tu každá snaha, pomáhati tomuto oboru práce, vykládána jest jako podpora t. zv. fušerství. Přehlédnuto při tom zůstává, že nejedná se a nemůže se ani jednati o organisaci všech druhů domácí práce, což jest vzhledem k roztříštěnosti tohoto průmyslu nemožno, kteréž jak živnostnictvo, tak i dělnictvo samo po léta se dovolává, a to z toho důvodu, aby podomáčtí dělníci, zabývající se výrobou řemeslných výrobků, byli organisováni tak, aby se mohli státi členy nebo příslušníky buď živnostenských společenstev, nebo jako dělníci plnoprávnými občany se vší právní ochranou před dosavadními zaměstnavateli, kteří v honbě za výdělkem tělesně i duševně podomácké pracovníky hubí a sociálně ničí. Z těchto důvodů je nutno, aby v republice Československé v obor podomáckého průmyslu důkladně všemi činiteli bylo zasáhnuto.

Zajímavo je, že na Moravě uloženo bylo zemské radě živnostenské stanovami pečovati o podomácký průmysl. Zní to skoro paradoxně, ale je tomu tak. Jakým způsobem si počínala tato instituce v tomto oboru, je také zajímavo, a to v několika směrech.

Zemská rada živnostenská na Moravě již roku 1907, tedy v rok svého založení, zahájila anketu a šetření o podomáckém průmyslu moravském a vyslovila své politování nad tím, že práce v tomto směru roku 1897 živnostenskými inspektory podniknutá považována byla za výjimečnou, tak že šetření ve příčině práce podomácké a zkušenosti takto jednou získané a sesbírané nebyly dále doplňovány, čímž namáhavá a záslužná práce tato se znehodnotila a, bude-li se chtíti ve prospěch této kategorie pracujícího lidu něco učiniti, bude se musit započíti s prací novou, právě proto, že rakouská vláda nechala platiti po vykonaném šetření opětně odstavec 5. lit. e) cís. pat. ze dne 20. prosince 1859, č. 227 ř. z., podle něhož nepodléhají živnosti, které jsou vedlejším zaměstnáním domácím a které provozovány bývají osobami ku vlastní domácnosti vůbec nenáležejícími, ustanovením živnostenského řádu, z čehož podle litery zákona nastal předpoklad, že domácí práce vymyká se působnosti živnostenských inspektorů, ustanovených na základě zákona ze dne 17. června 1883, č. 117 ř. z., jichž dozoru podléhají toliko živnosti po živnostensku provozované, a následkem čehož tito více si toho průmyslu nevšímají.

Jako sčítání domácího průmyslu roku 1902 obchodními komorami, tak také práce živnostenské rady, sledující týž účel, byla více méně problematickou. A tu počalo se uvažovati o jiném, účelnějším způsobu poznání poměrů podomáckého průmyslu a došlo se ku přesvědčení, že dobře hodí se k účelům těmto pomůcky hospodářské a technické. Jako první volena výstava. Živnostenské radě podařilo se k tomu účelu sebrati materiál o podomáckém průmyslu asi ze 600 míst moravských. Výstava pořádána roku 1909 a obeslána ze 120 obcí. Že podnik tento rozčeřil hladinu veřejného života živnostenského, netřeba podotýkati. Živnostenská rada však nemohla, nechtěla a nesměla pustiti se zřetele tak významný obor tuzemské výroby jako domácí a lidový průmysl, který nepopíratelně zejména na Moravě hluboce zasahuje do života našeho lidu a vykonává vliv na jeho hospodářské, sociální a kulturní poměry, a dovedla proto také živnostnictvu věc vysvětliti tak, že považovala výstavu za samozřejmou.

A jako po roce 1876 známým sociálně statistickým kongresem rozproudila se celá hladina a počal se ve veřejnosti buditi všeobecný zájem o podomáckou práci a lidové umění, nastalo obrození smyslu aspoň pro zachování toho, co zachrániti se ještě dá, což také u nás nezůstalo bez ohlasu, a my shledali se již v roce 1879 v Praze s výstavou lidových krojů, roku 1889 s myšlenkou zřízení národopisného musea, roku 1891 s českou chalupou na jubilejní výstavě v Praze, ke kteréž dali podnět lidé chápající význam práce a památek lidových: v téže době výstavy ve Lvově, v Černovicích, v Přemyšlu, v Krakově, ve Vídni a desítky výstav národopisných, lidového umění a průmyslu, v letech 1891-95 po Čechách a na Moravě pořádaných, byly základem národopisného musea v Praze, roku 1896 otevřeného, které jest dnes pýchou československého lidového umění a podomácké práce lidu našeho, tak výstava moravského podomáckého průmyslu r. 1909 měla ten výsledek, že o práci lidovou a podomácký průmysl na Moravě jevil se čilejší zájem nejen propagační, nýbrž i v positivní práci.

Z té doby datuje se zřizování řady družstev a ústředí ke zvelebování domáckého průmyslu na Moravě. Akce zemské rady živnostenské, jimiž zemský výbor moravský puzen působiti přímo jednak k tomu, aby vláda učinila vhodná opatření, aby se dělníci podomáčtí stali účastni zákonitých výhod ostatního dělnictva, a aby práce podomácká podřízena byla živnostenské inspekci, výzva, aby osnova o podomácké práci roku 1907 vydaná a tykající se upravení práce podomáckých dělníků při konfekci oděvů, prádla a obuvi rozšířena byla také na veškerá další odvětví podomáckého dělnictva, pracujícího pro podnikatele neb továrny, staly se samozřejmými a byly již za takové i živnostnictvem považovány.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP