Pátek 19. prosince 1919

Tím ovšem, že jsme tuto látku vytrhli z celého komplexu, způsobíme, že zákon ten nebude dokonalý, že nebude úplný, a není také vyloučena možnost, že zákon ten ještě před ukončením zasedání tohoto Národního shromáždění bude museti býti měněn a doplňován.

Když šlo o to, rozhodnout se pro jeden nebo druhý způsob, - my jsme dosud znali jenom seznamy voličské, které byly dělány ad hoc k té které volbě, kdežto druhého způsobu jsme v našich zemích neznali - pak jsme si postavili před oči výhody i nevýhody obou způsobů. Jaké jsou výhody, když se sdělávají voličské seznamy ad hoc, t. j. k té které konkretní volbě? Výhody ty jsou, že k volbě jsou připuštěny toliko osoby, které vykazují všechny náležitosti volebního práva, a že nemůže se ve větším rozsahu státi, že by buď byla připuštěna řada voličů, u kterých podmínky volebního práva odpadly, anebo že opačně řada osob, které nabyly podmínek volebního práva, nemůže býti připuštěna k volbě, protože ještě do voličských seznamů zapsány nejsou. Bylo pravidlem zejména při volbách do zákonodárných sborů, že několik týdnů přede dnem volby, byly seznamy voličské sdělány a upraveny a že na základě těchto seznamů se pak volilo. Význam to má zejména vzhledem k tomu, že právo voliti předpokládá jistou usedlost. Ve volebním řádu obecním zavedena byla usedlost tříměsíční, to jest, volební pravo přiznáváno bylo těm, kteří bydlí v obci nejméně tři měsíce, počítajíc zpět ode dne vyložení seznamů voličských. Delší usedlost jest na úkor zejména oněm vrstvám, které vzhledem ku svému zaměstnání jsou nuceny měniti bydliště, připravila by velikou řadu voličů o volební právo a proto při volebním řádu do obcí, jak jsem tehdy si dovolil vyvoditi, byla jako výsledek kompromisu usnesena usedlost tříměsíční.

Tříměsíční usedlost může býti dodržována, když volby konají se krátce po dnu vyložení seznamů voličských. Jestliže však, jak tomu bývalo dříve při volbách do obecních zastupitelstev, uplyne mezi reklamačním řízením a mezi dnem volby doba příliš dlouhá, pak v usedlosti nastaly změny, pak usedlost se eo ipso prodlužuje, a naopak musí býti připuštěny k volbám osoby, které již ani v obci usedlé nejsou. Poněvadž podle návrhu, který předkládáme, seznamy voličské mají býti vykládány k veřejnému nahlédnutí - a řízení přípravné i s reklamačním řízením má býti prováděno každého půl roku, totiž 15. prosince a 15. června, - a poněvadž volby se mají konati na základě seznamů, v tomto řízení upravených, během následujícího půl roku, než budou upraveny seznamy nejbližším řízením přípravným, může se přihoditi, že při volbě, která se bude konati po případě i půl roku po dnu vyložení voličských seznamů, bude usedlost ze tří měsíců prodloužena ve skutečnosti až na 9 měsíců.

Opačně zase budou případy, že osoby, které v seznamu voličském byly zapsány, se mezi tím přestěhují, budou míti volební právo v obci, ve které nebydlí a o niž interesu již nemají a snad ho pro vzdálenost nového bydliště ani nebudou moci vykonati fakticky, kdežto v obci svého nového bydliště k volbě nebudou moci býti připuštěny. To jest věc, kterou si nesmíme zatajovati, a jest to jistě nevýhoda stálých volebních seznamů.

Ale na druhé straně jsou tu velmi významné výhody, v prvé řadě rázu politického. Oč nám tu hlavně šlo? Považuji za velikou vadu, když volební řízení se příliš protahuje. Není zdravé pro klidný vývoj politického života v republice, když volební řízení trvá příliš dlouho, ať již jde o volby do jednotlivých obcí, anebo v celé republice, ať jde o volby do sboru samosprávného, anebo zákonodárného. Každé volební řízení zčeří vlny veřejného života, vybičuje vášně. Jisto jest, že jest stížen klidný život parlamentární i mimoparlamentární, když se blíží volby.

