Pátek 19. prosince 1919

Proto bylo zajisté potřebí zákona tohoto, nového, kterým by bylo podepřeno toto meliorování, a byl sdělán jistý systém, určitý plán, dle kterého by v krátké době meliorace v naší republice byly provedeny, takže lze očekávati, že nyní nejméně 30 tisíc hektarů půdy v naší republice bude ročně moci býti zmeliorováno, takže v době nepoměrně krátké v této příčině bude učiněna radikální náprava.

Dle starého melioračního zákona, velectění pánové, nebylo také dostatečně postaráno o to, aby stavby, podniky meliorační měly také dostatečné fondy, kterými by byly udržovány, a aby tyto fondy a tyto peníze, které byly věnovány od interesentů a také od země a státu, nepřicházely na zmar.

Těmto nedostatkům, vadám a překážkám má býti novým zákonem melioračním odpomoženo. Říkává se: "Nouze naučila Dalibora housti". Nynější všeobecný nedostatek potravin, hlavně obilnin ve státě zajisté nutně toho vyžaduje, aby naše výroba zemědělská byla co nejvíce zvýšena. A já jsem s radostí včera slyšel z úst pana prof. dra Horáčka, že do zvelebení a zvýšení produkce zemědělské naše republika veškeru naději skládá. Tato slova může každý přívrženec naší republiky podepsati, že od toho bude záviseti mnoho.

A proto, velectěné Národní shromáždění, nynějším zákonem melioračním, který dovoluji si vám předložiti, bude zjednána radikální náprava. Již to bude nesmírnou výhodou pro veškeré meliorační podnikání, když zde bude určitý obnos roční, a to na 10 roků vyměřený, který obnáší ročně 15,000.000, aby byl zde položen určitý plán, určitý systém, dle kterého by pak tyto podniky a práce meliorační v celé naší republice byly prováděny. Bez tohoto podkladu hmotného, finančního, pánové, není možný žádný plán, není možná žádná systematická práce.

Velectění pánové! Nám vždycky také jednávalo se při změně melioračního zákona, aby to celé řízení, které bylo vleklé, bylo zjednodušeno, a tímto zákonem se také tomu odpomůže. Tento nový zákon odstraňuje sdělání každého roku prelimináře rozpočtu melioračního, od jehož schválení dříve vždycky byly závislé tyto podpory, které byly udělovány melioračním podnikům, takže, poněvadž nefungují zemské sněmy, odpadne dle tohoto zákona sdělávání zemského zákona, kterým podpory každému podniku melioračnímu musily být udělovány a který musil být nejprve sankcionován. Dokud tyto zákony zemské o každém podniku nebyly sankcionovány, nemohla být vyplacena ani státní, ani zemská podpora.

Pánové, co se týče spravování tohoto fondu melioračního, který obnáší ročně 15,000.000 K, bude jej spravovati ministerstvo zemědělství s ministerstvem financí. A každého roku, aby Národní shromáždění mělo také ingerenci, bude se předkládati slavnému Národnímu shromáždění závěrka účtů, a tak bude dána možnost slavnému Národnímu shromáždění, aby v této věci také rozhodovalo. V jaké míře tyto podpory budou uděleny se strany státu z tohoto melioračního fondu k tomu účelu, budou učiněny úmluvy - to je novum v tomto zákoně - a to úmluvy jak mezi zemí a státem, tak také mezi ostatními všemi zájemníky, jako jsou družstva, obce, okresy, po případě také jednotlivci. Tím, pánové, i celá řada nyní již připravených meliorací, které však musily býti zastaveny během války buď proto, že zastaveny byly podpory, nebo že nebylo dostatek lidí, nebo že ještě nebyly projekty úplně projednány, bude moci býti ihned provedena, což bude s velkým prospěchem nejenom pro zemědělství, nýbrž také pro celou republiku.

Já poukazuji, slavné Národní shromáždění, že na příklad u nás na Moravě máme od zemědělsko-technického úřadu připravených podniků 192, a vězte, že ta cena nákladů na těch 192 podniků melioračních obnášela před válkou na 20 milionů. Když se, pánové, nyní čítá, že tyto náklady budou třikrát až čtyřikrát větší, poznáte, jakého obnosu tu je potřeba k provedení těchto meliorací.

Dovoluji si podotknouti, že bude lze systematicky prováděti meliorační podniky také na Slovensku, kde posavad, co se týče meliorací, nebylo nic učiněno pro naše zemědělce a zemědělství.

Pánové, lze očekávati od tohoto zákona nového, že naše zemědělská produkce neobyčejně se zvýší, že plodnost země bude touto zemědělskou produkcí účelným a systematickým postupováním zvýšena; pomůže se, velectění pánové, nejen zemědělcům, jak se mylně snad myslí, že snad tento meliorační zákon přijde jen vhod našim zemědělcům, nejen našemu zemědělství, nýbrž veškerému spotřebnímu obyvatelstvu a státu samému. Zvýší-li se výroba, zvýší se příjmy našich zemědělců a pak, pánové, vězte, že stát ve způsobě daní dostane zpět mnohem více, než těmito podporami našemu zemědělství bylo uděleno.

A, velectění pánové, ještě více. Jak teprve nesmírnou cenu tento zákon a tato zvýšená výroba zemědělství bude míti pro systematické meliorování, pro opatřování dostatečné výživy chlebovinami i masem! Letos na př. naše republika k výživě obyvatelstva spotřebuje ještě, i když veškerý kontingent, který byl předepsán, bude odveden, 45.000 vagonů mouky, což znamená 60.000 vagonů obilnin.

A, velectění pánové, jest zjištěno statisticky, že melioracemi, které posud byly podnikány, výnosnost na 1 ha se zvýší o 4-6 i více q.

Jestliže, pánové, počítáme, že osévá se našich polí, naší půdy polovice obilninami, můžeme čítati, že se na jednom hektaru výnosnost naší půdy zvýší o 2 q. Jestliže, jak jsem pravil, počítáme s meliorací 30.000 ha půdy v naší republice, znamená to roční zvýšení o 60.000 q více než posud. (Slyšte!)

Jestliže se bude meliorovat o 30.000 hektarů více, pak to činí za 10 roků 600.000 q čili 60.000 vagonů a to jest právě tolik, co dnes potřebujeme na doplnění naší výživy pro celou republiku.

Slavné shromáždění! Vzhledem k tomu poznáváte, jaké nesmírné užitky vyplynou nejen zemědělství, nejen republice, nýbrž veškerému našemu spotřebnímu obyvatelstvu z tohoto zákona a že lze tedy právem tvrditi, že ten obnos 15 mil., věnovaný na podporu meliorací, jest nejlepší a nejvýnosnější investicí, jakou vůbec lze si pomysliti.

Než ještě na jedno nesmírně důležité ustanovení tohoto zákona chci sl. shromáždění upozorniti. - Posud nebylo v zákoně náležitým způsobem postaráno o další udržování melioračních staveb. Následek toho byl, že velká většina těchto staveb melioračních předčasně se kazila, rozpadávala, čímž mnohdy velké peníze a náklady zbytečně se vyhazovaly a škody, pro zemědělství a veškerou výživu z toho povstalé byly veliké.

Velectění pánové! Žádný podnik meliorační, není-li v pořádku udržován, nemůže vydržeti více než 50 roků. A proto, pánové, kdyby nebyly tyto podniky udržovány, výsledek toho by byl ten, že za 50 roků by se zase musilo znovu začínati s těmi stavbami melioračními, že by nové investice se musily dávati a zase nové podpory. Proto, aby k tomu nedošlo, jest v zákoně ustanoveno, že při každém novém podniku, hned při povolení podpor na každý jednotlivý podnik, hned při sdělávání projektu musí býti utvořen také po kolaudaci udržovací fond, ze kterého budou se prováděti veškeré opravy na těchto podnicích melioračních, a jestliže, velectění pánové, tyto opravy budou se činiti bedlivě od kulturně-technických úředníkův a jestliže ta práce zde bude organisována, jestliže se tyto podniky budou udržovati v pořádku, jak se udržovati mají, pak, co bude z toho do budoucna prospěšného a užitečného pro zemědělství? Bude to, že nastane doba, kdy nebude potřebí, když budou provedeny meliorace veškeré, aby se podniky nové zřizovaly, aby se nové investice činily, aby se nová vydání a podpory se strany země, po případě státu žádaly. Tím během času veškeré ty věci odpadnou a zbudou udržovací fondy, ze kterých tyto meliorační podniky stáIe a stále budou udržovány. Z tohoto, pánové, poznáváte, jak nesmírnou důležitost má tento zákon, z něhož vyplývá prospěch a užitek nejen zemědělství, nýbrž i státu samému a také všemu obyvatelstvu spotřebnímu.

Zákon, který si dovoluji předložiti, je nesmírné důležitosti. Ale je zde ještě jedna podmínka. Aby všechny ty naděje, které skládáme do tohoto zákona, se splnily a veškeré ty prospěchy a užitky ze zákona vyplynuly, je conditio sine qua non, aby naše kulturně-technické úřady, které máme, byly co nejdříve vypraveny a, kde nejsou, zbudovány, - ježto na př. v Čechách dosud kulturně-technických úřadů není - aby právě tuto práci systematickou mohly také skutečně prováděti.

Dovoluji si, velectění pánové, ještě na jednu okolnost poukázati. Tato předloha zákona byIa přidělena zemědělskému a také technickému výboru. Zemědělský i technický výbor přijaly jednomyslně tento zákon, který jsme také v některých bodech doplnili, ale přece bylo viděti a spatřovati v odboru technickém jistou nesrovnalost a jiné nazírání, a sice na otázku kompetence mezi ministerstvem zemědělství a mezi ministerstvem veřejných prací. Tato otázka vymezení kompetence mezi jednotlivými ministerstvy, sl. Národní shromáždění, je bolákem našeho Národního shromáždění a našeho dosavadního ústavního života, poněvadž tato otázka není mezi jednotlivými odbory, jednotlivými ministerstvy vůbec urovnána. Bylo by již jedenkráte na čase, aby samo Nár. shromáždění zásadně tuto otázku kompetence všech ministerstev bez rozdílu rozřešilo.

Proto také nastala i jistá pochybnost ve výboru technickém, co se týče kompetence ministerstva veřejných prací a ministerstva zemědělství.

Velectění pánové, dovoluji si jenom svůj osobní názor o té věci pronésti. Zajisté meliorace a všechno podnikání vodoprávní, které jest v bezprostřední souvislosti s půdou, kde zájem meliorační převládá, všechno toto patří do kompetence ministerstva zemědělství. (Výborně! Potlesk.) Kde pak se, velectění pánové, jedná více o zájem regulační, beze všeho jistě tyto věci patří do kompetence ministerstva veřejných prací, ale jsou přece jisté práce a podniky, kde třeba souhlasu, dohodování mezi oběma ministerstvy, a sice tenkrát, když neběží jen o regulaci řek, nýbrž i o spojené s tím meliorace. Tu jest nezbytně nutno, mají-li tyto práce býti náležitě a správně provedeny, dohodování mezi oběma ministerstvy. Proto můj osobní náhled jest, že tu nelze při tom rozhodování o kompetenci jednotlivých ministerstev dělat naprostou čáru, že jsou jisté věci, které patří jen do jednoho neb druhého, a jiné věci, kde jest zájem společný. Proto také, velectění pánové, my v technickém výboru jsme se usnesli, že v budoucím sezení o této otázce, co se týče vymezení kompetence mezi ministerstvem veřejných prací a mezi ministerstvem zemědělství, budeme zvlášť pojednávati.

Pánové, tento zákon, který si dovoluji vám navrhovati jménem technického a zemědělského výboru, jest zákon dávno připravovaný a také dávno očekávaný od veškerého zemědělství, a od veškerého rolnictva našeho státu. A já mohu říci docela otevřeně a upřímně, že je to opravdu pro naše zemědělství takový vánoční dárek, ze kterého jistě bude míti radost nejen naše rolnictvo, nýbrž ze kterého bude míti v krátké budoucnosti také radost a nesmírný užitek veškeré obyvatelstvo kunsumující a celá naše republika. Proto dovoluji si tento zákon doporučiti slavnému Národnímu shromáždění k přijetí. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Byl na mne vznesen appel z několika stran, ježto jest vedeno jednání za tím účelem, aby došlo k shodnému vyřízení předmětu, který je teď na denním pořádku, abych přerušil schůzi. Já mám za to, že vyhovím spíše intencím pp. členů N. S., když přeruším zatím jen projednávání tohoto odstavce denního pořádku. (Hlasy: Tak jest!) Abychom neztráceli času, přikročili bychom k odstavci následujícímu a dokončení jednání o této věci bychom přesunuli na konec dnešního denního pořadu.

Jest snad proti tomu nějaká námitka? (Nebyla.) Není námitek.

Přistoupím tedy k dalšímu odstavci 4. jímž jest

4. zpráva výboru finančního o vládním návrhu zákona (tisk. č. 2021), kterým se zrušuje daň z vyššího služného a obnovuje povinnost zaměstnavatelů, daň z příjmů, předepsanou z proměnlivých platů služebních, vybírati srážkou z těchto platů a odváděti státní pokladně (tisk č. 2067).

Zpravodajem jest pan kol. Moudrý, uděluji mu slovo. (Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosil bych o trochu klidu.

Posl. Moudrý: Slavné Národní shromáždění! Předložený návrh zákona vznikl spojením vládního návrhu, jímž se obnovuje povinnost zaměstnavatelů, vybírati srážkou daň z příjmů, předepsanou z proměnlivých platů služebních, a spojením návrhu dra Fáčka, a dra Rašína a soudruhů, aby byla zrušena daň z vyššího služného. Tím jest tento návrh resoluční dra Fáčka a dra Rašína zároveň vyřízen. Vládním návrhem obnovuje se platnost § 234., která byla omezena čís. nařízením ze dne 8. června 1898. Původně podle § 234. byli zaměstnavatelé povinni daň z příjmů sami srážeti a státní pokladně odváděti. Povinnost tato týkala se nejen platů pevných, nýbrž i platů proměnlivých, které ujednány byly ve lhůtách ne delších než 4nedělních, tedy také dělnictva, které mělo vyšší platy.

Proti tomuto způsobu vybírání postavili se zaměstnavatelé, jimž toto srážení činilo technické obtíže v kancelářích, a proto vydáno bylo nařízení císařské z r. 1898, které si vymohli a jímž byl § 234. omezen, a dělnictvu, jehož se týkají ty platy proměnlivé, nařízeno přímé placení. Dělnictvo pak muselo přímo tuto daň odváděti dvakráte do roka. Z tohoto nařízení pak vznikly obtíže finančním úřadům, neboť dělnictvo samo nebylo zvyklé daň z dřívějších dob takovým způsobem platiti a jest docela pochopitelné, že dělnictvu bylo příjemnější, když tuto daň platilo měsíčně ve srážkách menších, než kdyby bylo donuceno k tomu, aby si činilo úspory a platilo daň dvakrát do roka. Tedy obtíže se stupňovaly během války tou měrou, že daň tato na platy proměnlivé vypadající z valné části nemohla býti vydobyta, poněvadž dělnictvo prostě všechno to, co za měsíc vydělalo, utratilo - to jest pochopitelné při těch drahotních poměrech - a na druhé straně mu potom peníze nezbyly. Tím ovšem přicházel stát o značnou část svých příjmů.

V poslední době prohlásily různé deputace továrního dělnictva zcela rozhodně, že daň z příjmu, po případě daň dříve předpisovanou z vyššího služného, která byla tímto zákonem zrušena, přímo platiti nebudou a nemohou, poněvadž toto zaplacení ve dvou zákonných lhůtách, tedy 1. června a 1. prosince, ve větších obnosech jest jim vzhledem k nynějším drahotním poměrům nemožné a obtížné. Deputace tyto prohlásily zároveň, že dělnictvo jest ochotno tyto daně platiti, tedy nestavělo se proti placení daní vůbec, avšak že chce, aby se mu srážely, jak tomu jest u zřízenců platů pevných, tedy na př. u státních úředníků, kterým se každého měsíce ze služného sráží. Tedy ten systém si dělnictvo vyžádalo. Při tomto způsobu vybírání daní prý dělnictvo nepocítí její tíhy a nebude vydáno těm finančním obtížím, o nichž bylo dříve mluveno.

Ministerstvo financí uznalo tyto důvody a prohlašuje ve své důvodové zprávě:

"Ministerstvo financí nemůže neuznati oprávněnost tohoto požadavku dělnictva, naopak musí jej v zájmu financí státních podporovati, ačkoliv si nijak nezatajuje, že zavedením vybírání daní z platů proměnlivých srážkou vznikne zaměstnavatelům nové značné břemeno. Ohled na zaměstnavatele musí však ustoupiti zájmu státnímu a oprávněnosti požadavku dělnictva, a to tím spíše, že již za války u některých velkých průmyslových podniků (jako na př. ve Škodovce v Plzni) tento způsob vybírání daní dohodou mezi zaměstnavatelem a dělnictvem na jedné straně a mezi berní správou na straně druhé byl zaveden a plně se osvědčil. Ostatně nyní, kdy instituce srážení daně - aspoň pokud se týče platů pevných - se úplně vžila, bude postavení zaměstnavatelů v tomto ohledu podstatně příznivější proti roku 1898, kdy zaměstnavatelé stáli před nezvyklou novotou.

K provedení záměru, vybírati daň i z platů proměnlivých srážkou, stačí, když se obnoví původní znění § 234, což se stane zrušením císařského nařízení ze dne 8. července 1898, číslo 120 ř. z."

S tímto stanoviskem projeven byl úplný souhlas ve finančním výboru a finanční výbor přistoupil tedy v zásadě na vládní návrh, který zde ministerstvo financí předkládá. Výjimku ze srážek bylo lze učiniti u takových platů proměnlivých, jichž výše se dá předem těžko zjistiti a které se vyplácejí ve lhůtách poměrně dlouhých. Tedy tam, kde jsou lhůty delší než 4 neděle, tam ovšem jest velmi obtížno, aby zaměstnavatel tuto daň srážel a sám pak vybíral. Tedy na př. také při kolejném, zkušebních (promočních) taxách, tantiémách, presenčních taxách, provisích a podobných věcech.

To bylo zásadní stanovisko, které zde ministerstvo financí prohlásilo a ku kterému dal svůj souhlas finanční výbor. Současně pak do vládního návrhu přijat a do 1. článku vtělen byl návrh dra Fáčka, dra Rašína a soudr., aby zrušena byla daň z vyššího služného, která se počínala vybírati jíž od služného ve výši 6.400 K. Také s tímto návrhem úplně souhlasil finanční výbor a souhlas jeho byl jednohlasný. Tato daň, jak dovozuje návrh dra Fáčka a dra Rašína, byla břemenem snesitelným v dobách před válkou, kdy služební příjem velké massy nedosahoval ani dolní hranice této daně a služné nad 15.000 K, nebo dokonce 20.000 K, bylo řídkou výjimkou a znamenalo již značný blahobyt. V dnešních platových a drahotních poměrech je však daň tato břemenem nesnesitelným, zejména uváží-li se, že k dani z příjmů, vedle ní placené, zavedena byla válečná přirážka v r. 1916 a že nedávným usnesením Národního shromáždění byla, r. 1919 počínajíc, tato přirážka ještě značně zvýšena. K tomu přistupuje, že také samosprávné přirážky mají tendenci vzestupu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP