Slavné Národní shromáždění,
račiž se usnésti o tomto zákoně:
ze dne ............ 1919, kterým se prodlužuje platnost
§ 23. novely k obecním zřízením
zákona ze dne 7. února 1919 č. 76. sb. z.
a nař. do konce roku 1920.
§ 1. Zmocnění, které bylo dáno
vládě ustanovením § 23. novely k obecním
zřízením zákona ze dne 7. února
1919 č. 76. sb. z. a n., by slučovala a rozlučovala
obce a měnila hranice obcí a okresů dle ustanovení
tohoto paragrafu, prodlužuje se do konce roku 1920.
§ 2. Zákon tento nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1920. Provedení jeho ukládá
se ministru vnitra."
Se strany pp. navrhovatelů stala se formální
chyba, poněvadž pozměňovací návrh
obsahuje jestě dodatek: "Po stránce formální
budiž návrh přikázán výboru
ústavnímu k projednání, aby neprodleně
podal o něm Národnímu shromáždění
zprávu". Zcela právem dalo tedy presidium,
resp. sněmovní kancelář návrh
tento do tisku.
Zpravodaj dr. Brabec: Slavné Národní
shromáždění! Odvolávám
se na prohlášení, které jsem jíž
učinil, že se konformuji, a jen upozorňuji,
že v pozměňovacím návrhu je v
textaci malinká změna a že ovšem trvám
na textaci původní. Zde totiž stojí:
"Zmocnění, které bylo dáno vládě
ustanovením § 23", kdežto ústavní
výbor textuje: "Zmocnění dané
vládě ustanovením § 23." Prosím
tedy, aby zůstalo při textaci ústavního
výboru. Co se týče věty "prodlužuje
se do konce r. 1920", s tou se konformuji.
Posl. dr. Klouda: Velectěné Národní
shromáždění! Návrh náš
byl podán jako pozměňující
návrh, jak výslovně bylo ujednáno.
Návrh náš také již včera
stal se předmětem jednání ústavního
výboru a v ústavním výboru bylo učiněno
jednomyslné usnesení za souhlasu zástupce
vládního, který konformoval se návrhu
našemu. Nyní jde jen o diferenci textovou. Souhlasím
úplně s panem referentem a prosím, aby bylo
hlasováno o pozměňovacím návrhu,
kterému se pan referent přizpůsobil, takže
náš pozměňovací návrh
stává se součástí návrhu
ústavního výboru, resp. pana referenta. Prosím
slavné Národní shromáždění,
aby návrh tak, jak ve stylisaci jej navrhuje pan referent,
přijalo.
Místopředseda Udržal: Není nikdo
více k slovu přihlášen, přistoupíme
k hlasování.
Poněvadž se páni navrhovatelé s p. referentem
dohodli, dám hlasovati o celém zákoně,
který má jen dva paragrafy a o nadpise najednou,
nebude-li námitek. (Námitky nebyly.)
Není žádných námitek, přistoupíme
tedy k hlasování. Prosím pány, aby
zaujali místa. (Děje se.)
Dám hlasovati ve znění, pozměněném
pány navrhovateli za souhlasu s panem zpravodajem. Žádám
pány členy N. S., kteří souhlasí
s tímto zněním, aby povstali se svých
míst. (Děje se.)
To je většina. Zákon je v prvém čtení
přijat.
Změn textových žádných není?
Zpravodaj posl. dr. Brabec: Nikoli.
Místopředseda Udržal: Přikročím
tedy ihned k hlasování ve druhém čtení.
Žádám pány členy Národního
shromáždění, kteří souhlasí
se změnami navrženými, aby povstali. (Děje
se.)
To jest většina. Zákon je přijat
také ve druhém čtení.
Přikročíme k následujícímu
odstavci denního pořádku. Na programu máme
2. zprávu výboru ústavního o předloze
zákona, kterým zřizují se stálé
seznamy voličské (č. t. 2041.).