Blížící se volby vždy působí škodlivě, pročež musí býti snahou každého zákonodárce, aby volební řízení pro všechny volby bez rozdílu, ať jde o volby do zákonodárného, anebo samosprávného sboru, zkrátil na takovou dobu, jak jest to vůbec možné. (Výborně!) Tomu jsme hleděli vyhověti ve volebním řádu pro Národní shromáždění, - o němž prozatím nemůžete uvažovati, poněvadž Vám ještě nebyl předložen, - takovou úpravou, že volby budou moci býti provedeny za 5 neděl, i za 4 neděle ode dne rozepsání voleb. To jest ovšem doba mnohem kratší, nežli bývala, jistě však dostačitelná pro agitaci.

Vždyť předpokládáme, že voličstvo jest tak uvědomělé, stále tiskem a veřejnými schůzemi informované, že nepotřebuje ještě mnoho zvláštních agitačních schůzí a poučování v době předvolební. To jest tedy doba dle mého názoru naprosto postačitelná. Ale vezměte též v úvahu, že nejde toliko o volby v pravidelných případech při ukončeném volebním období, nýbrž i o volby v případech mimořádných, v případech ústavních konfliktů mezi vládou na jedné straně a zákonodárným sborem na straně druhé nebo mezi vládou resp. županem na jedné straně a župním zastupitelstvem na straně druhé. Jakmile takový konflikt nastane, má býti - to jest požadavek řádného ústavního života a parlamentních pravidel - rozhodnut co nejrychleji. Voličstvo má rozhodnouti v tom okamžiku, kdy ještě jest pod vlivem oné otázky, která vedla ke konfliktu. Může to býti také nevýhodné, neboť vláda si může vyvolati takový konflikt a upraviti náladu, pod kterou povolá lid k volbám, avšak s tím již nutno počítati. Zkrátka, když takový konflikt nastane, ať ho vyvolal jeden nebo druhý činitel, a když je lid povolán, aby tvořil rozhodčího, pak má býti povolán k úřadu soudce okamžitě, totiž co nejrychleji. Když by každému volebnímu řízení muselo předcházeti řízení přípravné, když bychom před každou volbou museli jmenovati místní komise, připustiti stížnost do sestavení jich, zavésti řízení reklamační, stížnosti reklamační atd. tedy by nám muselo uplynouti nejméně 10 neděl - to jest minimum - mezi rozpuštěním sboru a dnem voleb. Naší snahou jest, zkrátiti tuto lhůtu a umožniti volby co nejrychlejší. To má platiti nejen pro volby budoucí, nýbrž, s tím dnes počítejte, také již pro první volby. Vše má býti připraveno tak, aby ode dne rozepsání voleb do dne výkonu uplynula doba co nejkratší.

Další výhoda, které nelze opomenouti, jest ta, že umožní dokonalejší a přesnější rozhodnutí o volebním právu jednotlivců. Je-li řízení přípravné spojeno úzce s vlastním řízením volebním, nemůže řízení přípravné býti nikdy dokonalé.

Dovolil jsem si již ve své zprávě, kterou jsem doprovodil předlohu o volebním řádu do obcí, upozorniti na to, že je to neúplnost tohoto volebního řádu, když o obsahu seznamů voličských nebude rozhodnuto v poslední stolici, nýbrž že rozhodne o nich toliko reklamační komise, která jest složena ze stranníků, a může rozhodnouti strannicky nebo nedokonale nebo vůbec nerozhodne. Poukazuji na případ brněnský, ve kterém reklamační komise právě vzhledem ke krátkosti lhůt, které jsou ve volebním řadě ustanoveny, a vzhledem k velkému počtu reklamací nebyla s to, všecky reklamační stížnosti v čas vyříditi. Tím se může státi, že řízení jest neúplné, že volby po případě musejí býti zrušeny a že prostě nejsou připuštěni k volbám všichni ti, kterým volební právo přísluší a opačně, že jsou připuštěni ti, proti jichž volebnímu právu byla podána reklamace. Tomu má odpomoci zákon, který vám předkládáme.

Když jsme si postavili před oči nevýhody na straně jedné a výhody na straně druhé, došli jsme k názoru, že výhody stálých seznamů voličských převyšují nevýhody jejich.

Stálé seznamy voličské jsou velké plus. Budeme zde míti vždy po ruce instrument, který umožní, aby voličstvo mohlo býti okamžitě povoláno k rozhodování.

Jak jsem si dovolil již upozorniti, bude prováděno přípravné řízení každého půl roku. Poprvé to bude 15. ledna, proto, aby mohly býti připraveny volby do Národního shromáždění a později pravidelně vždy 15. června a 15. prosince. Na př. 15. června budou po 8 dnů vyloženy seznamy voličské, bude provedeno reklamační řízení, reklamační komisi bude poskytnuta určitá lhůta k vyřízení stížností tak, aby 8 dní před koncem července reklamační řízení bylo skončeno. Posledních 8 dní měsíce července budou seznamy voličské zase vyloženy za tím účelem, aby mohly býti podány stížnosti do rozhodnutí reklamační komise ještě k volebnímu soudu - pravomoc a řízení před volebním soudem upraví zvláštní zákon, o kterém budeme referovati později. - Na základě seznamů, které budou sdělány a upraveny až do konce měsíce července, bude se voliti prozatím do obcí a osad a podle zvláštních zákonů také do zákonodárných nebo jiných sborů, tedy patrně do župních zastupitelstev, v době od 1. srpna po půl roku, t. j. až do 1. února, to jest do doby, než budou novým řízením, které počne 15. prosince, upraveny seznamy volební. Každého půl roku budou prováděny opravy, které budou již připravovány během půl roku.

Komise místní budou jmenovány vždy na 3 léta, reklamační komise rovněž, takže bude po ruce stálý aparát. Na jedné straně obce stále budou kontrolovati seznamy volební a doplňovati je, na druhé straně také si to budou dělati strany, takže podle mého názoru těžké řízení reklamační, které dosud bylo, odpadne. Nyní bude stály přehled.

Dotkl jsem se již toho, že má býti připuštěna také stížnost k volebnímu soudu, a snad se mi naskytne příležitost, blíže postup při stížnosti vysvětliti, až budu referovati o zákonu, kterým se upravuje pravomoc volebního soudu. Na tomto místě bych jen na jedno upozornil. Volební soud, v němž budou zastoupeny také vlivy občanské, ale ovšem odborníci, pravděpodobně také asi bude rozhodovati o reklamacích. Jest velice těžko, vyčkávati s volbami na základě určitých seznamů voličských do té doby, než volební soud také rozhodne o stížnostech, týkajících se obsahu těchto listin, poněvadž by pak seznamy volební byly příliš zastaralé.

Tak daleko nelze jíti, aby takové stížnosti přiznána byla za každých okolností moc odkládací. Avšak rozhodnutí volebního soudu nesmí míti pouze význam teoretický. Tomu vyhovuje osnova takto: Kdyby po úpravě, končící 31. červencem, volby se konaly na př. 1. srpna, ještě tu výsledky řízení před volebním soudem nebudou a nebude k nim přihlíženo. Kdyby však po 1. srpnu přicházely výsledky volebního soudu a volby se konaly později, řekněme 1. září, 1. října, nebo ještě později, tu již výsledky řízení před volebním soudem budou základem pro opravu voličských seznamů a bude jich použito také při volbách. Kdežto posud stížnost ke správnímu soudu do rozhodnutí reklamační komise neměla významu praktického, pokud šlo o otázku volebního práva aktivního, nejvýše při otázkách volitelnosti, bude nyní rozhodnutí nejvyššího tribunálu správního míti praktický význam.

Dovolil bych si ještě na jednu věc upozorniti. Když budete studovat detaily předlohy, snad vám neujde, že činíme úchylku, pokud jde o právo, - nesmím vlastně mluviti o právu volebním, poněvadž zde ustanovují se jen podmínky toho, kde má někdo být zapsán - tedy o podmínku, kde mají býti zapsáni vojíni. Při volebním právu do obcí přijali jsme zásadu, že vojíni mají míti právo, voliti tam, kde před svým narukováním nejméně tři měsíce, počítá-li se zpět od narukování, bydlili, poněvadž vycházeli jsme se stanoviska, že vojín má interes na tom, aby volil v obci, ve které vlastně bydlil před narukováním, a nikoliv v obci, ve které jest službou přikázán a na druhé straně, že není vyloučena možnost, že by správa vojenská mohla dislokací vojska působiti na složení obecního zastupitelstva v některé obci. To nás vedlo k ustanovení, které bylo pojato do volebního řádu obecního. Když jsme ale pracovali na volebním řádu do zákonodárného sboru, tu zase jsme vycházeli se stanoviska jiného. Tu zase jsme si řekli: Nesmí býti volební řád takový, aby stěžoval výkon vojínů, - a volební řád do obcí ho stěžoval a my jsme musili to napraviti tím, že jsme přechodně připustili výkon volebního práva plnomocníkem u vojínů - tedy na jedné straně nesmíme stěžovati výkon volebního práva a na druhé straně při volbě do zákonodárného sboru vojín nemá interesu na tom, aby volil v určité obci, zejména obci, ve které bydlel, před narukováním. On chce vykonati své politické právo, dáti výraz svému politickému smýšlení. A jestliže mu dá projev v obci, ve které bydlil před narukováním, nebo tam, kde koná vojenskou službu, to jest mu úplně vedlejší a ve svém výsledku jest to také vedlejší, poněvadž volba se nebude konati podle obcí, nýbrž patrně podle velikých volebních okresů. Předpokládaje, že bude přijato též ustanovení o druhém skrutiniu, které znamená, že alespoň část poslanců bude volena na podkladě celé říše, bude docela vedlejší, zdali vojín, nebo kterýkoliv jednotlivý volič vykoná právo volební v té či oné obci. Vzhledem k tomu nebylo třeba báti se úmyslných posunů vojska za účelem politickým.

Proto jsme volební právo vojínů do Národního shromáždění upravili jinak, a sice tak, že mají míti volební právo v oné obci, ve které jsou ve dnech vyložení sezmamů voličských služebně přikázáni. Když jsme chtěli zavésti stálé voličské seznamy, a chtěli, aby mohly býti základem nejen pro volby do obcí, nýbrž i do žup a zákonodárných sborů, musili jsme volební právo vojáků upraviti jednotně.

Rozdílná úprava by znemožňovala, aby stálé voličské seznamy byly vůbec zřizovány, aby jich mohlo býti použito kdykoliv a pro všechny sbory. Tu jsme se rozhodli pro způsob, který jsme volili pro volby do zákonodárného sboru, totiž že vojín má býti zapsán v oné obci, ve které v den vyložení seznamu jest službou přikázán. Mohou zde býti jisté pochybnosti, mohla by snad vzejíti obava, že by toho mohlo býti zneužito vojenskou správou, ale mám za to, že tato obava nemůže býti tak vážná, vezmeme-li v úvahu, že obecní volby byly již u nás vykonány a že obecní volby v budoucnosti budou konány až za řadu let, v době, kdy pravděpodobně budeme míti vojsko toliko v mírovém omezeném počtu, že dislokace za účely politickými bude stížena, poněvadž nebude předem jisto, kdy volby se konají, a rozhodný jest den vyložení seznamů voličských. Když všecky tyto věci vezmeme v úvahu, myslím, že o podrobnostech není třeba se zmiňovati, je to patrno ze zprávy a ze zákona samého - pak myslím, že rozhodnutí jistě dopadne ve prospěch instituce stálých seznamů voličských.

Nyní bych ještě se vrátil k tomu, co jsem řekl v úvodu své řeči. Chci totiž vysvětliti, proč jsme vytrhli tu látku nesystematickým způsobem z celé látky, proč jsme nejprve nepřišli, jak by to bylo správné a systematické, s ústavou, s jednacím řádem, pak volebním řádem a pak teprve se zákonem o stálých seznamech voličských, proč se vydáváme do nebezpečí, že za měsíc nebo 14 dní budeme zákon tento novelisovat. Účel ten je docela jasný. Nám šlo o to, urychliti řízení přípravné pro volbu do Národního shromáždění. (Výborně!) Šlo o to, abychom nemuseli vyčkat, až ústava celá bude projednána, nýbrž abychom už mohli přípravné řízení zahájiti co nejdříve, to jest v měsíci lednu.

Kdybychom byli sečkali s touto předlohou až po všech předlohách ústavních, pak by volby podle mého názoru nemohly býti rozepsány dříve, než tak v druhé polovici února nebo na počátku března a sotva bychom mohli dříve voliti, než v květnu nebo červnu. Nám jde o to, urychliti volby, a toho tímto zákonem docílíme. Podle přechodných ustanovení, do tohoto zákona pojatých, budou seznamy voličské poprvé vyloženy 15. ledna. Členové místních komisí musejí býti ohlášeni úřadům do 8 dnů od toho dne, kdy zákon bude vyhlášen, a poněvadž sbírka zákonů a nařízení často bývá doručována dávno po uplynutí 8 dnů po vyhlášení, jest třeba, aby všechny strany měly na paměti, že na tuto lhůtu nebudou úředně upozorněny a jest nutno, aby všecky strany okamžitě, - já objektivně všechny strany upozorňuji, - podaly návrh členů do místních a reklamačních komisí a nevyčkávaly, až zákon stane se skutkem.

A abychom věc urychlili, tedy při prvé volbě do složení místních komisí nebude přípustna stížnost, poněvadž stížnost, jak jsme viděli v praxi, zdržela přípravné řízení o 14 dnů, 3 neděle, případně i déle. Stížnost ovšem bude přípustná do složení reklamační komise, které jest přiznána důležitější pravomoc, než místní komisi. Tam nemají býti strany vydány možnosti, aby úředník podřízenější mohl rozhodovati o složení tak důležité komise pravoplatně.

Tímto způsobem může býti celé řízení přípravné a reklamační i s rozhodnutím reklamační komise ukončeno tak, aby v posledních 8 dnech měsíce února znova seznamy voličské byly vyloženy jako již definitivně upravené, takže volby by se mohly - to jest, prosím, jen theoreticky mluveno - konati již 1. března a já doufám, že neuplyne měsíc březen, aniž bychom volby byli vykonali.

To byly tedy důvody, které vedly k tomu, že jsme nesystematickým způsobem postupovali, že jsme tuto předlohu podali a že má předloha ta ustanovení rázu přechodního. Vy, vážené shromáždění, z toho seznáte, že se volby blíží, že již začíná vlastně přípravné řízení, že jsou sečteny dny tohoto slavného Národního shromáždění.

Nechci pronášeti úsudku o činnosti tohoto slavného sboru, ale snad mi nebude za zlé vykládáno, když pronesu jedno upřímně míněné přání: Ať již se kdo dívá na tento sbor jakkoliv, ať již má za to, že jeho složení bylo správné, či pochybené, ať již o legitimaci zástupců, zasedajících v tomto slavném sboru, soudí jakkoliv, jedno nebude moci objektivní pozorovatel a budoucí historik upříti tomuto shromáždění: že tak pracovitého shromáždění, jako bylo toto, ještě snad nebylo. A my v budoucnosti teprve uvidíme, jaký rozdíl, pokud jde o pracovitost, bude mezi tímto shromážděním a shromážděním, které nám přivedou volby. A tu bych nerad, aby tato krásná stránka, kterou se toto Národní shromáždění může na veřejnosti pochlubiti, byla posledními dny, které jsou nám ještě dány, setřena. Já bych tu jaksi měl na mysli přání patricia z románu "Quo vadis" onoho arbitra elegantiarum, který krásně žil a který měl jedno přání: také krásně zemřít, zemřít v kráse. Já bych si nepřál, aby tento pěkný dojem, který Národní shromáždění přes tu a tam některé výstřelky u těch, kteří kladou váhu na pracovitost a nikoliv na slova, byl setřen, a přeji si naopak, aby Národní shromáždění o sobě mohlo říci, že zemřelo v kráse. (Výborně! Hlučný potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP