Pátek 9. ledna 1920

Schůze zahájena v 11 hod. 30 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Tomášek.

Místopředsedové: Dula, dr. Hajn, Konečný, Udržal.

Zapisovatelé: Boh. Bradáč, dr. Slávik;

větší počet členů Národního shromáždění.

Členové vlády: dr. Heidler, Staněk, dr. Veselý, dr. Winter.

Z kanceláře sněmovní: JUDr. Haasz, tajemník sněmovní, zástupce jeho JUDr. Trmal.

Denní pořad

104. schůze Národního shromáždění československého v pátek dne 9. ledna 1920 o 11. hodin dopolední.

Zpravodaj V. Votruba. Zpráva živnostenského výboru o návrhu členů Národního shromáždění Arnolda Jandy, Vil. Votruby, R. Mlčocha a soudr. (tisk č. 499), aby byly řádně zadávány práce a dodávky v republice československé (tisk č. 2130).

Místopředseda posl. Konečný (zvoní:) Národní shromáždění je schopno se usnášeti.

Zahajuji schůzi.

Omluvili se:

churavostí: Okleštěk (na neurčito), dr. Zahradník (na týden), dr. Stojan, dr. Juriga (dodatečně od 14. do 21. minulého měsíce a od 7. ledna až do dneška), dodatečně za úterní schůzi paní Coufalová-Zatloukalová, jakož i pro dnešní, a konečně kolega Malík;

zaměstnáním: dr. Kolísek (na neurčito), Tayerle (na neurčito), Josef Kříž, Jaroslav Vlček (na neurčito), Rudolf Pilát, Karel Svoboda, Julius Kopeček, Cingr, Kléga, Lukeš, Štěpánek, dr. Witt (všichni na neurčito);

úmrtím v rodině: dr. Matoušek.

Slovenský klub oznámil, že členství v Národním shromáždění se vzdali Vladimír Makovický a František Votruba.

Za tyto členy vysílají se dr. Jan Kovalík a Štefan Onderča.

Na uprázdněné místo po dru Milanu Žuffovi vysílá klub slovenských poslanců Floriána Tománka.

Do dnešní schůze dostavili se nově jmenovaní členové dr. Kovalík a Tománek. Žádám pana kol. Siváka, aby přečetl formuli příslušnou.

Posl. Sivák (čte:) "Sľubujete ako člen Národného shromaždenia československého, že budete zachovávať zákony štátu československého a že svoj úrad budete zastávať podľa svojho najlepšieho vedomia a svedomia".

Místopředseda posl. Konečný: kol. dr. Kovalík!

Posl. dr. Kovalík: Sľubujem.

Místopředseda posl. Konečný: kol. Tománek!

Posl. Tománek: Sľubujem. (Potlesk).

Místopředseda Konečný: Došel dále tento list od předsedy ministerské rady: "Předsednictvu Národního shromáždění v Praze!

Přípisem ze dne 5. ledna 1920 č. j. P 954, který předsednictva ministerské rady došel dne 3. ledna 1920, vrátila kancelář presidenta republiky prvopis zákona ze dne 17. prosince 1919 o závodních a revírních radách při hornictví, jakož i zákona ze dne 17. prosince 1919, jímž se ustanovují hornické rozhodčí soudy, se sdělením, že zákony ty panem presidentem republiky podepsány nebyly.

Důvody, proč nebyl podepsán zákon o závodních a revírních radách při hornictví, jsou patrny z připomínky pana presidenta republiky, která se v opisu přikládá. Zákon, jímž se ustanovují hornické rozhodčí soudy, jest pak se svrchu jmenovaným zákonem v tak úzké souvislosti, že podepsání jeho bez schválení zákona prvého jest podle sdělení kanceláře presidenta republiky nemyslitelným, ježto by zákon ten, nemaje podkladu, byl bezpředmětným.

Oba prvopisy citovaných zákonů se předsednictvu Národního shromáždění vracejí (§ 11. zák. o prozatímní ústavě ze dne 13. listopadu 1918 č. 37 sb. zák. a nař. ve znění zákona ze dne 23. května 1919 č. 21 sbírky zák. a nař.)

Za ministerského předsedu:

Dr. Vorel, v. r."

Dotyčná připomínka má toto znění (čte):

"Připomínka

k zákonu ze dne 17. prosince 1919 o závodních a revírních radách při hornictví.

§ 2.

Pro poslední tři odstavce §u 2. zákon podepsat nemohu.

Nařízením nelze rozřešit tak důležitou a zákonodárně novou zásadu, jakou je podíl zaměstnanců na zisku; v konstitučních a demokratických ústavách je pravidlo, že nařízení má vyplývati ze zákona, rozuměj zákona už existujícího. V tomto případě se však zvláštní zákon teprve slibuje.