Po dohodě s pp. referenty, bude-li k tomu dán souhlas
Národního shromáždění,
změním pořad, a sice na ten způsob,
že by tato zpráva přišla jako odst. 5.
na denní pořádek a bezprostředně
by se projednávala.
2. zpráva výboru zásobovacího
o návrzích členů N. S. J. Šamalíka,
V. Ševčíka a soudr. (tisk č.
1852) a O. Hrejsy, Fr. Chaloupky a soudr. (tisk
č. 1873) na zrušení rekvisic dobytka a uvolnění
trhů (tisk č. 2036).
Není námitek? (Nebyly.)
Námitek není, přikročíme tedy
k projednání zprávy této a prosím
pana referenta, člena N. S. Chaloupku, aby se ujal
slova.
Zpravodaj posl. Chaloupka: Vážené Národní
shromáždění!
Když dlouhotrvající válkou dohnána
byla rakouská vláda k tomu, že musela přikročiti
v r. 1916 k nucenému opatřování masa
pro vojsko cestou, jak my jsme stále říkali,
rekvisic, tu zřízení toto zavedeno bylo pouze
v jedné polovině státu, a sice v Rakousku,
kdežto v druhé polovině státu zůstal
obchod volný. Zřízení to, při
němž vláda sama diktovala ceny, nebylo v žádném
poměru s tehdejšími cenami na volném
trhu placenými a setrvalo od června 1916 až
do dnešní doby takřka beze změny. Kdežto
v druhé polovině říše v dobách
těch placeny byly ceny za dobytek, jak úřední
data dokazují, za zboží první jakosti
10 K 15 h až 11 K 90 h, byla u nás v tehdejší
době stanovena cena za dobytek nejvýše 3 K
80 h. Tento nepoměr trval stále a trvá také
i dnes, kdy vytvořila se z částí territoria
uherského a z části naší jednotná
československá republika. Jest pochopitelno, že
nebylo možno potom přikročiti k takovému
opatření na Slovensku, jako bylo u nás, a
že bylo nutno učiniti opatření odlišné.
Jest ovšem samozřejmo, že v jedné zemi,
v jednom státu, pod jednou správou, za stejných
podmínek výrobních, bez celních hranic
není naprosto myslitelno, aby byla různost cenová,
a následek toho byl ten, že přes to, že
počet požadovaného dobytka byl stále
menší a nedostupuje dnes daleko ani přírůstku,
přece dodávání dobytka vázlo
a vázne, a neznamená dnes již toto násilné
opatřování pro civilní konsum snad
ani jednu desetinu spotřeby. Že také ani pro
vojenské kruhy není možno dodati potřebné
množství, jest věci známou. Dokud bylo
možno dobytek ten vybírati ve stájích
větších hospodářů a hospodářů
středních, kteří nejčastěji
dodávati byli povinni, tedy jakž takž opatření
tohoto dobytka bylo možné. Když však jest
dnes nutno, po 3 a půl letech sáhnouti také
již na ten dobytek starý, který vlastně
za normálních poměrů dávno
již by byl zpeněžen a novým nahražen,
a jedině z toho důvodu zůstává,
poněvadž nebyla možná cestou obyčejnou
nějaká náhrada, pak sahati se musí
na dobytek zemědělců drobných, těch,
kteří mají pouze 1-2 kusy dobytka. V Čechách
jest celkem 65 % veškerých krav v rukou držitelů
těch, kteří drží 1-2 kusy dobytka.
Jest samozřejmo, že tito zemědělci nemohli
nic dodávati z toho důvodu, poněvadž
měli jen to jedině, čeho potřebovali
pro svou výživu a pro obhospodařování
svých několika málo měr polí.
Jakmile však tento drobný zemědělec
odstavil tele a to tele poněkud vzrostlo, měl potom
dva, event. tři kusy, a byla při těch 3 kusech
již možna rekvisice. Naši drobní lidé
chápali dobře tuto situaci, a následkem toho
neodstavili ani jedno tele, prodávali veškerá
telata, aby si zachovali staré, chovné kusy. Tedy
hlavně z toho důvodu jest nutno, abychom učinili
opatření, aby nastaly opětovně poměry
normální, aby tito drobní zemědělci
neprodávali telat pod rukou, poněvadž z toho
nám vzniká velká národo-hospodářská
ztráta, nýbrž aby je chovali dále.
Druhým činitelem v otázce dodávek
jatečného dobytka jsou výkrmná hospodářství.
Náš stav dobytka od té doby, co počalo
hospodářství republiky, se lepší,
a to dosti rychle. Ale proto, poněvadž není
možno, aby v chovném a užitkovém dobytku
nastal přesun, aby byla možnost, nakoupiti chovný
a užitkový dobytek volně, jsou stáje
právě těch, kteří vykrmovali
dobytek, prázdné, a následek toho jest, že
máme velmi málo dobytka jatečného.
Jako na jedné straně přebývá
píce, které se správným způsobem
nevyužije, tak na druhé straně se píce
nedostává a dobytek se špatně krmí.
Z důvodů přesunu dobytka ze stáje
do stáje jest potřeba určitého opatření,
které by to umožnilo. Pro našeho zemědělce
je to otázka kardinální, ale není
to jedině a pouze otázka zemědělská,
nýbrž je to otázka celostátní,
poněvadž jest nesporno, že regenerace v chovu
a zvýšení stavu dobytka nejméně
na míru předválečnou znamená
také zlepšení stavu našich polí,
zvýšení produkce polní, a znamená
v dobách pozdějších po této stránce
naši soběstačnost. Z těch všech
hledisek vycházeje, přišel zásobovací
výbor k jednomyslnému názoru, že jest
nevyhnutelně nutno, aby obchod dobytkem byl uvolněn.
Jsou zde ovšem určité obavy jedněch,
podle kterých prý nedostane se velkým konsumním
střediskům ničeho, na druhé straně
jsou zase obavy, že by mohlo nastati překotné
prodávání dobytka jatečného,
a vojenská správa má obavy, že by za
2-3 měsíce nebylo žádného dobytka
jatečného k disposici. Proto zásobovací
výbor, obíraje se také těmito otázkami,
navrhuje určité omezení, ne sice pokud se
týče obchodu dobytkem, nýbrž pokud se
týče porážení dobytka. Je nesporno,
že za dlouhou dobu tohoto režimu bylo poměrně
konsumující obyvatelstvo omezeno ve svém
obvyklém požívání masa měrou
značnou, a mohou snad ony obavy, které se pronášejí,
že by bylo příliš mnoho dobytka poráženo,
býti opodstatněny.
Já nechci je potvrzovati, já je nechci také
vyvraceti, poněvadž přiznejme se, že tím,
co děláme, vytvořujeme jisté novum,
o jehož dalších účincích
nemáme posavad žádných zkušeností.
Tedy na základě toho činí návrh
zásobovací výbor, aby spotřeba masa
byla kontingentována i nadále, ale aby tento kontingent
byl vyšší, nežli byl kontingent dosavadní,
aby obsahoval také to, co dnes se podloudným způsobem
zabíjelo a co přicházelo na trh za ceny mnohem
vyšší nežli ceny, které budou jistě
placeny za maso po uvolnění trhů, poněvadž
v tomto obchodu, který prováděla každá
restaurace ve velkém městě, v tom to prodeji,
který prováděli lidé, kteří
s odchodem dobytkem nemají nic společného,
musilo býti vyjádřeno risiko, které
bral na sebe ten prodávající na jedné
straně a ten kupující na druhé straně,
poněvadž činili oba dva věc nedovolenou.
Toto risiko odpadne a na základě toho doufám,
že nebudou ceny masa tak vysoké, jako byly dříve
v obchodu podloudném.
Shrnu-li veškeré momenty, které nás
vedou k tomuto uvolnění, rekapituluji následovně:
1. v celém státu, který nemá žádných
celních hranic a nemůže míti žádných
celních hranic mezi sebou, musí nastati jednotnost
v obhospodařování; buďto státní
obhospodařování, které ovšem
naprosto dnes selhává, nebo volnost zrovna tak,
jako jest volnost na Slovensku;
2. vzhledem k tomu, že není možno učiniti
určité přesuny dobytka chovného a
užitkového, jest nutno otevříti trhy,
aby hospodář od hospodáře mohl bez
jakýchkoli formalit nakoupiti si dobytek a zastaviti buď
na žír anebo k chovu; a konečně
3. jest nutno všemožným způsobem postarati
se o to, aby odchov dobytka a odstav telat byl co možná
nejrozšířenější.
Na základě veškerých těchto vývodů
doporučuje zásobovací výbor Národnímu
shromáždění tyto návrhy ku přijetí:
"1. Obchod s veškerým dobytkem jatečným,
chovným i užitkovým budiž úplně
uvolněn a vázán pouze na předpisy
zvěro-policejní a živnostensko-právní.
2. Konati trhy a svody dobytka budiž znovu povoleno.
3. Budiž stanovena pevná cena masa hovězího
v drobném prodeji, a to v okresích a městech
soběstačných o něco nižší,
než-li v Praze a velkých průmyslových
střediscích, a budiž překročování
této stanovené ceny co nejpřísněji
stíháno."
Já při tom poukazuji k následujícímu.
Situace na masném trhu vytvořila se takovým
způsobem, že po uvolnění cen koží
bylo možno oferovati na vojenské dodávky za
cenu masa 5 korun. Uvážíte-li, že cena
masa za slovenský dobytek k nám přivežený
činí 20 korun, uvážíte-li, že
jugoslavský dobytek k nám přivezený
bude se vysekávat nejméně za 22 až 23
K, uvážíte-li, že argentinské maso
mohli bychom dostat podle dnešního stavu valuty sem
k nám asi za 30 korun, uvážíte-li však
dále, že v jiných zemích, jak se o tom
zmiňuji ve své důvodové zprávě,
na příklad ve Francii, kde toto státní
obhospodařování není, kde jest úplně
volný obchod, prodává se jedno kilo masa
za 12 až 16 franků, prodává-li se ve
Vídni 1 kg masa za 80 korun, tedy z toho můžete
usuzovati, že poměry u nás jsou naprosto neudržitelné
a že my za dnešního stavu valuty nemáme
naprosto žádné naděje a pomyšlení,
že bychom mohli nějakým způsobem jiným,
nějakým dovozem z ciziny krýti svou spotřebu
masa. Masná spotřeba může býti
kryta jen naší vlastní produkcí. A má-li
býti naše masná spotřeba kryta, musí
býti uspořádána tak, aby byl dobytek
i na dále ještě ve větší
míře chován, odchován a hlavně
krmen.
4. "Pro zamezení snad překotného vybíjení
jatečného dobytka budiž stanoven spotřební
kontingent, a to v takové výši, která
by odpovídala jak potřebě konsumu, tak také
dosud seslabenému stavu našeho skotu.
5. Aby odchov mladého dobytka ještě účinněji
byl podporován, budiž zakázáno požívati
telecího masa vůbec, a telata, jež z různých
příčin nutno zabíti, buďtež
prostřednictvím organisací, úlohou
tou pověřených, dodávána nemocnicím,
ústavům léčebným a jiným
humanním a veřejným institucím.
6. Ministerstvo železnic se vyzývá, aby zavedlo
výminečně snížené tarify
pro dopravu dobytka jatečného, chovného i
užitkového, jakož i masa."
Doporučuji jménem zásobovacího výboru
veškeré tyto návrhy k přijetí
a dodávám jen, že veškerá tato
usnesení zásobovacího výboru se stala
za souhlasu veškerých stran v tomto slavném
sboru zastoupených a sice jednomyslně. (Výborně!
Potlesk.)
Místopředseda Udržal: K debatě
není nikdo přihlášen. Přikročíme
k hlasování. Prosím, aby členové
Národního shromáždění
zaujali svá místa. (Děje se.) Způsob
hlasování o navržených šesti resolucích
jest tento: Budeme hlasovati najednou, není-li námitek
v Národním shromáždění,
(Nebylo.) Námitek žádných činěno
není, budeme tedy hlasovati o všech resolucích
najednou.
Prosím členy Národního shromáždění,
kteří souhlasí se všemi šesti resoIucemi,
aby povstali. (Děje se.) To jest většina.
Resoluce jsou přijaty.
Přistoupíme k dalšímu odstavci denního
pořadu, jímž jest
3. zpráva výboru zemědělského
a výboru technického o vládním
návrhu zákona (tisk č. 1772), jímž
se mění ustanovení zákona ze dne
4. ledna 1909, č. 4 ř. z., o zvelebení
zemědělství stavbami vodními (tisk
č. 2065).
Zpravodajem jest člen Národního shromáždění
pan Ševčík, prosím, aby se ujal
slova.
Zpravodaj posl. Ševčík: Slavné
Národní shromáždění!
Jedním z nejlepších a
všeobecně užitečných zákonů,
jež předloženy byly slavnému Národnímu
shromáždění, jest zajisté novela
k melioračnímu zákonu z r. 1909 čís.
4, kterou si dovoluji jménem zemědělského
a technického výboru slavnému Národnímu
shromáždění doporučiti ku přijetí.
Pravil jsem, že jest to jeden z nejdůležitějších
a také všeobecně užitečných
zákonů, o kterém se má dnešní
Národní shromáždění usnésti.
Nejdůležitější a všeobecně
užitečný proto, poněvadž tento
zákon nesměřuje a necílí toliko
k povznesení zemědělství, necílí
toliko k povznesení akce meliorační samé,
nýbrž také k zajištění a
povznesení výroby a plodnosti zemědělské
a tím také k zajištění veškerých
vyživovacích potřeb veškerého obyvatelstva
v naší republice. Posavadní zákon meliorační
v žádném směru nevyhovoval v dřívějších
dobách, před válkou v Rakousku a tím
méně vyhovuje nyní za nynějších
změněných poměrů jak po stránce
technické, tak i po stránce administrativní.
Posavadní zřízení přípravné,
ať to bylo sdělání projektů nebo
schválení vodoprávního řízení
nebo udělování zemských a státních
podpor, bylo velice zastaralé, vleklé, loudavé,
takže to trvalo mnoho měsíců, ba mnoho
let, než projekty meliorační byly sdělány,
než byly schváleny, než bylo vodoprávní
řízení schváleno a než byly podpory
státní a zemské uděleny. Mimo to nebyla
kulturně-technická služba náležitě
organisována a vybudována a proto také i
práce nepokračovala tím způsobem,
jak bylo žádoucno. V melioračním podnikání
vůbec nebylo u nás žádného systému
ani plánu, vše se provádělo nahodile,
sporadicky ve všech koutech zemí a říše
na všech stranách a podle toho, jak se kde nějaký
zájem o věc nebo podnik meliorační
jevil. A proto výsledky meliorací a melioračního
podnikání nemohly býti takové, jak
bylo žádoucno a jak zájem zemědělský
si toho všeobecně vyžadoval. Je jisto, slavné
Národní shromáždění, že
u nás, v naší republice, v Čechách,
na Moravě, ve Slezsku i na Slovensku je ještě
1,750.000 ha půdy, která vyžaduje zmeliorování.
Posud se meliorovalo průměrně ročně
toliko 4500 ha. Kdyby, pánové, tímto tempem
meliorace u nás byly prováděny jako dosaváde,
pak bychom k tomu potřebovali 500 roků, než
meliorování veškeré půdy v naší
republice bude provedeno. (Hlasy: Slyšte!)