Pátek 9. ledna 1920

V komisi, která bude rozhodovati o zadávání dodávek a prací maloživnostenských, budiž přiměřeným způsobem zastoupena příslušná zemská rada živnostenská a podle povahy dodávky i práce příslušná zemská odborná jednota resp. zemský odborný svaz.

Práce a dodávky zadány buďtež z jednotlivců jen těm, kdož k provádění jich podle živnostenského řádu jsou oprávněni. Při přijetí nabídek nebudiž brán výhradný zřetel na cenu.

Přednost budiž dána domácím živnostníkům a výrobcům, podnikatelům budiž pak uloženo, že smějí zaměstnávati toliko oprávněné domácí živnostníky a domácí dělníky.

Zvláště obsáhlé práce buďtež podle možnosti při zadávání roztříděny na jednotlivé části.

Vadium a kauce budiž požadována jen výjimkou při větších dodávkách a pracích, a to jen, pokud jest toho třeba k zabezpečení dodávky. Nepřesahuje-li kauce při zadání dodávek a prací živnostenským organisacím společenstevním a družstevním výše 500 K, budiž od požadování jejího upuštěno. Vadia a kauce možno skládati také v knížkách ústředních svazů živnostenských družstev.

Při rozdílech ceny až do 5 proc. nad nejlevnější nabídku budiž přihlédáno k malým živnostníkům, zejména k jejich sdružením při podmínkách jinak stejných.

Aby mohl býti zjednán přehled dodávek a tím umožněno bylo spravedlivé jich rozdílení, dále z důvodů úspornosti budiž zadávání dodávek a prací, pokud zájem veřejnosti tomu nevadí a povaha prací a dodávek to dovoluje, soustředěno v ministerstvu pro obchod, průmysl a živnosti.

Doporučuji tyto návrhy živnostenského výboru slavnému Národnímu shromáždění ku schválení. (Výborně! Potlesk.)

Místopředseda Konečný: Slovo vyžádal si občan ministr dr. Heidler. Uděluji mu je.

Ministr obchodu dr. Heidler: Vážené Národní shromáždění!

Pokládám pouze za svoji povinnost, zdůrazniti několika slovy nutnost, aby dodávkové řízení bylo organisováno, aby jeho jednota a rovnoměrnost byla zajištěna.

Setkávali jsme se při organisaci dodávkového řízení v našem ministerstvu především s tou ohromnou obtíží, že řízení dodávkové během války při té ohromné spotřebě materiálu nesmírně bylo rozšířeno, že dodávky v ohromných spoustách byly takřka vnucovány, kdežto po uplynutí války rázem tento stav přešel a zakázky, pokud nebyly provedeny, byly stornovány často s velkou škodou pro toho, kdo dodávkou byl pověřen, a nové dodávky nebyly zaváděny. Máme celé oblasti v našem statě, které během války přeměnily se na čistě dodávkové, zejména oblasti, kde dříve exportní průmysl byl činný, zejména tedy: Prostějovsko, Boskovicko na Moravě, různé oblasti v Krušnohorsku, kde občanstvo musilo hledati náhradu za znemožnění normální obživy z řízení dodávkového a dodávek pro vojsko.

Když to všechno přestalo, nastala rázem velice trapná krise, protože nebylo možno najíti ihned nějaké náhradní zaměstnání, resp. vrátiti se k původnímu jejich zaniklému zaměstnání, takže v těchto oblastech zavládla značná nezaměstnanost.

Když potom zejména centrální úřady našeho státu přikročily k tomu, aby zaopatřovaly potřeby své, ukázalo se, že při nedostatku jednotné organisace nastává v rozdělení dodávek značná desorganisace, že některá družstva a někteří dodavatelé byli přetíženi dodávkami, že nestačovali, a na druhé straně, poněvadž celkem to kvantum dodávek bylo nepatrné, - největší část osob, které by zde zaměstnání své mohly nalézti, bylo bez zaměstnání. Vedle toho také bylo pozorovati, že nedostatečná jednotná organisace má za následek, že podmínky, za kterých dodávky jednotlivých úřadů byly zadávány, nejsou dosti jednotny, že zejména také cenově byly značné difference mezi jednotlivými objednávkami, což také nemůže sloužiti na prospěch, protože je nutno zde docilovati, pokud možno, jednotnou cenovou politiku a z fiskálního zájmu státního docíliti podmínek co nejpříznivějších.

Konečně ještě jedna okolnost nutí, aby dodávkové řízení bylo organisováno pokud možno jednotně, to jest otázka nedostatečného materiálu. Dnes převzetí dodávky jest stíženo v mnohých případech tím, že není materiál dosti zajištěn, že musí teprve současně se zadáváním dodávky také býti provedeno zajištění příslušného materiálu, a to ovšem lze jen tehdá provésti, a lze rovnoměrně tento materiál distribuovati, je-li zde jednotný přehled dodávek a je-li řízení dodávkové soustředěno. Z toho důvodu, myslím, že podněty, které živnostenský výbor přednesl a které také již paralelně s ním jsou projednávány v meziministerské komisi, která má organisovati řízení dodávkové, mohou přinésti značné ozdravění, a prosím slavné Národní shromáždění, aby tuto resoluci příznivě vyřídilo. (Výborně! Potlesk.)

Místopředseda Konečný (zvoní): Řečnická listina jest vyčerpána. Přeje si snad pan zpravodaj závěrečného slova?

Zpravodaj posl. Vilém Votruba: Ne.

Místopředseda Konečný: Přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí místa. (Děje se.)

Pan zpravodaj doslovně přečetl resoluci, o níž jde. Mám ji snad znovu přečísti? (Hlasy: Nikoli.)

Prosím, kdož souhlasí se zněním resoluce přečtené panem zpravodajem podle zprávy živnostenského výboru, aby povstali se svého místa. (Děje se.)

To jest většina. Resoluce se schvaluje.

Tím jest tento bod denního pořadu vyřízen.

Přikročíme se svolením Národního shromáždění k doplňovacím volbám.

Do výboru ústavního

za člena N. S. dra Gust. Mazance navrhuje se dr. Frant. Nosek, do výboru rozpočtového

za člena N. S. dra Gust. Mazance navrhuje se dr. Frant. Nosek,

do výboru kulturního

za člena N. S. dr. Frant. Kordače navrhuje se člen N. S. Jan Rýpar

a konečně za člena N. S. Petrovického navrhuje se, aby byl vyslán do kulturního výboru člen dr. Metelka.

Kdož souhlasí s těmito změnami prosím, aby povstal se svého místa. (Děje se.) Návrh se schvaluje a tito páni se vysílají do výborů, jak bylo naznačeno.

Přikročím k ukončení schůze.

Navrhuji, aby se příští schůze konala v úterý, dne 13. ledna 1920 o

2. hod. odpoledne s tímto denním pořadem:

1. Zpráva kulturního výboru o návrhu Housera, St. K. Neumanna, dra Uhlíře a druhů (t. 1748) ve věci umělecké úpravy předmětů státem podporovaných nebo vydávaných, pokud vyžaduje součinnosti umělců. Tisk. 2108.

2. Zpráva kulturního výboru o návrhu S. K. Neumanna, Zeminové, Housera a druhů (t. 1772), aby kinematografie podřízena byla výhradně ministerstvu školství a nár. osvěty. Tisk 2109.

3. Zpráva výboru imunitního o žádosti okres. soudu v Kralupech za vydání člena Biňovce pro přečin zdražování. Tisk 2111.

4. Zpráva výboru kulturního o návrzích dra Mareše, dra Srdínka a dra Krejčího na změnu zákona z 28./11. 1882 ř. z. č. 24 o universitě Karlově-Ferdinandově v Praze (tisk 161, 168, 208, 435). Tisk 2112.

5. Zpráva výboru dopravního o návrzích čl. N. S. Marka, Kříže, Brodeckého, Buřívala a soudr. na zveřejnění soukromé dráhy Kladno-Nučice a Koněprusy-Beroun, člena N. S. Em. Špatného, J. Pfeffermanna-Záruby, Fr. Buřívala a soudr., aby byla zavedena osobní doprava na trati Stránčice-Velké Popovice a členů N. S. Austa, Modráčka, Sechtra, Špačka J. a soudr. o zveřejnění kladensko-nučické dráhy, č. t. 81, 145, 316. Tisk 2103.

6. Zpráva výboru živnostenského o návrhu čl. N. S. dra Kubíčka, J. Vraného a soudr. (t. 832) o zřízení státního ústavu pro zájmy domácího průmyslu čs. při min. obchodu. Tisk 2110.

7. Zpráva imunitního výboru stran svolení k trestnímu stíhání člena N. S. Pavlána k žalobě Jos. Halšky.

Jsou proti navrženému dnu a navrženému dennímu pořádku nějaké námitky? (Nebyly.)

Není jich. Můj návrh je schválen a končím schůzi.

(Konec schůze ve 12 hod. 36 min.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP