Pátek 9. ledna 1920

Potřeby některé mohly si ústavy obstarati samy soukromým ofertním řízením. To dálo se buď vyhláškou v novinách jako při veřejném ofertním řízení nebo t. zv. řízením obmezeným t. j. vyzváním několika známých a osvědčených firem k dodání nabídky. (Tento způsob byl užíván již za doby válečné, aby byly ušetřeny značnější náklady s insercí spojené, a byl k tomu dán souhlas zemským výborem.)

Návrhy ústavní byly pak předloženy zem. výboru ke schválení.

Stejným způsobem byly zadávány i různé práce řemeslnické (klempířské, lakýrnické, sklenářské, kamnářské a pokrývačské) v ústavech bez vlastních dílen.

Pro každý druh prací byly vydány zvláštní normální cenníky, takže oferenti nabízeli práce svoje buď podle cen těchto cenníků nebo s určitou přirážkou k nim nebo srážkou z nich.

Práce stavební zadával zem. výbor, stanoviv předem podmínky a vydav zvláštní výkaz prací s jednotkovým cenníkem.

Potřeby, zadávané soukromým ofertním řízením, byly tyto: Křída plavená a horní, klih truhlářský, floky obuvnické, maz obuvnický, drát železný, plech železný, sklo okenní, pařeništní, mdlé, ledové, kartáčky na zuby, čepice soukenné, ucpávky do parních strojů, čerpadel a j.;

povidla, cikorie, droždí, sůl kuchyňská, koření různá, hrozinky, citrony, hrách, čočka, uzené zboží sekané (párky, vuřty, poláky, tlačenka), mouka (různé druhy), krupice, kroupy, krupky, jáhly, nudle vaječné, mandle, mák, kmín, víno bílé neb červené.

Melivo bylo zadáváno na období čtvrtletní.

Potřeby, které si opatřovaly ústavy koupí z volné ruky, byly tyto: Přípravy na obleky opatrovnické (knoflíky, háčky, přesky, hedvábí, polohedvábí, bavlna stehovací a j.), piliny, lahvičky na léky, prášek na hmyz, hrací karty, cihly, košťata, potřeby pro elektr. světlo a telefon, hřebíky, šrouby, nýty, pilníky, papír skelný, plátno smirkové, houby mycí, potřeby obuvnické (smůla, příze, šídla), koberce jutové a j., pemza, kyselina solná, voskované plátno, prkna měkká a tvrdá, fošny měkké a tvrdé, dříví palivové, zboží kartáčnické (pokud nebylo dodáno z donucovacích pracoven);

tvaroh, drůbež, zvěřina, zelenina, různé zboží kupecké, ovoce čerstvé, houby čerstvé neb sušené, brambory, sýr, syrečky.

V Dolních Rakousích za starého Rakouska vycházelo se živnostnictvu při dodávkách a pracích všemožně vstříc. Tak na př. běžné potřeby pro zemské úřady a ústavy byly zadávány jenom živnostnictvu, práce v oboru zemské správy, jako novostavby, přístavby, stavby drah zadávány podle možností domácím řemeslníkům a vypisovány byly v době, která pro živnostnictvo byla výhodnou.

Příklad Dolních Rakous měl ohlas také v ostatních alpských zemích.

V naší republice platí posud uvedené nařízení veškerého ministerstva z r. 1909, které potřebuje nové úpravy.

Na tom ničeho nemění okolnost, že nařízením ze dne 26. listopadu 1918 čís. 50 sb. a z. n. zřízena byla československá komise pro státní dodávky, která se bohužel posud nesešla.

Proto podal v Národním shromáždění člen jeho Janda se soudruhy návrh, aby řádně byly zadávány práce a dodávky v republice československé. Návrh, jenž v zásadě kryje se s usnesením ústředního sboru Zemské rady živnostenské na Moravě, žádá revisi cís. nařízení ze dne 3. dubna 1909 č. 61. ř. z.

Referát o návrhu tom přednesl podepsaný referent po delším vyjednávání se súčastěnými činiteli v živnostenském výboru, jenž o něm jednal ve dvou schůzích.

Předem bylo živnostenskému výboru se rozhodnouti, chce-li svým usnesením předložiti plenu Národního shromáždění návrh na celkovou úpravu státních dodávek a prací, nebo jen resolučně vysloviti zásady, podle kterých dlužno zadávati státní dodávky a práce živnostenské.

Živnostenský výbor rozhodl se pro stanovisko druhé, a to z těchto důvodů:

1. Kdyby se měly upravovati státní dodávky a práce vůbec, pak by nemohl býti směrodatným jen výbor živnostenský, nýbrž musilo by se vyslechnouti mínění výborů jiných, na př. technického.

2. Návrh člena Nár. shromáždění Jandy a soudr. má na mysli v první řadě úpravu dodávek a prací živnostenských.

3. Bylo známo, že meziministerská komise zabývá se otázkou úpravy státních dodávek a prací v naší republice.

Z důvodů těchto pojal referent svůj referát tak, aby usnesení živnostenského výboru vyznělo resolučně, t. j. stanovilo zásady, které si přeje živnostenský výbor míti obsaženy ve vládním nařízení, jež jako výsledek meziministerské komise má býti vydáno.

Živnostenský výbor zevrubně projednal také onu část návrhu Jandova, že zásady v návrhu tom svrchu uvedené platiti mají také pro dodávkové řízení veškerých obcí, a usnesl se, prozatím požadavku toho nestavěti, dokud otázka ústavy u nás definitivně nebude rozřešena. Též nepřiklonil se k názoru, že by úprava měla platiti pro veškeré veřejné dodávky a práce v republice, ježto nechtěl zasahovati do autonomie našich obcí, výborů okresních a silničních a zemí. Proto také vyslovil se pro úpravu vládním nařízením, ježto by úprava veškerých veřejných dodávek a prací musila se státi zákonem.

Jako hlavní zásady pro živnostenské dodávky a práce přijal výbor živnostenský následující:

1. Veřejnou soutěž pravidlem, užší konkurenci výjimkou.

2. Vypsání soutěže v příslušných úředních listech.

3. V komisi dodávkové zastoupení zemské živnostenské rady a příslušného zemského odborného svazu resp. jednoty.

Vytýčením této zásady - ovšem při rozhodování o dodávkách a pracích živnostenských - zašel živnostenský výbor dále, nežli dosavad platné nařízení z r. 1909, jež připouští fakultativní přibrání znalce do komise zadávacího místa, a rozhodně vyslovil se proti názoru magistrátního stavebního rady Wintersteina v Charlottenburku, že by veřejná správa měla býti při zadávání zbavena všech okovů a rozhodovati samostatně. Výbor živnostenský však vycházel ze stanoviska, že bylo jeho povinností uplatniti zde požadavek živnostnictva, aby zástupce odborný jeho byl v komisi, která dodávky a práce zadává, súčastněn, a sice nejen s hlasem poradným, nýbrž také s hlasem rozhodujícím, a aby bylo povinností státu, tohoto zástupce do komise povolati.

4. Výše ceny nebudiž výhradně rozhodnou.

5. Přednost domácím živnostníkům.

6. Možnost, rozděliti obsáhlejší práce a dodávky.

7. Zadávání dodávek a prací jen těm, kteří k provádění jich jsou oprávněni.

8. Požadování vadií a kaucí jen výminkou, pokud toho jest třeba k zabezpečení dodávky. Proti návrhu Jandovu pak učinil určité změny:

a) zvýšil hranici pro zadávání z volné ruky s 2000 K na 5000 K při dodávkách a s 5000 K na 10.000 K při pracích - a to hlavně vzhledem k nízké nákupní síle našich peněz, neboť jest jisto, že v době předválečné, co dostal za 2000 K, není možno dnes za 2000 K poříditi, není možno to poříditi ani za 5000 K a proto alespoň byla tato hranice zvýšena přibližně proti původnímu návrhu.

Dále proti původnímu návrhu živnostenský výbor pojal některá ustanovení nová, z nichž uvádím následující:

1. Z ohledů na veřejný zájem, dále v případech naléhavých možno zadati dodávky a práce z volné ruky, i když cena jejich převyšuje 5000 resp. 10.000 K.

Tím vyšlo se vstříc zejména přání zástupce ministerstva N. O., z důvodů jistě pochopitelných, když totiž potřebuje okamžitě vypsati dodávku, anebo když potřebuje okamžitě něco a nechce vypsati dodávku, aby z vypsání této dodávky nemohlo se ve veřejnosti souditi, k čemu této dodávky jest potřebí.

2. Řemeslné práce výzbrojní a výstrojní pro vojenské potřeby zadávány buďtež přímo dotčeným družstvům, a to podle možnosti do 75 %.

