Při zadávání veřejných
prací soukromým podnikatelům musí
se uchazeči smlouvou zavázati, že budou nejen
pečovati o to, aby práce vyhovovaly stanoveným
podmínkám a včas byly dohotoveny, nýbrž
také, že splní včasně a nezkráceně
nároky svých zřízenců a dělníků,
pokud vyplývají z pracovních poměrů
a smlouvami byly stanoveny. K tomu patří také
závazek, pro zaměstnavatele určený
zákonem nebo nařízením o ochraně
dělníků (pojištění nemocenské,
úrazové, invalidní), dále o postavení
lešení a ochranných zřízení,
o zajištění první pomoci při
úrazech, o náhlém onemocnění,
o postavení místností, potřebných
k jídlu, obleku, umytí, a o postavení záchodů.
Podnikatelé, o nichž je známo, že tyto
vyjmenované povinnosti zameškávají úmyslně
nebo lehkomyslně, nebo se zdráhají je převzíti
a písemně uznati, jsou vyloučeni
z nabídkového řízení.
Dále jsou vyloučeni z nabídkového
řízení také ti zaměstnavatelé,
u nichž je známo, že ve svých závodech
překračují zákonem neb smlouvou stanovenou
pracovní dobu, neplatí smluvené nebo obvyklé
mzdy, nebo že zadávají po domácku předměty,
jež zhotoviti je možno v dílnách.
Přednost opět mají ti zaměstnavatelé,
kteří se smluvili o mzdových a pracovních
podmínkách dobrovolně s odborovým
svazem, který tu přichází v úvahu.
Kdyby však měly tyto smlouvy zřetelně
sloužiti účelu, aby poškodily stát,
zůstanou bez účinku.
A nyní v dalším vytýká se celá
řada povinností, které zaměstnavatel
v ohledu sociálním na sebe musí vzíti,
aby se mu mohla dodávka zadati.
Tak, pokud známo, jest otázka tato upravena v jiných
státech.
V bývalém Rakousku až do nařízení
veškerého ministerstva ze dne 3. dubna 1909, č.
61 ř. z., nebyla otázka dodávek prací
státních jednotně upravena. Byla tu jen v
podstatě administrativní ustanovení, která
sledovala pouze fiskální cíl. Tak možno
hned uvésti dvorní dekret z r. 1820,
jenž dle svého nadpisu již naznačuje,
že byl vydán jen z ohledů fiskálních.
Nazýval se totiž "Dosažení laciných
cen při přejímání státních
staveb veřejnou dražbou", nařízení
generálního ředitelství z r. 1851.
Zásady pro zadávání
dodávek a prací při
c. k. státní správě
železnic z r. 1896, které
vydalo ministerstvo železnic, nesou na sobě již
značku modernosti. Také výnos ministerstva
financí z r. 1899 nedržel se přesně
fiskálního stanoviska, neboť stanovil na příklad,
aby práce zadávaly se ne v celku, nýbrž
podle kategorií odděleně tak, aby se mohl
bráti ohled na živnostnictvo v místě
stavby a v místě práce usedlé.
Sluší vzpomenouti také § 7. zákona
o vodních drahách z
r. 1901, který ustanovoval, že mají
býti při stavbě vodních drah zaměstnáni
tuzemští technici, dělníci, že
má býti dbáno také tuzemského
průmyslu. Ale celková úprava této
otázky byla provedena teprve, jak jsem již řekl,
nařízením veškerého ministerstva
z 3. dubna 1899, čís. 61. ř. z.
Hlavní zásady tohoto nařízení
jsou následující:
Veřejná soutěž pravidlem, zadání
z volné ruky výjimkou, možnost rozdělení
dodávek na části a dle kategorií tak,
aby i menší podnikatelé a živnostníci
mohli se o zadávání dodávky ucházeti,
včasné rozepsání před prováděcím
obdobím, vyměření lhůt tak,
aby dodávky do této lhůty mohly býti
provedeny a hotové požadování vadia
jen za účelem zabezpečení nabídky,
stejně tak kauce. Zadávání dodávek
a prací komisí, které jest vyhraženo
právo, přibrati znalce s poradním hlasem,
přednost tuzemským uchazečům, upotřebení
tuzemských hmot, nerozhodnost výše ceny při
rozdílech až do 5 % nad nejlevnější
nabídku, přednost domácím drobným
živnostníkům a jejich družstevním
organisacím, uzavírání smluv o dodávkách
pro potřebu, která se opětuje, anebo pro
běžné práce, zpravidla jen na dobu 3
let, stanovení smluvních pokut a kauce ne vyšší
než 5 % ze smluvené ceny za dodávku neb za
práci.
Dlužno také zmíniti se o tom, že vedle
Rakouska, jako státu celkového, jednotlivé
země obíraly se vážně
touto otázkou státních dodávek a prací.
Bývalé markrabství moravské
nemá dosud jednotné úpravy zadávání
dodávek a prací, neboť pravidla, která
až dosud jsou vydána, platí jednak pro určité
ústavy, jednak vykazují určité a to
citelné mezery. Nedostatek jednotné úpravy
se vzrůstem zemských dodávek byl pociťován
a proto již v prosinci 1907 český odbor zemské
rady živnostenské učinil zemskému výboru
podání, aby dodávky byly rozděleny
mezi živnostnictvo české a německé
v poměru 75:25 a aby řízení dodávkové
konalo se za účinné účasti
a kontroly delegátů zemské a živnostenské
rady. Sešly se oba odbory zemské živnostenské
rady, dohodly se na klíči 681/2
% pro české a 311/2 % pro
německé dodavatele a živnostníky a,
když tato dohoda se stala, tu český odbor zemské
rady živnostenské v dubnu 1909 učinil podání
zemskému výboru, v němž položil
tyto požadavky:
1. Budiž dbáno oboru působnosti zemské
rady živnostenské podle § 10. stanov, zemským
sněmem usnesených, v němž v posledním
odstavci III. se praví: organisace výroby živnostenské
a odbyt její, zejména stanovení řízení
dodávacího pro zemské ústavy vůbec
a zvláště zadávání dodávek
pro zemi, ústavy vůbec a zvláště
zadávání dodávek pro zemské
ústavy a pro stavby země Moravy s všemožným
zřetelem ke družstvům výrobním
a hospodářským.
2. Budiž s příslušným důrazem
nařízeno, aby zemská živnostenská
rada byla o všech projektovaných stavbách,
přestavbách i přístavbách jak
vysokých, tak i pozemních, zavčas uvědomována.
3. Budiž nařízeno ředitelstvím
všech podřízených ústavů
zemských, aby při zadávání
prací a nákupech rozhodně dbáno bylo
dodávkového klíče, totiž aby
681/2 % dodávek zadáváno
bylo českému a 311/2 % německému
živnostnictvu, tak, jak to bylo v živnostenské
radě usneseno a zemským výborem schváleno.
4. Živnostenská rada budiž při dodávkách
zemských brána na potaz před vypsáním
ofertním i při otevírání ofert,
tak že by tvořila skutečný odbornický
poradní sbor zemského výboru v zájmu
zemských financí i živnostnictva.
První krok k systematické úpravě dodávkového
řízení stal se v r. 1908 na zemském
sněmu a sice návrhem posl. dra Jarolima a soudruhů.
Návrh sám vyzníval v následující
petici:
Sl. sněm usnáší se na zavedení
podmínek pro veřejné zadávání
prací nebo dodávek tomu, kdo činí
nejmenší požadavky, pro zemi, zemské ústavy
a zemské stavby.
K návrhu samotnému byly připojeny podmínky,
v nichž blíže se označovalo, jak se mají
zemské stavby, dodávky a práce zadávati.
Tu všeobecně překvapilo, že v tomto návrhu
vyslovuje se stanovisko fiskální, neboť praví,
že se mají zadávati dodávky tomu, kdo
činí nejmenší nabídky, podmínky
však, připojené k návrhu, tomu naprosto
odporují, což jest velmi chvályhodno. Praví
totiž následující:
Přijme se ona nabídka, která podle mínění
zemského výboru se ukáže v každém
ohledu nejlepší, tedy jak ohledně nabízené
jakosti práce nebo dodávky, tak i ohledně
důvěry, hodnosti a zdatnosti uchazečovy.
Nejmenší požadavek na penězích
sám o sobě nebudiž však bezpodmínečně
důvodem pro přijetí nabídky.
Tento návrh dostal se do živnostenského výboru.
Živnostenský výbor však k referentovi,
kterým byl sám navrhovatel dr. Jarolim, ustanovil
korreferenta, kterým jsem byl já. Můj korreferát,
jejž jsem potom podal, vycházel ze zásady,
že při řešení otázky zemských
dodávek a prací dlužno míti na zřeteli
následující:
a) spravedlivé rozdělení dodávek mezi
příslušníky obou národností
- a proto navrhl klíč 681/2
% pro české a 311/2 % pro
německé dodavatele;
b) vyhražení práva oběma sekcím
zemské rady živnostenské, spolupůsobiti
se zemským výborem při zadávání
zemských prací a dodávek - a proto navrhl
nový § tohoto znění:
Při zadávání zemských prací
a dodávek budiž zemským výborem vyslyšena
zemská rada živnostenská. Tato budiž ještě
před vypsáním konkursu nebo před zadáním
prací nebo dodávek z volné ruky zpravena
o tom, co má býti zemským výborem
z volné ruky zadáno, nebo nač má býti
konkurs vypsán. - Při přijímání
zemských prací a dodávek budiž vyslyšeno
mínění odborníků, zemskou radou
živnostenskou pro určité případy
stanovených.
Tento referát s mým korreferátem byl zemským
sněmem v plenu přijat, schválen, přikázán
zemskému výboru s výhradou, aby je předložil
oběma sekcím zemské rady živnostenské
k podání dobrého zdání a k
podání zprávy.
V důsledku toho vypracovaly obě sekce Zemské
živnostenské rady své návrhy a Ústřední
sbor zemské živnostenské rady ve schůzi
dne 17. listopadu 1911 usnesl pak tyto zásady:
"Zadávání prací a dodávek
dějž se zpravidla cestou veřejné konkurence;
užší konkurence a zadávání
z volné ruky buďte výjimkou. Vypsání
dějž se vždy včasně, aby se mohla
zadávka řádně provésti, a to
pokud možno v klidném období toho kterého
výrobního odvětví. Vypsání
staniž se ve všech denních a odborných,
jakož i živnostenských listech.
Při řízení dodávkovém
platiž zásada co možná nejširší
veřejnosti, aby tím umožněna byla kontrola
tohoto řízení.
V dotyčné komisi, která o zadávání
bude rozhodovati a sestávati musí z nestranných
odborníků, budiž přiměřeným
způsobem zastoupena zemská rada živnostenská,
při dodávkách průmyslových
znalci, vyslaní obchodními a živnostenskými
komorami.
Práce buďtež zadány jen těm, kdož
jsou podle živnostenského řádu oprávněni
k provozování dotyčné živnosti.
Přijata budiž ona oferta, která dle mínění
zemského výboru se ukáže v každém
ohledu, jak co do jakosti, tak co do ceny nejlepší,
při čemž nebudiž brán výhradně
zřetel na to, kolik kdo za provedení prací
a dodávek žádá.
Přednost budiž dána moravským živnostníkům
a výrobcům, podnikatelům budiž uloženo,
že smějí zpravidla užívati toliko
tuzemských dělníků: jiných
jen s povolením zemského výboru.
Dodávky materialií na oděv pro zemské
sluhy a zřízence, jakož i ošetřovance
zemských ústavů, buďtež vyhraženy
moravským dodavatelům bezpodmínečně.
Zvláštní zřetel budiž brán
na živnostnictvo malé a buďtež za tím
účelem pojata do dotyčné úpravy
tato ustanovení:
Zvláště obsáhlé práce
buďte při zadávání roztříděny
na jednotlivé části.
Ruční nákup denních potřeb
pro zemské ústavy dějž se u místních
malých živnostníků.
Z volné ruky možno zadati dodávky, nepřesahuje-li
cena jejich 2000 K, a práce, nepřesahuje-li cena
jejich 5000 K.
Vadium budiž žádáno toliko výjimkou,
zejména při zadávání společenstvům
živnostenským, výdělkovým a hospodářským
družstvům, sdružením malých živnostníků
budiž od složení vadia až do 5000 K upuštěno.
Při rozdílech cen až do 5 % nad nejlevnější
nabídku budiž přihlédáno k malým
živnostníkům, zejména k jich sdružením
při jinak stejných podmínkách.
Generální podnikatelé jsou z dodávek
a prací vůbec vyloučeni.
Stane-li se zadání podnikateli, který pak
zaměstnává živnostníky, budiž
zabezpečena vydatnou měrou jistota jich pohledávek.
Za tím účelem budiž pojato do dotyčného
ustanovení, že dodavatelé jsou povinni, platiti
živnostníku za dodané příslušné
částky hned po odvedení práce.
Budiž vším vlivem působeno k tomu, aby
zásady shora uvedené platily obdobně také
pro dodávkové řízení veškerých
obcí markrabství moravského.
Zemský výbor markrabství moravského
však přes toto podání a přes
usnesení tohoto sněmu k žádné
úpravě dodávkového řízení
nesáhl a ve věci této nic neučinil.
Vliv na to měl také vývoj dalších
událostí, zvláště to, že
zemský sněm byl svolán rok před válkou
- sešel se naposled roku 1913 - a od té doby se nesešel,
aby mohl vyřízení této otázky
urgovati. A věc jde v starých kolejích tak,
že drobné potřeby a práce zadávají
se řiditelstvími zemských ústavů
a úřadů, většinu zadává
zemský výbor sám, při čemž
hlavně šetří národnostního
klíče, usneseného oběma sekcemi zemské
živnostenské rady.
Ve příčině zemských dodávek
platila dosud následující praxe:
Různé potřeby pro zemské ústavy
a zemské úřední budovy byly obstarávány
podle těchto zásad:
1. Věci důležité nebo značnějšího
nákladu vyžadující zadával přímo
zemský výbor veřejným nabídkovým
řízením. (Část těchto
potřeb dodaly zem. donucovací pracovny jakožto
své výrobky, zvláště tkaniny.)
2. Věci méně cenné nebo takové,
které si mohly ústavy opatřiti snadněji,
byly zadávány soukromým nabídkovým
řízením se schválením zem.
výboru, nebo kupovány ústavy z volné
ruky.
Postup zřízen byl:
Asi v polovině běžného roku byly
ústavy zem. výborem vyzvány, aby sdělily
přibližnou roční potřebu různých
materiálů a potravin, které bude nutno v
příštím roce opatřiti podle hořejších
zásad a to potřeby sub 1. zmíněné
(potřeby, jichž zadání jest vyhraženo
zem. výboru a potřeby, jež dodají zem.
donucovací pracovny) a potřeby sub 2. uvedené
(potřeby, jichž zadání se ponechává
ústavům s výhradou schválení
zem. výborem a potřeby, jež si opatří
ústavy koupí z volné ruky) ve zvláštních
výkazech.
Na základě předložených a zrevidovaných
výkazů byl zhotoven společný "výkaz
roční potřeby", který byl podkladem
pro vypsání veřejného ofertního
řízení, jež stalo se podle příslušné
vyhlášky v čelných denních listech.
Z došlých nabídek byly sestaveny přehledné
výkazy (podle druhů zboží, cen, jakosti,
ústavu a j.), takže srovnáním všech
rozhodných okolností byla seznána nejvýhodnější
nabídka.
Jakost nabídnutých potřeb byla zkoumána
odborně buď přísežnými znalci
nebo technologickým museem obchodní a živnostenské
komory.
V nabídce podroboval se oferent všem podmínkám
dodávacím.
Ve všeobecných podmínkách bylo mimo
jiné stanoveno:
Dodávky zadávají se zpravidla na jeden rok.
Nabídky musí býti podány písemně,
kolkované a zapečetěné.
Ke společným nabídkám samostatných
živnostníků, za účelem dodávky
sdružených, lze přihlížeti jen
tehdy, když se tito solidárně zaváží
k zachování podmínek dodávacích.
Ke každé nabídce budiž připojen
průkaz o tom, že oferent podle živnostenského
řádu k výrobě nebo jen k prodeji nabízeného
zboží jest oprávněn.
Kauci nutno složiti do 4 neděl. Výše její
stanoví se při vypsání nabídky.
Zemský výbor jest oprávněn, zadati
dodávku buď celkem nebo rozděleně, také
může s výhradou svého schválení
přenechati zadání dodávek řiditelství
dotčeného ústavu.
Dodávka zadává se na základě
protokolu, který při zadání se sepíše
a slouží za smlouvu.
Postoupiti dodávku jinému, není dovoleno.
Ve zvláštních podmínkách stanovil
se postup při dodávání masa všeho
druhu, hovězích jater, drštěk a loje
pro zemské ústavy, a to postup takový, jaký
odpovídal povaze dodávky.