V komisi, která bude rozhodovati o zadávání
dodávek a prací maloživnostenských,
budiž přiměřeným způsobem
zastoupena příslušná zemská rada
živnostenská a podle povahy dodávky i práce
příslušná zemská odborná
jednota resp. zemský odborný svaz.
Práce a dodávky zadány buďtež z
jednotlivců jen těm, kdož k provádění
jich podle živnostenského řádu jsou
oprávněni. Při přijetí nabídek
nebudiž brán výhradný zřetel
na cenu.
Přednost budiž dána domácím živnostníkům
a výrobcům, podnikatelům budiž pak uloženo,
že smějí zaměstnávati toliko
oprávněné domácí živnostníky
a domácí dělníky.
Zvláště obsáhlé práce
buďtež podle možnosti při zadávání
roztříděny na jednotlivé části.
Vadium a kauce budiž požadována jen výjimkou
při větších dodávkách
a pracích, a to jen, pokud jest toho třeba k zabezpečení
dodávky. Nepřesahuje-li kauce při zadání
dodávek a prací živnostenským organisacím
společenstevním a družstevním výše
500 K, budiž od požadování jejího
upuštěno. Vadia a kauce možno skládati
také v knížkách ústředních
svazů živnostenských družstev.
Při rozdílech ceny až do 5 proc. nad nejlevnější
nabídku budiž přihlédáno k malým
živnostníkům, zejména k jejich sdružením
při podmínkách jinak stejných.
Aby mohl býti zjednán přehled dodávek
a tím umožněno bylo spravedlivé jich
rozdílení, dále z důvodů úspornosti
budiž zadávání dodávek a prací,
pokud zájem veřejnosti tomu nevadí a povaha
prací a dodávek to dovoluje, soustředěno
v ministerstvu pro obchod, průmysl a živnosti.
Doporučuji tyto návrhy živnostenského
výboru slavnému Národnímu shromáždění
ku schválení. (Výborně! Potlesk.)
Místopředseda Konečný: Slovo
vyžádal si občan ministr dr. Heidler.
Uděluji mu je.
Ministr obchodu dr. Heidler: Vážené
Národní shromáždění!
Pokládám pouze za svoji povinnost, zdůrazniti
několika slovy nutnost, aby dodávkové řízení
bylo organisováno, aby jeho jednota a rovnoměrnost
byla zajištěna.
Setkávali jsme se při organisaci dodávkového
řízení v našem ministerstvu především
s tou ohromnou obtíží, že řízení
dodávkové během války při té
ohromné spotřebě materiálu nesmírně
bylo rozšířeno, že dodávky v ohromných
spoustách byly takřka vnucovány, kdežto
po uplynutí války rázem tento stav přešel
a zakázky, pokud nebyly provedeny, byly stornovány
často s velkou škodou pro toho, kdo dodávkou
byl pověřen, a nové dodávky nebyly
zaváděny. Máme celé oblasti v našem
statě, které během války přeměnily
se na čistě dodávkové, zejména
oblasti, kde dříve exportní průmysl
byl činný, zejména tedy: Prostějovsko,
Boskovicko na Moravě, různé oblasti v Krušnohorsku,
kde občanstvo musilo hledati náhradu za znemožnění
normální obživy z řízení
dodávkového a dodávek pro vojsko.
Když to všechno přestalo, nastala rázem
velice trapná krise, protože nebylo možno najíti
ihned nějaké náhradní zaměstnání,
resp. vrátiti se k původnímu jejich zaniklému
zaměstnání, takže v těchto oblastech
zavládla značná nezaměstnanost.
Když potom zejména centrální úřady
našeho státu přikročily k tomu, aby
zaopatřovaly potřeby své, ukázalo
se, že při nedostatku jednotné organisace nastává
v rozdělení dodávek značná
desorganisace, že některá družstva a někteří
dodavatelé byli přetíženi dodávkami,
že nestačovali, a na druhé straně, poněvadž
celkem to kvantum dodávek bylo nepatrné, - největší
část osob, které by zde zaměstnání
své mohly nalézti, bylo bez zaměstnání.
Vedle toho také bylo pozorovati, že nedostatečná
jednotná organisace má za následek, že
podmínky, za kterých dodávky jednotlivých
úřadů byly zadávány, nejsou
dosti jednotny, že zejména také cenově
byly značné difference mezi jednotlivými
objednávkami, což také nemůže sloužiti
na prospěch, protože je nutno zde docilovati, pokud
možno, jednotnou cenovou politiku a z fiskálního
zájmu státního docíliti podmínek
co nejpříznivějších.
Konečně ještě jedna okolnost nutí,
aby dodávkové řízení bylo organisováno
pokud možno jednotně, to jest otázka nedostatečného
materiálu. Dnes převzetí dodávky jest
stíženo v mnohých případech tím,
že není materiál dosti zajištěn,
že musí teprve současně se zadáváním
dodávky také býti provedeno zajištění
příslušného materiálu, a to ovšem
lze jen tehdá provésti, a lze rovnoměrně
tento materiál distribuovati, je-li zde jednotný
přehled dodávek a je-li řízení
dodávkové soustředěno. Z toho důvodu,
myslím, že podněty, které živnostenský
výbor přednesl a které také již
paralelně s ním jsou projednávány
v meziministerské komisi, která má organisovati
řízení dodávkové, mohou přinésti
značné ozdravění, a prosím
slavné Národní shromáždění,
aby tuto resoluci příznivě vyřídilo.
(Výborně! Potlesk.)
Místopředseda Konečný (zvoní):
Řečnická listina jest vyčerpána.
Přeje si snad pan zpravodaj závěrečného
slova?
Zpravodaj posl. Vilém Votruba: Ne.
Místopředseda Konečný: Přistoupíme
k hlasování. Prosím o zaujetí
místa. (Děje se.)
Pan zpravodaj doslovně přečetl resoluci,
o níž jde. Mám ji snad znovu přečísti?
(Hlasy: Nikoli.)
Prosím, kdož souhlasí se zněním
resoluce přečtené panem zpravodajem podle
zprávy živnostenského výboru, aby povstali
se svého místa. (Děje se.)
To jest většina. Resoluce se schvaluje.
Tím jest tento bod denního pořadu vyřízen.
Přikročíme se svolením Národního
shromáždění k doplňovacím
volbám.
Do výboru ústavního
za člena N. S. dra Gust. Mazance navrhuje se dr.
Frant. Nosek, do výboru rozpočtového
za člena N. S. dra Gust. Mazance navrhuje se dr.
Frant. Nosek,
do výboru kulturního
za člena N. S. dr. Frant. Kordače navrhuje
se člen N. S. Jan Rýpar
a konečně za člena N. S. Petrovického
navrhuje se, aby byl vyslán do kulturního výboru
člen dr. Metelka.
Kdož souhlasí s těmito změnami prosím,
aby povstal se svého místa. (Děje
se.) Návrh se schvaluje a tito páni
se vysílají do výborů, jak bylo naznačeno.
Přikročím k ukončení
schůze.
Navrhuji, aby se příští schůze konala v úterý, dne 13. ledna 1920 o
2. hod. odpoledne s tímto denním pořadem:
1. Zpráva kulturního výboru o návrhu
Housera, St. K. Neumanna, dra Uhlíře a druhů
(t. 1748) ve věci umělecké úpravy
předmětů státem podporovaných
nebo vydávaných, pokud vyžaduje součinnosti
umělců. Tisk. 2108.
2. Zpráva kulturního výboru o návrhu
S. K. Neumanna, Zeminové, Housera a druhů (t. 1772),
aby kinematografie podřízena byla výhradně
ministerstvu školství a nár. osvěty.
Tisk 2109.
3. Zpráva výboru imunitního o žádosti
okres. soudu v Kralupech za vydání člena
Biňovce pro přečin zdražování.
Tisk 2111.
4. Zpráva výboru kulturního o návrzích
dra Mareše, dra Srdínka a dra Krejčího
na změnu zákona z 28./11. 1882 ř. z. č.
24 o universitě Karlově-Ferdinandově v Praze
(tisk 161, 168, 208, 435). Tisk 2112.
5. Zpráva výboru dopravního o návrzích
čl. N. S. Marka, Kříže, Brodeckého,
Buřívala a soudr. na zveřejnění
soukromé dráhy Kladno-Nučice a Koněprusy-Beroun,
člena N. S. Em. Špatného, J. Pfeffermanna-Záruby,
Fr. Buřívala a soudr., aby byla zavedena osobní
doprava na trati Stránčice-Velké Popovice
a členů N. S. Austa, Modráčka, Sechtra,
Špačka J. a soudr. o zveřejnění
kladensko-nučické dráhy, č. t. 81,
145, 316. Tisk 2103.
6. Zpráva výboru živnostenského o návrhu
čl. N. S. dra Kubíčka, J. Vraného
a soudr. (t. 832) o zřízení státního
ústavu pro zájmy domácího průmyslu
čs. při min. obchodu. Tisk 2110.
7. Zpráva imunitního výboru stran svolení
k trestnímu stíhání člena N.
S. Pavlána k žalobě Jos. Halšky.
Jsou proti navrženému dnu a navrženému
dennímu pořádku nějaké námitky?
(Nebyly.)
Není jich. Můj návrh je schválen
a končím schůzi.