Zde stanovil živnostenský výbor přímo kvotu, jaké se má šetřiti při zadávání živnostenských dodávek. V návrhu Jandovu tato zásada vyslovena nebyla. Ale živnostenský výbor usnesl se na ustanovení "dle možnosti až do 75 %", a to vycházel z následujících úvah: Jsou obory, kde by stát zcela klidně mohl svěřiti provedení celé dodávky až do 100 % našim živnostenským družstvům a to přímo. Zejména jsou to práce krejčovské, je to šití prádla, ale jsou zase obory, kde není možno zadati ani třeba 50 %, poněvadž v oborech těchto družstevnictví není tak vyvinuté a nebylo by s to, plné procento odvésti. Poněvadž jednotné stanovení procenta, průměrné stanovení jeho pro všechny dodávky by jedny dodavatele poškodilo, druhým dodavatelům by dalo určité výhody, proto živnostenský výbor přiklonil se k názoru, že mají se tyto dodávky přímo živnostenským družstvům zadávati, dle možnosti do 75 %. Kde tedy stát bude viděti, že příslušné družstvo až do 75 % této dodávky může vyhověti vhodně a v čas, tak jak to stát potřebuje, jak si to přeje. (Hluk !)

Místopředseda Konečný (zvoní): Prosím o klid!

Zpravodaj posl. Votruba (pokračuje): . . . má možnost a povinnost tuto dodávku živnostenským družstvům přímo dáti.

3. Vyslovil se pro soustředění dodávek v ministerstvu pro obchod, průmysl a živnosti.

Důvody pro to jsou na snadě.

V začátcích naší republiky byla řada státních dodávek, ale poněvadž nejen jednotlivá ministerstva, ale také jednotlivé úřady je zadávaly, nebylo zde náležitého přehledu a mohlo se velice snadno státi, že jistá družstva nebo jednotlivci dostali dodávku od několika ministerstev. Naproti tomu řada družstev a řada jednotlivců, kteří se dříve dodávkami zabývali a mohli je nyní na sebe vzíti, byli naprosto opomenuti. Tedy z důvodu toho, aby zde byla naprostá jednota, vyslovil se živnostenský výbor, aby soustředění dodávek dálo se v ministerstvu pro obchod, průmysl a živnosti, ale ovšem dodal k tomu: "pokud zájem veřejnosti tomu nevadí a povaha prací a dodávek to dovoluje".

Tu měl na mysli zájem veřejnosti, zejména zájmy vojenské, státní; tedy určité vojenské dodávky, kde, jak již ze zásady, kterou jsem dříve uvedl, jest patrno, živnostenský výbor dává možnost zadati dodávku z volné ruky, i když přesahuje dodávka 5000, práce 10.000 K. Zde učinil také výminku, "pokud zájem veřejnosti tomu nevadí a povaha prací a dodávek to dovoluje".

Povaha práce a dodávky, jistě ne každé práce a každé dodávky, nemůže dovoliti jedinému ministerstvu, aby práce zadávalo; tak jistě přijdou práce technické a tu podle názoru živnostenského výboru pro tyto práce a pro zadávání jich musí se vyslechnouti ministerstvo veřejných prací, do jehož kompetence to spadá. Jinak celkově živnostenský výbor přeje si, až na tyto výminky, soustředění dodávek v ministerstvu pro obchod, průmysl a živnosti.

Z těchto hledisek vycházeje, usnesl se živnostenský výbor, podati následující návrhy:

Slavné Národní shromáždění, račiž se usnésti:

Vláda se vyzývá, aby zadávání státních dodávek a prací v republice československé upravila cestou nařizovací. V příslušném vládním nařízení šetřeno budiž těchto zásad:

Zadávání prací a dodávek dějž se zpravidla veřejnou soutěží. Užší konkurence a zadávání z volné ruky, budiž výjimkou.

Z volné ruky možno zadati dodávky, jichž úhrnná cena nepřesahuje 5000 K, a práce, jichž úhrnná cena nepřevyšuje 10.000 K.

Z ohledu na veřejný zájem, dále v případech naléhavých možno zadati z volné ruky také dodávky a práce, jichž cena přesahuje 5000 K resp. 10.000 K. Bližší ustanovení o tom obsaženo budiž ve vládním nařízení výslovně.

Práce obuvnické, krejčovské, sedlářské a řemenářské, stolařské a jiné pro vojenské potřeby výzbrojní a výstrojní zadávány buďtež přímo organisacím družstevním a společenstevním, a to podle možnosti do 75 %.

Stane-li se zadání všeobecně podnikateli, který zaměstnává živnostníky, budiž podnikatel povinen, pod zárukou platiti živnostníkům za dodané práce příslušné částky ihned po jejich dodání.

Vypsání veřejné soutěže staniž se v úředním listě československé republiky a Ústředním oznamovateli a, pokud jde o soutěže technického rázu, také ve Zprávách veřejné služby technické. Vypsání v tomto věstníku platiž za autentické.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP