Tím ovšem, že jsme tuto látku vytrhli
z celého komplexu, způsobíme, že zákon
ten nebude dokonalý, že nebude úplný,
a není také vyloučena možnost, že
zákon ten ještě před ukončením
zasedání tohoto Národního shromáždění
bude museti býti měněn a doplňován.
Když šlo o to, rozhodnout se pro jeden nebo druhý
způsob, - my jsme dosud znali jenom seznamy voličské,
které byly dělány ad hoc k té které
volbě, kdežto druhého způsobu jsme v
našich zemích neznali - pak jsme si postavili před
oči výhody i nevýhody obou způsobů.
Jaké jsou výhody, když se sdělávají
voličské seznamy ad hoc, t. j. k té které
konkretní volbě? Výhody ty jsou, že
k volbě jsou připuštěny toliko osoby,
které vykazují všechny náležitosti
volebního práva, a že nemůže se
ve větším rozsahu státi, že by
buď byla připuštěna řada voličů,
u kterých podmínky volebního práva
odpadly, anebo že opačně řada osob,
které nabyly podmínek volebního práva,
nemůže býti připuštěna k
volbě, protože ještě do voličských
seznamů zapsány nejsou. Bylo pravidlem zejména
při volbách do zákonodárných
sborů, že několik týdnů přede
dnem volby, byly seznamy voličské sdělány
a upraveny a že na základě těchto seznamů
se pak volilo. Význam to má zejména vzhledem
k tomu, že právo voliti předpokládá
jistou usedlost. Ve volebním řádu obecním
zavedena byla usedlost tříměsíční,
to jest, volební pravo přiznáváno
bylo těm, kteří bydlí v obci nejméně
tři měsíce, počítajíc
zpět ode dne vyložení seznamů voličských.
Delší usedlost jest na úkor zejména
oněm vrstvám, které vzhledem ku svému
zaměstnání jsou nuceny měniti bydliště,
připravila by velikou řadu voličů
o volební právo a proto při volebním
řádu do obcí, jak jsem tehdy si dovolil vyvoditi,
byla jako výsledek kompromisu usnesena usedlost tříměsíční.
Tříměsíční usedlost
může býti dodržována, když
volby konají se krátce po dnu vyložení
seznamů voličských. Jestliže však,
jak tomu bývalo dříve při volbách
do obecních zastupitelstev, uplyne mezi reklamačním
řízením a mezi dnem volby doba příliš
dlouhá, pak v usedlosti nastaly změny, pak usedlost
se eo ipso prodlužuje, a naopak musí býti připuštěny
k volbám osoby, které již ani v obci usedlé
nejsou. Poněvadž podle návrhu, který
předkládáme, seznamy voličské
mají býti vykládány k veřejnému
nahlédnutí - a řízení přípravné
i s reklamačním řízením má
býti prováděno každého půl
roku, totiž 15. prosince a 15. června, - a poněvadž
volby se mají konati na základě seznamů,
v tomto řízení upravených, během
následujícího půl roku, než budou
upraveny seznamy nejbližším řízením
přípravným, může se přihoditi,
že při volbě, která se bude konati po
případě i půl roku po dnu vyložení
voličských seznamů, bude usedlost ze tří
měsíců prodloužena ve skutečnosti
až na 9 měsíců.
Opačně zase budou případy, že
osoby, které v seznamu voličském byly zapsány,
se mezi tím přestěhují, budou míti
volební právo v obci, ve které nebydlí
a o niž interesu již nemají a snad ho pro vzdálenost
nového bydliště ani nebudou moci vykonati fakticky,
kdežto v obci svého nového bydliště
k volbě nebudou moci býti připuštěny.
To jest věc, kterou si nesmíme zatajovati, a jest
to jistě nevýhoda stálých volebních
seznamů.
Ale na druhé straně jsou tu velmi významné
výhody, v prvé řadě rázu politického.
Oč nám tu hlavně šlo? Považuji
za velikou vadu, když volební řízení
se příliš protahuje. Není zdravé
pro klidný vývoj politického života
v republice, když volební řízení
trvá příliš dlouho, ať již
jde o volby do jednotlivých obcí, anebo v celé
republice, ať jde o volby do sboru samosprávného,
anebo zákonodárného. Každé volební
řízení zčeří vlny veřejného
života, vybičuje vášně. Jisto jest,
že jest stížen klidný život parlamentární
i mimoparlamentární, když se blíží
volby.
Blížící se volby vždy působí
škodlivě, pročež musí býti
snahou každého zákonodárce, aby volební
řízení pro všechny volby bez rozdílu,
ať jde o volby do zákonodárného, anebo
samosprávného sboru, zkrátil na takovou dobu,
jak jest to vůbec možné. (Výborně!)
Tomu jsme hleděli vyhověti ve volebním řádu
pro Národní shromáždění,
- o němž prozatím nemůžete uvažovati,
poněvadž Vám ještě nebyl předložen,
- takovou úpravou, že volby budou moci býti
provedeny za 5 neděl, i za 4 neděle ode dne rozepsání
voleb. To jest ovšem doba mnohem kratší, nežli
bývala, jistě však dostačitelná
pro agitaci.
Vždyť předpokládáme, že voličstvo
jest tak uvědomělé, stále tiskem a
veřejnými schůzemi informované, že
nepotřebuje ještě mnoho zvláštních
agitačních schůzí a poučování
v době předvolební. To jest tedy doba dle
mého názoru naprosto postačitelná.
Ale vezměte též v úvahu, že nejde
toliko o volby v pravidelných případech při
ukončeném volebním období, nýbrž
i o volby v případech mimořádných,
v případech ústavních konfliktů
mezi vládou na jedné straně a zákonodárným
sborem na straně druhé nebo mezi vládou resp.
županem na jedné straně a župním
zastupitelstvem na straně druhé. Jakmile takový
konflikt nastane, má býti - to jest požadavek
řádného ústavního života
a parlamentních pravidel - rozhodnut co nejrychleji. Voličstvo
má rozhodnouti v tom okamžiku, kdy ještě
jest pod vlivem oné otázky, která vedla ke
konfliktu. Může to býti také nevýhodné,
neboť vláda si může vyvolati takový
konflikt a upraviti náladu, pod kterou povolá lid
k volbám, avšak s tím již nutno počítati.
Zkrátka, když takový konflikt nastane, ať
ho vyvolal jeden nebo druhý činitel, a když
je lid povolán, aby tvořil rozhodčího,
pak má býti povolán k úřadu
soudce okamžitě, totiž co nejrychleji. Když
by každému volebnímu řízení
muselo předcházeti řízení přípravné,
když bychom před každou volbou museli jmenovati
místní komise, připustiti stížnost
do sestavení jich, zavésti řízení
reklamační, stížnosti reklamační
atd. tedy by nám muselo uplynouti nejméně
10 neděl - to jest minimum - mezi rozpuštěním
sboru a dnem voleb. Naší snahou jest, zkrátiti
tuto lhůtu a umožniti volby co nejrychlejší.
To má platiti nejen pro volby budoucí, nýbrž,
s tím dnes počítejte, také již
pro první volby. Vše má býti připraveno
tak, aby ode dne rozepsání voleb do dne výkonu
uplynula doba co nejkratší.
Další výhoda, které nelze opomenouti,
jest ta, že umožní dokonalejší a
přesnější rozhodnutí o volebním
právu jednotlivců. Je-li řízení
přípravné spojeno úzce s vlastním
řízením volebním, nemůže
řízení přípravné býti
nikdy dokonalé.
Dovolil jsem si již ve své zprávě, kterou
jsem doprovodil předlohu o volebním řádu
do obcí, upozorniti na to, že je to neúplnost
tohoto volebního řádu, když o obsahu
seznamů voličských nebude rozhodnuto v poslední
stolici, nýbrž že rozhodne o nich toliko reklamační
komise, která jest složena ze stranníků,
a může rozhodnouti strannicky nebo nedokonale nebo
vůbec nerozhodne. Poukazuji na případ brněnský,
ve kterém reklamační komise právě
vzhledem ke krátkosti lhůt, které jsou ve
volebním řadě ustanoveny, a vzhledem k velkému
počtu reklamací nebyla s to, všecky reklamační
stížnosti v čas vyříditi. Tím
se může státi, že řízení
jest neúplné, že volby po případě
musejí býti zrušeny a že prostě
nejsou připuštěni k volbám všichni
ti, kterým volební právo přísluší
a opačně, že jsou připuštěni
ti, proti jichž volebnímu právu byla podána
reklamace. Tomu má odpomoci zákon, který
vám předkládáme.
Když jsme si postavili před oči nevýhody
na straně jedné a výhody na straně
druhé, došli jsme k názoru, že výhody
stálých seznamů voličských
převyšují nevýhody jejich.
Stálé seznamy voličské jsou velké
plus. Budeme zde míti vždy po ruce instrument, který
umožní, aby voličstvo mohlo býti okamžitě
povoláno k rozhodování.
Jak jsem si dovolil již upozorniti, bude prováděno
přípravné řízení každého
půl roku. Poprvé to bude 15. ledna, proto, aby mohly
býti připraveny volby do Národního
shromáždění a později pravidelně
vždy 15. června a 15. prosince. Na př. 15.
června budou po 8 dnů vyloženy seznamy voličské,
bude provedeno reklamační řízení,
reklamační komisi bude poskytnuta určitá
lhůta k vyřízení stížností
tak, aby 8 dní před koncem července reklamační
řízení bylo skončeno. Posledních
8 dní měsíce července budou seznamy
voličské zase vyloženy za tím účelem,
aby mohly býti podány stížnosti do rozhodnutí
reklamační komise ještě k volebnímu
soudu - pravomoc a řízení před volebním
soudem upraví zvláštní zákon,
o kterém budeme referovati později. - Na základě
seznamů, které budou sdělány a upraveny
až do konce měsíce července, bude se
voliti prozatím do obcí a osad a podle zvláštních
zákonů také do zákonodárných
nebo jiných sborů, tedy patrně do župních
zastupitelstev, v době od 1. srpna po půl roku,
t. j. až do 1. února, to jest do doby, než budou
novým řízením, které počne
15. prosince, upraveny seznamy volební. Každého
půl roku budou prováděny opravy, které
budou již připravovány během půl
roku.
Komise místní budou jmenovány vždy na
3 léta, reklamační komise rovněž,
takže bude po ruce stálý aparát. Na
jedné straně obce stále budou kontrolovati
seznamy volební a doplňovati je, na druhé
straně také si to budou dělati strany, takže
podle mého názoru těžké řízení
reklamační, které dosud bylo, odpadne. Nyní
bude stály přehled.
Dotkl jsem se již toho, že má býti připuštěna
také stížnost k volebnímu soudu, a snad
se mi naskytne příležitost, blíže
postup při stížnosti vysvětliti, až
budu referovati o zákonu, kterým se upravuje pravomoc
volebního soudu. Na tomto místě bych jen
na jedno upozornil. Volební soud, v němž budou
zastoupeny také vlivy občanské, ale ovšem
odborníci, pravděpodobně také asi
bude rozhodovati o reklamacích. Jest velice těžko,
vyčkávati s volbami na základě určitých
seznamů voličských do té doby, než
volební soud také rozhodne o stížnostech,
týkajících se obsahu těchto listin,
poněvadž by pak seznamy volební byly příliš
zastaralé.
Tak daleko nelze jíti, aby takové stížnosti
přiznána byla za každých okolností
moc odkládací. Avšak rozhodnutí volebního
soudu nesmí míti pouze význam teoretický.
Tomu vyhovuje osnova takto: Kdyby po úpravě, končící
31. červencem, volby se konaly na př. 1. srpna,
ještě tu výsledky řízení
před volebním soudem nebudou a nebude k nim přihlíženo.
Kdyby však po 1. srpnu přicházely výsledky
volebního soudu a volby se konaly později, řekněme
1. září, 1. října, nebo ještě
později, tu již výsledky řízení
před volebním soudem budou základem pro opravu
voličských seznamů a bude jich použito
také při volbách. Kdežto posud stížnost
ke správnímu soudu do rozhodnutí reklamační
komise neměla významu praktického, pokud
šlo o otázku volebního práva aktivního,
nejvýše při otázkách volitelnosti,
bude nyní rozhodnutí nejvyššího
tribunálu správního míti praktický
význam.
Dovolil bych si ještě na jednu věc upozorniti.
Když budete studovat detaily předlohy, snad vám
neujde, že činíme úchylku, pokud jde
o právo, - nesmím vlastně mluviti o právu
volebním, poněvadž zde ustanovují se
jen podmínky toho, kde má někdo být
zapsán - tedy o podmínku, kde mají býti
zapsáni vojíni. Při volebním právu
do obcí přijali jsme zásadu, že vojíni
mají míti právo, voliti tam, kde před
svým narukováním nejméně tři
měsíce, počítá-li se zpět
od narukování, bydlili, poněvadž vycházeli
jsme se stanoviska, že vojín má interes na
tom, aby volil v obci, ve které vlastně bydlil před
narukováním, a nikoliv v obci, ve které jest
službou přikázán a na druhé straně,
že není vyloučena možnost, že by
správa vojenská mohla dislokací vojska působiti
na složení obecního zastupitelstva v některé
obci. To nás vedlo k ustanovení, které bylo
pojato do volebního řádu obecního.
Když jsme ale pracovali na volebním řádu
do zákonodárného sboru, tu zase jsme vycházeli
se stanoviska jiného. Tu zase jsme si řekli: Nesmí
býti volební řád takový, aby
stěžoval výkon vojínů, - a volební
řád do obcí ho stěžoval a my
jsme musili to napraviti tím, že jsme přechodně
připustili výkon volebního práva plnomocníkem
u vojínů - tedy na jedné straně nesmíme
stěžovati výkon volebního práva
a na druhé straně při volbě do zákonodárného
sboru vojín nemá interesu na tom, aby volil v určité
obci, zejména obci, ve které bydlel, před
narukováním. On chce vykonati své politické
právo, dáti výraz svému politickému
smýšlení. A jestliže mu dá projev
v obci, ve které bydlil před narukováním,
nebo tam, kde koná vojenskou službu, to jest mu úplně
vedlejší a ve svém výsledku jest to
také vedlejší, poněvadž volba se
nebude konati podle obcí, nýbrž patrně
podle velikých volebních okresů. Předpokládaje,
že bude přijato též ustanovení
o druhém skrutiniu, které znamená, že
alespoň část poslanců bude volena
na podkladě celé říše, bude docela
vedlejší, zdali vojín, nebo kterýkoliv
jednotlivý volič vykoná právo volební
v té či oné obci. Vzhledem k tomu nebylo
třeba báti se úmyslných posunů
vojska za účelem politickým.
Proto jsme volební právo vojínů do
Národního shromáždění
upravili jinak, a sice tak, že mají míti volební
právo v oné obci, ve které jsou ve dnech
vyložení sezmamů voličských služebně
přikázáni. Když jsme chtěli zavésti
stálé voličské seznamy, a chtěli,
aby mohly býti základem nejen pro volby do obcí,
nýbrž i do žup a zákonodárných
sborů, musili jsme volební právo vojáků
upraviti jednotně.
Rozdílná úprava by znemožňovala,
aby stálé voličské seznamy byly vůbec
zřizovány, aby jich mohlo býti použito
kdykoliv a pro všechny sbory. Tu jsme se rozhodli pro způsob,
který jsme volili pro volby do zákonodárného
sboru, totiž že vojín má býti zapsán
v oné obci, ve které v den vyložení
seznamu jest službou přikázán. Mohou
zde býti jisté pochybnosti, mohla by snad vzejíti
obava, že by toho mohlo býti zneužito vojenskou
správou, ale mám za to, že tato obava nemůže
býti tak vážná, vezmeme-li v úvahu,
že obecní volby byly již u nás vykonány
a že obecní volby v budoucnosti budou konány
až za řadu let, v době, kdy pravděpodobně
budeme míti vojsko toliko v mírovém omezeném
počtu, že dislokace za účely politickými
bude stížena, poněvadž nebude předem
jisto, kdy volby se konají, a rozhodný jest den
vyložení seznamů voličských.
Když všecky tyto věci vezmeme v úvahu,
myslím, že o podrobnostech není třeba
se zmiňovati, je to patrno ze zprávy a ze zákona
samého - pak myslím, že rozhodnutí jistě
dopadne ve prospěch instituce stálých seznamů
voličských.
Nyní bych ještě se vrátil k tomu, co
jsem řekl v úvodu své řeči.
Chci totiž vysvětliti, proč jsme vytrhli tu
látku nesystematickým způsobem z celé
látky, proč jsme nejprve nepřišli, jak
by to bylo správné a systematické, s ústavou,
s jednacím řádem, pak volebním řádem
a pak teprve se zákonem o stálých seznamech
voličských, proč se vydáváme
do nebezpečí, že za měsíc nebo
14 dní budeme zákon tento novelisovat. Účel
ten je docela jasný. Nám šlo o to, urychliti
řízení přípravné pro
volbu do Národního shromáždění.
(Výborně!) Šlo o to, abychom nemuseli
vyčkat, až ústava celá bude projednána,
nýbrž abychom už mohli přípravné
řízení zahájiti co nejdříve,
to jest v měsíci lednu.
Kdybychom byli sečkali s touto předlohou až
po všech předlohách ústavních,
pak by volby podle mého názoru nemohly býti
rozepsány dříve, než tak v druhé
polovici února nebo na počátku března
a sotva bychom mohli dříve voliti, než v květnu
nebo červnu. Nám jde o to, urychliti volby, a toho
tímto zákonem docílíme. Podle přechodných
ustanovení, do tohoto zákona pojatých, budou
seznamy voličské poprvé vyloženy 15.
ledna. Členové místních komisí
musejí býti ohlášeni úřadům
do 8 dnů od toho dne, kdy zákon bude vyhlášen,
a poněvadž sbírka zákonů a nařízení
často bývá doručována dávno
po uplynutí 8 dnů po vyhlášení,
jest třeba, aby všechny strany měly na paměti,
že na tuto lhůtu nebudou úředně
upozorněny a jest nutno, aby všecky strany okamžitě,
- já objektivně všechny strany upozorňuji,
- podaly návrh členů do místních
a reklamačních komisí a nevyčkávaly,
až zákon stane se skutkem.
A abychom věc urychlili, tedy při prvé volbě
do složení místních komisí nebude
přípustna stížnost, poněvadž
stížnost, jak jsme viděli v praxi, zdržela
přípravné řízení o 14
dnů, 3 neděle, případně i déle.
Stížnost ovšem bude přípustná
do složení reklamační komise, které
jest přiznána důležitější
pravomoc, než místní komisi. Tam nemají
býti strany vydány možnosti, aby úředník
podřízenější mohl rozhodovati
o složení tak důležité komise pravoplatně.
Tímto způsobem může býti celé
řízení přípravné a reklamační
i s rozhodnutím reklamační komise ukončeno
tak, aby v posledních 8 dnech měsíce února
znova seznamy voličské byly vyloženy jako již
definitivně upravené, takže volby by se mohly
- to jest, prosím, jen theoreticky mluveno - konati již
1. března a já doufám, že neuplyne měsíc
březen, aniž bychom volby byli vykonali.
To byly tedy důvody, které vedly k tomu, že
jsme nesystematickým způsobem postupovali, že
jsme tuto předlohu podali a že má předloha
ta ustanovení rázu přechodního. Vy,
vážené shromáždění,
z toho seznáte, že se volby blíží,
že již začíná vlastně přípravné
řízení, že jsou sečteny dny tohoto
slavného Národního shromáždění.
Nechci pronášeti úsudku o činnosti tohoto
slavného sboru, ale snad mi nebude za zlé vykládáno,
když pronesu jedno upřímně míněné
přání: Ať již se kdo dívá
na tento sbor jakkoliv, ať již má za to, že
jeho složení bylo správné, či
pochybené, ať již o legitimaci zástupců,
zasedajících v tomto slavném sboru, soudí
jakkoliv, jedno nebude moci objektivní pozorovatel a budoucí
historik upříti tomuto shromáždění:
že tak pracovitého shromáždění,
jako bylo toto, ještě snad nebylo. A my v budoucnosti
teprve uvidíme, jaký rozdíl, pokud jde o
pracovitost, bude mezi tímto shromážděním
a shromážděním, které nám
přivedou volby. A tu bych nerad, aby tato krásná
stránka, kterou se toto Národní shromáždění
může na veřejnosti pochlubiti, byla posledními
dny, které jsou nám ještě dány,
setřena. Já bych tu jaksi měl na mysli přání
patricia z románu "Quo vadis" onoho arbitra elegantiarum,
který krásně žil a který měl
jedno přání: také krásně
zemřít, zemřít v kráse. Já
bych si nepřál, aby tento pěkný dojem,
který Národní shromáždění
přes tu a tam některé výstřelky
u těch, kteří kladou váhu na pracovitost
a nikoliv na slova, byl setřen, a přeji si naopak,
aby Národní shromáždění
o sobě mohlo říci, že zemřelo
v kráse. (Výborně! Hlučný
potlesk.)