Nařízení kvalifikuje se jako prováděcí a tudíž odkazuje se takto výslovně k zákonu. Ten zákon by vláda, resp. ministerstvo, muselo již mít (pro foro interno) a tudíž nebylo by žádného rozdílu časového mezi podáním nařízení a zákona, jestliže totiž mělo býti vyhověno některým naléhavým přáním.

Postup nařizovací, zejména v tomto novém oboru, pokládal bych i s demokratického stanoviska za povážlivý.

Své stanovisko vidím potvrzeno faktem, že v původním vládním návrhu inkriminované tři odstavce nebyly a že se do zákona dostaly později a, jak se mi zdá, ne dosti organicky.

T. G. Masaryk, v. r."

Národní shromáždění má tedy zákon vrácený znovu projednati, příslušná zpráva výborová bude tudíž opět přikázána výborům sociálně-politickému a technickému.

Tiskem rozdáno v 104. schůzi Národního shromáždění československého: prosím, aby seznam byl přečten.

Sněmovní tajemník dr. Haasz (čte):

Tisk 2098. 1. Odpověď min. pošt a telegr. na dotaz čl. N. S. Vlad. Drobného, Fr. Zeminové, Stan. K. Neumanna a soudr. o soustavném poškozování poštovních zásilek.

Tisk 2100. 2. Odpověď min. zemědělství na dotaz čl. N. S. Vlad. Drobného, Fr. Zeminové, J. Srnce a soudr. o rozprodávání velkostatku býv. bar. Drascheho na Pardubicku.

Tisk 2101. Odpověď min. pro zásob. lidu k dotazu čl. N. S. dra. G. Mazance a soudr. o protizákonném rekvirování dobytka.

Tisk. 2102. Odpověď min. vnitra v souhlasu s min. pro zásobování lidu na dotaz čl. N. S. dra. Fr. Lukavského a soudr. o bouřlivých demonstracích v Chotěboři.

Místopředseda Konečný: Z předsednictva přikázáno výborům:

Výboru soc.-politickému:

Tisk. 2099. Vládní návrh zákona, kterým se povoluje další státní podpora stavebního ruchu. (Současně přikázán výboru finančnímu.)

Vláda žádá, by o návrhu byla podána zpráva ve lhůtě 5 dnů.

Jest snad proti této lhůtě nějaká námitka? (Nebyla.)

Námitky není, lhůta jest schválena.

Výboru imunitnímu přikázány byly žádosti zemského trestního soudu v Praze a to:

1. akt Pr XIV. 137/19 z 3/1. 1920 za svolení ke stíhání člena N. S. Josefa Stivína pro přečin proti bezpečnosti cti k žalobě inž. Ludvíka Karneta a

2. akt Ns XIV. 87/19/1 z 20/12. 1919 za svolení ke stíhání člena N. S. Václava Klofáče pro utrhání na cti (podle § 209., 219 tr. z.), k žádosti Oskara Flögla.

Přikročíme k vyřízení

denního pořadu.

Jako prvý bod nachází se na něm:

1. Zpráva živnostenského výboru o návrhu členů N. S. Arnolda Jandy, Vil. Votruby, R. Mlčocha a soudr., aby byly řádně zadávány práce a dodávky v republice československé. Tisk 2103.

Zpravodajem jest kol. Vilém Votruba, uděluji mu slovo.

Zpravodaj poslanec Vilém Votruba: Slavné Národní shromáždění! Otázka úpravy státních dodávek, zadávání dodávek a prací jest jistě jednou z nejdůležitějších otázek státního hospodářství.

Ministerský rada v ministerstvu veřejných prací inž. Herrmann ve "Zprávách veřejné služby technické" věnoval této otázce celý článek, v němž mimo jiné praví následující: "Věcně správné, vší strannickosti a jakýchkoli osobních vlivů prosté zadávání veřejných dodávek a prací jest odedávna spolehlivým měřítkem spořádanosti státní správy a jednou z nejpodstatnějších složek národohospodářského a sociálního vývoje státu."

Tato charakteristika otázky této jest jistě zcela na místě a výstižnou. Neboť nemůže býti pochybnosti o tom, že způsob, jakým a komu zadává stát své zadávky a práce, jak si při tom počíná, zda počíná si jako soukromý podnikatel, kterému záleží na tom, aby co možno levně, třeba i nejjednoduššeji pořídil své potřeby, anebo zda dívá se na tu otázku s vyššího hlediska, s hlediska státu, jehož povinností jest přizírati nejen k láci dodávek a potřeb, které stát zadává, ale také k jakosti provedení a konečně v neposlední řadě také k náležité podpoře průmyslu, živností a obchodu i také k stránce umělecké. A proto jest jisto, že otázka tato tak důležitá musí nějakým způsobem, jistými předpisy býti upravena.

Když díváme se, jak tato otázka byla upravována dříve ve státech, tu shledáváme, že v nejstarších dobách, řekněme v dobách otroctví a později v dobách nevolnictví, nemohlo se o nějakém zadávání státních dodávek a prací ani mluviti. Nebylo předně tolik potřeb a tak rozmanitých, které by měl stát, za druhé byla tu vždy řada lidí, když stát potřeboval nějakou stavbu, které prostě komandoval k jejímu provedení, a nebylo potřeba vypisovati nějaké veřejné nabídkové řízení. Když potom státy se zmodernisovaly, když potom potřeby jejich rostly nejen kvantitativně, ale i kvalitativně, když přibývalo těchto potřeb a když stávaly se rozmanitějšími, vidělo se, že musí se přikročiti jednou k zásadní úpravě této otázky dodávek a prací. Byla to Francie, která šla v čele států, jež otázkou touto se zabývaly. Byl to známý francouzský státník Colbert, jenž za Ludvíka XIV. měl svěřeno hospodářství majetku samého krále, který první ustanovil pravidla pro zadávání státních dodávek a prací, a byla to zase Francie první, která již r. 1833 vyslovila zásadu volné soutěže a která později v r. 1882 provedla jednotnou úpravu nabídkového řízení. Prusko, a sice tamní ministerstvo prací, vydalo v r. 1885 "Verdingungsreglement", jehož hlavní zásady jsou následující: 1. veřejná soutěž vypsáním; 2. velké dodávky buďtež rozděleny tak, aby i menší uchazeči mohli se jich súčastniti; 3. nabídky, které jsou v nepoměru k dodávce, tak že nedá se očekávati, že by byly řádně a svědomitě splněny a provedeny, buďtež předem z konkurence vyloučeny; 4. jisté práce při stejné jinak ceně buďtež zadány místním živnostníkům.

Zde vidíme již moderní rysy při otázce zadávání dodávek a prací, které nabyly ještě většího výrazu nařízením ministerstva veřejných prací z r. 1905, jež jmenuje se "Erlass betreffend das Verdingungswesen".

Podle tohoto výnosu nemá býti zadání vázáno dodávkou v nejnižší ceně, nýbrž má se vázati na nabídku, která, jsouc v každém směru přijatelnou, zaručuje správné a včasné provedení práce anebo dodání dodávky. Při tom se předem vylučují nabídky, jejichž cena jest v naprostém nepoměru k výkonu, a z nabídek, které těm podmínkám vyhovují, volí se mezi třemi nejnižšími ona, která v uvážení všech okolností jeví se býti nejpřijatelnější. Tímto výnosem, jak patrno, byl ulomen hrot úplně fiskálnímu stanovisku, které zaujímaly v Německu jednotlivé státy. Dlužno zde uvésti, že celá řada velkých německých měst upravovala si v rámci své vlastní působnosti otázku tuto sama a také původně dala se říditi jedině ohledy fiskálními. Teprve později odborníci při řešení této otázky přišli na možnost zavedení tak zvané střední ceny, t. j. asi takové ceny, která nejblíže stojí aritmetickému středu, získanému mezi nejvyšší a nejnižší nabídkou, když vyloučí se předem nabídky nezpůsobilé.

Tento způsob byl zaveden v některých městech německých, ale bylo od něho upuštěno a sice proto, poněvadž se přišlo k poznání, že tak zvaná střední cena může býti veličinou naprosto a zcela nahodilou. Rada města Drážďan v r. 1914 zavedla tak zvaný systém přiměřené ceny. Tou rozumí se cena, vyšetřená neúředními znalci, kteří, neznajíce výše nákladů, které stát nebo dotyčná korporace, která nabídku zadává, chce na provedení nabídky věnovati, určí předem cenu, za jakou by se dodávka měla dodati nebo práce vykonati.

Po otevření oferty musí pak uvážiti všecky okolnosti, jednak k vůli státu, do jaké výše nákladu chce stát nebo korporace, která dodávku zadává, jíti, jednak výši ofert které došly, jednak způsob provedení a čas, kdy možno provedení očekávati. Tento způsob, jak jest viděti, jest velice těžkopádný a může vésti k celé řadě nesrovnalostí, v neposlední řadě také jistě k tomu, že tak zvaná přiměřená cena před otevřením nabídek naprosto může býti desavouována přiměřenou cenou, kterou stanoví znalci potom, když nabídky otevřeli a když uvážili všecky okolnosti, které zde na váhu padaly.

V Anglii a Belgii vyžaduje se jako podmínka pro zadání placení normální mzdy.

To žádala zejména anglická admiralita.

Zde ocitla se Anglie a Belgie na poli sociálním a zde přičinila sociální moment t. zv. nabídkového řízení, který nám v Národním shromáždění není neznámý, jak svědčí návrh našeho kol. R. Tayerle-ho o sociálních podmínkách ve smlouvách při zadávání státních dodávek. Hlavní zásady tohoto návrhu jsou následující:

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP